Vinkki: Hesassa on pyöräkauppa nimeltä HUG Bikeshop, joka on vuoden tai pari toiminut Soman jälleenmyyjänä Suomessa. Tietääkseni heillä on hyvinkin kilpailukykyiset hinnat ja yksivaihde-foorumin puolelle tuli keväällä useampi Soma Wolverine -runko HUG:in kautta.
Mitä Smoothieen tulee, niin se on hintaansa nähden erinomainen runko. Mulla oli joskus viitisen vuotta sitten Smoothie, mutta pelkästään asfalttilla ajelu ei ollut mun juttu ja runko lähti kiertoon yhden kesän jälkeen. Runko oli teräsrungoksi kevyt ja oikein kiva ajaa. Mulla oli kuitukeula siinä ja ihan perusosilla eli Campan Velocella ja Centaur-navoille kasatuilla 32-pinnaisilla Open Pro -kiekoilla painoa oli muistaakseni jossain 7,8 kg:n paikkeilla. Ainoa miinus oli, että Tangen Prestige tuntui olevan helpommin ruostuvaa kuin muut meillä olleet tai nykyään olevat teräsrungot, joten joku kotelosuoja-aine kannattaa rungon sisälle suihkutella, jos tulee käyttöä muulloinkin auringonpaisteessa.
Se kannattaa myös huomioida, että Smoothiessa kohtuullisen ohutseinämäiset putket ja perinteistä OS-kokoa eli halkaisijaltaan ohuemmat kuin nykyään on muodissa. Jos haluat rungon, jossa on perinteisen teräsrungon fiilistä, Smoothie on hyvä valinta, mutta jos kuulut niihin, joiden mielestä polkemisesta katoaa tehot ja mielekkyys, jos keskiö vähän fleksaa, niin sitten kannatta ehkä valita joku toinen.
Yllä mainittu Genesiksen Equilibrium -runko taitaa olla jonkun parisen sataa grammaa painavampi, mutta se on suunniteltu medium reach -jarruille, joten se huolii paksumpaa rengasta kuin Smoothie, johon mahtui juuri ja juuri 28-milliset Rubinot. Nyt valitsisin Genesiksen suuremman rengastilan vuoksi ja laittaisin 30-milliset Strada Bianchet. Mutta jos ei ole tarve päästä hiekkateille, eikä ole tarvetta lokareille, ei suuremmalla rengastilalla ole niin merkitystä.
Edit: Ps. Campan Veloce -setti maksaa Bike-Componentsilla 390 euroa ja siinä tulee Campan omat laadukkaat vaijerit ja kuoret mukana. Campalta (ja Fulcrumilta) löytyy Aksiumin veroisia peruskiekkoja suunnilleen samaan Aksiumin hinnalla.
Löytyi vielä vanha kuvakin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit