AlltricksSumekoTrekElectrobikeRideFillarilehti
Sivu 1 / 18 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 531

Aihe: Valottomat

IncBuff Guest

Valottomat

Minusta tämä on paljon tähdellisempi aihe tähän aikaan vuodesta kuin tuo kypärättömät.

Luulin jo parin viime viikon iltalenkkien perusteella, että oululaiset on oppineet käyttämään valoja, mutta mitä sitä turhaan. Aamun ekasta 10 kohtaamastani pyöräilijästä kahdella oli jonkinlainen tuikku. Asiaa hieman pelasti se, että seuraavilla kymmenellä jo kuudella oli tuikku ja puolella jo aivan asiallinen sellainen, jolla näkee myös itse.

Miksi valoja ei sitten käytetä?

a) Ei välitetä?
    b) Riittää kunhan itse näkee?
    c) Ei ymmärretä?
    d) ?

Tänäkin aamuna kun tuli sellaisia vastaan ilman valoja, että varustuksesta ja pyörästä näki että panostettu on. Oli Windstopperia, heijastinliiviä, asiallista kypärää jne. pyöräilyvarustetta, mutta ei sitten minkäänlaisia valoja.

En ole nähnyt yhdelläkään kypärättömällä valoja.

d) Ei muista. Itellä ainakin valot on välillä jäänyt kotiin töihin lähtiessä ja takaisin tullessa pitää ajaa pimeänä.

arvaan a, ihminen on perusluonteeltaan laiska ja itsekäs paskiainen.

Ilahduttavasti olen kuitenkin pannut merkille, että pk-seudun valollisista kuskeista suurella enemmistöllä on nykyään kiinteän valon asetus eikä mikään älyvapaa vilkkumoodi.

Olen ikäväkseni huomannut että suurin osa Valottomista on tänä syksynä ollut lapsia.

Kyllä työmatka yhtä tiirailua näinä aikoina kun toivoo näkevänsä jokaisen pimeän pyöräilijän. Raha tuskin este, vitosen vilkkuvalolla muut sentään näkee. Valottomia näkee kyllä kypäräpäisiäkin ja varsinkin nuo Suomen toivot, opiskelijat ajavat ilman samoin sinkulakuskit ei pilaa pyöränsä imagoa millään valolla.
    Ehkä kerran keväällä ja syksyllä järjestetty ennalta tiedotettu tarkkailukampanja ei riitä ja rikemaksu liian pieni. Itseä ei liikuta mitä valottomat itselleen tekee mutta usein joku muu myös viattomana osapuolena. Itse suosittelin että ajoradalla saa kaupunkialueella ajaa ilman valoja eikä klv:llä. Kugel, voiko lapsilta vaatia mitään kun ei vastuuntunnottomat aikuisetkaan vaivaudu näyttämään esimerkkiä?

Voisin veikata, että tulevaisuudessa myös pyöränvalmistajat joutuvat ottamaan tämän huomioon ja mitä enemmän valaistukseen löytyy sekä leikkimielisyyttä että käytännöllisyyttä ja uusia ideoita:

niin sitä enemmän varsinkin nuoret ja lapset tulevat niitä käyttämään. Pimp your ride?

Lisäys: Mulle tuli nyt noiden kuvien ja videoiden myötä halu hankkia vielä joku päivä luovasti, kauniisti ja sopivan hullusti valaistu pyörä, jolla ajaisi vain hämärään aikaan. n+1 -sääntö pätee aina.
    ilmora muokkasi tätä : 05.11.2014 at 12.54
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Valot on ongelma, kun ne joutuu aina laittamaan erikseen pyörään kiinni. Paikalleen niitä ei voi jättää kun pöllitään. Valosalla niitä ei tarvii, eikä välttämäti osaa varautua pimeää varten. Kiinan lamput on paskoja ja huonoja asentaa. Hienoon pyörään ei valot istu kuin pimeällä.
    Poliisi ei valottomiin puutu ja jos puuttuukin niin sakko 20e. Autoilialle voi pikku rikoksesta jo lätkästä 200-500€. Ei lyö leiville pyöräilijöiden ja muiden köyhien kyttääminen.
    Ja kaikki tämä juontaa juurensa siihen , ettei pyörä ole Suomesa tasavertanen kulkuneuvo autojen kanssa. Nousukas kansa ollaan nääs.

Heijastinliivillinen valoton on pariin otteeseen täälläkin tullut vastaan. Mitä vittua tuollaisen päässä oikein liikkuu?

Hienoon pyörään kannattaa laittaa valot, kun se hieno pyärä menee ihan paskaksi auton alla ja vakuutuskaan ei korvaa kun ei ole valoja.

a+b lähinnä.
    Minulla on tacx lumokset toisessa maantiepyörässä ja toisessa knogin froggeja jatkuvasti, koska niille saattaa tulla tarve hämärän, sumun tai sateen takia ihan kesällä. Lisäksi on noita tankoonkiinnitettäviä AA-akuilla toimivia muutamat. Reelight on myöskin kätevä vakio-/hybridipyörissä.
    Toki nuo ovat pääasiassa ratkaisuja siihen, että minut nähtäisiin, ja tankovaloni ovat riittäviä minulle Vätternissä - tähän aikaan kun pyöräilen mielummin 200 ovaalilla kuin ulkona.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Heijastinliivillinen valoton on pariin otteeseen täälläkin tullut vastaan. Mitä vittua tuollaisen päässä oikein liikkuu?
    Varmaan samansuuntaiset ajatukset kuin viime aikoina kohtaamillani ninjapyöräilijöillä, joilla on napit korvissa. Kun poppi raikaa pään sisällä, pakkohan sen on tehdä havaittavaksi.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Jos on heijastinliivi ja kypärä, ei tarvitse valoja, saa ajaa vastaviraan ajoradalla, saa ajaa jalkakäytävillä, saa sinkoilla kadun yli ihan miten huvittaa, saa ajaa päin punaisia, kyllä muiden kuuluu väistää, sillä kun on heijastinliivi ja kypärä!

^ Sarkasmi on vaikea laji. Ja tuohon asiaan, kyllä ainakin meillä päin sinkoilijat ovat kaikkea muuta paitsi kypäräpäisiä liivihenkilöitä. Oli myös kohtuullisen surullista toissailtana katsella, kun neljä noin 10-vuotiasta pikkupoikaa varpusparveilivat pyörillään ilman valoja, ilman yhtäkään heijastavaa esinettä pitkin kelviä. No, kai lapsien henkivakuutusten tuotto on nykyään niin kova, että vanhempien kannattaa tuollaista katella.

Joo, en ymmärrä. Senhän pitäisi mennä niin että valojen käyttäminen on kunnia-asia, kunnon valot kertovat että täältä tulee AJONEUVO, eikä mikä tahansa epämääräinen hökötys. Multa ei ole vielä pöllitty tsi-valoja, ehkä kukaan ei tajua mitä ne ovat. Eivät ehkä maailman hienoimmat, mutta niillä on oikea ilo lähteä pimeään aikaan ajamaan kun tietää että ne todella näkyvät. Yleensä en tykkää ajaa pimeällä noiden pimeiden ninjojen takia mutta välillä on pakko lähteä leikkimään ulos liikkuvaa valotuikkurykelmää .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esuli Katso viesti
    Valot on ongelma, kun ne joutuu aina laittamaan erikseen pyörään kiinni. Paikalleen niitä ei voi jättää kun pöllitään.
    Tästä syystä minulla on kypärässä Petzl. Tangossa sitten vitosen kiinteästi asennettu lamppu poliisia varten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kyllä työmatka yhtä tiirailua näinä aikoina kun toivoo näkevänsä jokaisen pimeän pyöräilijän. Raha tuskin este, vitosen vilkkuvalolla muut sentään näkee. Valottomia näkee kyllä kypäräpäisiäkin ja varsinkin nuo Suomen toivot, opiskelijat ajavat ilman samoin sinkulakuskit ei pilaa pyöränsä imagoa millään valolla.
    Ehkä kerran keväällä ja syksyllä järjestetty ennalta tiedotettu tarkkailukampanja ei riitä ja rikemaksu liian pieni. Itseä ei liikuta mitä valottomat itselleen tekee mutta usein joku muu myös viattomana osapuolena. Itse suosittelin että ajoradalla saa kaupunkialueella ajaa ilman valoja eikä klv:llä. Kugel, voiko lapsilta vaatia mitään kun ei vastuuntunnottomat aikuisetkaan vaivaudu näyttämään esimerkkiä?
    No, mun mielestä tänä syksynä on vastaani tullut yllättävän vähän valottomia täyskasvuisia. Tai sit ne on menneet ohi tutkan koska ovat ajaneet pitkin jalkakäytäviä eivätkä täten oo olleet collision coursella mun kanssa. En tiiä.

Mitä noihin lapsiin tulee niin no, ehkä pitäis vaatia aikuisilta. Kuten siltä äityliltä joka näkyi riistolamppuni valokeilassa vain isona mustana möykkynä lastenrattaineen, ja jonka takaa yhtäkkiä ilmestyi eteeni pieni musta möykky eli n. 5 vee pyöräilijä. Tais olla sinkulalla liikenteessä kaiken lisäks
    Kugelschreiber muokkasi tätä : 05.11.2014 at 19.21

Täälä päin kans kouluikäset lapset jotka ei liiemmin valoja käytä..on toki poikkeuksia.

Moni luulee et katuvalot piisaa ..yksi hailee mitä muut aatelee..eikä taida auttaa olen fb jakanut tiedotteita asiasta ja rike sakoista..☺

^mielummin katuvalot kun nuo jäjettömät ja ylimitoitetut valonheittimet strobotoiminnolla. NE pitäisi kieltää lailla.
    Roots, bloody roots

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    ^mielummin katuvalot kun nuo jäjettömät ja ylimitoitetut valonheittimet strobotoiminnolla. NE pitäisi kieltää lailla.
    Ne on kielletty.

Tänään bongasin 2, eilen 3 ja sielä sateella. Autossa ei nähnyt mitään, kun tulivat vastaan.
    Roots, bloody roots

+2000 lumenia strobolla on vastaantulevia pitkillä ajavia rinkelimersu kuskeja varten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    No, mun mielestä tänä syksynä on vastaani tullut yllättävän vähän valottomia täyskasvuisia. Tai sit ne on menneet ohi tutkan koska ovat ajaneet pitkin jalkakäytäviä eivätkä täten oo olleet collision coursella mun kanssa. En tiiä.
    Tänään iltakävelyllä ehkä noin 70 % näkemistäni fillaristeista oli valottomia ikään ja sukupuoleen katsomatta. Toisinaan näytti jopa siltä, että pyörään ja muihin varusteisiin on kyllä satsattu, mutta valot on unohdettu ja eivät nämä Lahden kelvit nyt ihan valossa kylve. Varsinkin kun tässä yhtenä iltana katselin Kärpäsen mäen alla kun muuan herra ja rouva ulkoiluttivat pientä koiraansa, johon oli kyllä joku himmeä minituikku kytketty, mutta kelvin yli virittynyt flexi katosi kauniisti pimeään hämärässä mäessä. Puuttui vain se, että joku ninja olisi tullut kovaa alas.

Saa kyllä nopeasti ajattelemaan miten itse liikkuisi pimeässä.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Valot ovat kehittyneet huimasti kymmenen viimeisen vuoden aikana. Nyt lampuilla jopa näkee ja puolivaloilla voi ajaa hyvin. Tuosta kommentista, että kirkkaat valot sateela vain sen verran, että alkuviikosta oli pakko käyttää maksimitehoja, jotta näkisi yhtään mitään. Ja ilmeisesti ne loistavat lähi- ja kaukovalot autoissa eivät siroa sateellakaan lainkaan, mutta silti saa kyllä siristellä, jos joku tulee vastaan. Siistillä kelillä, kuten tänään, tuollaista ongelmaa ei ole.

Valot (kypärä + tanko ja yhteensä melko monta luksia (lue 1600) + takana ledit) osoittavat noin 2 metrin päähän tangosta, jolloin hajavaloa tulee autoilijoille, mutta sama kyllä pätee autojen lähiajovaloihinkin. Hankalissa oloissa voi toki laittaa pienemmälle vastaantulijoiden mieliksi.

Vilkkutoiminto on aivan järkyttävä riippumatta valon tehosta. Pienillä lampuilla sen hädin tuskin näkee, mutta paremmilla lampuilla vilkku on katastrofi vastaantulijalle. Luonnollisesti vilkku on suunnattu suoraan eteenpäin parhaan efektin tuottamiseksi.

On vain yksi asia, joka ohittaa edellisen karmeudessa. Se on punainen etuvalo ja ääritapauksessa vilkkuva sellainen.
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

Ikuisena anarkistina olen, ainakin osittain, eri mieltä tosta vilkkumoodista jos kyseessä on heikkotehoisempi huomiovalo. Se ärsyttää vain pyöräilijöitä mutta erottuu paremmin. Jos pelkäät epileptista kohtausta, älä tuijota sitä. Tehokkaammalla tuikulla vilkkumoodi häiritsee jo itseäkin.

Omalla työmatkalla on pari risteystä alamäessä jolloin heitän valon vilkkumoodille noin 50m ennen risteystä ja risteyksen jälkeen takaisin. Tähän tarkoitukseen sopii vain sellainen valo jossa on vain vaihtoehdot on/off/vilkku eikä miljoona eri vilkku/tehovaihtoehtoa.

Koeta ajatella tuota autoilijan kannalta. Strobo on oikeasti auton kannalta helvetin paha asia ja vaikeuttaa muutenkin huonoa näkyvyyttä. Kyllä se vilkkumatonkin valo näkyy riittävän hyvin.
    Roots, bloody roots

Vilkku toki näkyy paremmin mutta minä olen vilkuttoman kannalla. Ja kyllä ne vilkuttelijat ihan vähän ärsyttävätkin, myönnetään. Mulla on työmatkapyörässä(kin) sen verran tehokas valo ettei näkymiseni autoilijoille ole siitä kiinni vilkkuuko valoni vai palaako se. Normaalisti pidän valoani työmatkalla vain 1/4 teholla mutta vaihdan välillä ennen yhtä alamäen jälkeistä sivulta tulevaa autotietä tehon väliaikaisesti 1/2 asetukselle. Vilkkumoodi ei etuvalossa ole edes mahdollinen, takavalossa olisi mutten koskaan käytä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    En ole nähnyt yhdelläkään kypärättömällä valoja.
    Aika pitkälle samanlaisia havaintoja. Kaikilla näkemälläni kypäräpäisillä on ollut valot. Tosin näin vajaa viikko sitten myös yhdellä kypärättömällä valot. Poikkeus vahvistaa säännön?

Mulla on toisessa pyörässä edessä ja takana nopeasti irrotettavat kiinatuikut ja varsinaisena ajovalona pullodynamosta virtansa saava hehku (LED-modi on edelleen ajatusasteella). Kai sillä oikeasti pimeässä näkee ihan kohtalaisesti, mutta ainakin sen avulla tulee nähdyksi. Kukaan ei ole reilun vuoden aikana nähnyt tarpeelliseksi varastaa noita tuikkuja, eihän ne kalliitakaan kyllä ole. Talvipyörää varten onkin sitten ihan hyvin valaiseva 2+1-moodinen valo, kiinasta sekin. Kauppa väittää sen potkivan 1200lm, mutta käytäntö lienee 700lm tietämissä täydellä teholla ja vähemmän vajaateholla. Vilkkumoodilla se tuntuu pukkaavan täydet.

Valon unohtuminen kotiin tulikin jo esiin, siksi mulla noi pienet tuikut on aina kiinnitettynä. On sitten edes se "näyn-valo", tietty tossa vanhassa Kulkurissa kun on pullodynamo, on ajovalo aina mukana "Hauska" näillä pimeillä ja sateisilla ilmoilla ajella autolla (tai pyörällä) ja hämmästellä niitä ninjoja, osa jalan, mutta osa tietysti pyörällä. Pyöräilijöiden poljinheijastimet näkyvät kyllä oman auton (ja pyöränkin tehokkaalla, täysillä olevalla) valoilla ihan hyvin, samoin muutkin heijastimet. Mutta sitten ne mustiin pukeutuvat heijastimettomat jalankulkijat (ja tietysti jotkut pyöräilijätkin) näkyvät merkittävästi huonommin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti viivi Katso viesti
    Ikuisena anarkistina olen, ainakin osittain, eri mieltä tosta vilkkumoodista jos kyseessä on heikkotehoisempi huomiovalo.
    Osittain tekisi mieli olla tästä samaa mieltä, mutta ei. Kunnolla näkyviä ja akunkestoltaan kohtuullisia huomiovaloja saa nykyään niin halvalla, että noiden joulukuusenvalojen käyttö ei ole mitenkään perusteltua.

Edelleen jaksaa ihmetyttää valottomien määrä tuolla liikenteessä. Luulisi jo ensimmäisen valottoman vastaantulijan herättävät jonkinlaisen halun tulla havaituksi. Yhtenä hämäränä aamuna Pasilassa laskin huvikseni kymmenen ensimmäistä: kaksi (2) oikein valoja käyttävää, kuusi (6) täysin valotonta, yksi (1) silmän tasolle suunnattu riistostrobo ja yksi (1) punainen eteen.

Autolla ajaessa valoton pyöräilijä on muuten ihan oikeasti vaikean ja mahdottoman havaittavan välimaastossa. Jo auton mittarivalaistus ja puolivalojen valokeila totuttavat silmän jo sellaiseen valomäärään että hitaasti ja ennustettavasti liikkuva jalankulkija voi jäädä huomaamatta, puhumattakaan risteysalueella näkökentän ääreisosista nopeasti tulevasta pyöräilijästä. Klv:llä on vieläpä usein heikompi valaistus kuin ajoradalla.

Muutenkin yleisellä tasolla tuntuu olevan edelleen vallalla törmäysturvallisuutta korostava ajattelu. Aktiivisen turvallisuuden, joka ehkäisee onnettomuuksia (esim. valot, sopiva rengastus, ajotapa), korostaminen olisi paljon tuloksellisempaa. Onneksi jopa patavanhoillisen Liikenneturvan kampajoissa tällainen ajattelu alkaa hiljalleen näkyä.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •