Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näyttää tulokset 61 - 82 / 82

Aihe: Polkupyörän vakuuttaminen

Pohjolan laaja kotivakuutus kyllä korvaa lenkillä sattuneet vahingot, viimeksi tällä viikolla sain asianmukaiset korvaukset. Taksimatkaa lenkiltä kotiin ei kuitenkaan korvannut. Tapaturmavakuutus olisi varmaan korvannut, jos olisi sattunut jotain haavereita.

Korvaako mikään vakuutus hinausta? Jos viiden tonnin pyörän matka katkeaa jostain syystä niin pitääkö se vain lukita puuhun ja toivoa että se on samassa paikassa kun on käynyt hakemassa auton ja kuljetustelineen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikobiker Katso viesti
    Tämä on siis tosiaan sitten muuttunut If:llä keväästä 2016.
    Kappas löysimpä minäkin ehdoistani tuon muutoksen. Pistin asiasta kysymyksen...
    Aiemmin ei ole ollut IFistä valittamista, mutta nyt on mennyt kyllä jo parin tapahtuman myötä maku.

j

Jaaha piti itsekin todeta, että sama lisäys tullut Ifin ehtoihin. Jos tuo on ollut 2016 jälkeen jo niin on kyllä Ifin henkilökunnallakin väärää tietoa, koska 2016 jälkeen olen asiaa myös kysynyt ja aina muotoillut asian maantiepyörällä kaatumiseen. Ehtojen tarkempi lukeminen on tosin jäänyt tekemättä hankintavuoden jälkeen mitä nyt tarkistanut vain polkupyörien korvausmäärät ja urheilutavaroiden kuuluvan irtaimistoon.

Lisänä vielä, että tällä viikolla Ifiltä kyselin ulkomailla vuokrapyörien suhteen ja vastaus oli, että menevät kotivakuutukseen ja normaali vastuuvahinkokin ulkopuolisille. Ja totesi vielä, että irtaimistovakuutuksesta on mahdollista hakea korvausta pyörän vahingoittumisesta. Eikä puhettakaan ettei muuten koske urheilutilannetta.

Polkupyörän vakuuttaminen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Vetoavat välineen käyttöön käyttötarkoitukseensa. Laajin kotivakuutus ja pyörä erikseen vakuutettu täysarvostaan. Tapahtuma-aika 10/2018.
    Sen verran tarkentaisin, että oliko pyörä erikseen vakuutettu pyörävakuutuksella, vai kotivakuutuksessa erikseen täysarvosta? Pitääkin syynätä ehtoja omasta vakuutuksesta. Yksi pyörä on itsellä erikseen vakuutettu, mutta sen suhteen on ollut lähinnä huolena varastaminen, ei hajoaminen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Pohjantähdenkin kotivakuutusehdoissa sanotaan:

Ei korvata:

- urheilu-tai harrastusvälineen rikkoutu-mista tai menettämistä silloin,kun sitä käytetään urheilu-tai harrastustoimin-taan.Välineiksi katsotaan myös urhei-lussa tai harrastuksessa käytettävät va-rusteet. Vakuutus korvaa kuitenkin pyö-räilykypärän rikkoutumisen.
    Ehkä minulla on sitten käynyt satumainen munkki tai vahingot ovat olleet tarpeeksi tavanomaisissa tilanteissa. Minulla on mielikuva, että joitain vuosia sitten soitin ja tarkistin, että korvataanko mikäli lomamatkalle pyöräilyä varten ottamalleni fillarille tapahtuu jotakin. Vastaus oli, että riippuu tilanteesta mutta ennalta-arvaamattomat ja ilman tuottamusta olevat vahingot korvataan.

Kerran alensivat korvaussummaa, kun pyörävaraston ovi oli tullut lukittua huolimattomasti. Oli ihan ymmärrettävää, että osa vahingosta (pari-kolme tonnia) jäi tuolloin omaan piikkiin.
    10k-kerhon jäsen

Kaatumisvahingon korvauksista ei ole kokemusta, mutta en missään nimessä kirjoittaisi vahinkoilmoitukseen "maantiepyörä" kun kuitenkin kyseessä on ajoneuvo kategoriassa "polkupyörä." Vähemmän herää kysymyksiä "olitko käyttämässä harrastusvälinettä nimeltään maantiepyörä harrastustarkoituksessa?"

Yhdestä varkaustapauksesta sen sijaan on kokemusta ihan lähiajoilta. Lisäkysymyksiä ei vakuutusyhtiö esittänyt, puhelimella tein vahinkoilmoituksen. Myös kaikki polkupyörään kiinnitetyt lisävarusteet (pumppu, satulapussi sisuskumeineen ja pullotelineet) korvattiin esittämäni uushankintahinnan perusteella. Yleistyökalun kohtaloa en muista, en jaksa tarkastaa.

Olivat myyneet minulle puoli vuotta aikaisemmin kotivakuutuksen, jossa omavastuun ylittyessä vahinkotapauksessa omavastuuta ei tarvitse maksaa. Sekin toimi.

Vakuutukseni saattaa tosin olla ylihintainen, täytyisi taas kilpailuttaa.

Ifin vastaus:
    Kotivakuutus ei kata polkupyörän vaurioitumista tai rikkoutumista, mikäli vahinko sattuu urheilu -tai harrastussuorituksen aikana.

Vakuutus kattaa pyörälle sattuneet äkilliset rikkoutumisvahingot tilanteissa, joissa se on toiminut kulkuvälineenä esimerkiksi työmatkalla kodin ja työpaikan välillä.

j

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    Ifin vastaus:
    Kotivakuutus ei kata polkupyörän vaurioitumista tai rikkoutumista, mikäli vahinko sattuu urheilu -tai harrastussuorituksen aikana.
    Vakuutus kattaa pyörälle sattuneet äkilliset rikkoutumisvahingot tilanteissa, joissa se on toiminut kulkuvälineenä esimerkiksi työmatkalla kodin ja työpaikan välillä.
    j
    Harald Hirmuinen tuli pahasti loukkaantuneena kotiin, mutta oli silti onnellinen. Vaimo ihmetteli sitä kovin. Harald: Kotka vei minut kynsissään taivaalle ja pudotti puhvelin selkään. Se on ainoa onnettomuus, jonka vakuutusyhtiöni suostuu korvaamaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Pohjolan laaja kotivakuutus kyllä korvaa lenkillä sattuneet vahingot, viimeksi tällä viikolla sain asianmukaiset korvaukset. Taksimatkaa lenkiltä kotiin ei kuitenkaan korvannut. Tapaturmavakuutus olisi varmaan korvannut, jos olisi sattunut jotain haavereita.
    Pohjolan suhtautumista näihin tiedustelin aiemmin tänä syksynä. Heidän vastauksen mukaan korvataan jos kolarin/kaatumisen on aiheuttanut joku toinen henkilö. Mutta ei korvata jos vaikka polulla ajaessa kaadut väistäessä esim. jotain eläintä.

Jotkut pyöränvalmistajat tarjoavat ”crash replacement” -diilejä joilla voi saada alennettuun hintaan korvaavia runkoja/rungon osia näissä kolarointitapauksissa mutta olisi erittäin asiallista jos vakuutusyhtiöt alkaisivat tarjota pyörille erityisiä vakuutuksia. Itse olisin valmis sellaisesta maksamaan vaikka pariin kymmeneen vuoteen ei olekaan sattunut haveria jossa sellaiselle vakuutukselle olis ollut käyttöä.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

IF ei korvaa. Kirjoitin vakuutushakemukseen yksinkertaisesti näin.

"Ajoin polkupyörällä tiellä olevaan monttuun ja lensin tangon yli."

Vastaus:

"Kodin omaisuusvakuutusehtojen OMA 200.16 kohdan 4.12 mukaanvakuutuksesta ei korvata urheiluvälineen ja -varusteen rikkoutumista taimenettämistä, kun sitä käytetään tarkoitukseensa."

Eli polkupyörä katsotaan automaattisesti urheiluvälineeksi. Hain korvausta pelkästään 90e hintaiseen kahvaan, eli mistään ei voinut edes päätellä, että kyseessä olisi maantiepyörä.
    Vaatteet tietystikkin korvattiin.

Onko kaikilla yhtiöillä nyt sama kanta asiaan? Miten fennia?

Mielellään IF:kin möi laajaa kotivakuutusta ja mainosti sen nostavan fillarin korvausrajan 5000te asti, mutta vahingossakaan ei kyllä kerrota puhelunkaan aikana, ettei fillaria korvata mikäli sillä ajetaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    IF ei korvaa maantiepyörään kaatumisen seurauksena tulleita vahinkoja latin latia. Koskee myös ajovarusteita.

Vetoavat välineen käyttöön käyttötarkoitukseensa. Laajin kotivakuutus ja pyörä erikseen vakuutettu täysarvostaan. Tapahtuma-aika 10/2018.

End of story
    Mulle kyllä korvasivat ajovarusteet täysin. Ehkä kannattaisi kyseenalaistaa tuo päätös?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onko kaikilla yhtiöillä nyt sama kanta asiaan? Miten fennia?

Mielellään IF:kin möi laajaa kotivakuutusta ja mainosti sen nostavan fillarin korvausrajan 5000te asti, mutta vahingossakaan ei kyllä kerrota puhelunkaan aikana, ettei fillaria korvata mikäli sillä ajetaan.
    Mulle on korvattu rikkoutuneet pyörän osat jo neljästi. Kahdesti olin mukana kasassa. Silloin meni myös kypärä rikki ja tekstiilejä. Kaikki korvattiin. Kerran ajoin kuoppaan ja kerran hajosi takavaihtajan korvake, joka rikkoi samalla kiekon. Korvaussummat ei toki ole olleet kovin suuria, alle 1000 € ja omavastuu 150 €. Olen keskittänyt kaikki vakuutukseni (mm. koti-, tapaturma-, sairaskulu-, ja matkavakuutukset) samalle yhtiölle. Ehkä vakuutusyhtiö suhtautuu silloin auliimmin korvauksiin. Olen ollut tyytyväinen, vaikka toki maksuja tulee kuitenkin enemmän, mitä korvauksia olen saanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TMo Katso viesti
    Tähän Turvan kotivakuutuksen korvaamiseen palatan kokemus tältä päivältä. Kaaduin pyörällä ja meni goretex kamat rikki. Korvauskäsittelijä kysyi:
    a) olitko varsinaisesti pyöräilemässä vai menossa pyörällä jonnekin? V: pyöräilemässä
    b) Oliko rikkoontuneet vaatteet nimenomaisesti pyöräilyvaatteita V: oli.
    Päätös: ei korvata syystä että korvauksen piiriin ei kuulu "urheilu- ja harrastusvälineiden rikkoutuminen,kun niitä käytetään siihen, mihin ne on tarkoitettu." - olin että what the f*ck!?!?!

Jatkoin kyselyä niin tämän korvauskäsittelijän mielestä myöskään pyörän rikkoontuminen kaatuessa ei kuulu korvattaviin asioihin koska se on harrastusvälineen käyttämistä siihen mihin ne on tarkoitettu.

No - tuon pyörän korvattavuuden selvittämiseksi riitautan tämän asian ja jos tuo tulkinta pysyy niin vaihtuu kaikki vakuutukset pois Turvasta.
    Riitautin asian tuon takin osalta ja tänään sain uuden päätöksen:
    "Olet hakenut korvausta rikkoutuneesta takista, kun kaaduit pyörällä. Pahoittelen, että olet saanut asiassa virheellisen päätöksen, kyseessä on tässä tapauksessa vakuutusehtojen perusteella korvattava tapahtuma. Käymme asian läpi myös sisäisesti."
    Aion vielä kysyä tarkennuksen tuosta asiasta liittyen tuohon pyörän vahinkojen korvattavuuteen myös ja saada siitä mustaa valkoisella.

Huolestuttavaa

Itse hain viitisen vuotta sitten korvauksia. Kun 'täsmensin' pyöräilyäni retkeksi tutustumaan liikenneolosuhteisiin (joka oli itse asiassa yksi tarkoitus) tuli korvaukset rikkoutuneista asusteista. Pyörä ei kärsinyt, joten siitä en mitään pyytänytkään. Yhtiö Pohjantähti. Mutta asioidessani ymmärsin, ettei lenkillä sattuvaa olisi ilmeisesti korvattu mistään vakuutuksestani (koti- ja tapaturmavakuutus). Pyörillä on erillisarvo kotivakuutuksessa, mutta oletinkin sen olevan vain varkaustilanteitä varten. Jos joku löytää yhtiön, joka korvaa myös onnettomuustilanteet, harkitsen vakavasti yhtiön vaihtamista (vaikka muissa, autoon liittyvissä korvaustapahtumissa yhtiö on ollut mielestäni hyvä).

Riitautin asian tuon takin osalta ja tänään sain uuden päätöksen:
    "Olet hakenut korvausta rikkoutuneesta takista, kun kaaduit pyörällä. Pahoittelen, että olet saanut asiassa virheellisen päätöksen, kyseessä on tässä tapauksessa vakuutusehtojen perusteella korvattava tapahtuma. Käymme asian läpi myös sisäisesti."
    Aion vielä kysyä tarkennuksen tuosta asiasta liittyen tuohon pyörän vahinkojen korvattavuuteen myös ja saada siitä mustaa valkoisella.
    Tässä ilmeisesti oli kyse vain vaatteista? Ilmeisesti kuitenkin korjatulla logiikalla rikkoontuneesta pyörästä pitäisi saada korvauksia?

Aihe itsellenikin ajankohtainen kun yrittänyt löytää järkevimmän yhtiön mihin siirtää kotivakuutus ja pyörälle erillisvakuutus.

Itse juurikin pyytänyt tarjouksia eri yhtiöistä ja ketjun kommentit huomioiden seuraavat johtopäätelmät:
    - IF yli 5000e maksavan pyörän vakuuttaminen onnistuu, mutta kitsastelee kaatumiskorvausten kanssa. Hinta erillisvakuutukselle muutamia kymppejä (olen itse saanut juuri tarjouksen).
    - OP yli 5000e maksavan pyörän vakuuttaminen onnistuu, maksaa korvauksia kaatumisvahingoista. Arvotavaravakuutuksen hinta onkin sitten lähemmäs 300 (ei tule hinnassa vastaan)
    - Turva yli 5000e maksavan pyörän vakuuttaminen onnistuu, maksaa ilmeisesti kaatumisvahinkoja? (Tarjous vetämässä)
    - LähiTapiola tarjous vetämässä, ei tainnut olla ketjussa mainintoja LähiTapiolan maksu halukkuudesta kaatumisissa
    - Fennia tarjous vetämässä, kitsastelee kaatumisten kanssa
    - Pohjantähti yli 5000e maksavan pyörän vakuuttaminen onnistuu, ei korvaa kaatumisia jos on harrastamassa, jos olet esimerkiksi työmatkalla menossa paikasta A paikkaan B korvaa (Hinta erillisvakuudelle muutaman kympin)
    - PopVakuutus myi ei oota

Päivitellään postausta kun saan lisää vastauksia.
    - 28.11 päivitetty OP:n ja Pohjantähden tiedot.
    eipii muokkasi tätä : 28.11.2019 at 14.34 Syy: Päivitetty tietoja

^ Kiitos jo noista ja mielellään kuulee loppujenkin vastaukset.

OP:ta olen miettinyt, mutta tuo arvovakuutuksen hinta yllätti. Ifissä markkinoiden kalleimmatkin pyörät jäävät noin 50€/v. Toki tuo Ifin hinta on jo erittäin halpa, mutta sille on syykin vahinkotilanteessa. Mielellään sitä maksaa enemmänkin jos saa edes jotakin varmuutta, että asiat menevät niinkuin myydessä lupaavat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eipii Katso viesti
    - OP yli 5000e maksavan pyörän vakuuttaminen onnistuu, maksaa korvauksia kaatumisvahingoista. Arvotavaravakuutuksen hinta onkin sitten lähemmäs 300 (tarjous saatu, katsotaan kohtuulistaako)
    Jos kaatumisen on aiheuttanut toinen henkilö, tarkennettiin minulle OP:lta. Esim. maastossa omatoimisesti sössittyä ei korvata.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Lisää Turvan vakuutuksen korvaavuudesta:
    "Vakuutuksen tarkoituksena on korvata äkilliset ja ennalta arvaamattomat pyörällä kaatumiset ja sen seurauksena aiheutunut rikkoutumisvahinko myös pyörälle.Poikkeuksia ovat joukkokolarivahingot muiden pyöräilytapahtumaan osallistujien kesken oli sitten kyseessä kilpailu tai siihen tähtäävä harjoittelu tai tavallinen yhteislenkki. Näissä tapauksissa riski vahingon sattumiselle on niin ilmeinen, että vahinkoa ei voida katsoa ennalta arvaamattomaksi. Tähän kategoriaan kuuluu myös alamäkiajossa sattuneet vahingot.
    Pyörän ns. konerikko ilman kaatumista ei ole korvattava, tällöin sovelletaan rajoitusehtoa. Esimerkiksi pyörällä ajetaan monttuun ja vanne vääntyy tai vaihteisto rikkoutuu ajettaessa."

Minulle tämä on riittävä vakuutuskorvattavuus ja ehdot ovat hyväksyttäviä. Ei ole tarvetta vaihtaa vakuutusyhtiötä.

Lisää Turvan vakuutuksen korvaavuudesta:
    "Vakuutuksen tarkoituksena on korvata äkilliset ja ennalta arvaamattomat pyörällä kaatumiset ja sen seurauksena aiheutunut rikkoutumisvahinko myös pyörälle.Poikkeuksia ovat joukkokolarivahingot muiden pyöräilytapahtumaan osallistujien kesken oli sitten kyseessä kilpailu tai siihen tähtäävä harjoittelu tai tavallinen yhteislenkki. Näissä tapauksissa riski vahingon sattumiselle on niin ilmeinen, että vahinkoa ei voida katsoa ennalta arvaamattomaksi. Tähän kategoriaan kuuluu myös alamäkiajossa sattuneet vahingot.
    Pyörän ns. konerikko ilman kaatumista ei ole korvattava, tällöin sovelletaan rajoitusehtoa. Esimerkiksi pyörällä ajetaan monttuun ja vanne vääntyy tai vaihteisto rikkoutuu ajettaessa."

Minulle tämä on riittävä vakuutuskorvattavuus ja ehdot ovat hyväksyttäviä. Ei ole tarvetta vaihtaa vakuutusyhtiötä.
    No mutta tuohan näyttää jo hyvältä ja reilultakin perustelulta. Olen itsekkin sitä mieltä, että porukassa ajaessa on korkeampi riski kaatua ja tuon pystyn kyllä ottamaan omaan piikkiin.

Mutta se ei kyllä käy minun järkeeni, etten nyt saanut korvausta IF:ltä, kun ajoin maantiellä routamonttuun ja lensin tangon yli.

Taidanpa ottaa yhteyttä turvaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta se ei kyllä käy minun järkeeni, etten nyt saanut korvausta IF:ltä, kun ajoin maantiellä routamonttuun ja lensin tangon yli.
    Myös tienpitäjä saattaa olla tällaisissa tapauksissa korvausvastuussa. Korvausvelvollisuuden syntyminen ei kuitenkaan näytä mitenkään suoraviivaiselta, kuten käy ilmi Tiehallinnon asiaa käsittelevästä julkaisusta.

Kunnossapitovahingot maanteillä Tienpitäjän vastuu ja korvausperiaatteet - Korvaushakemusten käsittely Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 22/2007

https://julkaisut.vayla.fi/pdf2/4000...maanteilla.pdf

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •