Mä poljin viimekesänä 700km/7päivää reissun All City Big Block sinkulalla, juuri tuollaisella ~10kg kuormalla. Ihan mukavasti se kulki etenkin tuolla Viron puolella missä on todella tasaista. Tuollaisen 10kg kuljettamiseen ei kovin järeätä retkipyörää tarvi, joten hommaan riittää erittäin hyvin kevyt cyclocross pyörä tms. mieluisa menopeli. Kamojen kuskauksen "tyyli" on sitten ihan vapaa, itse suosin seuraavanlaista "tasapainoitettua" settiä
- taakse: kevyt tarakka + pienet sivulaukut
- keskelle runkolaukku + vedet
- eteen: etulaukku/pussin.
Tilaa tarvii käytännössä olla n. 30-40 ltr, eli ihan mahdottoman kokoisia pakaaseja ei kannata varata suotta mukaan. Koko paketinhan sais helpposti sullottua myös isompiin sivulaukkuihinkin takaritsille, mutta mielestäni ajettavuus pysyy huomattavasti parempana, kun paino on jaettu fillariin mahdollisimman tasapuolisesti. Kuormanjaon tasaisuuden hyödyt korostuvat vielä entisestään kevyen/sporttisemman fillarin kanssa.
Itse olen aina tavoitellu sellaista n. 100kg kokonaispainoa eli 80kg kuski, 10kg fillari ja 10kg kamat. Tällaisella kokoonpanolla perushyväkuntoinen polkee 100km päivässä siten, että lounaalle jää ihan mukavasti aikaa ja iltasella saa rauhassa olla vielä hetken leirissäkin. Nykyisin on myös saatavilla todella mukavasti bikepacking-tyyppisiä ratkaisuja, joten tuollaisen 10kg romumärään saa kyllä pakattua halutessaan myös todella tiivisti pyörään kiinni, jolloin ajettavuus pysyy parhaimpana.
Kannattaa aloittaa hyvissä ajoin (oikestaan jo ennen fillarin hankintaa) tekemään listaa mukaan tulevista tavaroista sekä niiden painoista. Tämä auttaa hahmottamaan, että millaista tavaraa on oikeasti tulossa mukaan ja paljonko se tulee viemään tilaa ja painamaan. 10kg on melko vähän lopulta, mutta ei mitenkään mahdoton kun ei vaan pakkaa mitään ylimääräistä tai mitään tuplia mukaan. Retkeilykamoja hankkiessa kannataa panostaa kerrasta kunnolliseen ja kyvyeeseen, kun kerralla ostaa riittävän hyvät kamat ei niitä tarvitse olla jatkuvasti päivittämässä, tuotteita hankkiessa kannattaa pitää mielessä että kaikki paino ynnätään lopulta yhteen, joten kaikki säästetyt grammat näkyvät loppupainossa äkkiä kiloina. Parhaiten ja halvimmalla tietysti pääsee, kun jättää mahdollisimman kamaa kotiin ja panostaa mm. vaatteiden monikäyttöisyyteen.
Kannattaa myös hommata fillari nyt heti ja laittaa siihen nastarenkaat alle, jotta ajotuntumaan pääsee ottamaan jo hyvissä ajoin. Lisäksi myös aivan välttämätöntä ottaa pari harjoitusreissua/-yöpymistä, jossa pääsee testaamaan, että kaikki mukana oleva kama toimii kuten on suunnitellut. Fiilis on todella tymperä jo pidemmän reissun ensimmäisenä iltana tajuaa, että joku mukana oleva ratkaisu ei olekaan lainkaan toimiva.
Alla yksi kuva tuolta Viron reissulta, tässä siis mukana n. 10kg kamat, jotka sisälsi alkumatkasta n. 5päivän ruuat, joita sitten täydentelin matkalla. Kuvan ottohetkelle tarakan päällä olevassa pikkurepussa oli kaupasta haettua täydennystä, valtaosan matkasta ajelin ilman tuota "extra-reppua".
Nykyisin kokoonpano on puolestaan seuraavan kaltainen. Kuvassa olevien kamojen lisäksi pyörään sopii Tubus fly -tarakka johon voi laittaa vielä 16L kuivasäkin kiinni. Olen myös miettinyt, että tuohon sopisi hyvin pienet sivulaukut, vaikkapa Salsan 16 litraiset.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kirjanmerkit