ElectrobikeCanyonShimanoPartioaittaBikeshop
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 38

Aihe: Ensimmäisen maastopyörän hankinta.

Ensimmäisen maastopyörän hankinta.

Ikää on 31v, pituutta 173cm ja painoo n.67kg ja mies kyseessä. Maastopyörän ajattelin ostaa kuhan saan muut harrastukset myytyä pois. Ajelu olisi pururataa ja kaiken näkösiä mehtäpolkuja. Eli haaveena olisi 29" jäykkäperä. Etujousituksesta ajattelin että 100mm ilma on varmaan hyvä? Naapuri kaupungissa kävin yhessä liikkeessä vähän kahtelemassa niin hinta kipuaa sinne ~800e. Mitenkäs hirviikö saksasta tilata pelkän runkokoon puolesta? Sieltä kun sais halavemmalla. Suosituksia otetaan vastaan. Käytettykkin kävis jos tarpeeks läheltä löytyy.

Osta tämä, kun on vielä tarjouksessa: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-29-6.0-463436

On niin älyttömän hyvä hintaansa nähden. Tai 7.0, mutta se on selvästi kalliimpi. Tuossa pitäisi vain toimia nopeasti, koska noita ei loputtomiin riitä.

Runkokoko on 2":n välein. Ei ole yleensä vaikeaa saada kohdalleen kahdesta vierekkäisestä. 18" varmaan olisi ihan ok. Ei optimi sinulle, vaan kun 16" on jo niin pieni, niin luultavasti 18" on kuitenkin sopivin.

Halpa ja painava... Koko voi olla ongelma, 18" voi olla jo liian iso mikä huomattavasti pahempaa kuin hieman liian pieni. Itse 180cm normaaliraajainen ja pyörien koot vaihdelleet 18"-19" välillä. Epävarmassa tilaanteessa kyllä testaisin jonkin pyörän ja vertaisin Radonin mittoja testattuun...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Halpa ja painava...
    Joo. Siihen kuolee. Jos pyörän kanssa kaatuu, niin sinne alle rusentuu, eikä pääse ylös!

Kyllä tuon painofiksaation saisi työntää syvälle ja poikittain. Se on niin marginaalinen asia ylipäätään kilpaurheilun ulkopuolella. Esim. miksi et puhu esim. siitä, että kun tuota ajetaan niin pystyssä? Sen vaikutus on kymmenkertainen painoon nähden. Ja tuossa hintaluokassa, kun tässä ei selvästikään olla hakemassa kovin kallista, asia on täysin mitätön. Eikä tuo ole edes painava, vaan ihan normaalipainoinen pyörä. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Oma pyöräni painaa juomapullojen kanssa enemmän, enkä ikinä ole ajatellut, että jäipä nyt tämä homma painosta kiinni, että muuten olisi onnistunut, mutta kun oli niin painava pyörä. Joten antaisitte jo olla tuollaisten tyhjänpäiväisyyksien.

Tuo pyörä on tosi hyvä diili. Tuota kelpaa jo vaikka päivitellä, jos haluaa keulan ilmajousella tai leveämpää vannetta tai jotain, niin miksipä ei. Ei ainakaan mennyt itse pyörään kaikkia rahoja. Seuraava malli on jo melkein kolme sataa enemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Joo. Siihen kuolee. Jos pyörän kanssa kaatuu, niin sinne alle rusentuu, eikä pääse ylös!

Kyllä tuon painofiksaation saisi työntää syvälle ja poikittain. Se on niin marginaalinen asia ylipäätään kilpaurheilun ulkopuolella. Esim. miksi et puhu esim. siitä, että kun tuota ajetaan niin pystyssä? Sen vaikutus on kymmenkertainen painoon nähden. Ja tuossa hintaluokassa, kun tässä ei selvästikään olla hakemassa kovin kallista, asia on täysin mitätön. Eikä tuo ole edes painava, vaan ihan normaalipainoinen pyörä. Tuossa ei ole mitään ongelmaa. Oma pyöräni painaa juomapullojen kanssa enemmän, enkä ikinä ole ajatellut, että jäipä nyt tämä homma painosta kiinni, että muuten olisi onnistunut, mutta kun oli niin painava pyörä. Joten antaisitte jo olla tuollaisten tyhjänpäiväisyyksien.

Tuo pyörä on tosi hyvä diili. Tuota kelpaa jo vaikka päivitellä, jos haluaa keulan ilmajousella tai leveämpää vannetta tai jotain, niin miksipä ei. Ei ainakaan mennyt itse pyörään kaikkia rahoja. Seuraava malli on jo melkein kolme sataa enemmän.
    No tämä "painofiksaatio" on enemmänkin sitä että monet pitävät enemmän ajotuntumasta joka on kevyemmällä pyörällä erilainen kuin painavamalla. Kyse ei ole siitä että painavampi pyörä olisi joku kivireki tai sinällään paljon raskaampi polkea mutta tuntuma on erilainen.
    Mutta jatkamatta sen enempää kinastelua tästä niin ei tuo Radon ensimmäiseksi filleriksi mikään huono valinta ole eikä minusta alle tonnin pyöräksi edes mahdottoman painava.
    Koon sopivuudesta on kyllä hankala sanoa kun itsellekin (176 cm) voi mallista ja valmistajasta riippuen sopiva koko alla mitä vain 17" ja 19" tuuman välillä,
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

En mielestäni moista tyrmännyt, sanoin vain että painava ja halpa... Enkä toisaaltaan pidä pyörää minkä hintaa tiputettu hieman yli satasella minään hyperdyperdiilinä, mutta ajaa tuolla aivan mainiosti kun ei paremmasta tiedä...
    Kysyjän kannattaisi tosiaan suhtautua vakavissaan tuon rungon koon valintaan, oliskohan jollakin foorumilaisella kysyjän lähinurkilla kyseistä tai vastaavaa pyörää edes koeistuttavaksi? Ettei vain tule tehtyä suuria vierheitä ostettaessa...

Kysyjä muuten asuu suonenjoella.
    Sehän siinä vähän jännittää että sattuuko runko kohilleen jos netistä tilaa.

Joskus suosittanut että koeajaa jonkin saatavilla olevan pyörän ja sitten vertaa vaikka ihan ruutupaperilla (Insinööri tietenkin tekee sen CAD:lla) mielessä olevan pyörän geometriaan, aivan hyväänkin tulokseen päästy...

Joskus suosittanut että koeajaa jonkin saatavilla olevan pyörän ja sitten vertaa vaikka ihan ruutupaperilla (Insinööri tietenkin tekee sen CAD:lla) mielessä olevan pyörän geometriaan, aivan hyväänkin tulokseen päästy...
    Tai tällä: http://www.bikegeo.net/

Vaakaputken kulman ja sitä kautta standoverin joutuu funtsimaan itse satulatolpan pituuden ja kuvien perusteella mutta muuten tuolla on hyvä arvioida eri pyörien kokoja.

Melekosta rakettitiedettä on näköjään sopivan pyörän mittaaminen. Taitaa olla parempi kun käy koeajamassa eri vaihtoehtoja niin pääsee vähän jyvälle. Ikinä kun en ole tämmösen ns. oikeen maastopyörän kyytiin noussut.

^Perustuu pelkästään siihen että perusasiat kunnossa. Tiaalto, mielenkiintoinen laskin/vertailujuttu tuo...

jos ostaa ekaa maastofillaria, niin ei parin minuutin kokeilu paljoa avaa tilannetta koon suhteen. Yleisesti hyvä sääntö on, ettei pidä ostaa liian suurta pyörää maastoon.

Painosta, maastossa pyörän painolla on kyllä merkitystä kuten myös sopivan loivalla RÄÄD-keulakulmalla

Enkä toisaaltaan pidä pyörää minkä hintaa tiputettu hieman yli satasella minään hyperdyperdiilinä, mutta ajaa tuolla aivan mainiosti kun ei paremmasta tiedä...
    Paras pyörä hintaansa nähden normaalihinnalla, siis erittäin aggressiivisesti hinnoiteltu, ja siitä miinus -20 %. On se niin hyvä diili, että hyvin harvoin törmää parempiin. Kalliissa pyörissä on enemmän ilmaa ja enemmän vara tiputtaa hintoja, joten ne tarjoukset ovat ihan eri juttu. Mainiosti ajattava pyörä 570 eurolla ei ole paha, koska se ei kovin kummoinen raha loppupelissä ole.

Mutta paskahan tuo on. Ei kannata ostaa moista kivirekeä... Ja vielä... Ja.... Nyt kun perustelut tuli esitettyä, niin paskaakos tässä sitten taas enää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Mutta paskahan tuo on. Ei kannata ostaa moista kivirekeä... Ja vielä... Ja.... Nyt kun perustelut tuli esitettyä, niin paskaakos tässä sitten taas enää...
    Kannattaisko pitää taukoa foorumilta, jos ottaa noin koville?

En mollaa Saksan pyöriä, mutta ei kaikilla ole tarvetta saada parhaita osia tietyssä hintaluokassa. Syitä voi olla monia; esim. tietyn brändin imago, lähiliikkeen tuki jne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ooomzig Katso viesti
    Melekosta rakettitiedettä on näköjään sopivan pyörän mittaaminen. Taitaa olla parempi kun käy koeajamassa eri vaihtoehtoja niin pääsee vähän jyvälle. Ikinä kun en ole tämmösen ns. oikeen maastopyörän kyytiin noussut.
    Canyonin sivuilla oli tosi hyvä bike fit laskuri, harmi kun ovat sen poistaneet.
    Stack ja reach mittojen perusteella olen omat pyöräni ostanut.
    Itse olen selkävammainen 183/jalan sisämitta 83cm ja m-koon runkoja canyonilta. Reach 430mm

Terve Foorumi! Olen tässä käynyt läpi tätä sivustoa enkä ole löytänyt ihan kaikkiin omiin kysymyksiin vastauksia( Ensimmäinen maastopyörä, tiedonhaku on mitä on) Eli olen n.177-180cm ja painan suunilleen 70kg välillä vähän päälle. Kaupasta aattelin käydä hakemassa pyörän että se on sitte suoraan ajovalmis ja sopivan kokoinen kaikinpuolin. Mutta vaihtoehtoja on hyvinkin paljon kun budjetti omaksi onneksi joustaa n.1000-1300e paikkeilla. pyörän osista en ymmärrä yhtikäs mitään vaikka niistä olen lukenut tässä hetken aikaa ja yrittänyt ymmärtää. Laitan tähän jäykkäperäisiä maastopyörä vaihtoehtoja mitkä on omiin ajatuksiin miellyttäviä mutta vain ajatuksen puolella vielä. Pyörän käyttötarkoitus olisi kovaan ajoon tarkotettu eli käytössä kokoajan, enimmikseen asfaltilla ajoon mutta myös maastoon että voisi huoletta ajaa ja vähän vauhilla myös.
    Tässä siis vaihtoehtoja, fiksumpi kertokoon onko mistäänkotoisin ja mitä itse suosittelisi yms.
    https://www.bikester.fi/539493.html

https://www.bikester.fi/552310.html

http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/m...aliber-9-2017/

tuossa vain muutama vaihtoehto, mikäli lukija on törmännyt liian monta kertaa samoihin kysymyksiin niin en voi sille mitään koitan vain saada fiksummilta mielipiteitä ja tietoa että pyörä saisi mahdollisimman leveän hymyn ja aiheen iloon tuolla budjetilla.

Eikös toi Bikester ole pelkkä nettikauppa? Samallahan sitä sitten tilaisi suoraan Saksasta ja saisi rahalle vähän enemmän vastinetta. Eikä se postimyyntipyörän kasaaminen kyllä suurta tietotaitoa vaadi. Muistaakseni homma onnistuu pelkällä kuusiokoloavainsarjalla, ja Youtubessa on videoita malliksi. Työkaluja kannattaa joka tapauksessa hankkia ja opetella tekemään pienet huollot itse.

Trekki on kyllä ihan asiallinen vehje. Ilmakeula ja perustason toimiva voimansiirto.

Taitaa olla joo, fiksuinta olisi ite heti alkuun lähteä kasailemaan ja oppimaan samalla. Mutta siis trekki on suositeltava mutta mitä muita merkkejä mitä suosittelisitte vai onko se tuossa hintaluokassa taattu ajopeli merkistä huolimatta? kiitos vastauksestasi.

Ei noissa tonnin jäykkäperissä enää ihan huonoja pyöriä ole. Trek on täysin toimiva, ja kivijalasta saa ajovalmiin ja varmasti oikean kokoisen pyörän. Nettikaupasta saa pykälää paremman osasarjan. Täytyy itse miettiä kumpaa arvostaa enemmän. Jos nettikauppa kiinnostaa, niin kannattaa tsekata Canyon ja Radon.

Trek X-Caliber 9 on varmasti toimiva pyörä, vaikka on moni muukin tuossa hintaluokassa. Tuosta halvempaan kalustoon mentäessä alkaa pyörät olla enemmän katumaastureita kuin varsinaisia maastureita. Jos Trek on helposti saatavilla (asut esim. Nummen pyörän lähistöllä) ja se tuntuu ajoasennoltaan sopivalta, mielestäni ei ole mitään syytä, miksei sillä olisi kiva ajella vaikka hiukan vaativammassakin maastossa. Toki speksaajat löytää teoriassa hiukan paremman pyörän (kalliimmat osat Trekin hinnalla) saksalaisesta nettikaupasta ja voihan sekin olla hyvä vaihtoehto, mutta se ei yhtään vähennä todennäköisyyttä siihen, miten hyvin viihdyt Trekin kanssa maastossa.

Nyt pitäisi vielä tietää aloittajan jalan sisämitta. Itse 177/84cm ja tuo Radon zr Team 18". Aloittajan pituudella ei haittaisi Radonin lyhyt runko, vaan saattaisi olla jopa oikein hyvä.

Hyvä jes vastauksia on tullut useampi. Kyllä se on ihan liike mihin kannattaa ekakertalaisena mennä.. Luottaminen nettikauppaa on paljon suurempi kun tietää täysin tarkkaa mitä haluaa. Tuo trekki on jostain syystä jäänyt mieleen ja toinen mikä oli niin
    http://www.suomenurheiluaitta.fi/tuote/1198

Jalan sisämitta on 85cm. Se taitaa tuo helsinki olla lähimpänä missä parhaiten vaihtoehtoja maastureille.

Näin viime kesänä aloittaneena ja saman asian kanssa painineena sanoisin, että mene kauppaan testaa siellä ja osta sopivan oloinen. Painoa ja joustoa on mielestäni turha lähteä ensimmäisenä murehtimaan perusajelussa, hauskaa se on kumminkin. Kaikki on kumminkin opettelua ja ennen säätämistä ei itsekkään tiedä mitä haluaa ja mitä edes odottaa. Kivijalasta saat valmiiksi kasatun ja perus ohjeet mukaan. Voi olla, että joudut maksamaan hiukan enemmän kuin nettikaupasta mutta saat myös apua jos jotain pitää takuuseen vaihtaa. Itse päädyin trek x-caliber9 ja olen ollut tyytyväinen. Uskon, että olisin tyytyväinen kaikkiin muihinkin katselemiini, koska sillähän mä silloin oisin opetellut ja jos harrastus lähtee lapasesta niin kalusto vaihtuu jokatapauksessa ja silloin tietää jo itse mitä kaipaa enempi. Samalla kiitokset bestbikes tampereelle josta pyörän ostin ja asiallisesti vaihtoivat vapaarattaan, kun alkoi rohinaa kuulumaan takuuaikana. Itsellä ois sormi mennyt suuhun jos ois saksasta lähetetty ratas takuuseen.

Cubessa on pykälää parempi voimansiirto kuin Trekissä. Keula näyttäis olevan pitkälti sama. Varmasti molemmat hyviä, osta sopivamman tuntuinen.

Tervehdys foorumiin. Tämä on hyvä ketju minullekin, sillä olen myös hankkimassa ensimmäistä maastopyörääni. Max hinta itselläni liikkuu tonnin kieppeillä. Joten aika samoista pyöristä olen kiinnostunut. Pitkään harrastaneiden mielipidettä kysyisin tästä pyörästä, Trek Marlin 2017:
    http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/po.../2021600-2017/
    Tässä jäisi kolmisensataa vielä budjetista. Mitä häviän esim. tuohon Trek X Caliber 9:n nähden? Jos puhutaan harrastajasta, joka ajaa etupäässä polkuja pitkin metsässä (välillä kivisiäkin).

Kyllä se olis hyvä olla ilmakeula, jotta saa säädettyä omaan painoon sopivaksi.
    Saahan sen myöhemminkin vaihdettua, mutta tulee kalliimmaksi, eikä kukaan osta jousikeuloja jos aatteli saada euroja takasin päin.

Geometrian eroja en katsonut, mutta rungon materiaali on erilaista alumiinia. Marlinissa on selkeästi huonommat osat kautta linjan. Myös kiekot ovat erilaiset. Painoa on reilu kilo enemmän. Itse en tuollaista pyörää maastoajoon ostaisi, jos X-Caliberiin on mahdollisuudet. Enemmän Marlin on halvan hybridin korvike kaupunkiin ja helpoille poluille tai metsäautoteille. Toki silläkin varmaan ajelee, mutta mielestäni X-Caliber on edullisempi valinta vähänkin pidemmällä tähtäimellä. Ellei sitten maastopyöräily puraise oikein kunnolla, mikä on X-Caliberin kanssa ihan mahdollista, koska tuon tason pyörästä alkaen voidaan käyttää nimitystä maastopyörä.

Ok. Kiitoksia. Tähän asti olen rynninyt vuoden 2005 Nopsan Hybridillä pöheikössä, joten vaatimustasoni ei ole mitenkään suuri. Kun noita eri pyöriä tutkii/testailee liikkeessä, niin ei siellä amatööri oikein eroja huomaa. Pidetään yhä siis tuo X-Caliber max vaihtoehtona, vaikka budjetti onkin tapissa. Nettikauppaa en oikein uskalla harrastaa, sen päälle pitää kuitenkin laskea sitten ensihuollot ymv. jotka tietyistä liikkeistä pystyy tinkaamaan mukaan.

Marlinissa on kautta linjan edulisempia osia, painoa enemmän, mutta en pelkäisi Marlinillakaan metsään lähteä.
    -Acera takavaihtaja on jo uudempi shadow -mallinen joten luulisin sen toimivan tarkasti.
    -Joustoelementti X30 keulassa on kierrejousella, jonka säätäminen tapahtuu työläästi jousta vaihtamalla. X-Caliberin Reconissa ilmanpainetta muuttamalla.
    -Marlinissa vanhahtavaa tekniikkaa kampisetti ja nelikantti keskiölaakeri 3x9 välityksillä. X-Caliberissa uudempi 2x10, jossa vähemmän ongelmia ketjujen hyppimisen ja säätöjen kanssa, laakerit helpompi vaihtaa.
    -Kiekot ovat X-Caliberissa paremmat.
    Sanotaan vaikka että X-Caliber riittää pitemmälle jos harrastus oikeasti puraisee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    .... Sanotaan vaikka että X-Caliber riittää pitemmälle jos harrastus oikeasti puraisee.
    Kiitoksia loistavasta infosta. Sitähän tässä juuri pohtii, että jos on kuitenkin aikaisemmin pärjännyt pyörällä jolla moni ei metsään menisi, niin riittäisikö nyt myös tyyliin "leveämmät renkaat". Toisaalta just jos innostuu uuden pyörän myötä enemmän (mikä on hyvin mahdollista), niin sitten ehkä jälkikäteen tuo halvemman hankinta voi harmittaa. Mutta väkisin toki tässä ajattelee sitä, että tuolla erotuksella sais esim. auton perään kunnon pyörätelineen ymv.

Edit: Toinen hiukan halvempi vaihtoehto (hyvällä jatkohuollolla) olisi varmaan XXL:n White XC 275 Lite 2017. https://xxl.fi/white-xc-275-lite-17-...132041_1_style
    Hirveästi ei vain netistä mitään käyttäjäkokemuksia tuosta Whitestä löydy. Mutta eikö tämä kuitenkin kilpailisi aika hyvin Marlinin kanssa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •