Näyttää tulokset 1 - 6 / 6

Aihe: Pyöräillen Pietariin

Pyöräillen Pietariin

Olen lähdössä viikolla 27 polkupyörällä Porvoosta Pietariin ja tavoite olisi polkea sieltä takaisikin.

Onko teillä kokemuksia ja hyviä vinkkejä Pietariin pyöräileville? Pakolliset työkalut ja varaosat?

Itse olen melko kokenut venäjän matkaaja autolla ja junalla, mutta nyt haluaisin kokeilla jotain erilaista ja kuntoilla samalla. Matkalla yövyn teltassa jossakin ja pietariin päästessäni hotellissa. Tarkoitukseni on polkea Viipurista A123 -tietä pitkin.

Viimeisestä pidemmästä pyöräretkestä on jo vuosia aikaa ja en pysty muistamaan perus matkanopeutta tällaiselle perus ei kovin hyväkuntoiselle pyöräilijälle, enkä tästä johtuen uskalla tarkemmin arvioida matkan kestoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sosiaalinen erakko Katso viesti
    Onko teillä kokemuksia ja hyviä vinkkejä Pietariin pyöräileville? Pakolliset työkalut ja varaosat?
    Kun nyt autolla olet liikkunut niin oleelliset asiat varmaan tiedätkin. Itse lähestyisin Pietaria erittäin aikaisin n. kello 3-6 on varmaan paras aika ajaa keskustaan tai pois, koska liikenne on inhimillistä. Nykyisillä liikennemäärillä tuota E18 tietä voi varmaan pyöräillä mihin aikaan tahansa.

Matkanopeutesi kaikkine taukoineen voi laskea olevan 10 ja 15 km/h välissä. Sen hitaampaa pyörällä harvoin liikutaan. Ts. Porvoo-raja max 1 päivä suuntaansa ja raja-Pietari max 2 päivää.

Tarvittavat työkalut riippuvat tietysti pyörästä, jolla liikutaan. Renkaan vaihto ja erilaisten ruuvien kiristys saattaa tulla matkalla eteen. Muuten ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä odotettavissa.

- käypä matkanopeus esim. 20 km/h plus tauot päälle, eli varmaan lähelle tuota mitä Palstajyrä kertoo (Porvoo Pietari väli taitaa olla suhteellisen tasaista maastoa vailla mäkiä);
    - käy ajamassa esim. yksi 60 km lenkki pyörälläsi niin saat tuntumaa pyörääsi ja itseesi;
    - juomapulloja eli nestettä mukaan. Mieti miten täydennät koko ajan nestettä, jos nestekulutus on esim. 0.75 ltr/h;

- pari ylimääräistä sisäkumia mukaan ja oikeilla venttiileillä, joihin pumppusi sopii. Opettele jo ennalta myös vaihtamaan ne;

- varaketjut ehkä myös mukaan...;
    - mieti sopiva vaatetus kelin mukaan;

joitakin vuosia sitten Kotkan nurkilla yhytimme Pietarista tulleen venäläismatkailijan - kertoi tulleensa junalla Suomen rajalle kun tie on niin huonokuntoinen. tarjos meille teetä taukopaikalla.

No jospa lähden sitten sillä 3vrk matka-arviolla polkemaan, tavoite olisi nopeammin, mutta sittenhän sen näkee, kauanko matkaan menee itselläni. Tasainen maasto helpottaa paljon.

Olen suunnitellut ottavani mukaan Katadyn Combi vedensuodattimen, juomapussin ja juomapullon, en tiedä sitten miten reppu menee tuollaisella matkalla selässä, mutta vaelluksilla olen tykännyt juoda letkusta?

A123 -tietä en ole koskaan ajanut, mutta sen on kehuttu olevan tosi hyvä kesätie maisemia ajatellen. On varmasti myös pyörällä rauhallisempi ja turvallisempi kulkea. Olisihan E18 -tiellä leveät hiekkapientareet, mutta tie on tylsä ja pyörä kuluu sellaisessa. Määränpääni pyörällä on Petrogradskaja -metroasema, josta sitten suuntaan johonkin matkan aikana varaamaani hotelliin. En ole suunnitellut kummemmin pietarissa oloaikaa, mutta jos tulee kiire palata lomalta töihin, niin junalla tai Sovavto -bussilla pääsee takaisin.

Pyörän säilytys mietityttää, saako sen hotelliin sisälle vai joutuuko säilyttämään vartioidussa avtostojankassa? No onneksi on kattava matkavakuutus.

Jos reissu menee hyvin, niin ehkä ensivuonna sitten 1kk reissu vaikkapa etelävenäjälle.

Onko muuten minkälaista varustepainosuositusta retkipyörään? Mukaan tulee teltta ja retkikeitin yms. kaupunkivaatetuksen lisäksi. Minulla on etu -ja takasivulaukut, ohjaustankolaukku sekä pyöräilyreppu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •