GiantTrekHuntteriFillarilehti
Sivu 81 / 81 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 71 79 80 81
Näyttää tulokset 2.401 - 2.424 / 2424

Aihe: Vanhusten aikaraudat - puhelin ei ole kello

Jaksoin jonkun aikaa seuraata ko. kellon tubetusta ja muuta, mitään ei oikeastaan tuntunut tapahtuvan. Sen sijaan nyt lasike on osoittautunut todella naarmuuntuvaksi ja sitä ei ilmeisesti voi vaihtaa. Joku jäpikkä oli saanut naarmuja siihen sulkemalla kellon kotelon, pahvi tai mikälie oli vähän raahannut lasia ja hirveet skraidut.
    Idea on hyvä, mutta joko ongelmia tuotannossa tai sitten venyttävät hypeä vähän liikaa.

Sain juuri työkaverilta tuollaisen halpis-Seikon kun oli kysellyt mihin nää laitetaan kiertoon. Sanoin että anna mulle. On kuulemma yhtäkkiä alkanut edistää 3 min/vrk.

Noh, katsotaan keksiikö tuolle käyttöä.

No ei pentele, olipa sopiva kohta olla paikalla.
    Ei muutaku takakansi varovaisesti auki, huolella ettei kierteistä joudu roskaa koneistoon, varovainen suhaus vaikka lukkoöljyä sisuksiin, toivon mukaan ei tauluun saakka mene.
    Tyyliin sopiva nahkahihna ja käyttöön. Ellei halua käyttöön, niin sitte kovalla hinnalla myyntiin!

Mä olen yhden tollasen saanut käymään aikaa demagnetoimalla.

Sata syytä voi olla, mutta veikkaisin koneiston kuivumista, öljy voitelee tuon käymään aikaa...

^En ole mikään seppä syntyessä, mutta käsittääkseni öljyn kuivahtaminen saa ennemminkin jätätttämään?

Ei ku katoppa, heiluri ei tee enää täyttä matkaa ja askel nopeutuu.
    Voimat hyvin pieniä noille akseleille mekanikasta riippumatta.
    Seurasin seppää pajassaan läheltä ahjon ja alasimen ääressä lapsena, he.

Joo kello täytee öljyä ja kalliilla myyntiin huollettuna……… se tuntuukin olevan monesti tapana. Jos myyntii meinaa niin tehkää ostajalle palvelus ja myykää ”huoltamatta”.

Moon swatchin lasikke muovis niin saa varmasti naarmuttomaksi käsiteltyä. Ei siitä kyllä varmaan rymyks sitten ole jos kovin helposti naarmuuntuu. Kovasti ihmetyttää jälkimarkkinoiden tonnien hinnat näissä, maksaako joku oikeasti..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Eipä niitä muovi moonwatcheja näytä olevan saatavilla vaikka piti olla ihan massatuote.
    Meillä "saatavilla" parissa Swatch-kaupassa, en ole käynyt katsomassa onko niitä oikeasti siellä vai meneekö ei-oon puolelle.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

^Nyt ostat ja teet tilin. No, mitä noista nyt jengi maksaisi, jos ton hinta on se 250, niin luulen et ei tarvis kauheesti yrittää edes satasen voittoon.

Etsin vanhaa kelloani tuloksetta kun olisi reissu edessä ja en haluaisi kantaa puhelinta taskussa kokoajan, muilla asioilla sitten ollessa huomasin että "ai tässäkin kaupassa myydään kelloja" nappasin siitä hyllystä yhden ja tadaa, aito Clas Ohlson Ab ovh.24,95 sis. ALV:n, ranneke melkein aitoa nahkaa.
    Meikäläisen käsi kuvassa ei tee oikeutta tälle komistukselle. (valokuvatopicista voi käydä zoomailemassa mille se oikeasti näyttää.)

^Hieno panerai

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mä olen yhden tollasen saanut käymään aikaa demagnetoimalla.
    Valmistajan mukaan Seiko on "rokotettu" tuon tarveta vastaan.
    Luulen tässä esillä oleva kellon toimivan vielä ihmisiän, tai ainakin mitä siitä vielä jäljellä.
    No automaattia ei halonhakkaajan ranteeseen.

^Seiko vitosetkin? Kummasti tuo auttoi. Mä olen aina luullut että tuo riippuu Seikosta, niitähän on monessa hintaluokassa

Halppiskellotkin kuten tämä, on ruostumatota terästä rungoltaan, sen ei pitäisi magnetisoitua?
    Saatan astua syvemmälle miinaan, kun kellot eivät ole kovin vahva alue.

Ilmaiseksi saadun kellon omahuolto pienellä voitelulla ei ole iso vahinkoriski. On tuolla onistunut useamman kellon henkiinherätys, kun patterinvaihdon jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin ennen tuota öljyjuttua. En kertaakaan tosin ole automaattikoneelle tuota tehnyt, mutta enemmänhän siellä rattaita ja tahmaavia akseleita on kuin kvartsikoneistoisessa.

Nyt ollaan sivussa meikäläisen asiantuntija-alueesta näissä kellohommissa, mutta netissä tiedetään "Faraday-häkit eivät voi estää vakaita tai hitaasti vaihtelevia magneettikenttiäTietosanakirja site:wikinfi.icu" ja se mikä magnetisoituu tuolla on ilmeisesti jousi tai joku muu osa, ei kuori.

Mulla tosiaan ebay-demagnetisointilaite ja sillä nimen omaan Seiko vitosta demagnetisoitiin, usean minuutin päiväheitto meni "Seikon vakioon" eli alle 30s. Tässä on muutama erheen mahis toki:

- Tyyppi jonka kello se oli, valehteli tai katsoi väärin joko ennen tai jälkeen toimenpiteen kellon heiton
    - Saatiin kolhittua sitä muuten siten että se "korjaantui" tossa samalla

mutta tosiaan raportoi hemmo että kuntoon tuli.

Samoin liikun tietämykse kartan ulkopuolella valkealla alueella. "Joitakin vuosia" sitten käyttökelloissakin oli takakannessa stanssattuna Antimagnetic, joten kuvittelin tuon olevan ihan selvä tänään, vaikka ei tuota korostettaisikaan. Tämän päivä kentät taitavat olla yleisempiä ja vahvempia ja ohittavat rungon muodostaman Faradayn häkin. Selailin kalliimpia Seikoja ja vain harvassa automaatissa luvattiin kestävä jotain yksikköä yli neljä tuhatta.
    Molemmat jouset automaatissa, ainakin halpakelloissa, ovat terästä joka magnetisoituu kun riittävästi kenttää.

Nyt vaan jännitetään löytääkö JackOja mistään tuollaista demagnetisointilaitetta. Eipä luulis liikkessäkään maksavan maltaita. Yhteen Seikoon ostin vaihtokoneiston, vaihtoineen päivineen noin 60e sijoitus. Tosin tuli ihan paska, ei vissiin ollut ihan just oikea versio tästä koneesta, joten nuppi irtosi tässä joku aikaa sitten, kello ei ollut enää vesitiivis tämän jälkeen ja tällästä. Jäi vähän nämä viritykset tähän.

Mekaanisissa kelloissa on aika tarkkaa mitä voitelua laittaa ja minne. Eipä noihi seikoihi toisaalta maksa maltaita vaihtaa koko koneistoakaan, tosin niissäkin hinnat nousussa.

Totta mutta molemmissa hammasrattaita ja niillä akseleita, lukkoöljy tai aseöljy pysyy juoksevana pitkään.

Paras tapaus oli enoni kello, johon hän oli käynyt vaihdattamassa pariston. Kello kädessä hän murehti, kun se ei ollut lähtenyt käyntiin ja olivat suositelleet huoltoa, joka tietenkin maksaisi. Miehellä oli jo ikää 86 v tienoilla ja minimalistina maksaminen oli myrkkyä hänelle monessa muussakin asiassa. Sanoin hänelle, että seuraavalla käynnillä laitetaan kello käyväksi. Viikon päästä menin uudelleen pieni lukkoöljypurkki mukana. Kello avattiin ja suhautettiin öljyä varovasti koneistoon. Takakansi kiinni, ei tapahtunut mitään! Hetken siinä pyörittelin kelloa, nupista viisareita ja älähän mitään, käyntiin lähti ja kävi oikeaa aikaa enoni kuoleman jälkeenkin vielä kolmen vuoden päästä.
    Halvahkoille käyttökelloille joita ei oikein ole järkevää huollattaa liikkeissä, tämä on paikallaan. Automaateille en ole tehnyt, kun ei noita ole ollut, siistimpää hommaa kuin pyörän huolto!

En nyt löytänyt mitään referenssiä mielikuvalleni, mutta jotenkin olen oppinut että mekaaniseen kelloon menee about pisara öljyä. Sitä ei saa olla liikaa, eikä se saa mennä väärään paikkaan ja sen täytyy olla kelloöljyä. Sanon minä, joka voitelee fillaria nykyisin moottorisahan ketjuöljyllä . Mä en lähtisi itse voitelemaan, toisaalta tuohan on ilmainen kello niin eipä siinä paljoa menetäkkään pahimmassa tapauksessa. Kvartseja herättelee wd-40:llä kummasti

Jotain hain äidin kaapeista jota en tieten löytänyt mutta löysin taskukellon jonka olemassa olosta mulla ei mitään tietoa. Omega ja kellonperätkin vielä sekä orkkislaatikko.

Kun takakannen avaa niin 0,800 ja sarjanumero 5696912. Seuraavan kannen alta löytyy koneisto ja siinä 4918528. Ei oo elossa ketään jolta vois kysyä, luulen että kyseessä on isän isäni kello tai voihan olla äidin isänkin. Koitin kuukkeloida ja 20-luvulta peräisin?

Muuten käy ihan oikeata aikaa, pikkasen jätättää.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    En nyt löytänyt mitään referenssiä mielikuvalleni, mutta jotenkin olen oppinut että mekaaniseen kelloon menee about pisara öljyä. Sitä ei saa olla liikaa, eikä se saa mennä väärään paikkaan ja sen täytyy olla kelloöljyä.
    iipeissä myydään kello- ja rannekelloöljyjä ja semmosia kivoja voiteluneuloja ja öljykuppi -settejä. Sveitsiläinen maksaa hurjasti ja kiinalainen ei (mitä lie paistoöljytislettä. Kiinassahan viemäreistä kerätään öljyjä uuskäyttöön).
    Estolistalla: Rouva Tohtori

Vaikka mitään en aiheesta tiedä, niin silti päättelen että öljylaatua tärkeämpi juttu on se oikea öljyn määrä. Ja ne oikeat paikat.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •