ShimanoElectrobikeContinentalFanticAjopyoraVelobe
Sivu 49 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 47 48 49 50 51 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.441 - 1.470 / 1541

Aihe: FTP:si

Ihan vaan sivuheittona tähän: 4 x 4 min treenille on vaihtoehtona esitetty semmoinenkin kuin 2 x (4+3+2+1 min), palautukset 4/3/2 min, sarjatauko 5 min.

Työtä tulee 20 min, sykealueella ollaan ehkä saman verran kuin 4 x 4:ssä, mutta voi olla pääkopalle helpompi tai tuoda vaihtelua jos sellaista sattuu kaipaamaan.

]
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Allekirjoitan täysin sen, että FTP arvosta johdettu Vo2Max alue on epätarkka. Paras tapa on tuolla edelläkin kuvattu ottaa pohjaluku 5 min maksimista (siis oikeasta maksimista). Ja tämä on ainakin itselle se kaikkein pelottavin mahdollinen testi. Ja epäonnistuu helposti - etenkin jos aloittaa liian kovaa. Ja on tuskallinen etenkin viimeisen 90 sekunnin aikana.

Kuitenkin on syytä palata alkuperäisen kysyjän kuvaukseen. Ap. kysyjä kertoi, että kyykkäsi toisen 4 min intervallin jälkeen. Ja tämä kielii nähdäkseni siitä, että FTP on arvottu yläkanttiin tai aerobisen työn kattoa pitäisi nostaa tai molempia. Tässä kohtaa en itse laittaisi panoksia sen puolesta, että heikko anaerobinen kapasiteetti olisi aiheuttanut sippaamisen ainakaan yksinomaan - siis ilman FTP yläkanttiin tai pää osuu kattoon -vaihtoehtoja.

Jos FTP on arvottu kutakuinkin oikein, alkaa FTP:n nostopotentiaali ulosmitattu kokonaan. Eli voi olla saman ohjelman hinkkaaminen vielä 11 viikkoa ehkä "ei aivan optimaalisinta harjoittelua". Ja peesaan aikaisempia kirjoittajia sillä, että myös nimenomaan näiden Vo2Max -alueen vetojen kanssa on syytä nostaa vähitellen, joko intensiteettiä, intervallien kestoa tai intervallien määrää. 6*4 min voi olla aluksi liikaa.

Ja edellä kirjoittamani perustuu täysin riittämättömään informaatioon alkuperäisen kysyjän tilanteesta ja vahvaan luuloon ja harhaiseen mielikuvaan valmennusopista. Eli voi olla yhtä pielessä kuin Putinin suunnitelmat Ukrainan suhteen.
    Tässä ollaan jo isojen kysymyksien äärellä. Mikä rajoittaa mitäkin? Itse kun olen -76 syntynyt ja tykkään ajaa peekoota, niin näitä rajotteita alkaa tulemaan.

Kovasti olen yrittänyt tätäkin miettiä, mutta olen päättänyt yleensä ajamaan vain 4x8 tai 4x10 vetoja niin, että viimeiset ovat maksimeita. Minusta nämä kehittävät anakapaa ja vo2 tehokkaasti. Täytyy vaan tuon jälkeen muistaa, ettei se kynnys välttämättä nouse vaikka 20min teho nouseekin kohisten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ]

Tässä ollaan jo isojen kysymyksien äärellä. Mikä rajoittaa mitäkin? Itse kun olen -76 syntynyt ja tykkään ajaa peekoota, niin näitä rajotteita alkaa tulemaan.

Kovasti olen yrittänyt tätäkin miettiä, mutta olen päättänyt yleensä ajamaan vain 4x8 tai 4x10 vetoja niin, että viimeiset ovat maksimeita. Minusta nämä kehittävät anakapaa ja vo2 tehokkaasti. Täytyy vaan tuon jälkeen muistaa, ettei se kynnys välttämättä nouse vaikka 20min teho nouseekin kohisten.
    Oikeassa olet. Ja minä olen sinua vielä 12 vuotta vanhempi ja harjoittelu on nykyään onnistunut, jos isompia takapakkeja ei tule. Eikä noista kovista treeneistä palaudu kuin ennen. Silti anakapaa kehitän max minuutin vedoilla ja lyhyillä palautuksilla. Mutta en vielä, vaikka tykkäänkin näistä harjoituksista kaikkein eniten.

*huokaus*

Noilla 4*8 ja 4*10 vedoilla hieman yli kynnyksen sain aikoinaan parasta tulosta kynnys….vauhtiin (juoksu).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Niin noi kovat kasit ja kympit ajattelen toimivan juurikin tässä kohtaa, eli vaikuttavat kynnykseen, mutta myös anakapaan ja hapenottoon.

Näissä Vomax jutuissa tavoite pitäisi olla muualla kuin wateissa. Eli tavoitella maksimihapenkulutusta ja korkeaa sykettä ja mahdollisimman pitkäksi aikaa. Sitä voi tavoitella sitten monella tavalla - tossa yksi kiva tapa, jota olen kokeillut :

https://www.researchgate.net/publica...Work_Intervals

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Näissä Vomax jutuissa tavoite pitäisi olla muualla kuin wateissa. Eli tavoitella maksimihapenkulutusta ja korkeaa sykettä ja mahdollisimman pitkäksi aikaa. Sitä voi tavoitella sitten monella tavalla - tossa yksi kiva tapa, jota olen kokeillut :

https://www.researchgate.net/publica...Work_Intervals
    Niin, tai tuo korkea maksimihapenkulutksentason tavoittelu on yleisesti tutkimuksissa mittarina sille kuinka hyvin ko. intervallit oletettavasti kehittävät maksimaalista hapenottokykyä. Toisaalta tuota perusolettamaa ei tietääkseni tutkimuksissa ole mitenkään kovin vakuuttavasti osoitettu, eli ei olla osoitettu, että nimenomaan runsas aika korkealla hapenkulutuksen tasolla on yhteydessä parempaan adaptaatioon. Samanaikaisesti kuitenkin myönnän itsekin käyttäväni tuota työhypoteesina kun suunnittelen erilaisia intervalleja.

Tähän liittyen, nuo yllä mainitut esim. 1-2min vedot yhtä pitkin palautuksin eivät välttämättä ole optimaalisia korkean hapenkulutuksen saavuttamiseen, koska suht pitkillä palautuksilla hapenkulutus ehtii jo selvästi laskea ja vaikka intervallien edetessä hapenkulutuksen nousu nopeutuu niin on hyvä muistaa, että noin 3min hapenkulutuksella menee nousta työtehoa vastaavalle tasolle. Tästä syystä nuo ~4-6min kestävät vedot ovat aika tyypillisiä kun pyritään työstämään hapenottokykyä. Toisessa päässä on sitten lyhyet 30-60sek vedot, mutta niissä puolestaan olennaista on riittävän lyhyt palautus, 30/15 ja 40/20 aika sopivia kestoja noissa. Tällöin hapenkulutus ei kerkeä laskea palautusten välillä kun kreatiinifosfaatin uudelleenmuodostus pitää sitä käynnissä palautuksenkin ajan.

Jos ei halua liikaa kikkailla tehoprosenttien kanssa niin ajaa vain 3-5min intervalleja kerryttäen niitä ~15-30min ja pyrkii mahdollisimman kovaan keskitehoon kaikissa vedoissa niin suht todennäköisesti osuu oikealle alueelle. Pari treeniä voi mennä siihen, että oppii löytämään oikean tehotason, mutta siinä vaiheessa muutenkin tulevat adaptaatiot helpommin ja näin tulee vähän puolivahingossa ohjelmoitua myös nousujohteisuutta harjoitteluun.

EDIT: Omasta mielestäni maksimikestävyysalueen vedot on kaikkein helpoin kohdistaa oikealle alueelle ilman ajankohtaista tietoa omista tehoalueista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Allekirjoitan täysin sen, että FTP arvosta johdettu Vo2Max alue on epätarkka. Paras tapa on tuolla edelläkin kuvattu ottaa pohjaluku 5 min maksimista (siis oikeasta maksimista). Ja tämä on ainakin itselle se kaikkein pelottavin mahdollinen testi. Ja epäonnistuu helposti - etenkin jos aloittaa liian kovaa. Ja on tuskallinen etenkin viimeisen 90 sekunnin aikana.

Kuitenkin on syytä palata alkuperäisen kysyjän kuvaukseen. Ap. kysyjä kertoi, että kyykkäsi toisen 4 min intervallin jälkeen. Ja tämä kielii nähdäkseni siitä, että FTP on arvottu yläkanttiin tai aerobisen työn kattoa pitäisi nostaa tai molempia. Tässä kohtaa en itse laittaisi panoksia sen puolesta, että heikko anaerobinen kapasiteetti olisi aiheuttanut sippaamisen ainakaan yksinomaan - siis ilman FTP yläkanttiin tai pää osuu kattoon -vaihtoehtoja.

Jos FTP on arvottu kutakuinkin oikein, alkaa FTP:n nostopotentiaali ulosmitattu kokonaan. Eli voi olla saman ohjelman hinkkaaminen vielä 11 viikkoa ehkä "ei aivan optimaalisinta harjoittelua". Ja peesaan aikaisempia kirjoittajia sillä, että myös nimenomaan näiden Vo2Max -alueen vetojen kanssa on syytä nostaa vähitellen, joko intensiteettiä, intervallien kestoa tai intervallien määrää. 6*4 min voi olla aluksi liikaa.

Ja edellä kirjoittamani perustuu täysin riittämättömään informaatioon alkuperäisen kysyjän tilanteesta ja vahvaan luuloon ja harhaiseen mielikuvaan valmennusopista. Eli voi olla yhtä pielessä kuin Putinin suunnitelmat Ukrainan suhteen.
    Kiitoksia erinomaisista pohdinnoista! Täsmennän paria kohtaa, joista ekan postasinkin jo aiemmin. Treeniohjelmassa oli siis virhe - tuolla kyseisellä kerralla olis pitänyt olla 6 x 4 minuuttia 100 % ftp -toistoja, ei 120 %. 16 viikon treeniohjelma on progressiivinen ja tähän asti (5 viikkoa takana) ollaan päästy 2 x (4 x 2 min @ 120 %) -treeniin ja se on mennyt suht kivuitta. Ongelmia aiheutti se, että tuon edellisen 120 % -treeniviikon jälkeen oli palautteluviikko ja heti sen jälkeen tuli tuo haaveeksi jäänyt 6 x 4 min @ 120 %. Kuntosuunta on siis ollut koko ajan ylöspäin, mutta tuollainen hyppy effortissa tuntui (syystäkin) epäinhimilliseltä. Ja virhehän siinä ohjelmassa olikin

Kunhan tässä tahkoo rankempia viikkoja kevääseen asti, niin saattaapa tuo 6 x 4 min @ 120 % lopulta mennäkin. Tai ainakin 4 x 4 min. Parin viikon päästä olis väli-ftp -testi ja arvatenkin treeniohjelma tiukkenee sen myötä.

Noniin tuli tehtyä max ramp testi wattbikellä ja se kerto samalla että ftp olisi 273w. Vo2max 49 ja maksimisyke 193.
    Ihan hyvää kehitystä kun 2020 tammikuussa tein Vuokatissa kuntokurssin yhteydessä vastaavan testin yli 15kg painavampana ja pääsin hädintuskin 300w, kun oli sykkeet maximissa. Nyt meni yli 380w. Vieläkin on paino 98kg joten ftp ei ole kun 2.78w/kg, mutta tästä on helppo parannella.

2020 kun alkoi korona niin innostuin pyöräilystä ihan uudella tavalla ja hommasin 27+ maastopyörän jolla olen ajellut nyt kohta pari vuotta. Joku gravelpyörä olis kyllä mukavampi noille tieosuuksille mitä tulee nykyään aika suureksi osaksi ajeltua.
    En ole oikein mitenkään treenannut pyöräilyä vaan ajellu sellain kun on ollu kivaa. Nyt tekis vähä mieli alkaa treenaamaankin.
    Syksyllä uusi testi

Pistetäänpä tähän vaikka vaan muistitueksi trainerikauden viimeinen Zwiftin pitkän ramp testin tulos: FTP 265w. Garmin havaitsi myös parannusta ja korjasi FTP:tä ylöspäin nyt 249.

360w porrasta 30 sek, siihen loppui ajo taas kuin seinään koska loppui hapensaanti, sykkeen puolesta olisin voinut luultavasti ajaa vielä 30 sek mikä oli tavoite jotta pääsisi 380w portaan kimppuun. Luulen että jos ei olisi tullut katkoa pitkiin pk-lenkkeihin niin olisi mennyt, nyt niitä on taas tarkoitus ulkona jatkaa.
    30T

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Jos ei halua liikaa kikkailla tehoprosenttien kanssa niin ajaa vain 3-5min intervalleja kerryttäen niitä ~15-30min ja pyrkii mahdollisimman kovaan keskitehoon kaikissa vedoissa niin suht todennäköisesti osuu oikealle alueelle. Pari treeniä voi mennä siihen, että oppii löytämään oikean tehotason, mutta siinä vaiheessa muutenkin tulevat adaptaatiot helpommin ja näin tulee vähän puolivahingossa ohjelmoitua myös nousujohteisuutta harjoitteluun.

EDIT: Omasta mielestäni maksimikestävyysalueen vedot on kaikkein helpoin kohdistaa oikealle alueelle ilman ajankohtaista tietoa omista tehoalueista.
    Vähän myohässä näissäkin bileissä, mutta tämä touhu alkaa olemaan ajankohtaista allekirjoittaneella kun viimein pääsee kapeilla nakeilla kuivalle tielle. Yksinkertainen ohjelma yksinkertaiselle jantterille on mun mielestä just hyvä. Ja noi pari treeniä on kyllä melko tuskaisia, varsinkin kun ainakin ekan treenin ekan vedon tuppaa vetämään vanhoilla muistoilla ja tokassa vedossa tulee se muistutus, että en olekaan enää 22-vuotias.

Pitää vähän kokeilla ärsyttää eri tavoin tota kroppaa josko sais noita tehoja hilattua vähän korkeammalle. Koronan aikana muutin treenit aikaisempaa PK-painotteisemmiksi. Nyt pikkuisen tehoja peliin ja saas kattoo pystyyko vanheneva ukko kehittymään.
    6.7 WTF/kg

FTP -testiä en ole tehnyt, mutta jonkinlainen arvio siitä minulla on, sen perusteella jonka zwift laskee jokaisesta treenistä, esim. 20min teho.
    Maksimisykkeeni tiedän aika tarkasti. Kysyisinkin mikä olisi suositus Z2 alueen (keskimääräinen) määritysarvoksi; esim. 0.7*FTP vai 0.7*maksimisyke.
    Vai mennäänkö sitä vanhalla hyväksi havaitulla tavalla, eli n. 120 bpm ja pitää pystyä puhumaan ? Joskus vaan tuntuu, että jalat eivät ole palautuneet, mutta muuten kyllä yön ja aamun leposykkeen perusteella. Varmaan tästä on paljonkin keskusteltu joko tässä ketjussa tai muissa, mutta en viitsinyt kelailla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJM Katso viesti
    FTP -testiä en ole tehnyt, mutta jonkinlainen arvio siitä minulla on, sen perusteella jonka zwift laskee jokaisesta treenistä, esim. 20min teho.
    Maksimisykkeeni tiedän aika tarkasti. Kysyisinkin mikä olisi suositus Z2 alueen (keskimääräinen) määritysarvoksi; esim. 0.7*FTP vai 0.7*maksimisyke.
    Vai mennäänkö sitä vanhalla hyväksi havaitulla tavalla, eli n. 120 bpm ja pitää pystyä puhumaan ? Joskus vaan tuntuu, että jalat eivät ole palautuneet, mutta muuten kyllä yön ja aamun leposykkeen perusteella. Varmaan tästä on paljonkin keskusteltu joko tässä ketjussa tai muissa, mutta en viitsinyt kelailla.
    Molemmat noista ovat arvioita jotka voivat osua enemmän tai vähemmän oikeaan. En pidä kumpaakaan olennaisesti parempana tai huonompana arviona. Näiden rinnalle (ja jopa yli) pyrkisin ottamaan "pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta" sekä rasituksen tuntemuksen (ei vielä rasittavalla tasolla, mutta kuitenkin jo jonkin verran keskittymistä vaativa teho). Ilman labramäärityksiä nuo 2 jälkimmäistä ovat parempia tapoja peruskestävyysalueen (tai Z2:n) määrittämiseen kuin jotkut prosenttiosuudet maksimisykkeestä tai kynnystehosta.

Eilen tuli hiihtäen testattua PPP-teho 2h lenkillä ja kun pystyi helposti puhumaan koko matkan niin avot 119bbm oli syke. Toimii.

EPO ja Testo, niihin luottavat myös ammattilaiset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    EPO ja Testo, niihin luottavat myös ammattilaiset.
    Noita kommentteja tulee yleensä siinä kohtaa, kun oma ajaminen ei kiinnostele eikä kunto ala nousemaan. Kaikki douppaa, pitäisikö minunkin?

Tulipa itsekkin ajettua tuo Kolie Moore testi ulkona. Tuloksena 335w, aivan liian hiljaa tuli aloitettua kun tähtäsin hieman alempaan numeroon mutta positiivinen yllätys. 75kg painolla 4.46w/kg. Oli yllättävän mukava testi, vasta viimeinen 5min tuntui pahalta.

Noin 4.59w/kg, ja noin 310W. Treenit teen kuitenkin tällä hetkellä 320-325W asetuksella erg-moodissa. Eli tässä näkee TTE (time to exhaustion) vaikutuksen asiaan sillä pelkkä ftp-asetus softassa ei ole sama asia kuin korkein tuotettu teho mahdollisimman pitkään. Jos tekisin alemmalla ftp-asetuksella harjoituksia en saisi yhtä hyvää vastinetta. Suhteellisen korkea vo2max arvo vaikuttanee asiaan? Se on jossain 70 hujakoilla.

Aika hyvin tuo ylläoleva ikääntynyt. Kahdessa kuukaudessa noin 20W lisää.

Tänään 50min @ 330w. n. 6 lyöntiä alle kynnyssykkeen. Kynnys arviolta 335-340w, 76kg. Vähän vähemmän tarkkaa treeniä tänä kesänä, muutama hyvä treeniblokki ja muuten fiiliksen mukaan.

Kolie Moore FTP test, 40min @346w. 30min tasateholla ja 10min pieni loppukiri. 4.55w/kg vihdoin meni tuo 4.5 rikki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Kolie Moore FTP test, 40min @346w. 30min tasateholla ja 10min pieni loppukiri. 4.55w/kg vihdoin meni tuo 4.5 rikki.
    Komee veto! Mun pitäisi kanssa ajaa tässä syksyllä. Pitkästä aikaa tuntuu, että yli 310w olisi ehkä ajettavissa. Ja kun paino on tippunut taas alle 70kg, niin w/kg olisi aika samoissa.

Siisteintähän tuossa kynnyksen nousussa on aina sen aerkin nousu samaan aikaan. Yht äkkiä voitkin ajaa sitä iisiä peekoota paljon kovemmalla teholla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Siisteintähän tuossa kynnyksen nousussa on aina sen aerkin nousu samaan aikaan. Yht äkkiä voitkin ajaa sitä iisiä peekoota paljon kovemmalla teholla.
    Joo, osittain se että pitkät lenkit on kulkeneet kevyesti niin hyvällä teholla innosti tekemään tuon testin.

Joo, osittain se että pitkät lenkit on kulkeneet kevyesti niin hyvällä teholla innosti tekemään tuon testin.
    Noin se menee. Jos fiilis on pk-lenkeillä yhtä äkkiä helppo, niin kynnykset on nousseet.
    Jotenkin tuo aerkin nousu aina yllättää ja alkaa vaan epäillä tehomittarin näyttävän väärin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Pistetäänpä tähän vaikka vaan muistitueksi trainerikauden viimeinen Zwiftin pitkän ramp testin tulos: FTP 265w. Garmin havaitsi myös parannusta ja korjasi FTP:tä ylöspäin nyt 249.

360w porrasta 30 sek, siihen loppui ajo taas kuin seinään koska loppui hapensaanti, sykkeen puolesta olisin voinut luultavasti ajaa vielä 30 sek mikä oli tavoite jotta pääsisi 380w portaan kimppuun. Luulen että jos ei olisi tullut katkoa pitkiin pk-lenkkeihin niin olisi mennyt, nyt niitä on taas tarkoitus ulkona jatkaa.
    Zwift ramp testi: FTP 210w. Garmin ilmoitti samalla uuden FTP:n 220w.

Tuli taukoa niin se näkyy tuloksissa ja ukossa. Tavoite kevääksi vuoden -23 tulokset ja painoa pois n.10 kg.

Alun taktiikka on saada hapenottoa parannettua ja meinasin ajaa V02max harjoituksia, happi oli nyt Garminin mukaan 37. Tuon kun saisi ensin vihreälle niin sittenhän se olisi helpompi ajella kun saa ilmaa.

lis. kevääksi Zwift FTP 250 niin olen tyytyväinen, 265:lle on nyt hiukan huonot lähdöt.
    30T

ot. Ikuisena aloittelijana nyt vasta olen kiinnittänyt huomiota Garminin maks. happeen joka oli viimeisessä vo2max harjoituksessa 38, eli on noussut hyvin. Ja kun tavoite on päästä vihreälle niin taitaa olla enää 2 pykälää nostettavana? 40 on luultavasti raja, sitä ei ennakkoon näe. Tai ainakin meinasin ajaa kys. harjoituksia niin kauan ja siirtyä sitten vasta peruskuntoharjoituksiin ellen sitten nosta tavoitetta kun motivaatio trainerointiin on pitkästä aikaa hyvä tai jopa erinomainen.
    30T

Jos on taukoa takana niin keskittyisin itse ensin peruskuntoharjoituksiin ja myöhemmin vasta VO2max treeneihin. Paljon vaan pk:ta kyllä sekin kehittää hapenottoa ja ne muutokset on pysyvämpiäkin.

Jos on taukoa takana niin keskittyisin itse ensin peruskuntoharjoituksiin ja myöhemmin vasta VO2max treeneihin. Paljon vaan pk:ta kyllä sekin kehittää hapenottoa ja ne muutokset on pysyvämpiäkin.
    Justiinsa näin. Minulla on takana useampi pidempi tauko loukkaantumisten vuoksi ja noiden jälkeen ei oikotietä ole. Veri tarttee saada paksunemaan ja verisuonet taas auki uudelleen. Tuohon menee kyllä helposti kuukausi pari.

Tuo 30 hampaisen kommentti garminin hapenottolukemasta on vähän pelottava. Siis jos se tosiaan saa porukan ajamaan vaan vo2 treenejä. Hapenottoon tosiaan kuuluu myös ne hiusverisuonet, jotka aukeavat parhaiten sillä peekoon ajamisella. Tai siis ihan alkuun ei oikeastaan kannata edes ajaa pyörällä, vaan kävellä. Pitkiä kävelylenkkejä vaan.

Aloitin kävelylekeillä ennen kuin siirryin traineroimaan, eli oli tässä pikkuisen pohjaa tehty. 2011 vuodesta kun ostin fillarin niin näitä alkuja on ollut monta, paino on sahannut väliä 91-110 ja ja oli taas 110 lähtöön. On tämä tässä alussa aina samanlaista pyörimistä ettei oikein tiedä miten lähtee liikkeelle, nyt kyllä viimekertaisen onnistumisen jäljiltä ymmärrän että pk se oikea olisi mutta kun ei jotenkin malta, en kyllä silloinkaan ihan alusta lähtenyt pk:ta ajamaan mutta oma ftp enkkakin on tehty pk harjoitusten kautta. Täältähän ne ohjeetkin silloin sain.
    En tiedä onko noista vo2max harjoituksista vaaraa kun eihän se ihan maksimisykkeillä käytä... siitä motivoivia että Garminin mittarit lähtee liikkeelle aika haipakkaa, varsinkin tuo happimittari.
    30T

Joo, kyllähän se tuossa tilanteessa on pääasia että vaan ajaa. Itse ymmärrän täysin, ettei trainerilla pk ajaminen vaan kiinnosta. Äärimmäisen vittumaista touhua itselleni.

Pidät vaan sen kävelyn koko ajan mukana ja pidennät lenkkejä. Sitten voi hyvillä mielillä paukutella viikolla vo2 settejä.

Ymmärrän hyvin esitetyt kommentit - enkä erityisesti halua väittää vastaan - mutta:

(1) Puhtaasti FTP:n nostoon tähtääviä treenejä voi hyvin tehdä samalla kun tekee valtaosan treenimäärästään ja -kerroistaan pitkäjänteistä peruskunnon parantamiseen ja mitokondrioiden määrän - ja laadunkin, jos muistan oikein? - nostoon tähtäävää treeniä. Suhteen ei kuntoilijalla edes tarvitse olla saman 80/20 kuin paljon treenaavalla eliittiurheilijalla (vaikkei siitä mitään haittaa olisi, vaikka siihen pyrkisikin).

(2) Käänteinen periodisaatio on ihan normimeininkiä ja sopii kuntoilijallekin, kunhan ei ole ihan aloittelija tai pitemmän tauon jälkeen harjoittelun pariin palaava. Hyvinkin joka toinen treenikerta voi silloin olla sitä FTP:tä ihan silmissä nostavaa ja joka toinen puhtaasti palauttavaa. Tätä ei tietenkään pidä eikä kannattaa jatkaa kovin pitkään vaan siirtyä selvästi PK-painotteiseen oikeastaan heti kun tuntee tai näkee vauhdin parantuneen (niin että PK:ta voi tehdä ilman että koko ajan pitää himmata niin että tekemisestä tulee tappavan tylsää.

Mutta, joo, sauvakävelyn (tai rauhallisen hiihdon) voittanutta ei ole, jos vain pokka kestää eikä ole vannonut ettei ikinä aio suksiin tarttuakaan

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •