Näyttää tulokset 1 - 29 / 29

Aihe: Vaihteiston päivitys 3x9:stä 1x11:sta.

Vaihteiston päivitys 3x9:stä 1x11:sta.

Minulla on Focuksen vähän vanhempi täpäri, jostain 2005 paikkeilta. Siinä on Deore lx 3x9 vaihteisto. Se on nyt tullut matkansa päähän, etenkin takapää.

Tuli nyt sitten mieleen päivittää koko voimansiirto. Mutta käykö tuon tilalle esim xt 1x11 ja millä muutoksilla? Ja mitä muuta pitää ottaa huomioon? Etuvaihtajaa en enää riesakseni halua.

Ysipakan tilalle samaan vapaarattaaseen käy Shimanon 11 lehtiset pakat. Myös Sramilla tais olla nykyään yksi malli joka ei vaadi XD- vapaaratasta. En vaan muista mikä se oli nimeltään. Jos et vaihda koko kampisettiä, niin keskirattaan paikalle voi laittaa n/w rattaan. Pulttijako kannattaa tarkistaa, mutta todennäköisesti on 104 mm. Rattaan pultit on mahdollisesti liian pitkät, mutta sopivat prikat väliin niin hyvä tulee. Vaihtajan ja vivun vaihdossa ei mitään ihmeellistä taida olla.

Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tämähän taitaa käydä huomattavasti helpommin kuin kuvittelinkaan. Kävin varmistamassa tuon pulttijaon ja se on sen 104mm.

Tarkoitit varmaan tätä Sram:n sarjaa?
    http://www.hi5bikes.fi/~UROSx0000001...4=SRAM-NXgroup

On kyllä aikasta vahva ehdokas. Miten lie sitten pärjää laadussa M8000 XT sarjalle?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti temule Katso viesti
    Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Tämähän taitaa käydä huomattavasti helpommin kuin kuvittelinkaan. Kävin varmistamassa tuon pulttijaon ja se on sen 104mm.

Tarkoitit varmaan tätä Sram:n sarjaa?
    http://www.hi5bikes.fi/~UROSx0000001...4=SRAM-NXgroup

On kyllä aikasta vahva ehdokas. Miten lie sitten pärjää laadussa M8000 XT sarjalle?
    Varmasti yhtä hyviä käytännössä. Itse tykkään Sramin mekaanisuudesta ja kuuluvista naksahduksista, toiset arvostaa Shimanon hiljaista ja sulavaa toimintaa.

Hommahan menee varsin mielenkiintoiseksi. Tekisi kyllä mieli testata Sram:ia, eteenkin kun eipä tuo sarja mitenkään kovin kallis ole. Mutta kovin paljon yli 300€ ei kannata tuon ikäiseen pyörään enää sijoittaakaan. Eli ilmeisesti minulla on kaksi järkevää vaihtoehtoa, joko tuo m8000 sarjan Shimano tai sitten mennään Sram NX sarjaan. Onkohan valinta näiden väiltä lähinnä mielipidekysymys, vai mitäpä tehdä.

NX taitaa olla Sramilta "hinnat alkaen" malli kun taas XT on Shimanon paremman pään kamaa. Sitäpä en osaa sanoa kannattaako tällä perusteella valintaa tehdä. Itse valitsisin melko varmasti Shimanon. Shimanolta muuten löytyy myös SLX versio 1x11 vaihteistosta, on hieman XTtä edullisempi.

Jos nykyiset kammet kelpaa, niin halvimmalla pääset kun ostat NX upgrade kitin, ja NW rattaan. Jos kammet haluaa uusia, niin eipä tuo koko NX settikään kallis ole.

http://www.bike-discount.de/en/buy/s...8078/wg_id-391 Tuolta edullisemmin ja laakerikin mukana. Tuon setin itse laittaisin ehdottomasti itse jos ja kun tarve on...
    Sorry, en huomannut että Aakoo ehti ennen ja vielä halvemman... Itse suosisin myös mahdollisesti tuota upgradea jos kammet kelpaa ja rattaaksi Blackspiren Snaggletooth.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jamppe Katso viesti
    NX taitaa olla Sramilta "hinnat alkaen" malli kun taas XT on Shimanon paremman pään kamaa. Sitäpä en osaa sanoa kannattaako tällä perusteella valintaa tehdä. Itse valitsisin melko varmasti Shimanon. Shimanolta muuten löytyy myös SLX versio 1x11 vaihteistosta, on hieman XTtä edullisempi.
    No ei kannata. Vähän kuin Ferrarin hinnat alkaen malli vastaan kallein Skoda. Ja sinä ottaisit sen Skodan?

Vuosia noita SRAM:n vaihteita käyttäneenä oon ainakin itse sitä mieltä että toimivat paremmin kuin nuo virvelitehtaan tuotteet...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    No ei kannata. Vähän kuin Ferrarin hinnat alkaen malli vastaan kallein Skoda. Ja sinä ottaisit sen Skodan?
    Outo vertaus. Japanissa ja sen tarkkuudella tehty XT Shimano on mielestäni helposti laadukkaampi kuin SRAMin NX tai GX, osittain makuasia tietysti. En tykkää SRAMin niittaamalla kasatuista pakoista.

Blackborow Guest
    Ei tuo NX kyllä millään pärjää XT:lle. Ei toiminnassa eikä painossa. SRAM-fanipojat on tietenkin toista mieltä.

Taas näitä juupas eipäs pilkun... ,tosin jos tuo NX pärjäis tuolle XT:lle,olisi shitmanol mennny pieleen tosi isosti.Aikuisten oikeesti,mites noi NX ja SLX M7000 vertautuu toisiinsa vai onko tämä epäreilu vertailu,nuo kun on liki saman hintaiset ?
    Itse saattaisin kallistua tohon GX sarjaan.

No en ole koskaan XT:tä kovin kummoisena pitänyt, toisaaltaan tuo NX on tuollainen "alkaen" malli ja XT keskikastia niin ei ihan vertailukelpoisia...

Blackborow Guest
    XT onkin toki ollut samanlainen viimeiset 15v.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Taas näitä juupas eipäs pilkun... ,tosin jos tuo NX pärjäis tuolle XT:lle,olisi shitmanol mennny pieleen tosi isosti.Aikuisten oikeesti,mites noi NX ja SLX M7000 vertautuu toisiinsa vai onko tämä epäreilu vertailu,nuo kun on liki saman hintaiset ?
    Itse saattaisin kallistua tohon GX sarjaan.
    Oleellista varmaan, kuten jo totesin, että molemmat toimivat varmasti erittäin hyvin. Sarjojen vertailu sillä perusteella, miten ne sijoittuvat valmistajan omaan tuoteperheeseen ei vain ole mielekästä.

Aloittajan tarpeeseen ottaisin ne osat mitkä halvemmalla saa, ja tosiaan se SLX kannattaa myös huomioida.

Joo taitaa olla nämä enemmänkin makuasioita. Vanhat kammet on kunnossa, eikä keskiön laakerissakaan tunnu väljyyttä tai rahinaa. Taidan ostaa vaan pelkän rattaan eteen ja päivittää takapään kokonaan. Pitää vielä vertailla hintoja ja tuo slx oli mennyt minulta ohi, joten pitääpä sekin tutkia.

P. S. Kävin just metsäpoluilla lumistelemassa ja kyllä se on hankalaa, kun ei vaihteisiin voi luottaa lainkaan. Vaihtaa alaspäin milloin haluaa, kahvan räikkä lyö tyhjää ylöspäin vaihdettaessa ja vaihteet ei meinaa pysyä päällä. 😁

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

Itsellä on XT-M8000 setti ja NX toisessa pyörässä. XT:n pakka on parempi, mutta muuten se on ihan yks ja sama. SLX setti on pakaltaankin samaa tasoa NX:n kanssa.
    Kunhan arpoo jomman kumman setin ja ajaa ilosena.

Ai pakka sen eron tekeekin? Aina olen kuvitellut että kokonaisuus ratkaisee, päivän tietoisku, kiitos!

Tietysti kokonaisuus on aina kokonaisuus, mutta pakankin osuus voi olla yllättävän suuri.

Itellä sama homma edessä, voisin kuvitella ainakin itselle xt tai tuon sraminki kelpaavan, nykyää deore 3x9 eikä senkään toiminnassa moitittavaa, mutta edessä käytän ainoastaan keskiratasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Tietysti kokonaisuus on aina kokonaisuus, mutta pakankin osuus voi olla yllättävän suuri.
    Näin juuri, kokonaisuus muodostuu osasista, pyörässä vielä melko pienistäkin, pyörässä ei niin pientä osaa olekaan, että se olisi liian pieni huomioitavaksi. XT ja Ultegra ovat johtotähtiä meille paljon ajaville ja pakasta puheenollen, paremmin mainitut pelaavat kuin vaikkapa BBB pakat. Toinen suuri S on minulle aivan testaamaton, olis mukava pyöritellä edes käsissään molempien pakkoja.

Itsellä varmaan kymmenen viimeistä pakkaa olleet SRAM:lta, yksi D-A vain virvelitehtaalta ajossa, Keveitä XTR:n pakkoja pari ja yksi Goldtech:n hyperkevyt enkä oikeastaan mitään konkreettista eroa huomannut. Ketjut olleet SRAM:lta ja KMC:ltä.
    Kokonaisuus tosiaan ratkaisee, vivusta vaihtajaan ketjuja ja vaijereita unohtamatta.

Sramin vaihtaja osaa siirtää ketjua myös Shimanon pakalla ja toisinpäin, mutta tässä tapauksessa taitaa koko setin pakettina ostaminen tulla edukkaammaksi.

Itse valitsen maastokäyttöön mieluummin Sramin vaihtajan, mutta ajan myös Shimanoilla eikä niissäkään mitään vikaa ole. Pakoissa en ole huomannut käytössä mitään eroa. Tosin mulla onkin vaan 1x10 systeemeitä käytössä.

Silloin aikoinaan kun en ollut perehtynyt laitoin kaikenlaisia osia ristiin pitäen ainoastaan huolen että vaihdemäärä täsmää ja aina kaikki variaatiot sai toimimaan vaikka millasina sekasikiöinä. Tosin siihen aikaan vehkeet oli ysivaihteisia, liekö vähemmän nuukia.

^Juu, ei ne tänä päivänäkään kovin ronkeleita ole, ei sen vuoksi tarvi johonkin merkkiin jämähtää. Itsekin avoin virvelitehtaan tuotteille kunhan sieltä tulee jotain varteenotettavaa.

Olen nyt päässyt käyttämään pomppukeppitehtaan GX-sarjan tuotosta ja ensimmäistä lenkkiä lukuun ottamatta toiminta on kyllä ollut ehkä parempaa kuin SLX-vipuisella, XT-vaihtajaisella ja Deore-pakkaisella Shimanon setillä. Enpä ole XT-vipuja kokeillut, mutta ainakin noissa SLX-vivuissa on aivan pitkä liike isommalle rattaalle vaihtaessa, eikä se silti ole kovin kevyt verrattuna tuohon GX:ään. Kauhea klohmo vaan tuo GX-takavaihtaja ja mikä lie ollut ensimmäisellä lenkillä, että vaihtoi niin pirun nihkeästi. Olisiko ketjujen vakiorasvat hiukan huonot pakkaseen.

^Saattaa olla rasvan vika, yleensä aina pyyhin pois ja voitelen "oikealla" rasvalla.

Hinta taitaa ratkaista ja Sram NX 1x11 setti ilman kampia ja keskiön laakeria lähtee tilaukseen. Mutta sitten eturatas, vaihtoehtojahan riittää siihenkin. Olen nyt antanut uskotella itselleni, että kannattaa ottaa N/W ovaali ratas. Tuohon 104 jakoon löytyy ainakin Absolutely Black:ltä vaihtoehto

Mennäänkö tällä metsään pyörällä vai henkisesti?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •