https://www.skratchlabs.com/products...nt=42591625797
Tuota olis tarkoitus kokeilla joskus, pitäis olla vatsaa vähän ärsyttävä ja luonnollinen. Löytyy Evanssilta tms ja kehittelijä oli just Velonewsin podcast-vieraana.
https://www.skratchlabs.com/products...nt=42591625797
Tuota olis tarkoitus kokeilla joskus, pitäis olla vatsaa vähän ärsyttävä ja luonnollinen. Löytyy Evanssilta tms ja kehittelijä oli just Velonewsin podcast-vieraana.
Muistattehan, että urheilujuoman on oltava vaaleanpunaista. Englanniksi esim. Science Daily, ja suomeksi HS, josta pätkä:
"VAALEANPUNAINEN juoma näyttää vaikuttavan siihen, että juoksuvauhti nopeutuu.
Näin kävi kokeessa juoksijoille, jotka huuhtoivat tai purskuttivat vaaleanpunaiseksi värjättyä nestettä suussaan juoksun aikana.
Juoksijat luulivat, että kyseessä on energiajuoma.
Vaihtoehtona juoksijalle oli toinen ”energiajuoma”, joka maistui samalta, mutta oli väritöntä. Se ei vaikuttanut suoritukseen.
(...)
"VÄRJÄYS vaikutti selvästi juoksutehoon. Pinkki juoma nopeutti matolla juoksua 0,5 kilometriä tunnissa.
Se merkitsi puolen tunnin kokeessa noin 213 metrin pidennystä juoksumatkaan ja noin 4,4 prosentin lisäystä suorituskyvyssä.
Pinkki neste auttoi myös siihen, että juoksu tuntui tavallista nautinnollisemmalta."
10k-kerhon jäsen
Olisko kellään vinkata mistä saisi tilattua maltodextriiniä edullisesti? Yleensä olen tilannut noita gymbeam 2,5kg paketteja 4 kerralla kun on saanut noin 6 euroon alesta. Nyt ei kuitenkaan löydy noita oikein mistään alesta, normi hinta 9,90e. Mietin löytyyköhän jostain edullisemmin vaikka isompiakin (10kg) paketteja?
Olen utelias: Syötätkö tuota hevosille vai mihin tarvitsee tuollaisia määriä?
Alle 5€/kilo näyttää löytyvän esim 16kg paketeissa.
^ mitäh?...no ehkä sä ajat tempoa joka kerta. Noin 20h viikossa ja nyt näin kuumalla pari kertaa on ollu pieni vesipullo mukana, ja siis ihan vettä vaan.
^^ aikoinaan 80-luvulla oli juhlaa kun sai pitkän hölkkälenkin/ kisan jälkeen urheilujuomaa, ja väri oli vihreäjonkun verran pitkänmatkanliikuntaa harrastaneena toivotan tsemiä teille joille ei vesi riitä.
^Kramppeja saa hyvin pelkällä vedellä ku huuhtoo kaikki mineraalit elimistöstä.
Eipä meikäinenkään pahemmin energiaa tarvi pyöräilessä ku niin matalalla sykkeellä menen.
^
Joo, näillä keleillä tulee itsekin otettua toiseen pulloon urheilujuomaa juurikin tuosta syystä.
Niitä pakkausten ohjelukuja kun katsoo niin ei mulle kyllä uppoa sellaiset määrät urheilujuomia lenkillä millään.. Kai meitä on erilaisia näissäkin tarpeissa.
Jotain hätävarapatukkaa tai geeliä on mukana jos useamman tunnin ajaa, harvakseltaan niitä tulee imailtua, yleensä tulee syötyä ajoissa lenkin tarpeita vastaavasti ja neste riittää. Eri asia jos ajelee jotain 4h + lenkkiä, silloin tarvii lisää energiaa koneeseen jossain muodossa.
Riittäähän se vesi mutta jos lisäenergian avulla palautuu paremmin eikä ole tarve pudottaa painoa niin en näy syytä olla ottamatta. En juurikaan syö suklaata tai muita herkkuja n. 5000kcal oikeaa ruokaa on turhan suuri määrä ahdettavaksi päivittäin. Mutta jokainen tavallaan.
Iso ukko tai täsmennetynä iso lihas huutaa enemmän energiaa. Varsinkin jos pikkasenkaa yrittää kovempaa useamman tunnin. Vaikka energiantarve on itsellänikin kova varsinkin työpäivinä, tekee tiukkaa ahtaa normaalisti se määrä mitä tarvitsee. Eikä se ole oikein käytännöllistäkään. Omat reissut on pääsääntöisesti niin sukkelavauhtisia että vähintään elektrolyyttejä on mukana. Sitten jos mennään rajoitinta vasten useampi tunti ei ainakaan meikäläisen maha siedä mitään kovin kiinteää.
Jep. Jos on aikarajoitettu, kannattaa suosia pk2. Ja tuo vaatii aika reippaasti lisäenergiaa. Tehot kun kasvaa, niin kj määrä ja sitä kautta kulutus on +80kg kaverilla jo 4h lenkillä oikeasti kova. 4000kj menee varmaan suht helposti.
Hissukseen ajamallahan mennään pääasiassa rasvoilla.
Juuri näin ^ Linnunkinttuinen kun pärjää matalilla kadensseilla ja pienellä matkavauhdilla eikä juuri muuta käytä kuin rasvaa. Jalka loppuukin sitten ärtsympään vastatuuleen.
Noshtin matalaenerginen sitruunan makuinen on itselle ollut paras juoma tähän asti. Maku ok eikä pistä pakkia sekaisin. Samoin korkeaenerginen mustikka-puolukka-piparminttu toimii todella hyvin. Mun on pakko saada yli 100km lenkeillä energiaa juomasta ja geeleistä, muuten loppuu jalat ja krampit alkaa jossain vaiheessa. Tämä vaikka söisin lounaan välissä. Geelien sijaan noi noshtin marmeladit on paljon parempia, ei tahmaa, ei pistä pakkia sekaisin ja maut raikkaan luonnollisia. Hinta vaan on aika suolainen. Kylmemmillä keleillä syön ajaessa ihan suklaapatukoita, mutta kesälmäpimillä ne ei sattuneesta syystä ole vaihtoehto.
https://nosht.com/collections/sports...31847367540784
^myydäänkös tuota missään ruokakaupas?
Myproteinista tilasin itse juuri 10 kiloa. Olikohan vitosen kilo tai jotain. Mulla meni viime sorakisassa 5,5 tunnissa 700 g hiilaria eikä pakki seonnut. 100 g hiilaria tuntiin, niin jaksaa painaa isoa wattia koko päivän. Tuolla oli keskiteho muistaakseni 300 watin luokkaa, joten sitä energiaa kuluu valtavasti. Kun energiansaanti on kunnossa, niin palautuukin hyvin.
Tässä myös jotain listaa. Olen muuallakin nähnyt, esim K-Hertassa, vaikka ei tuossa listassa näy.
https://nosht.com/fi/pages/resellers
Gambinamiäs muokkasi tätä : 16.05.2023 at 11.13
Tota noshtin korkeaenergistä mustikka/puolukka urheilujuomaa käyttänyt jo toista vuotta! Erittäin hyvä, suomalainen maku sekä hyvä energiamäärä. Suosittelen, suoraan verkkosivuilta saa tilattua ja Helsingissä varuste.net myy kanssa.
Vuosikausia olen kiskonut Dexal Lightia. Pari vuotta sitten sitä sai XXL:stä alle 9€ - nyt lähikauppa nyhtää melkein 18€ pullolta.
Aikoinaan kokeilin Hartsportin sekä Lidlin jauheita, mutta maku oli mielestäni aikas karsea. Mitä raati suosittelisi?
Puhdasta maltoa, sokeria ja dexalin tabletteja makua ja suoloja antamaan.
Dexalin tabuissa on tosi hyvä ja sopivan vahva maku. Maltoa ja sokeria laitan tarpeen mukaan. Yleensä suht vahva seos.
Lenkin alkuun juon 2l tuota seosta ja loppu lenkki puhtaalla vedellä+nallekarkeilla.
^Kiitosta.
Minun on syytä käydä optikolla. Nimittäin luin 2 kertaan "puhdasta maitoa", ja ajattelin että mitä v_ttua!![]()
Taloussokeri.
Joo kyllä, mutta se menee vähän imeläksi kun alkaa lisäämään enemmän energiaa pulloon, malto vähän vähentää imelyyttä ja samaa tekee tuo dexalin tabukin
Powerbarilla on myös tosi hyvät valmiit jauheet. Maku on hyvä vaikka tekee vahvempaakin seosta. Tulee vaan arvokkaaksi.
Powerbaria olen itsekin käyttänyt. Sitä ennen käytin SiS:n jauheita mutta ainakin osa niiden tuotteista on liian voimakkaan ja keinotekoisen makuisia meikäläisen makuun joten kokeilin Powerbaria jonka ainakin appelsiini on aika luonnollisen makuinen ja tykkään siitä ja tuolla merkillä on nyt menty. High5:llä taisi olla myös ihan ok tuotteita.
No tuo on hurjaa. Minulla tuo on ihan juomana, jota juon reilusti. 100-200gr hiilaria on ollut yhdessä pullossa. Molemmissa pitkillä lenkeillä.
Pakko kehua, kun eka geeli joka ei töki -sika kallis mutta ei tule korvista ulos eli maurten.
Täällä kans malto+glukoosi+Dexalin napit juomana ja polkujuoksukisoissa sama lötköpullossa geelinä, kattilassa kuumentamalla tehden että saa sokerit sulamaan.
Kirjanmerkit