HuntteriElectrobikeCanyonHelkamaRideGiant
Sivu 111 / 134 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 61 101 109 110 111 112 113 121 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.301 - 3.330 / 4008

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

  1. #3301
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Viimeinen 9kk 510h ja keskisyke 67% maksimista eli reipas 20bbm aerokynnyksestä. Tässä kaikki liikunta punttia lukuun ottamatta. AIka linjassa
    Itselläni on kanssa pyöräilyn keskisyke vuoden ajalta 67% maksimista, mutta kuitenkin alle aerokynnyksen.

  2. #3302
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Enemmän kuin ketkä? harrastelijat. Harrastelija ajaa 20 000km vuodessa, ammattilainen ei varmana aja 60t jos kilpailee ja meinaa kisoissa pärjätä niin ei sitä harjoittelua saa olla liikaakaan.
    Maratoonari kun hölkkää maratonin viikossa niin ei se maraton ala kovempaa kulkemaan, ja pitää juosta niitä kovia vitosia ja kymppejä jotka onnistuu parhaiten vaikka ratakisoissa.
    Arvioin tunteja, en kilometrejä. 25h/vko x 11kk = 1200h, yksi kevyempi lomakuukausi. Vertasin omiin tunteihin ja siitä 3-kertainen määrä. Tuntimäärät on eri lajien välillä vertailukelpoisia. Parhaat mieshiihtäjät harjoittelee vuosittain 1000-1100h, naiset 900-1000h. Sundbyn on sanottu harjoitelleen yli 1200h, mutta siitä ei ole varmuutta. Kestävyyslajien urheilijoista pyöräilijät ja uimarit pystyy harjoittelemaan eniten. Ajetuista km-määristä ei ole tietoa, mutta veikkaisin että reippaasti yli 30tkm ammattilaiset ajaa, 30-40tkm ? Jos harjoituslenkkien keskinopeus on 30kph niin 1200 x 30 = 36tkm. Osa harjoittelusta on myös muuta kuin pyörällä ajamista.

    Totta on että ei sitä harjoittelua voi olla määräänsä enempää, liika on liikaa. Tosiasia on kuitenkin se että ahkeruus palkitaan, yleensä ne menestyjät harjoittelee myös eniten. Varsinkin kestävyyslajeissa se määrä joka koostuu PK-alueen harjoittelusta on vaan niin tärkeää.

  3. #3303
    pulmark Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    Juu ainakaan noiden datojen perusteella ei ihan hirveetä määrää rykimistä ole. Voishan tuosta laskea vaikka keskiarvo tuntimäärän joka vietetään Z5 alueella. Edit: näköjään noin 3% oli treeniajasta sekä Z4 että Z5 alueella, joka tekee 25h kumpaakin. 1h viikossa. Z3 on noin 8% eli 68h.
    Juu, itsellä intensiteettijakaumat sykkeen perusteella menee vuosittain Z1-Z2 88-90% (PK), Z3 7-8% (VK), Z4-Z5 3-4% (Intervalliharjoittelua: AnK,VO2Max vedot)

  4. #3304
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    1.448
    Tuossa tutkimus joka julkaistu viime kesänä: kilpailudataa tehon ja sykkeen osalta, eri duraatiot, keskiarvot yms.
    20 World Tour ajajaa, kilpailudata 1-4 vuodelta, ajajilla yhteensä 100 UCI voittoa (joista 45 World Tour voittoa, sisältäen 29 Grand Tour voittoa), eli ihan maailman eliitistä kysymys.
    Keskisykkeet kisaluokituksesta riippuen 70 %+-, mutta sykejakauma on suuruusluokkaa sellainen että 80-90 % max sykkeestä kokonaisajasta noin kolmannes ja yli 90 % sykkeillä noin kymmenesosa. Esimerkiksi monumenteissa keskisykkeet kovimmat noin 75 % max sykkeestä, mutta yli 90 % sykkeellä ollaan ajasta 12 %/47 minuuttia ja 80-90 % maksimisykkeestä ajasta 34%/2h12min


    https://www.researchgate.net/publica...ory_and_Result

  5. #3305
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    35
    Nyt on peruskestävyydestä ollut jälleen juttua. Tämä on tällä hetkellä oma tutkimusaiheeni, ja siten itselleni hyvin ajankohtainen.

    Tässä keväällä otin kokeeksi tehdä videota tutkimusaiheestani:https://www.youtube.com/watch?v=6DcijsvkWU0 .

    Lyhyesti: tuntuu, että peruskestävyyden merkityksestä on olemassa enemmän hypoteeseja kuin varmaa tietoa. Siitä huolimatta se yleisesti tunnustetaan hyvin tärkeäksi osaksi kestävyysharjoittelua.

    Kaipa tässä samalla voisin laittaa linkin tutkimusprojektini sivuille ja kysellä, josko joku Jyväskylän lähiseudulla asuva innostuisi osallistumaan tutkimukseeni: https://www.jyu.fi/sport/hitvslit . Lyhyesti: Laitan yhden ryhmän harjoittelemaan vain pk-vauhdeilla ja yhden ryhmän vain intervalleja ja tasaan harjoittelun kuormitukset laskennallisesti. Sitten katsotaan aika kokonaisvaltaisesti miten kävi.

  6. #3306
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    4.860
    ^ nyt on kova! En muista tormänneeni tällaiseen tutkimukseen aikaisemmin.


    6.7 WTF/kg


  7. #3307
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.219
    Joku DDR-aikainen tutkimus taisi olla pelkästä intervallitreenistä olemassa mutta siinä ei tainnut olla kuorman tasausta mutta kylläkin ”vitamiineja”. Lähteet olis kiva, just nyt en muista missä kirjassa siihen viitattiin.

  8. #3308
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    699
    Mä oon laiskuuden ja ajanpuutteen vuoksi ajellut omat lenkit kovempaa tämän vuoden puolella, kun ei vaan kiinnosta ajella pitkiä pk-lenkkejä joka viikonloppu, on muutakin tekemistä. Ehkä sellanen 6-10 h keskimäärin tullut viikkoon, kun viime vuonna viikkotunnit olivat 12-25 h.

    Intervals.icun perusteella keskiarvo on "Threshold" ja ajankäyttö menee seuraavasti:

    Z1 29h36m 30.6%
    Z2 36h1m 37.3%
    Z3 16h16m 16.8%
    Z4 9h40m 10.0%
    Z5 3h12m 3.3%
    Z6 1h19m 1.4%
    Z7 29m23s 0.5%
    SS 11h3m 11.4%

    Tämä systeemi tuntuu yllättävää kyllä toimivan ihan hyvin. Näistä Z3-treeneistä joutuu tosin palauttelemaan aika paljon.

    Sekä VO2/FTP-puoli ja peruskestävyys ovat parantuneet, ensiksi mainittujen osalta on tullut 4x4 ja 2x20 min vetojen keskitehoenkat ihan ylivoimaisesti. Peruskestävyyttä ei ole juuri tullut testattua, kun taitaa olla ennen viime viikkoa vain muutama yli 4 h lenkki tehty tämän vuoden puolella. Talvella meni 3 h 15 min 88 % FTP:stä. Mutta nyt on peruskestävyydenkin kehitys todettu: viime viikolla meni gravelilla IF 0.81 intensiteetillä / 70 % FTP:stä 7 h 15 min lenkki ja palautui jopa seuraavaksi päiväksi ihan hyvin. Tuon lenkin aikana tuli vielä tehtyä 2x10 min FTP-tehoilla, jotta sai jalkoja tyhjiksi.

    FTP:tä olen testannut 2x20 min vedoilla. 95 % 20 min tehosta antaa yläkanttiin FTP:n ja tunnin testiä ei vaan kiinnosta ajaa. Ehkä mä sinne Unbound Graveliin tälläkin treenillä uskallan lähteä ensi vuonna jos koronatilanne on parempi...

  9. #3309
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.031
    Alla voisi olla suht helppo ja usein toistettava, vaikka lämmittelyn aikana, submaximaalinen VOmax kuntotesti ja vaatii vain 3+3min ajon. En ole kokeilut, mutta vanhan datan perusteella osuu mulla noin kohdilleen. Huomatkaa, että siellä lopussa linkki exel-tiedostoon, jolla laskeminen onnistuu. Oman max sykkeen voi laittaa itse, jos kaava antaa väärin. Comparison of the YMCA and a Custom Submaximal Exercise Test... : Medicine & Science in Sports & Exercise (lww.com)

  10. #3310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    No tuo 35km/h PK lenkki oli enemmänkin kieliposkella heitetty heitto ja pointtina lähinnä, että miten paljon kalusto (ja toki reitti) vaikuttaa vauhteihin.

    Katsoin tuosta kuitenkin tarkistukseksi yhden reilun satkun PK-lenkin TT-pyörällä ja keskari 36.8km/h keskitehon ollessa PK:n alarajalla 210wattia.
    Tunnin ajohan on yhden sortin FTP-testi. Merenpinnan tasolla ajettuna max on ollut 54.5km. Tosta voi hyvin arvioida laskemalla PK-vauhteja ja suhteuttaa niitä vaikkapa omiin treenivauhteihin tai jopa aika-ajon suomenmestaruuskisojen nopeuksiin. Sit voi tehdä niitä johtopäätöksiä siitä mikä on kova treenivauhti.

    Kalustolla on todellakin väliä ja tehoillahan noikin treenaa, tottakai.

  11. #3311
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Alla voisi olla suht helppo ja usein toistettava, vaikka lämmittelyn aikana, submaximaalinen VOmax kuntotesti ja vaatii vain 3+3min ajon. En ole kokeilut, mutta vanhan datan perusteella osuu mulla noin kohdilleen. Huomatkaa, että siellä lopussa linkki exel-tiedostoon, jolla laskeminen onnistuu. Oman max sykkeen voi laittaa itse, jos kaava antaa väärin. Comparison of the YMCA and a Custom Submaximal Exercise Test... : Medicine & Science in Sports & Exercise (lww.com)
    Toinen mielestäni hyvä submaksimaalinen testi jonka voi tehdä vaikka viikottain harjoitustilan tarkasteluun on LSCT testi (http://www.scienceandcycling.com/lsc...-perform-lsct/). Periaatteellisesti nuo kaikki perustvat suht samaan ajatukseen ulkoisen työn ja sykkeen tarkastelusta suhteessa toisiin, tähän kun lisätään vielä koettu kuormittavuus niin ollaan oikein hyvin jäljillä. Tuo LSCT testi sopii aika hyvin käytettäväksi vaikkapa kovien harjoitusten alkulämmittelyyn, jos sen päälle ajaa vielä muutamia vähän lyhyempiä avaavia vetoja niin ollaan mielestäni jo aika lähellä suht optimia lämmittelyprotokollaa. Itse tosin olen tehnyt sellaisen modauksen tuohon, että syketasojen sijaan tähtään tehotasoihin (6min @ 60% FTP, 6min @75% FTP, 3min @100% FTP). Tämä siksi, että itselläni tuppasi käymään niin (silloin kun enemmän harjoittelin) että kovan jakson edetessä sykkeen nousu selvästi hidastui ja sain ajella tuon 3min osuuden aika lähellä VO2max tehoja jos halusin siinä sykkeen saada 90% tasolle maksimista. En myöskään kokenut kovin hyväksi ajatukseksi sitä, että väsymyksen kertyessä alkulämmittelyn intensiteetti kasvoi.

    En tosin itse ollut tuossa niin kiinnostunut ennustamaan maksimitehoa tai VO2max:ia vaan enemmänkin tarkkailemaan päivän vireystilaa standardoidulla protokollalla. Hyvin myös havainnollistui se, että lyhyellä aikavälillä tapahtuvat (viikkojen sisällä) heilahtelut sykkeessä suhteessa tehoon kuvaavat enemmän muutoksia vireystilassa kuin kunnon kehitystä. Pitkän aikavälin trendiä tarkkailemalla sitten pystyi seuraamaan kunnnon kehitystä.

  12. #3312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Toinen mielestäni hyvä submaksimaalinen testi jonka voi tehdä vaikka viikottain harjoitustilan tarkasteluun on LSCT testi (http://www.scienceandcycling.com/lsc...-perform-lsct/). Periaatteellisesti nuo kaikki perustvat suht samaan ajatukseen ulkoisen työn ja sykkeen tarkastelusta suhteessa toisiin, tähän kun lisätään vielä koettu kuormittavuus niin ollaan oikein hyvin jäljillä. Tuo LSCT testi sopii aika hyvin käytettäväksi vaikkapa kovien harjoitusten alkulämmittelyyn, jos sen päälle ajaa vielä muutamia vähän lyhyempiä avaavia vetoja niin ollaan mielestäni jo aika lähellä suht optimia lämmittelyprotokollaa. Itse tosin olen tehnyt sellaisen modauksen tuohon, että syketasojen sijaan tähtään tehotasoihin (6min @ 60% FTP, 6min @75% FTP, 3min @100% FTP). Tämä siksi, että itselläni tuppasi käymään niin (silloin kun enemmän harjoittelin) että kovan jakson edetessä sykkeen nousu selvästi hidastui ja sain ajella tuon 3min osuuden aika lähellä VO2max tehoja jos halusin siinä sykkeen saada 90% tasolle maksimista. En myöskään kokenut kovin hyväksi ajatukseksi sitä, että väsymyksen kertyessä alkulämmittelyn intensiteetti kasvoi.

    En tosin itse ollut tuossa niin kiinnostunut ennustamaan maksimitehoa tai VO2max:ia vaan enemmänkin tarkkailemaan päivän vireystilaa standardoidulla protokollalla. Hyvin myös havainnollistui se, että lyhyellä aikavälillä tapahtuvat (viikkojen sisällä) heilahtelut sykkeessä suhteessa tehoon kuvaavat enemmän muutoksia vireystilassa kuin kunnon kehitystä. Pitkän aikavälin trendiä tarkkailemalla sitten pystyi seuraamaan kunnnon kehitystä.
    Myönnän, että en nyt vielä perehtynyt tuohon menetelmään, mutta eikös garminin "performance condition" jonka mittari kertoo aina noin 5-10 min treenin aloituksesta ja koko treenistä laskettu vo2max estimaatti ainakin yritä sanoa juuri näitä asioita? En tunne taustalla olevia algoritmeja enkä muutenkaan ota tämän tyyppisiä arvioita haudanvakavasti, mutta perimmäinen idea ja tavoite ovat ymmärtääkseni samat. Ja samoja tai samankaltaisia ovat varmaan myös "ongelmat" eli kuinka hyvin menetelmät kuvaavat päivän vireystilaa ja kuinka paljon ns. oikeaa kunnon kehittymistä tai huonontumista, sekä ylipäätään miten malli toimii ja osaa otta eri tekijät huomioon jne.

  13. #3313
    Liittynyt
    10/2016
    Viestit
    64
    Syke/teho suhde PK-alueella on sisällä ja ulkona lähes sama, mutta jos tarkastellaan RPE kannalta niin PK2 on "selvästi" rankempaa sisällä kuin ulkona. Mitähän tästä pitää olla mieltä? Onko outoa? Tää on mulla talvella johtanu siihen, että ajelen mielummin kevyempää PK sisällä.

    edit: On se RPE muillakin tehoilla korkeampi sisällä vaikka syke pysyisi samoissa lukemissa kuin ulkona. En tiiä oliko koko kysymyksessä mitää järkeä, voi olla ihan normaalia sisällä ajaessa.
    UKP muokkasi tätä : 20.05.2021 at 08.38

  14. #3314
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti UKP Katso viesti
    Syke/teho suhde PK-alueella on sisällä ja ulkona lähes sama, mutta jos tarkastellaan RPE kannalta niin PK2 on "selvästi" rankempaa sisällä kuin ulkona. Mitähän tästä pitää olla mieltä? Onko outoa? Tää on mulla talvella johtanu siihen, että ajelen mielummin kevyempää PK sisällä.

    edit: On se RPE muillakin tehoilla korkeampi sisällä vaikka syke pysyisi samoissa lukemissa kuin ulkona. En tiiä oliko koko kysymyksessä mitää järkeä, voi olla ihan normaalia sisällä ajaessa.
    Sisällä ei ilma vaihdu, aina on kesä kun vastuksella polkee, pl ajoviima joka ulkona ihanasti viilentää. Muuta en keksi.

  15. #3315
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Ajaminen eroaa ulkona ja sisällä aika suuresti. Riippuen vastksesta ja omista jaloista eroa on joko paljon tai ei vähän.

    Itse saan selkeästi kovemmat tehot ulkona, kun pyörällä ajetaan kovaa. Eli ilmeisesti omat jalat kaipaavat vauhdin tuomaa inertiaa.

    Trainerilla ajaminen on shokki ulkona ajamisen jälkeen. Talven aikana siihen ehtii aina tottumaan ja tehot ovat kuitenkin suht samat.

  16. #3316
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Itselläni vähän sellaiset fiilikset, että trainerilla ajo kehittä omalla kohdallani jalkoihin voimaa ja kestävyyttä, joka kyllä kantaa kesälle. Ulkona saadaan sitten se vauhti jalkoihin ja nuo kun on yhdessä, niin pyörä kulkee.

    En siis itse kykene ajamaan korkean kadenssin treenejä trainerilla, vaikka käyttäisinkin isoa välitystä. Tacx neo on hyvä, mutta siltikin kaukana ulkona ajamisesta.

    Ja joo. Rullilla jalat pyörii, mutta sieltäkin puuttuu kokonaan se pyörän+kuskin liikevoimasta tuleva inertia takaa. Eli en täysin usko tuonkaan hyötyihin. En ole tosin kokeillutkaan

    Summattuna en ymmärrä pätkääkään niitä, jotka ajavat kesälläkin sisällä trainerilla. Se nyt ei vaan ole sama.

  17. #3317
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.031
    Vastuksen vastus ei vastaa aitoa.

  18. #3318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Summattuna en ymmärrä pätkääkään niitä, jotka ajavat kesälläkin sisällä trainerilla. Se nyt ei vaan ole sama.
    Sori tähän puuttuminen kun tuskin oli viestin pääpointteja, mutta käytännön esimerkkinä tilanteessa jossa ihmisellä on vaikka tunti aikaa suorittaa (kova) treeni ja sattuu asumaan paikassa jossa on puolen tunnin matka sellaisille reiteille missä voi ajaa kovaa, on traineri käytännössä ainut sauma suorittaa kyseinen treeni. Ymmärtää ei tarvitse, mutta tämä on joillekin realiteetti jonka kanssa pitää tulla toimeen.

  19. #3319
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    599
    Omalla kohdalla tuo ero on täysin psykologinen. Samat tehot irtoaa sisällä ja ulkona, mutta ulkona on niin paljon muita virikkeitä: maisema vaihtuu, pyörää joutuu ohjaamaan, lisäksi porukkalenkeillä ja kisoissa unohtuu ne watit ja aika. Sisällä tulee tuijotettua vaan sitä hitaasti liikkuvaa kelloa/watteja ja ajatus pyöriii vaan siinä miten pahalta taas tuntuu.

  20. #3320
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Vastuksen vastus ei vastaa aitoa.
    Nämä ovat kuitenkin kehittyneet aika paljon ja toivottavasti kehittyvät jatkossakin. Minua kiinnostaisi kyllä testata erillaisia trailereita. Joitakin ilmajarrullisia malleja on kehuttu. Muistaakseni myös saris oli saanut kehuja.
    Se vauhtipyörän massa taitaa olla ratkaisevassa asemassa.

    Minulla tosiaan näkyy sama ihan oikeassakin maailmassa, eli saan mäkeen vähemmän tehoa mitä tasamaalla. Tuon vuoksi trainerin ajokin varmasti tuntuu alkuun hankalalta.

  21. #3321
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    520
    Traineritreenillä valmistaudutaan vaikka Paris-Roubaixiin.

    There’s a fine line between stupidity and dedication

  22. #3322
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    Minun on vaikea saada aikaiseksi ulkona itsekseni ajaen samanlaista harjoitusvaikutusta kuin sisällä Zwiftin ääressä. Motivaatio SS/anakynnyksellä ja yli on helpompi kaivaa virtuaalikisassa kuin maantien laidassa.

    Olisi kiva mennä ajamaan Skoda-cupiin Tampereelle ja olisi se kyllä erilaista treeniä kropalle kuin Zwiftissä, mutta ruudun äärellä saa kuitenkin samat tehot ja sykkeet, ja jää viiden tunnin matka-aika plus muu ajankäyttö muihin mieluisiin ja tarpeellisiin hommiin. Jos vaikka sitten seuraavana viikonloppuna jo pääsisi ajamaan oikeasti Hausjärvellä.

    (taisi jo mennä aika ohi aiheesta, zorgen)
    10k-kerhon jäsen

  23. #3323
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Minun on vaikea saada aikaiseksi ulkona itsekseni ajaen samanlaista harjoitusvaikutusta kuin sisällä Zwiftin ääressä. Motivaatio SS/anakynnyksellä ja yli on helpompi kaivaa virtuaalikisassa kuin maantien laidassa.

    Olisi kiva mennä ajamaan Skoda-cupiin Tampereelle ja olisi se kyllä erilaista treeniä kropalle kuin Zwiftissä, mutta ruudun äärellä saa kuitenkin samat tehot ja sykkeet, ja jää viiden tunnin matka-aika plus muu ajankäyttö muihin mieluisiin ja tarpeellisiin hommiin. Jos vaikka sitten seuraavana viikonloppuna jo pääsisi ajamaan oikeasti Hausjärvellä.

    (taisi jo mennä aika ohi aiheesta, zorgen)
    Ei mun mielestä mennyt ohi aiheesta. Kyllä kai psyykkinen valmistautuminen/ valmentautuminen kuuluu myös käsitteen kestävyysurheilun perusteet? Näin ainakin itse psykologin peruskoulutuksen saaneena kuntoutumisen psykososiaalisista tekijöistä väitelleenä (vaikka jo lähes 16 vuotta ihan muuta työkseni tehneenä) ajattelen. Eli sanat ja ilmaisut "vaikea saada aikaiseksi", "motivaatio", "olisi kiva mennä...., mutta..." kuuluvat ihan hyvin kestävyysurheilusta keskusteluun samalla tapaan kuin "FTP", "Vo2max" jne. Eikö olisi aika keinotekoista, jos tästä puolesta pitäisi tehdä oma säie, kun puhutaan perusteista?

  24. #3324
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Ei mun mielestä mennyt ohi aiheesta. Kyllä kai psyykkinen valmistautuminen/ valmentautuminen kuuluu myös käsitteen kestävyysurheilun perusteet? Näin ainakin itse psykologin peruskoulutuksen saaneena kuntoutumisen psykososiaalisista tekijöistä väitelleenä (vaikka jo lähes 16 vuotta ihan muuta työkseni tehneenä) ajattelen. Eli sanat ja ilmaisut "vaikea saada aikaiseksi", "motivaatio", "olisi kiva mennä...., mutta..." kuuluvat ihan hyvin kestävyysurheilusta keskusteluun samalla tapaan kuin "FTP", "Vo2max" jne. Eikö olisi aika keinotekoista, jos tästä puolesta pitäisi tehdä oma säie, kun puhutaan perusteista?
    Tästä täytyy olla PatilZ:n kanssa samaa mieltä. Meille voi olla fyysisesti optimaalinen harjoitusohjelma, joka ei kuitenkaan mitenkään voi toteutua ellei harjoittelijan psyyke taivu siihen. Jos psyykettä täytyy taivuttaa liikaa, ei liene enää syytä harrastaa pyöräilyäkään. Eiköhän kaikki harjoitusohjelmat ole enemmän tai vähemmän psykologisia kompromisseja. Tästä psyyken osuudesta pitäisi mielestäni puhua välillä vähän enemmänkin.

  25. #3325
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    4.860
    Kai sen tekemisen on hyvä olla hauskaa. Fiberille on miellyttävämpi vaihtoehto ajaa zwiftiä ja tehdä muuta mieluisaa. Jollekin toiselle reissaaminen, että pääsee Pyynikille kitumaan happohyokkäyksen kourissa, on se mieluisampi vaihtoehto.

    Allekirjoittanut reissasi ennen koronaa 12-14 tuntia per sivu ajamaan pari 40-45min ja rahaa paloi tietty bensoihin, majoitukseen, ruokaan sun muuhun. Kotiinviemisiksi tuli hajonnutta kalustoa. Mulle toi kuitenkin on mieluisaa tekemist
    ä ja auttaa harjoittelumotivaation kanssa.
    6.7 WTF/kg


  26. #3326
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    Minusta on mahtava juttu, että on monenlaisia, uusiakin tapoja saada aikaan haluttu harjoitusärsyke / kilpailullinen kokemus. Jos ei ole maittia matkustaa kisoihin, niin tekee sen mitä pystyy kotikulmilla (tai peräti kotona) ja osallistuu sitten niihin pikkuisiin paikalliskisoihin. Pyöräilyn harrastamista (jopa jonkinlaisin kestävyysurheilutavoittein) on monenlaista. Psyykekin taipuu paremmin, kun saa aikaiseksi sopivia kompromisseja työn ja läheisten asettamien reunaehtojen osalta.
    fiber muokkasi tätä : 21.05.2021 at 17.14 Syy: lisätty ensimmäiseen lauseeseen "kilpailullinen kokemus"
    10k-kerhon jäsen

  27. #3327
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.031
    Eihän sisäpyöräilykisoissa mitään väärin ole - ne on vaan täysin eri laji kuin ulkokisat. Itsellä loppuisi treenaaminen heti, jos tavoitteena olisi ajaa sidotussa fillarissa tunti ruutua katsoen. Eiköhän se kuitenkin ole niin, että oikeissa kisoissa ovat paikan päällä ne, jotka kokevat omat mahdollisuudet realistisiksi eli en usko että Rosendahlin eri sarjojen podiumsuosikit ajavat mieluummin kotona.

  28. #3328
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    457
    Itse en ole zwift kisoista paljoa innostunut, tuntuvat olevan liian sekalaista treeniärsykettä. Paljon sweet spottia, vetoja siellä täällä + loppusprintti. Mutta silti saan tehot ajettua paremmin sisällä valmiissa treeneissä kun ympäristö on niin kontrolloitu.
    Ja vielä suurempi syy kun ei ole vielä tehomittaria ulos, lähellä olevaan 4min mäkeen on tullut tehtyä jonkun verran all out vetoja onnistuuhan se niinkin.
    Parin viikon päästä saan tehomittarin tilattua, odotan mielenkiinnolla nähdä minkälaisia watteja ulkona tulee poljettua.

  29. #3329
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    En tosiaan ole mikään varsinainen urheilija, vaan kuntoilija joka tykkää myös kisaamisesta. Silti pistän välillä lusikkaa tähänkin ketjuun.
    10k-kerhon jäsen

  30. #3330
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.031
    Ite oon kiertänyt kisoja noin 10v ja yksikään reissu ei ole ollut turha. Koko setti on aivan loistava irti arjesta ja vastaa minilomaa. Aina pitää jättää aikaa tavata kavereita ennen ja jälkeen kisan ja joka reissuun voi yhdistää muutakin. Mainittuun rosendahliinkin on menty emännän kanssa minilomalle ja yövytty ja syöty hienosti. Viimeksi Ulvilan tempoon jälkeen ajelin kokemäen -köyliön alueella palauttavan 2h lenkin uusia maisemia katsoen. Edellisellä kerralla saatiin natiivi Jyrki Lepistö paikallisoppaaksi ja kuultiin aluetta kiertäessä lyhyt oppitunti historiasta. Sitten tulee nuo varsinaiset kisat erikseen. Nyt on ruvettu mastereissakin ajelemaan joukkueena ja sieltäkin hienoja kirijuna-muistoja. Ja varmasti kaikki osallistuneet ovat saanet hyvät fiilikset kun onnistuttiin. Näitä et ruudulta koe.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •