Sivu 115 / 115 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 65 105 113 114 115
Näyttää tulokset 3.421 - 3.435 / 3435

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

Loppupeleissä yksittäisen sykelukeman perusteella (esim. maksimisyke, kynnyssyke) kaikkien sykealueiden laskeminen on suht epätarkkaa.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...76#post3042576

Tosta eteenpäin ainakin jotain juttua Frielin kaavoista

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Loppupeleissä yksittäisen sykelukeman perusteella (esim. maksimisyke, kynnyssyke) kaikkien sykealueiden laskeminen on suht epätarkkaa.
    Ja tällä siis tarkoitan sitä, että esimerkiksi fysiologisten kynnysten (aerobinen ja anaerobinen), ja siten harjoitusalueiden, sijainti suhteessa maksimisykkeeseen tai anaerobiseen kynnyssykkeeseen, on hyvin vaihtelevaa jopa siinä määrin että standardisykealueilla harjoitellessa voi yksi henkilö hyvin olla peruskestävyysalueella, toinen vauhtikestävyys ja kolmas maksimikestävyys. Parin viime viikon sisään olen tullut
    määrittäneeksi aerobisen kynnyksen sekä 48% tasolle maksimisykkeestä että 90% tasolle maksimisykkeestä. Eikä tarkastelu suhteessa anaerobiseen kynnyssykkeeseen olisi juuri kaventanut eroa. Nämä toki ääriesimerkkejä, mutta vaihtelu on suurta. Molemmissa vielä siis kyseessä ihan todellinen mitattu maksimisyke eli ei
    sitäkään virhelähdettä.

Parempaan tulokseen päästään itse asiassa koetun rasittavuuden avulla, 6-20 asteikolla noin 13/20 aerobisella ja 17/20 anaerobisella kynnyksellä, 1-10 asteikolla 3-4/10 ja 7/10 vastaavasti.

Tuon uskon. Muutenkin suosittelen tuota koetun rasittavuuden oppimista, se kun on joka hetki juuri meille se oikea. En tiedä onko kovin tieteellinen, mutta sykkeen nopea lasku mielestäni kertoo aerobisesta alueesta. Kun mennään yli aerobisen kynnyksen alkaa hidastua. Toki matkan pitää olla maltillinen ja rasitustilan muutenkin normi. Pitäisi joskus oikein mitata sykkeen palutumisnopeus bbm/s erilaisten sykkeiden jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anselmo Katso viesti
    Ite kans yritin joku aika sitten löytää sitä keskustelua tästä langasta, mut turhaan... Mua kiinnostais miten noi Frielin alueet toimii pidemmän päälle, ku mun rajallisen tietämyksen mukaan noi tuntuu aika korkeilta???? Frielin kaavalla mun Z1 loppuis lukemaan 145 ja Z2 160.
    Eli olet siis jollain testillä selvittänyt sun anakynnys sykkeen?

Kyllähän tuo muakin kummastutti että pk-alue nousi noin 8-10bpm ylemmäs verrattuna sykereserviin perustuvaan kaavaan. Mutta sitten taas fiilispohjalta toi anakynnykseen perustuva tuntuis olevan alueella, toki päiväkohtaisia eroja on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eli olet siis jollain testillä selvittänyt sun anakynnys sykkeen?
    Jep, tunnin keskisyke 181. Tais olla kyllä hieman reipas tunti, tarkemmin ottaen. Ajoin sen mitä koneesta lähti, kovempaa en ois päässy

Onkos Anselmon iso kone kunnossa ja ajoitko tuon tasateholla tehomittarin kanssa?

Itse juuri katselin, että fillarointia aloitellessa sain hurjia tunnin maksimeita cyclokisoissa. Kuolin täysin. En todellakaan pidä tuota sykettä omana kynnyssykkeenäni.

Mä olen kyllä ymmärtänyt että testi pitäis ajaa kovaa, mutta niin että lopussa olis vara pikkasen nostaa? Kuitenkin kyseessä kynnys minkä alla pitäis pystyä toimimaan vähän pidempikin siivu, eikö?

Näin sen olen itsekkin käsittänyt. Jos kynnys on määritelty oikein, niin lopussa on vara nostaa vielä aika hyvin tehoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onkos Anselmon iso kone kunnossa ja ajoitko tuon tasateholla tehomittarin kanssa?

Itse juuri katselin, että fillarointia aloitellessa sain hurjia tunnin maksimeita cyclokisoissa. Kuolin täysin. En todellakaan pidä tuota sykettä omana kynnyssykkeenäni.
    Tää on kans itselläkin se miks pitäis hankkia tehomittari.
    Esim maastopyörällä on helppo nostaa sykkeet mäessä lähelle maksimia ja ajella siten kiristäen tai löysäillen jotta syke pysyy "korkealla". Keskiteho ja rasittavuuden tunne on suht pieni verrattuna tasaiseen suoritukseen.

Niin ja toi on just se juttu, mikä kehittyy myös treenaamalla. Hyvä kuntoisella kaverilla syke vaan romahtaa kovien nyppäisyjen jälkeen. Alussa se jää seilaamaan sinne taivaisiin vaikka ajetaan pk-teholla.

Ja ei, en ole itse tuo hyväkuntoinen kaveri.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei todellakaan ole, mut mukavaa nähdä että kone kiertää edelleen. Tasateholla ja wattimittarin kanssa. Maastossa parin tunnin avg kisasykkeet oli yhen lyönnin alempana.

Itelle toi lukema ei merkkaa mitään, edelleen polarissa on vuoden vanhat testiaseman sykealueet käytössä. Toi kenttäanakynnys on kyl aikabhyvin linjassa asemalla testattuun. Lähinnä ihmetyttää, miten erilaisia noi alueet on eri asiantuntijoilla.

Onhan ihmiset niin yksilöitä ettei absoluuttista totuutta pysty millään laskurilla kovinkaan tarkasti arvioimaan.
    Esim. max sykeen laskemiseen käytetty 220-ikä on ainakin itselle mitä sattuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Anselmo Katso viesti
    Ei todellakaan ole, mut mukavaa nähdä että kone kiertää edelleen. Tasateholla ja wattimittarin kanssa. Maastossa parin tunnin avg kisasykkeet oli yhen lyönnin alempana.

Itelle toi lukema ei merkkaa mitään, edelleen polarissa on vuoden vanhat testiaseman sykealueet käytössä. Toi kenttäanakynnys on kyl aikabhyvin linjassa asemalla testattuun. Lähinnä ihmetyttää, miten erilaisia noi alueet on eri asiantuntijoilla.
    Noni, kyllä tuo sitten kuulostaa ihan luotettavalta.

Teemu Virtanen ja Mattias Reck (pyöräily ja hiihtovalmentaja) keskustelevat kestävyysharjoitelusta https://www.podomatic.com/podcasts/s...01_04_35-07_00

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •