Sivu 113 / 113 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 63 103 111 112 113
Näyttää tulokset 3.361 - 3.383 / 3383

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

En tosiaan ole mikään varsinainen urheilija, vaan kuntoilija joka tykkää myös kisaamisesta. Silti pistän välillä lusikkaa tähänkin ketjuun.
    10k-kerhon jäsen

Ite oon kiertänyt kisoja noin 10v ja yksikään reissu ei ole ollut turha. Koko setti on aivan loistava irti arjesta ja vastaa minilomaa. Aina pitää jättää aikaa tavata kavereita ennen ja jälkeen kisan ja joka reissuun voi yhdistää muutakin. Mainittuun rosendahliinkin on menty emännän kanssa minilomalle ja yövytty ja syöty hienosti. Viimeksi Ulvilan tempoon jälkeen ajelin kokemäen -köyliön alueella palauttavan 2h lenkin uusia maisemia katsoen. Edellisellä kerralla saatiin natiivi Jyrki Lepistö paikallisoppaaksi ja kuultiin aluetta kiertäessä lyhyt oppitunti historiasta. Sitten tulee nuo varsinaiset kisat erikseen. Nyt on ruvettu mastereissakin ajelemaan joukkueena ja sieltäkin hienoja kirijuna-muistoja. Ja varmasti kaikki osallistuneet ovat saanet hyvät fiilikset kun onnistuttiin. Näitä et ruudulta koe.

Hienoa, että tykkäät kaikesta kisaamisen oheistapahtumasta myös! Minä olen aina ollut vähän ulkopuolinen, ja kun tuloksetkaan ei tue "piiriin" kuulumista, ei tuollaista kokonaisvaltaista syttymistä kisareissuihin ole syntynyt.
    10k-kerhon jäsen

Pitkään ollut haaveena osallistua jonkunlaisiin kisoihin / kuntoajoihin aluksi edes kokemusmielessä. Varmaan pitemmät 100km+ olisi oma vahvuus. Ei vaan tiedä mistä alottaisi enkä edes tunne muita pyöräilijöitä niin yksin lähteminen on aina hankalampaa. Puruveden ympäripyöräilyä katellut se olisi kohtuu lähellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Hienoa, että tykkäät kaikesta kisaamisen oheistapahtumasta myös! Minä olen aina ollut vähän ulkopuolinen, ja kun tuloksetkaan ei tue "piiriin" kuulumista, ei tuollaista kokonaisvaltaista syttymistä kisareissuihin ole syntynyt.
    Ei kisoissa ole mielestäni mitään järkeä ilman tiimiä. Yhdessä kisataan ja yhdessä treenataan. Kovat, suunnittelut porukkalenkit/treenit ovat parhautta.

Miettinyt minkähän verran kovaa treeniä on tarpeeksi kehityksen ylläpitämiseksi. Viikkotunnit nousseet 12 -> 15 tuntiin enkä ole lisännyt kovan treenin määrää, jopa hieman vähentynyt kun nautiskellut pk-lenkeistä ulkona. Intervals.icu näyttää jo 85% Z1+Z2 viimeiseltä kuukaudelta. Olisikohan järkevä lisätä kovaa treeniä Z4+Z5 vaiko tehdä kovempaa pk2 joinakin päivinä? Pitkillä lenkeillä olen välillä tehnyt 2x30min tempovetoja.

Minulla on Intervals.icu:ssa yllättävän iso ero Z1+Z2 riippuen siitä katsotaanko sykealueita (83,4 %) vai tehoalueita (68,4 %). Nehän ei välttämättä mene ihan käsi kädessä, mutta toki niiden määrittely voi olla ns. hihasta.
    10k-kerhon jäsen

^Eikös nuo ole ihan itse määriteltävissä nuo alueet? Perus setämiehen PK-lenkkihän on just sellainen, että vedetään 50% lenkistä VK:ta ja välillä MK:ta niin että tuntuu ja toinen puoli rullaillaan 0-tehoilla alamäkiä, näin saadaan lenkin keskisykkeet/tehot sopivasti PK:n ylärajalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti r.a.i Katso viesti
    ^Eikös nuo ole ihan itse määriteltävissä nuo alueet? Perus setämiehen PK-lenkkihän on just sellainen, että vedetään 50% lenkistä VK:ta ja välillä MK:ta niin että tuntuu ja toinen puoli rullaillaan 0-tehoilla alamäkiä, näin saadaan lenkin keskisykkeet/tehot sopivasti PK:n ylärajalle.
    Tähän vielä yleensä kuuluu kesäisin kerran pari viikkoon työmatkat tempona(sitten matalasykkeiset työmatkat autolla)

^ hymiö

Ei ole pelkästään setämiesten treeniohjelma.

Ohessa kolmenkymmenen parikymppisen ammattipyöräilijämiehen (U23/UCI Continental development team jäsenen ) treenijakauma vuoden ajalta; tutkimuksen sivu 9
    alle Vt 1 oltiin alle 20 % ajasta
    Vt1 ja Vt2 välillä n.60 %
    yli Vt 2 n. 10 %
    vuosittainen treenimäärä tasolla 700-800 h
    Tutkimus julkaistu joulukuussa 2020

https://www.researchgate.net/publica...etitive_Season

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Minusta on mahtava juttu, että on monenlaisia, uusiakin tapoja saada aikaan haluttu harjoitusärsyke / kilpailullinen kokemus. Jos ei ole maittia matkustaa kisoihin, niin tekee sen mitä pystyy kotikulmilla (tai peräti kotona) ja osallistuu sitten niihin pikkuisiin paikalliskisoihin. Pyöräilyn harrastamista (jopa jonkinlaisin kestävyysurheilutavoittein) on monenlaista. Psyykekin taipuu paremmin, kun saa aikaiseksi sopivia kompromisseja työn ja läheisten asettamien reunaehtojen osalta.
    Just näin. Pyöräilytietokoneiden, wattimittarien ja Stravan myötä saa aika hyviä haasteita aikaiseksi. On mukavaa treenailla omaksi ilokseen ja välillä mitata omaa kuntoaan tavalla toisella, oli se sitten 200 kilometrin soralenkki tai sitten parin kilometrin segmentti maantiellä. Työt vie omalta osaltani niin paljon energiaa ja aikaa, että olisi vähän kohtuuttoman itsekästä käyttää vielä viikonloput kisareissuihin tai valtavasti aikaa tasavauhtisten pk-lenkkien hinkkaamiseen. Tämän vuoksi olen etsinyt muitakin tapoja nostaa peruskuntoa kuin tavanomainen määrään ja melko alhaiseen intensiteettiin nojaava kestävyysharjoittelu. Mulla sweetspot on toiminut parhaiten. Se on myös aika hauskaa.

Nuorempana (no en ole kyllä edes kolmeakymmentä vielä) on tullut kisattua niin paljon muissa lajeissa, että ei oikein innosta enää lähteä viivalle muita vastaan. Oma kilpailuvietti on vielä sen verran korkea, että häviäminen tuntuu aina pahalta. Kisoista jäisi siksi aika usein vain paha mieli, kun ei mikään riitä Mieluummin ajelee yksikseen omia haasteita ja saa sitä kautta onnistumisen tunteita. Mulla on se periaate pyöräilyyn että koska se on harrastus, tulee sen antaa energiaa muuta elämää varten, eikä viedä voimia muulta elämältä.

Juu, junnut jaksaa riehua - tuossahan oli myös kisadatat mukana. ”Ko. Henkilöt joko noudattivat kynnysharjoitusohjelmaa tai eivät noudattaneet heille määrättyjä harjoitustehoja”. Mitäpä tuohon nyt sanoisi?

Uskottava se on, että PK hinkkaus on turhaa. Kävin eilen uberhinkkaa 400km brevetin ja Garmin tietää kertoa harjoittelusta, että tuottamaton .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Uskottava se on, että PK hinkkaus on turhaa. Kävin eilen uberhinkkaa 400km brevetin ja Garmin tietää kertoa harjoittelusta, että tuottamaton .
    Eikä tuo vielä mitään. Itselläni on Garmin Edge 1030 Plus jossa on lisäominaisuutena päivittäinen harjoitusehdotus. Olen noita aina joskus tehnyt ja noissakin on lopputuloksena ollut että tuottamaton. Parhaimpaan lopputulokseen on päässyt kun on sopivan monipuolisesti kuormittanut itseään treenin/lenkin aikana niin siitä Garmin tykkää. Välillä ilmoittanut että lähestyn huippukuntoa, just joo.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Eikä tuo vielä mitään. Itselläni on Garmin Edge 1030 Plus jossa on lisäominaisuutena päivittäinen harjoitusehdotus. Olen noita aina joskus tehnyt ja noissakin on lopputuloksena ollut että tuottamaton. Parhaimpaan lopputulokseen on päässyt kun on sopivan monipuolisesti kuormittanut itseään treenin/lenkin aikana niin siitä Garmin tykkää. Välillä ilmoittanut että lähestyn huippukuntoa, just joo.

Sent from my iPad using Tapatalk
    aika yksinkertainen on softa. sitten kun vähän ottaa itsestään irti ja garmin päättelee, että Vomax nousee niin statement on hyvä. ei siis tunnista mitään jaksotus jne juttuja. eli aikas 0 äppi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei kisoissa ole mielestäni mitään järkeä ilman tiimiä. Yhdessä kisataan ja yhdessä treenataan. Kovat, suunnittelut porukkalenkit/treenit ovat parhautta.
    tästä kans lähtisin liikkeelle. Tiedän Eskon tasamaan tehot ja vauhdin, niin moni tiimi ottaisi mielellään sen voiman itselleen. Minä voitan - joukkue voittaa - se kantsii monen ajatella uudelleen. Meillä ollut monesti IK mastereissa se plääni, että jos meikis irtiottotyyppinä ei pääse irti, niin tietyssä vaiheessa käyn sanomassa kirimiehelle, että palveluksessanne. Sitten mun tehtävä on ollut levätä vaikka vika tunti, jotta jalkaa riittää. Kirimieheltä on tullut se palaute, että säästää jalkaa kun voi seurata tuttua, jolla suht varmasti jalkaa riittää loppuun asti. Eli kuten paaton sanoi joukkuelaji, ja kaikille löytyy rooli.

Miten ajatte pk-lenkit kovalla helteellä, sykkeen vai tehon mukaan? Tehot kun tuntuu olevan alemmat kuin normaalisti pk-sykkeillä. Jännä kun leposyke laskenut yhtäkkiä muutaman pitkän helteisen lenkin jälkeen monella lyönnillä.
    Mitä olen lukenut johtuu kai veren plasmatilavuuden kasvusta. Teettekö kovia treenejä ollenkaan näillä helteillä?

Mun mielestä sykkeiden ja fiiliksen mukaan. Ainakin kynnys voi laskea kovassa helteessä tosi paljon.

Niin ja kovat setit kannattaa tehdä aamulla. Samoin olen huomannut, ettei helteellä oikein pysty yhdistämään kovia pk lenkkeihin kuten normaalisti.

Itse olen nyt espanjassa ja täällä on onneksi aamulla sopivan viileää. Suomessa ei niin taida olla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Miten ajatte pk-lenkit kovalla helteellä, sykkeen vai tehon mukaan? Tehot kun tuntuu olevan alemmat kuin normaalisti pk-sykkeillä. Jännä kun leposyke laskenut yhtäkkiä muutaman pitkän helteisen lenkin jälkeen monella lyönnillä. Mitä olen lukenut johtuu kai veren plasmatilavuuden kasvusta. Teettekö kovia treenejä ollenkaan näillä helteillä?
    Tuntemuksien mukaan menty, aamulla kovat vedot ja illalla rauhallista. Ei ainakaan itsellä onnistu näin ~30c lämmössä yhdistää kovia vetoja pitkään lenkkiin. Kelit kyllä loistavat jos haluaa testata mikä mahtaa olla maksimi syke.

Kaipa se vaikuttaa mikä on treenin tavoite. Yksi peruskestävyystreenin tehostusjuttuhan on ajaa se kuumassa. En tiedä osaako esim sydän päätellä tarvitaanko sitä enempi tehojen vai lämpötilan takia. Jos nyt pitäisi vetää jalkalihakseen kohdistuvia treenejä (Periphedal adptions) niin voisi olla vaikeaa.

Itse tein juuri eilen 2*20min tehoilla joka normaalisti on minulle perus VK suorittamista, sen sijaan eilen nuo setit tuntui pahemmalta kuin ikinä. Yleensä olen helteestä tykännyt mut nyt alkaa riittämään, toivoo vain että lämpötilat laskisi kymmenkunta astetta mutta ei toivoakaan kun katsoo sääennustetta.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Itse ajaisin sykkeen perusteella treenimielessä. Teho kertoo kuitenkin ”vain” ulkoisesta työstä. Syke sisäisestä vasteesta. Kun lämpötila nousee riittävästi vaikuttaa se mm. glykolyysiä kiihdyttävästi jolloin samalla teholla kertyy enemmän laktaattia ja happamuutta. Syke ja tuntemukset seuraavat tätä muutosta, tehot eivät. Lämpötila-adaptaatioiden haku sitten oma asiansa. Suht paljon saadaan aikaan jo kevyellä intensiteetillä, mutta myös kisaspesifillä teholla on merkityksensä.

Ja tosiaan plasmavolyymin kasvu ja sitä kautta iskutilavuuden kasvu ja esim. leposykkeen lasku (ja oletettavasti HRV:n kasvu) kertonevat hyvästä lämpöadaptaatiosta. Samalla vastaavasti hien eritys tehostuu, mutta samalla hiki laimenee (paitaan pitäisi kertyä vähemmän valkoisia rantuja). 2-3 viikkoa taitaa olla semmoinen oletettava adaptaatioaika, mutta jo hyvin nopeasti lähtee tapahtumaan merkittäviä adaptaatioita.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •