GarminCanyonShimanoBikeshop
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 145

Aihe: Maastopyöräilyyn kyllästyminen?

Maastopyöräilyyn kyllästyminen?

Ostin alkuvuodesta 140mm rennolla geometrialla olevan 29er täpärin.

Vaihdoin pyörään hissitolpan, leveän tangon ja lyhyen stemmin. Eli juttui mistä tykkään maastopyörässä. Pyörä vaan tuntuu raskaalta, kuin kivirekeä vetäisi. Rullaa huonosti. Röykkyisissä Alamäissä todella hauska peli, mutta eipä niitä tarpeeks usein ole. Tämä tuntemus on vahvistunut kun olen viikon hinkannut 8,5kg kuitucyclolla maanteitä. Olen laittanut myös rullaavampia renkaita ja isompia rengaspaineita, mutta silti tuntuu raskaalta. Pyörässä ei ole vikaa, kuuluu sen luonteeseen.

-paljon kehuttu läski? Sellainen whiten halppisläsä on varauksessa.
    -kevyempi pyörä? Kuitua vaan lisää?
    -vähempi joustoa?

Haluisinkin kuulla kokemuksia, millä on saatu ilo takaisin maastopyöräilyyn. Ethän siis vastaa: " mistä me voidaa tietää mikä sulle on hyvä?"

Käy kokeilemassa kevyitä maastureita, kokeile eri rengaskoolla, erityyppisinä ja huomaat varmaan mistä se tökkii tämän nykyisen kohdalla. Minusta vaikuttaa, että on tullut valittua pyörä joka ei itselle sovi. Eihän siinä mitään jos niin on. Myy pois ja hommaa sopivan. Kokeilut erilaisilla varmaan helpottaa, ettei kävisi uudelleen samalla tavalla.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Osta maantiepyörä ja kireitä vaatteita. Ensi vuosi on välivuotesi maastosta. Cyclocrossia saat kisata, mutta sitä lähemmäs maastoon ei tartte mennä.

Jäykkäperä ei kyllä sekään ole mikään ihan väärä valinta, mutta krossarillakin on ihan kiva ajaa niitä ylämäkiä maastossa.

Itselleni kävi vähän niin, että maantieajelu vei menneessään ja vaikka välillä maastoon tekisi mieli, ei sitä silti krossariajelua enempää oikein ehdi/viitsi/pysty tekemään.

Ajelet cyclolla loppukesän ja sitten Läskillä talven, ja keväällä ostat kevyen kunnon täpärin joka ei notku ja vie energiaa ajossa....
    jos enää kiinnostaa täpäri.
    Huono täpäri ei toimi missään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    -paljon kehuttu läski? Sellainen whiten halppisläsä on varauksessa.
    -kevyempi pyörä? Kuitua vaan lisää?
    -vähempi joustoa?
    Hankala nähdä, miten nuo auttaisivat. Jos sinua innostaa ajaa nyt cyclolla maanteitä, niin aja vastaavasti hiekkateillä maasturilla. Sehän on mukavaa maaseudun rauhassa kauniita kylämaisemia katsellessa. Jos sitä kautta alkaisivat polutkin taas kiinnostaa. Jos et aja ikinä juurakoissa, niin vaihda 29eriin. Ei sillä ihmeitä vauhtia lisää saa, mutta tuntuupahan ainakin napakammalta.

Olen laittanut myös rullaavampia renkaita ja isompia rengaspaineita, mutta silti tuntuu raskaalta.
    Rengaspaineiden lisääminenhän vain asvaltin ulkopuolella heikentää rullaavuutta.

Haluisinkin kuulla kokemuksia, millä on saatu ilo takaisin maastopyöräilyyn.
    Varmasti hyvinkin henkilökohtaista, mikä kenellekin sopii.
    Itsellä näin:
    1. Joku pikkuveljen noin 50€ "noname" jäykkis->innostuin maastossa ajosta.
    2. Noin 11kg etujousto->halusin täysjouston,
    3. Spessun enduro 160mm->En ollut tyytyväinen, halusin parempaa.
    4. 160mm kuitutäpäri. On edelleen hyvä pyörä ja tykkään siitä, mutta jokin mättää (polvet eivät myöskään kestä enää hissimäkiä)
    5. Kokeilin läskiä viime syksynä. Hankinta poltteli puoli vuotta joka päivä. Lopputalvesta ostin reilu 12kg painavan. Olen erittäin tyytyväinen ja ajaminen maistuu

Kiitoksia vertaistuesta. tollanen kona process 111 vois olla hyvä. Vähän joustoa ja fun factoris pitäis olla. Ehkä täpäri läksii myyntiin ja läski pitäis tulla syyskuun alussa. Kattoo sit ens keväänä uusiks..

nykyistä täpäriä koeajoin kunnolla ja sillon se oli jättekiva.

Ja jos canyon tai radon julkaisee kevyen kuitu 29 täpärin nii seki vois olla kova..

Oletko ajanut koskaan XC 29er:a ? Esim hiilikuituista jäykkäperää 100mm joustolla tai maltillista hiilikuitutäpäriä. Jos suurin osa kuskeista pärjää maastossa 29er jäykkäperän 26 jäykkäperän tai läskin kanssa niin onko se 140mm todella tarpeellista? pohjaatko usein ajossa ? Itse olen miettinyt täpäriin siirtymistä ja muutamaa kunnolla kokeillutkin 150mm nerve oli ainakin Tampereen maastossa itselle ihan overkill (huutomyrsky). Ajo on vain miellyttävämpää maltillisemmalla joustolla ja kun itse tykkään hakata mäkiä enemmän ylös kuin alas niin jäykkäperä on oma valintani. Hiilikuitu esim Canyon grand canyon CF ois tietty kiva ja 1400e on aika maltillinen hinta. Ja maantiepyörää nyt ei ainakaan kannata ostaa mielummin ajelee sitten sillä monipuolisella CC:llä johon tietty voi halutessaan hankkia 2 kiekot.
    Kaks pyörää ja Black&Decker! Paras ja halvin pyörän hankinta tapahtuu foorumin palstalla. Loputtomia unelmia ja ostoksia käymättä edes nettipankissa.

En sanoisi jalkojani ongelmaksi, olen 32/16 ja 18 väleillä ajanut sinkulaa maastossa. Ongelma voi olla kyllä kypärän sisällä.

Aloitin harrastuksen 100mm alumiini 29er jäykkäperällä. Se kiipesi mukavan kevyesti ylämäet. Maltillista kuitutäpäriä en ole ajanut. Alamäkiä varten vähän ton hommasin. Tykkään ajaa lujaa kivikoihin ja juurakoihin. Ylämäet on kyllä niin väkisin puurtamista ja tasaisellakin nahkea meno.

joo voihan tää olla sellanen back to basics juttu. Joku oikeesti kevyt ja eläväinen jäykkäperä alle. Mut mites ne alamäet. Nyt ollaan syvissä vesissä.

Kevyt täpäri kevyillä kiekoilla, joustoa joku 120-130mm. Säädöt kohdilleen niin ei pitäisi olla "kivireki". Tollasella pystyy ajaan kevyesti pitkät lenkit, nousee kevyesti ylämäet ja menee vauhdikkaasti alamäet (vaikka niissä varmaan ottaa vähän takkiin sun nykyiseltä pyörältä).

Itse olen käynyt läpi saman tyylisen syklin noiden maastopyörien kanssa (poislukien 29" pyöräkoko).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cool J Katso viesti
    Kevyt täpäri kevyillä kiekoilla, joustoa joku 120-130mm. Säädöt kohdilleen niin ei pitäisi olla "kivireki". Tollasella pystyy ajaan kevyesti pitkät lenkit, nousee kevyesti ylämäet ja menee vauhdikkaasti alamäet (vaikka niissä varmaan ottaa vähän takkiin sun nykyiseltä pyörältä).

Itse olen käynyt läpi saman tyylisen syklin noiden maastopyörien kanssa (poislukien 29" pyöräkoko).
    Mulla on ollut myös 130mm radonin 29er slide. Se oli kevyempi ja ketterämpi. Voi kyllä olla että aika kultaa muistot..

Mitäs kevyitä, n. 68 asteen ohjauskulmalla olevia 120mm kevyitä täpäreitä on markkinoilla?

Sähköavustettu maastopyörä?
    Itellä ei ole kokemusta.

uusia lenkkejä? itse ajan aina "parhaan lenkin" maastossa ja kyllähän se kyrsii.. ei jaksa.. ota aikaa, kisaa ittes kanssa. opettele (jos et osaa) keulimaan, hyppimään, ajamaan etupyörällä, kääntämään takajarrulla/etujarrulla tms uusia taitoja. aja ylämäkeen. nuku maastossa. ota koira/vaimo/lapsi/kaveri mukaan.

En todellakaan usko, että tässä tapauksessa olisi jaloista kiinni. ja minun mielestäni, vaikka pyörässä ei olisi mitään muuta vikaa, kuin, ettei se vaan miellytä sen hankkinutta, joko ulkomuodoltaan tai ajoltaan ja se vaikuttaa harrastamisen mielekkyyteen niin tottakai se kannattaa vaihtaa. Ei kaikki valinnat mene aina nappiin ja se, mikä on yhdelle loistava, voi olla toiselle täysin määrä ja tappaa kaikki menohalut. Ei muuta kun katselemaan erilaisia fillareita ja jos vaan mahdollista niin koeajamaan erityyppisiä, kyllä se The One sieltä löytyy. Älä etukäteen liikaa mieti, vaan kokeile sekä jäykkäperiä, että kevyitä täpäreitä jos mahdollista niin saat enemmän vertailupohjaa.
    Jos olet hommannut osia siihen, joita et uudessa tule tarvitsemaan, myy ne nyt suht uutena, ettet häviä niin paljon. Äläkä ainakaan syyttele itseäsi sinulle huonon pyörän valinnasta, sillä et taatusti ole ensimmäinen etkä viimeinen jolle niin käy. Se asia on onneksi suht helposti korjattavissa ja tiedät jatkossa taas hieman paremmin minkä tyyppistä pyörää ei kannata hommata.
    -team Söpöshox

^ sitten kun Nana on kirjoittanut puolessa vuodessa enemmän viestejä kun mä 16 vuodessa, lopetan kirjottamisen tänne :P

Voisit kokeilla lisätä nykyisen pyörän joustoihin progressiota eli keulan ja takaiskarin ilmatilat sopivilla säätöpalikoilla pienemmiksi. Näin pyörä ei notku niin helposti eikä ajo tunnu niin raskaalta. Toki osa joustomatkasta voi polkuajossa jäädä käyttämättä, mutta toisaalta taas isoihin röykkyihin on edelleen joustomatkaa varastossa. Tämä kokeilu on ainakin halvempi kuin uuden pyörän ostaminen.

Itsellä on samantyyppinen ongelma. Pyörässä on liikaa joustoa tasamaan polkuajoon ja ajo tuntuu tylsältä. Polkuajon lisäksi tykkään välillä käydä ajamassa alamäkiä. Lisäsin sitten joustojen progressiota ja nyt vain lisään hieman pumpulla paineita polkuajeluihin ja taas alamäkipäiviksi hieman lasken.
    P.T.M muokkasi tätä : 25.07.2015 at 18.18

Lainaus Alkujaan tämän lähetti P.T.M Katso viesti
    Voisit kokeilla lisätä nykyisen pyörän joustoihin progressiota eli keulan ja takaiskarin ilmatilat sopivilla säätöpalikoilla pienemmiksi. Näin pyörä ei notku niin helposti eikä ajo tunnu niin raskaalta. Toki osa joustomatkasta voi polkuajossa jäädä käyttämättä, mutta toisaalta taas isoihin röykkyihin on edelleen joustomatkaa varastossa.

Itsellä on täysin samanlainen ongelma, kun pyörässä on liikaa joustoa tasamaan polkuajoon, mutta välillä tykkään käydä ajamassa alamäkiä. Lisäsin sitten joustojen progressiota ja nyt vain lisään hieman pumpulla paineita polkuajeluihin ja taas alamäkipäiviksi hieman lasken.
    Tämä oli hyvä tipsi! Eikä kallistakaan.

Nanalta tulee hyviä neuvoja ja ajatelmia. Täytyy myöntää että ärsyttää kyl kun tän piti olla the pyörä mulle, osia vaihdeltu, kiekkoja jne ja säädetty mieleiseksi. Mut silti tökkii vaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Sähköavustettu maastopyörä?
    Itellä ei ole kokemusta.
    Ehkä joskus kun niistä saadaan kevyitä.

tommi2: tämäkin voi olla syy. Lähimaastot aikast koluttu. Temppuilusta voisi saada kiksejä, toisaalta motivaatio kateissa niihinkin..

Ärsyttäähän se toki, varsinkin jos sen piti olla just eikä melkeen passeli, mutta vaikkei se olisikaan sitä, se on askel sitä kohti. Toi säätöhomma kannattaa ehdottomasti koittaa, tosi hyvä vinkki.
    Itsehän ostin tänä keväänä Escapen vanhan hybridini tilalle ja lähes samantien selvisi, että minulla ei enää ollut hybridille tarvetta kun tuli se cyclokin hommattua ja omat muut ajot taas niin voimakkaasti maastopainotteisia, että maasturiinhan se Escape piti vaihtaa, vaikka se on city hybridiksi aivan erinomainen varustelultaan ja muutenkin. Ostin sen vain hetkenä, jolloin minulla ei sille enää ollut käyttöä. Nyt se on uudessa kodissa ja uusi omistaja on ymmärtääkseni erittäin tyytyväinen siihen ja minulla taas on paremmin omiin ajoihini sopivat maasturi ja cyclo.
    Varsinkin kun omat ajot muuttuvat ja siirrytään toisentyyppisiin pyöriin tai esim maastureiden sisällä jäykkäperistä täpäreihin niin paljon helpommin tulee vähän hutiin valittua kun on hieman erilainen pyörä kyseessä ja tietysti vielä uudenlaiset säädöt päälle.
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^ sitten kun Nana on kirjoittanut puolessa vuodessa enemmän viestejä kun mä 16 vuodessa, lopetan kirjottamisen tänne :P
    Haha, älä lopeta. Olen vaan kova höpisemään, varsinkin kun uusien pyörien myötä tullut niin paljon kaikkea uutta opittavaa. En mä usko, että minä tässä määrin kirjoittelen säännöllisesti esim muutaman vuoden päästä. Ehkä olen siihen mennessä jo kysellyt suurimman osan mieltä askarruttavista asioista
    -team Söpöshox

ei ollut kritiikkiä . säälin vaan itseäni.. olen huono kirjoittelemaan..

^En ottanutkaan kritiikkinä. Toiset vaan tykkää höpistä enemmän, ei siitä kannata stressata, höpisee sen mikä hyvältä tuntuu. sori Off topik
    -team Söpöshox

Ihan kivahan on Nanan innostusta seurata, vaikkei siltä näytä niin jo mennä vuosituhannella tein täällä tyhmyyttäni tiettäväksi. Jotta jotain ajallista perspektiiviä!
    I väntan på ännu dåligare tidet

IncBuff Guest
    Joku oikeesti kevyt ja eläväinen jäykkäperä alle. Mut mites ne alamäet. Nyt ollaan syvissä vesissä.
    Emmä usko, että se ilo sillä löytyy. Mulla oli kisakireä hiilikuitu 29er. Olihan se kevyt kantaa tunkattavat nousut, mutta ei siitä niin paljon muuta iloa ollut. Paljon hauskempaa mulla on ollut tuon nykyisen 120mm joustavan täpärin kanssa. Sillä palautu taas ajamisen ilo viime kauden jälkeen tuon XC-tykin jäljiltä. Ihan yhtä hyvin tuo täpäri nousee ajettavat mäet kuin jäykkäperä jos ei paremminkin paikoitellen. Alaspäin sitten on monin verroin hauskempaa. Niin ja on mulla vaihtelun vuoksi läskikin.

^^
    Tottakai se pätee myös parisuhteisiin/elämänkumppanin löytämiseen, ei ne ole yhtään sen yksinkertaisempia, kun fillarinkaan valinta, päinvastoin, mutta ei sinun silti tarvitse toisten kirjoituksia alkaa muokkailemaan.
    -team Söpöshox

Mulle tuli aivan samat fiilikset kuin topicin aloittaneelle alku kesästä.
    Pyörää ollut jos jonkilaista mutta viimeisimmät remedy->transition covert->process 153Dl. Covert oli yli voimaisesti hauskin peli noista paikkaan kuin paikkaan. Remedy polettavin ja kona taas alamäkeen nopein. Mutta itselle tuli samat fiilikset että pyörä ei mene mihinkään. Tuli kyllästyminen, aivan totaali kyllästyminen. Vaikka kävi tahkolla ajamassa hissi enskaa jne niin ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.
    Ainoa joka oli varmaa, oli se että maastossa tulen ajamaan. Niimpä tuli kokeiltua läskiä. Polkemisen keveys yllätti suuresti ja enska lähti myyntiin.

Kona meni kaupaksi ja fätti tuli hommattua. Koskaan, ei koskaan ajohistorian aikana ole maastopyöräily tuntunut näin hauskalta kuin läskillä ajaessa. Pyörää voi ajaa alamäkeen samoilla baanoilla kuin enskaa kunhan muistaa että suoristuskyky vrt enska ei ole sama. Mutta hauskaa sillä on hyppiä jne.
    Tähän kun lisätään hyvä(trekissä imo erittäin hyvä) polettavuus,nopeus,aja mistä vaan ominaisuus, pito jne niin on paketti mielestäni valmis. Jos siis maastoilla haluat ja läpi vuoden niin hommaa läski.

Ja se vielä: jos läskeily ei nappaa niin on varmasti kysyntää myydessä. Näyttää lähes kaikki läskit olevan heti kohta f-torilla myyty mitä sinne myyntiin laitetaan.

Tsemppiä. Läski ratkaisee asiasi!
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

^Word.
    35 vuoden hinkkaamisen jälkeen allekirjuuttaneelle tuli se pentumainen virne naamalle kun pääsi läskillä mehtään.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

no joo, itse hommasin kanssa läskin (läskilahkolaiset rauhottukaa, budjettiläski.. voitte syyttää sitä) ja se oli kyllä kiva ajaa, mutta kuten arvasinkin, ylihypetetty. aika samanlaista sillä on ajaa kun millä vaan pyörällä.

Tamperelainen kivijalka kauppias sano joskus jousituksen säätö lenkillä, ei pyörää kannata vaihtaa vaan olemassa oleva laitetaan mieleiseksi. Kallistuisin tässä tapauksessa jousituksen simmaukseen ja ajotauko voi tehdä hyvää kans. Ite oon taas intoo piukassa kun Tahkon jälkeen olin 3 viikkoa ajamatta, olin lomalla myös ajamisesta.
    -en ole hullu, olen erikoinen-

Itseä kiinnostaa kovasti täpärit ja kokemuksena myös läskit. Varsinaista täpärikuumetta ei ole, ihastelen niitä kateellisena täällä ja muualla, mutta Marlin on pelittänyt hyvin ja se on hyvä pyörä opetella tekniikkaa ja riittää siksi minulle toistaiseksi. Täpäri lähtisi alta aikayksikön pyörävarastosta jonkun mukaan.
    Kyllä noi läskit on kans varmasti hauskoja pelejä maastossa, mutta kaipa niilläkin rajansa on silleen, että esim jonkintyyppisessä maastossa kevyt täpäri on vaan parempi. Jos molemmista tykkää niin sittenhän voi hommata vaikka molemmat
    -team Söpöshox

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •