Giant
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 128

Aihe: Retkipyöräilyn perusteet?

Retkipyöräilyn perusteet?

Hei kaikille!
    Joka vuosi täytyy kokeilla jotain uutta, ja nyt kajakointi saa jäädä menneen talven lumiksi ja on aika siirtyä fillaroinnin pariin. Ensikesänä olisi siis tarkoitus napata pyörä alle ja suunnata neljäksi viikoksi (keski - etelä) Ruotsiin ja Norjaan ottamaan hieman eroa arkeen. Matkaa olisi alustavasti tarkoitus taittaa keskimäärin 80km/pv/5pv viikossa, ehdottomasti pääosin päällystettyjä teitä pitkin, mutta leiripaikkaa etsiessä toki voi hiekkateille poiketa. Tavaramäärä olisi tarkoitus pysyä n.10kg tienoilla.

Treenaaminen on aloitettu, mutta nyt jää ongelmaksi sopivan fillarin hankinta siten, että ennättäisin touko-heinäkuun sitä sisäänajaa. Vanha pyörä ei sovellu kyseiselle matkalle, joten hankintaan olisi laitettava uusi, mutta mieluusti järjellisellä budjetilla. Kooltani olen 185cm/runkokoko (n.)56 jos joku sillä tiedolla ylipäätään mitään tekee.

Naapuriliikkeestä näyttäisi saavan edelleen esimerkiksi Focus Arriba 4.0 ja Arriba Disc versioita poistomyynnistä sekä tietysti erinäisiä retkipyöriä sieltä täältä, kuten Oulusta. Te jotka olette pidempiä matkoja tehneet voitte varmasti valottaa omia kokemuksianne pyöristä ja niiden virittelystä pidemmille matkoille.

Heitelkää toki ideoita ilmoille pyöristä, renkaista varustelusta ja matkaan ottamistanne varusteista ym niin voidaan porukalla ammentaa niitä!

Ennenkuin sinulle suositellaan maantiepyörää tai cyclocrossaria, niiin kerron, että jäykkäperäinen maastopyörä on oiva valinta retkeilyyn. Pitää vain katsoa, että tavaratelineelle on valmiit kiinnityspaikat rungossa. Tavaratelineellä kulkee mukavasti sivulaukuissa tuo 10 kg kuorma. Maasturilla voi mennä minne vain rengasvalinnasta riippuen ja retkeily on mukavaa kaikilla teillä. Välitykset riittävät kuormankin kanssa. Etujousitus tuo paljon mukavuutta, mutta estää etulaukkujen käytön. Tuolla kuormamäärällä sillä ei ole merkitystä.

Maastopyörä maantieajoon? Ehkä löytyy sopivampiakin vaihtoehtoja, kuten maanteille suunniteltuja pyöriä, vaikka toki maasturilla kulkemaan pääsee.

Yksivaihde.netin puolelta löytyy luettavaa muutamaksi illaksi sekä matkapyöristä että pyörämatkailusta. Ja näitä kuvia katselemalla saa kuumeen nousemaan: https://instagram.com/gonebikefishing/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Hyvähän se on tätäkin keskustelua aina välillä käydä. Itse ajelen retki mielessäni pääsääntöisesti päällystetyllä maantiellä, joten esimerkiksi seuraavanlainen kulkupeli voisi tulla kyseeseen. Minä en lähtisi retkelle maantiepyörällä tai jäykkäperäisellä maastopyörällä, cyclolla (riippuen rungon materiaalista ja geometriasta) voisi jo onnistua. Mutta seuraavassa täysin omaan kokemukseen perustuva listaus niistä pyörän ominaisuuksista, joita minä arvostan ja olen hyväksi havainnut.

Minä käytän 28" tuumaisia kiekkoja, ja niissä on esimerkiksi Schwalben Marathon Supremet. Ilmatilaa pitää olla, mutta rullatakin saisivat. Kiekoissa täytyy sitten olla tarpeeksi pinnoja, että kestävät minun, pyöräni ja kamojen painon (yhteensä n. 120 kg) Välityksiä tarvitaan kovasti, joten minulla on kolme eturatasta. Vaihteenvaihdosta huolehtivat klassisen tyylin mukaisesti tangonpäävaihtajat. Lisäksi kiinnikkeitä pitää olla etuhaarukassa ja takarungossa niin paljon kuin sielu sietää. Pitäähän etu- ja takatarakat saada johonkin kiinni. Minulla (ja kuvan pyörässä) on vannejarrut, mutta kieltämättä levyjarrut olisivat varmaan paikallaan retkeilykäytössä. Painon kanssa kun ei tarvitse olla niin tarkkana. Rungon geometrian pitää olla suhteellisen maltillinen ja laukkujen takia takahaarukan alaputki (ns. chainstay) mielellään pitkähkö. Niin, ja jos mennään klassikkopuolella, niin runko on terästä. Hyvän matkapyörän tunnistaa siitä, että mitä enemmän sen päälle pakkaa kamaa, niin sitä enemmän se isäntäänsä (tai emäntäänsä) kiittää. Minä otan kiitoksen vastaan hyvän ja vakaan ajettavuuden muodossa. Ja drop-bar eli käyrätanko on minusta must retkipyöräilyssä, joskin jotkut käyttävät erilaisia perhostankoja. Tärkeintä on, että tarjolla on mahdollisimman paljon erilaisia ajoasentoja, joita suora tanko ei pysty tarjoamaan pitkille ajopäiville.

Tässä nyt jotain lähtökohtia. Kuvaamieni retkipyörien hinnat ovat mielestäni sangen maltillisia, kun ei tarvitse huudattaa kaikkein kevyintä materiaalia ja viimeisintä huutoa olevia gizmoja.

Sellainen cyclocrossari, johon saa ruuvattua kiinni tarpeelliset telineet ja mahdollisimmat leveät renkaat (etenkin hiekkateillä verraton etu). Se on ehdottomasti järkevin väline tuollaiseen. Maasturi toki menisi muuten hienosti myös, mutta jos pääosin ajetaan asvalttia, niin se on paljon hitaampi, koska ilmanvastus määrää pääpiirteissään tahdin.

Kona Rove AL (lähtöhinta 699 €) on aika edullinen vaihtoehto tuollaiseen ja sitä löytää laajalti kotimaastakin, jos haluaa päästä kokeilemaan ensin. Jäisi rahaa varusteisiinkin. Siihen mahdollisimman läskit nakit alle, niin tulee tärinänvaimennusta sekä vakautta ja rullausta hiekalle. Ja siinä on kivasti ruuvinreikiä telineille. Suosittelen aika vahvasti katsomaan sen ensin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Maasturi toki menisi muuten hienosti myös, mutta jos pääosin ajetaan asvalttia, niin se on paljon hitaampi, koska ilmanvastus määrää pääpiirteissään tahdin.
    Enpä sanoisi että noilla niin kovaa ajetaan, että ilmanvastuksella on merkitystä kuin vastatuuleen. Tärkeämpää että pyörän päällä jaksaa olla tuntitolkulla.
    Kuormattavista matkapyöristä tulee ekana mieleen Kona, Salsa ja Surly. On kai niitä muillakin?

80km päivässä taituu mukavasti myös sopivasti rengastetulla maasturillakin, mukava asento, sopiva penkki / ajohousu kombo lienee se ensimmäinen pointti matkan jatkumisen suhteen... Noita aerodynamiikka asioita alkaisin itse miettimään vasta, kun puhutaan reilummista päivämatkoista, eiköhän maasturilla 8h aja sen halutun 80km päivämatkan

Olen itse suunnitellut retkipyörän hommaamista, joten tässä pari vaihtoehtoa.
    • Halpa teräksinen Marin Four Corners, johon menee joko 45mm kumit + lokarit tai ilman 2" kumi
    • Teräksinen Genesis Vagabond, mutta tuossa tökkii tangonpäävaihtajat, joten pelkän rungon ympärille rakentaminen voisi kiinnostaa.
    • Nyt saisi myös edullisesti Trekin 720 Disciä, joka voisi olla nopein vaihtoehto kevyempään retkeilyyn

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Maastopyörä maantieajoon? Ehkä löytyy sopivampiakin vaihtoehtoja, kuten maanteille suunniteltuja pyöriä, vaikka toki maasturilla kulkemaan pääsee.
    No mikä ettei. Ite lähtisin tietysti läskillä matkaan kuten tää yks isä&tyttö-pari viime kesänä Hangosta Altaan:
    http://yle.fi/uutiset/12-vuotias_vii...erelle/8061990

Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    80km päivässä taituu mukavasti myös sopivasti rengastetulla maasturillakin, mukava asento, sopiva penkki / ajohousu kombo lienee se ensimmäinen pointti matkan jatkumisen suhteen... Noita aerodynamiikka asioita alkaisin itse miettimään vasta, kun puhutaan reilummista päivämatkoista, eiköhän maasturilla 8h aja sen halutun 80km päivämatkan
    Ajaahan sen vaikka mummopyörällä, mutta onko siinä järkeä uutta ostaessa? Jos minä lähtisin, niin minä ottaisin tietysti maasturin, koska se on ainoa pyöräni, eikä tuollainen 80 km ole minulle mikään erityisen pitkä lenkki. Tuollainen hujahtaa monesti vahingossakin.

Mä poljin viimekesänä 700km/7päivää reissun All City Big Block sinkulalla, juuri tuollaisella ~10kg kuormalla. Ihan mukavasti se kulki etenkin tuolla Viron puolella missä on todella tasaista. Tuollaisen 10kg kuljettamiseen ei kovin järeätä retkipyörää tarvi, joten hommaan riittää erittäin hyvin kevyt cyclocross pyörä tms. mieluisa menopeli. Kamojen kuskauksen "tyyli" on sitten ihan vapaa, itse suosin seuraavanlaista "tasapainoitettua" settiä
    • taakse: kevyt tarakka + pienet sivulaukut
    • keskelle runkolaukku + vedet
    • eteen: etulaukku/pussin.

Tilaa tarvii käytännössä olla n. 30-40 ltr, eli ihan mahdottoman kokoisia pakaaseja ei kannata varata suotta mukaan. Koko paketinhan sais helpposti sullottua myös isompiin sivulaukkuihinkin takaritsille, mutta mielestäni ajettavuus pysyy huomattavasti parempana, kun paino on jaettu fillariin mahdollisimman tasapuolisesti. Kuormanjaon tasaisuuden hyödyt korostuvat vielä entisestään kevyen/sporttisemman fillarin kanssa.

Itse olen aina tavoitellu sellaista n. 100kg kokonaispainoa eli 80kg kuski, 10kg fillari ja 10kg kamat. Tällaisella kokoonpanolla perushyväkuntoinen polkee 100km päivässä siten, että lounaalle jää ihan mukavasti aikaa ja iltasella saa rauhassa olla vielä hetken leirissäkin. Nykyisin on myös saatavilla todella mukavasti bikepacking-tyyppisiä ratkaisuja, joten tuollaisen 10kg romumärään saa kyllä pakattua halutessaan myös todella tiivisti pyörään kiinni, jolloin ajettavuus pysyy parhaimpana.

Kannattaa aloittaa hyvissä ajoin (oikestaan jo ennen fillarin hankintaa) tekemään listaa mukaan tulevista tavaroista sekä niiden painoista. Tämä auttaa hahmottamaan, että millaista tavaraa on oikeasti tulossa mukaan ja paljonko se tulee viemään tilaa ja painamaan. 10kg on melko vähän lopulta, mutta ei mitenkään mahdoton kun ei vaan pakkaa mitään ylimääräistä tai mitään tuplia mukaan. Retkeilykamoja hankkiessa kannataa panostaa kerrasta kunnolliseen ja kyvyeeseen, kun kerralla ostaa riittävän hyvät kamat ei niitä tarvitse olla jatkuvasti päivittämässä, tuotteita hankkiessa kannattaa pitää mielessä että kaikki paino ynnätään lopulta yhteen, joten kaikki säästetyt grammat näkyvät loppupainossa äkkiä kiloina. Parhaiten ja halvimmalla tietysti pääsee, kun jättää mahdollisimman kamaa kotiin ja panostaa mm. vaatteiden monikäyttöisyyteen.

Kannattaa myös hommata fillari nyt heti ja laittaa siihen nastarenkaat alle, jotta ajotuntumaan pääsee ottamaan jo hyvissä ajoin. Lisäksi myös aivan välttämätöntä ottaa pari harjoitusreissua/-yöpymistä, jossa pääsee testaamaan, että kaikki mukana oleva kama toimii kuten on suunnitellut. Fiilis on todella tymperä jo pidemmän reissun ensimmäisenä iltana tajuaa, että joku mukana oleva ratkaisu ei olekaan lainkaan toimiva.

Alla yksi kuva tuolta Viron reissulta, tässä siis mukana n. 10kg kamat, jotka sisälsi alkumatkasta n. 5päivän ruuat, joita sitten täydentelin matkalla. Kuvan ottohetkelle tarakan päällä olevassa pikkurepussa oli kaupasta haettua täydennystä, valtaosan matkasta ajelin ilman tuota "extra-reppua".
    Nykyisin kokoonpano on puolestaan seuraavan kaltainen. Kuvassa olevien kamojen lisäksi pyörään sopii Tubus fly -tarakka johon voi laittaa vielä 16L kuivasäkin kiinni. Olen myös miettinyt, että tuohon sopisi hyvin pienet sivulaukut, vaikkapa Salsan 16 litraiset.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Ei muuta kuin kauppoihin kokeilemaan sopivia pyöriä, katselee vähän fillareiden kuormaus mahdollisuuksista netistä/foorumeilta ja miettii pyörän tarvettaan myös retken jälkeisessä elämässä

Hanki teräsrunkoinen maantiepyörä, jossa on riittävän rento geometria. Konan Honky Tonk oli ainoita, joita sai Suomesta hyllytavarana aikaisemmin, mutta nyt on muutakin kaupan. En yritä myydä omaa retkpyörävaihtoehtoani, joka on alumiinia ja fixi. Alumiini on kova ajaa kaikkien tien epätasaisuuksien tulessa suodattamatta käsille. Fixi taas ei ole oikein aloittelijan vaihtoehto. Itsekkin olen aina päättänyt, että tämä on viimeinen kerta ilman vaihteita.

Mieti myös paljonko tavaraa oikeasti tarvitset. On turhaa raahata 25 kg tavaraa, jos pärjää 15 kg pakkauksilla. Laukut mahdollisimman alas ja osa painosta eteen esimerkiksi tankolaukkuun.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

Transcontinental-kisojen kuvista ja matkakertomuksista ideoita? Ehkä vähän keventelijäbloggaajan vanhoista jutuistakin. Apidura:n laukut näyttävät hauskoilta. Tai jos raskaampaa telttailumeinikiä Tubuksen telineet ehkä. Jos performance ja varsinkin liika välinehifistely uhkaavat närästää Matti Rämön ja Jukka Salmisen hauskoista pitkän matkan jutuista helpotusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Hanki teräsrunkoinen maantiepyörä, jossa on riittävän rento geometria. Konan Honky Tonk oli ainoita, joita sai Suomesta hyllytavarana aikaisemmin, mutta nyt on muutakin kaupan. En yritä myydä omaa retkpyörävaihtoehtoani, joka on alumiinia ja fixi. Alumiini on kova ajaa kaikkien tien epätasaisuuksien tulessa suodattamatta käsille.
    Varmaan on kova ajaa runkomateriaalista riippumatta, jos on rajoitettu maantiepyörän kapeisiin renkaisiin. Renkaat vaikuttavat tärinän suodattamiseen paljon enemmän kuin runkomateriaali. Tuohon kai menee jotain 32 mm ilman lokareita, ja ilman lokareita on sulaa hulluutta ajaa retkiajoja. Paljon ikävämpi poiketa tuollaisilla rimpuloilla hiekkateiden kautta. Eikä tuossa ole edes levyjarruja. "The Honky Tonk is all-time old school." Niin juuri.

IncBuff Guest
    Alumiinirunkojakin on erilaisia. Esim. edellä ehdotettu Rove AL on sellainen epämukava alumiinikanki ettei paksut renkaatkaan sitä oikein pelasta.

Minkä verran ohennettu runko on Rove Al?

Varmaan joku Genesiksen Croix De Fer toimis myös ihan hyvin, erityisesti jos painoa tulee vain 10kg ympäri pyörää jaettuna. Sporttinen peli, hyvää terästä ja kiinnikkeitä löytyy enemmän kuin tarpeeksi.

Tosin jos joskus aikoo raskaammin pakattuja reissuja tehdä, niin kevyessä pyörässä ei välttämättä enää riitä kantokyky. Kevyessä rungossa ei välttämättä riitä jäykkyys suuremmille kuormille, joka johtaa pyörän heijaamiseen ajon aikana (speed wobble of death). Jos raskaampaa runkoa haluaa niin Surly LHT tai disc trucker on hyvä vaihtoehto, vaikkakin todella kummallinen ajettava kuormattomana. Trek 520 ei ole ihan niin jytky, mutta riittävän jytky kuitenkin raskaammillekkin kantamuksille. Siinä missä LHT on puhdas bike expedition pyörä, on Trek 520 enemmän raskas retkipyörä. Eroa ei kuitenkaan ole niin kauhean paljon. Trek 520 on myös paras valmistajan retkipyörämallistosta, koska teräsrunko.

Tubuksen tarakat on parhaita. Ei kannata edes harkita mitään muuta. Äärimmäisen jytkyjä viritelmiä ja säätövaraa löytyy aika lailla. Plussana Tubus neuvoo, että joitakin sopimattomia osia voi vääntää vähäsen jos eivät sovi (lähinnä takatarakan yläaisat). Useimmat valmistajat ovat niin pskat housuissa koko ajan, että pelkkä osan asentaminen melkein poistaa takuun. Luottamus omaan tuotteeseen.

Ortliebin laukut ovat ehkä hieman kilpailijoitaan painavampia (riippuu vähän mallista, mutta kevyemmät eivät kestä niin hyvin), mutta ovat mahtavia hintalaatusuhteeltaan ja kestävät ydinsodan.

Renkaista mä en tiedä hirveästi. Meidän retkipyörissä käytetään Schwalben marathoneja edessä ja marathon plussia takana. Markkinoiden paras pistosuojaus on ihan kiva huolettomuusplussa eivätkä nuo ole epämukavat enää siinä kohtaa kun pyörä on lastattu. Tosin, oikealla rungolla eivät nuo marat näyttäisi olevan epämukavat muutenkaan. Cyclossa oli jossain vaiheessa mara plussat alla, eikä sillä pystynyt ajamaan. Oli aivan hirveää kyytiä. LHT:llä (jossa pitäisi olla todella jäykkä runko myös) maroilla ajo on jopa aika mukavaa, maksimipaineilla. Jos haluaa enemmän hiekkatiekykyä Schwalbe tekee myös Marathon Plus Tour rengasta, jossa on agressivisempi kuviointi kuin normimarassa. Molemmat ovat erittäin pidettyjä, vaikkakin painavat kuin saatana.

Olisi hauska kuulla mitä Ideapankki eli ketjun aloittaja on mieltä ehdotuksistamme? Lähtisitkö (kanssani retkelle) siis teräsrunkoisella vai alumiinisella? Vai peräti läskillä tahi maastopyörällä? Ennen kuin läski karkaa käsist, niin olisi hauska kuulla täsmentäviä kommentteja ja vähän muutenkin siitä, ollaanko menty metsään vai pysytty maantiellä.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Minkä verran ohennettu runko on Rove Al?
    Kertaalleen.

Yksi vaihtoehto voisi olla myös Planet X Kaffenback2. Sitä saa edullisesti myös pelkkänä runkona tai sitten valmiina pyöränä. Rungossa on sellainen pieni rajoitus, että ei sovi 32mm isompaa kumia. En itse tuota näkisi ongelmana, jos pääosin ajaa päällystettyä tietä. Runko on aika jykevää tekoa ja mukavasti myös löytyy paikkoja härpättimille.

Valmis kokoonpano: http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXKAF...apex-road-bike

Pelkkä runko: http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXKBD...ack-2-frameset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rengel Katso viesti
    Runko on aika jykevää tekoa ja mukavasti myös löytyy paikkoja härpättimille.
    Eipä tuossa nyt mitenkään poikkeuksellisen hyvin ole paikkoja härpättimille. 2x juomapullon paikat, lokari kiinnikkeet sekä takatarakalle paikat - aika perus settiä siis. Tuosta puuttuu siis retkikäyttöä ajatellen kolmas pullotelineen paikka, sekä etuhaarukan kiinnikkeet ritsille tai anything cageille. Ihan jeppis runkohan toi muuten on, itsekkin tuota joskus puolivakavissani speksailin. tuossa tosiaan tökkii kyllä tuo tire clearance, jonka seurauksena ainakin talviajot saa unohtaa kokonaa.

Mä oon ollut kyllä todella tyytyväinen alurunkoisiin fillareihini (Spessun langster ja Kona Private Jake), joilla olen ajanut päällystetyillä teillä. Kuten tässäkin ketjussa on jo mainittu, on hyvillä keveillä ja taittuva kylkisillä renkailla ja sopivilla paineilla paljon suurempi merkitys pyörän tärinän vaimennnukseen, kuin runkomateriaaleille. Toki fiksusti suunnitelty ohennetty teräsrunko tai mukavaksi tuunattu hiilikuiturunko voi olla vielä mukavampi, mutta alurunkoisella ajalee kyllä todella hienosti, kun rengaskoon pitää jossain 28-35mm tuntumassa.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Tubuksen tarakat on parhaita. Ei kannata edes harkita mitään muuta
    Eläpä ny Carpaso, samalta firmalta löytyy
    http://www.racktime.com/product-overview.php . Tour-itilla olen kuskannut puolukkaa kovasti eikä klassikko Biltemakaan aivan sysipaska ole. Biltsun etutelineet on 6 vuotta mulla kärsineet.

Toki myönnän kyllä että omissa mielikuvissanikin Tubus on Ihqu!
    Ortliebin laukut ovat ehkä hieman kilpailijoitaan painavampia (riippuu vähän mallista, mutta kevyemmät eivät kestä niin hyvin), mutta ovat mahtavia hintalaatusuhteeltaan ja kestävät ydinsodan.
    Itse asiassa eilen tuli Vauden Aqua Pag Plus laukut, iltasella hypistelin ja aamulla kiikutin postiin, kuopukselle! Hällä akuutimpi tarvis. Tilaan näemmä ittellekin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

^Niin mutta nuo RackTimet on saman valmistajan lelumiinia. Teräs on todellista, vai mitens se lontoon murteen sanonta nyt meni?

Teräs on mun mielestä siis lähinnä sen takia alumiinia parempi tavaratelinemateriaalia, että siinä on paljon alumiinia parempi kulutuskestävyys. Ortliebin kiinnikkeet ovat aika kovaa ja huonolla sovituksella hinkkaavaa tavaraa (joku kuitumuoviyhdiste. Pahalla tsägällä alumiiniin hinkkautuu kolot kun teräsksestä menee korkeintaan maali (jonka saa entiselleen kynsilakalla). Tietenkin jesarilla tästäkin ongelmasta päästään kokonaan eroon, mutta jos ostaa hyvää heti alusta ei tarvitse huolehtia.

Onhan se totta mutta aikakauan nää alumiinitarakatkin kestää...

Eiks Tubukset kannata ostaa titskuna?

Kuin muuten Ortliebin laukku pakkasessa kohmettuu? Nuo pikaisen käynnin luonani tehneet Vaudet olivat -3 kelissä pikkasen kankeet.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •