Olen hommaamassa ekaa maantiepyörää pitkään xc-pyörän selässä viihdyttyäni. Hintahaarukkana karkeasti sellaiset 1300-2000. Tulee perus lenkkikäyttöön. Keskustelua onkin paljon käyty Canyoneistä, vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan toimivalta merkiltä. Kuitenkin kiinnostaisi tietää mielipiteitänne muista merkeistä sekä vinkkejä niistä asioista joita painottaisitte erityisesti harrastajan näkökulmasta.
Oon käynyt kokeilemassa muutamaa mallia (crescent tera/giga, cännäri caad8, bianchi impulso 105). Noista cännäri tuntui hyvältä, sekä myös crescent. En tiedä crescentistä muuta kuin että on tunnettu hybrideistään (ilmeisesti 70-80 luvulla oli tunnettu myös maantiekilpureistaan). Bianchin ajoasento taas liian pitkä (stemmillä toki saisi korjattua) ja ehkä ajotuntumana vähän kova. Kiekot käsitykseni mukaan vaikuttaa paljon ajomukavuuteen.
Heti huomasi että runkojen koossa tosiaan on suuri ero; crescentissä 60 koko vaikutti sopivalta (pituuteni 192, inseam 95), cännärissä taasen 58. Canyonin laskurit on antanu koon L, mikä vaikuttaa kenties paikkaansapitävältä, torson pituus ollessa melko lyhyt suhteessa noihin kahteen muuhun arvoon. Olen kahden vaiheilla merkin/mallin valinnan suhteen, joten sen vuoksi ainakin seuraavat asiat mietityttää:
- Kannattaisiko mielestänne panostaa nimenomaan hyvään runkoon jos budjetti tuo yllä oleva? onko runkotakuissa suuria eroja? (erityisesti kuulisin mielelläni kokemuksistanne cännäreistä (itsellä ollut pitkään cännärin maasturi)
- Mitä muita asioita painottaisitte? (osasarjoista riittävä olisi mielestäni 105)
En myöskään välttämättä haluaisi ostaa ns. sikaa säkissä ja tilata canyoniä, vaikka luettuani pitkää palstaa kyseisestä merkistä vaikuttaa siltä että monilla on ollut hyviä kokemuksia merkistä ja runkokin ollut lopulta sopiva.
Kiitos kommenteista!
Kirjanmerkit