Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 69

Aihe: Fillarin muutos

Fillarin muutos

Kertokaapa mielipiteenne, onko ajatuksessani järkeä ja mitä suosittelisitte, jos on tai ei ole.

Mulla on hyvä pyörä, josta tykkään todella paljon ja se sopii mulle mitoiltaan todella hyvin.

Ohessa linkki yhteen liikkeeseen, jossa pyörätä on kuva ja speksit.

http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod125963

Nyt on vaan tilanne sellainen, etten aja enää metsässä tai siellä ei aikomuksesta huolimatta juurikaan tullut ajettua, kun
    satuin loukkaamaan itseni ilman pyörää niin ettei metsässä ajamista voinut edes ajatella. Tuon vuoksi on tullut ajettua vain lähinnä tiellä.
    Olen nyt puntaroinut mitä tehdä. Olisiko järkeä muuttaa tuota pyörää tielle sopivaksi niin, että siihen vaihtaisi hiilikuitukeulan ilman jousitusta ja sitten
    uudet tielle sopivammat kumit alle. Toki myös kaiketi rattaille, eturattaalle, pitäisi ainakin tehdä jotain, koska jo nyt tulee maksimivauhtia
    ajaessa vastaan se, ettei vaihteet riitä... Sit toki kaiketi myös kapeampaa ja kippuraista tankoa se kaiketi kaipaisi myöskin.

Isompi eturatas ja sileät renkaat, esim kojakit tai big applet. Pääsee pienellä investoinnilla ja muutokset on helppo peruuttaa jos haluaa myöhemmin metsään. Noilla kuitenkin tulee lisää kulkua tietä pitkin ajeluun. Mun mielestä isompia muutoksia ei kannata lähteä tekemään.
    go play chicken with your lactate threshold

https://fi-fi.facebook.com/raparossitampere/

Jäykkä keula on kyllä kiva, mutta se mitä sillä voittaa, on että painoa tippuu kilon verran. Onko se tarpeen, on vähän kyseenalaista. Isomman eturattaankin kanssa on vähän niin ja näin. 29" takarenkaalla ja 90 kadenssilla latoo sellaisen ~40km/h. Monella meistä tulee käytettävät tehot siinä kohdassa ennen vastaan, ennen kuin välitykset.

Renkaiksi ehdottomasti jotkut sileämmät, sillä tekee aika paljon. Edellä mainittujen lisäksi myös Thunder Burtit voisivat olla hyvä valinta, rullaavat pirun hyvin, ovat kevyet ja kuitenkin on reunassa sen verran nappulaa, että kuntorata/hiekkatieajelu on aivan sliksiä rengasta kivempaa.

Eli suosittelen tekemään pieniä muutoksia kerrallaan, sitten fiiliksen mukaan seuraavat modaukset, mikäli tarvetta tulee. Itse aloittaisin noista renkaista.

Suotta sitä keulaa on minustakaan lähteä vaihtamaan. Jos maantie alkaa kiinnostamaan enemmän, niin ostat maantielle sopivamman laitteen ja myyt cuben pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti missile Katso viesti
    Isompi eturatas ja sileät renkaat, esim kojakit tai big applet. Pääsee pienellä investoinnilla ja muutokset on helppo peruuttaa jos haluaa myöhemmin metsään. Noilla kuitenkin tulee lisää kulkua tietä pitkin ajeluun. Mun mielestä isompia muutoksia ei kannata lähteä tekemään.
    Onko noissa Kojakeissa kokoja niin, että menee samoille vanteille kuin nyt? Voin toki itsekin tutkia, mutta aattelin, jos tieto tulee tuosta vaan, niin kiitokset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Jäykkä keula on kyllä kiva, mutta se mitä sillä voittaa, on että painoa tippuu kilon verran. Onko se tarpeen, on vähän kyseenalaista. Isomman eturattaankin kanssa on vähän niin ja näin. 29" takarenkaalla ja 90 kadenssilla latoo sellaisen ~40km/h. Monella meistä tulee käytettävät tehot siinä kohdassa ennen vastaan, ennen kuin välitykset.

Renkaiksi ehdottomasti jotkut sileämmät, sillä tekee aika paljon. Edellä mainittujen lisäksi myös Thunder Burtit voisivat olla hyvä valinta, rullaavat pirun hyvin, ovat kevyet ja kuitenkin on reunassa sen verran nappulaa, että kuntorata/hiekkatieajelu on aivan sliksiä rengasta kivempaa.

Eli suosittelen tekemään pieniä muutoksia kerrallaan, sitten fiiliksen mukaan seuraavat modaukset, mikäli tarvetta tulee. Itse aloittaisin noista renkaista.
    Tuossa on jo takana Thunder Burt gummit. Ne toki rullaa, mutta turhan karheat tielle ja sit ne antaa hieman periksi kovassa vauhdissa varsinkin kurveissa tms.
    Yleisesti joo nyt tällä kokoonpanolla vaihteet riittää mutta hyvässä myötäsessä ja alamäessa vauhdit menee yli tuon 40km/h vauhdin ja sen jäkeen toki jaksaa kierrättää vaikka
    45km/h vauhdissa tasamaalla jokin aikaa, mutta varsinkin alamäissä vauhdin noustessa +50 ei jalat kerkee enää mukana vaikka mieli tekisi painaa kovempaa.
    Nyt tulee käytettyä suurelta osin vain 3-4 suurinta vaihdetta (pienintä takaratasta) Loput lojuu käyttämättä ja kiiltelee uutuuttaan, vaikka tyylinä on ajaa aina satulasta, eikä siis runtata voimalla ;-) Tuon perusteella ajattelin, että jokin vaihtoehto olisi optimaalisempi, jotta olisi koko takapakka käytössä.

Ei suoratankoisesta oikein hyvää tielle saa. Renkaat vaihtaisin korkeintaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Fillaristi Katso viesti
    Tuossa on jo takana Thunder Burt gummit. Ne toki rullaa, mutta turhan karheat tielle ja sit ne antaa hieman periksi kovassa vauhdissa varsinkin kurveissa tms.
    Yleisesti joo nyt tällä kokoonpanolla vaihteet riittää mutta hyvässä myötäsessä ja alamäessa vauhdit menee yli tuon 40km/h vauhdin ja sen jäkeen toki jaksaa kierrättää vaikka
    45km/h vauhdissa tasamaalla jokin aikaa, mutta varsinkin alamäissä vauhdin noustessa +50 ei jalat kerkee enää mukana vaikka mieli tekisi painaa kovempaa.
    Nyt tulee käytettyä suurelta osin vain 3-4 suurinta vaihdetta (pienintä takaratasta) Loput lojuu käyttämättä ja kiiltelee uutuuttaan, vaikka tyylinä on ajaa aina satulasta, eikä siis runtata voimalla ;-) Tuon perusteella ajattelin, että jokin vaihtoehto olisi optimaalisempi, jotta olisi koko takapakka käytössä.
    Joo, ilman muuta sitten isompaa eturatasta, jos tilanne on tuollainen. Joku 36-hampainen voisi olla aika passeli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ernesti Kolpakko Katso viesti
    Ei suoratankoisesta oikein hyvää tielle saa.
    Mielipidekysymys. Oma maantiepyörä on tänäkin keväänä roikkunut pääosin seinällä. Pitkät maantielenkit olen mieluummin ajanut täysjäykällä maasturilla.
    En tiedä millaiset välityksellä tuossa on , mutta itellä on edessä nw 36 ja takana pienin 11. Alamäessä jalat riitti vielä lähes seitsemään kymppiin. Maantiepyörätaustalla kadenssia pystyy ylläpitämään korkealla pidemmänkin ajan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sprintrs Katso viesti
    Mielipidekysymys. Oma maantiepyörä on tänäkin keväänä roikkunut pääosin seinällä. Pitkät maantielenkit olen mieluummin ajanut täysjäykällä maasturilla.
    En tiedä millaiset välityksellä tuossa on , mutta itellä on edessä nw 36 ja takana pienin 11. Alamäessä jalat riitti vielä lähes seitsemään kymppiin. Maantiepyörätaustalla kadenssia pystyy ylläpitämään korkealla pidemmänkin ajan.
    Tiellä ajaessa en ole mitannut kadenssia, mutta mitä nyt talvella tuli salilla ajettua melko hyvällä kuntopyörällä jossa oli watti/kadenssi/nopeus ym. mittaus niin tuolloin tuli ajettua noin 90 -110 pyörityksellä keskimäärin ja sitten temmossa 150 -170 paikkeilla pysyin vielä pomppimatta satulassa. Tuolla 90 - 110 ajaessa pyörän näyttämänopeus oli noin, jos muistan oikein, 32-36km/h. Watteja en nyt muista tarkasti, mutta yleisesti jotain 200 paikkeilla lenkkinopeudessa ja temossa sitten 360 - 420 paikkeilla, jos nyt siis muistiin on luottaminen. Luulisin siis, että edessä on pienempi kuin tuo 36 ratas. Jos nyt oikein yhdestä kuvasta laskin, niin taitais olla 30 - 32 piikkinen nyt tuossa, ulos en jaksanut lähteä asiaa tarkastamaan. Mutta ei siis lähellekkään 36.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sprintrs Katso viesti
    Sama homma. Mun täysjäykässä 1x10:ssä on 36 ratas edessä ja 11-28 Ultegran pakka takana ja kertaakaan ei ole tullut ongelmaa, että välitykset loppuisivat yläpäästä kesken, toisesta päästä kylläkin. Enkä todellakaan myönnä edes olevani maantiepyörätaustalta.

Todennäköisesti Cubessa on vakio 32-piikkinen eturatas ja Sramin maastopakassa pienin ratas on 10-hampainen. Eli 32/10 x 90 r/min x 2,24 m/r = 645,12 m/min = 38,7 km/h. Jos satasen kadenssi on ihan arkipäivää, niin pitäisi päästä jo pitkälti päälle 40 km/h lukemiin (laskennallisesti 43 km/h).

Tiellä ajaessa en ole mitannut kadenssia, mutta mitä nyt talvella tuli salilla ajettua melko hyvällä kuntopyörällä jossa oli watti/kadenssi/nopeus ym. mittaus niin tuolloin tuli ajettua noin 90 -110 pyörityksellä keskimäärin ja sitten temmossa 150 -170 paikkeilla pysyin vielä pomppimatta satulassa. Tuolla 90 - 110 ajaessa pyörän näyttämänopeus oli noin, jos muistan oikein, 32-36km/h. Watteja en nyt muista tarkasti, mutta yleisesti jotain 200 paikkeilla lenkkinopeudessa ja temossa sitten 360 - 420 paikkeilla, jos nyt siis muistiin on luottaminen. Luulisin siis, että edessä on pienempi kuin tuo 36 ratas. Jos nyt oikein yhdestä kuvasta laskin, niin taitais olla 30 - 32 piikkinen nyt tuossa, ulos en jaksanut lähteä asiaa tarkastamaan. Mutta ei siis lähellekkään 36.
    Taitaa olla 32, tsekkasin mallia ja se on siis "Race Face Next SL DM Carbon 32T" Tuo 32 kaiketi viittaa tuohon eturattaan kokoon?

Sama homma. Mun täysjäykässä 1x10:ssä on 36 ratas edessä ja 11-28 Ultegran pakka takana ja kertaakaan ei ole tullut ongelmaa, että välitykset loppuisivat yläpäästä kesken, toisesta päästä kylläkin. Enkä todellakaan myönnä edes olevani maantiepyörätaustalta.

Todennäköisesti Cubessa on vakio 32-piikkinen eturatas ja Sramin maastopakassa pienin ratas on 10-hampainen. Eli 32/10 x 90 r/min x 2,24 m/r = 645,12 m/min = 38,7 km/h. Jos satasen kadenssi on ihan arkipäivää, niin pitäisi päästä jo pitkälti päälle 40 km/h lukemiin (laskennallisesti 43 km/h).
    Tuossa takana on Sram XX1, 11-speed. Tarkoittaako tuo laskelma teoreettista nopeutta ko väityksillä ja mainitulla kadenssilla?

Tuossa takana on Sram XX1, 11-speed. Tarkoittaako tuo laskelma teoreettista nopeutta ko väityksillä ja mainitulla kadenssilla?
    Juurikin sitä. Empiiriset kokemukset maratonkisoista tuntuisivat tukevan noita laskelmia aika hyvin, sen takia mun narujaloilla piti kisapyöräänkin vaihtaa jo 30-piikkinen eteen, kun ei kuitenkaan jaksa ajaa niin täysiä, että 32:sta olisi hyötyä.

Juurikin sitä. Empiiriset kokemukset maratonkisoista tuntuisivat tukevan noita laskelmia aika hyvin, sen takia mun narujaloilla piti kisapyöräänkin vaihtaa jo 30-piikkinen eteen, kun ei kuitenkaan jaksa ajaa niin täysiä, että 32:sta olisi hyötyä.
    Jos nuo laskelmat ja omat tuntemukset/vauhdit sekä kadenssit pitää edes jollain tapaa paikkaansa. Vauhditkin on melko tarkkoja gps:n antamia, joten tuon perusteella vois 36 piikkinen eteen olla sopiva. Silloin pitäisi riittää vielämyötätuuli ja alamäipätkille vaihteet ja sitten myös takapakka varmaankin käytettyä laajemmin hyväksi. Nyt siis yli puoli pakkaa käyttämättä.

Katsoin netistä enkä löytänyt suoraan tuohon vastaavaan sarjaan 36 eturatasta, siihen oli vaihtoehdot 30 - 34. Meneekö tuohon kokonaisuuteen muiden valmistajien eturattaa heittämällä, ei viitsis laittaa koko hoitoa vaihtoon.

Ajatustasolla siis eturatas asia kunnossa. Toki siihenkin saa heittää vieläehdotuksia ja eriäviäin mielipiteitä.

Miten tuo etuhaarukka. Jollain tapaa ajattelisin, että turhaa se jousto siinä on, kun se on ollut nyt toiminallisia testejä lukuunottamatta ajossa aina lukittuna. Hiemanhan se silti joustaa, vaikka siis lukossa olisikin.

Renkaat sileämmiksi. Jokunen kommentti noihinkin tuli, mutta onko huomioitavaa, että rengas sopii tuolle samalle vanteelle. Niitä ei viitsis vaihtaa, kun on hyvät ja kevyet.

Jos mulla tästä projekti etenee, niin siinä tapauksessa kiinnostuneet saa ilmoittautua ostamaan keulaa tms. vaihtuvaa tavaraa ;-)

Jos nuo laskelmat ja omat tuntemukset/vauhdit sekä kadenssit pitää edes jollain tapaa paikkaansa. Vauhditkin on melko tarkkoja gps:n antamia, joten tuon perusteella vois 36 piikkinen eteen olla sopiva. Silloin pitäisi riittää vielämyötätuuli ja alamäipätkille vaihteet ja sitten myös takapakka varmaankin käytettyä laajemmin hyväksi. Nyt siis yli puoli pakkaa käyttämättä.

Katsoin netistä enkä löytänyt suoraan tuohon vastaavaan sarjaan 36 eturatasta, siihen oli vaihtoehdot 30 - 34. Meneekö tuohon kokonaisuuteen muiden valmistajien eturattaa heittämällä, ei viitsis laittaa koko hoitoa vaihtoon.

Ajatustasolla siis eturatas asia kunnossa. Toki siihenkin saa heittää vieläehdotuksia ja eriäviäin mielipiteitä.

Miten tuo etuhaarukka. Jollain tapaa ajattelisin, että turhaa se jousto siinä on, kun se on ollut nyt toiminallisia testejä lukuunottamatta ajossa aina lukittuna. Hiemanhan se silti joustaa, vaikka siis lukossa olisikin.

Renkaat sileämmiksi. Jokunen kommentti noihinkin tuli, mutta onko huomioitavaa, että rengas sopii tuolle samalle vanteelle. Niitä ei viitsis vaihtaa, kun on hyvät ja kevyet.

Jos mulla tästä projekti etenee, niin siinä tapauksessa kiinnostuneet saa ilmoittautua ostamaan keulaa tms. vaihtuvaa tavaraa ;-)

Mites tuo ohjaustanko, kannattaako sen vaihtamista edes miettiä? Vastatuulipätkillä on ollut usein mielessä, että tekis mieli olla pienempi jottei tuo tuuli tartu kiinni. Tuossa kuitenkin nyt hartioita leveäpi ajoasento.

Joku toki on sitä mieltä, ettei muutokset kannata ja pyörä vaihtoon. Sekin on toki mielipide, enkä sitäkään tyrmää. Ajatuksena on kuitenkin se, etten nyt 2 vuoden jäkeen haluaisi taas investoida uuteen pyörään ja toisaalta tiedän, ettänoin pitäisi tehdä jos tuon nykyisen myyn ja haluaisin samantasoisen maantiepyörän tilalle. Tappiot minimoidakseni siis olen ajatellut päivittäväi nykyistä tarkoitusta vastaavaksi, mahdollisuuksien rajoissa.

noniinno Guest
    Kapeaa tankoa vaan. Nousukahvat ovat tiellä hyvät, niillä saa asentoa pitemmäksi. Joku 620mm voisi olla hyvä lähtökohta.

Mutta nythän kannattaisi vaihtaa pyörä jos suht. tuoreesta laitteesta on kyse. Maantielaitteessa saa huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin saman hintaluokan maastopyörässä.

Käy testaamassa maantie- tai Cyclocross -pyörää. Voi olla valaiseva kokemus.

IMO:Kapean tangon ja liukkaampien renkaiden lisäksi kannattaa vaihtaa sellainen stemmi, joka mahdollistaa vähän virtaviivaisemman ajoasennon...

Jos on hyvin varmasti sitä mieltä, että maastoajo on kokonaan loppu, niin vaihto sopivampaan tiepyörään on kovin hyvältä tuntuva ratkaisu. Tuo pyörä on niin vahvasti maastopyöräilyyn suuntautunut, että muuttaminen maantiekelpoiseksi on vähintään "haasteellinen" juttu. Ajetaan toki maastopyörällä tielläkin, onhan näitä reippaan pituisia siirtymätaipaleita, mutta sitten tarvitaan taas maastokelponen väline. Myynti tai vaihto on mielestäni viisaampaa, jos toisen pyörän hankinta rinnalle ei tule kyseeseen. Tulee ja mennehän näitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jos on hyvin varmasti sitä mieltä, että maastoajo on kokonaan loppu, niin vaihto sopivampaan tiepyörään on kovin hyvältä tuntuva ratkaisu. Tuo pyörä on niin vahvasti maastopyöräilyyn suuntautunut, että muuttaminen maantiekelpoiseksi on vähintään "haasteellinen" juttu. Ajetaan toki maastopyörällä tielläkin, onhan näitä reippaan pituisia siirtymätaipaleita, mutta sitten tarvitaan taas maastokelponen väline. Myynti tai vaihto on mielestäni viisaampaa, jos toisen pyörän hankinta rinnalle ei tule kyseeseen. Tulee ja mennehän näitä.
    Jos otetaan tuo mietintään muutoksen rinnalle, niin mikälainen pyörä olisi hyvä, jotta saisin ns. vastaavan pelin tielle, kuin nyt on maastoon suunniteltu. Tuossa aiemmin mainittiin myös, että vataavan maantiepyörän saisi edullisemmin kuin maastopyörän? "Maantielaitteessa saa huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin saman hintaluokan maastopyörässä." Tai noin tulkitsin tuon vastauksen, ajatellen asiaa niin, että jos hakee samaa vastinetta, niin rahaa tarvitsee käyttää vähemmän?

Jos otetaan tuo mietintään muutoksen rinnalle, niin mikälainen pyörä olisi hyvä, jotta saisin ns. vastaavan pelin tielle, kuin nyt on maastoon suunniteltu. Tuossa aiemmin mainittiin myös, että vataavan maantiepyörän saisi edullisemmin kuin maastopyörän? "Maantielaitteessa saa huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin saman hintaluokan maastopyörässä." Tai noin tulkitsin tuon vastauksen, ajatellen asiaa niin, että jos hakee samaa vastinetta, niin rahaa tarvitsee käyttää vähemmän?
    Ottaen huomioon sen, että nyt tuolla on painoa 8,8kg ja joku mainitsi, että joustokeulan muuttamisella hiilikuituiseksi kiinteäksi keulaksi paino putoaa kilon? Sitten jo gummit vaihtaa kapeampiin, kevyempiin niin painoa olisi kaiketi yli kilo vähemmän? Eipä tuo paino ole kaikki kaikessa vaan se, että tunne tiellä olisi hyvä, vaihteita riittämiin kovaan ajoon ja pyörä rullaisi hyvin. Tuskin kilpailuihin lähden, mutta eipä sitä tiedä jos tuohon Vantaalle kierroksen lähtisi heittämään.

Joku toki on sitä mieltä, ettei muutokset kannata ja pyörä vaihtoon. Sekin on toki mielipide, enkä sitäkään tyrmää. Ajatuksena on kuitenkin se, etten nyt 2 vuoden jäkeen haluaisi taas investoida uuteen pyörään ja toisaalta tiedän, ettänoin pitäisi tehdä jos tuon nykyisen myyn ja haluaisin samantasoisen maantiepyörän tilalle. Tappiot minimoidakseni siis olen ajatellut päivittäväi nykyistä tarkoitusta vastaavaksi, mahdollisuuksien rajoissa.
    Mä oon ajanu omilla maastopyörilläni yleensä sen 2 vuotta ja sitten vaihtanut aina uuteen. Pari vuotta vanhassa pyörässä on vielä jotain jälleenmyyntiarvoa jos pyörä on ehjä. Eli itse olen myöskin sen kannalla, että nyt on se hetki laittaa pyörä vaihtoon jos siltä tuntuu. Ainakin mahdollisten tappioiden minimoimiseksi.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Mä oon ajanu omilla maastopyörilläni yleensä sen 2 vuotta ja sitten vaihtanut aina uuteen. Pari vuotta vanhassa pyörässä on vielä jotain jälleenmyyntiarvoa jos pyörä on ehjä. Eli itse olen myöskin sen kannalla, että nyt on se hetki laittaa pyörä vaihtoon jos siltä tuntuu. Ainakin mahdollisten tappioiden minimoimiseksi.
    Mulla, vaikka pyörä on vajaa 2 vuotta vanha, ei sillä ole tullut ajoa kuin 2014 syksyllä ja sitten 2015 kesästä syksyyn ja siis tiellä oikeastaan kokonaisuudessaan tuota 2014 syksyn metsätie ajoa lukuunottamatta. Tuossa välissä loukkaantuminen, jonka vuoksi sitten pelkkää ajoa tiellä. Talvella pyörä on pysynyt kuivassa tallissa. Tuo huomioiden omasta mielestäni olisi harmi vaihtaa pyörä, koska käytännössä se on todella hyvässä kunnossa, mutta samaa hintaa kuin uudesta siitä tuskin saa ;-) Ymmärrän tuon vaihtovälin 2 vuotta, jos pyörällä ajaa aktiivisesti metsässä ja jopa ympäri vuoden.

Mulla, vaikka pyörä on vajaa 2 vuotta vanha, ei sillä ole tullut ajoa kuin 2014 syksyllä ja sitten 2015 kesästä syksyyn ja siis tiellä oikeastaan kokonaisuudessaan tuota 2014 syksyn metsätie ajoa lukuunottamatta. Tuossa välissä loukkaantuminen, jonka vuoksi sitten pelkkää ajoa tiellä. Talvella pyörä on pysynyt kuivassa tallissa. Tuo huomioiden omasta mielestäni olisi harmi vaihtaa pyörä, koska käytännössä se on todella hyvässä kunnossa, mutta samaa hintaa kuin uudesta siitä tuskin saa ;-) Ymmärrän tuon vaihtovälin 2 vuotta, jos pyörällä ajaa aktiivisesti metsässä ja jopa ympäri vuoden.
    Joo tuossa tapauksessa asia on tietenkin toinen. Itse ajan pyörilläni ympäri vuoden ja mielestäni kohtuullisen paljon. Pääosin polkuja ja myös työmatkaa joka arkipäivä. Mun käytössä pyörät kuluu aika paljon jo kahdessa vuodessakin, mutta hyvin huollettuna 2 vuotta vanhasta ehjästä pyörästä on saanut yleensä myydessä puolet siitä mitä se on maksanut uutena.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

noniinno Guest
    No hieno pyörähän tuo Cube on. Mutta tonnin maantiepyörä on tieajossa valovuoden Cubea parempi. Toki Cubestakin liukasliikkeisen huonompienkin teiden kulkineen saa kun laittaa 42-piikkisen eturattaan, matalan stemmin, slicksit ja kapean tangon nousukahvoilla.
    noniinno muokkasi tätä : 11.06.2016 at 03.58

Jos otetaan tuo mietintään muutoksen rinnalle, niin mikälainen pyörä olisi hyvä, jotta saisin ns. vastaavan pelin tielle, kuin nyt on maastoon suunniteltu. Tuossa aiemmin mainittiin myös, että vataavan
    maantiepyörän saisi edullisemmin kuin maastopyörän? "Maantielaitteessa saa huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin saman hintaluokan maastopyörässä." Tai noin tulkitsin tuon vastauksen, ajatellen asiaa niin, että jos hakee samaa vastinetta, niin rahaa tarvitsee käyttää vähemmän?
    Mahdollisimman hyvin omia toiveita vastaava joko kippuratankoinen tai suoratankoinen, fitnes- tai krossari. Eikä ihan viimeistä kymppiä tinkien, jotta saisi hyvällä runkosarjalla pohjustetun pelin, osia voi päivitellä tarpeen mukaan, kun alkuperäiset ajettu loppuun. Pää kylmänä ettei sorru mihinkään trendikamaan. Käyttöesine käytön mukaan. Minulle pyöräily on "elämää tärkeämpi asia" elokuvailmaisua käyttääkseni, siksi neuvoni ei välttämättä toimi yleistäen.

Mahdollisimman hyvin omia toiveita vastaava joko kippuratankoinen tai suoratankoinen, fitnes- tai krossari. Eikä ihan viimeistä kymppiä tinkien, jotta saisi hyvällä runkosarjalla pohjustetun pelin, osia voi päivitellä tarpeen mukaan, kun alkuperäiset ajettu loppuun. Pää kylmänä ettei sorru mihinkään trendikamaan. Käyttöesine käytön mukaan. Minulle pyöräily on "elämää tärkeämpi asia" elokuvailmaisua käyttääkseni, siksi neuvoni ei välttämättä toimi yleistäen.
    Ehdotuksia vaihtoehdoksi, jos hankkisinkin maantiekulkineen tilalle. Crossaria en lähde hankkimaan, jos jotain hankin, on se sitten puhtaasti maantielle tehty kulkine. Tavoitteena olisi saada siten kuitenkin vähintään vastaavilla ominaisuuksilla varustettu maantiepyörä, jos verrataan sitä Cubeen, joka mulla nyt on. Vastaavalla tarkoitan sitä, että maantiepyörän pitäisi olla vastaavasti yhtäaisilla osilla tms. varustettu, jotta pyörälyn fiiliksen taso ei laske siihen kun vaihteet rutisee tms. outoa tapahtuu, johon en ole tottunut.

Minulle syntyy tällaisesta aina yksi ajatus: haluatko olla nopea? Jos et, niin mikäs tuossa pyörässä on vikana edes tuollaisenaan. Minä en jaa ajatusta maantiepyörän paremmuudesta maantiellä, koska paremmuus on subjektiivinen asia, joka tarkoittaa eri ihmisille eri juttuja. Nopeampi se on ihan huomattavasti johtuen lähes täysin pienemmästä ilmanvastuksesta johtuen lähes täysin varsin erilaisesta ajoasennosta.

Joku toki voi mainita tangon, että saa erilaisia oteleveyksiä. Minä en itse mitenkään erityisesti ole kaivannut käyrätankoa suoraan tottumisen jälkeen, mutta siihenkin on maastureihin sopivia ratkaisuja, kuten Jones Loop Bar. Siinä saa otteita ja siinä saa etenkin vielä kahvat lisäämällä aika aeronkin asennon. Renkaiksi Speed King tai äärimmäisenä Big One tubelessina, niin siinä ei paljon anna tasoitusta maantiepyörille, itse asiassa ei useimpien kuskien välineisiin verrattuna yhtään.

https://www.youtube.com/watch?v=SUxIflfeqLc

Eli nopeus on se potentiaalinen ongelma. Etuja on myös helppo nähdä. Huolettomuus, oli sitten jyrsittyä asvalttia, hiekkapätkiä tai vaikka ajautuu olemattomalla pientareelta alas (tai siirtyy vapaaehtoisesti, kun tulee autoja kahdesta suunnasta kapealla ja mutkaisella tiellä -> ei mikään ongelma). Tärinänvaimennus on ihan eri luokassa kuin kapeilla renkailla. Jne. Eli kyse on siitä, mitä hakee. Minä olen ajanut viime vuosina tuhansia kilometrejä maanteitä maasturilla ja nauttinut siitä kovasti. Minä etenen vähän hitaammin kuin useimmat maanteillä kohtaamani fillaristit, mutta minä hyväksyn sen hintana siitä, että vastineeksi saan paljon muuta. Ei minulla ole mitään nopeustavoitetta, vaan kuntoilu- ja harrastustavoite, joten on aika yhdentekevää, jos en ehdi pisteestä A pisteeseen B jossain tietyssä ajassa. Joko käännyn ennen sitä takaisin tai ajan pidempään. Yleensä ajan pidempään

Jokaisen paljon pyöräilevän pitäisi rohjeta elämässään koikea oikeankokoisen ja oikensäädetyn maantiepyörän ajo. Se on elämys. Vasta maantietankoinen pyörä antaa sen mitä pyöräily parhaimmillaan voi olla. Tämä niitä palstan jäseniä varten, jotka haluavat tämän kokea, ei muissa vikaa, itsekullakin vapaa itsenäinen päätösvalta.

Pyörän valinnasta ei voi vastata kuin ise, kaikki rutisevat, mutta saa ne toimiviksikin. Oikea koko on kaikkein korkeimmalla valinnassa, yksityiskohtiin liikaa valinnassa painottaessa "ei näe metsää puilta" ja voi ajaa metsään jo valintavaiheessa. Ammattitaitoinen myyjä, (jonka panee vielä lujille pyörän valintaa tehdessä) auttaa hyvään tulokseen ostovaiheessa ja vuosia eteenpäin.

Jokaisen paljon pyöräilevän pitäisi rohjeta elämässään koikea oikeankokoisen ja oikensäädetyn maantiepyörän ajo. Se on elämys. Vasta maantietankoinen pyörä antaa sen mitä pyöräily parhaimmillaan voi olla. Tämä niitä palstan jäseniä varten, jotka haluavat tämän kokea, ei muissa vikaa, itsekullakin vapaa itsenäinen päätösvalta.
    Minä ajoin käyräsarvisella retkipyörällä (nykyisen luokittelun mukaan retkipyörä olisi varmaan lähinnä sitä) alle kymmenvuotiaasta alkaen. Siihen aikaan sellaisia sai lasten koossakin. Milloin nykyisin näkee käyrätankoja lasten fillareissa? Ei koskaan, ellei puhuta ihan harrastepyöristä, siis harjoittelu- tai kilpapyöristä. Yläasteella ajoin jo ihan oikeaa maantiepyörää, joten onpa nuokin tullut koettua ihan jo varhaisessa vaiheessa. Outoa oli sitten joskus totutella suoratankoiseen, mutta en minä ymmärrä, mikä niin ihmeellinen elämys tuollainen kova ajokki on. Onhan se kevyt ja nopea, mutta ihan kelvoton hiekalla ja hankala jyrsityllä asvaltilla ja monessa muussakin paikassa. Ei minulla ole niitä koskaan ollut ikävä. Been there done that. Ei niissä ole mitään mystistä. Jos haluan, niin pystyn laittamaan maasturinkin kovaan vauhtiin, mutta en vain pysty pitämään sitä vauhtia yhtä pitkään yllä. Pyörä kuin pyörä, kunhan ajaa. Liian tekniseksi on tämä touhu mennyt, ja sorrun siihen itsekin. Pitäisi yrittää vähentää.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •