Sivu 70 / 70 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2060686970
Näyttää tulokset 2.071 - 2.076 / 2076

Aihe: Pole Taiga Fatbike

Harmillisen vähän tässä on päässyt möykkyisiä kilometrejä keräämään, ja siksi kokemuksiakin on vähemmän kuin toivoin että tähän mennessä olisi. Eikä täällä merenpohjassa geometria pääse näyttämään kynsiään, pl. yksi lähistön lasku jonka alhaalla on lähes 90 asteen mutka. Aiemmin tuli aina jarruteltua siihen, nyt tajusin laskettelevani siitä ilman mitään sen kummempia himmailuja. Eli pyörän vakaus tuntui ainakin tuossa kohdassa. Ja toisessa nyppylän päälle kiipeämisessä keula kyllä pysyi nätisti siellä missä pitikin, mutta kuskilta loppui rohkeus kun tajusin että käy kipiää jos vauhti loppuu kesken. Mutkaisemmalla polulla en ole huomannut että pyörä olisi mitenkään olennaisesti kömpelömpi. Aika lailla samoin se taittuu hitaissa mutkissa siinä missä Scooppikin. Ortliebin M-kokoinen runkolaukku mahtuu vähän heikosti runkokolmioon.

Noin muuten havaitsemani erot Silverback Scoop Singleen tulee komponenteista: DT Swiss + Snowshoe 2 XL on erittäin helppo saada nousemaan ilman sisuskumia vanteelle, mutta tiiviin lopputuloksen saamisessa on ollut haasteita. Nyt on eturenkaasta toinen teippaus ja takarenkaasta kolmas menossa, nämä vaikuttavat pitäneen (takarengas oli vuotanut 0,5 bar -> 0,3 bar parissa päivässä, mutta venttiili oli ihan hiukkasen löysällä joten saattoi selittyä sillä).

Guide RE:t ovat osoittautuneet omalla kohdallani hyviksi ja tehokkaiksi. Toissapäivänä pyörätiellä lapsi kiemurteli eteen ja teki äkkijarrutuksen, johon toki reagoin äkkijarruttamalla itsekin: eturengas nappasi heti lukkoon mutta kuski yritti silti jatkaa matkaansa. Jarrujen sisäänajo teki tehoissa ison eron, aluksi ne tuntui tehottomilta.

Ohjaustanko meni vaihtoon: mulla ei vaan nuo suorat tangot toimi, sen sijaan Answer Pro Taper 20/20 toimii mainiosti. Siinä vain tuli yllätys, kun en ollut tajunnut että Polen vakiotanko onkin paksumpi kuin Scoopissa, joten eipä Answer istunutkaan samaan stemmiin, ja uutta sopivaa ei lähikaupastakaan siihen hätään löytynyt, joten tilaushommiksi meni. Race Face Love Handle -gripit sen sijaan ovat mainiot (aiemmin mulla oli Herrmans Diamondit, aika samanlaiset), mutta nuo joutuu talveksi vaihtamaan kun 45nrth talvitumput lukittuu omilla tangonpääkiinnikkeillään paikalleen.

Scooppiin olin modannu eteen 26t rattaan ja taakse 46t -takapakan (vakiona muistaakseni 30t ja 42t). Polessa on edessä 28t ja takana 50t. En tarkistanut, mutta jalkatuntumalla välitykset tuntuu aika vastaavilta ja siksi itselleni sopivilta. Luultavasti vaihdan silti tähänkin ovaalin 26t-eturattaan sitten kun nykyisestä aika jättää.

2XL renkaat tuntuvat rullaavan paljon kevyemmin kuin mitä odotin, mutta toisaalta vertailukohtani on enimmäkseen Budissa ja Loussa. Märällä juurakolla ja kivikolla tuntuu että pitoa on kuitenkin vähemmän, joten itselleni parasta olisi varmaankin vaihtaa kesäksi Bud & Lou ja talvet ajella 2XL -kumeilla. Käytännössä tuskin jaksan jumpata noita. Sen sijaan ensi kesäksi laitan Mastodonin paikoilleen, talvea vasten en sitä ajatellut viritellä (vaikka olisikin ollut aika pikku juttu, kun tankoa vaihtaessa koko etuhaarukka tipahti kerran vahingossa).

Vakiosatula oli ihan ok, Brooks B17 oikein hyvä (ensimmäinen pyörä jossa koen että se toimi), mutta narinan takia tuli otettua se irti. Nyt on sama Selle Italia kuin joka mulla oli Scoopissakin.

Alustavana yhteenvetona sanoisin kuitenkin, että nyt kun ajoasento alkaa löytymään ja toivottavasti tulevina viikkoina pääsee paremmin ajelemaan, niin kyllä tämä hyvältä tuntuu. Minkään asian en koe huonontuneen (lompakko, hiljaa!), mutta monet pikkujutut on paremmin ja eiköhän ensi kerran mäkisempään maastoon päästessäni myös geometria pääsee näyttämään miksi sitä kehutaan.

Kuvassa se nyt alkaa olla jotakuinkin lopullisessa muodossaan.

Piti tuossa edellisessä tekstissä mainita, että akseleiden kanssa ei ole ollut ongelmaa (jossakin noista on valitettu) ja ne on olleet kivan helppokäyttöiset... mutta tänään lenkillä löystyi sekä etu- että taka-akselit niin että pikalinkut aukesi itsekseen ja roikkuivat löysänä maata kohti. Ihmettelin mitä napinaa edestä kuuluu, ja sitten keksin tuon. Epäilemättä user error, mutta en nyt ihan löysällekään niitä ollu tubeless-jumpassa jättänyt.

Mastodonin kanssa etuakseli järjestyy helposti, mutta olisiko taakse jotain jonka saisi ihan kuusikulma-avaimella kiristää johonkin sopivaan momenttiin ja ajella huolettomia kilometrejä? Bonusta jos akseli ei maksaisi maita ja mantuja, kun sitten ei jäisi mitään missä ajella.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Suosituksena tuo Salsan 229 pitkä taka-akseli, kiristyy samalla 6 mm kuusiokololla kun Mastodonin etuakseli.
    Itse ostin Foxcompista mutta en sivuilta löytänyt.
    Kiristys tolla

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Lever-f...-Axle-Aluminum

Pakko kysymän missä helvetissä te ajatte jos useammallakin on eturatas 26? Milloin niitä pieniä vaihteita enää tarvii tai koska poletaan siirtymää tai kovaa pintaa niin mikä se kandenssi sitten onkaan. On meilläkin lasten läskissä 26 .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakke81 Katso viesti
    Pakko kysymän missä helvetissä te ajatte jos useammallakin on eturatas 26? Milloin niitä pieniä vaihteita enää tarvii tai koska poletaan siirtymää tai kovaa pintaa niin mikä se kandenssi sitten onkaan. On meilläkin lasten läskissä 26 .
    No mä ajelen täällä Oulussa varsin soisilla, kivikkoisilla ja juurakkoisilla poluilla valtaosan ajoistani. Ja ihan sen vuoksi, että lähimetsä nyt vaan on sen tyyppistä. Ja mä oon sen verran lahjaton, että tarvin pientä vaihdetta niissä tilanteissa. Siirtymät eivät ole olleet mulle ongelma, kun järkevällä kadenssilla pääsee n. 25 - 27 km/h, se riittää mulle, ja kaikki tuon yli menevä olisi vain reservissä harvinaisia tilanteita varten. Mieluummin otan sen reservin toiseen päähän vaihteita.

Oli mulla edellisessä läskissä edessä 24t muutaman tuhannen kilsaa myös.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Polen vakaus saa mullakin plussaa - siis lastin kanssa. En tiedä onko pyhäinhäväistystä käyttää Pollea lastipyöräksi, mutta raskaassa työmatka-ajossa (mulla kulkee aika paljon kamaa töihin ja takaisin), sen vakauden huomaa vauhdikkaissa alamäissä ihan selvästi. Vastaavassa lastissa sähköcube tutisee selvemmin. Ihan ryhdyin miettimään, että milloin sen elinkaari loppuu vai johtuuko ero sitten vaan siitä, että cubella toki ajetaan lujempaa keskimäärin.

Guide RE alkaa hiljalleen toimia ok. Itse vaihdoin heti satulan pois ja reverbin tolppa tilalle. Yllättävän hyvin DT swissit rullaa vaikka mä olen vielä hävinnyt tubeless-yritykset. Pitäisi olla kompura, ei nouse jalkapumpulla. Mietin vielä hankinko hiilikuituvanteet, kun niissä tubelessit on tosi iisit. Etutarakkakin tuli syyskuun lopussa kun muistuttelin perään mutta matka-ajossa en taida lähes kilon painoista rohjaketta käyttää. En tiedä löytyisikö tilalle jotain hieman sulavampaa. (no salsalla on niitä ilman tasoja olevia) tai sitten ostan anything caget..

(Kyllä mä kevyesti pienintä vaihdetta käytän isoissa mäissä ja voisin kuvitella kevyesti pienemmänkin eturattaan jos oikeasti isoja ja jyrkkiä sotkuttaisin. Ei mulla oo jerkkua runnoa ja polvi sanoisi heti ruts.)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •