Nykyään monenlaista hivistelyä näissä urheilujuomissa. Itse suosin hart-sporttia, koska siinä on optimaalinen keinotekoinen maku. Jostain kumman syystä se herättää hilpeyttä fittness tutuissa. Mitä porukka käyttää ja suosittelee?
Nykyään monenlaista hivistelyä näissä urheilujuomissa. Itse suosin hart-sporttia, koska siinä on optimaalinen keinotekoinen maku. Jostain kumman syystä se herättää hilpeyttä fittness tutuissa. Mitä porukka käyttää ja suosittelee?
vettä .
High5 on maultaan aika hyvää, eikä mee vatsa sekaisin kunhan laimentaa tarpeeksi
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Minulla on nyt kokeilussa appelsiininmakuinen PowerBar Isoactive.
Hartsport on kyllä ihan klassikko. Sitä oli joskus 70- 80 luvulla odotushuoneissa/ - auloissa sellaisissa akvaarion näköisissä automaateissa. Ja oli pojat hyvää. En kyllä muista missä laitoksissa niitä oli. Terveyskeskus ? Ei kai sentään.
Enervit on hyvää, samoin xenofit. Powerbar isoactive ihan ok. Maxim ylivoimaisesti kamalinta paskaa mitä on tullut juotua. Oksettaa jo ekan pullon jälkeen. Gatorade vähän parempaa, jonkun pullon voi juoda, ennen kuin tökkää. Powerbarin elektrolyyttitabletit tosi jees. Jos kippais maltoa sekaan, vois olla tosi jees. Voi laittaa kaksikin tabua/juoma, eikä muutu pahaksi.
Sent from my SM-T315 using Tapatalk
High5 tai muu elektrolyyttisekoitus. Sekaan maltoa jos tuntuu että tarvii hiilareita.
Lämpimillä keleillä kun hikoilee enemmän niin lisännyt vielä suolaa.
Minulle hammaslääkäri sanoi, että about kaikki urheilujuomat syövyttävät hammaskiillettä pahasti, koska niissä sakkaroosia, sitruunahappoa yms. Kannattaa pitää tämä mielessä kun niitä nauttii, sillä erityisesti urheillessa (kuiva suu) ne voivat aiheuttaa vahinkoa. Ei olisi pahasta ainakin treenin jälkeen neutraloida fluoritabletilla suuta.
Itsellä ollut Powerbar 5 electrolytes poretabletit käytössä mango-passionina ja nyt myös pink grapefruitina, jossa näköjään myös kofeiinia.
lisäksi tuubi mennyt Isostarin fast hydration powertabseja, jotka ei ihan yhtä hyvänmakuisia kuin powertabsit, mutta menee kyllä.
Uusimpana Zipvitin Electrolyte drink-poreet, joita en vielä ole testannut ja Bikarbonate sport additive, josta otan magnesiumit sun muut jos/kun muistan.
Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
-team Söpöshox
Maltoa ja mineraalisuolaa, esim Pirkkaa. Lienee aika hammasystävällistä.
http://www.kaupinkanuunat.fi
Treenit aina veden voimalla. Kisoissa järjestäjän tarjoamaa.
Jossain vaiheessa oli Gatoradea ja nyt on Maximia. Täytyy testata vielä muitakin tuotteita. Alkukesästä ajelin pitkään pelkällä veden voimalla mutta pakki meni tuosta sekaisin kun kroppa huusi mineraaleja.
Pelkkää elektrolyyttiä, nyt tuota powerbaria, ei pahaa ja wigglellä hyvässä tarjouksessa
Hart sporttia oli ainakin ennen uimahallissa ja inttiaikaan sotkussa. Maha kestää hyvin, kunhan ei tee liika vahvaa seosta. Tuskin hammasystävällistä tämä hartsporttikaan. Hieroja kauppasi jotain Fitline urheilujuomasettiä johon kuului ennen lenkkiä otettava alkudrinkki, suorituksen aikainen juoma ja lenkin jälkeen otettava mineraali/elektrolyyttijuoma. Kuulemma lisää hqpenottoa 10% jos käyttää alkudrinkkiä. Uskoiskohan...
Sama juttu, kuin alkoholijuomissa. Kaikki menee mitä pulloon on laitettu. Mutta vedellä mennään tällä hetkellä
Ride the snake, he's old, and his skin is cold.
High5 elektrolyytit yli 2h lenkeillä, muuten vettä.
http://faijapolkee.blogspot.fi/
Muistan hyvin kun helteisissä suunnistuskisoissa oli juottorastilla kisasponssin uutta urheilujuomaa. Tuon makuun tottumattomana vedin mukillisen, sillä seurauksella että pakki meni sekaisin ja tuli totaalinen tilttaus. Oli sekoitussuhde melkoisesti vahvan puolella yhtä lailla kokemattomilla kisajärjestäjillä.
Siitä oppi, että aina tarjotun urheilujuoman päälle vettä isompi mukillinen varmuuden vuoksi.
Omassa pullossa on nykyisin vain vettä, pysyy puhtaanakin paremmin.
Meinasin litkiä tätä: https://oriolashop.fi/fi/Kaupat/Dexa...viste-/p/A1030
Ei ainakaan maksa paljoa kun tulee euron postikuluilla. Pistää vaikka pakkaseen kun päiväys tulee täyteen![]()
Käytin 15 vuotta Powerbarin tuotteita (myös juomissa) mutta poltin hihani kun muuttivat geelipussinsa niin idiooteiksi joten vaihdoin vuosi sitten SiS:in tuotteisiin. Enkä oo katunut. Niiden urheilujuomatkin paljon parempia maultaan mitä Powerbarin.
http://www.scienceinsport.com/
Toi geelijuttu on ihan totta. Ne on pakko pullottaa. Mulla on ollut hemmetin monta pussia, joista ei ole tullut millään tavaraa, vaikka on repinyt sen "korkin" auki. Sis on hyvää ja Zipvit myös.
Powerbar energize patukat yhdistettynä elektrolyyttitabuilla terästettyyn veteen oli ihan bueno setti. Toi on jännää kamaa, ihan kuin sinitarraaParasta on suklaakuorrutteen puuttuminen. Helppoa syödä ajaessa.
http://www.powerbar-europe.net/2325/za/products/energize-bar.1115.powerbar
sledgehammer muokkasi tätä : 13.07.2015 at 11.39
Luovuin urheilujuomista kokonaan muutama vuosi sitten. Vedellä pärjää mainiosti ja pidemmillä lenkeillä tai kuumassa ilmastossa voi heittää elektrolyytit sekaan. Syy miksi noista luovuin on varsin yksinkertainen... tähän nuoreen vartaloon tarttuu keskikohdan tietämille jokainen turha suuhun pistetty kalori. Miksi siis hörppisin sokeriliemiä lenkillä kun en niiden antamaa energiaa siellä tarvitse.
Sama juttu pätee geeleihinkin tosin niitä olen raahannut muutamaa pussia mukana pidemmillä lenkeillä ja etelän vuoristoissa... tiedä sitten onko niistä apua jos mylly hyytyy puolessa matkassa, mutta ei nuo paljon painakaan.
Patukoita sen sijaan syön, mutta niitäkin vain harvoin.
Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla
Jos teet monen tunnin lenkkejä, niin tarvitset. Eikä se lihota, koska se kuluu saman tien pois. Esim. jos nauttii 80 g / h, niin sehän on vain 320 kcal. Nämä kaikki käytetään jo sen tunnin aikana, koska saa mennä todella matelemalla, että rasvasta otettaisiin edes yli puolet energiasta. Ja siinähän silti laihtuu, kun se rasva tosiaan palaa myös samantien. Ja jos tätä sokeritäydennystä ei tee, niin sitten elimistö johtuu turvautumaan hitaampiin energianlähteisiin. Vastaus tuohon kysymykseen on siis se, että suorituskyvyn takia: jaksat treenata kovempaa ja enemmän sekä vältät lihasten polttamista energiaksi hiilihydraattivarastojen tyhjennyttyä. Toki onnistuuhan se itse ajaminen syömättä. Itse pystyn vetämään ilman lisäenergiaa helposti ainakin 6 tuntia ilman, että tulee yllättävää seinää vastaan, mutta suorituskyvyssähän se väistämättä näkyy ja tuntuu.
Joo, kroppa lakkaa toimimasta parhaalla tavalla, jos sinne ei syötä lisää virtaa. Jos ajaa pelkkää peekoota, niin energian tarve on vähäisempää. Omalla kohdalla kova 90km lenkki päättyy bonkkaamiseen jossain 60-70km kohdalla ilman täydennystä. Hapot alkaa kertyä koipiin ja kone sanoo seis. Luulen, että elimistö tarttee tietyn määrän energiaa pystäkseen muuttamaan maitohappoja energiaksi. Vaihtoehdoiksi jää ajaa hiljempaa tai tankata suorituksen aikana. Kuumemmalla kelillä myös elektrolyyttien saaminen nousee merkittävään asemaan. Jos kalium/natrium tasapainoon tulee heittelyä, se kyllä näkyy ja tuntuu suorituskyvyn laskuna tai jopa koneen totaalisena hyytymisenä. Jos lenkille kannetut juomat muuttuu läskiksi, ei lenkin intensiteetti ole kyllä kummoinen. Lisäksi palautumisen kannalta olisi hyvä, jos hiilarivarastot ei oo ihan nollilla, kun sinne aletaan tunkemaan protskua eri muodoissa, muuten osa proteiinistakin menee huvenneiden energiavarojen täydentämiseen.
2 - 2 1/2 h menee ihan mukavasti ilman tankkauksia ja pidempään ei montaa kertaa viikossa ole aikaakaan. Pidemmillä lenkeillä sitten jollain patukoilla saa puhtia jos tarvitsee.
Omassa käytössäni ainakin huomasin että sokeriliemet tulee turhan helposti tavaksi ja niitä tulee vedettyä kitusiin vaikka vesikin riittäisi. Minä ainakin täytän päivän hiilaritarpeeni mieluummin jollain muulla kuin niillä.
Ihmisten elimistöt toimivat kukin vähän omalla tavallaan. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Urheilujuomista ja lisäravinteista yhtä monta totuutta kuin käyttäjääkin ja päälle vielä myyntimiesten totuus ja urheilulääkärien virallinen totuus.
Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla
Minulla on lihaksissa ja maksassa varsatossa polttoainetta. Lisäksi minulla on 10 metriä suolta, jossa mukana lähtee lenkille ainakin kaksi edellistä syömääni ateriaa. Siksi pelkkä vesi riittää minulle.
Kakkapuhetta kaikilta jotka väittää että pitkiä (>5h) lenkkejä voi ajella pelkällä vedellä. No, tottakai voi voi, mutta ei siinä ole mitään järkeä. Voi myös ajaa Shimanon osilla mutta eihän siinäkään ole mitään järkeä. Tms. Ei autokaan ilman bensaa käy, kyllä moottori polttoainetta tarvii.
Disclaimer: Joo, tiedetään, tempokisu ajaa 700km lenkin yhdellä puolikkaalla banaanilla ja kahvikupilla Valkeakoskella nautittuna, mutta kaikki normikuolevaiset siis! Normikuolevainen kun eksyy ajamaan Valkeakosken läpi brevetillään niin jo saa homohuutoja vain autosta roikkuvilta teineiltä osakseen.
Tosta vatsan sekaisinmenemisestä tuli mieleen semmoinen juttu, että itsellä se liittyy enemmänkin ylirasitukseen, kuin urheilujuoman merkkiin. Jos rasitustaso pysyy aisoissa, voin juoda käytännössä mitä vaan urkkajuomaa. Ylirasitustilanteessa eroja alkaa löytyä, mutta siinä kohtaa on homma reisillä jo muutenkin ja urheilusta on tullut selviytymistä. Moni juttelee näistä kisakokemuksista, kun on melkein käynyt Konoset. Veikkaan että rasitustasokin on ollut aika lailla tapissa, eihän kukaan mene viivalle chillailemaan ja sitten on ehkä astuttu vähän sen tietyn rajan yli. Sillä on ainakin mulle iso merkitys ruoansulatuksen kannalta.
^ eli yksilöllistä. Itse en muista, että ylirasituksesta olisi menny pakki sekaisin aivan joka kerta, vaan ainoastaan silloin kun on juonut Gatoradea. Maximit tökkii jostain syystä, mutta pystyy elämään sen kanssa, Enervit on ihan ok. Kaikkein parhaiten olen klaarannut vatsani kanssa High5 juomien kanssa.
OT: Styrkessä viimeiset 250 kilometriä pieretti niin maan perkeleesti (pahoittelut), mutta pistän sen kolmioleipien ja wrappien sun muiden piikkiin.
Taas aiheeseen: Pakkiongelmat voi johtua myös jostain muusta kuin nautitusta nesteestä. Muut eväät, esim. patukat, voi olla ongelmien lähde.
Äsken tein lenkin ja testailin tänään Sportiasta ostettuja High5 Zero neutral ja Zero xtreme urheilujuomia. Neutraaliin laitoin mustaa viinimarjamehua joukkoon. Siirryn Maximista High5 tuotteisiin.
Hifistelyn vuoksi: harrastan lenkkien aloitusta tyhjällä vatsalla ts. 1-1.5h max alusta mennään ennen päivän ekaa ateriaa. Sen verran kuitenkin pelkään salitulosten puolesta että toisessa juomapullossa on elektrolyytti-bcaa-juomaa jollaista markkinoidaan treenin aikana juotavaksi. Pitäisi vähentää lihasten hajotusta energiaksi, ja samassa saa suoloja. Menee vähän etäälle perusurkkajuomista mutta vaihtoehto tämäkin. Noin muuten menee high5 tyyppisiä elektrolyyttinappeja, kalorit sitten kiinteästä; en harrasta pitkäkestoista kovaa lenkkiä jolla kalori pitäisi saada nestemäisenä. Geelien syönnin jos aloittaa niin ruokaa pitää olla kotiin asti, muuten tulee noutaja kotva geelin jälkeen.
Perustietoutta urheilujuomista löytyy linkistä.
"Vesimiestenkin" olisi hyvä syventää tietouttaan nesteiden imeytymisestä ja ihmiskehon toiminnasta.
Esillä on yhden firman tuotteet mutta se tietopuoli mitä sivu sisältää on mainio.
Itse käytän POWERBAR-tuotteita vaikka nuo savolaiset OLVIn tuotteet ois ehkä isänmaallisempi valinta.
http://tehosport.fi/#etusivu
Kirjanmerkit