Giant
Sivu 3 / 52 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 1540

Aihe: FTP:si

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Ihan järkeen käyviltä vaikuttavat PatilZin jutut muuten, mutta ei kai anakynnyssyke voi olla sama kuin 20 min. testin maksimi. Minä käsitän tuon testin siten, että ekan 15 min. menen tavoitteen/oletuksen mukaan ja viimeisellä viidellä otetaan kaikki jäljellä oleva irti. Lopputuloksena testin max syke on aika lailla oma (VO)max syke. Lisäksi 20 minuutin tuloksesta vähennetään 5 %, jotta saadaan (arviolta) tunnin w/hr -arvot.
    No yritin tehdä valistunutta arvausta. Jos anakynnyssyke määritellään testissä siten että ensimmäinen porras on 100W ja nostot 25W ja portaalla ollaan 3 min ja kynnys tulee vastaan 300W kohdalla, niin siinä vaiheessa on nostettu sykettä 27 min. Jos lähdet vetämään 20 min testiä suoraan 300W , niin missä se syke sitten seilaa, en tiedä. Arvaan kuitenkin, että useimmilla koko 20 min keskisyke on matalampi kuin varsinaisessa testissä 27 min kohdalla.

Jos 20 testissä pystyy viimeisen 5 minuutin aikana tehonlisäykseen, voipi olla, että se ensimmäiset 15 min mentiin kynnyksen alle ja viim. 5 min yli. Siksi ei ihme, että syke oli noinkin kova. Itse ajattelen nää testit tasatehoisina. 20 min testiä en itse enää käytä. Ajan muutama lyhyen sykkeen noston ja jalkojen avauksen jälkeen suoraan tasaisen 30 min, josta lasken 95%. Se on testi, jossa joutuu käskemään itseään jo aika kovaa. Viimeiset minuutit on sellaista selviämistä ja kiri on sitä, että vältetään hyytyminen.

Tosta FTP:stä tulee helposti tällainen hypoteettinen konstruktio: tunnin maksimi, jota kukaan ei pysty ajamaan vaikka kuinka kaivaisi tahtoa syvältä.

Time is an illusion. Exercise time doubly so.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kervelo Katso viesti
    TrainerRoadin virtual power on ihan toimiva ja tarkka tapa tehopohjaiseen harjoitteluun, kun olosuhteet ovat samat. Tuo FTP-ero pyörää vaihdettaessa johtuu varmaankin siitä, että joku muukin juttu saattoi muuttua: mm. rengaspaine ja rullan kireys vaikuttavat paljon. Virtual power tuolla KK-trainerilla vakio-olosuhteissa tuottanee kuitenkin aina samat lukemat. Absoluuttista tehoa virtual power näyttää tehomittareihin nähden hiukan liian optimistisesti. Kun vaihdoin virtual powerista Kineticin InRide-mittaukseen, FTP-lukemani pieneni runsaat 7%.
    Rengaspaine ja rullan kireys on mullaki vakioitu (8bar ja 2,5 kierrosta). Veikkaan että tuossa saattoi kyllä vaikuttaa ihan vaan se, että ajoasento muuttui pyörän vaihtumisen myötä ja watteja ei lähtenyt enää jaloista samalla tavalla kuin aikaisemmasta ajoasennosta.

Toinen seikka minkä olen tässä huomannut vaikuttavan huomattavasti trainerilla puristamiini tehoihin on huoneen jäähdytys. Jos vedän tunnin treenin ikkunat ja ovet kiinni niin huoneen lämpötila nousee yli 25C:n ja esim. Sufferfestin Blenderin vetäminen 100%-tehoilla loppuun saakka alkaa olemaan hyvin vaikeaa. Jos avaan räppänän, isken tuulettimen siihen eteen ja laitan ilman kiertämään (jolloin se pysyy 19-20C:ssä) niin Blenderi menee satasella loppuun ja jää vielä vähän energiaakin tankkiin.

Kuinka moni on ajanut sekä 20 min testin, että 60 min testin ja onko tuo 0,95 toteutunut miten hyvin?

[QUOTE=PatilZ;2322812Itse ajattelen nää testit tasatehoisina. 20 min testiä en itse enää käytä. Ajan muutama lyhyen sykkeen noston ja jalkojen avauksen jälkeen suoraan tasaisen 30 min, josta lasken 95%.[/QUOTE]

Niinhän se teoriassa menee, että tasaisella teholla saa parhaan ja siten oikeimman tuloksen. Siihen sisältyy vain paradoksi, että pitää alusta saakka tietää, mikä on oikea wattimäärä. Ja jos sen tietää, testiä ei edes tarvita. Käytännössä pitää olettaa jotakin ja viimeisellä viidellä minuutilla näkee, pysyykö, laskeeko vai nouseeko teho. Ja tasaisella teholla syke nousee, kun teho pysyy.

Itse käytän Trainerroadin protokollaa, joka taitaa olla sama kuin Wattbiken. Eli 20 min. testi tunnin ohjelmassa, testiä edeltää nopeat vedot ja viiden minuutin all out. Ohjemissa ei kuitenkaan mainittu ketjun pudottamista ja armotonta kiroilua juuri ennen 20 min. testiosuutta, jota menettelyä sovelsin. Saipahan verenpaineet valmiiksi kohdalleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Kuinka moni on ajanut sekä 20 min testin, että 60 min testin ja onko tuo 0,95 toteutunut miten hyvin?
    Sanotaan tähän nyt harjoittelutauon jälkeisen huonokuntoisen munkkilenkkeilijän tietoja nyt muutenkin.. Takana ajotaukoa n. 3kk ja kesä muutenkaan ollut ihan aktiivisin, joulukuun lopulla aloteltu taas treenaamaan ja 20.1. tehty TrainerRoadin 20min testi antoi ftp-arvioksi 233W. Tämän jälkeen yksi 40min veto vähän alle ftp:n ja yksi 1.5h selvästi matalampi tehojen ajelu. Sitten 26.1. 3h trainerisessio, jossa tunnille keskitehoksi 228W, 1.5h:lle 223W ja 2h:lle vielä 220W, koko 3h jäähyttelyineen jne 190W.

Tosta tulisi itelleni 95.7%. Oletan toki, että toi 20min testi antoi vähän alakanttiin tulosta ja tauon jälkeen kehittyykin nopeasti, mutta tuskin nyt yksi 40min veto välissä mahottomia on parantanut. Samoin tunnille ois varmaan ihan pikkuriikkisen kovemman keskitehon saanut, jos ois ajanut vain tunnin. Syke pysyi aika tasasesti tehoja myötäillen samassa lukemassa melkein kokoajan ja tahti oli sellasta kovaa, mutta just just ylläpidettävää. Jossain tuolla vähän ennen kahta tuntia vasta piti alkaa huutamaan tosissaan, että shut up legs.

Ulkolenkkidatojen perusteella oon kesäisin arvioinut ftp:ni parhaimmillaan jonnekin 250-260W luokkaan ja tunnin paras saavutus on 231W, eli 88.8%-92.4%, mutta eipä varmaan ole sopivaa tunnin täysiä vetoa tullut tehtyäkään. Vaikeempaa toi tasateholla pitkään paahtaminen muutenkin ulkona.

Mittarina PT.

Painoa sitten onkin liikaa vyötärölle kertynyt munkeista, että W/Kg:sta ei tartte puhuakaan.. Mut 3W/Kg:llakin kyllä tuntuu pysyvän vähän vauhdikkaammatkin munkkilenkit ihan ok kyydissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Kesällä tuli tehtyä aika lähelle jotain tuon tyyppistä. Tein testin ennen etelänreissua kun halusin tietää missä mennään pitkän sairastelun jälkeen. Testi meni 288W ja noin viikko sen jälkeen ajoin vähän väsyneillä jaloilla mortirolon n. 1h08min @266W. Tunnin olisi irronnut varmaan ainakin viisi wattia enemmän, ottaen huomioon että tuossa oli aika rankkaa ajoa alla ja heti perään pystyin ajamaan gavian.

Yleensä kovimmat tunnit ovat muuten tulleet sellaisena ajankohtana ettei ole ollut testiä lähellä.

Edit:
    Itse siis testaan ihan tosi epätieteellisesti niin että ajan vauhdikkaan lämmittelysiirtymän, ettei jalat ihan tuoreet ole. Sit 2x20min parin minuutin palautuksella ja toisen vedon keskarin otan huomioon. Fiilis sanoo että tuolla tavalla kerroin olisi päivästä riippuen 0.95-0.98. Ihan riittävä tarkkuus minulle.

Toinen asia unohtui, mortirolohan nousee muistaakseni melkein 1300m korkeuteen, sillä lienee jonkinlainen vaikutus myös.

EDIT2:
    Aiheeseen löysäti liittyen muistaisin Jens Voigtin sanoneen haastattelussa että oli ennen tunnin ennätysajoaan ajanu noin 370W tunnin maksimin vuoden sisään. Ennätysajossa mies ajoi muistaakseni 411W tai 412W ja oli vähän ihmeissään. Ihmisestä riippuen oikea FTP voi siis ollakin vähän sellainen myyttinen lukema jonka saavuttamiseen vaadittava motivaatio ei koskaan ole käytettävissä, mutta treenityökaluna se on kai edelleen käypä?
    kolistelija muokkasi tätä : 29.01.2015 at 11.23

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Maitohappoteoriahan on jo vuosia sitten kuopattu. Esim toi: http://triathlete-europe.competitor....tic-acid-myths. Kun rajaksi valitaan 3 tai 4 mmol/l miten vaikuttaa tulkintaan jos koehlön kokonaisveritilavuus muuttuu?. käsittääkseni muuttuu myös pitoisuus. kaksi rimpulakinttua eli molemmilla työtä tekevät lihakset yhtäpienet, mutta toisella isompi yläkroppa ?. Tuleeko sama tulos molemmille vai eri? Entäs jos kestävyysurheilu lisää veritilavuutta?.
    Tää laktaattihypoteesi lihasten väsymisestä ja testiprotokolla on vähän eri juttuja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eklami Katso viesti
    Sanotaan tähän nyt harjoittelutauon jälkeisen huonokuntoisen munkkilenkkeilijän tietoja nyt muutenkin.. Takana ajotaukoa n. 3kk ja kesä muutenkaan ollut ihan aktiivisin, joulukuun lopulla aloteltu taas treenaamaan ja 20.1. tehty TrainerRoadin 20min testi antoi ftp-arvioksi 233W. Tämän jälkeen yksi 40min veto vähän alle ftp:n ja yksi 1.5h selvästi matalampi tehojen ajelu. Sitten 26.1. 3h trainerisessio, jossa tunnille keskitehoksi 228W, 1.5h:lle 223W ja 2h:lle vielä 220W, koko 3h jäähyttelyineen jne 190W.

Tosta tulisi itelleni 95.7%. Oletan toki, että toi 20min testi antoi vähän alakanttiin tulosta ja tauon jälkeen kehittyykin nopeasti, mutta tuskin nyt yksi 40min veto välissä mahottomia on parantanut. Samoin tunnille ois varmaan ihan pikkuriikkisen kovemman keskitehon saanut, jos ois ajanut vain tunnin. Syke pysyi aika tasasesti tehoja myötäillen samassa lukemassa melkein kokoajan ja tahti oli sellasta kovaa, mutta just just ylläpidettävää. Jossain tuolla vähän ennen kahta tuntia vasta piti alkaa huutamaan tosissaan, että shut up legs.

Ulkolenkkidatojen perusteella oon kesäisin arvioinut ftp:ni parhaimmillaan jonnekin 250-260W luokkaan ja tunnin paras saavutus on 231W, eli 88.8%-92.4%, mutta eipä varmaan ole sopivaa tunnin täysiä vetoa tullut tehtyäkään. .
    Markku taisi oikeasti kysyä, onko kukaan ajanut tuntia 100% FTP:stä eli 95% 20 min testistä. Tai toisinpäin onko max tunnin NP 0.95*20min NP:stä?

Tunti @ 95% FTP:stä ei ole ylivoimaista, mutta 100% ....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Markku taisi oikeasti kysyä, onko kukaan ajanut tuntia 100% FTP:stä eli 95% 20 min testistä. Tai toisinpäin onko max tunnin NP 0.95*20min NP:stä?
    Tosiaan lievä ajatushäiriö itseltäni, piti verrata 20min tehoihin ei siitä arvioituun ftp:hen. Mutta tosta voi kattoa, että 20min tehot on olleet sen 247W ja siitä toi 228W keskiteho tunnille olisi reilut 92%. NP:t vastaavasti 229 / 246 eli 93%. Näyttäisi siis siltä, että en itse välttämättä ihan 95%:iin pääsisi tai vaatisi todellista kärsimystä koko tunnin.

Tunti @ 95% FTP:stä ei ole ylivoimaista, mutta 100% ....
    Nimenomaan tätä tarkoitin.

Itselläni on kynnys aika korkealla tuon ftp testin aloittamiseen. Mutta kai tuo testi antaa aika rehellisen kuvan jonkinlaisesta kuntotasosta tai lähinnä sen päivän kunnosta. Syytä ilmeisesti tehdä hyvin levänneenä tuo testi eikä heti yövuoron jälkeen.

FTP:si

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Syytä ilmeisesti tehdä hyvin levänneenä tuo testi eikä heti yövuoron jälkeen.
    Riippuu niistä omista biorytmeistä. Omalla kohdalla olen huomannut, että edellisenä päivänä tehty "herkistelevä" tai "avaava" tehoharjoitus sisältäen esimerkiksi minuutin työintervalleja voi olla edullinen testisuorituksen kannalta. Mutta yhtälailla siitä voi olla haittaakin - jos arkirasitusta on kertynyt paljon, tuollainen tehoilu voi olla viimeinen virhe päivää ennen testiä. Kolmen päivän lepo (siis oikeaa lomalepoa) on minulle sellainen nollaus, että sen jälkeen suorituskyky on aina melko hyvin ennustettavalla tasolla. Varsin hyvä, muttei kannata odottaa mitään jumalaista huippusuoritusta.

Jos harjoittelee säännöllisesti ja ohjelmoidusti, kannattaa etsiä niitä kuntopiikkejä pidemmältä aikaväliltä. Omassa suorituskyvyssä olen ollut tunnistavinani tänä talvena kaksi piikkiä noin viiden viikon välillä toisistaan. Yleensä piikin jälkeen seuraa selvä viikon alamäki jolloin on pakko keventää harjoittelua, josta lähdetään taas nousemaan 2-3 viikon ajan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni on kynnys aika korkealla tuon ftp testin aloittamiseen. Mutta kai tuo testi antaa aika rehellisen kuvan jonkinlaisesta kuntotasosta tai lähinnä sen päivän kunnosta. Syytä ilmeisesti tehdä hyvin levänneenä tuo testi eikä heti yövuoron jälkeen.
    Määritän FTPn trainerikaudella normi 2*20 min tehojen perusteella. Ja kun treenit ovat pääosin näitä (tai muunnelmia näistä), niin eipä sillä auringontarkalla arvolla niin väliä ole. Ehkä sitten jos treenit olisi ohjelmoitu vaihteleville kestoille erilaisilla tehoilla niin tarkempi arvo olisi tarpeen. Taikka sitten ei. Väliäkös tuolla kun on 3W/kg sarjassa, porukka menee joka tapauksessa ohi oikealta ja vasemmalta kun ensimmäinen mäki alkaa näkyä.

Olen huomannut saman asian kuntopiikkien suhteen. Jostain piilosta ponnahtaa joskus esiin se päivä kun saa ihmetellä omaa "huippukuntoa" että mikäs nyt tuli ja vähän ajan päästä ollaan normitasolla jonkin aikaa. Omat biorytmini ovat sellaiset että jos tuo ftp testi pitäisi tehdä niin se on sitten vaan tehtävä tuntemuksista riippumatta, olkoot sitten testitulos mitä on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Riippuu niistä omista biorytmeistä.
    Tällänen näkemys; jopa 10% päivän sisällä.

http://www.bikeradar.com/gear/articl...king-on-20339/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PekkaO Katso viesti
    Niinhän se teoriassa menee, että tasaisella teholla saa parhaan ja siten oikeimman tuloksen. Siihen sisältyy vain paradoksi, että pitää alusta saakka tietää, mikä on oikea wattimäärä. Ja jos sen tietää, testiä ei edes tarvita. Käytännössä pitää olettaa jotakin ja viimeisellä viidellä minuutilla näkee, pysyykö, laskeeko vai nouseeko teho. Ja tasaisella teholla syke nousee, kun teho pysyy.
    Joo, nää on näitä testauksen perimmäisiä kysymyksiä. Jos tuijottaa watteja testissä, niin mitä se mittarin tarkkailu saa sinänsä aikaan. Ja jos tietää, millainen on se tasaveto, niin mihin testiä tarvitaan. Itse lähden haarukoimaan tarvittavaa tehoa ihan subjektiivisen tuntemuksen kautta, eli Borgin mutu-asteikon avulla. Miltä se tuntuu? Kun on jo yli 30-vuotta testannut itseään säännöllisesti, on tullut vähän tapojen orjaksi ja mulla on sellainen tietty etiäinen *naps* mitä jaksan tehdä kuinkakin pitkään. Aika hyvin pitää kutinsa, joskus sellaista pientä hiipumista loppua kohti tapahtuu. "Kipu" on yleensä lopussa helvetillinen ja tunne viimeiset minuutit mennään usvassa. 30 min vedon jälkeen ei ole ollut tunnetta, että olisihan tätä mennyt vielä.

Koska tässä säikeessä pitää tehdä paljastuksia, niin tehdään. Taustaksi siis, että mulla (50-vuotta, mies) meni elokuun puolesta välistä lokakuun alkuun kävellessä (pallolaajennusta odotellessa) ja sen jälkeen kaksi viikkoa "reippaasti kävellessä", jonka jälkeen sain luvan treenata. Viimeisin testi ennen elokuun sydäntuntemuksia valehteli mulle FTP:n 325W, joka ei ehkä ollut niin metsässä, koska edellinen suora testi keväältä antoi AnK tehoksi 300W (syke kynnyksellä 178, testissä max syke 192, mitattu maks VO2 5,0 l/min eli 64,1 ml/kg/min eli paino 78kg/ plösö). Tai sitten se oli. metsässä. Mene ja tiedä.

Lokakuussa sisätiloissa FTP 230, tammikuun 5 päivä 250. Testi 30 min veto (20 min testi antaa mulle liian kovia arvoja). Tarkempia tietoja tammikuun testistä alla, koska olen avautunut näistä sykkeistä sun muusta, eli eroteltuna kukin 10 min keskiarvoina:

263W, syke 163
    265W, syke 173
    264W, syke 180

sykekeskiarvo 172 ja maksimi 183. Teho keskiarvo 264,05W, josta arvioitu FTP: 264,05*0,95= 250,85W. Paras (yritin oikein) tunnin setti on keskiarvolla 225W eli 90% FTP:stä. Ehkä olisi mennyt kovempaa - ehkä ei. 95% olisi tarvinnut 12,5W lisää... ehkä menisi, ehkä ei. 2x20 min menee tuolla 250W teholla ja luonnollisesti myös 30 min. Menisikö 1x40 min tai 1x45min, en tiedä. Mikä siis on tämä mun FTP?

r.a.i Guest
    http://www.cyclingpowerlab.com/monodcriticalpower.aspx

Jos ei jaksa tuttua miestä kiusata näin talven keskellä, niin tuonne kun syöttää tehoja vähän lyhyemmistäkin rykäisyistä, niin ohjelma laskee oletettuja keskitehoja ajoille 1-60 min.

noniinno Guest
    Anteeksi jos menee hieman asian vierestä, kysyn silti: Mikä on normalisoitu teho ja miksi se on suurempi kuin keskiteho? Humpuukia? Tähän mennenssä olen ftp:ssä käyttänyt keskitehoa, en normalisoitua tehoa. Oikein/väärin? Sikäli kun olen ymmärtänyt tehon olevan tehdyn työn määrän kuvaaja suhteessa aikaan, en saata käsittää tuota normalisointia. Siksi myös ihmetyttää, miksi niin harva tuntuu voivan ajaa tunnin täysillä. Ymmärrän kyllä että se on tuskallista ja erittäin epämiellyttävää. Kahdenkymmenen minuutin testi toki toimii hyvin oman henkilökohtaisen kunnon ja kehittymisen mittarina. Tämä nyt varmaankin on sitä kuuluisaa saivartelua, mutta ihan tyhjentävää vastausta en ole vielä löytänyt vaikka ole useitakin lähteitä, niin koti- kuin ulkomaisiakin, koittanut tavata.
    noniinno muokkasi tätä : 29.01.2015 at 15.57

(20 min testi antaa mulle liian kovia arvoja).
    Tätä tarkoitin. Jos testaa ensin motivoituneen 20-30 min ja siitä johdetulla FTP-arvolla sit tuuttaa 60 min niin se on kyllä aika kova siivu. Viime keväällä Deniassa kantapään kautta tähän tuntumaa: 45 minuutin kohdalla sisäreiteen piikittänyt herhiläinen sentään vähän piristi menoa..

Nousuun ajetut on jossainmäärin eri kuin tasamaalla ajetut, koska aktivoidaan isompi määrä lihaksia ja ehkä vähän eri painotuksilla kuin tasamaa-ajossa. Paksuissa kamppeissa ajetut on eri kuin ohuissa kesäkamoissa ajetut, kylmässä ajetut on eri kuin lämpimässä ajetut etc. Nämä hyvä muistaa kerrasta toiseen itsellä ja absoluuttisia verratessa.

GoldenCheetahilla näkyy muuten aikasarjoja rakennellessa myös kellonaikatasolla eli voi analysoida senkin mihin aikaan päivästä on kulkenut parhaiten.

Normalisoitu teho pyrkii ottamaan huomioon, että kasvava teho ei kuormita kehoa lineaarisesti, vaan isompi teho kuormittaa suhteessa enemmän.
    Esimerkki: kortteliajossa 10 sekunttia 300 W, 10 sekunttia rullausta (0 W), 10 sekunttia 300 W, jne on raskaampaa kuin tasainen 150 W.

NP:n ongelma on se ettei se huomioi nollawatteja mitenkään. Paljon rullausta sisältävä rankka kisaa saa huimat lukemat aikaan. Minulla on tunnin kisassa tullut yli 340NP lukemia, mikä aivan varmasti on liikaa tällaiselle kilpasarjan keskitason vinkuheinälle. Xpower on vähän parempi, mutta en tähän hätään muista kaavaeroja.

Miten tämä liittyy 20min testiin? Ei mitenkään, sillä tasatehovedossa avg. on aika tarkkaan sama kuin NP.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Anteeksi jos menee hieman asian vierestä, kysyn silti: Mikä on normalisoitu teho ja miksi se on suurempi kuin keskiteho? Humpuukia? Tähän mennenssä olen ftp:ssä käyttänyt keskitehoa, en normalisoitua tehoa. Oikein/väärin? Sikäli kun olen ymmärtänyt tehon olevan tehdyn työn määrän kuvaaja suhteessa aikaan, en saata käsittää tuota normalisointia. Siksi myös ihmetyttää, miksi niin harva tuntuu voivan ajaa tunnin täysillä. Ymmärrän kyllä että se on tuskallista ja erittäin epämiellyttävää. Kahdenkymmenen minuutin testi toki toimii hyvin oman henkilökohtaisen kunnon ja kehittymisen mittarina. Tämä nyt varmaankin on sitä kuuluisaa saivartelua, mutta ihan tyhjentävää vastausta en ole vielä löytänyt vaikka ole useitakin lähteitä, niin koti- kuin ulkomaisiakin, koittanut tavata.
    Kyllä kaikki voi ajaa tunnin täysiä. Mutta väite, että anakynnyksellä ajettu teho olisi se, joka sinun pitäisi pystyä tunnin ajan ajaa, on hatusta heitetty. +kaikki korrelointikaavat on todella karkeita yleistyksiä ja pätevät tietenkin joillekin. itse asiassa tilanne on vielä 2015 sellainen, etteivät edes tiedemiehet tiedä miksi ihminen eri pituisissa suorituksissa lopulta väsyy. paljon on teorioita ja ajatuksia, mutta immeinen on niin komplikas ettei sitä vaan pysty selittämään. Siksi kaikkeen tähän mikä riippuu alalla ja erityisesti maksettuna, kannattaa suhtautua tietyin varauksin.

Fillarilehdessä oli tässä jokin aika sitten Veikkasen watteja, kun oli kuulemma tulleet uudet ennätykset loppukaudesta. 20min 375w ja 30min 369w.

Itseäni vähän ihmetyttää, että miten protour tasolla pystyy kisamaan jos watit ovat noin alhaiset. Vai onkohan Jussilla joitain muita erityisominaisuuksia jonka vuoksi hän protour tasolla pyörii? Kiri?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    ^5,68W/kg on ymmärtääkseni ihan ok -lukema pro tour kuskille?
    Juu, jos kyseessä on 60 minuutin maksimit ja ajaa GC:n voitosta. Onneksi pyöräkisat ovat muuta kuin wattikisat, muuten olisi vähän tylsää katsottavaa.

Ei Veikkanen hirveän heikolta näyttänyt esim. viime sm-kisoissa joissa oli kundeja joilla varmaan irtoaa suht samanlaisia tehoja. Kisa on kisa, testitehot testitehoja.

Jens Voigt, joka ei Jussin tapaan ollut mikään mäkimies ja teki kisassa pääsääntöisesti samaa duunia, ajoi tunnin ennätysyrityksessään 412W keskitehot, Wikipedian painon perusteella 5,35W/kg. Siihen verraten nuo Jussin tehot tunnille 375 x 0,95 = 356 on Wikipedian painon perusteella 5,39W/kg, eli ihan linjassa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

noniinno Guest
    ^5,68W/kg on ymmärtääkseni ihan ok -lukema pro tour kuskille?

edit: Camon ehti ensin

Kiitos supertele + kolistelija, on itselläkin nuo NP:t jotenkin levottoman suuria (siis suhteessa keskitehoon). Eräs Suomen kärkikuski maastossa taisi mainita ajaneensa kisassa anakynnyksella kaksi tuntia, mutta en sitten saanut selvää oliko pelkkä kielikuva.

Lopetan mielenkiintoisen topicin sivuraidehäirinnän tähän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    NP:n ongelma on se ettei se huomioi nollawatteja mitenkään. Paljon rullausta sisältävä rankka kisaa saa huimat lukemat aikaan. Minulla on tunnin kisassa tullut yli 340NP lukemia, mikä aivan varmasti on liikaa tällaiselle kilpasarjan keskitason vinkuheinälle. Xpower on vähän parempi, mutta en tähän hätään muista kaavaeroja.

Miten tämä liittyy 20min testiin? Ei mitenkään, sillä tasatehovedossa avg. on aika tarkkaan sama kuin NP.
    NP on sinänsä simppeli algoritmi (liukuva 30 s keskiarvo, samppelit korotetaan neljänteen potenssiin, otetaan näitten keskiarvon neljäs juuri) missä nolla-arvot otetaan huomioon. Mutta jos tehot talletetaan > 1 s välein (tekeeköhän Garmin Connect tätä?) tai nollatehot jätetään kokonaan tallentamatta (optio esim Garmineissa) niin NPt voi näyttää joltain ihan muulta kuin 1 s tallennusvälein, 0-watit mukana mukaan laskettu NP.

Jos on kova kestävyyskunto niin tekeminen anaerobisella ja aerobisella kynnyksellä lähestyvät toisiaan: esimerkiksi Valentin Konosella anerobisen kynnyksen vauhti oli muistaakseni noin 4,00 min/km ja aerobisen 4:15 min/km -> hyvin voi kuvitella ajaneensa "anakynnyksellä" - tai lähes anakynnyksellä - kaksi tuntia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti anttipietila Katso viesti
    NP on sinänsä simppeli algoritmi (liukuva 30 s keskiarvo, samppelit korotetaan neljänteen potenssiin, otetaan näitten keskiarvon neljäs juuri) missä nolla-arvot otetaan huomioon. Mutta jos tehot talletetaan > 1 s välein (tekeeköhän Garmin Connect tätä?) tai nollatehot jätetään kokonaan tallentamatta (optio esim Garmineissa) niin NPt voi näyttää joltain ihan muulta kuin 1 s tallennusvälein, 0-watit mukana mukaan laskettu NP.
    Jepulis, tarkoitukseni oli kuitenkin että NP:lla laskettu teho ei anna riittävää painoarvoa palautumiselle. Parhaimmillaan olen kisoissa saanut NP lukemia jotka ovat yli 20min ennätykseni.

Tässä wanhaa dataa (ei liikaa paljastuksia, IIK!) jossa tuo NP on aikalailla sen mitä pystyin ajamaan 2x20min aivan täpöllä. Ei kannata välittää tuosta connectin FTP asetuksesta, se on mitä sattuu kun käytän tuota palvelua vain dataarastona. http://connect.garmin.com/modern/activity/517980758

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mara I Katso viesti
    Jos on kova kestävyyskunto niin tekeminen anaerobisella ja aerobisella kynnyksellä lähestyvät toisiaan: esimerkiksi Valentin Konosella anerobisen kynnyksen vauhti oli muistaakseni noin 4,00 min/km ja aerobisen 4:15 min/km -> hyvin voi kuvitella ajaneensa "anakynnyksellä" - tai lähes anakynnyksellä - kaksi tuntia.
    Gebrselassie maantie 20km ja marathonin keskivauhtiero 4.5%, maantie 10km vs marathon 7.5%. Pyöräilyssä kun juoksua vastaavaa tasavauhtisuutta harvoin pidetään, voi 1h ja 2h keskitehot jopa lähempänä toisiaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •