VelobeGiantHuntteriElectrobike
Sivu 6 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 229

Aihe: Urheilujuomat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    ...Kerran oli jossain havainnollistava tutkimus jossa maito todettiin ihan hyväksi tähän tarkoitukseen.
    Maitohan on mitä parhain palautusjuoma. Maitokaakao on vielä parempi. Ainakin jos uskoo sitä foorumillakin kehuttua "Liikuntaravitsemus" -opusta.

sledgehammer Guest
    Mun palkkari on aina purkki rahkaa, sekaan smoothieta ja nyrkillinen mysliä. Kylkeen puoli litraa vettä. Sillä on aina elpyminen lähtenyt hyvin käyntiin. On mulla ollu lenkeillä vaihtelun vuoksi ihan snickersiäkin ja tuplaa ynnä muuta p*skaa. Mukavaa vaihtelua ainaisille urheikupatukoille pidemmillä lenkeillä. Eniten tykkään powerbarin natural patukoista ei oo jankkia ja maistuu hyvältä. Juomana menee kaikkia jämiä, mitä nyt kisoista ja muualta on käteen jäänyt. Xenofitin sample pack on tosi hyvä. Tais maksaa alle kympin ja sisältää enemmän tavaraa kuin nämä high5 kisapaketit. Tavarakin on mun mielestä parempaa (mut tää menee jo sektoriin makuasiat)

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mulla kramppaamiset väheni lähes nollaan PowerBarin viiden elektrolyytin juomalla. Imeytyy hyvin, eikä tahmaa lähes olemattoman sokeripitoisuuden ansiosta.
    Mustaherukka on noista ehkä vähiten esanssin makuinen.
    Kiitos. Tämä toimii. 4h/145 keskisykkeellä eikä pienintäkään kramppaamisen merkkiä. Yksi tabu pulloon. Makukin on hyvä.

Ajattelin kokeilla pitkästä aikaa jotain energiapitoista urheilujuomaa kisatyyppisissä tapahtumissa. Mikähän olisi top-3 short list kokeiltavaksi sellaisista, joissa on mahdollisimman vähän keinotekoisia väri- ja muita lisäaineita? Kokemukseni mukaan vatsa tykkää vähemmän lisäainesotkuista, muun muassa geeleissä.

Vihreästä teestä, hunajasta ja suoloista saa ok itsetehtyä, mutta juomapulloon peusta huolimatta jämähtänyt ja homehtumaan alkava hunaja pilaa fiiliksen. Pidemmillä harjoituslenkeillä pärjää sinänsä vedellä ja esim. banaaneilla, mutta vatsaa pitäisi totuttaa urheilujuomaan kisakäyttöä varten, ettei tule yllätyksiä. Ja patukoita en reippaampaan menoon enää huoli. Kun on pääjoukon ylämäkirykäisyn alkaessa puoliksi purtu patukka suussa (ok, huono ajoitus), tuntuu siltä, että kolmannes menee tangolle, toinen kolmannes keuhkoihin ja loput saa epätoivoisesti juntattua vatsaan. Jos muuten harkkalenkeillä käyttää urheilijuomaa, hyvä systeemi hampaiden säästämiseksi on pitää toisessa pullossa vettä, josta horppää ja huuhtelee suun aina happoisemman litkun jälkeen.

^High5 Zero. No niin, luin väärin, tässähän ei mitään energiaa ole tietenkään. Maltodekstriiniä sekaan?

Jep, tuota vatsa sietää, mutta kuten nimi sanoo, se ei ole energiapitoinen.

Kaikki missä on mukana keinotekoisia makeutusaineita, meinaa tyrkkiä itellä ulos. Oon sekoitellu intiaanisokeria ja ruusu- tai merisuolaa veteen sopivissa suhteissa. Google kertoo lisää "jaksamisjuoma" -haulla.

Ollu käytössä nyt https://www.xxl.fi/nutramino-nutrami...123714_1_style
    Riittosa purkki! Ei tarvi joka kuukausi hakee uutta

OT mutta onko tuttu ilmiö; jalat alkaa valittamaan rasituksesta, pieni huikka juomaan ja kipu katoaa nopeasti. Vesi ei toimi ehkä ihan yhtä hyvin kuin urheilujuoma. Syöminen voi antaa "uudet jalat" jopa puoleksi tunniksi..

Joo kyllähän se hiihdossa varsinki on tuttu ilmiö. Alkaa lihakset väsyyn niin hörppy urheilujuomaa niin taas mennään
    Vesi on huono ku se vaan juoksee läpi. Huuhtelee ne loputki kivennäisaineet. Urheilujuoma imeytyy paremmin. Hiihdossa huomaa että jalat menee tönkkiin paljon herkemmin jos juo vain vettä.
    Pyöräilyssä pärjään aika pitkälle kalorittomilla juomilla esim high5 zero koska menen niin matalla sykkeellä. Mutta valitettavasti tuohonki on tungettu keinotekoisia makeutusianeita

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Joo kyllähän se hiihdossa varsinki on tuttu ilmiö. Alkaa lihakset väsyyn niin hörppy urheilujuomaa niin taas mennään
    Vesi on huono ku se vaan juoksee läpi. Huuhtelee ne loputki kivennäisaineet. Urheilujuoma imeytyy paremmin. Hiihdossa huomaa että jalat menee tönkkiin paljon herkemmin jos juo vain vettä.
    Pyöräilyssä pärjään aika pitkälle kalorittomilla juomilla esim high5 zero koska menen niin matalla sykkeellä. Mutta valitettavasti tuohonki on tungettu keinotekoisia makeutusianeita
    Minäkin käytän noita High5zero -tabuja veden seassa, tuntuvat vähentävän kramppien oireita pitkillä matkoilla. Tosin kalorittomia nuo eivät taida olla. Wigglen sivuilta löytyy taulukko tuon energiasisällöstä:
    http://www.wiggle.co.uk/high5-zero-e...drink-20-tabs/ (katso tuolta kohta "Nutrition information")

Yhdessä tabletissa on tuon mukaan 8-9 kcal energiaa. Ei se tietysti kovin paljoa ole vaikkapa litraan vettä sekoitettuna, mutta kaukana nollasta kuitenkin. Tavallisessa sokeripalassa on nettigooglailun perusteella hiukan yli 10 kcal energiaa. Kukaan ei kuitenkaan uskaltaisi markkinoida sitä kalorittomana

Kyllä mun hihg5 zero neutral (eli makeuttamaton versio) purkissa lukee zero cal, eli ei välttämättä lähellä sokeripalaa.

Kuronen Guest
    Nyt on koekäytössä Vitargo+electrolyte. Maku pitäisi kait olla sitruuna, mutta se on mauton. Tarkoitus olisi käyttää laimeana juomana pidemmillä lenkeillä. Hinta tosin on kova.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Kyllä mun hihg5 zero neutral (eli makeuttamaton versio) purkissa lukee zero cal, eli ei välttämättä lähellä sokeripalaa.
    Minun purkeissa lukee ihan samalla tavalla. Niin lukee myös tuossa linkittämässäni Wigglen myynti-ilmoituksessa, paitsi siellä tarkemmissa tiedoissa. Olet varmaan oikeassa.

Minulla High5 Zero tabletit eivät sovi vatsalle. Niistähän tulee semmoista melkein kuplivaa juomaa, joka saattaa tursota täyteen laitetusta pullosta paineella ulos.
    High5 Energy source 2:1 on hyvä. Sopii vatsalle ja maku ok. Tämä siis tietenkin energiapitoinen juoma, jossa elektrolyyttejä (vain natriumia ja kaliumia). Summer Fruit -makua olen ostanut ja tykännyt.

http://www.high5.fi/tuotteet/juomat/energysource-21/

Hiukan alkanu myös nuo tabletit tökkimään ja netin syövereitä lukiessa tuli vastaan tällänen, http://yle.fi/uutiset/3-5090145. Kukaan testannut toimiiko tuo mustikkakeitto?

Ehkä energiavajeeseen mutta ei taida saada elektrolyytteja ja suoloja moisesta. Nekait ne tärkeimmät

Joskus huvikseen kokeilin pari kertaa sulkavalaislegenda Paavo Immosen reseptillä mustikkasopasta tehtyä juomaa. Eli mustikkasoppaa, juoksevaa hunajaa, vettä. Sekoitussuhde oli muistaakseni 2dl (luomu) soppaa, 0,5dl hunajaa ja loput vettä 1,5l mehukattipönttöön. Ripaus suolaa. Lopuksi reilu loraus sitruunamehua taittamaan liikaa makeutta. Täytyy myöntää, että maultaan parasta kuntojuomaa ikinä. Tuossa kun ei ole mitään keinotekoista, ja sehän on koko kötöstyksen ideakin.
    Kaar ittelles vaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuronen Katso viesti
    Nyt on koekäytössä Vitargo+electrolyte. Maku pitäisi kait olla sitruuna, mutta se on mauton. Tarkoitus olisi käyttää laimeana juomana pidemmillä lenkeillä. Hinta tosin on kova.
    Hep, mulla myös Vitargo+electrolyte -urheilujuoma ollut käytössä jo muutaman vuoden. Annospussit on kalliimpia kuin iso 2kg pönttö, mutta on niin käteviä nuo pussit. Juoma on myös herkkävatsaiselle sopivaa, itse olen testannut pyöräilyn ohessa salibandyssä ja hyvin toimii.

Minulla vatsa sanoi seis urheilujuomille ja nimenomaan sokereille. Tämä silloin kun puhutaan pitkistä ajoista (yli 6h suorite). Nykyään vissy- ja tavallinen vesi tuntuvat toimivan parhaiten, energiaa syömällä mieluiten suolapitoista. Sokerjuoma putoaa paremmin limuna kuin urheilujuomana. Myös olut (mieluiten alkoholiton) toimii hyvin, mutta se on sitten taukojuomaa pikemminkin. Lyhemmille matkoille sitten urheilujuomatkin menee vielä läpi. Voisin kuvitella mustikkasopan toimivan, koska sitä pidetään erityisen vatsaystävällisenä. Pitää testata tuo asia joskus.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Itsellä High5 juomat toimii parhaiten, ilmeisesti juuri koska eivät sisällä keinomakeita. Mustikkakeittoa tullut kokeiltua lähinnä pitkänmatkan hiihdossa, ihan hyvin toimii. Ja olen varmaan Pirkan pyöräilyssäkin jollakin taukopaikalla mustikkasoppaa ottanut - tosin yksittäinen shotti ei välttämättä vielä kerro koko totuutta.
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

YA:n magnesium nesteytysjuoma on itsellä vakio. Sakariini ei ainakaan aiheuta mulle ongelmia, mutta kaikki sorbitolia sisältävä on nounou. Tuohon on ainakin ilmoitettu maksimi: 4 tablettia päivässä eli yhteensä 1 litra valmista juomaa.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Urheilujuomien ja -juomajauheiden tuotesisällöstä kannatta vilkaista fruktoosin määrä. Osalla ihmisistä on ihan geneettisistä syisä ongelmia sen imeytymättömyyden kanssa; muillehan se on erinomainen lisä siksi että fruktoosista saa ikäänkuin ekstraa yli sen mitä muusta sokerista voi maksimissaan saada imeytymään.

Mustikkasoppa on todellakin kokemuspohjaisesti (ja ilmeisesti jostain tutkijoillekin toistaiseksi arvoitukseksi jääneestä syystä) hämmästyttävän hyvin toimiva old skool -urheilujuoma.

Maratooneja juostessani opin myös sen että kamomillatee oli melko ongelmaton juoma jonka avulla ainakin itse sain enemmän pysymään sisällä ilman että vatsassa rupesi imeytymätön neste hölskymään. Sopivan sokeri- ja suolapitoisuuden joutuu kyllä kukin hakemaan kokeilemalla.

Mitä high5 tuotetta tarkoitat? Itse olen käyttänyt sitä high5 zero nesteytysjuoma poretablettia ja toimii ihan hyvin mutta se sukraloosin maku on hirvee..
    Koitanut etsiä samanlaista ilman sukraloosia/asprtaamia jne

[QUOTE=Velogi;2675521]Itsellä High5 juomat toimii parhaiten, ilmeisesti juuri koska eivät sisällä keinomakeita. Mustikkakeittoa tullut kokeiltua lähinnä pitkänmatkan hiihdossa, ihan hyvin toimii. Ja olen varmaan Pirkan pyöräilyssäkin jollakin taukopaikalla mustikkasoppaa ottanut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JumboJim Katso viesti
    Koitanut etsiä samanlaista ilman sukraloosia/asprtaamia jne
    http://www.high5.fi/tuotteet/juomat/zero-neutral/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Kiitoksia. En huomannu että tuollaista versiota on kun ei löydy paikallisen urheiluliikkeen valikoimasta. Täältä löytyy aina vastaus kaikkeen (:

Nuo keinomakeutusaineet kannattaa sivuuttaa näissä touhuissa samantien, ellei ole fyysisiä sokeriesteitä.
    Sekään ei ole tässä tapauksessa este, koska kuormitus tasapainottaa liiallisen verensokerin nousun.
    Se toinen kammotus noiden lisäksi on fruktoosi-glukoosisiirappi. Sattuneesta syystä on tullut tutustuttua
    glykeemisiin indekseihin ja niiden vaikutuksiin elimistössä (perhe"harrastus") Pelkällä fruktoosilla on huono puoli
    toimia eri tavoin, eli yksilöllisesesti, pääsääntöisesti imeytyy nopeasti, mutta ei pysy. Luonnollisilla aineosilla saadaan
    elimistöä vähemmän sekoittava tulos. Suoloilla on myöskin omat yksilölliset vaikutuksensa, varsinkin näin
    iän karttuessa magnesiumin tarve on näemmä lisääntynyt kramppien ehkäisyssä.

Lie ollut tarpeeksi diplomaattinen kommentointi?
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Kysytäänpä täällä.

Olen nyt muutamissa maratapahtumissa käyttänyt juomana high5 elektrolyytti tabletteja ja geeleinä saman firman perus ja/tai isogeliä.Toimivat sikäli että vatsa kestää ne.
    Yksi ongelma on se että en edelleenkään vuosien jälkeen muista juoda riittävän usein, saatikka nauttia geelejä tarpeeksi vaikka niitä olisikin mukana.
    Tästä seuraa sitten jossain vaiheessa napakat krampit joita joutuu sitten suolalla ja geelillä poistamaan mutta kun paska on jo housussa niin apu ei kestä yleensä kauaa.

Kuinka siis saann tilanteen haltuun?
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

Syö magnesiumia joka treenipäivä iltapalan yhteydessä. Laadukasta esim sitraattia.
    Mulla ainaki on pysyny krampit loitolla noin. Juoksu niitä aiheuttaa pahiten. Tosin yleensä vasta jälkeenpäin. Yökrampit pahimpia.
    Myös nestevajaus aiheuttaa kramppeja että hörpihän vaan ahkerammin

Alkaa olemaan aikalailla haasteita löytää urheilujuomia missä ei oo keinotekosia makeutusaineita. Ainaki paikallisista putiikeista.
    Ikivanhan Hart-Sportin reseptiki oli laitettu uusiksi
    En ymmärrä logiikkaa miksi pitää laittaa kalorittomia makeutusaineita ku tarkotuksena olis saada sitä energiaa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •