Sivu 1 / 5 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 141

Aihe: Ensimmäinen yksivaihteinen(?)

Ensimmäinen yksivaihteinen(?)

Tekis mieli kevään tullessa kokeilla polkea jollakin muullakin kuin tuolla nykyisellä 24-vaihteisella jokapaikanhöylä-hybridillä. Toi on nyt viis vuotta vanha ja mun ainut oma pyörä oikeastaan sitten ala-asteen. Kaveri osti viime kesäks jonkun Feltin cyclocrossin ja kehu ainakin kovasti että mukava polkee niin ajattelin että miksei itekkin hankkis samantyylistä pyörää kapeilla renkailla. Budjetti mulla on kovin rajallinen, n. 700e joten täytyy varmaan jättää vaihteet pois jotta pyörän laatu ei ihan romahda, vai? Kannattaako nykysin tilata ulkomailta fillari vai saako kotisuomesta hyviä pyöriä? Tilanne on vähän paska siinä mielessä kun asun itärajan lähellä ihan landella ja lähimpään kaupunkiin on matkaa lähemmäs 50km, jossa ei taida edes olla pyöräkauppaa.

Auttakaa miestä mäessä, tai oikeastaan pyöräkuumeessa

Vähän vielä lisää niin saa jo todella hyvää maantiepyörää: https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3577

Eikös nuo sinkulat menneet muodista jo aikoja sitten.

Muodista mä en tiiä mitään, jos tietäisin niin tuskin hybridillä polkisin. Ajattelin et jos pyörästä karsii vaihteet niin sen luulis saavan halvemmalla, ja luulis et noissa ois vielä vähemmän huollettavaaki. Voi olla kyl et oon ihan väärässäki, ku en oo seurannu ollenkaan pyörien hintoja. Hieno on pyöräsi, mut jos hinta sivuilla on tonni, niin paljo maksaa että se on mulla tossa pihassa siinä kunnossa et hyppään selkään ja lähden polkemaan?

Tonnilla tosiaan saa jo hienohkoja saksalaisisesta postimyynneistä, 105-osaa ja kaikkea. Mutta jos on pakko halvelmmalla niin vaikka

http://www.bike-discount.de/en/buy/f...2504/wg_id-110

http://www.bike-discount.de/en/buy/f...60283/wg_id-37

Jos pahastikin 1-v kuume kuumottaa niin ideoita veljesfoorumilta

Sinkulointi on ihan järkevää hommaa sekin, yksinkertaistamisen hyötyihin pyrkiessään.
    Sinkulalla ei ole sen kovempaa kiirettä kuin mitä ruisvaihteella pääsee ja pohkeetkin vahvistuu kummasti.
    Pyörän yksinkertaisuus tekee siitä toimintavarmemman.

Kona Paddy Wagon tarjouksia ei taida nyt enää löytyä ylivuotisista, tai ei vaan osunut silmiin.
    Oikea välitys on sitten se omaan ajoon sopiva, eli pitää varautua vaihtelemaan rattaita sopivaa välitystä hakiessa.

Sinkulalle vahva kannatus täältä. Usein ne jotka yksivaihteisia isommin dissaa eivät ole itse kokeilleet. Imo Zen on vahvempi kun ei tartte miettiä vaihteita, vain polkea - sitten kun se ittelle sopiva välitys on löytynyt.

http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec073772 Plugeista ovat monet tykänneet. Kannattaa tsekata muukin Evansin sinkulatarjonta. Kauppana ei ole moittimista.

Tuolla enempi sinkulajorinoita http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ Tsek. Rompetori jos jtkn sopivaa käytettyä löytyisi. Ostoilmo saattaisi myös tuottaa tulosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dasser Katso viesti
    Muodista mä en tiiä mitään, jos tietäisin niin tuskin hybridillä polkisin. Ajattelin et jos pyörästä karsii vaihteet niin sen luulis saavan halvemmalla, ja luulis et noissa ois vielä vähemmän huollettavaaki. Voi olla kyl et oon ihan väärässäki, ku en oo seurannu ollenkaan pyörien hintoja. Hieno on pyöräsi, mut jos hinta sivuilla on tonni, niin paljo maksaa että se on mulla tossa pihassa siinä kunnossa et hyppään selkään ja lähden polkemaan?
    Postitus (pahvilaatikkoineen) plus polkimet tulee tuohon päälle. Vajaa satanen niihin menee.

Sitten tietysti tulee hankittavaksi kaikki muu puolipakollinen sälä, kuten ajohousut ja -kengät. Pari-kolmesataa niihin pitää varata. Lidlistä voi saada muutaman viikon päästä suht. kelvollista kamaa halvemmalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dasser Katso viesti
    Budjetti mulla on kovin rajallinen, n. 700e joten täytyy varmaan jättää vaihteet pois jotta pyörän laatu ei ihan romahda, vai? Kannattaako nykysin tilata ulkomailta fillari vai saako kotisuomesta hyviä pyöriä?
    Full support sinkulalle myös täältä, mutta tylsä tosiasia taitaa olla sellainen, että koska sinkula aina vaatii erikoisratkaisuja rungon suhteen, mikä taas kasvattaa kustannuksia, ei 700 eurolla saa juurikaan sen laadukkaampaa sinkulaa kuin mitä saa vaihteellisenakaan.

Genesiksen Day One levyillä tai ehkä ilmankin olisi varmaan ihan hyvä peli käyttösinkulaksi. Levareilla hinta lienee jossain 900 euron paikkeilla ja V-annejarruilla vähän vähemmän. Halvoilla BMX-tyyppisillä vapaarattailla varustettuja sinkuloita kannattaa ehkä välttää, sillä niiden kanssa sinkulaelämän helppous ei aina välttämättä toteudu.

Genesistä pitäisi saada myös Suomesta (maahantuoja Tom Sports Turussa, osaa kertoa paikalliset jälleenmyyjät). Mutta jos ei pääse itse liikkeestä hakemaan, ulkomailta tilaaminen voi tulla rahtien suhteen edullisemmaksi kuin Suomen sisällä lähetteleminen.

All City Nature Boy disc toinen ilmeisen perushyvä yksivaihdekrossipeli vähän Genesistä hienommilla yksityiskohdilla varustetulla rungolla ja kaiketi ihan kelvollisilla osilla, mutta hinta pompsahtaa jo reiluun tonniin. Myös sitä saa Suomesta, maahantuoja Foxcomp, myöskin Turussa.

Reilulla 800 eurolla saa rungon laadultaan ja osiltaan tuollaista noin 800 euron terässinkulaa vastaavan teräsvaihdekrossarin myös, joten siinä mielessä sinkulan kanssa ei varsinaisesti säästä kuin ehkä ptikässä juoksussa voimansiirron kulutusosien kanssa kenties vähän. Esim Wiggleltä pyörä tulee Suomeen kuluitta, tuosta tosin vain s-kokoa saatavilla juuri nyt: http://www.wiggle.co.uk/verenti-subs...x11-sora-2014/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

"Landeja" on tietysti monenlaisia ja pikitie verkosto Suomessa hyvä mutta ehkä kysyjän tarpeisiin saattaisi sopia silti paremmin cyklocross- tyylinen yksivaihteinen (siis V- jarrut, cantileverit tai levyt). Tai jopa 29er kevyellä rengastuksella.
    Noissa Plugissa ja Paddy Wagonissa näyttäisi olevan melko rajallinen rengastila sekä maantiejarrut.

IncBuff Guest
    Itärajan tuntumassa landella lienee vähän reilumpaa nousua ja sorateitäkin tarjolla mitä on mukava cruisailla. En kyllä ihan heti lähtisi jotain Paddy Wagonia tuonne ostamaan. Joku cyclocross vaihteilla olisi minun valintani. Muodikas sinkula on ihan kiva kaupungissa jne. mutta tonne ei.

Muodikas sinkula on ihan kiva Tahkollakin. Se ei pelaa, joka pelkää ja jos asenne on oikea, sinkulalla pärjää siellä, missä vaihdepyörälläkin. Suomesta kun mitään vuoria ei kuitenkaan löydy niin, se missä tiesinkulalla ottaa takkiin (ja ajoittain myös pattiin) vaihteelliseen verrattuna, on loivat alamäet ja pitkät myötätuulipätkät, joissa kadenssi ei riitä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

IncBuff Guest
    Niin niiden parin fanaatikon mielestä. 99,5% pyöräilijöistä on toista mieltä. Aloittelijalle se kääntyy varmasti varsin pian sille ei kiva osastolle mäkisessä maastossa.

Pidempi aikainen vastatuuli pistää jo helposti vituttamaan sinkuloidessa.

Yksivaihteista (omaani) olen joskus sanonut vakionopeuspyöräksi. Siis: on olemassa jonkin verran rajoittunut nopeusalue, jolla sitä on hyvä polkea. Se, onko tuo hyvä vai huono asia riippuu omista tarpeista ja mieltymyksistä.

Yksivaihteisella pidät tasaista vauhtia, mutta rasitus vaihtelee.
    Monivaihteisilla useimmat pitävät tasaista rasitusta ja vauhti vaihtelee.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

^^ Juu totta - 99,5% pyöräilijöistä on toista mieltä, vaikka eivät ole sinkulaa edes kokeilleet. Jos tosissaan kokelisivat, osa voisi itselleenkin yllätykseksi olla toista mieltä. Tällä foorumilla törmää aloittelija helposti sellaiseen arvomailmaan, että maastossa ei pysty polkemaan ilman täysjoustoa tai vähintään läskipyörää, maantielle on turha lähteä ilman hiilikuitua ja ultegraa ja ilman vaihteita ei pysty ajamaan missään ellei ole vähintään masokistisia piirteitä.

Jos sinkula-ajatus kiinnostaa, minusta sitä kannattaa kokeilla, mutta säästämismielessä ei. Motiivi pitää olla jossain muualla.

Heitetään nyt vaihteellisista pyöristä budjettiin sopiva Rove AL. Saa tilattua Suomesta muutamastakin kaupasta. Mielestäni siinä on aika paljon pyörää tuolla hinnalla, ja sopii monenlaiseen ajeluun. Täällä löytyy keskustelua kyseisestä pyörästä, tuosta alumiiniversiosta ainakin viimeiseltä parilta sivulta.

Jos hakusessa on varmasti sinkula eikä vaihdepyörä, voi tämän viestin ohittaa.
    velib muokkasi tätä : 04.03.2015 at 10.05

Minäkin olen miettinyt kakkospyörää läskin rinnalle, ajo siis satunnaista työmatkaa yms. pk-seudulla. Mitä mieltä raati näistä http://www.bike-discount.de/en/buy/f...33179/wg_id-37 http://www.bike-discount.de/en/buy/s...66300/wg_id-37

Varsinkin jälkimmäinen mielyttää silmää kovasti.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Yksivaihteista (omaani) olen joskus sanonut vakionopeuspyöräksi. Siis: on olemassa jonkin verran rajoittunut nopeusalue, jolla sitä on hyvä polkea. Se, onko tuo hyvä vai huono asia riippuu omista tarpeista ja mieltymyksistä.

Yksivaihteisella pidät tasaista vauhtia, mutta rasitus vaihtelee.
    Monivaihteisilla useimmat pitävät tasaista rasitusta ja vauhti vaihtelee.
    Niin se on sitten kiva kun kunto ei riitäkään pitämään sitä tasaista vauhtia nousussa kun rasitus nousee punaisen puolelle. Vaikka jokainen fillarifoorumilainen on ajanut Alpe De Huezin ylös 50-15 välein ilman, että nousee edes putkelle niin vähemmän ajaneelle Suomestakin löytyy ihan varmasti sellaisia nousuja, joissa sinkulalla (jos välitys edes jollain tavalla järkevä tasaiselle) ei jaksa koko matkaa pitää tasaista vauhtia eikä tarvitse mennä edes Lappiin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Heitetään nyt vaihteellisista pyöristä budjettiin sopiva Rove AL. Saa tilattua Suomesta muutamastakin kaupasta. Mielestäni siinä on aika paljon pyörää tuolla hinnalla, ja sopii monenlaiseen ajeluun. Täällä löytyy keskustelua kyseisestä pyörästä, tuosta alumiiniversiosta ainakin viimeiseltä parilta sivulta.
    Tämä on järkevä ehdotus. Jotenkin meni itseltä ohi, vaikka juuri ajoin töihin moisella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuva shikaani Katso viesti
    Minäkin olen miettinyt kakkospyörää läskin rinnalle, ajo siis satunnaista työmatkaa yms. pk-seudulla. Mitä mieltä raati näistä http://www.bike-discount.de/en/buy/f...33179/wg_id-37 http://www.bike-discount.de/en/buy/s...66300/wg_id-37

Varsinkin jälkimmäinen mielyttää silmää kovasti.
    No SE jälkimmäinen onkin disainattu kusemaan harjaantumattomaan silmään. "Skenessä" tuon kanssa joutuu auttamatta naurunalaiseksi eikä pelkästään siksi, että SE on tunnetusti ehtaa paskaa suoltava halpabrändi. Feltti on lähempänä sitä, mikä nykyään koetaan muodikkaaksi ja muutenkin brändi, joka tekee myös kunnollisia fillareita, vaikkei se mikään laadun tae olekaan (ajan Langsterilla, tiedän nää hommat).

400€ fillarit on päivitysaihioita tai ns. oppirahapyöriä. Eli niillä ajetaan jonkin aikaa ja sitten aletaan vaihtamaan parempia osia, kun paljastuu mitä kuraa tehtaalla on niihin kiinni laitettu. Kun kyseessä on vielä ensimmäinen yksivaihteinen, niin fillarin jälleenmyyntiarvo on hyvä pitää mielessä, koska eka ei koskaan ole se oikea. SE menee metallinkierrätykseen, Feltti menee kaupaksi.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

^Just tuli sama mieleen hi-ten rungot painoa varmasti lähelle 16kg, siinä sitä iloa vaihteettomalle. Jos olisi pakko siirtyä evoluutiossa taaksepäin ja hankkia sinkula niin esim. oman titaanin duunaisin ja pääsis tuonne kuuden kilon nurkille, sellaista vois harkita jo polkea.

No näinhän se varmaan on että halvalla ei hyvää saa tässäkään tapauksessa mutta ei tämäkään http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec073770 juuri kalliimpi ole ja ylempänä todettiin että olis kelpo peli? Mulle pyörä tulis selkeästi kakkospyöräksi jonka uskaltaa jättää kaupan pihaan(lukittuna), läskissä alkaa olemaan niin kalliita osia että sitä en jätä mihinkään muualle kuin lukittuun tilaan.

Jos tekis sinkulan siitä Cannondale R900 rungosta joka pehmeni sen verran vuosien mittaan että rupesi vaihtamaan ihan itsestään. Siitä sais pienellä vaivalla 7,5 kiloisen sinkulan.

^^mä onnistuin löytämään tuosta sen hieman paremman "1"-version reilulla kolmellasataa syksyllä (ovh ~600). Se vaikuttaa varsin pätevältä. Noita Chargen sinkuloita löytää brittikaupoista aika hyvillä alennuksilla toisinaan. Painaa muuten L-koossa 9,6kg. Ei mikään enkelipölykeiju.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Niin se on sitten kiva kun kunto ei riitäkään pitämään sitä tasaista vauhtia nousussa kun rasitus nousee punaisen puolelle. Vaikka jokainen fillarifoorumilainen on ajanut Alpe De Huezin ylös 50-15 välein ilman, että nousee edes putkelle niin vähemmän ajaneelle Suomestakin löytyy ihan varmasti sellaisia nousuja, joissa sinkulalla (jos välitys edes jollain tavalla järkevä tasaiselle) ei jaksa koko matkaa pitää tasaista vauhtia eikä tarvitse mennä edes Lappiin
    Mulla oli Pirkassa sinkulassa 46/17 välitys ja silläkin ohitteli vaihdepyöriä siellä. Keskinopeus oli aika lailla tasan 30 km/h. Jaa niin Pirkassa ei ole mäkiä ja tuosta on aikaa pari kolme vuotta. Nykykunnolla ei uskaltaisi lähteä haastamaan kun maksakin on taas turvonnut varmaan reilusti!
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^^mä onnistuin löytämään tuosta sen hieman paremman "1"-version reilulla kolmellasataa syksyllä (ovh ~600). Se vaikuttaa varsin pätevältä. Noita Chargen sinkuloita löytää brittikaupoista aika hyvillä alennuksilla toisinaan. Painaa muuten L-koossa 9,6kg. Ei mikään enkelipölykeiju.
    Myös Chargen vaihteellisia löytyy todella hyvillä alennuksilla brittiläisistä nettikaupoista. Esim. Plug 3:sta myydään nyt ~ 1000€, mutta heinä-elokuussa tarjoukset voi olla 750-850€. Tämä oli tosin viime kesän tilanne, kun omaani tilasin.

Itseäni alkoi sinkulassa (Paddy Wagon) ottamaan pannuun se että omalle rapakunnolle sopivaa välitystä ei vaan oikein löytynyt. Semmoinen välitys millä mun duunimatkan mäet pääsee oksentamatta ylös oli sitten tasamaalla noin 25 km/h maksimivauhtia. Ja se ei riitä Vaihteellinen maantiepyörä siis tilattu nyt... Kannattaa siis hieman pohtia missä sillä sinkulalla aikoo ajella ennen kuin ostaa vaan sen takia että täällä suositellaan semmoista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Mulla oli Pirkassa sinkulassa 46/17 välitys ....
    Kuin myös mun ex-Aerossa (Rostsekissa 38/15, joka on kukakuinkin sama). Etelä-Suomessa ei ole tullut vastaan yhtään asphalttimäkeä, joka ei mene ajamalla (Santapakanmäki vain Rinnekodin puolelta *nolomio*). Hiekkateillä kyllä senkin edestä. Pisin lenkki 2vrk/ reilu 300km, eikä ahistanut ollenskans, päinvastoin. Jos olisi ollut aikaa niin toinen mokoma.... Tosin toisella kerralla väärin suunniteltu reissu meinasi alkaa uituttamaan oikeesti; 5h n.10m/sek vastatuuleen. Sen jälkeen jalat oli enempi kuin al dente. Vaikka sinkulasta kovasti tykkään niin tunnustan että se oli hyvä päivä ingenjöörille kun pyörän vaihteet keksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keskiäkäinen lohjalainen Katso viesti
    Sitten tietysti tulee hankittavaksi kaikki muu puolipakollinen sälä, kuten ajohousut ja -kengät. Pari-kolmesataa niihin pitää varata. Lidlistä voi saada muutaman viikon päästä suht. kelvollista kamaa halvemmalla.
    Ite ainakin ajelisin maantiepyörälläkin ihan tavallisilla shortseilla ja lenkkareilla. Mikä siinä on että kun käyräsarvisella tangolla varustettuun pyörään lisätään vaihteet ja kapeat kumit niin samalla pitäisi vaihtaa vaatetuskin ihonmyötäisiin trikoihin.

^ se on niitä muotipoliisi-juttuja.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Mulla oli Pirkassa sinkulassa 46/17 välitys ja silläkin ohitteli vaihdepyöriä siellä. Keskinopeus oli aika lailla tasan 30 km/h. Jaa niin Pirkassa ei ole mäkiä ja tuosta on aikaa pari kolme vuotta. Nykykunnolla ei uskaltaisi lähteä haastamaan kun maksakin on taas turvonnut varmaan reilusti!
    No hieno homma. Varmaan moni muukin 10k vuodessa ajanut tohon pystyy, mutta entä ne jotka on ajanut aiemmin pari sataa vuodessa.

Ai lenkkareilla, jos jossain niin sinkulassa on lukkopolkimista tosiaan apua kun täytyy saada voimaa peliin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •