Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: 1 1/8'' Joustohaarukka Tapered rungossa?

1 1/8'' Joustohaarukka Tapered rungossa?

Terve!

Olen juuri hommannut ensimmäisen maastopyöräni ja minulla heräsi kysymys etuhaarukan päivittämisestä.

Otin etuputken auki ja pyörästä löytyy Suntourin XCM 120mm 1 1/8'' keula.

Kuitenkin pyörän rungon koko mahdollistaisi Tapered keulan asentamisen (alaosa selvästi leveämpi kuin rungon yläosa yms. silmämääräisesti selvästi havaittavissa.)

Kiinnostaisikin tietää näin aloittelijana onko kyseinen asia mahdollinen että runko on näin suunniteltu, eli kun päivitän myöhemmin keulani ilmakeulaan, niin pyörään sopii myös Tapered mallinen etuhaarukka?

Pyörä : Bianchi Jab 27.3 - 2015

Kyllä, jonkin verran näkee tapauksia että tapered-rungossa on suora 1 1/8" keula. Johtuu siitä että paremmissa malliessa käytetään samaa raakarunkoa ja tapered-keulaa.
    Ei riemulla rajaa kun Konalla ajaa...!

^Just, johtunee siitä että halpisrungotkin alkaa olla mallia "Tapered".

Myös V&O:n tuotetiedoissa ilmoitettu laakeri (Ohj.laakeri Fsa Orbit 1.5B ZS-1 #57B-1) on tapered runkoon sopiva, alakooli ilmeisesti 1 1/8" kaulaputkelle.

Tein omaan pyörääni (Radon ZR Team) vastaavan operaation. Jos tosiaan kyseessä on tapered-emäputkella varustettu runko, niin siihen saa tapered-keulan kiinni vaihtamalla alemman ohjainlaakerin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sisse Katso viesti
    Kiinnostaisikin tietää näin aloittelijana onko kyseinen asia mahdollinen että runko on näin suunniteltu, eli kun päivitän myöhemmin keulani ilmakeulaan, niin pyörään sopii myös Tapered mallinen etuhaarukka?
    Kyllä on. Kuten yllä sanottiin, niin esim. halvoissa Radoneissa on sama runko kuin vähän kalliimmissakin, mutta niihin on sopivalla alalaakerilla laitettu suora Suntourin vekotin. Myös 44 millin putkella varustettuihin pyöriin on usein mahdollista laittaa tilavampi alalaakeri, mutta koska silloin tila haetaan ulkopuolelta, niin se vähän korottaa keulaa. Kuvan perusteella näyttäisi tosiaan levenevän, ja hankalapa sille levenemiselle on muutakaan selitystä keksiä.

Kiitoksia paljon vastauksista. Tutkailen asiaa vielä mutta näyttää vahvasti siltä että Tapered keula uppoaa sisään --> Keulaostoksille

Itse kanssa miettiny radon zr teamiin keulan päivitystä: keulaksi olen miettinyt tällaista: http://www.bike-discount.de/en/buy/r...0-black-104919

Meneekö tuo keula suoraan Pyörään vai pitääkö minun ostella jotain laakereita tai sovitekappaleita?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tumz Katso viesti
    Itse kanssa miettiny radon zr teamiin keulan päivitystä: keulaksi olen miettinyt tällaista: http://www.bike-discount.de/en/buy/r...0-black-104919

Meneekö tuo keula suoraan Pyörään vai pitääkö minun ostella jotain laakereita tai sovitekappaleita?
    Riippuu siitä pyörästäsi. Mikä malli? Mikä vuosi? Jos siinä on nyt suoralla putkella oleva, niin menee. Mutta minä ostaisin itse taperedin ja uuden alalaakerin, koska keula olisi siten enemmän tulevaisuuden varmempi, jos nyt puhutaan kuitenkin tapered-rungosta.

Eli kyseessä radon zr team 5.0. Suntourin suoralla keulalla. Tässä vielä linkki pyörään. http://www.bike-discount.de/en/buy/r...7,5-5.0-463323

Eli kyseessä radon zr team 5.0. Suntourin suoralla keulalla. Tässä vielä linkki pyörään. http://www.bike-discount.de/en/buy/r...7,5-5.0-463323
    Sitten tietenkin menee. Osta vain tuo. Jos ei ole kokemusta ja välineitä, niin se laakerikuppien vaihtaminen ei ole välttämättä kovin mukavaa. Eli tuskin kannattanee kuitenkaan panostaa siihen tulevaisuuteen. Ja onhan niitä sovittimiakin tarvittaessa, että saa suoran putken tapered-runkoon.

PAITSI! Sinä linkitit 26":n keulaan, mutta pyöräsi on 27,5". Noita keuloja on erikseen 26, 27,5 ja 29 -renkaille. Muuten hyvä, mutta ota oikealle rengaskoolle.

Tämä taitaa olla halvempi kuin B-d:ssä: https://www.bike-components.de/de/Ro...modell-p35640/

http://www.rczbikeshop.com/finland/r...8-550-016.html

Meilikoodilla vielä hinta tuosta tippuu, on kyllä tapered.

1 1/8'' Joustohaarukka Tapered rungossa?

Ainakin saman pyörän 8.0 versiossa on speksien mukaan tapered-laakeri joten uskaltaisi väittää että sinunkin pyörääsi menee tapered-keula. Tuskin noissa erilainen runko on.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Ainakin saman pyörän 8.0 versiossa on speksien mukaan tapered-laakeri joten uskaltaisi väittää että sinunkin pyörääsi menee tapered-keula. Tuskin noissa erilainen runko on.
    Onhan tuossa selvästi tapered-runko, mutta koska siinä on suora keula, niin siitä seuraa erilainen alalaakeri. Toisin sanottuna alhaalla on tuossa sellainen sovitinlaakeri, jolla ohuempi haarukan putki laitetaan vähän isompaan tilaan kuin se on alunperin tarkoitettu. Tämä asia on myös tällä palstalla ihan konkreettisesti havaittu, kun eräskin palstalainen vaihtoi tuohon keulan. Tapared-keula tietysti tuohon menee, jos vaihtaa alalaakerin, kuten yllä jo totesinkin. Mukana tulevalla laakerilla ei mene. Nimenomaan idea on siinä, että voidaan käyttää samaa runkoa eri hintaluokan pyörissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Nimenomaan idea on siinä, että voidaan käyttää samaa runkoa eri hintaluokan pyörissä.
    Ja halvempia suoria keuloja joita saa nykyään todella halvalla kun ovat menossa pois muodista...
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Ja halvempia suoria keuloja joita saa nykyään todella halvalla kun ovat menossa pois muodista...
    Ai mistä? Itse kun olen yrittänyt etsiä suoralla putkella ja pikalinkulla olevia keuloja hinnat ovat aina ovh tasolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    Ai mistä? Itse kun olen yrittänyt etsiä suoralla putkella ja pikalinkulla olevia keuloja hinnat ovat aina ovh tasolla.
    Juuri näin. XC32:n pudottua valikoimista pois halvin ilmajousella on tosiaan nyt 30 gold, mikä on nähtävällä tavalla yli 230 €. XC32 oli jotain 160-180 €.

^2017 Recon RL on halvempi, vaikka painoa tuleekin 100g lisää niin on se varmaan vähän jämäkämpikin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    No asiat näyttävät sitten muuttuneen. Jokunen aika sitten nettikaupat tuntuivat olevan täynnä alennuksessa olevia peruskeuloja. Mutta se oli ilmeisesti vain joku vaihe ja nyt on palattu normaaliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^2017 Recon RL on halvempi, vaikka painoa tuleekin 100g lisää niin on se varmaan vähän jämäkämpikin.
    Plus Motion Control. Alkuvuodesta oli jotain uutisointia, että se tulisi 2017 jokaiseen rokkariin, mutta saapa nyt nähdä. Mutta jos tuo on halvempikin, niin onhan tuo aika no-brainer. 30 gold on kuitenkin kuvastossa alempana eli sen pitäisi olla halvempi. Ehkä se 2017 sitten taas onkin. Itse ottaisin myös mieluummin Reconin, koska 32 vs. 30 mm.

^https://www.bike-components.de/en/Ro...l-2017-p49715/

200€ pintaan näyttäisi olevan.

Jännää onkin että esim RCZ Bikeshop luukuttaa uutiskirjeensä kautta ulos hyvin kuranttia Tapered + läpiakselikeulaa välillä ihan nauruhalvalla (100-200e). Varsinkin 26" ja 27.5 XC keuloja.

RCZ:n tarjoukset ovat anomalia normaalista hintatasosta. Jos on aikaa kytätä, niin voihan sellainen osua kohdallle, mutta se on arpapeliä, että tulee edes sopivaa mallia tarjoukseen ja että ehtii ottaa ennen kuin toinen vie.

RCZ kannattaa uutiskirje tilata ja tsekkailla jos löytyy sopiva ja ei ole aikataululla niin väliä. Itse vaihdoin myös raatooni suntourin keulan -> Rockshox xc32 kun halvalla sai silloin sopivasti. Tilauksesta tavaran saapumiseen meni muistaakseni 20 pv

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •