Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 70

Aihe: Apua Fox Float RP23 BV -iskarin säätämiseen/tuunaamiseen

Kymysys Apua Fox Float RP23 BV -iskarin säätämiseen/tuunaamiseen

Morjesta,

Mulla on vuoden 2012 mallisessa Radon Slide ED 160 -fillarissa kiinni alla oleva iskari, jonka säätämiseen/tuunaamiseen tarvitsisin hieman apua.

• Fox Float RP23 BV (velocity tune m, boost valve tune 225 rebound tune m)
    • Sisällä fillariosan maksimikokoinen volume reducer

Ongelma iskarin kanssa on se, että kun saan sagin säädettyä sopivasti 25-30% välille, joudun säätämään paluuvaimennukset lähes tappiin ja samalla pitämään propedalin firm-asennossa. Varsinkin näillä syysliukkailla tykkään pitää perää melko napakkana ja hitaana, koska omat taidot/uskallus/kunto eri riitä mihinkään super nopeaan polkuajoon etenkään pidemmillä lenkeillä. Näillä yllä olevilla asetuksilla perä toimii ihan ok, mutta "pedal platformia" tai "supportia" olisi mukava saada lisää.

Oon melko nyyppä näissä iskarin hienosäätö hommissa, mutta musta tuntuu, että toi toimii nyt kyllä erittäin herkästi ja on ns. "plush". Alamäissähän ja vauhdikkaammissa ryteiköissä homma toimii näillä asetuksilla erittäin hyvin, mutta kaipaisin lisää poljettavuutta tohon perään. Mä ehkä yritän näillä asetuksilla hakea sitä, että saisin tästä Enduro-tankista vähän AM-henkisemmän polkuhommiin. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan pilata tuota nykyistä herkkyttää vaan säätää iskarin "perusastusta" vähän napakampaan suuntaan.

Edessä tässä fillarissa on Fox Factory 36 Talas 160 Fit RLC joka on juuri sellainen hyvä, napakka, tukeva mutta kuitenkin erittäin herkkä ajettava. Kaipaisin tuota samaa "supporttia" nyt myös takapäähän.

Kuskilla painoa kamat päällä vajaa 90kg, munapaino 80kg.

Olen keuiloihin vaihdellut öljyjä ja tehnyt perushuoltoja, mutta iskari hommat ovat jääneet hieman vähemälle. Onko tohon iskariin tehtävissä kotikonstein jotain shimmitystä tai propedalin "jäykistystä" vai pitäiskö toi kiikuttaa suosiolla R-techiin tai Fillariosaan? Öljythän tohon vois vaihtaa jäykempiin, mutta sekin taitaa olla vähän isompi homma, kun se nitrogen lataus pitää samalla vissiin uusia, sama homma taitaa tietysti olla myös shimmien kanssa. Alla vielä kuva jota oon nyt pari iltaa tuijotellut ja yrittänyt pähkäillä ongelmaan ratkaisua.

Vähän kuokkeelta vaikuttaa tää foorumin iskari puoli, mutta kaikki tipsit ja myötätunto on erittäin tervetullutta.
    Kalle H muokkasi tätä : 03.12.2015 at 22.44 Syy: kuvan lisäys
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Koska iskari on viimeksi huollettu, kun mainitset olevan -12 mallin pyörästä?

Suosittelen R-Techin tuunauspalvelua, foxhuolto.fi

Ilmakannun perushuolto tuohon on tehty muutamaan kertaan, mutta tuota isompaa 100h tunnin huoltoa ei ole vielä tehty, kun ajoa on tullut kohtuuttoman vähän. Tuo on toiminut aloitusvistissä kuvatulla tavalla ihan uudesta asti, joten en usko, että tuo varsinaisella perushuollolla korjaantuu/muuttuu.

Tuolta foxhuolto.fi sivustolta löysin tuon huoltoon lähetys lomakkeen, jossa onkin listattuna seuraavia vaihtoehtoja (osa näistä vissiin vain keuloille). Ilmakannun tilavuuttahan tässä on jo pienennetty ja se toikin mukavasti progressiivisuutta tuohon vaimennukseen.

• Propedal asetusten muutos
    • Protune shimmimuutokset
    • Ilmakammioiden tilavuuden muutos
    • Lite Ride 27
    • Lite Ride 29
    • Race Tune 27
    • Race Tune 29

Voisikin nyt harkita tuota Propedal-muutosta (=kiristys) ja/tai tuota shimmi muutosta, jos tuo on se oikea lääke asiaan. Millaisia kokemuskia/spekulointeja neidän muutosten vaikutuksesta on porukalla? Nettiä vielä eilen selaisin ja porukka on vissiin myös kokeillu eri bootvalve paineita, mutta kokemukset olivat hieman ristiriitaisia. Mä nyt varmaan koitan löytää tässä sellaista puolueetonta mielipidettä ennen kun laitan pari sataa euroa huoltoon/tuunaukseen.

Menen toki käymään tuolla R-techissä ja teetän huollon/tuunauksen siellä, jos raati on tosiaan sitä mieltä, että tuolla saa parannusta iskariin. Nettiä pari iltaa luettuna olen kyllä tullut vähän siihen käsitykseen, että aloitusviestissä kuvatut ominaisuudet kuuluvat enemmän tai vähemmän tämän Foxin iskarin tyyppiominaisuuksiin. Eli vähän epäilyttää tuollainen 129€ huolto + tuunauskustannukset, jos iskarista ei ole toivottavia ominaisuuksia saatavilla.

Vertailunvuoksi esim. Fillariosa myy Rock Shox Monarch RT 3 -iskaria tuunattuna 285€ hintaan, joten uuden (mahdollisesti sopivamman) iskarin hommaaminenkaan ei välttämättä ole ihan toivottoman kallis homma.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Mulla on spessun enskassa Foxin RP2 ja oon myös miettiny tuota samaa, että josko saisi lisää pedal supporttia / paltformia.

Aikani troolailin nettiä ja ei oikeen löytynyt järkeviä ohjeita shimmitykseen.
    Lähinnä perusteet ja sitten tarttis sen jälkeen olla erilaisia shimmejä läjä ja niillä alkaa pähkäilee sitä oikeaa setuppia.

Löysin myös juttuja, että tuo Propedal saattaa heiketä kun se typpikammion paine voi laskea ajan myötä.
    Typpikammiota ovat täyttäneet kotikonstein, kunhan virittelee venttiilin tulpan tilalle.
    Tarpeet olisi siihenkin + teeseitse henkeä, mutta vähän mietin vielä kannattaako "toimivaa korjata".

Saattaa olla, että joutuu sit tilaamaan sen uuden iskarin ja ajellee sitä odotellessa taas jäykkäperällä

Mulla odottelee tallissa myös tuollainen Air Sleeve Rebuild kit -tiivistesetti, kun en tiedä koska tuo on viimeksi yleensäkään huollettu, mutta miettinyt pitäskö ajaa vielä talven yli ensin vaiko ei.

Muutamia lähteitä mihin törmännyt:
    http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...et-609264.html
    http://garageblag.blogspot.fi/2013/0...float-rp2.html
    http://huckingkitty.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=688

Kyllä ainakin mun ilmaiskariin (rp23) saatiin r-kioskilla taiottua kantavuutta iiiihan erimalliin kun vakiona.. ja kuskilla painoo kolme numeroo, joten kantavuutta tarvitaan. Rohkenen suositella!

Kiitos t3mppulle noista linkeistä, tuosta viimeisestä löytyikin ns. täydellinen ohje iskarin purkamiseen ja kasaamiseen, tähän en ollut aikaisemmin törmännyt. Vaiheitahan tuossa on perus iskarihuoltoa enemmän, mutta ei tuo nyt aivan mahdottomalta vaikuttanut.

Noita shimmejä ja tiivistesarjojahan saa fillariosasta, sieltä vois samalla tilata keulaan jotkus lowfriction stefat. Shimmit on aika halpoja, joten niitä vois tilata nipullisen ja sitten lisätä parit ohuet simmit sekä ulos- että sisäänjousto puolelle ja testailla taas. Mulle ei tosin vielä ihan selvinnyt, että millä venttiilillä tuon typpikammion saa täytettyä? Mistä sellaiden saa hankittua?

Vähän pattitilanne nyt tämän kanssa, itse tekeminen kiinnostaisi kovasti, toisaalta tän vois ihan hyvin teettää tuolla r-kioskissa. Menin tossa vahingossa myös katsomaan parit Cane Creek DBair mainosvideot, joten ruopes sellanenkin kiinnostamaan, tossa olis suoraan ne säädöt, joita yritän tässä nyt tuunaamalla saada aikaan.

Meinaa pahasti lähteä siis lapasesta tämäkin homma.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Kallella varmaan on jo iskarissa pienin mahdollinen ilmakannu jossa se suppari on sisässä? Mikäli on HV tai XV purkki niin ensimmäisenä se vaihtoon, saat lisää progressiivisuutta. Iskarin huolto myöskin on selkeästi paikallaan mikäli laitteella on 3!!! vuotta ajettu ilman täyshuoltoa. Huoltoväli on 100h tai vuosi, ei kai autollakaan tule ajettua samoilla öljyillä 3 vuotta vaikka kilsoja tulisikin niukalti, öljy kuluu ja menettää ominaisuuksiansa oli se moottorissa tai iskarissa. Lisäksi uusilla tiivisteillä jotka on voideltu oikein saadaan liikkeellelähtökitkaa pienemmäksi = vähän lisää painetta ja herkkyys säilyy. Rtech / foxhuolto.fi on ainoa suomessa oleva foxin valtuuttama huolto joka käyttää foxin alkuperäisiä tiivisteitä ja varaosia. Työllä on myös 3kk takuu.

Edit: Tuohon t3mppun airsleev kittiin vielä sellainen tarkennus että se ilmakannun huolto vaikuttaa toki siihen että paineet pysyy eikä iskarin ilmakammioon keräänny kondenssivettä tms joka voi aiheuttaa ongelmia pakkasella tms. Vaimentimeen ja säätöjen toimintaan ilmakannun huollolla ei ole vaikutusta. 100h/vuosi huoltoväli tarkoittaa iskarin täyshuoltoa jossa myös vaimennin puretaan puhdistetaan ja kasataan uudestaan, ei pelkkää ilmakannunhuoltoa joka on melko helppo tehdä myös itse kotioloissa. Vuoden tai yli ajetun iskarin kun huoltaa pohjia myöden on ero yleensä havaittavissa selkeästi jo ilman mitään vaimentimen muutostöitä.

-Aaro
    TGMTBF #6

Stinkyllä on ihan hyviä kommentteja yllä ja varmasti on oikeassa monessa asiassa. Homma on vaan niin, että iskari on toiminut tuohon samaan tapaan alusta asti, joten perushuollon kautta en varmasti saa säätöjä/toimintaa yhtään paremmin kohdalleen. Ilmakannuna tuossa on tosiaa HV, jossa sisällä on tuo fillariosan max. kokoinen volume reducer. Tuo ilmakannu vaikuttaa käsittääkseni vain iskarin progressivisuuteen, joka on mielestäni kyllä jo nyt juuri sopiva tuon lisäpalikan kanssa, tässä on mulla nyt haussa iskarin lowspeed vaimennuksen lisääminen sekä vaimennus, että paluu puolelle. Myöskin iskarin herkkyys on täysin kunnossa, joten siihen en kaipaa parannusta/muutosta. Täyshuolto olis varmaan ihan paikallaan, joskaan en kyllä usko, että se toisi juurikaan parannusta tuon toimintaan, kun samanlaisena tuo on pysynyt nyt jo vuosia.

Toi auton öljyjen vaihtaminen on vähän huono vertauskuva, en mä kyllä vaihtais autoonkaan moottoriöljyjä jos ajoa tulis vaan n. 100h per vuosi. Ajetaanhan niillä öljyiskareillakin autosda usein 10+ vuotta. Mä en vaan mitenkään usko, että öljyjen vaimennuskyky tai ominaisuudet muuttuu iskarissa kovin radikaalisti kun ajoa on vähän ja fillari on aina säilytyksessä lämpimässä.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
    Kalle H muokkasi tätä : 05.12.2015 at 23.15
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Tuosta myös apuja josko tuo itse kötöstely kiinnostaa:

http://www.netikka.net/kuokka/ohjeet/Iskariohjeet.htm

Yksi suositeltava korjaus olisi laittaa siihen iskariin sellaiset sisukset missä ei ole tuota kökkö Boostvalvea. Avalanche taikka Push nyt ainakin tarjoaa tällaista. Pushia saa näistä todennäköisesti helpommin Tftunedilta koska sijaitsee Briteissä vs. Avalanche rapakon toiselta puolella. Ei toki ole ilmaista mutta jos meinaa täällä kotomaassakin huollattaa/tuunauttaa niin ei sekään ilmaista ole.

RP23 on ihan hyvä aihio. Ei sitä verkonpainoiksi kannata heittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Tuosta myös apuja josko tuo itse kötöstely kiinnostaa:

http://www.netikka.net/kuokka/ohjeet/Iskariohjeet.htm
    Erinomaista, tuossa ohjeessa olikin muutama kuva ja juttu joita en muualta vielä ole löytänyt

Onko tuo sun tekemä ja millä kiinnitit tuon neulan tuohon adapteriin?
    Jotenkin arvelluttaa syöttää neulalle ja adapterille tuo 300psi (~20 bar).

Täytynee kokeilla tehdä kuorma-auton rengasventtiilistä adapteri (katkaisu + kierteytys), siinä tosin miinuksena, että pitää avata aina kun haluaa ilmakannun irti.
    Jossain forumilla olivat huolissaan kierteiden tiiveydestä, mutta toisaalla olivat keksineet, että jättää sen kumitiivisteen paikoilleen ja kiertää venttiilistä täytön jälkeen ns. lukkoon, ihan kuten normaalisti tuolla ruuvilla.

Mihis fillariin meinasit 300psi:tä laittaa takaiskariin. Esim. santa cruzeihin suositellaan ctd iskareihin 175psi typen painetta. Fillareiden iskarirakentaja sanoi, että typen paineella voi vaikuttaa iskarin avautumiseen. Cruzin takapää on kuulemma niin polkemistehokas, että pienimmät paineet riiittää. Pienemmillä paineilla iskarikin on herkempi.

Tää on mutua, viisaat selitti tälläistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti t3mppu Katso viesti
    Erinomaista, tuossa ohjeessa olikin muutama kuva ja juttu joita en muualta vielä ole löytänyt

Onko tuo sun tekemä ja millä kiinnitit tuon neulan tuohon adapteriin?
    Jotenkin arvelluttaa syöttää neulalle ja adapterille tuo 300psi (~20 bar).

Täytynee kokeilla tehdä kuorma-auton rengasventtiilistä adapteri (katkaisu + kierteytys), siinä tosin miinuksena, että pitää avata aina kun haluaa ilmakannun irti.
    Jossain forumilla olivat huolissaan kierteiden tiiveydestä, mutta toisaalla olivat keksineet, että jättää sen kumitiivisteen paikoilleen ja kiertää venttiilistä täytön jälkeen ns. lukkoon, ihan kuten normaalisti tuolla ruuvilla.
    Ei ole oma ohje.

Apteeksista saatava neula kiinnitetään pikaliimalla adapteriin kiinni. Onkohan tuo adapteri nyt esim. joku ilmapatjaan/palloon tms. sopiva mitä itse käytän. Noita tulee mukana pumpuissa ja myydään erikseenkin.

Tuo paineistus on ihan simppeli homma:
    - Ruuvi löysällä tuikata neula läpi.
    - Kiristä ruuvia passelisti
    - Pumppaa paineet
    - Vetäse neula irti
    - Varmista vielä ruuvin kireys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Mihis fillariin meinasit 300psi:tä laittaa takaiskariin. Esim. santa cruzeihin suositellaan ctd iskareihin 175psi typen painetta. Fillareiden iskarirakentaja sanoi, että typen paineella voi vaikuttaa iskarin avautumiseen. Cruzin takapää on kuulemma niin polkemistehokas, että pienimmät paineet riiittää. Pienemmillä paineilla iskarikin on herkempi.

Tää on mutua, viisaat selitti tälläistä.
    Mutuile rauhassa. Jos luit tuon linkatun ohjeistuksen läpi, niin siinä kyllä selkeästi kerrotaan mikä on ero Boostvalve vs. ei Boostvalve iskarilla ja miten se nimenomaan vaikuttaa tuohon välimännän takana olevan tilan paineeseen.

Mutta juu, tuo Boostvalve on kyllä kaikin puolin huono systeemi. Surkean toiminnan lisäksi saa lyhyet huoltovälit. Perus Foxia siis.

Ratkaisin tämän homman nyt siten, että vein fillarin R-techkiin, jossa käytiin läpi mahdollisia muutoksia, sovittuun nyt alla listatut, joilla iskarista pitäs saada napakampi. Rupes oleen jo niin monta kysymysmerkkiä ja muuttujaa tuossa itse tekemisessä, että ajattelin että on parempi antaa toi ammattilaisille käsittelyyn. Edelleen kyllä polttelis hommata esim. toi Cane Creenkin DPAri Inline, mutta katsotaan nyt tämä huolto/tuunas ensiksi. Koko huolto/tuunaus pitäs olla jotain ~150€, joten ihan kannattavaa toi nyt kuitenkin on jos toisena vaihtoehtona on 450€ iskari.
    • Boost valve tune 225 -> 250
    • Boost valvelle listään parit "prikat/jouset" jolla sen toimintaa saadaan jäykemmäksi
    • Puristus ja rebound puolen shimmitys
    • Propedal nupin toimintaakin oli kai tarkoitus muuttaa
    • Sisään 10W öljyt

Raportoin myöhemmin, että miten homma menee ja että miten tuo toimii jatkossa polulla. Näissä BoostValve iskareissa taitaa olla enemmän tai vähemmän ominaisuuteta tuo Propedalin "löysyys" eli mitenkään lukossa tuo ei tule jatkossakaan olemaan edes FIRM-asennossa, joka ei tietysti ole tarkoituskaan.

Erittäin mukavasti on tullut kommentteja tähän ketjuun, kiitos niistä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Tämä kiinnostaa. Itsellä sama iskari, ja aika samat ongelmat. Jään vesi hampaissa odottamaan tuloksia.
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

^^
    Mä lähdin vähän eri linjalle tuon oman RP2 kanssa ja kävin eilen pyörittelee tarpeita.

Nyt on kierteytetty kuorma-auton venttiili (5/16"-24 TPI) ja uritettu 6-koloavain, katotaan kummalla sitten lopulta hoidetaan.

Täytyy viel katsoa josko tuosta venttiilistä voisi lyhentämällä ottaa pois tuota kärjen kartiomaisuutta, kun olin vähän malttamaton viilan + poran kanssa, mut sen näkee sitten kun pääsee sovittamaan iskariin ja näkee kuinka pitkä kierrekosketus lopulta on.

Seuraavaksi pitää hankkia öljyt ja kaivella josko nurkista löytyis neula + suutin.

Onko noilla öljyillä kuinka paljon eroja? Lähinnä mietin jos haen vaan jotain geneeristä 10w keulaöljyä, esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/59304...L-haarukkaoljy

Suurella mielenkiinnolla seuraan myös t3mppun projetkia, vaikka itse otinkin tässä helpon ratkaisun.

Mä oon käyttänyt hyvällä menestyksellä Motonetistä hankittuja Motul-keulaöljyjä, muista mulla ei oo kokemusta, joten eroista en osaa sanoa. Vertailin noita viskositeetteja aika pitkään kun aikanani 29erin Foxin RL-keulaan vaihdoin öljyjä. Sopivat viskositeetit voi arpoa yleensä siten, että vertaa Foxin öljysuosituksia huolto-ohjeista ja sitten sotkee vaikka Motul-öljyistä sopivat alla olevan taulukon mukaan (google löytää vastaavia taulukoita varmasti lisää). Ainakin joskus Foxin omat öljyt on ollut vain uudelleen brändättyjä Torco:n tuotteita (tämä "tieto" tais olla jostain MTBR-foorumilta), joten todellissia viskositeettejä voi vertailla cSt @ 40C -arvojen perusteella. Ilmoitetut viskositeetit ei vastaa noissa öljyssä yhtään toisiaan, joten toi cSt @ 40C -arvo on hyvä vertailuun.

https://transmoto.com.au/Comparative-Oil-Weights-Table/

Jos öljyjä lähtee sekoittamaan keskenään voi sekoitetun viskositeetin laskea esim. seuraavalla laskurilla:

http://www.widman.biz/English/Calculators/Mixtures.html
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Motonetista Redlinen öljyt on pelannut hyvin. Myös talvella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Mä oon käyttänyt hyvällä menestyksellä Motonetistä hankittuja Motul-keulaöljyjä, muista mulla ei oo kokemusta, joten eroista en osaa sanoa. Vertailin noita viskositeetteja aika pitkään kun aikanani 29erin Foxin RL-keulaan vaihdoin öljyjä. Sopivat viskositeetit voi arpoa yleensä siten, että vertaa Foxin öljysuosituksia huolto-ohjeista ja sitten sotkee vaikka Motul-öljyistä sopivat alla olevan taulukon mukaan (google löytää vastaavia taulukoita varmasti lisää). Ainakin joskus Foxin omat öljyt on ollut vain uudelleen brändättyjä Torco:n tuotteita (tämä "tieto" tais olla jostain MTBR-foorumilta), joten todellissia viskositeettejä voi vertailla cSt @ 40C -arvojen perusteella. Ilmoitetut viskositeetit ei vastaa noissa öljyssä yhtään toisiaan, joten toi cSt @ 40C -arvo on hyvä vertailuun.

https://transmoto.com.au/Comparative-Oil-Weights-Table/

Jos öljyjä lähtee sekoittamaan keskenään voi sekoitetun viskositeetin laskea esim. seuraavalla laskurilla:

http://www.widman.biz/English/Calculators/Mixtures.html
    Heh, kiitos linkeistä, tämä menikin taas säädöksi

Eli jos Fox sanoo, että 10wt --> taulukosta Torco Racing Fork Fluid - 10 = 19.9 cSt

Motulista siis menisi aika liki tuo Motul Factory Line - light ( 18 cSt ) tai sitten sotkettuna johonkin jäykempään.

RedLinellä Light (5wt) olisi 16 cSt 40C ja Medium (10wt) 32 cSt
    http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=27&pcid=18 ja http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=28&pcid=18

Castrolit olisi 5wt 15cSt 40C ja 10wt 30cSt 40C

Hmm, lisää penkomista ja MTBR:llä mainitsivat, että Foxin punainen olisi Silkolene PRO RSF 10wt: http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...te-675922.html

Samaa kerrotaan täällä http://www.peterverdone.com/wiki/ind...sion_Fluid#Fox
    Tuolla mainittu myös Viscosity Index (VI), eli kuinka paljon tiheys muuttuu lämpötilan mukana ja tuon arvon olisi siis hyvä olla mahdollisimman suuri, etenkin jos ajelee samoilla öljyillä ympärivuotisesti.

Tuolle Silkolene PRO RSF 10wt nuo cSt arvot olisivat 47.36 (40C) ja 13.69 (100C)

Äkkiseltään siis Motonetin valikoimasta soveltuisi n. 50-50 sekoitus RedLinen mediumia ja heavyä.

Edit:
    Taisin ratkaista yhtälön ja laitan sitä mitä sinne kuuluu laittaa, jos hinta on kuitenkin about samoissa (pitäs tilata muutakin tuolta) ja säästyy lutraamisen vaivalta.
    https://www.bike-components.de/en/Fo...-10-WT-p32388/

VI tosin hieman huonompi (303) verrattuna sotkettuihin RedLineihin ( (438 + 275) / 2 = 356.6 ), mutta ilmeisesti 300 pitäs olla sopiva anyway.

Toi Foxin "oma" öljy on varmasti tuossa ihan toimivaa, taulukoita kannattaa ruveta tuijottamaan ehkä siinä vaiheessa enemmän jos haluaa öljyn viskositeettia vaikuttaa iskarin toimintaan. Tuossahan ei ole olemassa mitään oikeata tai väärää öljyä tai sekoitusta, vaan sopiva öljy pitää valita ihan pers tuntumalla sen mukaan mihin suuntaan iskarin toimintaa haluaa muuttaa. Kannattaa siis miettiä, että haluaako öljyllä tavoitella orginaali tuntumaa vai hakeeko niillä muutosta toimintaan.

Noita taulukoita tuijottamalla huomaa myös hyvin, miten viskositeetti muuttuu lämpötilan mukaan. Tämä selittää varmasti sitä miksi iskarit "feidaantuu" kovilla kuskeilla pitkissä mäissä. Onneksi noista ei tarvi itse murehtia, kun on niin hidas ja mäet täällä lyhyitä, ilmakin on vielä kylmä, joten iskari jäähtyy kyllä ajossa ihan hyvin.

Sekoittaessa kannattaa sitten olla ilmeisesti melkotarkkana siitä siitä, että sekoitettavat öljyt ovat keskenään samanlaisia. Keskenään erilaiset öljyt eivät välttämättä toimi kimpassa kunnolla.
    Kalle H muokkasi tätä : 08.12.2015 at 23.03 Syy: korjattu jäätyy -> jäähtyy
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Noi taulukot toimi kyllä hyvin silmiä avaavana, en aikaisemmin ollut ajatellut, että niissä noin suuria eroja olisi merkkien välillä.

Kuumenemista enemmän mietityttääkin näin talven korvilla se kylmyys, kun tuo viskositeetin muutos lämpötilan suhteen on kohtalaisen lineaarinen.
    Eli olis kiva, että se iskari toimis kompromissina lähikuukausien ajolämpötiloissa.

Nyt on oletuksena, että aikaisemman omistajan huollon laiminlyönnin jäljiltä siellä on vaimenninpuolella ilmaa tai IFP paineet laskeneet, jotka vaikuttaa sitten siihen vaimennuksen napakkuuteen ja mahdollisesti platformiin (propedalkin tuntuu suht löysälle).

Ensin siis tarttee huoltaa se, jotta voi olla mitään käsitystäkään, että mihin suuntaan pitäs lähteä. (tuon lisäksi mun eka täpäri kyseessä)

Tarviipa kysyä jos joltain tutulta liikenis tuota foxin öljyä ilman, että pitää ostaa litran pönikk, niin vois ensin kokeilla ja sitten alkaa tekee johtopäätöksiä.

Tulipas paljon tekstiä, lukekaa jos amatöörin tekemä arvio/fiilistely kiinnostaa.

Sain fillarin (ja iskarin) takaisin R-kioskista ja siihen oli tehty nuo aikaisemmin listaamani muutokset. Tuo boost valve tune oli kuitenkin lopulta jätetty 225psi arvoon, kun R-techin tuunaaja oli epäillyt, että se tekisi iskarin jo liian kireäksi. Hinta oli sovitusti siinä 150€ hujakoilla sisältäen täyshuollon sekä nuo tuunaukset.

Kävin heti vetämässä into piukassa reilun pari tuntisen lenkin, polkuna toimi samat jolla kävin viikko sitten ajamassa/tuskailemassa löysän iskarin kanssa. Keli oli kyllä taas todella märkä, joten täpärin valtava pito hämmästytti parissa paikassa hyvällä tapaa, täähän menee mihin vaan jos vaan jaksaa ja uskaltaa. Täällä Pirkkala-Lempäälä välillä on aika paljon tota kivikko-juurakko helvettiä, joten ihan hyvät A-/B-vertailutestit tossa pääsi ottaan - alla ensifiilikset.
    • Propedal toimii nyt oikein
      • Firm-asennossa tuo on todella napakka ja fillari on nyt erittäin hyvä polkea satulasta pitkiinkin ylämäkiin tai vauhdikkaammin tasaisella.
      • Firm-asennossa myös putkelta pystyy tuuttamaan siten, että perä pysyy melko napakkana.
        • Tämä on mukavaa vaihtelua kun siirtymillä pystyy vähän irroittelemaan ja herättelemään paikkoja.

• 0-asento on edelleen mukavan plush, mutta silläkin pystyy nyt polkemaan ihan ok (pitää vielä testailla tätä eri painella ja rebound-asetuksilla laajemmin, nyt tuli ajettu eniten 1-asennossa).
      • 1-asento taitaa olla se mun nykyinen "trail" asento, tällä on hyvä polkea ja vivun voi jättää tähän asentoo riippumatta siitä mihin suuntaan pyörä osoittaa traililla. Pitoa ja supporttia löytyy mukavasti myös ylämäkiin eikä juostoa vastaan joudu "vääntämään/taistelemaan" kuten ennen. Toi ottaa myös paremmin vastaan nyt isommat patit ja kivet, noiden yli on nyt helpompi runtata voimalla, ennen tarvittavaa "tukea" ei saanut tuuttaamiseen. Alamäkiin toi on edelleen hyvän herkkä, eikä iskari pohjaa yhtä helposti kuin aikasemmin. Toi ei ole enään ehkä ihan yhtä pehmä pinnasta kuin aikaisemmin, mutta erittäin hyvä/herkkä kyllä edelleen.

• Rebount
      • Ennen mulla oli säädetty rebound polkuajossa lähes tappiin (=hitaalle), kun toi perä jotenkin "potki" pattien yms jälkeen
      • Nyt muutoksen jälkeen toi on noin 5-6pykälää pois hitaimmaista asennossa, eli vaimennusta tuli myös rebound puolelle lisää juuri kuten pitikin.

• Paineet
      • Paineita nostelin n. 10-20psi, joka lisäsi osaltaan ehkä hieman kantavuutta. Tämä ei ollu ennen mahdollista, kun perä rupesi "potkimaan" entistä pahemmin. Pitää nyt vielä säädellä paineita ja testailla tuota 1- ja 0-asentoa, niistä se tuleva suosikki varmaan löytyy. Sellanen fiilis tästä jäi, että toi 0-asento jää hissimäkeen ja 1-asento trailille.

En tosiaan osaa verrata tätä mihinkään muuhun iskariin, enkä oikein tiedä että mikä noista muutoksista nyt lopulta on tuunauksen ansiota ja mikä perushuollon, mutta kyllä toi paljon napakampi ja kantavampi on selkeesti orginaaliin/uuteen verrattuna. Tää enduro-tankki nyt muuttu nyt myös asetta poljettavammaksi, eli juuri kuten pitikin - erittäin tyytyväinen ole. Suosittelen tuunausta jos vastaavat ongelmat vaivaavat.
    Kalle H muokkasi tätä : 08.12.2015 at 23.10 Syy: parit sana täsmennykset/korjaukset
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Hyvä kun tuli hyvä, kyllä ne siellä osaa..

Kuumenemista enemmän mietityttääkin näin talven korvilla se kylmyys, kun tuo viskositeetin muutos lämpötilan suhteen on kohtalaisen lineaarinen.
    Eli olis kiva, että se iskari toimis kompromissina lähikuukausien ajolämpötiloissa.
    Tuli kanssa tämä mieleen tän päiväsellä testilenkillä, kun lämpötila pyöri tossa 0C:n molemmin puolin. Vähän lisää notkeutta/herkkyyttä tohon iskariin tulee varmaan kesäkuumalla +20C asteessa, mutta kyllä toi hyvin napakalta tuntu heti sisältä ulos nostamisen jälkeenkin, eli ihan järkyttävää eroa ei välttämättä ole.

Noissa viskositeetti mittauksissa/taulukoissa ei oo selkeesti otettu huomioon meitä, jotka käy ajelemassa täpäriä myös talvisin. Olis ihan mielenkiintoista tietää, että mihin toi viskositeetti painuu esim. -10C pakkasella. Perstuntuma sanois, että melko melkosta siirappia noi on etenkin jos käytössä ei oo ihan tuoreet öljyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    Hyvä kun tuli hyvä, kyllä ne siellä osaa..
    Joo kyllä näin o. Kerrankin tuli sellanen huolto/säätö josta oli oikeasti hyötyä, eikä vaan ollu turhaa rahan menoa, kuten esimerkiksi auton huolto monesti on.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Taidan Kalle H:n kokemusten perusteella roudata oman Radonini R-Kiskaan. Jospa siitä saisi paremmin poljettavan, eikä iskari hulahtelisi kokoajan läpi joustomatkansa.
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

Tää homma lähti nyt taas vähän käsistä...

Aloin lätkimään omaan taulukkoon noita saatavilla olevia öljyjä ja extrapoloin noista tunnetuista 40C ja 100C arvoista 20 asteen välein olevat viskositeetit, kun ymmärsin, että muutos lämpötilan suhteen on melko lineaarinen.

Nyt tarttis sitten keksiä paljonko öljyn lämpenemistä käytössä pitäisi ottaa huomioon.

Mikäli ei merkittävästi, niin Motulin medium voisi olla passeli etelä-Suomen talviöljyksi, kun viskositeetti nollassa on lähellä foxin punaista @ 20C.

Toinen vaihtoehto voisi olla miettiä RedLineistä sopivaa seosta, niitä voisi sitten sotkea mielen mukaan talveksi ja kesäksi.

Ja vielä taulukko kuvaajana:

Peukalo ylös

Toinen vaihtoehto voisi olla miettiä RedLineistä sopivaa seosta, niitä voisi sitten sotkea mielen mukaan talveksi ja kesäksi.

Hienoa kyllä että toiset jaksaa, ehtii ja viitsii. Itse aattelin ajella talven jäykkäperällä
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

Keli Clothing piste fi

Oikeastikko joku luulee että takaiskarin öljyn viskositeetti muuttuu ulkolämpötilan mukaisesti? 30 asteen pakkasessa se saattaa aluksi olla tottakin, mutta ajossa öljy on ihan samaa oli ulkona sitten -5 tai +20! Esimerkiksi Foxin kelkkaiskareissa on samaa öljyä kuin putkikameleissa ja niitä käytetään -30 - +10 asteessa. Eikä muuten feidaa fillarissa pitkissä laskuissa takapää myöskään siksi että öljy lämpenee. Miten tuolla teorialla crossipyörällä ajetaan 30 minuuttia 30 asteen helteessä! Tai ihan samalla kepillä 10 asteen pakkasessa.
    Ihan kivaa on itse iskareita purkaa ja huoltaa. Tarkka ilmaaminen ja sellainen pikkuseikka kuin välimännän paikka ovat kuitenkin kasaamisvaiheessa melko tärkeitä asioita. Paineistu on pikku juttu niihin verrattuna. Onnea yritykseen.
    Keulaöljyistä eivät läheskään kaikki toimi takaiskareissa. Sekin saattaa olla ongelma. Niin ja öljyn viskositeetin muuttaminen on se tasan väärä keino jos haluaa vaikuttaa vaimennuksiin. Siitä vaan kaupasta iso kasa simmejä ja sen jälkeen pään raapimista ja ehkä muutama kymmenen yritystä ja erehdystä. Siis purkamista, kokoamista ja koeajoa. Ja sama uusiksi, ja uusiksi.... Ja vielä sellaisia pikkujuttuja unohtamatta, että kun lisää simmeillä paluuta ja sen takia voi paluupuolen pikasäätöä pitää enemmän auki niin sepä vaikuttaa yllätys yllätys myös puristuspuolen hitaaseen vaimennukseen jne...

Fillareissa iskarit on erittäin kevyellä rasituksella vs kelkat, joissa iskarit oikeesti käy kuumana, ettei voi koskea... Tässä yksi video kelkan telastosta https://www.youtube.com/watch?v=aATO2j4nKuA

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •