Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 46

Aihe: Millainen sähköpyörä sopisi molemmille?

Millainen sähköpyörä sopisi molemmille?

Ajatuksena on hankkia vaimolle sähköpyörä työmatkalle (9km suuntaan). Mutta mielelläni ajaisin sähköpyörällä silloin tällöin itsekin.

Millainen pyörä voisi sopia kohtuullisesti molemmille? Maastopyörä? Vaimo on 170 cm, itse olen 183 cm.

Toinen vaihtoehto on, että hankin sähköistyssarjan, joka olisi helppo siirtää pyörästä toiseen: vaimolla on Nishikin 401 -hybridi ja itselläni Nishikin HR80 (molemmat joustokeuloilla). Ideoita?

Jompikumpihan tuossa kärsii, pituusero teillä on kuitenkin aika iso jotta saman pyörän käyttäminen olisi molemmille mielekästä.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Pyörä vaimon mitoilla ja hissitolppa? Hieman joutuu omasta ajomukavuudesta tinkaamaan, mutta sähköavustus paikannee.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Ne kuluttaa niin vähän sähköä etten näe mitään syytä olla hankkimatta molemmille omaa sähköpyörää.

Omiin työajoihin on jo maantiepyörä, joten sähköllä tulisi ajeltua lähinnä muuta huviajoa tai jos vaimo menee julkisilla sään takia. Pohdiskelin, että olisiko hyvä ratkaisu ostaa omilla mitoilla sähkömaastopyörä, jolla vaimo ajelisi tyytyväisenä rauhallista työajoa, mutta pääsisin itse tarvittaessa vähän seikkailemaan polulle? Ymmärtääkseni maastopyörän runko omilla mitoilla olisi reilusti esim. hybridiä pienempi, joten se voisi olla vaimollekin sopivan kokoinen, ja sähköavustuksen ansiosta koon optimointi olisikin rauhallisessa ajossa vähemmän tärkeää.

Mieluummin maksaisin vähän enemmän laadukkaasta sähköpyörästä jolle on monipuolista käyttöä, kuin kahdesta keskiluokan sähköistyssarjasta.

Mun mielestä kantsii tehä just toisinpäin. Pientä pystyy ajamaan, liian iso on pyllystä. Vaihdat siihen pitkän stemmin kun lähet ite ajaan, ei vie kauaa..

Meillä menee yksi 26" sähköistetty "urbaanifillari" kahden erikokoisen ihmisen käytössä, ja se on kohtalaisen toimiva kompromissi. Fillari on alunperin minulle eli isommalle hankittu, joskin runkokooltaan ehkä pyöristetty ennemmin alas kuin ylöspäin. Vaimon käytössä se menee satulaa reilusti pudottamalla, mutta jonkin verran joutuu kurkottamaan tangolle (voi olla tottumiskysymyskin, vaimon normifillari on ajoasennoltaan aika mummo). Jos olisi tullut otettua isompirunkoinen versio omasta pyörästä niin tuskin toimisi yhtä hyvin, nyt sillä kuitenkin voivat molemmat ajaa <10 kilsan työmatkaa. Sähköavustus piilottaa vähän ajoasennon puutteita, ja toisaalta satulan pudotus pienentää tangon ja satulan välistä matkaa.

Sähköistyssarjaa en lähtisi vekslaamaan edestakaisin, käytännössä tuo satulan korkeuden säätö on maksimi mitä arkiajossa viitsii tehdä. Stemmiä tms. jos pitäisi vaihtaa ennen ajoa niin ei tulisi tapahtumaan...

noniinno Guest
    Meillä on tuommoinen, ja tuolla ajaa varmaan 160-190cm kuskit. Sporttinen se ei ole, mutta sitäkin kätevämpi moneen arkiajoon. Ajoasento on mallia letkeä, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä kun moottori avustaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hapro Katso viesti
    Toinen vaihtoehto on, että hankin sähköistyssarjan, joka olisi helppo siirtää pyörästä toiseen: vaimolla on Nishikin 401 -hybridi ja itselläni Nishikin HR80 (molemmat joustokeuloilla). Ideoita?
    No jos budjettia on ostaa kokonaan uusi valmis sähköfillari, niin eikö samalla rahalla ostais noihin kummallekin omat sähköt?

Osta ens vaimolle. Kyllä varmaan pystyt sen fillarilla ajamaan sen vertaa koelenkkiä, että saat päätettyä haluatko itelleskin?

Mieluummin maksaisin vähän enemmän laadukkaasta sähköpyörästä jolle on monipuolista käyttöä, kuin kahdesta keskiluokan sähköistyssarjasta.
    Eli ostat laadukkaan sähkösarjan. Ei niitä kuitenkaan käytännössä jaksa montaa kertaa vaihdella pyörästä toiseen. Akuissahan säästää hyvin, jos oikeasti molemmilla ei ole koskaan ajoa samaan aikaan.

Miksei saman tie osta mopoa tai skootteria...?

Sähköpyörän hankinta alkoi kiinnostaa, koska verrattuna sarjoihin, siinä saisi lisäetuna kokonaan uudenlaisen pyörän - taloudesta löytyy jo hybridi ja maantiepyörä, ja esim. (sähkö)maastopyörä toisi lisää ulottuvuuksia harrastukseen.

Lisäksi alle tonnin sähkösarjat on jotenkin epäilyttäviä virityksiä, vai onko suosituksia? Laadukkaammat ja fiksummat, kuten BionX ja Ansmann (?), ovatkin sitten jo puolestatoista tonnista ylöspäin...
    Hapro muokkasi tätä : 26.04.2015 at 18.27 Syy: Puuttui sana

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Miksei saman tie osta mopoa tai skootteria...?
    Olisiko sähköpyörä kevyempi polkea ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jperala Katso viesti
    Olisiko sähköpyörä kevyempi polkea ?
    Ei kai tohon nyt joka aiheessa kannata lähteä. Antaa dissaajien dissata.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Alottelia-14 Katso viesti
    Ei kai tohon nyt joka aiheessa kannata lähteä. Antaa dissaajien dissata.
    Ne ei kannata, tuon becel (kevytlevite) miehen irvistelyitä on vaan vähän liikaa

Sähköpyörän hankinta alkoi kiinnostaa, koska verrattuna sarjoihin, siinä saisi lisäetuna kokonaan uudenlaisen pyörän - taloudesta löytyy jo hybridi ja maantiepyörä, ja esim. (sähkö)maastopyörä toisi lisää ulottuvuuksia harrastukseen.

Lisäksi alle tonnin sähkösarjat on jotenkin epäilyttäviä virityksiä, vai onko suosituksia? Laadukkaammat ja fiksummat, kuten BionX ja Ansmann (?), ovatkin sitten jo puolestatoista tonnista ylöspäin...
    Meillä pari "alle tonnin" (900 e) Greencyclen etumoottorikittiä, ja joku muukin sähköpyörätopicissa kertoi niistä hyviä kokemuksia. En osaa sanoa mitä niissä kalliimmissa olisi sitten paremmin. Hyvin ovat toimineet. Bilteman sähkömaastopyörän toki saisi jo sillä tonnilla, tosin siinä on kyllä pieni akku, vain 8,8 Ah.

Ajatuksena on hankkia vaimolle sähköpyörä työmatkalle (9km suuntaan). Mutta mielelläni ajaisin sähköpyörällä silloin tällöin itsekin.

Millainen pyörä voisi sopia kohtuullisesti molemmille? Maastopyörä? Vaimo on 170 cm, itse olen 183 cm.

Ainoa helposti siirrettävä sähkösarja taitaa olla Copenhagen Wheel, mutta se on tilanteessa "expected to begin shipping later this spring". Kyseessä siis takanapamoottorilla ja siihen kiekkoon integroidulla akulla varustettu systeemi, joten taitaa olla ainoa setti, jonka siirtäminen pyörästä toiseen on oikeasti järkevää: pelkkä kiekko pitää siirtää. Saatavissa sinkula- ja kasettinavalla. Hinta 950 dollaria. (Ja 6-kiloisen-kiekon-kiihdyttäminen-matkavauhtiin-kestää-ainakin-vuoden -tyypit voi pysyä poissa tästä topicista.)

Parjattu joustokeula-hybridi on mielestäni hyvä sähköpyörän aihio, etenkin etunapamoottorilla. Painavalla keulalla ja kovalla vauhdilla hybridi-joustokeulasta on ihan oikeasti hyötyä kaupungissa. Toki saman edun saisi maastopyörälläkin ja sitten pääsisi vielä maastoon...

Ensimmäistä sähköpyörää ostaessa on haasteellista tehdä oikeita valintoja, koska sitä on vaikea sanoa, miten pahasti sähköpyöräilyyn hurahtaa. Ulkopuolisenkaan on vaikea sanoa, mikä se käyttöaste tulisi teillä sitten olemaan kummankin osalta. Kuitenkin tehtävänanto "vaimolle sähköpyörä työmatkoille, itse silloin tällöin", antaisi ymmärtää, että varmaan vaimon mitoilla pyörä, jossa vain on tarpeeksi pitkä satulatolppa sinullekin? Meillä vaimon kanssa 27 cm pituuseroa, ja on pari pyörää joilla kumpikin yltämme ajamaan, mutta eihän se ajoasento kovin optimaalinen voi olla molemmille.

Niin, nyt vasta itse huomasin että AP:lla käyttöä olisi sekä työmatka-ajossa että maastossa. Suoraviivainen työmatka-ajo ei imo ole setille läheskään niin vaativaa kuin maastoajo. Esimerkkinä vaikka polku/vääntösensorin reagointinopeus ja muutenkin moottorin vääntö.

Varsinaisesti en ole maastoajaja, joten tämän voi laittaa kokemattomuudenkin piikkiin; mutta joka kerta kun oikopoluilla tulee kurjempaa maastoa vastaan niin samantien polkemisen pysähtyessä stoppaava ja isolla viiveellä taas vetämään lähtevä moottori meinaa tehdä tepposet. Kelvillä ajaessa riittää kunhan motti joskus tulee mukaan, maastossa olisi kiva että avustus olisi mukana heti. Settinä siis Crystalyten City Basic joka menee melko pitkälti samaan kategoriaan kuin Greencyclenkin edullisimmat setit.

Enemmän maastossa sähköllä ajaneet voivat puhua fiksumpia.

Yksi näkökulma lisää täältä:

13cm pituusero ei ole yhtään mitään. Pyöriin on keksitty nostettava satula tätä varten. Turha ton kanssa stressata.

Tommonen hybridipyörä on varmaan ihan ok, sähköistys on järkihommaa jos pyörä on hyvä. Maastopyörän ja hybridin ero ei paljo kadulla pääse näkyyn, eikä pakosti metsässäkään jos ajaa pururataa / siistejä polkuja.
    Taitaa kaikki sähkömoottorit tulla viiveellä..mutta, hyvä puoli on se, että viive on aina looginen. Sen oppii aika äkkiä kun mettässä rytyyttää. Toki mitä enemmän voimaa moottorissa, sitä nopeemmin se voi hyökätä kuskin kimppuun... Mutta kun ajaa hetken, sähköpyörä menee äärettömän hauskasti ja helposti mettässä.

Ja noista metsäpolun stopeista ja ongelmista, ei voi kun todeta että vauhti korvaa virheet. Se on vaan totuus, pitää vaan kehittyä ja uskaltaa ajaa lujempaa.

Ja nuren viestiin..imho noita skootterikommentteja voi heitellä, mutta ne on kyllä täysin turhia. Ei liity sitten mitenkään aiheeseen. Ei millään tasolla.

M-koon maasturi menis molemmille tuossa käytössä .. itseäkin alkanut perverssisti sähköt kiinnostamaan.

^Jep tasapuolisesti molemmille väärän kokonen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tilley Katso viesti
    ... Copenhagen Wheel...
    Jotain tällaista integroitua ratkaisua odotin löytävänikin, mutta taitaa olla vielä konseptiasteella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tilley Katso viesti
    Parjattu joustokeula-hybridi on mielestäni hyvä sähköpyörän aihio, etenkin etunapamoottorilla.
    Olen muutamasta paikasta lukenut, ettei sähkömoottoria kannattaisi laittaa alumiiniseen tai joustokeulaan: vääntö voi rikkoa haarukan?

Kävin aikoinani koeajamassa BH-Motionin NEO Cross -sähköpyörän, ja momentintunnistukseen perustuva avustus kyllä vakuutti tuntumallaan. Liekö noista sähköistyssarjoista kykenee mikään samaan tuntumaan?

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Pyörä vaimon mitoilla ja hissitolppa? Hieman joutuu omasta ajomukavuudesta tinkaamaan, mutta sähköavustus paikannee.
    Nostan alkupään näkemykseni keskusteluun.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Olen muutamasta paikasta lukenut, ettei sähkömoottoria kannattaisi laittaa alumiiniseen tai joustokeulaan: vääntö voi rikkoa haarukan?
    Riippuu moottorista. Puhutaanko etumoottorista? Ehkä jos on joku todella hepponen keula ja voimakas moottori +750W niin ehkä sitten voi jotain käydä. Mutta jos on vähänkään moderni ja järkevämpi keula niin tuskin on mitään.
    Keski- ja takamoottorilla toki sitten ei tartte miettiä ollenkaan tollasta. Mielestäni keskimoottori on ylivoimasesti paras ratkasu polkupyörään, toki, se on pari pinnaa kalliimpi. Mutta hyödyt on radikaalisti paremmat kun muissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    M-koon maasturi menis molemmille tuossa käytössä .. itseäkin alkanut perverssisti sähköt kiinnostamaan.
    +1
    Pikkasen iso maasturi ei ole paha työmatkalla ja pikkasen pieni maasturi menee hyvin maastossa, varsinkin sähköavusteisena.

Mul on 19" eli taitaa olla M koon maastopyörä 29 renkailla ja oon 180cm.. 170cm nainen ajoi täysin identtisellä pyörällä ja tykkäsi kovin eikä omaan silmään näyttänyt asento pahalle, Mulla on ehkä hieman rennon pysty asento mutta en kyl haluis isompaakaan runkoa.. Tuskin sinäkään tarviit L koon runkoa jollet ole todella pitkäjalkainen(mulla jalan sisämitta 86cm)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukis Katso viesti
    Mul on 19" eli taitaa olla M koon maastopyörä 29 renkailla ja oon 180cm.. 170cm nainen ajoi täysin identtisellä pyörällä ja tykkäsi kovin eikä omaan silmään näyttänyt asento pahalle, Mulla on ehkä hieman rennon pysty asento mutta en kyl haluis isompaakaan runkoa.. Tuskin sinäkään tarviit L koon runkoa jollet ole todella pitkäjalkainen(mulla jalan sisämitta 86cm)
    19" on monilla merkeillä L-koko, 18" M koko.

Mulla pituutta 184 ja olen tykännyt L-koosta tai 19" rungosta. 18" runkoja olen pitänyt liian peinenä.

Feltin M-koon sähkötäpäri meni kuitenkin ihan kivasti. Sähköillä meno on erilaista ja pienen pyörän ketteryyttä voi kaivata maastossa sähköjen "kömpelyyden" vastapainoksi, johon tuo mun kommentti perustui.

Itse en lämmennyt sähköavusteiseen maastopyörään maastokäytössä, mutta esim. ympärivuotiseen työmatkaan, hiekkateille, metsäautoteille ja helpoille poluille huolisin kyllä. Oikeastaan kaikkialle, missä voi ajaa täpärillä penkistä.

Kun aletaan menemään teknisempään, niin sähköistä vain harmia. Ja tämä on sitten van mun mielipide, saa olla vapaasti eri mieltä.

Keskimoottori vaikuttais fiksuimmalta, ja katselin Bafangin 8Funia jo sillä silmällä, mutta asennus vaikuttaa aika työläältä. Lisäks kun noissa hybrideissä vaihteet ja jarrukahvat on yhdistetty, niin ylipäätään sellaisten sähkösarjojen asentaminen, joissa myös jarrukahvat pitää vaihtaa, on vähän taas hankalampaa.

Alumiinihaarukan välttäminen tulee siitä, että alumiiniset dropoutit eivät ole niin kestäviä. Tämä ongelma ratkaistaan asentamalla lisätueksi ns. torque arm, joka välittää momenttia haarukanpäästä ylemmäs haarukkaan.

Joustohaarukat taas, no, eihän huonoimmat hybridijoustohaarukat kestä oikein mitään. Kuten moottoritonta maastossa ajoa. Tai että 100+-kiloinen jarruttaa kunnolla. Mutta kyllä suurin osa kestää. Eli sanoisin, että tavallinen joustohaarukka kestää kyllä laillista sähkötieajoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Keski- ja takamoottorilla toki sitten ei tartte miettiä ollenkaan tollasta. Mielestäni keskimoottori on ylivoimasesti paras ratkasu polkupyörään, toki, se on pari pinnaa kalliimpi. Mutta hyödyt on radikaalisti paremmat kun muissa.
    Joo, keskimoottorihan on sähköpyörien luksusta. Momentintunnistus tekee hitaissa paikoissa ajamisesta helppoa. Lisäksi renkaita ja kiekkoja voi vaihdella entiseen tapaan helposti. Jälkiasenteiset keskimoottorisetit eivät oikein sovellu maastoon, moottori törröttää niin ulos, mutta valmiiksi maastoon tehdyissähän on jonkinmoiset iskusuojat valmiina.

Keskimoottori vaikuttais fiksuimmalta, ja katselin Bafangin 8Funia jo sillä silmällä, mutta asennus vaikuttaa aika työläältä. Lisäks kun noissa hybrideissä vaihteet ja jarrukahvat on yhdistetty, niin ylipäätään sellaisten sähkösarjojen asentaminen, joissa myös jarrukahvat pitää vaihtaa, on vähän taas hankalampaa.
    Noissa voi saada magneettikytkimen jonka saa kiinni olemassaoleviin jarrukahvoihin. Omassa setissä oli kolmipiikkinen liitin jonka päähän sai joko integroidun e-brakekahvan, tai sitten tällaisen switchin jossa magneettinen prikka liimattiin jarruvipuun ja sensori kahvan kiinnityskohtaan: http://cdn.shopify.com/s/files/1/051...g?v=1428948775

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •