Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 41

Aihe: One bike to rule them both, gravel and tarmac

One bike to rule them both, gravel and tarmac

Eli kyse on ajatuksesta yhdistää soratiepyörä ja maantiepyörä. Tiedä mikä KonMari-päähänpisto tämäkin nyt on…Nykyiseen kalustoon kuuluvat krossari (Trek Boone 9 Disc) sekä maantiepyörä (Cervelo S3), joihin olen ollut kumpaankin erinomaisen tyytyväinen, toimivat tarkoituksessaan loistavasti. Boonella olen ajanut soratierallia sekä kevään ensimmäiset ja syksyn viimeiset asfalttilenkit. Cervelolla olen pysynyt tiukasti asfaltilla joitakin tahattomia tietöiden vuoksi ajettuja soratiepätkiä lukuun ottamatta.

Aika usein pidemmillä maantielenkeillä haikailen päällystämättömistä ketunlenkeistä ja oikoteistä. Cervelolla soralle ei kuitenkaan tee mieli, 25mm slicsi ja 6,8barin rengaspaine pitävät siitä huolen. Pyörän takahaarukkaan ei silmämääräisesti arvioituna mahdu 28-30mm kumi. Harkitsen Cervelon myyntiä.

Jos Boone toimittaisi ainoan droppitankopyörän virkaa, olisi varmaankin järkevää hankkia toinen kiekkosetti. Alkuperäiset kohtuukevyet alukiekot (Bontrager Affinity Elite) jäisivät 35mm kumeilla päällystettynä soratiekäyttöön. Uusi setti voisi olla esim. http://www.notubes.com/Avion-C186.aspx. 41mm profiili riittäisi tuomaan maantienopeuksissa hiukan aeroetua ja 22mm sisäleveys pitäisi huolen siitä, että mikä tahansa rengas asettuisi vanteelle mukavan leveäksi. 28mm tubeless-slicsi saattaisi olla noihin sopiva kompromissi nopeuden ja mukavuuden suhteen.

Itseni tuntien ennustan kiekkojen vaihtelun jäävän vähäiseksi. Vaihteiden ja jarrujen täsmällinen toiminta edellyttää lähes poikkeuksetta säätöä vaihdon yhteydessä, enkä jaksa harrastaa arki-iltana ennen lenkkiä säätämistä. Luultavasti ajaisin kuitukiekoilla kevään ja kesän ja vaihtaisin alukiekkoihin syksyllä soratieajelua varten.

Boonen krossivälitykset (46/36t) voisi tarpeen mukaan vaihtaa laajempaan kompaktisettiin (50/34t). Polkimien osalta täytyisi luultavasti valita maastomallit.

Toinen vaihtoehto ainoaksi droppitankopyöräksi voisi olla Canyonin uusi levyjarrullinen maantiepyörä, joko Endurace (https://www.canyon.com/fi/road/endurace/) tai Ultimate (https://www.canyon.com/fi/road/ultimate/). Kumpaankin mahtuvat valmistajan mukaan 33mm renkaat, kummassakin on 820g painava runko ja 325g painava haarukka, 12mm läpiakselit ja flatmount-levarit. Enduracessa on joustava satulatolppa ja 28mm kumit vakiona. Ultimaten geometria on hiukan aggressiivisempi.

Enduracessa päivitystä kaipaisivat integroitu ohjaamo (vaihtuisi erilliseen tankoon ja stemmiin) sekä välitykset (52/36t -> 50/34t). Geometria on Boonen kanssa lähes identtinen, reach- ja stack-mitat ovat 5mm päässä toisistaan. Suurimmat erot ovat takahaarukan pituudessa (Boone +1cm) ja akselivälissä (Boone +2cm). Eli Boone on vakaampi ajaa soralla ja Endurace ketterämpi asfaltilla.

Ultimatessa vaihtoon lähtisivät myös integroitu ohjaamo sekä välitykset. Geometria suosii maantieajoa, mutta kai tuolla 28-30mm kumeilla voisi myös ”Strade Bianchea” ajaa.

Mitä ajatuksia pohdinta herättää? Onko yhden droppitankopyörän taktiikka kuolleena syntynyt idea? Ja kannattaako ajatusta lähestyä maantiepyörän (Canyon) vai krossarin (Boone) näkökulmasta? Sanomattakin on selvää, että Boone soveltuu soratieajoon parhaiten ja Ultimate asfaltille. Endurace on jotain näiden väliltä.

Boone kadulle vain, geo on yllättävän lähellä maantiepyörää, itse ottaisin tuon paljon mieluummin mitä endurancen. Toiset laadukkat vanteet ja kampisarjaksi jotain muuta kuin 50/34, 52/36 olisi varmaankin jo paljon parempi. Tangoksi vaihtaisin pelkkään maantieajoon myöskin pykälää kapeamman.

Ainoana pyöränä sporttinen cyclo on mielestäni paljon fiksumpi näihin,välimalleihin verrattuna. Tarvittaessa booneenkin mahtuu 38c gravdallin nastarenkaat lokasuojien kanssa, tai 42c renkaat ilman lokasuojia. Ultimatehan on sitten jo puhdas katupyörä. Se tietenkin listassa ykköseksi, jos et muuta tarvitse.

Kas, mullakin on tallissa Boone 9 ja S3. Kahdet kiekot Boonessa, ja onhan se hyvin maantiepyörämainen katurenkailla. Geo lähes sama kuin Cervelossa. S3:lla tulee ajettua kuntoajot ja vauhdikkaat porukkalenkit. Yhden pyörän taktiikalla ilman muuta valitsisin Boonen. Maantiepyörävinkkelistä katsoen kyllä tuo Trekin uusi Domane SLR on myös houkutteleva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Taneli79 Katso viesti
    Aika usein pidemmillä maantielenkeillä haikailen päällystämättömistä ketunlenkeistä ja oikoteistä.
    Huonompi alusta tekee selvästi merkittävimmän eron sekä mukavuudessa että vierintävastuksessa. Se tarkoittaa minun mielestäni sitä, että kannattaa rengas- ja siten pyörävalinnassa painottua kohti leveää ja pehmeää jopa sen nopeuden kannalta. Asvaltilla erot jäävät suhteessa paljon pienemmiksi. Eli jos ajetaan vaikka 50/50, niin minun maasturin renkaani kokonaisuutena rullaavat helposti jotain maantierengassettiä karkuun. Minä sanoisin, että jos oikeasti aiot aikaa soralla viettää, ja tietäen, kuinka hankalia ne joskus esim. kivet pinnalle nostaneen lanauksen tai sateiden nakertamien kuoppien tai pehmeän hiekan ja mudan jälkeen ovat, niin lähde jostain 40 millistä ylöspäin rengasvalinnoissasi.

Onko yhden droppitankopyörän taktiikka kuolleena syntynyt idea? Ja kannattaako ajatusta lähestyä maantiepyörän (Canyon) vai krossarin (Boone) näkökulmasta?
    Minusta se on tosi hyvä ajatus, koska selvästikin sinulla on tarve siihen mielen vetäessä muualle, mutta kaluston hinatessa vastaan. Kuten varmaan jo tuossa yllä annoin ymmärtää, niin huonomman alustan ehdoilla kannattaa mennä. Minä itse olen tosi innokas hiekkateiden koluaja. Minun välineeni niille ovat 2,2" tuumaa ja 1,8 - 2,0 baria. Silloin mennään kovaa ja mukavasti. Jos laittaa vaikka 3 baria, niin meno tuntuu piukemmalta, mikä hämää, mutta ei se juuri koskaan nopeampaa ole. Sekin toki menee kivasti, mutta sellainen kaiken ylitse leijumisen tunne tulee vasta noilla alemmilla paineilla. Eli tästä voi pohtia vähän osviittaa, että hankala on liioitella, jos jotain krossaria harkitsee. Ja sanoinko jo sen mukavuuden? Taisin sanoa.

Tubeless on tietysti itsestäänselvyys. Se tuo suhteessa suuremman edun, mitä alemmilla paineilla ajetaan, eli TR-kiekot ehdottomasti alle, niin ei se asvalttikaan niin tervaiselta tunnu.

Itse tiedät parhaiten, kuinka haluat asioita painottaa, että missä ajat ja kuinka paljon, mutta hiekka- ja sorateillä suurimman osan ajoajastani viettävänä suosittelen pohtimaan vakavasti tuota sanomaani.

...Boonella olen ajanut soratierallia sekä kevään ensimmäiset ja syksyn viimeiset asfalttilenkit....

...Aika usein pidemmillä maantielenkeillä haikailen päällystämättömistä ketunlenkeistä ja oikoteistä. Cervelolla soralle ei kuitenkaan tee mieli....

...olisi varmaankin järkevää hankkia toinen kiekkosetti. Alkuperäiset kohtuukevyet alukiekot (Bontrager Affinity Elite) jäisivät 35mm kumeilla päällystettynä soratiekäyttöön....

...Itseni tuntien ennustan kiekkojen vaihtelun jäävän vähäiseksi.... ...Luultavasti ajaisin kuitukiekoilla kevään ja kesän ja vaihtaisin alukiekkoihin syksyllä soratieajelua varten.
    Kun nyt luin tuon aloituspostauksen ihan perkeleen tarkasti minusta kuullostaa siltä, että muutosta ei ole tulossa. Ainoastaan pyörävalinta on muuttumassa kiekkovalinnaksi.

Ajelet Boonella heikommalla alustalla ja huonolla kelillä. Cervelolla taas hyvissä olosuhteissa ja sillä jää ketunlenkit tekemättä. Nythän Booneen olisi tulossa maantiehiilarikiekot, joita et sanomasi mukaan jaksa kuitenkaan vaihtaa lähteäksesi soratielenkille ja niillä et kuitenkaan ehkä raaskisi ajella sorateitä.

Nykytilanne vaikuttaisi olevan sinulle ketterämpi kun voit valita fillarin lenkin mukaan ilman kiekkojen vaihtohärdelliä.
    Jos siitä Cervelosta ei ole "pakko" päästä eroon, miksi ryhtyä? Suuntaushan pitäisi pikemminkin olla enemmän pyöriä kuin vähemmän pyöriä.

Nykyään menee homma hankalaksi kun joka kelille ja alustalle täytyy olla oma pyörä... Ennen kyllä sorat ja asvaltit sekä jopa polutkin ajettiin samalla kapistuksella... Toisaaltaan ajat muuttuu ja varustelukilpa kiristyy...
    Kiekkojen vaihtelu nyt on maksimissaan minuutin homma ja ainakin itse valitsisin sen pyörän käyttöön mihin mahtuu max. 32 millisetkin renkaat alle jolloin monikäyttöisyys kasvaa.

Juu en käsitä minäkään miksei boomella voi ajella aina kun tuntuu että asfaltilta haluaa poiketa. Korkeintaan kattelee hyvin rullaavat soralle soveltuvat renkaat.

Myy sitten maantiepyörän pois jos haluaa yhden pyörän taktiikkaa soveltaa.

Jos ajot edelleen ainakin kesäkaudella painottuisi asfaltille, voi n. 30-33 mm sileäkö rengas olla Boonessa ok. Itse en hankkisi edes toisia kiekkoja, vaan sopivat kumit ja aloittaisin kokeilut niillä. Sen perusteella sitten uudet kiekot, jos siltä tuntuu. Cervelo varastoon, kun se kerta on hyvä. Myy sen sitten myöhemmin, jos ei sillä enää tee mieli ajaa. Mieli saattaa kuitenkin muuttua ja rahaa häviää kuitenkin myymisessä ja uudelleen ostamisessa.

Nopeuden todellinen merkitys kannattaa selvittää itselleen, jos kiekkojen aerodynamiikkaa ajattelee eli on kenties valmis maksamaan kohtalaisen paljon kohtalaisen pienestä nopeusedusta. Mitä merkitystä on siis lenkkeilyssä alta 1 km/h erossa keskinopeudessa.

Boonella ajaa kaikki ajot hienosti. Ainoa itseäni ahdistava seikka on säätäminen. Jos haluat boonesta maantiepyörän, niin sen jälkeen ominaisuudet heikkenevät muualla. Renkaiden vaihtelu ja geon muuttaminen on pidemmän päälle surkeaa puuhaa ja se kampisarja on sitten kuitenkin väärä

Toisaalta poikkeaako sopiva geometria olennaisesti noiden soratiepätkien takia Cervelon geometriasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Toisaalta poikkeaako sopiva geometria olennaisesti noiden soratiepätkien takia Cervelon geometriasta?
    Ei voi tietää miten kyseinen cervello on säädetty.

lievänä off-topicina, itseä kiinnostaisi vielä jos ko. fillari olisi myös polkukäyttöön... ei kuitenkaan mikään jäykkä maasturi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ..itseä kiinnostaisi vielä jos ko. fillari olisi myös polkukäyttöön...
    Minkälaisia polkuja? Neulasbaanaa hiekkakankailla? Mönkijäuria tuntureilla? Juurihoitoa? Kalliokynnyksiä ja droppeja?

ajattelin helppoja polkuja.. tyyliin "mitä vaan jos et lähde ihan maastopyöräilemään" , eli vähän soratiestä eteenpäin. myös talviajo nastoilla olisi toki suotavaa onnistua.

No sittenhän vastaus on helppo, crossari tai grainderi. Eli kysyjän vaihtoehdoista tuo Boone sopivilla kumeilla. Itse olen pitänyt kovasti 40-millisistä GG-kumeista poluillakin.

no niin se taitaa olla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    lievänä off-topicina, itseä kiinnostaisi vielä jos ko. fillari olisi myös polkukäyttöön... ei kuitenkaan mikään jäykkä maasturi.
    Toni tonilta 3T exlplore tilaukseen.

http://exploro.3tcycling.com/

Taitaa olla tuo Exploro lähellä täydellistä...

Kyllä määkin tohon tykästyin kun kuin koeajoraportin F-lehdestä.

hinta vaan ei oikein natsaa lompakon sisältöön...

^KompsKomps, valitettavasti...

Itsellä on yhden pyörän taktiikka, pyöränä Salsa Vaya. Työmatkaa ja lenkkejä ajan asvaltilla tai poluilla.

Asvaltti ja nastarenkaat menee 700c vanteilla ja maastorenkaat 27.5 vanteilla, vanteiden vaihto on helppoa ja nopeaa. Vaihteet toimii aikalailla yhtä hyvin molemmilla kiekkoseteillä, jarrutlaikat piti simmilevyillä keskittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Toni tonilta 3T exlplore tilaukseen.

http://exploro.3tcycling.com/
    Tai Exploron vaihtoehtona Open U.P., sillekin muistaakseni löytyy maahantuoja Suomesta. Molemmilla fillareillahan on sama suunnittelija ja hänen ajatuksiaan voi lukea täältä: http://granfondo-cycling.com/3t-expl...erard-vroomen/

Synnyin latvaan ja droppasin alas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Tai Exploron vaihtoehtona Open U.P., sillekin muistaakseni löytyy maahantuoja Suomesta. Molemmilla fillareillahan on sama suunnittelija ja hänen ajatuksiaan voi lukea täältä: http://granfondo-cycling.com/3t-expl...erard-vroomen/
    Vaarallisen hyvin on kyllä täälläkin kerrottu rungosta.

https://opencycle.com/up

Siis jos sattuisi olemaan pyöräkuume.

Edit: Ja sivusto on muutenkin hienosti toteutettu. Mielenkiintoita tarinaa, jota rullaamalla hienoja ajokuvia putkahtalee taustalle kuin itsestään. Toimii ainakin minulle tosi hyin.

Timpe kirjoitti:
    ”Kas, mullakin on tallissa Boone 9 ja S3. Kahdet kiekot Boonessa, ja onhan se hyvin maantiepyörämainen katurenkailla. Geo lähes sama kuin Cervelossa. S3:lla tulee ajettua kuntoajot ja vauhdikkaat porukkalenkit. Yhden pyörän taktiikalla ilman muuta valitsisin Boonen. Maantiepyörävinkkelistä katsoen kyllä tuo Trekin uusi Domane SLR on myös houkutteleva.”

Timpe, mitkä toiset kiekot sulla on Boonessa? Hankitko ko. fillaria varten? Entä rengastus, toiset maantieslicseillä ja toiset krossikumeilla?

Mä asensin Booneen maantienakit viime keväänä, kun Cervelo oli huollossa. Ajoin sillä vauhdikkaita porukkalenkkejä ja kellotin yksin tuttua kymppitemporeittiä. Kolmen viikon testijakson erittäin epätieteellinen johtopäätös oli, että ajoin Boonella lähes samaa vauhtia kuin Cervelolla. Kymppitempoajat jäivät vain 10-20s päähän Cervelolla ajetuista hapotuksista. Porukkalenkillä ainoastaan 46+11 -välitys tuntui ajoittain pieneltä. Levarit tuntuivat sadekelillä sen sijaan hyödyllisiltä.

Itsekin olen katsellut tuota Domane SLR:ää, mutta tullut siihen johtopäätökseen, että Boone on omaan käyttööni parempi vaihtoehto. Domanen geometria on lyhyempi ja korkeampi, paino F-lehden testissä (muistaakseni SLR 6) Boonen luokkaa ja toisaalta rengastila haarukoissa soratierallia ajatellen selvästi rajoittuneempi. IsoSpeed edessä olisi kyllä mukava lisä.

JackOja kirjoitti:
    ”Kun nyt luin tuon aloituspostauksen ihan perkeleen tarkasti minusta kuullostaa siltä, että muutosta ei ole tulossa. Ainoastaan pyörävalinta on muuttumassa kiekkovalinnaksi.”

Saattaa olla näin. Tunnustan kuolaavani uuden leveämmän suuntauksen mukaisia, 40-50mm korkeita kuitutubelesslevarikiekkoja. Tuolla aiemmin mainitsemani Avion olisi loistava vaihtoehto, Dt:n uusi ECR 1100 Dicut täydellinen ja muitakin hyviä löytyy. Canyonin kalleimmassa mallissa (Endurace CF SLX 9.0) Dt:n kiekot saisi vakiona, sekä uuden Dura-Acen mekaaniset vaihteet ja hydrojarrut yhdistävän setin. Hinta on valitettavasti 5800e!

Mohkku kirjoitti:
    ”Jos ajot edelleen ainakin kesäkaudella painottuisi asfaltille, voi n. 30-33 mm sileäkö rengas olla Boonessa ok. Itse en hankkisi edes toisia kiekkoja, vaan sopivat kumit ja aloittaisin kokeilut niillä. Sen perusteella sitten uudet kiekot, jos siltä tuntuu. Cervelo varastoon, kun se kerta on hyvä. Myy sen sitten myöhemmin, jos ei sillä enää tee mieli ajaa. Mieli saattaa kuitenkin muuttua ja rahaa häviää kuitenkin myymisessä ja uudelleen ostamisessa.”

Viisaita sanoja. Minulla on toistaiseksi kokemusta vain 35mm ja 25mm renkaista. 35mm toimii hyvin soralla ja 25mm asfaltilla. 35mm toimii auttavasti myös asfaltilla, mutta 25mm ei toimi soralla. Joku G-One Speedin (30-622) tai Pro Onen (28-622) kaltainen tubeless voisi olla toimiva kompromissi, jos ajosta 2/3 on asfaltilla ja 1/3 soralla.

Paaton kirjoitti:
    ”Toni tonilta 3T exlplore tilaukseen.”
    huotah kirjoitti:
    ”Tai Exploron vaihtoehtona Open U.P.”

Kummatkin vaikuttavat erinomaisen monipuolisilta fillareilta, mutta mulle riittää käyrätankoisella kestopäällyste ja soratie. Tai helppo kangaspolku vielä menee, mutta ei mitään tasapainoilua kivikossa tai keulan nostelua juurikossa. Eli mulle Exploro tai U.P. eivät tuo mitään tarpeellista uutta, vaikka potentiaalia siitä toki löytyykin. Ajan maastossa mieluummin maastopyörällä.

Kahdet kiekot vaan. Testailin viime kesänä trekin crocketilla (boonen alu versio), josko olisin pärjännyt yksillä 30mm s-one renkailla, mutta ei siitä oikein mitään tullut. Periaatteessa ne rullasivat hyvin asfaltillakin, mutta jostain syystä vaihdoin aina lenkeille 25mm maantierenkaat. Tuntuivat vaan napakammilta polkea. 30mm sileähkö rengas on taas huono yhtään pehmeämmällä alustalla. Eli jäi kuitenkin vähän välimallin renkaaksi minulle.

Oliko sinulla cervellossa ja boonessa sama geo? Eli yhtä paljon satula/tanko droppia ja etäisyys sama? 50/34 välitystä en tosiaan booneen suosittele. Laitoin tuon itse crockettiin ja minusta se on vaan huono. 34 on liian pieni kaikkialle muualle kuin maastoon ja pikkuratas jää lähes käyttämättä hankalan käytön vuoksi.

Ai niin...millaisia kokemuksia porukalla on 28-30mm renkaista soratieajossa? Onko tuskaa ja kärsimystä? G-One Speed 30-622 tai Pro Onen 28-622?

Ai niin...millaisia kokemuksia porukalla on 28-30mm renkaista soratieajossa? Onko tuskaa ja kärsimystä? G-One Speed 30-622 tai Pro Onen 28-622?
    On. Kovaa soratietä ja polkua niillä ajaa kyllä, mutta heti sepelikoon kasvaessa, pinnan pehmetessä tai monttujen suuretessa alkaa kaipaamaan järeämpää rengastusta. 35-40mm on mielestäni huomattavasti mukavampi koko. Noilla uskaltaa kallistaakkin aivan eritavalla.

Edit: G-one speed on sama kuin viimevuoden s-one. 28mm pro oneilla ajoin lyhyen pätkän maantierenkaana, mutta vaihdoin sen nopeasti 23 ja 25mm kokoihin, nekin ovat maantielle riittävän leveitä renkaita.

Taneli79. Teillä vauhdikasta menoa porukkalenkeillä. 46x11 välityksellä, kun pyörität kadenssilla 100, liikahtelee villari +52 km/h ja jos nostat kadenssin 110, niin silloin mennään 58 km/h.

Havaintojeni mukaan kun tienpitoaineksen raekoko ylittää renkaan leveyden alkaa tuska.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •