CanyonHuntteriGarminPartioaitta
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 110

Aihe: Kuinka toimitte, jos autoilija väistää, vaikkei ole väistämisvelvollinen?

Onko se syy sitten valistuksessa kun monet tuntuu kuvittelevan että suojatielle voi poukata fillarilla ihan kuten jalan menis..

Ite vältän moisia tilanteita kiertämällä ja kaartamalla fillarilla jos autoja on tulossa ja hyökkään sitten äkkiä yli kun on tarpeeksi tilaa, usein kyllä ihan muualta kuin suojatien kohdalta

2. Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Onko se syy sitten valistuksessa kun monet tuntuu kuvittelevan että suojatielle voi poukata fillarilla ihan kuten jalan menis..
    Taitaa päällimäisenä syynä olla subjektiivinen käsitys ehtimisestä. Valistuksen puutetta tässä ei ole, mediassa tämä yksittäinen tienylitystapaus saa aivan hulvattomasti palstatilaa liikenneturvallisuuden kustannuksella, esim. risteyskäyttäytyminen jää pahasti varjoon.
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

3. Tää otsikointi on jotenkin hassu, mitä siis teet jos autolla ajava antaa tilaa vaikkei ole väistämisvelvollinen. Eikö näitä tilanteita ole liikenteessä ihan jatkuvasti, vähän kuin että mitä teet jos ajat kuoppaan etkä kaadukkaan? Kai se pienen onnentunteen aiheuttaa. Yleensä vilkautan kädellä kiitos. Sitä voi sitten somettaa tai soittaa radionovaan, tai poliisina tiedottaa että pyöräilijät ei tunne väistämissääntöjä, mutta eihän se tutkitustikaan näin ole.
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

Etuajo-oikeus=etuajo pakko?
    Tilanteesta riippuen, en mäkään autolla aja väen vänkällä vaikka olisinkin etuajo-oikeutettu.
    Esmerkiks liukkaalla kelillä joku rekka voi jäädä jumiin risteyksen mäkeen koska käytin oikeuttani, mutta toisaalta tämä voi aiheuttaa kolarin, vaikka mun takana oleva ajaa mun perään.
    Niin paljon tekijöitä liikenteessä ettei vaan ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, vaikka kaikki menis liikennesääntöjen mukaan, virheitä voi sattua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fezder Katso viesti
    Etuajo-oikeus=etuajo pakko?
    Tilanteesta riippuen, en mäkään autolla aja väen vänkällä vaikka olisinkin etuajo-oikeutettu.
    Sinulla ei ole etuajo-oikeutta ellei sellaista ole erikseen jommalla kummalla liikenemerkillä osoitettu:

Kiitän, tietenkin.

Oikeasti. Tiedä mistä se johtuu - siitäkö, että (omassa nupissa) tämä pyöräilijöiden väistämisvelvollisuus on noussut eri foorumeilla keskusteluun vaiko mistä, mutta itse olen tullut kiusallisen tietoiseksi siitä, että nyt tuntuu maailma olevan täynnä kohteliaita autoilijoita. Päivittäin törmää siihen, että autot pysäyttävät suojatien eteen antamaan tilaa, kun olen pysähtynyt suojatielle odottamaan ylitystä. Koen kiusallisena ylenkatsoa toisten kohteliaisuutta ja niinpä ajan sitten yli kiittäen (samalla miettien pitäisikö taluttaa, jotta ei näkyvästi väärinkäytä toisten "väärää" kohteliaisuutta). Jos ei #moraalista dilemmaa olisi jo varattu muuhun (parempaan) käyttöön sanoisin, että tässä on moinen.

Mistä tiedät, että kyse on kohteliaisuudesta? Sääntöjä ei noudateta kohteliaisuuden takia vaan velvollisuudesta. Jos auton kuljettaja ei tunne sääntöjä, vaan väistää, koska luulee olevansa väistämisvelvollinen, kyse ei ole kohteliaisuudesta, vaan tietämättömyydestä.

Tuolla toisella foorumilla oli tämä:
    http://www.satakunnankansa.fi/sataku...aina-oikeassa/

Päätin tehdä otannan omalta työpaikalta. n. 20 kollegaa, joista 2 tai 3 palautti visailulapun saman päivän aikana. Pari palautti parin päivän päästä. Nyt, viikko mennyt, puolet ei ole viitsinyt tehdä visailua. Mistähän sekin kertoo.

Mutta ne, jotka palautti. Karua luettavaa vaikka niitä oikein vastauksiakin oli ihan kivasti. Mutta ne kriittiset paikat, missä yleensä kolisee, oli aika heikoilla.

Just tossa pari päivä sitten näin sivustapyöräilijänä, kun nuori tyttö oli aikeissa lähteä ylittämään tietä pyörää ajamalla (väistämisvelvollinen). Ei tullut kovaa enkä tiedä olisiko pysähtynyt, mutta koska vasemmalta tullut autoilija päätti hiljentää ja antaa tietä vaikka ei ollut väistämisvelvollinen niin tyttö päätti jatkaa matkaa. Ok, mutta sitten katsoin kauhulla mitä seuraavaksi tapahtuu. Tyttö ei ollenkaan katsonut oikealle, ja sieltähän tuli myös auto, joka joutuikin sitten vähän kiireemmin painaan sitä jarrupoljinta. Summa summarum: Kun eka autoilija mokas niin toinen kärsi.

Jos mun on "pakko" mennä yli väistämisvelvollisena niin en kiitä. Yritän kyllä olla menemättä.

^ Jälleen osoittaa Suomen ‘kevyen liikenteen’ säännöstön huonouden. Jalankulkijan tapauksessa vastaantulijan täytyy tietenkin pysähtyä. Toisaalta ajoradalla risteysalueella jo olevaa täytyisi myös väistää. Pyöräilijän asema pyörätien jatkeella on tuossa tapauksessa harvinaisen epäselvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Annan kohteliaisuuttani auton mennä ensin.
    Juuri näin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Tuolla toisella foorumilla oli tämä:
    http://www.satakunnankansa.fi/sataku...aina-oikeassa/
    Offtopicia, mutta eikö tuossa testissä kohdat 4 ja 6 ole väärin? Kyseessä kuitenkin tasa-arvoinen risteys.

Kuinka toimitte, jos autoilija väistää, vaikkei ole väistämisvelvollinen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka:A Katso viesti
    Offtopicia, mutta eikö tuossa testissä kohdat 4 ja 6 ole väärin? Kyseessä kuitenkin tasa-arvoinen risteys.
    Ei ole väärin kun pyörä tulee kevyen liikenteen väylää ja se ei ole samalla tavalla tasa-arvoinen ajotiehen verrattuna eli siellä ei ole samat väistämissäännöt. Jos pyörä ajaisi tien reunaa ja tulisi autoon nähden oikealta, tilanne olisi toki toinen.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Eikö kevyenliikeenteenväyläkin ole osa risteävää tietä? Luulin muka tietäväni liikennesäännöt ja ihmettelin mikä näissä niin paljon säätöä aiheuttaa. Näemmä ei ole itselläkään hallussa...

Kuinka toimitte, jos autoilija väistää, vaikkei ole väistämisvelvollinen?

Eikö kevyenliikeenteenväyläkin ole osa risteävää tietä? Luulin muka tietäväni liikennesäännöt ja ihmettelin mikä näissä niin paljon säätöä aiheuttaa. Näemmä ei ole itselläkään hallussa...
    Auto käytännössä väistää kevyen liikenteen väylältä tulevaa pyöräilijää vain kun auto itse kääntyy risteävän kelvin "yli" (kuten testin kohta 3 ja 7)tai jos ennen kelviä on autolle kolmio (kuten tapaus 8). Jos auto ajaa suoraan kelvin poikki, pyörä väistää aina (kuten tapaukset 4 ja 6).
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Ei ole väärin kun pyörä tulee kevyen liikenteen väylää ja se ei ole samalla tavalla tasa-arvoinen ajotiehen verrattuna eli siellä ei ole samat väistämissäännöt.
    Kyllä nyt oli taas vaikeasti selitetty.

Pyörätieltä ajoradalle tuleva on väistämisvelvollinen. Yleensä tuollaisissa risteyksissä on kolmio joten ko. tilanne on melko harvinainen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Kyllä nyt oli taas vaikeasti selitetty.

Pyörätieltä ajoradalle tuleva on väistämisvelvollinen. Yleensä tuollaisissa risteyksissä on kolmio joten ko. tilanne on melko harvinainen.
    No näitä on aina vaikea vain sanallisesti selittää yksiselitteisesti. Ja tuollaisissa risteyksissä voi olla joko kolmio ennen pyörätietä, vasta pyörätien jälkeen tai olla kokonaan olematta ja tämä vaikuttaa aina siihen ketä auto väistää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Päivittäin törmää siihen, että autot pysäyttävät suojatien eteen antamaan tilaa, kun olen pysähtynyt suojatielle odottamaan ylitystä.
    Kyllä, voi sanoa, että tällaisiin autoilijoihin törmää (ei onneksi kirjaimellisesti) päivittäin. Minä ainakin ylitän tien ja kiitän kuskia kättä/sormia nostamalla.
    Merida Scultura 5000 (15,5 k) / GT Grade (12,0 k) / Ridley X-Fire (47 k) / Cannondale Quick 3 (3,2 k) (Myydyt: 26 k)

Tuo väistämissääntö on juurikin idioottimainen noissa tilanteissa, koska sen soveltaminen on hankalahkoa oikeissa liikennetilanteissa. Käytännössä noita kolmioita on vieläkin vaikeampi nähdä pyörätieltä kuin ajoradalta, ja siten "pyöräilijä väistää aina" on tasa-arvoisissa risteyksissä varsinainen killeri jos siihen tasa-arvoiseen se pyörätie päätetään laittaa.

Ehkä voisi sanoa jotenkin näin tuon väistämissäännön: Ajoradalla kääntyessä väistetään sen tien liikennettä josta ollaan kääntymässä (Tiehen kuuluu pyörätie jatkeineen tai muut ajokaistat (esim pyöräkaista)). Jos väistämisvelvollisuutta ei kyltein tai muilla tavoin osoiteta, pyörätieltä tuleva ajoneuvo väistää ajoradalla kulkevaa liikennettä.

Ihan niin tarkkaan en muista että tuo koskiko väistämissääntö pelkästään pyörätieltä tulevaa pyöräilijää vai myös muita ajoneuvoja. Toki muut ajoneuvot jotka ei rinnastu pyörään on hieman harvinaisempia pyörätiellä (vaikka onhan se pyörätiepysäköinti yleistä).

Hyvin yleistä, valitettavasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    No näitä on aina vaikea vain sanallisesti selittää yksiselitteisesti. Ja tuollaisissa risteyksissä voi olla joko kolmio ennen pyörätietä, vasta pyörätien jälkeen tai olla kokonaan olematta ja tämä vaikuttaa aina siihen ketä auto väistää.
    Korjasin:
    Ja tuollaisissa risteyksissä voi olla joko kolmio ennen pyörätietä, vasta pyörätien jälkeen tai olla kokonaan olematta ja tämä vaikuttaa aina siihen kuka väistää.

Blackborow Guest
    Päivittäin törmää siihen, että autot pysäyttävät suojatien eteen antamaan tilaa, kun olen pysähtynyt suojatielle odottamaan ylitystä.
    Kannattaisiko pysähtyä ennen sitä suojatietä. Ei kai ne autoilijat päälle tahdo ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Kannattaisiko pysähtyä ennen sitä suojatietä. Ei kai ne autoilijat päälle tahdo ajaa.
    Joo, förlåt hämäävä ilmaisu. Tarkotin tietty, että pysähdyn suojatien eteen ja samassa ylikohteliass autoilijakin pysäyttää tietä antaakseen/väistääkseen. Tuntuu typerältä alkaa viittoa "MENE NYT KUN SINULLA ON ETUAJO-OIKEUS" tai miettiä "pitääkö minun nyt taluttaa pyörä yli", jotta en riko väistämisvelvollisuuttani / päädy kuspäisten pyöräilijöiden bongaus-ketjuun tai ruoki vääriä käyttäytymissääntöjä.

> Käytännössä noita kolmioita on vieläkin vaikeampi nähdä pyörätieltä kuin ajoradalta

Ei sun tarvitse niitä kolmioita nähdä. Ajoneuvon kuljettajan tulee osoittaa noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan.

Tuntuu typerältä alkaa viittoa "MENE NYT KUN SINULLA ON ETUAJO-OIKEUS" tai miettiä "pitääkö minun nyt taluttaa pyörä yli", jotta en riko väistämisvelvollisuuttani / päädy kuspäisten pyöräilijöiden bongaus-ketjuun tai ruoki vääriä käyttäytymissääntöjä.
    Typerää tuo olisikin. Jos autoilija antaa tietä niin silloin on kohteliainta mennä ripeästi yli. Kannattaako tuota nyt noin syvällisesti alkaa pohtimaan

Yleisesti ottaen jo vuosien ajan olen huomannut, että autolla liikkuvat antavat hyvin tilaa sellaisille pyörällä liikkuville, jotka imitoivat joulukuusta. Kun on ajovalot kunnossa, heijastimet pinnoissa, heijastintarraa kypärässä ja pyörän rungossa, heijastinta vaatetuksessa, esim. hanskoissa sormien väleissä (Sealskinzin hanskat) sekä heijastinliivi päällä, niin johan saa tietä. No, ajatus on järjeenkäypä pelkästään jo siksi, että tulee nähdyksi.

Joitakin kertoja olen nyt koetellut autoilijoiden käyttäytymistä tilanteissa, joissa itse siirryn väistämisvelvollisena ajoradan puolelta toiselle suojatien jatketta pitkin. Pysähdyn odottamaan vuoroani. Monesti autoilija hiljentää tai pysähtyy odottaen että ylitän tien. Olen kuitenkin kädellä viittonut autoilijaa ajamaan oman etuajo-oikeutensa mukaisesti. Monesti he ovat näin tehneetkin mutta erikseen kiittäneet kädenheilautuksella. Viimeksi perjantaina Haagassa sattui vastaava tilanne niin, että kaksi autoilijaa yritti jäädä odottamaan minun menemistäni, mutta näytin kummallekin että sinulla on etuajo-oikeus, mene. Kolmas letkassa ajanut auto ymmärsi ajaa eikä jäänyt odottamaan minua. Tilanne oli hassu, koska pysähtymällä nämä autoilijat jäivät tukkimaan muuta liikennettä, paikassa oli T-risteys ja autoilijoita odottamassa omaa ajovuoroaan. En ajanut risteykseen kovaa, olin jo pysähtynyt ja laskenut jalkani maahan, ennen kuin autoilijat kaiketi olivat kohteliaita ja tarjosivat minulle tienylitysvuoroa.

Sitten on niitä tilanteita, joissa ylitän tien, kun autoilija näin esittää. Monesti näin on esim. keskikorokkeellisissa tienylityspaikoissa. Olen päässyt puoliväliin ja olen valmiina pysähtymään keskikorokkeelle toisen ajokaistan vapautumista. Usein lähestyvä auto kuitenkin hiljentää ja osoittaa, että minun sopii mennä ensin. Etenkin jos en ole ehtinyt pysähtyä, käytän tilaisuuden hyväkseni ja kiitän kädenheilautuksella. Koen tämän järjestelyn sujuvoittavan kokonaisliikennettä.

Tiedä sitten, mikä olisi pätevä yleissääntö tällaisissa tapauksissa. Ehkä sellaista ei ole, vaan tilanteet on järkevää ratkaista tapauskohtaisesti.
    Festina lente

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Tiedä sitten, mikä olisi pätevä yleissääntö tällaisissa tapauksissa. Ehkä sellaista ei ole, vaan tilanteet on järkevää ratkaista tapauskohtaisesti.
    Pätevä yleissääntö on olla sekoittamatta liikennettä enempää. Jos tulen tien ylitykseen, jossa liikennettä on yhtään enempää, niin hyppään välittömästi pyörän selästä pois ja lähden taluttamaan fillaria kadun yli. Ei tarvitse kenenkään arpoa kuka väistää ja ketä. Ei se jalkautuminen niin hidasta ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Yleisesti ottaen jo vuosien ajan olen huomannut, että autolla liikkuvat antavat hyvin tilaa sellaisille pyörällä liikkuville, jotka imitoivat joulukuusta.
    Itse olen huomannut, että kun pyöräilijä selkeän määrätietoisesti osoittaa aikeensa, saa tilaa. Sama pätee jalankulkijaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ... kun pyöräilijä selkeän määrätietoisesti osoittaa aikeensa, saa tilaa. ..
    Iso joukko pyöräilijöistä ajaa määrätietoisesti vastoin sääntöjä ja pakkohan niille on tosiaan tilaa antaa kun ei päällekään halua ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Iso joukko pyöräilijöistä ajaa määrätietoisesti vastoin sääntöjä ja pakkohan niille on tosiaan tilaa antaa kun ei päällekään halua ajaa.
    +1

Ihmisen päälle ajaminen ei ole kivaa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •