GiantHuntteriElectrobikeVelobe
Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Shimano tiagra

Shimano tiagra

Millaisia kokemuksia teillä on shimano tiagra - osasarjasta?

Mulla on cyclossa uudistunut Tiagra 4700 ja vaihtaa herkästi ja tarkasti, ulkoiselta olemukseltaan muistuttaa ultegraa. En mä ainakaan osaa parempaa kaivata, en tosin ole testannut muita maantieosasarjoja.

Jos välttämättä haluaa 11 lehtisen, jolloin pärjäisi yhdelläkin eturattaalla niin täytyy ottaa 105 osasarja, Tiagraa ei käsittääkseni saa kuin 10 vauhtisena.

Hyvin on krossarissa palvellut jo pari vuotta ympärivuotista ajoa, ei mitään valittamista. Takavaihtaja päivittyi joku aika sitten 105 sarjaan kun vanha tuhoutui pinnojen väliin ja en ole huomannut yhtään mitään eroa vanhaan Tiagraan.

Joo. Ite olisin maantiepyörää hankkimassa jossa tiagra olisi 150€ halvempi kuin 105...

Jopa edellinen tiagra oli aivan toimiva osasarja silloin kun ei tarvitse hifistellä. Rohkenenko jopa esittää, että tämä uusittu tiagra on katu-uskottavampi, koska letkut menevät tankonauhan alta..?

Entäpä Sora?

Toimii siinä missä muutkin, mutta onkos se edelleenkin yhdeksänpykäläinen..? Ota mieluummin se tiagra, sillä kymppivaihteista on helpompi päivittää ylöspäin.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Ota mieluummin se tiagra, sillä kymppivaihteista on helpompi päivittää ylöspäin.
    No onko kun 105 ja paremmat on nykyään 11-speed?

Voisin kuvitella, ettei kymppivaihteiset romppeet nyt aivan saman tien haihdu ilmaan varastoista.

noniinno Guest
    Niin, onko uusi Tiagra sama kuin 105 5700? Onko joku noita päässyt vertailemaan?

Tiagra 4700 on esittelyjen ja arvostelujen mukaan pikemminkin sama kuin 105 5800 jonkin verran painavampana ja kymppivaihteiseksi rajoitettuna. Sikäli kuin olen ymmärtänyt lukemani oikein mekanismit, vetosuhteet jne. ovat samat tai lähestulkoon samat kuin 5800:ssa (eli 4700 ei ole perinyt 5700:n havaittuja vaihdevipujen rakenteeseen ja vaijerien linjaukseen liittyviä ongelmia).

Konsensus tuntuisikin olevan että Tiagra 4700 on itse asiassa parempi kuin 105 5700 samaan tapaan kuin 105 5800 on parempi kuin Ultegra 6700. Toisaalta pyörälehtien jutuissa on aina tietty osuus jollain tavalla maksettua mainosta ja vaikkei ole, niiden julkilausumaton filosofia on että markkinoille tuleva uusi tuote on aina parempi kuin se mikä lukijoilla on jo käytössä.

PS Sanomattakin on selvää etten ole ajanut kummallakaan enkä ole vertaillut niitä edes liikkeessä hipelöimälllä. Kuitenkin olisin taipuvainen sille kannalle että 4700 on riittävän hyvä. Jos nyt olisin ostamassa ensimmäistä pyörää tai ns. jokasäänpyörää, voisin vallan mainiosti valita sen, vaikka en pitäisikään hintaeroa merkittävänä.

Edellisessä maantiepyörässä oli 5700. Nykyisessä 6800. Crossarissa on 4700. 5700 vastasi suorituskyvyltään nykyistä 4700. Väittäisin jopa, että esim kahvat on vaan "rebrändätty". Se perushifistely täällä foorumilla on, että 105 on se ainoa oikea, mutta kokemuksella voin sanoa, että 4700 Tiagra onlaatusarja, vaihtaa ihan kipakasti ja kahvoissa on hyvä tuntuma ja ergonomia. Jos hintaero on satasia ja harrastus uusi, pärjää 4700 sarjalla varmasti ne ekat pari tonnia. Sitten tietää jo, mitä muutakin pyrältä haluaa.

Olen katsellut cyclocrossia ja ajatuksena ollut että osasarja pitää olla ultegra tai vähintään 105. Kokemusta noin 2009 vuoden ultegrasta joka toimi kuten ajatus. Nyt kuitenkin silmiin osunut Felt f40x jossa tiagra. Onko kyseinen osasarja toimiva vai kannattaako katsella sillä 105 osilla jotain muuta mallia

https://www.bikeshop.fi/Felt-F40X/ekauppa/pFEF40X/

On toimiva, kuulemma parempi kuin 10s 105. Vaijeritkin on laitettu piiloon.

Vaijerit on nykyään piilossa jopa Sorassa, ainoastaan Clariksessa vaijeri lähtee kahvan kyljestä ulos.

Soran ja Tiagran välillä huomaa kyllä selvän eron, Tiagra on mukavampi ja kevyempi käyttää.

Itse päivitin gravel-grinder/retkipyörän Tiagran 4600-versiosta 4700-sarjan hydrauliseen (pois lukien etuvaihtaja ja flat mount jarrusatulat).

Komppaan ylläolevia: vaihtaa kevyesti, jarrutuntuma on herkkä, kahvat ovat ergonomiset ja vaihteet pysyvät säädöissä. Verrattuna vanhaan Tiagraan ja maantiepyörän 10s 105:een 4700 on mielestäni parempi. Retkipyörässä oli myös mukava tuo 34t kasetti.

Huonona puolena tuossa lienee, että 4700 ei ole yhteensopiva oikein minkään muun kuin itsensä kanssa: olen ymmärtänyt, että 9sp maastovaihtajat eivät enää toimi, jos haluaisi vielä kepeämpää välitystä ja muut maantieosat ovat nykyään 11s, joten ylös päivittäessä menisi kaikki uusiksi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •