Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 34

Aihe: Saksa - Itävalta

  1. #1
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550

    Saksa - Itävalta

    Olen alustavasti miettinyt, josko lähtisi elokuussa neljäksi viikoksi pyöräilemään Saksan ja Itävallan suuntaan. Kolme viikkoa olisi aikaa valmistautua enkä ole oikeastaan reittiäkään miettinyt kuin nopeasti tämän heittämällä raamiksi:
    https://goo.gl/x85DQ5

    Ajatus siis mennä laivalla hki-travemunde väli. Telttameiningillä (ja mökeissä, jos ei kamalan kallista) ihan Bob Yakia perässä vedellen. Leirintäalueita pääosin suosisin. Niitä varmaan tuolla suunnalla on?

    Olisiko vinkkejä, missä kannattaisi käydä Saksassa/Itävallassa? Vai onko esim. Saksa ihan boring? Tunnen näitä maita erittäin huonosti. Mitä teitä kannattaa suosia? Jos mahdollista, haluaisin vältellä isompia kaupunkeja ja suosia asfaltoituja pikkuteitä. Luonto on minulle tärkeä osa pyörämatkailukokemusta, joten vuoret, kukkulat, vedet, metsät ym kiinnostaa.... jos seuduilla on jotain luontomielessä kiehtovaa, niin mielelläni reitin sellaisia reittejä suunnittelen.

    Mitä muita vinkkejä antaisitte tuonne pyörämatkaa suunnittelevalle? Mikä lie hintataso (ruoka kaupassa/ravintoloissa, leirintä)?

    Niin ja saksaa osaan hyvin huonosti, että pärjääköhän tuolla englannilla?

  2. #2
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    50
    Omallä vähällä kokemuksella... pärjää ilman saksaa, saksantaitoisena voi saada enempi irti. Eurolla oli ainakin viimeksi (2014) ostovoimaa, dönerit on halpoja ja isoja. Ei ole boring ja löytyy varmastikin kaikenlaista ajettavaa. Isojen kaupunkien välttely voipi olla ihan hyvä idea, huonoja muistoja moisten läpi polkemisesta. Kannattaa katella paikallisia pyöräreittejä: https://en.wikipedia.org/wiki/German_Cycling_Network

  3. #3
    Liittynyt
    12/2008
    Viestit
    442
    En ole pyöräillyt Saksassa. Siellä reissanneena voin sanoa, että useimmiten saksalaiset osaavat englantia, mutta oman kokemuksen perusteella esim. ravintoloissa ja hotelleissa palvelun saaminen englanniksi ei ole itsestään selvää. Ummikkonakin pärjää, mutta suosittelen opettelemaan miten tervehditään tullessa ja lähtiessä, ja mitä sanotaan kun annetaan ja otetaan vastaan jotain. Saksassa tullaan herkästi tarjoamaan apua, jos näytät eksyneeltä. Isommilla paikkakunnilla on myös rahanpyytäjiä liikkeellä - eivät tule ihan iholle ja napakka kielto yleensä riittää, että lähtevät pois.

    Kaupungeissa kevyenliikenteenväylä (useimmiten pyöräilijöille oma kaista) voi mennä hienosti joen rannassa - esim. Kölnissä pyöräreitti menee aivan Rhein-joen länsirantaa pitkin, joten ei kannata kaupunkipyöräilyäkään ihan unohtaa.

    Hintataso ruokien osalta on edullisempi kuin Suomessa, ei voi kuitenkaan varsinaiseksi halpamaaksi sanoa, mutta kannattaa varautua siihen, että pankkikortti ei aina toimi tai ei käy eli muista varautua myös riihikuivalla.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.285
    Pankkikortilla ei pääasiassa tee yhtään mitään siellä. Kehitysmaa.

    Etelässä on komiaa. Jokilaaksoja seuraillen tekisin reissun.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    83
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Pankkikortilla ei pääasiassa tee yhtään mitään siellä. Kehitysmaa.

    Etelässä on komiaa. Jokilaaksoja seuraillen tekisin reissun.
    Terveisiä Saksasta, pyöräreissulta! 8 päivää takana, 4 edessä.

    Joo, käteistä tarvii. Jokilaaksot ovat hyviä, ei pahoja mäkiä. Ne tosin voivat käydä välillä vähän tylsiksi jos reitti menee pitkät pätkät lähes suoraan. Tällöin hyvä pyöräilykartta auttaa etsimään vaihtoehtoisen reitin. Reittimerkinnät yleensä hyviä hyviä, joskus erinomaisia. Hiekkateitä ei niillä voi välttää, vaikka suurin osa onkin päällystettyä.

    Tossa alkuperäisessä reitissä oli pätkä Itävaltaa. Varmasti upeaa mutta voi olla kovia ylämäkiä vaikka toki laaksoja pitkin pääosin menee. Etelä-Saksassa menee itä-länsisuuntaan Bodensee-Königssee radweg-reitti, jolla voi Itävallan ohittaa. Silläkin pätkällä kyllä mäkiä on. Google-reitti myös menee pohjois-eteläsuuntaan Münchenin läpi, olettaisin Isar-joen pyöräreittiä. Erittäin helppo ajettava oli, koko suurkaupungin läpi puistomaista joenvarsialuetta.

  6. #6
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Kiitoksia vinkeistä. Eikä mäet haittaa. Ne vuoret on vähän niinkun se hienoin juttu koko reissussa. Liekö sitten miten pitkiä/pahoja nousuja Itävallan puolella. Voihan se olla, että Bob Yakia perässä vetäessä siellä mieli muuttuu mäkien suhteen. Kevyin välitys pyörässäni on 24-27. Norjassa tällä setupilla tunnin verran samaa nousua tunkatessa on joskus meinannut usko loppua.

    Cäshiä siis mukaan. Kunhan tässä pääsee valmistelut vauhtiin, niin varmaan herää lisää kysyttävää/mietittävää. Vinkkejä saa heitellä tänne toki edelleen.

  7. #7
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Osaatteko sanoa muuten saako Saksasta löpöä trangiaan? Eli sinolia/tenolia tms? Vai pitääkö koko neljän viikon litkut raahata kotoa? Vai oisko joku muulla käyvä retkikeitin parempi ratkaisu?

  8. #8
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.285
    Viinaa on saksassa kenkäkaupassakin.

  9. #9
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Ihan polttokelposta halpaa sellasta? Millä nimellä sitä saksaksi kutsutaan?

  10. #10
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Tietääkö joku, että saako Saksassa pyörää julkisiin mukaan miten?

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.285
    Ainakin joissakin junissa kuljetetaan pyöriä. Db.de sivulla.on tietoa.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    9
    Kommentteja aloitusviestin reittilinkkiisi:
    - Jos kaupunkipyöräily kuitenkin kiinnostaisi, niin reittisi menee mm. Frankfurtin, Heidelbergin, Stuttgartin ja Leipzigin lähistöltä.
    - Kaupungeissahan saattaa olla hyvätkin pyöräilyolosuhteet (esim. joenvarret), mutta toki myös paljon liikennettä kaupunkien ulkopuolella.

    - Venyisikö reittisi Koblenzin kautta. Sinne Rhein-jokivarren pyöräreittiä esim. Kölnistä tai Bonnista. Lisäksi suosittelen Mosel-jokivarteen edestakaista päiväretkeä. Sitten Koblenzista taas jokivartta etelään (mm. Lorelei-kapeikko) ja takaisin reitillesi Mainzissa.

    Vinkkejä osuudelle Bodensee - München (+ reittiehdotus):
    - Friedrichshafen: >Kaupungissa sijaitsee Zeppelin-museo.
    - Reittisi menee Flexenpass ja Arlbergpass -solien yli, mutta sieltä päin suosittelen myös Silvretta Hochalpenstrassea, jonka varrella on Bielerhöhe-sola. Kyseessä on mautstrasse eli moottoriajoneuvoille maksullinen maisematie.
    - Reittiehdotukseeni https://goo.gl/maps/ZhEdFy3YQ1D2 sisältyisi Lindau, Vaduz, muutama alppisola (Bielerhöhe 2037 m, Arlbergpass 1793 m + Flexenpass 1773 m), Lech-laakso, Füssen, Hohenschwangau (Neuschwanstein-linna, 12 €), Zugspitze Peak visit (42 €), Garmisch-Partenkirchen, Sylvensteinstausee, Tegernsee, Bad Tölz. Reittiä voi tarvittaessa lyhentää useassa kohdassa.
    - Inn-jokilaaksoon piirtämältäsi reitiltä jäisi tuossa pois ainakin Innsbruck, (Wattensissa Swarovski Crystal Worlds, 19 €), Achensee (jonne Jenbachista kulkee höyryjuna).
    - Münchenissä on tietenkin paljon nähtävää, esim. Deutsches Museum Isar-joen saarella, Hofgarten ja Englisher Garten -puistot, Rose Bikes (Pelkovenstraße 143, ajo-ohje).
    - Isar-joen pyöräreitti on mielestäni huono soratie (paitsi keskustan lähellä), ja varsinkin jos on matkatavaroita mukana.

    Mahdollisen junalipun varauksesta (db.de):
    - Ohje pyöränkuljetukseen: https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/en...mitnahme.shtml
    - Matkahaun lisäksi rasti pyörä-kohtaan (Carriage of bicycle / Fahrradmitnahmem, 9 euroa).
    - Esimerkkinä, München Hbf - Lübeck-Travemünde Hafen, hihtahaarukka 29-168 euroa (1-7 vaihtoa), matka-aika 12-15 tuntia
    - Tai, Innsbruck Hbf - Lübeck Hbf, 49-109 euroa (2-5 vaihtoa), 11-17 tuntia

    Mahdollisesta lentolipusta:
    - Sinulla ehkä on jo lauttaliput Travemündeen. Saksaan saattaisi päästä halvemmalla lentäen, kunhan kestää siihen liittyvän logistisen operaation.
    - Useimmat lentoyhtiöt vaativat polkupyörän pakkaamista laatikkoon tms. mutta herrakansan kuljetusyhtiö Lufthansa ei vielä vaadi (http://www.lufthansa.com/fi/en/Baggage-guide). Toki polkimet kannattaa irrottaa ja satula laskea sekä suojata hieman takavaihtajaa ja etuhaarukkaa esim. kuplamuovilla ja/tai pahvilla.

  13. #13
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reijo T Katso viesti
    Kommentteja aloitusviestin reittilinkkiisi:
    Iso kiitos näistä! Vielä en ole tarkkaa reittiä piirtänyt, mutta otan ilman muuta nämä huomioon. Eiköhän reissuun pari kaupunkiakin mahdu ja tuo Koblenz oli tarkoitus ottaa mukaan reitille.

    Ostin jo menolipun lautalle Travemundeen, mutta ajattelin, että jos palaisin lentäen Münchenista, niin jäisi enemmän aikaa seikkailla vuorilla...mahdollisesti Sveitsinkin puolella.

    Alkaa olla kaikki mukaan otettavat kamatkin hankittu ja kasaan haalittu. Viikonloppuna mahdollisesti teen parin päivän kenraaliharjoitusretken yhdellä yöpymisellä täällä etelässä jossain.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    83
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reijo T Katso viesti
    Hohenschwangau (Neuschwanstein-linna, 12 €).
    Tonne linnaan jos mielii, niin lippu kannattaa varata etukäteen netistä. Ja sitten aamulla heti lippukassan auetessa kannattaa mennä lippua hakemaan; etukäteen varanneet pääsevät jonon ohi. Näin välttää mahdollisesti pitkänkin jonotuksen.
    Etukäteisvaraus voi olla hyvä idea muissakin turisikohteissa tuolla päin, varsinkin kun Keski-Euroopan lomakausi pyörähtää käyntiin.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.285
    Linnan kierros on nopeahko reilun puolen tunnin mittainen. Mutta järjettömyyden ylistysvirtenä käymisen arvoinen. Niin hulvattoman hienoa ja upeaa siellä oli. Väkeä on paljon. Puoli tuntia kestää kävellä lippuluukuluta linnalle.

  16. #16
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    394
    Jos välillä kiinnostaa patikoida, ainakin Innsbuckissa on tarjolla kaupungissa yöpyville ilmaisia opastettuja retkiä (lainakengät, bussikuljetus keskusta). Olen ollut noilla pari kertaa, ja olivat kivoja kokemuksia. Leirinnästä piti muistaakseni pyytää joku vieraskortti. http://www.innsbruck.info/en/innsbru...programme.html

  17. #17
    Liittynyt
    10/1999
    Viestit
    9.865
    ajoin saksan läpi hollantiin ja tämä osuus oli mielestäni tavattoman tylsä.. maissipeltoa, ainainen vastatuuli... muutamalla saksan sanalla varustautuneella pärjää paremmin, itse katsoin sanakirjasta "huone kahdelle" "mitä maksaa" ja näillä melkeimpä mentiin.

  18. #18
    Olen pyöräillyt Saksassa, mutta vain samalla alueella koko ajan ja noin 30-50km lenkkejä. Tuo sijoittui ex- Itä-Saksan alueelle Auerbachin (Lähellä Tsekin rajaa) alueelle. Sielä oli hyvät - ok tiet, vahteleva (mäkiä/metsiä/peltoja/pikkukyliä) maasto, ysävälliset ihmiset (lomalla? täällä? schön!), länsipuolta halvempi (selkeästi) hintataso ruoan suhteen ainakin. Kannattaisi ehkä harkita myös itäpuolen suuntimia, ehkä Tsekkiäkin? Tuolla alueella ainoa haittapuoli oli se, että englantia ei siellä haluttu paljoa puhua, joten auttavasta(kin) saksantaidosta on paljon apua.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

  19. #19
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    9
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yogibiker Katso viesti
    Ostin jo menolipun lautalle Travemundeen, mutta ajattelin, että jos palaisin lentäen Münchenista, niin jäisi enemmän aikaa seikkailla vuorilla...mahdollisesti Sveitsinkin puolella.
    Lentolipuista vielä:
    - Isoilla lentoyhtiöillä edestakainen lentolippu taitaa olla halvempi kuin yksi suunta. Eli kannattaa ostaa esim. menopaluu (Hin-/Rückflug) München-Helsinki-München, ja soittaa(?) Suomeen palattuasi, että jätät paluulipun käyttämättä.
    - Elokuun lopulla Lufthansan hintahaarukka lennolle MUC-HEL oli äsken alk. 79-154 €. Ja "paluukin" samaa luokkaa, poikkeuksena ainakin 13.9. joka vain 59 €. Pelkkä yksi suunta on näköjään 335 €.
    - Pyöränkuljetus Euroopassa maksaa 50 €/suunta, mutta ainakin Helsingissä piti lisäksi maksaa "toimistokulu" 15 €. Tuo 65 on vähemmän kuin Finskin 75, mutta enemmän kuin Norskin 42.
    - Kannattaa tietenkin tarkistaa myös muiden hintoja (mutta useimmat siis vaativat pyörän pakkaamisen laatikkoon tms.).

    Reiteistä Itä-Sveitsin suunnalla (infoähkyä, ja viime tinkaan ennen matkaasi, sorry):
    - Jos menet Lichtensteinista etelään, niin rajalta alkaa Luziensteig-mäki (731 m), muutaman kilometrin ylämäki+alamäki välillä Balzers - Maienfeld. Pikku juttu kuitenkin. Mäen pystyy kiertämään Rhein-jokilaakson kautta.
    - Solatiet San Bernardino Pass (2065 m) ja Splügenpass (2113 m) vievät etelään eli vaikkapa kohti Milanoa.
    - Flüelapass (2383 m), Albulapass (2315 m) ja Julierpass (2284 m) vievät Inn-jokilaaksoon.
    (Inn-laaksoon pääsee myös esim. Splügenpass:n + Malojapass:n (1815 m) kautta. Inn-joki alkaa siis Malojasta.)
    - Lähin noista vaihtoehdoista on Flüelapass. Tie solalle alkaa Davosista (n. 1550 m), jonne päästäkseen joutuu kuitenkin ensin kiipeämään, esim. Wolfgang-solan kautta (1631 m).
    - Jos oikein muistan, tie Albula-solalle lännestä kulkee jylhemmässä maisemassa kuin Flüelalle, mutta jälkimmäisessä itse solalla on hienompaa kuin Albulalla. Julier ei ehkä ole niin hieno, mutta siltä laskeudutaan hienolle seudulle eli St. Moritzin tasangolle (n. 1800 m).
    - Albula-solan alittaa junarata tunnelissa. Tuo juna on myös turistikohde (Bernina Express, kuvia). Esim. St. Moritz - Tirano maksaa 31+14 SFr, eli aika tyyristä (euroissa suunnilleen sama).

    - Aiempi reittiesimerkkini muunneltuna (700 km): Lindau - Vaduz - Luziensteig 713 - Wolfgangpass 1631 - Flüelapass 2383 - Ofenpass 2149 - Reschenpass 1507 - Bielerhöhe 2037 - Flexenpass 1773 - Lech-laakso - ... - München
    - Jos intoa riittää, niin Flüelan jälkeen voi kiertää sakkoringin Albula+Julier, ja Ofenin jälkeen päiväretki Passo dello Stelviolle (2758 m).
    - Toisaalta, reittiä pystyy tarvittaessa lyhentämään. Jos esim. reitin itäinen osa jää ajamatta, niin sitten Müncheniä kohti esim. Starnberger- tai Ammersee-järvien kautta.

    Inn-jokilaaksosta:
    - Olen ajanut siellä vain muutamia pätkiä, joten minulla ei ole kokonaiskuvaa.
    - Pyöräreitit kulkevat tietenkin kylästä ja kaupungista toiseen. Välillä reitti saattaa käydä ylempänä (esim. 50 nousumetriä), ja välillä ollaan tasaisella päätien, pellon tai joen vieressä.
    - Jos haluaa vältellä päätien ruuhkia, tulee tehtyä myös huonoja valintoja. Esimerkiksi itse jouduin mäkiselle ja mutkaiselle reitille (12 km, 380 nousumetriä), kun päätietä matkaa olisi ollut puolet vähemmän (130 nousumetriä näköjään siinäkin) (kartta). Alkoi kyllä hyvin, mutta sitten ei ollut kivaa, kun joutui miettimään, että kääntyykö takaisin vai jatkaako vielä.

    - Muita teitä Inn-laaksosta Saksan puolelle:
    ¤ Hahntennjoch (1894 m) kohti Lech-laaksoa (jyrkkä solatie molemmin puolin).
    ¤ Fernpass (1216 m) kohti Füsseniä ja Garmisch-Partenkircheniä.
    ¤ Telfs:stä ja Zirl:stä nousee tiet Saksan suuntaan, esim. hiihtokeskus Seefeldin kautta. (Löytyy äkkijyrkkääkin osuutta, oli alamäkeen pelottava.)
    ¤ Idempänä on sitten tasaisempi vaihtoehto: Inn-joki ja junarata jättävät Alpit taakseen turistimesta Kufsteinin jälkeen, kaunista seutua ainakin junan ikkunasta.

  20. #20
    Onpa rajut vinkit. Lentokone-autoturistina olen käynyt joissakin mainituista paikoista, mm. Flüelapass. Maisemat on kuin kuussa ja Davosin suuntaan pyöräily kannattanee unohtaa - toisinpäin ehkä ok. Italian Vinschgau on jotain, mitä voin suositella. Paikallisilla on tapana mennä junalla Bolzanosta ylämäkeen viimeiselle asemalle (Malles tai Mals saksaksi) ja suihkia alamäkeen pyöräteitä pitkin. No tänä vinkki ei toki sovi ketjun aloittajalle - kunhan heitin.

  21. #21
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reijo T Katso viesti
    Lentolipuista vielä:
    - Isoilla lentoyhtiöillä edestakainen lentolippu taitaa olla halvempi kuin yksi suunta. Eli kannattaa ostaa esim. menopaluu (Hin-/Rückflug) München-Helsinki-München, ja soittaa(?) Suomeen palattuasi, että jätät paluulipun käyttämättä.
    ...
    ¤ Telfs:stä ja Zirl:stä nousee tiet Saksan suuntaan, esim. hiihtokeskus Seefeldin kautta. (Löytyy äkkijyrkkääkin osuutta, oli alamäkeen pelottava.)
    ¤ Idempänä on sitten tasaisempi vaihtoehto: Inn-joki ja junarata jättävät Alpit taakseen turistimesta Kufsteinin jälkeen, kaunista seutua ainakin junan ikkunasta.
    Kiitos taas tuhannesti vinkeistä! Nyt kun on kamat kasassa, niin alan suunnitella reittiä. Lähtö on viikon päästä. Meikäläinen sai jo vuoristotaudin oireita 3000 metrissä Himalajalla aikoinaan (ei pyöräreissu!)... ehkä noissa alle 2000 m solissa on ihan riittävästi ajamista. Päivämatkoja hankala miettiä etukäteen, koska ei oikein osaa sanoa, paljonko tuollaista vuoristoa jaksaa päivässä ajaa.

    Osaatteko muuten sanoa liikennesäännöistä Keski-Euroopassa? Poikkeavatko paljon meidän säännöistä?

  22. #22
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Tämmösiä reittejä piirtelin:

    https://goo.gl/maps/e9UHRwXALv62

    https://goo.gl/maps/i8YAqa8kvsx

    https://goo.gl/maps/fVZS1k27xfs

    Kahteen ekaan tarkoitus käyttää molempiin 6 ajopäivää + lepopäivät ja viimeseen varaisin yhteensä 10 päivää... voi sitten jäädä hetkeksi paikoilleenkin nautiskelemaan alppimaisemista, tehdä lyhyempiä päivämatkoja tai jos intoa riittää, niin tehdä sakkolenkkejä.

    Viimeinen mukailee enimmäkseen Reijon ehdotusta. Jostain syystä google maps ei antanut piirtää ehdottamaasi Italian kiepsahdusta Münsterin kautta.

    Kuinka niin Davosin suuntaan pyöräily kannattaa unohtaa? Kuumaisemissa on oma viehätyksensä

  23. #23
    1. reitistä: Tämä perustuu muisteluun moottoripyöräajoilta. Itse vetäisin pidemmän matkaa Luneburgin nummien puolella lähellä entistä ddr:n rajaa (nyt osavaltion raja), siis Braunschweigin suuntaan suorempaa etelää kohti. Kääntyisin vasta myöhemmin Frankfurtia kohti. Pohjois-Saksassa on aika vahvaa teollisuutta, jota ei ole kiva katsella pitkiä aikoja.
    3. reitti: Varmaan hyvä pätkä. Matkalla on yksi mtb-puolen kuninkaista. Sveitsin Scuolin tai pikemminkin Sur-en jälkeen Uina-kanjoni Italian Schlinigiin (Uinaschlucht tai Val d'Uina). Sieltä Naudersin kautta takaisin reitille. Runsaammalla matkavarustuksella tuo on ehkä syytä unohtaa. Saksankielinen selostus http://www.gps-tour.info/de/touren/detail.18338.html ja youtubessa paljonkin monella kielellä.
    Kolmosreitti menee edullisempaan ajosuuntaan fluelasolaa. Toisinpäin on vaativa nousu. (Sorry en hakenyt oikeannäköistä y:tä tähän hätään, vaikka olenkin saksanpuhuja).

  24. #24
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Eipä ole leirintäalueista pulaa ainakaan:
    https://drive.google.com/file/d/0B4A...E5CUXc/preview

    Google mapsista tähdittelin koko reitin ympäristöjen leirintäalueet tuohon. Hauskaa, että voi vaan ajella fiiliksen mukaan eikä tarvitse miettiä päiväetappeja leirintäalueiden mukaan. Ainoa haastava pätkä näyttäis olevan juuri tuon Fluelapassin ja Davosin alue...näyttäis tulevan 85 km, ettei ole yhtään leirintäaluetta ja juuri koko reissun kovimmat nousut siihen.

  25. #25
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    50
    Olisiko reittiehdotuksia Berliinistä Itävallan läpi Sloveniaan (josta matka tietysti jatkuu...)? Dresdeniin ja Tsekkien läpi suorempaan vai koukaten lännempää? Hyvää maisemareittiä Itävallan halki?

  26. #26
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Täällä sitä ollaan Saksan maalla reissun päällä oltu jo reilu viikko. Terveisiä Lahnstadista Koblenzin kupeesta.

    Täältä voi päivämatkoja tiirailla:
    https://connect.garmin.com/modern/profile/nikobiker

    Alkupuoli tähän astisesta matkasta oli hyvinkin tasaista ja sujuvaa menoa. Aika kovia nousuja peräkärrilliselle on kyllä sen jälkeen ollut. Eilen yli 1500 nousumetriä / 100 km. Elben seutu oli mukavaa ajella. Samoin tän päivän pätkä Lahn-joen vartta. Tosiaan isompia kaupunkeja olen hyvin onnistunut välttelemään ja maaseuduilla huidellut. Tosin tuokin suhteellista, kun tässä väkirikkaassa maassa tuntuu taajamia olevan muutaman kilometrin välein myös "maalla". Autoja täällä on paljon...vähän välillä liikaakin minun makuuni. Tosin kovin ovat kohteliaita eikä lähiohituksia tai tööttäilyjä ole ollut juurikaan.

    Täällä kuvia:
    https://drive.google.com/folderview?...3daZ3pURU9KWnM

    Päivittelen sitä mukaa kun pääsen wifin äärelle.

    Huomenna ihmettelen Koblenzia ja lähden ajelemaan Reiniä etelään päin. Tarkotus pyörähtää Ranskassakin, ajella Freiburgiin, Bodenseelle ja Lichtensteiniin. Jännittää sitten alpit tällä kuormalla. Säälläkin siellä on iso merkitys.

    Unohtui sanoa että torstaina vetäisin pannut. Täräytin parinkympin vauhdissa katukivetykseen ja kaaduin kyljelleni. Takavaihtajan korvake vääntyi ja oikea ranne. Varakorvake oli mukana ja se hoitui sillä. Kättä kävin sairaalassa näyttämässä ja kuvauttamassa. Ei murtumia ja pari päivää oli lastakin siinä tukemassa. Nythän tuo on jo melkein ok eikä haittaa ajamista. Sattua ja tapahtua pitää sitten...
    nikobiker muokkasi tätä : 15.08.2016 at 23.37 Syy: Lisäys

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Snowie Katso viesti
    Olisiko reittiehdotuksia Berliinistä Itävallan läpi Sloveniaan (josta matka tietysti jatkuu...)? Dresdeniin ja Tsekkien läpi suorempaan vai koukaten lännempää? Hyvää maisemareittiä Itävallan halki?
    Tällaisen reissun tein v. 2005: http://aijaa.com/3KWEtt
    Varsin helppo reitti, ensimmäinen iso vastamäki oli Bihacista Kroatiaan mennessä ja toinen Rijekasta Sloveniaan päin mennessä, sisämaasta Senj'in kohdalla meren rantaan tullessa sormia koetteleva lasku.

  28. #28
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Gashurnistä, Itävallasta iltaa. Reissu mennyt varsin hienosti ja säätkin pääosin suosineet.

    Koblenz oli kiva kaupunki ja reitti Reinin vartta Mainziin asti oikein miellyttävä ajettava sekä hienoa seutua. Manheimin seutua en voi suositella. Aikamoista autohelvettiä ja haastavaa pyöräillä. Speyerissä oli hienoja katedraaleja ja kirkkoja mutta länsipuolta Reinin viertä mennessä ei pajon itse Reiniä näkynyt. Paljon autoja ja taajamia lähinnä.

    Ranskan puolelle pyöräilin Lauterburgin kautta. Siitä etelään olikin sitten Strassburgiin asti ihan loistavaa pyöräreittiä. Ei autoja mailla halmeilla kymmeniin kilometreihin.

    Strassburgista etelään oli ihan kiva ajaa kanavan vartta pitkin. Ihan tikkusuoraa...harmi että paikoin asfaltti oli huonossa kunnossa.

    Freiburg hieno kaupunki ja siitä sitten Schwarzwaldin yli Bodenseelle. Siitä tulikin 1700 nousumetriä 110 km matkalle (yli puolet tuosta 20 km matkalle). Hienoa seutua vaikkei tiettykään helppoa.

    Bodensee todella kaunista aluetta ja erinomaiset pyöräreitit siellä. Liechtensteiniin tuolta mennessä enpä tietenkään valinnut helppoa Reinin jokilaakson reittiä vaan nousumetrit (ja loistavat näkymät!) mielessä tunkkasin vuorten yli Heidenin kautta. Tähän astisen reissun rajuin nousu Heideniin keskim. 10% nousua 4 km josta useampi sata metriä yli 15% ja pahimmillaan 18%. Tuntu ihan kamalalta, mutta maisemat olivat sen arvoiset!

    Liechtenstein oli semmonen pikkukaupunki, jonka pääkaduilla hirveä autoliikenne. Tuolla kuitenkin erinomaiset keskustan kiertävät pyöräreitit ja hienot vuorimaisemat ympärillä.

    Huomenna sitten kokeilemaan Bielerhöhiä (2071 m). Saa nähdä miten mies ja reidet kestää. Ei kai pitäis olla mitään älyttömiä nousuprosentteja? Tänään joutui nimittäin nöyrtymään ja työntämään pyörää (ja Bob Yakia!) kelvillä kun nousua oli 20-21%.

  29. #29
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    550
    Se on sitten kammet pyöritelty tämän reissun osalta. Münchenin lentokentällä Helsingin konetta odottelen.

    Tässä joitakin huomioita/suosituksia reittini varrelta, josko joku tuleva matkailija kokisi ne hyödyllisiksi.

    Kyllähän se Bielerhöhe ylös asti meni. Eipä tuo helppoa helteessä ollut. 14 km ja keskikaltevuus n. 9%. Enimmillään kävi 12:ssa. Ajoaika oli n. 1h 45 min. Suosittelen muuten ehdottomasti juuri noin päin Bielerhöhen ylitystä. Eli lännestä itään. Itäpuolella alkoi loivempi 40 km kestänyt alamäki jota sai posotella 30-50 km/h. Se oli hauskaa ja huikeat maisemat! Toisinpäin joutuisi ajamaan loivempaa ylämäkeä 40 km ja sitten helkutin mutkainen ja jyrkkä lasku, jossa saisi jarrutella suurimman osan ajasta.

    Lasku Lechin laaksoon Arlbergpassilta oli reissun ehkä hienoin maisemaelämys. Senkin ajaisin nimenomaan noin päin.

    Itävallassa on muuten monissa paikoissa käytössä ns. Sommer Kart. Eli melkein mistä tahansa majapaikasta saa kortin jolla voi ilmaiseksi käyttää monenlaisia palveluita alueilla. Esim. ilmainen hissikortti päiväksi. Kävinkin hissillä St Antonissa 2700m huipulla ihastelemassa näkymiä.

    Loppumatkan varrella Neuschwansteinin linna oli tosiaan näkemisen arvoinen sekä Garmischin dramaattiset vuorimaisemat.

    Viimeinen varsinainen päivämatka Krünistä Itävallan ja Saksan rajalta Müncheniin olikin alkupuoliskoltaan alamäki-iloittelua ja oikein kiva ajettava. Suosittelen myös Stramberger Seen rantareittiä. Kulkee koko matkan ihan järven rannassa eikä juuri autoja näy.

    Eilisen päivän kiertelin turistina Münchenissä pyörällä ilman matkatavaroita. Melkoista menoa on pyöräily siellä! Pyöräteitä on paljon kaikkialla ja myös pyöräilijöitä! Ajavat keskimäärin hullun kovaa ja vähän riskaabelia törttöilymeinikiä myös. Aina kun valoissa vaihtui vihreäksi niin eikun täysillä aina seuraaviin valoihin 500m päähän odottelemaan Kypärättömiä olivat pyöräilijät enimmäkseen myös.

    Reissu kesti siis vähän vajaat neljä viikkoa ja kilometrejä kertyi n. 2300. Kiitokset palstalaisille vielä vinkeistä! Hieno pyörämatkailuelämys oli tämä.

    Täällä vielä kuvia katsottavaksi koko reissulta:
    https://drive.google.com/folderview?...3daZ3pURU9KWnM

  30. #30
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    108
    Justiinsa tässä olen ajellut eilen Münchenistä Stamberger See:n kautta Garmisch-Partenkircheniin ja tänään sieltä Landeck:iin Fernpaß:in kautta. Olen tykännyt, mutta kunto voisi ehkä olla parempi - tai tavaraa vähän vähemmän mukana. Hellettä on ollut nyt neljättä päivää luokkaa +30°C, mikä on jo vähän liikaa, varsinkin kun aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta. No, huomenna alkaa vesisade ja keli jäähtyy huomattavasti viikonloppua kohti.

    Jonkin verran Internetissä oli mainintoja siitä, että Fernpaß ei välttämättä ole se pyöräiljäystävällisin reitti, ja osittain olen samaa mieltä. Kyllä siitä menee, mutta autoja on melko paljon, eikä väistämään joka kohdassa sovi - tai no kaiteen yli rotkoon kyllä onnistuu. No, alamäessä sitten autot ovat edessä, kun päästät menemään, minkä putkikamelista irtoaa. En suosittele pelokkaille aloittelijoille, mutta rohkeille aloittelijoille ja pelokkaammille reissuruunille tämä ei ole haaste eikä mikään.

    Sekä Saksan että Itävallan puolella on opasteita pyöräilijöille ja erinäisille pyöräreiteille eri kaupunkeihin. Niihin kannattaa suhtautua varauksella. Isommilla teillä on ruuhkaa, mutta nuo opasteet vievät matkaajan usein mutkaisille ja kohtalaisen mäkisille hiekkateille. Reitti myös tekee siksakkia aika paljon. Maisemat niissä ovat varmasti paremmat, sitä en kiistä, mutta matkaan voi tuhrautua kymmeniä prosentteja enemmän aikaa, ja nousumetrejä tulee tolkuttomasti lisää. Maantiekumini ovat toistaiseksi kestäneet, vaikka hiekkatiekilometrejä alkaa olla varmasti kolmattakymmenettä lasissa.

    Itävallan puolella opasteet ovat kuitenkin erittäin hyvin tehty: niitä on käytännössä jokaisessa risteyksessä, mikä ei ole ilmiselvä - jopa siellä vitelikossa, ja lisäksi katuihin on maalattu pyöräilijän kuvia ja nuolia. Hassutellakin ovat osanneet, kun yhdessä välissä reitti kulki jotain polkua pitkin pässiaitausten välistä, vaikka olen sata varma, että vieressä meni katu.

    Maisemat ovat sen verran komeita, että menitpä minne vaan, tuskin tulet pettymään. Jos tarkoitus on viettää enemmän turistielämää, niin sitten varsinkin nähtävää ja koettavaa piisaa loputtomasti: näköalapaikkoja, vaellusreittejä, kiipeilyä, jne. München on täynnä palatseja ja Stamberger See:llä voi vaikka purjehtia tai surffata - se on varmaankin müncheniläisten lomaparatiisi, minkä rannalla on paljon melko tyyriin oloisia asuntoja.

    Matkaa tuskin tarvitsee liiemmin suunnitella, jos on budjettia yhtään. Hotelleja, Gasthaus:eja ja -hof:eja on kaikkialla. Budjettimatkaajalle Hostellit ovat vähän niukassa Tirolin ytimessä (Garmish-Partenkirchenissä oli viimeinen - aivan erinomainen), mutta leirintäalueita kyllä riittää.

    Varmaan puolet vastaan tulevista pyöräilijöistä, joita on melko paljon, on viisikymppisiä sähköpyöräilijöitä. Nuoremmat sentään jaksavat vielä polkea itse.

    Münchenia ajoin itse pari päivää ristiin rastiin ja tykkäsin siitä rennosta meiningistä. Siellä ei nipoteta turhia, ja valtava määrä puistoja tarjoaa loputtomasti poljettavaa. Kaduillekin rohkenee helposti.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •