Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 80

Aihe: Anonyymit osakesäästäjät

Anonyymit osakesäästäjät

Onko täällä muita jotka ostavat osakkeita? Tai sijoittavat muuten vain.
    Sijoittamiseen liittyvistä asioista ei jostain syystä tule juurikaan puhuttua ystävien/työkavereiden kanssa. Fakebookissa seuraan paria sijoitusryhmää, mutta en viitsi omalla nimelläni siellä kirjoitella.

Olen kasannut osinkosalkkua sen tueksi että jään pois töistä (tai saan potkut) ennen eläkeikää. Jos sais pari satasta / kk osinkoja vapaaehtoisen eläkevakuutuksen lisukkeeksi. Aika iso salkku pitäisi hankkia tai sitten pitää syödä pääomaa ne muutamat vuodet (3-5?) ennen varsinaista eläkettä. Uskon kyllä että eläkkeeni riittää elämiseen.
    Pitäis varata aikaa excelin ääressä ja rakentaa laskuri, josta voi ennustaa ajankohdan "FIRE:tykselle". On vaan niin monta muuttujaa ettei oikein tiedä minkälainen himmeli siitä tulee.

Mutta tässä vaiheessa mietityttää nämä asiat:
    - Kannattaako tässä markkinatilanteessa ostaa enää mitään? Kurssit on sojotellut koilliseen jo niin pitkään että hirvittää.
    - Miten yhtiöiden osinkopolitiikka kehittyy tulevina vuosina?
    - Henkilökohtainen ongelma: Miten pitää pää kylmänä kun joku osake on kovasti voitolla? Just taas en malttanut olla myymättä erään pankin osakkeita muutaman satasen voitolla. Nyt en sitten tiedä mitä tilalle?
    - Välillä olen laittanut rahoja "turvaan" erään osakevälittäjän rahastoon (OMXH25, ei myynti-/ostokuluja) kun en ole keksiny mitään järkevää ostettavaa. Mutta pidän sitä väliaikaisena koska se ei tuota suoria osinkotuloja minulle.
    - Nyt puhutaan kovasti osakesäästötilistä. En ole oikein vielä päättänyt onko se minun tarpeisiin sopiva.

En usko että sjoitan koskaan asuntoihin, kultaan tai virtuaalivaluuttaan.

Löytyisikö keskustelua?

Osakesäästötilihän on sama kuin itse ostaisit. Veroseuraamukset vain tulevat jälkikäteen ja maksimimäärä on sidottu plus pari muuta raja-arvoa kuten että vanhoja sijoituksia et voi tuoda sinne.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Se erään osakevälittäjä täysin kuluton OMXH25 rahasto on kutakuinkin vastaava kuin tämä uusi osakesäästötili, jonne ostat samat 25 osaketta, ja pidät niiden osuuksia samoina kuin tuossa rahastossa. Osingot menee rahastossa automaattisesti rahastoon sisään. Osakesäästötilillä ne menee tilille, josta ne pitää itse sijoittaa taas näihin osakkeisiin. Tässä vaiheessa ei vielä verottajalle ole mennyt mitään, vasta kun myy rahastoa tai ottaa rahoja ulos tililtä.
    Käytännössä osakesäästötilissä menisi näin toimien aika paljon kuluja osakkeiden ostoon pienissä erissä. Kukaan ei näin käytännössä tule toimimaan, vaan pyrkii tietysti käyttämään asiantuntemustaan ja näkemystään mitä osakkeita milloinkin hankkii. Näin voi päästä em. rahastoa parempaan tuottoon, tai sitten ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Se erään osakevälittäjä täysin kuluton OMXH25 rahasto on kutakuinkin vastaava kuin tämä uusi osakesäästötili, jonne ostat samat 25 osaketta, ja pidät niiden osuuksia samoina kuin tuossa rahastossa. Osingot menee rahastossa automaattisesti rahastoon sisään. Osakesäästötilillä ne menee tilille, josta ne pitää itse sijoittaa taas näihin osakkeisiin. Tässä vaiheessa ei vielä verottajalle ole mennyt mitään, vasta kun myy rahastoa tai ottaa rahoja ulos tililtä.
    Käytännössä osakesäästötilissä menisi näin toimien aika paljon kuluja osakkeiden ostoon pienissä erissä. Kukaan ei näin käytännössä tule toimimaan, vaan pyrkii tietysti käyttämään asiantuntemustaan ja näkemystään mitä osakkeita milloinkin hankkii. Näin voi päästä em. rahastoa parempaan tuottoon, tai sitten ei.
    Veroseuraamus tulee siis vasta kun otat tililtä ulos, ei myynnistä jos jätät varat tilille. Siis kuka tahansa voi joko sijoittaa indeksirahastoon tai pitää itse huolta indeksin seuraamisesta.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Juu, kyllä on osakesäästötili jo täysimääräisesti käytössä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 29er Katso viesti
    Onko täällä muita jotka ostavat osakkeita?
    Mutta tässä vaiheessa mietityttää nämä asiat:
    - Kannattaako tässä markkinatilanteessa ostaa enää mitään? Kurssit on sojotellut koilliseen jo niin pitkään että hirvittää.
    - Miten yhtiöiden osinkopolitiikka kehittyy tulevina vuosina?
    - Henkilökohtainen ongelma: Miten pitää pää kylmänä kun joku osake on kovasti voitolla? Just taas en malttanut olla myymättä erään pankin osakkeita muutaman satasen voitolla. Nyt en sitten tiedä mitä tilalle?
    - Välillä olen laittanut rahoja "turvaan" erään osakevälittäjän rahastoon (OMXH25, ei myynti-/ostokuluja) kun en ole keksiny mitään järkevää ostettavaa. Mutta pidän sitä väliaikaisena koska se ei tuota suoria osinkotuloja minulle.
    - Nyt puhutaan kovasti osakesäästötilistä. En ole oikein vielä päättänyt onko se minun tarpeisiin sopiva.

En usko että sjoitan koskaan asuntoihin, kultaan tai virtuaalivaluuttaan.

Löytyisikö keskustelua?
    Joo, jossain määrin. Olen ns. piensijoittaja pienellä salkulla .

Kannattaako ostaa ? Pitkällä tähtäimellä historian valossa kyllä. Tuskin kapitalismi ja yksityinen omistus mihinkään häviää ja tuotanto lakkaa (ellei tule ydinsotaa tai nopeaa ekokatastrofia).

Miten osinkopolitiikka kehittyy? Mistä hitosta sitä tietää, riippuu kaiketi maailmantalouden tilasta tulevaisuudessa. Kristallipalloa tarvittaisiin.Analyytikoiden horinoihin en juurikaan usko ja historia ei välttämättä toista itseään. Innovaatiot ja jatkuva distruptio muokkaavat maailmaa siihen malliin, ihmisten arvostukset ja kulutustottumukset muuttuvat jatkuvasti. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa- kaikki tarvitsevat kuitenkin pitkälläkin aikavälillä, ruokaa, suojaa, energiaa ja lääkkeitä.

Miten pitää pää kylmänä? Riippuu kuinka aktiivista sijoittamista ja millä aikajänteellä homma tapahtuu. Itse olen passiivinen (en todellakaan käy mitään päivittäiskauppaa tms.) ja pitkän aikavälin osakesäästäjä. Välillä tulee hutiostoja, välillä käy tuuri. Hajauttaminen kannattaa niin todennäköisyys huteihin pienenee. Itse en seuraa kursseja kovin aktiivisesti.

Osakesäästötili? En ole riittävästi perehtynyt. Eikös tämä veroetu koskenut vain kotimaisiin yhtiöihin sijoittamista?

Virtuaalivaluutat lienee nykyajan pokeri, melkoisia Wincapita tyyppisiä vedätyksiäkin on jo ollut (One coin). Ei itsellä jatkoon. Yksi kaveri teki melkoisen tienestin kyllä niillä (ei Bitcoinilla) - hänellä kävi ihan puhdas tuuri (sattumalta oikeaan aikaan liikkellä).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Osakesäästötilihän on sama kuin itse ostaisit. Veroseuraamukset vain tulevat jälkikäteen ja maksimimäärä on sidottu plus pari muuta raja-arvoa kuten että vanhoja sijoituksia et voi tuoda sinne.
    Samoin osakesäätötilillä et voi hyödyntää tappioita, kun ei voittojakaan veroteta (ennen kuin nostetaan, mutta tappioita ei voi edelleenkään hyödyntää). Ulkomaisissa osakkeissa tulee osingoissa kaksinkertainen verotus ja oliko osinkojen verotus muutenkin korkeampi... Ulkomaisiin osakkeisiin liittyy pommi mm. Telian ja SSAB:n osalta, kun ne noteerataan ensisijaisesti Tukholman pörssissä. Eli vaikka ne noteerataan myös Helsingissä, verotus menee tuon edelläkuvatun mukaan.

Itsellä eläkeikään sen verran vähän aikaa (<10v), että en taida tuohon OST:iin lähteä. Mulla on nyt salkussa kotimaisia osakkeita, olisko kymmenkunta hyvää osingonmaksajaa. Sen lisäksi Nordnetin Smart-salkuissa pienet summat ihan vaan mielenkiinnosta ja Nordnetin OMXH25-rahastossa jotain. Sitten lisäksi ETF:iä vajaa kymmenen.

Jos pari-kolmesataa aikoo saada tuottoa kuukaudessa, niin jo sadan tonnin salkku tuottaa tuon verran, olettaen että siellä on riittävästi osinkolappuja. Mutta riittävästi hajautusta pitää olla, ettei käy Nokiat/Nordeat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    Virtuaalivaluutat lienee nykyajan pokeri, melkoisia Wincapita tyyppisiä vedätyksiäkin on jo ollut (One coin). Ei itsellä jatkoon. Yksi kaveri teki melkoisen tienestin kyllä niillä (ei Bitcoinilla) - hänellä kävi ihan puhdas tuuri (sattumalta oikeaan aikaan liikkellä).
    En tiedä puhutaanko samasta kaverista, mutta mulla duunikaveri jäi "toistaiseksi" pois töistä, kun myi virtuaalivaluuttansa pois. Mutta tuo on ihan lottoa. Ei ole mun juttu.

Osakesäästäminen säännöllisesti kohtuusummilla on sikäli viisasta että ne rahat menisi kuitenkin ilman säästämistä esim. nopeisiin naisiin ja hitaisiin hevosiin tai muuhun joutavaan.

Parikertaa vuodessa tulee ostettua osakkeita, yleensä jos jotain tapahtuu. Brexit, Usan pressan vaalit jos Lähi idassä syttyy sota sekä osinko dippejä seuraan. Tiuhalla kaupankäynnillä alkuaikoina hävisin rahaa, mutta nyt ostan joko myytäväksi, eli myyn kun tavoite tulee täyteen esim. Nokia ja Finnair osakkeet. Tai pidettäväksi Sampoa ja Upm. Mutta enimmäkseen en tee mitään.

OST on ihan jees kasvuosakkeilla pelaamista varten, kun voitoista ei tarvitse maksaa veroja vaan ne voi laittaa täysimääräisenä seuraavaan osakkeeseenl, jonka odottaa nousevan. Korkoa korolle. Sama koskee kotimaisten osakkeiden osinkoja, mutta tässä pitää muistaa hyödyntää korkoa korolle ilmiötä riittävän kauan, kun osakesäästötililtä nostettaessa ei katsota sitä 15 pinnaa. Itse veivasin mm. Sampo-omistukseni OST:lle ja onnistuin jopa jäämään voitolle tässä veivauksessa, mutta olisi toki voinut käydä toisinkin päin.

OSTn arvopaperivalikoimaan kuuluvat karkeasti sanottuna julkisesti kaupankäynnin kohteena olevat osakkeet tai sellaiset, jotka on tarkoitus vuoden sisällä (hankinnasta?) tuoda julkisen kaupankäynnin kohteeksi.

Tappioita hyödynnetään silloin kun tili lopetetaan.

Pitää muistaa myös, että osinkona saadut osakkeet kuuluvat OST:n tulojen piiriin. Osinkona saaduista osakkeista pidätetään varainsiirtovero. Varainsiirtoveron maksaja riippuu siitä miten päätös VSV:n maksamisesta on tehty. Sen pidättämisestä ei verottajan luonnoksessa ole mitään. Myöskään osinkoista ei peritä ennakonpidätystä paitsi ulkomaisista saattaa mennä lähdevero. Sen ja Suomen LV:n eron voi hakea palautuksena.

Tuolla verottajan ohjeessa on aika paljon huomioitavaa, mutta kyllähän tuollaisen pitäminen on helpompaa kuin keräillä joka vuosi verottajalle kaupat jos on kovin aktiivinen sijoittaja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IHD Katso viesti
    Kannattaako ostaa ? Pitkällä tähtäimellä historian valossa kyllä. Tuskin kapitalismi ja yksityinen omistus mihinkään häviää ja tuotanto lakkaa (ellei tule ydinsotaa tai nopeaa ekokatastrofia).

Miten pitää pää kylmänä? Riippuu kuinka aktiivista sijoittamista ja millä aikajänteellä homma tapahtuu. Itse olen passiivinen (en todellakaan käy mitään päivittäiskauppaa tms.) ja pitkän aikavälin osakesäästäjä. Välillä tulee hutiostoja, välillä käy tuuri. Hajauttaminen kannattaa niin todennäköisyys huteihin pienenee. Itse en seuraa kursseja kovin aktiivisesti.
    Tarkoitin lähinnä ostojen kannattavuudella sitä että ostaako esim. edelleen koko kevään ajan näihin nouseviin hintoihin vai sitten syksymmällä samalla rahalla tuplamäärän. <= tämä on vahvaa spekulaatiota!

Minäkin olen passiivinen mutta aina ei malta. Pari kertaa olen myös myynyt jotain voitolla ja jotain tappiolla että pääsen tappioista "siistimmin" eroon. En varmaankaan ole ihan loppuun asti tuotakaan kuviota ajatellut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jos pari-kolmesataa aikoo saada tuottoa kuukaudessa, niin jo sadan tonnin salkku tuottaa tuon verran, olettaen että siellä on riittävästi osinkolappuja. Mutta riittävästi hajautusta pitää olla, ettei käy Nokiat/Nordeat.
    Jep, tasarahaan voisi tähdätä ja se tuntuu jopa mahdolliselta. Kahden tulonsaajan taloudessa pystyy säästämään kun on omistusasunto ja lainat on maksettu jo kauan sitten.

Aamulehti listasi viime vuoden tuottokärjen:

Tecnotree 269 prosenttia
    Admicom 212 %
    Qt Group 165 %
    Talenom 139 %
    Incap 132 %
    Honkarakenne 111 %
    Revenio 111 %
    Hoivatilat 104 %
    Eezy 104 %
    Kojamo 103 %
    Harvia 101 %
    Innofactor 98 %
    Vaisala 95 %
    HKScan 94 %
    Outotec 87 %
    Tokmanni 82 %
    Marimekko 81 %
    Pihlajalinna 78 %
    Robit 76 %
    Tulikivi 73 %
    eQ 70 %
    Remedy 70 %

Noita kun olis ollut salkku pullollaan, niin vois hymyilyttää. Itselläni ei ollut...
    .•.•. Urheilu on hiekkaa elämän laakereissa .•.•.

No, mulla on parhaat tuotot tulleet Tokmannista ja DNA:sta. Takkiin on sitten tullut Noksusta ja Nordeasta, jonka (Nordean) tosin nollasin DNA:n voitoilla, ne kun oli pakko myydä. Nyt on Nordeakin plussalla. Mutta en yritä mitään ihmevoittoja, sijoitan yrityksiin joista edes jotain tiedän/ymmärrän.

Minulla on salkussa syömähampaana ns. osinko-osakkeita, joista on osinkotuloa tullut bruttona reilut n. 11 % per vuosi viime vuodet. Osa osakkeistani on lappuja joihin moni ei koskisi eli ns. lottolappuja ja parhaat salkkuni osingonmaksajat ovat Yhdysvalloista ja Norjasta. Norja ikäväkseni teki taannoin liikkeen jossa nosti verosopimuksen vastaisesti ennakonpidätyksen 25 %:n. Tuota yli määräistä 10% voi hakea tosin takaisin . Osingoista olen indeksirahastoihin laittanut n. 60 % ja kulutukseen 40 %. Vielä 10 vuotta ja sitten aletaan syömään salkkua.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Ihan noin mielenkiinnosta, mitä välittäjää käytätte? Itsellä Nordnet, mutta nyt on alkanut kiinnostaa tuo Degiro. Pitäisi huvikseen excelissä pyöräyttää, koska tuonne vaihto alkaisi tuottaa plussaa vs. Nordnet.

Ja ohessa vertailua välittäjien välillä:
    https://www.sijoittaja.fi/106876/val...vin-valittaja/

BTW. mistä saa osinkoa 11%? Mielenkiinnosta tätäkin kysyn. Onko esimerkkiä? Itse olen karsastanut suoria osakesijoituksia EURoalueen ulkopuolelle valuuttariskin vuoksi.

Mre, 11 % on minun suorien osakesijoitusten osinkojen tuottoprosentti suhteessa sijoitettuun pääomaa. Minulla osinkotuotto per osake vaihtelee 4,7-28 % välillä..
    En avaa sen enempää, kun kovimmat tuotot tulevat ns. riskisistä sijoituksista. No yksi esimerkki norjalainen Ocean yield yli 11 % osinkotuotto nykykurssilla. Tämä tosin laskeen osingon 0,191 dollarista 0,15 dollariin per kvarttaali tilikaudella 2020 plus se norskien ikävä 25% ennakonpidätys 15% sijaan.

Itse käytän Nordeaa, josta tykkään kun heillä 1% kulukatto pikku panostuksissa myös ulkomaisissa toimeksiannoissa. Osa osakesalkun suorista ja indeksit on Nordnetissä, sekä Superluotto käytössä tottakai.

^^käytän Nordeaa, lähinnä mukavuudenhalun ja helppouden vuoksi. Samassa paikassa hoituvat pankkiasiat ja arvopaperikaupat. Kuluja en ole vertaillut eri välittäjien kesken.
    En ole ajatellut valuuttariskiä ollenkaan, kun olen ostanut muutamien jenkkiyritysten osakkeita ja nyt tuli mieleen että pitäisköhän sitäkin miettiä. Osakkeet ostin, koska ne liittyy työhistoriaani ja mielestäni niissä on business hyvällä pohjalla.

Muuten, onko mielipiteitä Terveystalon osakkeista? Firma vaikuttaa mielenkiintoiselta, vaikka osinkoa se ei ole vielä kai jakanutkaan.

Mielummin jenkkivastineita kuin Terveystaloa on minun mielipide. Osinkoa tulee 4-8 % ja tällä hetkellä ne ovat monet alamaissa vaikka jenkkipörssi noin muuten ei ole.
    Noissa kyllä riskiä sitten on, myös sitä poliittista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

BTW. mistä saa osinkoa 11%? Mielenkiinnosta tätäkin kysyn. Onko esimerkkiä? Itse olen karsastanut suoria osakesijoituksia EURoalueen ulkopuolelle valuuttariskin vuoksi.
    Esim. REIT osakkeista saa osinkoja monta kertaa vuodessa. Lukuisia yli 10% vuosiosinko REITtejä tarjolla. Kannattaa kuitenkin hieman niihin perehtyä. Oma helmeni tuottaa 12-13% osinkoa. Ne on mielenkiintoisia, koska yhdysvaltain verottaja vaatii niitä maksamaan 90% voitoista osinkoina, jotta ne saa veroetua. Eli, osingonmaksun perusta on kiinteä.

Tuosta vaikkapa 20.18% osinkotuotto. https://www.dividend.com/dividend-st...-dividend-etn/

Tämä ei missään nimessä ollut suositus ostaa tuota. Vain esimerkki kovasta osingosta. Näissä on erilaisia koukkuja vaanimassa ja ei kannata pelkästään osinko prosenttia tuijottaa.

Tuossa pieni lista REITeistä prosentteineen ja lyhyt info niistä. https://www.dividend.com/dividend-st...31320&f_6=REIT

^Kiitos. Noihin on aina kiva heittää joku pikkusumma niin tulee seurattua ja samalla opittua että miten markkina ko. yrityksen tai instrumentin kohdalla toimii. Itse olen huvikseen heittänyt satasen muutamaan suomalaiseen "senttiosakkeeseen" ihan vaan pelimielessä. Turskaahan ne puskee, mutta kun kaljanjuontikin on jäänyt, niin jostain se päänsärky pitää saada.

Pienissä määrin ostellut osakkeita jonkin aikaa. Edesmennyt akateemikko Eino Jutikkalalla oli sijoitusfilosofiana ikinä en ole myynyt mitään. Ja kun hänellä sijoitusperspektiivi ehti olla jotain 70vee niin jäipä aikamoinen omaisuus. Ei kyllä ollut halpa kaveri loppuvaiheessa kun luennoi. Vaan jossakin on joskus tutkittu, että aktiivinen osakesalkun hoito häviää noin keskimäärin passiiviselle. Sitä olen itse koettanut muistella kun myyntihammas kolottaa. Ja kyllä, turskaa on välillä tullut, mutta joskus on onnistuttukin. Oleellista pidemmällä aikavälillä (jos ei ole hyvin perillä hamuamiensa yritysten tilasta) lienee olisi jossain määrin jatkuva sijoittaminen, aika tasaa kuoppia ja mäkiä. Toki olisi hyvä tajuta myös lopettaa ostaminen ajoissa. Kannattaa myös tutkia verotuksen mahdollisuudet sen suhteen milloin saat voitot verotta (pienet myynnit vuositasolla) ja milloin kannattaa hyödyntää alijäämähyvitystä.
    Mulla tavoitteena olisi saada hiukan kasaan, jotta eläkkeellä olisi rahaa hiukan muuhunkin kuin safkaan. Vaan nähtäväksi jää miten tuon eläkkeen kanssa sitten käy.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Edesmennyt akateemikko Eino Jutikkalalla oli sijoitusfilosofiana ikinä en ole myynyt mitään.
    Sama täällä ja Rouvalla. Paitsi eläkkeellä sitten kuitataan osinko eläkkeen tueksi ja realisoidaan tarpeen mukaan johonkin luksukseen, aikomus ei ole hillota hautaan ja seniilissä vaiheessa muut kuppaavat varantosi.
    ride to the hills - ride for your lives

Lasketaanko tililtä automaagisesti sijoitusrahastoihin menevä raha mukaan tähän ketjuun vai pitääko itse hämmentää sitä osakesoppaa?
    6.7 WTF/kg

”World War III will be a guerrilla information war with no division between military and civilian participation” - Marshall McLuhan

Miten jos sijoittaa vain osakerahastoihin?-)

Niin, kertokaa onko esim yhdistelmärahasto (vaikka 75 osakkeita, 25 korkoja) sijoittaminen edes jollain tavoin yhtään järkevää esim 20 vuoden aikajaksolla, jos osaamista, kiinnostusta ja halua ei ole käydä kauppaa ja pysyä kärryillä yhtään mistään markkinakuvioista. Ajatellen, että tällainen 40 vuotias voisi joskus 60+ vuotiaana alkaa harkitsemaan töiden vähentämistä. En haluaisi työskennellä mihinkään 70 vuoden ikään nimittäin.

Mun mielestä ongelma ei ole toi suhde vaan se, että ihan niin kuin henkilökohtainenkin salkunhoito, voi myös ns. ammattimainen salkunhoito mennä vikaan. Olen ollut sekä käynnistämässä että lopettamassa rahastoja. Aina ei vain mene niin kuin piti tai koko salkunhoitotiimi lähtee kälppimään tms. Indeksirahasto on yksi ihan varteenotettava sijoittamisen muoto jos haluaa tällaisen subscribe and forget -mallilla sijoittaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Miten jos sijoittaa vain osakerahastoihin?-)
    Otan vain takkini ja menen järveen.
    6.7 WTF/kg

”World War III will be a guerrilla information war with no division between military and civilian participation” - Marshall McLuhan

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •