VelobeGiantElectrobikePirkanPyöräily
Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Mikä on takapakassa vikana

  1. #1

    Mikä on takapakassa vikana

    Elikkä minulla on maasto pyörässäni semmoinen ongelma, että jos lopettaa kampien pyörittämisem vauhdissa, niin takapakka jatkaa pyörimistä ja syöttää ketjua eturattaiden ja takapakan väliin. Sama jos koittaa polkea 'taaksepäin' niin takapakka ei pyöri kunnolla ja ketju kerääntyy rattaiden väliin samanlailla.
    Mikä takapakassa on vikana, mitem sen voi korjata ja mitä korjaamiseen tarvii?

  2. #2
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Vika lienee todennäköisimmin jumittavassa vaparattaassa. Vapaarattaita on useempaa merkkiä ja mallia joten jos ensiksi selvität tuon takanapasi merkin/mallin niin olisi helpompi antaa jotain huolto-ohjeita..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #3
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Hyvällä onnella riittää, kun käännät fillarin vasemmalle kyljelle ja valutat vapaarattaaseen (sinne rattaiden "keskiöön") ohutta öljyä ja pyörittelet.

    Jos ei auta niin vapaaratas vaihtoon. Vaatii muutaman erikoistyökalun.

    Jos et itse osaa, vie huoltoon.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  4. #4
    Olen aika aloittelija, joten mikä on vapaaratas

  5. #5
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.067
    Freehub body replacement youtubeen.

  6. #6
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.423
    Voi olla myös jäässä ..öljyä suosittelen minäkin alkuun

  7. #7
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Öljy liottaa ne viimeisetkin voitelurasvat sieltä vapaarattaasta ja hetken päästä onkin kuiva vapaarattas, että mielummin avaa, putsaa ja rasvaa mikäli mahdollista..
    The end of the road is just the beginning...

  8. #8
    mutanaama Guest
    Jos noin vähän on tietoa, niin suosittelen huoltoon viemistä.

  9. #9
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Sheldon Brown on hieman eri mieltä öljyn käytöstä vapaarattaaseen...ja omat kokemukset tukee Sheldonin ohjetta:
    "Freewheels should be oiled from time to time with a medium-weight oil."


    http://www.sheldonbrown.com/freewheels.html

    Mutanaaman ohje on paikallaan, jos vapaaratas on täysin tuntematon osa pyörässä. Tuossa Sheldonin tekstissä on muuten sellaisesta pari kuvaa.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  10. #10
    noniinno Guest
    Vapaarattaalle ohuehko öljy, ei rasvaa. Eiväthän liukupinnat ole kovassa rasituksessa. Rasva heikentää tartuntaa, pahimmillaan kynnet eivät painu kolojensa pohjaan saakka, ja se taas rasittaa hammaskehää. Riippuu tietysti myös systeemin rakenteesta ja käyttölämpötilasta.

  11. #11
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.364
    Kun ohuella öljyllä voitelee niin joutuu uusimaan useammin, toisaaltaan sekään ei ole huono vaihtoehto. Mutta suosittelen huoltoa koska jos varsinkin on vanha pyörä niin ei mikään noista em. vaihtoehdoista poista kaikkea sinne kertynyttä likaa.

  12. #12
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Vapaarattaalle ohuehko öljy, ei rasvaa. Rasva heikentää tartuntaa, pahimmillaan kynnet eivät painu kolojensa pohjaan saakka, ja se taas rasittaa hammaskehää.
    Ei sitä kannata sinne lapata ku voita leivälle.. Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
    The end of the road is just the beginning...

  13. #13
    zipo Guest
    Viime viikolla ajokaverilta sain Hadleyn vapaarattaan teflonölyä joten kyllä niitä öljyjä vapareissa käytetään.
    I9:ssä meinaan testata Hadleyn tuotetta kunhan saan 29+ kiekon rakennettua.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Eiköhän pyöräteollisuudessa ns. valtavirta kuitenkin käytä rasvaa tai ainakin mitä omia napoja olen huoltanut -> dt-swiss, hope, easton, fulcrum, no tubes, sram + jokunen muukin, niin kaikissa on ollut voitelu rasvalla..
    The end of the road is just the beginning...

  15. #15
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.169
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Eiköhän pyöräteollisuudessa ns. valtavirta kuitenkin käytä rasvaa tai ainakin mitä omia napoja olen huoltanut -> dt-swiss, hope, easton, fulcrum, no tubes, sram + jokunen muukin, niin kaikissa on ollut voitelu rasvalla..
    Varmaan samalla ruikaavat vaseliinia kynsillekin, kun voitelevat laakerit. Ei tarvi erillistä tippakannu-ukkoa palkata

  16. #16
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Hyvä vapaaratas toimii varmasti öljyllä (eli käytännössä ilman voitelua) ilman ongelmia. Huonompi vapaaratas taas on aika lyhytikäinen öljyvoitelulla. Mutta miksi sitä öljyä pitää käyttää hyvässäkään vapaarattaassa, kun on olemassa pehmeitä ja erinomaisesti kaikissa lämpötiloissa toimivia rasvoja?

    Jopa kaikista paksummat tasauspyörästön öljyt valuvat aika nopeasti alas ja rattaat jäävät käytännössä ilman voitelua. Ilmiö on tunnettu ja esim. aika-ajo käyttöön, missä lähdetään liikenteeseen pysähdyksen jälkeen, käytetään erikoisöljyjä, jotka sisältävät partikkeleita, jotka jäävät pintaan ja voitelevat senkin jälkeen, kun öljy on valunut pois. Sellainen on esim. ”Smurf Blood” öljy - http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=43&pcid=8

    Mutta eipä ole minulla mitään syytä hifistellä pois valuvilla öljyillä, kun esim. Motorex 2000 tai Buzzy’s Slick Honey rasvat toimivat erinomaisesti kaikissa vapaarattaissa kaikissa lämpötiloissa ilman sotkua.

    Kuinkahan moni öljyä vapaarattaassa käyttävä hyväksyisi konelaakereiden voitelua öljyllä?
    ealex muokkasi tätä : 08.02.2016 at 13.02

  17. #17
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
    ChrisKing / I-9 / White Industries / Hadley / Onyx / TruePrecision muiden muassa. Mut kun tekevät *askoja napoja, ei kai voi olettaakaan et
    ymmärtäisivät mitä liukastetta sinne laittaa.

  18. #18
    noniinno Guest
    Mitä järkeä verrata vapaaratasta ja laakereita?

  19. #19
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    ChrisKing / I-9 / White Industries / Hadley / Onyx / TruePrecision muiden muassa. Mut kun tekevät *askoja napoja, ei kai voi olettaakaan et
    ymmärtäisivät mitä liukastetta sinne laittaa.
    Ainakin CrisKing on suunniteltu käyttämään öljyä, todennäköisesti listasi muutkin. Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset ovat teknisesti suunniteltu käyttämään öljyä – toiset rasvoja, kuten vaikkapa DT Swiss.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Mitä järkeä verrata vapaaratasta ja laakereita?
    Molemmat ovat suunniteltu käyttämään rasvaa voiteluna?

    p.s. ”approved Hadley hub grease” näyttä enemmän rasvalta, kuin öljyltä:

  20. #20
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.067
    Olen ajellut Whitelläni vuoden päivät vapaaratas öljyttynä. Aluksi siellä oli rasvaa. Näkyy se siellä pysyvän.

  21. #21
    noniinno Guest
    ^ Väärin ajettu.

  22. #22
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    "Molemmat ovat suunniteltu käyttämään rasvaa voiteluaineena?"
    Meillä onkin muutama miljoona autoa tuolla pihoilla rikki kun ei ne oo tajunnu laittaa laatikoihin rasvaa.
    kyllä varmaan suurin osa NAVOIsta on suunniteltu rasvalle, mutta mikäs sen parempi voitelu oiskaan kuin loiskevoitelu laakereille jos niissä navoissa se vaan pysyy.

    seuraavan vapaaratasöljy kokeilun suoritan Glykoililla 220 inhottavaa paksuhkoa öljyä...
    http://www.mobil.com/USA-English/Lub..._Glygoyle.aspx
    I9 pysyy suht ohutkin öljy, Sarmassa ei.
    Pyrin laittamaan ohuempaa talveks ja tömäkämpää kesäks.

    Myös Syntace käyttää öljyä Dt tyylisessa vapaaratas ratkasussa.
    Oiskohan napavalmistajien rasva/öljy valinnassa kyse tiivistyksestä? Jotku saattaa olla luokattomia, jotku pitää tavaran ulkona, jotku sisällä ja ulkona.
    Bässi muokkasi tätä : 08.02.2016 at 20.22 Syy: Jotain

  23. #23
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    87
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Ei sitä kannata sinne lapata ku voita leivälle.. Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
    Mavicin vapaaratasöljyä kun en oikeen mistään löytänyt, niin löytyi useasta paikasta suositus käyttää Shimanon mineraaliöljyä (sitä punaista jarrunestettä). Sillä on tässä menty jo joitakin kilsoja ilman ongelmia.

  24. #24
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Määrittelisikö joku tuon "rasvan"? Vaseliinia, PTFE:tä, molybdeeniä, voita, Floraa ( )?
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  25. #25
    noniinno Guest

  26. #26
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Mikäs valmistaja käyttää öljyä vaparattaan voiteluun rasvan sijaan kun kerran parempi vaihtoehto on?
    Mavic suosittelee öljyn käyttöä ainakin ITS-4 -napojen (mm. Crossmax) huolto-ohjeessa. Moottoriöljyä olen itse käyttänyt, ei mitään hajua kuinka ystävällistä se on esim. vapaarattaan rungon tiivisteelle joka makaa hammaskehän reunaa vasten.

    Eastonin R4-maantienavan vapaarattaassa oli reilu mälli rasvaa sisällä uutena. Kynnet löi tyhjää 20°C lämmössäkin jos piti vetoa päällä vaihdetta vaihtaessa. Putsasin rasvat pois ja laitoin 5W-50:stä tilalle, hienosti on pelannut.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  27. #27
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.056
    Onneksi uusimmissa takanavoissa tää vapaarattaan kynsien voitelu on helppo uusia, tietysti itse vapaarattaan sisällä olevat laakerit on toinen juttu.Kaksia kiekkoja viime pakkasaikana jännäsin, no siedettävästi toimivat. Iänvanhaa perämoottorin peräöljyä sae90 on isän Evinrudesta jemmassa. Ei isä eikä moottori ole kumpikaan hengissä mutta tuo öljy on ollut toimivaa. Toki jos kiekolla oikeasti ajan niin laitan kesäksi jotain järkevämpää.

    5W-50:stä tilalle, Tuo on minusta pikkasen ohutta tai sitten tarkemmin aatellen ei. Camon tarkkakorvaisena kuulee jos vapaalla rullatessa ääni kovenee. Itse ilokseni pääsen kohta tekemään winterisaation M495 vaparille. Pari kertaa tehnyt niin eiköhän tuo onnaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #28
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.967
    sama diagnoosi oli ittellä mutta eipäs ollut vapaaratas vaan pinna

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •