Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Hybridi/citypyörä ympärivuotiseen ajoon, suosituksia ja kysymyksiä?

Hybridi/citypyörä ympärivuotiseen ajoon, suosituksia ja kysymyksiä?

Myönnän luoneeni tunnuksen kysyäkseni asioista oikeasti tietäviltä, etten tee typeriä valintoja. Lisäksi kaipaan suosituksia, koska pyörien etsiminen tuntuu olevan loputon suo ja monta hyvää vaihtoehtoa saattaa mennä ohi kun ei osaa etsiä.

Asiaan. Ajan pääasiassa kaupunkiajoa ja 10-50km ajoa pyöräteillä/maantienlaidassa kesät talvet. Pyörä on päivittäisessä käytössä. Pyörähistoriasta sen verran, että 24-v maastopyörästä olen luopunut viitisen vuotta sitten (koska väärä runkokoko, huono ajoasento, talviajon mahdottomuus jne.) ja siitä lähtien ajanut lähinnä vaihteettomilla wanhan ajan mummopyörillä yllä mainitun mukaisesti. Käytännössä mikä tahansa on nyt kevyempi ja parempi siis. Kotimaista pyörää (Helkama, Tunturi tms.) en osta. Haluan pyörän, johon voin olla tyytyväinen vähintään seuraavat 15 vuotta eli laadukkuus olisi nyt se avainsana. Mahdollisimman vähän huoltoa kaipaava olisi tietysti plussaa ja sellainen, että pystyy itse vaihtamaan esim. kumit tarvittaessa (ei liian vaikeita kokoonpanoja).

Kriteerejä:
    - napavaihteinen (avovaihteinen on aika ikävä talvella ja jatkuvasti vaihteet jäässä), vaihteita 7+
    - mahdollisimman kevyt (max ehkä 15kg)
    - arvostaisin levy/rullajarruja, v-jarrut mietityttää kun niiden kanssa on aiemmin ollut ongelmaa maasturissa - jalkajarru olisi mieleen, mutta ei sekään välttämättömästi pakollinen
    - nätti design ja ehdottomasti ei valkoista pyörää
    - mielellään semipysty ajoasento, etukenoasento tuntuu todella pahalta ja olen tottunut mummiska-asentoon
    - budjetin yläraja n. 1000 euroa
    - tavaraa on pystyttävä kuljettamaan edes tarakalla, koska pyörä on ainoa kulkupelini

Mitä olen katsellut:
    - Creme Caferacer Solo (http://cremecycles.com/caferacer-lady-solo,24,pl.html) - tässä mietityttää jarrut ja saksan kielellä luettu huono palaute laadusta (esim. ruostuminen); onko hintansa väärti, sopiiko tarkoitukseeni? Kaunis design, ykkösvalintani tällä hetkellä...
    - Crescent Nikka 7v (http://www.crescent.fi/pyoramallisto/nikka-7-v-2015) - rungon muoto ei oikein ole mun mieleen, muuten ihan asiallinen
    - Gazelle Cityzen C7 (http://www.gazelle.nl/assortiment/cityzen-c7) - kaikin puolin upea, mutta mistähän näitä mahtaisi järkevästi saada / järkevään hintaan... ja miten moisen huolto- ja takuuasiat, jos Suomesta ei saa... mietityttää myös tuo paripinnoitus, jos sitten vanne hajoaa, niin samanlaista ei tietenkään saa mistään tilalle

Lisäksi olen katsellut Pelagoa, mutta budjettini ei riitä Capriin (jonka ensisijaisesti haluaisin 8-vaihteisena, hinta liikkuu jossain 1500 euron tietämillä silloin ja siinä on se 500 euroa liikaa) ja pitäisi tyytyä Brooklyniin. Ohjaustangon muoto myöskin mietityttää näissä. Ei Brooklynkään nyt pahalta näytä, mutta kaipaisin kuitenkin vähän sporttisempaa ilmestystä. Jos jollain on ehdottaa Creme Caferacerin tyyppistä kaunista ja laadukasta pyörää, niin erityisesti ne kiinnostaisivat.

Mikähän siitä talviajosta teki mahdotonta?

Minä taas ihmettelen miten joku kuvittelee ostavansa 15 vuoden aikajänteelle talvikäyttöön napavaihteisen pyörän... muutakin kommentoitavaa ois mutta väsyttää liikaa.

minua taas ihmetyttää hintarajaus - Rohloffia ei yleensä osteta vain 15 vuoden käyttöön. kyseessä on napavaihde jonka ainoa talvihaitta on öljyjen tahmeutuminen -15 nurkilla, siitä selviää vaihtamalla ns talviöljyihin. mutta hintaa on kysyjälle liikaa - Nexuksissa on kuulemma muita ongelmia, Alfine 8v voisi olla kompromissi, mutta sitten on taas vastassa hintakatto - hyvää on vaikea sada halvalla

Miten olisi Kona Coco, mielestäni muistuttaa ainakin jonkin verran mainitsemaasi Creme Caferaceriä. Tämä täyttää luettelemiasi vaatimuksiasi hyvin. Ainoastaan vaihteet ovat ratasvaihteet ja tarakan varmaan saa lisävarusteena. Itselläni kyllä on noista vaihteiden jäätymisistä talvella päinvastaisia kokemuksia. Mulla ne on ollu juuri nuo napavaihteet jotka on jäätynyt talvella.

Edit: Tuolta Konastoren lisävaruste luettelosta löytyikin tuo erikseen ostettava tarakka hinta 30 euroa. Jos nyt sattuisit ostamaan tuolta tuon pyörän ja siihen tuon tarakan mukaan niin ne asentaa sen valmiiksi ennen kuin lähettävät pyörän sinulle.

http://www.konastore.fi/product/180/kona-coco-2015

Olis kyllä jees mutta kun ei osata arvostaa kunnon vaihteita. Rohloffin mäkin kyllä huolisin mutta kun kiekko maksaa pyörän hinnan...

Vastailen muutamiin esitettyihin kysymyksiin:

"Mikähän siitä talviajosta teki mahdotonta"

Vaihteet ja v-jarrut olivat jatkuvasti jäässä eivätkä toimineet, koska pyörän säilyttäminen lämmitetyissä sisätiloissa ei ollut mahdollista. Ja vaikka olisikin ollut yöksi sellainen järjestely, niin olisihan se pyörä kuitenkin seissyt koulupäivän ajan ulkona pakkasessa. Tällä hetkellä on käytössä lämmin pyörävarasto, mutta en nojaa nykytilanteeseen, koska tämä on väliaikaisratkaisu ja seuraavassa talossa voi taas olla kylmä pihavarasto. Tiedän, että tekniikka on kehittynyt tuosta 15 vuoden takaisesta, mutta ei silti oikein houkuttele kokemusten valossa. Napavaihteinen on talviajossa toiminut kokemusteni mukaan paremmin, enkä oikeasti tarvitse 20+ vaihdetta...

"minua taas ihmetyttää hintarajaus - Rohloffia ei yleensä osteta vain 15 vuoden käyttöön"

Olen edelleen opiskelijabudjetin varassa enkä siis voi maksaa pyörästä ihan mitä tahansa (ehkä sitten joskus kun olen työelämässä, on varaa laittaa sykkeliin vähän enemmänkin). Tonnin verran on tasan tarkkaan varaa irrottaa pyörään, enempää ei. Mutta hyvä että niinkin paljon enkä kuitenkaan ole kävelemässä suorinta tietä Biltemaan ostamaan sen halvimman mahdollisen pyörän. Tiedän kyllä, että maailmassa olisi vaikka minkälaista high end -merkkiä tarjolla ja ns. lifetime-pyöriä, mutta tilanne on nyt tämä eikä se anna sijaa jossittelulle.

"Minä taas ihmettelen miten joku kuvittelee ostavansa 15 vuoden aikajänteelle talvikäyttöön napavaihteisen pyörän... muutakin kommentoitavaa ois mutta väsyttää liikaa."

En ole aikonut luopua toistaiseksi noista sinkuloista, joita minulla on kaksi (toinen ainakin jää). Talvella vältän pitkän matkan ajamista eli luultavasti tälle pyörälle tulee vähemmän kilometrejä talvella ja käytän sitten kaupunkiajossa/kauppareissuihin tuota ns. huonompaa sinkulaa, mutta haluan joka tapauksessa pyörän, jolla on hyvät edellytykset ajaa myös talvella, mikäli tarve sitä vaatii. En ole varsinainen pyöräharrastaja vaan harrastajien silmissä perustallaaja muun muassa tiedollisella tasolla, joten vähän armoa sen suhteen. En siis esimerkiksi tiedä millaisia aikamääriä on luvallista odottaa pyörän kestävyydeltä. Nykyisillä pyörillä on ikää kymmeniä vuosia.

"Miten olisi Kona Coco, mielestäni muistuttaa ainakin jonkin verran mainitsemaasi Creme Caferaceriä."

Ei oikein miellyttänyt, ei värit eikä muotoilu. Ja sitten napavaihteisto olisi kyllä kivempi. Jos havittelisin pyörää, jossa on avovaihteisto, olisin varmaan ostanut sen jo enkä kyselisi täällä. Valikoimaa on nimittäin niin paljon enemmän ja miellyttäviä malleja myös.

Jos joku osaa minulle vakuuttaa, miksi avovaihteinen olisi (myös) talviajoon paremmin soveltuva ratkaisu, niin otan mielelläni vastaan perusteluja. Tuttavapiirissä on kirottu avovaihteista talviajossa, en siis ole ainoa, minkä vuoksi mielipide on kovin valunut sinne napavaihteisen puolelle. Napavaihteinen lienee myös helpompi (ja halvempi) huoltaa, avovaihteisissa tulee myös todennäköisesti enemmän kremppaa kun on enemmän säälle alttiita osia. Toivoisin kuitenkin jotain kommenttia noista, joita olin katsellut.

Lisäksi löysin eilispäivänä pari muutakin varteenotettavaa, joskin niissäkin on joitain ongelmia:

Linus Mixte 8 (http://www.linusbike.com/products/mi...iant=100521962) - tämän saatavuus lienee vähän hankala, löysin vain positiivista kommenttia.

Trek Stellar (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes...s/stellar_dk/#) - vaikuttaa ominaisuuksiensa puolesta aika lailla sellaiselta kuin haen, eikö Trekin pitäisi olla ihan laadukas merkki? Joku tuossa muotoilussa vähän häiritsee, mutta ei kuitenkaan liikaa - olin ajatellut mennä tätä katsomaan tänään. Jos pitää valita joku Suomesta laajasti saatavilla oleva pyörä, niin tämä on aika korkealla.

Windsor Kensington 8 (http://www.bikesdirect.com/products/...ensington8.htm) - tämä ilmeisesti tulee kotiin sellaisessa muodossa, että koottavaa on ihan tarpeeksi (eli pitäisi maksaa vielä kokoamisesta jollekin erikseen, en luota että osaan koota niin pienestä sälästä koostuvan paketin) enkä oikein luota tuohon kauppaan. Muualta näitä ei löytynyt. Hintaan nähden saanut positiivista palautetta monessa paikassa.

Winora Aruba (http://www.verkkokauppa.com/fi/produ...kipyora-runkok) - tämä nyt on vähän musta hevonen, asiallisen näköinen mutta liekö millaista laatua? Ensisijaisesti kuitenkin mixte-tyyppinen hakusessa.

En lähtenyt pyöriä klikkailemaan auki. Kommentoin tuota vaihteistoa vain. Rohloff olisi se, jota tarvii huoltaa vain vähän. Sen rajaa budjettisi pois. Muita napavaihteita ei oikeastaan edes pysty huoltamaan. Meillä on nytkin täällä muutaman vuoden ajettu Nexus7, jonka talvitoimiminen on aika huonoa. Olen vaihtanut siihen viime talvena uuden vaijerin ja kuoren. Siitä ei ollut apua. Avovaihteisia pyöriä meillä on useita. Ne toimivat talvellakin.

Nexus suht syvältä muutaman vuoden jälkeen jos ei huolleta, talvella varsinkin kun kosteus ja lika alkaa kiusaamaan. Liki 30 vuotta ajanut talven työmatkat pyörällä ja ainoat jäätymiset olleet kun alkutalvesta tullut nolla asteista loskaa paljon ja nekin kerrat lasketaan sormilla.
    Kuka ehdottanutkaan 20 vaihdetta, 1x9 aivan mainio kombinaatio ympäri vuoden...
    Mutta koska mielipiteesi suht selkeät niin osta se joka miellyttää, sen verran kannattaa tänä päivänä olla oma-aloitteisuutta sillä ehdottamasi pyörät suht saman laatuisia, ei helmiä muttei ihan kuraakaan...

Useamman vuoden ympärivuodenkäytössä olleet Nexus 7 ja 8 lähtivät toimimaan talvella reilusti paremmin kun vaihdettiin vaijeri+kuori sekä annettiin öljykylpy. Huolto oli kohtalaisen helppo loppupeleissä, mutta nähtäväksi jää kuinka usein se pitää tästä lähtien uusia. Eihän Nexus kovilla pakkasilla yhtä kevyt ole kuin ketjuvaihde, mutta kohtalaisen tunteeton myös tuolle jäätyvälle loskalle. Sopivasti kun loskaa jäätyy navan ulkopuolisten vaihtajaosien ympärille niin silloin jämähtää, mutta nämä ovat aika harvinaisia kertoja. En kyllä (Nexus-sarjan) napavaihdetta enää 50 kilsan päivätaipaleelle ottaisi varsinkaan talvisin, mutta AP taisikin todeta että käyttö painottuu enemmän kesälle. (Rohloff sitävastoin kiinnostaisi itseäkin kovasti.)

Napavaihteeseen toki saa kaupunkielämää helpottavia lisiä kuten kunnon ketjusuojan joka vähentää itse ketjun kulumista ja rasvojen poishuuhtoutumista suola-loska -keleillä; kunnon tiesuolassa kun ajaa ketjuvaihteisella niin sydäntä vihloo jos ei ole mahdollisuutta putsata ja rasvata. Toki näiden kanssa ollaan kaukana sporttisesta lookista, mutta kompromissejahan nämä. Oma (Trekin Urban-sarjan) jokasäänrousku on itseasiassa habitukseltaan lähellä linkattua Trek Stellaria, napajarruineen ja -vaihteineen kaikkineen.

jarrupuolelta ääni rullajarrulle - on käytännössä huoltovapaa ja tunteeton sään ja vuodenaikojen vaihteluille

"Eihän Nexus kovilla pakkasilla yhtä kevyt ole kuin ketjuvaihde, mutta kohtalaisen tunteeton myös tuolle jäätyvälle loskalle. Sopivasti kun loskaa jäätyy navan ulkopuolisten vaihtajaosien ympärille niin silloin jämähtää, mutta nämä ovat aika harvinaisia kertoja. En kyllä (Nexus-sarjan) napavaihdetta enää 50 kilsan päivätaipaleelle ottaisi varsinkaan talvisin, mutta AP taisikin todeta että käyttö painottuu enemmän kesälle. Napavaihteeseen toki saa kaupunkielämää helpottavia lisiä kuten kunnon ketjusuojan."

Kun lähtökohta on 50-60 vuotta vanha painava sinkula, mikä tahansa pyörä on kevyempi polkea ja nostaa. Jonkun verran kuullut "hullu paljon työtä tekee viisas pääsee vähemmällä" -huudahdusta, kun olen kertonut ajaneeni 50-70km tuollaisella nykyaikaisen vaihdepyörän asemesta. Oma kunto ei tässä tule vastaan, pyörän kunto sitten kylläkin.

50 kilometrin päivätaipaleita ei tule talvella lainkaan. Keskipitkän matkan päiväajo on lähinnä kevät/kesä/syyspäivien, -iltojen ja -viikonloppujen huvi/harrastus, talvella pysyttelen mielellään max. 10km yhden suunnan ajossa astman vuoksi.

Sitä noista linkkaamistani lähinnä kyselen, että onko noista nyt joku sellainen, jota ei missään tapauksessa pidä haksahtaa ostamaan, koska huono laatu, laaduttomat osat (etenkin jarrupuoli), kehno huollettavuus, mahdollinen ruostumisaspekti jne. Kaikkihan nuo ovat aika lailla samassa hinta- ja keveysluokassa ainakin painopuolella. Jos siis jollain jotain kokemusta noista on. Monessa pyörässä on ilmeisesti kuitenkin vähän "merkkilisää" hinnassa ja Trekiä en kyllä haluaisi mitenkään paikallisesta jälleenmyyjäliikkeestä ostaa (tähän vaikuttaa mielipiteet esimerkiksi palvelun laadusta), vaikka sitä siellä katsomassa käynkin. Ellei sitten ole jotain hyvää tarjousta.

Napojen puhdistamista tai muuta vaativamman tason huoltoa en osaa itse tehdä (eikä ole tilojakaan), perustoimenpiteet olen pyrkinyt tekemään omatoimisesti. V-jarrussa ärsyttää lähinnä se jarrupalojen vaihtamissäätö, josta en tykkää ollenkaan.

edit: okei, luin vaatimusesi ja eivät nuo ehkä natsaakkaan... muistin eiliseltä väärin mitä olit hakemassa. olkoon tässä nyt kuitenkin.

muutama ehdotus. olet ilmeisesti nainen? ehdotan silti "miesten pyöriä"

http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod120678

ja jos vaihteita

http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod120679

tarakkaa, lokareita ja muuta oman maun mukaan. ajelet tolla napavaihteella kunnes se hajoaa ja ostat uuden takakiekon (mikäli vaihdeversio), tolla hinnalla voit budjettisi sisään tehdä sen aika monta kertaa.

pistetään nyt samast puljusta vielä tämä, josta tykkäät tod.näk. eniten http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod124531 ..ainii, ei saanut olla valkoinen.. no unohda tää, tuolla on muitakin värejä ainakin samantapaisia.

mistään ko. fillareista ei ole omaa kokemusta, Vitus maantiepyörä on ja se on hinta/laatusuhteeltaan hyvä.
    tommi2 muokkasi tätä : 04.05.2015 at 15.25

Juu, nainen, jos ei pyörämalleista tullut selväksi. Miesten malli menisi varmaan muuten eikä nuo kovin pahalta näytä, mutta kun vaatetus on kaupunkiajossa pääsääntöisesti hame tai mekko... jos pyörän keskitanko on kovin korkealla, se tekee pyörän selästä nousemisen haastavaksi ilman tahatonta vilauttelua

Trekistä kävin toteamassa, ettei ole mun pyöräni. Kamala ajotuntuma, siinä oli suora ohjaustanko, joten veikkailen, että ainakin siltä osin tuo Caferacer vois kuitenkin olla eniten sitä mitä haluan. Toisaalta mulla on tapana fiksaantua tiettyyn malliin jos jonkun kivan jossain näen ja yritän tällä keskusteluketjulla nyt perustella itselleni, että on muitakin vaihtoehtoja kuin Creme. Pitää varmaan vielä jaksaa toiseen pyöräliikkeeseen koeajamaan Crescent Nikka ja mahdollisesti Pelagon malleja, jos niitä löytyisi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •