Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 59

Aihe: Bikefitting

Bikefitting

En löytänyt tälle omaa aihetta joten aloitetaan itse. Onko kukaan käyttänyt bikefit-palveluita ja millaisia kokemuksia on tullut?

Bikefittiähän on kahta "lajia", ensimmäisessä haetaan tulevan pyörän mittoja ja toisessa säädetään nykyisen pyörän ajoasentoa. Fillarilehdessä oli pari (?) vuotta sitten lyhyt juttu aiheesta. Itse löysin myös netin kätköistä tällaisen jutun http://www.arcticsportaddicts.fi/var...ia-pyorailyyn/

Kävin ennen ekan mantiepyörän ostoa Probikessa Saarisen Simolla bikefitissä. Hyvä että kävin, osoittauduin hieman hankalan kokoiseksi ja summan mutikassa olisin todnäk ostanut liian pitkän rungon, koska suurin osa on mulle liian pitkiä. En olisi myöskään osannut säätää ajoasentoa itse minulle sopivaksi. Sen verran takana ja korkealla mulla on satula edeltävään fillariin verrattuna. Suosittelen bike fittiä.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Ihan suomenkielellä löyty hyvä kirjoitus, TM 14/
    2014 kyseisestä asiasta.

Kävin Kuopiossa Fortesportissa bikefittingissä ja laitteen ehdottamat säädöt paransivat tuntumaa. Suosittelen

Varmasti siitä hyötyä on mutta en jaksa uskoa että tehollisesti parannusta voisi tulla niin paljon kuin jotkut väittävät. Varmasti ergonomiaan ja ajomukavuuten sillä on suuri vaikutus, mutta ainakaan tavalliseen maantiepyörään en usko että teho siitä juuri muuttuu. Oletuksena siis se että pyörän säädöt ja koko nyt ovat suurin piirtein oikein jo alkuvaiheessa. Tämä on vain minun mielipiteeni ilman minkäänlaista kokemusta.

Itse olen näillä mennyt ajoasennon säädön suhteen nyt ja tuntuisi olevan aika hyvä verrattuna luotilangan kanssa arpomiseen.
    http://www.neillsbikefit.com.au/?page_id=364

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

En ole käynyt bikefittingissa, mutta talvella tuli kokeiltua harjoitusvastuksen kanssa erilaisia satulan paikkoja korkeus- ja pituussuunnassa. Lähtökohta satulan korkeudelle oli perinteinen "kantapää yltää polkimelle" ja pyrkimyksenä saada pyörittäminen mahdollisimman rennon ja helpon tuntuiseksi. Omia tuntemuksia, videokuvausta ja tehodataa hyödyntämällä löysin satulalle 10-20mm ylempää sellaisen paikan, jossa pystyin tuottamaan peruskestävyysalueen ylärajalla 10-20W enemmän tehoa. Selityksenä tuolle pitäisin sitä, että nilkka ojentuu minulla polkiessa luonnollisesti melko paljon ja lihastasapaino keskivartalosta lähtien suosii sitä, ettei polvea tarvitse nostaa erityisen korkealle.

Bikefittingissa saman asian saa selville parissa tunnissa, itsekseen hääräämällä menee todennäköisesti useita parituntisia sekä paljon soutamista ja huopaamista säätöjen kanssa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Vaimolle käytiin juuri menneellä viikolla tekemässä bikefitting Kuopion Forte Sportissa. Lähdimme koittamaan, josko sillä saisi ratkaistua ikuisen ongelman, mistä sopivan kokoinen pyörä XXS -kokoiselle henkilölle (151 cm). Aavistuksen jäi sellainen maku, että hinta on korkeahko saavutettuun hyötyyn nähden. Nimittäin kovin montaa mittauspistettä kehosta ei oteta, kyseiset mitat olisi aika helposti itsekin otettavissa. Toisaalta se, miten kyseiset mitat sitten skaalautuvat esim. pyörän tärkeimpään mittaan, vaakaputken pituuteen, voisi olla itsellä hankalampi muodostaa. Nyt siihen sentään saatiin selkeä lukuarvo (448 mm, 90 mm stemmillä), josta pystyi sitten lähtemään kartoittamaan tarjontaa. Tässä toki Forte Sport nosti kädet pystyyn, heidän mallistossaan ei ole yhtään pyörää jossa olisi edes 500 millinen vaakaputki. Ja samoin nykyinen pyörä on hehtaarikaupalla pielessä, sitä ei enää millään säädöillä saa lähestulkoonkaan sopivaksi. No, ehkä tästä lisää "pienten naisten pyöräilyä" -topikissa.

Kuitenkin tuo bikefitting saattaisi olla hyvinkin hyödyllinen, jos olemassaoleva pyörä ei ole niin paljoa väärän kokoinen, että säädöt riittävät optimoimaan ajoasennon. Tosin esim. hartioiden leveyttähän tuossa ei mitata... Eikä kampien pituus muka vaikuta mitään, muuttujana mittauksessa on vain matka keskiöstä satulaan. Kuitenkin kampia on monta senttiä eripituisia, mikä ei oikein istu siihen, että tuo mittaus antaa ymmärtää olevansa niin millintarkka.

Tuo CWA;n linkkaama Peter Whiten teksti kertoo minusta asiasta paljon. Kärjistettynä että mistäs se fittaaja tietää mikä kyseisestä kuskista tuntuu mukavimmalta?

Itse olen Camonin kanssa samalla linjalla, tosin ilman wattimittaria, nyyh. Ja ilman videotakin. tekemäni polvikulmamittarikin odottaa vielä hyötykäyttöään! Luulen tuntevani kehoni ja ihan mielenkiinnostakin en tyydy aina siihen mikä tuntuu hyvältä, kokeilen piruuttani vaihto-ehtoja. Harrastukseen kuuluvia asioita.
    arctic biker muokkasi tätä : 26.07.2014 at 19.50
    I väntan på ännu dåligare tidet

En ole bikefitting palvelua käyttänyt vaan perinteisellä soutamisella ja huopaamisella. Välillä tulee satulaa notettua kunnes tovin jälkeen tulee huomattua että liian korkealla, jatkuvaa säätämistä siis täällä. Seuraavaa fillaria ostaessa voisi bikefitting palvelua käyttää.

Seuraavaa fillaria ostaessa voisi bikefitting palvelua käyttää.
    Elä Juha hitossa, pahimmassa tapauksessa kaikki mitkä olet hyväksi kokenut ja tuhansien kilsojen aikana sulle passeliksi huomannut tyrmätään täysin. Siinä sitten ihmettelet.
    Ps. en tieten tyrmää bikefittinkiä, lukekaa tarkkaan Peter Whiten teksti. Totuus on siellä jossain, omat olen löytänyt maantieltä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Elä Juha hitossa, pahimmassa tapauksessa kaikki mitkä olet hyväksi kokenut ja tuhansien kilsojen aikana sulle passeliksi huomannut tyrmätään täysin. Siinä sitten ihmettelet.
    Ps. en tieten tyrmää bikefittinkiä, lukekaa tarkkaan Peter Whiten teksti. Totuus on siellä jossain, omat olen löytänyt maantieltä.
    No joo, voihan se olla niinkin että tuollaisen bikefitting mittauksella tehty fillari vie pahimmillaan maun koko pyöräilystä koska kroppa on tottunut siihen jotakuinkin sielläpäin olevaan asentoon ja sillä saanut fillarin kohtuullisesti kulkemaan ja tuolla bikefitting mittauksella mennään niin että joka paikkaan kolottaa.

Vastataan tähän nyt itse kun kerran tuli testattua. Eli kävin keväällä kph:n bikefitissä ja palvelu on aika monipuolinen. Otettiin mitat ja laitettiin testipyörään polkemaan. Vaihdeltiin asentoa ja katseltiin tehoja ja pyöritystä. Lopputulemana satula nousi ~1 cm ja liikkui eteen/taaksepäin jonkun verran. Stemmi vaihtui hieman lyhyempään. Motivaationa koko bikefittissä minulla oli että josko saisi vähän enemmän tehoja irti ja vähän ergonomisemman asennon. Nyt olen tämän kesän näillä säädöillä pyöräillyt ja omasta mielestäni nuo tavoitteet ovat toteutuneet.

Jos olisin nyt ostamassa uutta maantiepyörää tai tempopyörää, kävisin ehdottomasti etukäteen bikefittissä.

Sekin on muuten jännä, että eri satula vaatii eri satulankorkeuksia ja jalkakulmia. Brooksin hommaamisen jälkeen satula on tippunut aikalailla. Fizikillä pystyi polkemaan lähes jalat suorana.

Näitäkään ei bikefitissä oteta huomioon ellei sovittajalla ole todella rautainen ammattitaito.

Satulankorkeutta ei kyl mun mielestä muutenkaan kannata ottaa sillai kiinteenä lukuna kun se korkeusvaatimus voi muuttua sentin lenkin aikana. Nibalin käyttämää ajossa säädettävää putkea odotellessa

Kaksi kertaa nähnyt _täysin_ pielessä olleen ajoasennon, joka on tehty bikefitting palvelussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Kaksi kertaa nähnyt _täysin_ pielessä olleen ajoasennon, joka on tehty bikefitting palvelussa.
    Missäköhän tehty?

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Kävin kanssa tekemässä Shimanon Standard Bike Fittingin ja kone antoi tulokseksi kaksi kokoa isomman pyörän kun se, jolla olen sotkenut jo 700 km. Ok. Olen kärsinyt vaivoista, mutta lähinnä alaselän alueella. Nyt satula tuntuu olevan kuitenkin oikealla korkeudella ja uskon alaselän vaivojen olevan ohi. Fittingin säätöjen mukaan Stemmi pitäisi olla tolla runkokoolla 140mm ja droppi 8 cm. Nyt 110mm ja 5cm. Pyörä tuntuu lyhyeltä, mutta kannattaako vaan hakea sentti pari pidempi stemmi vai pistää pyörä kiertoon? Kuinka orjallisesti tota Fittingin tulosta pitäisi uskoa?

Onko täällä kokemuksia Tampereen kieppeillä olevista bike fitting -palveluista? En varsinaisesti etsi pelkkää Shimanon konetta josta tulee liuska numeroita vaan myös kokemuksia tuon homman tekijöistä joilla on asiantuntevaa muutakin näkemystä koneen tulosten lisäksi.

Minkälaisia metodologisia lähestymisiä olette kokeilleet ja onko joistain erityisen hyviä kokemuksia? Onko eri metodologioilla suuriakin eroja? Erityisesti minua kiinnostaisi tietää kulmien mittailusta. Ovatko eri fittaajien käyttämien kulmat kovinkin erilaisia? Onko jotain yleisesti hyväksyttyjä normatiivisia arvoja kulmille? 25 astetta (tai 155) olen ymmärtänyt voimantuoton kannalta hyväksi polvikulmaksi (lantio-polvi-nilkka) mutta entä muut suositellut kulmat?

No niin.

Nykyinen cyclo myytiin oikean kokoisena. Höpönlön. Vaakaputki on auttamatta liian pitkä ja joudun selvästi kurottelemaan 10000km kokemuksella. Kyse ei ole kuin puolesta sentistä mutta ilmeisesti muukin on päin seiniä koska kokemus ei ole ergonomisesti miellyttävä.

Olen parin tonnin hankintahinnan lisäksi päivittänyt fillaria reilulla tonnilla. Pyöräilyaikaa on todennäköisesti vain max 40v jäljellä joten olen valmis laittamaan cycloprojektiin 5-6k € nyt. En ole tähtäämässä TDF:lle mutta jokaisen kilometrin haluan olevan kivoja.

Varsinainen kysymykseni on että mistä löydän luotettavan bikefittingin jonka arvioinnin pohjalta voin luotettavasti lähteä etsimään ratkaisua? Kaikki suositeltavat paikat Jyväskylästä etelään kelpaavat.

Opettelisin asian itse jos uskoisin oppivani tänä keväänä saman kuin vaikka 20v asian parissa työskennellyt henkilö hallitsee.

Itse painin vähän vastaavan ongelman kanssa, ilmeisesti maantiepyöräily ei kuulu puuduttaa eikä turruttaa tms, satulassa pitää pystyä soittamaan pianoa jnejne. Ei ole itselle vielä tuollaista setuppia löytynyt, mutta parannusta on tullut.

Absoluuttisia totuuksia ei ole, mutta näiden mukaan esim. sain perusasiat paremmin kohdalleen. Videoi itseäsi polkemassa trainerilla, pienet tarrat nivelien kohdille ja sitten analysoimaan videolta kulmia ja liikettä.
    http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm
    Youtubestakin löytyy Bike Fit Adviser ym kanavia. Tietoa on paljon, mutta ongelma on kuten aina se itselle sopivan infon kaivaminen ja soveltaminen.

Kokemuksella voin suositella Nummelan Probiken Simoa. Oon ite hankalan kokoinen mutta sieltä löytyi apu ja vieläpä sopiva fillari.
    - Heavy Metal will never die!! -

Canyon Endurace CF custom

Itse kävin ennen ekan cyclon ostoa(aloittelija tammikuussa) shimano bike fittingin läpi. Sieltä sai suuntaa-antavia mittoja ja tajusi että Kona kroppa ei ole ihan standardi. Nyt hankkimani cyclo saattaa olla hieman pieni ja stemmi pitää olla aika paljon ylöspäin, jotta saisi ergonomisempaa asentoa aloittelijalle.
    Mutta tuo perustason fitting on kyllä hyvä tuote. Saa erilaiset mitoitukset (ns. Ergo, kisa, cyclo, jne.) ja niistä saa itsellekin jatkoon suuntaa-antavaa tietoa. Perstuntuma ja puuttumiset ja korotukset stimuloivat hienosäätöä, mutta tuon avulla saa perussäädöt kohdilleen. Toinenmikä oli isoksi avuksi on tämä foorumi. Sain nöösinä paljon apua ja hyviä kommentteja jotka auttoivat vahvistamaan päätöstä mihin pyörään kannattaa päätyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tinke Katso viesti
    Itse painin vähän vastaavan ongelman kanssa, ilmeisesti maantiepyöräily ei kuulu puuduttaa eikä turruttaa tms, satulassa pitää pystyä soittamaan pianoa jnejne. Ei ole itselle vielä tuollaista setuppia löytynyt, mutta parannusta on tullut.

Absoluuttisia totuuksia ei ole, mutta näiden mukaan esim. sain perusasiat paremmin kohdalleen. Videoi itseäsi polkemassa trainerilla, pienet tarrat nivelien kohdille ja sitten analysoimaan videolta kulmia ja liikettä.
    http://bikedynamics.co.uk/guidelines.htm
    Youtubestakin löytyy Bike Fit Adviser ym kanavia. Tietoa on paljon, mutta ongelma on kuten aina se itselle sopivan infon kaivaminen ja soveltaminen.
    Itsellä tullut vuosikymmenten mittaan seuraavia mielipiteitä;
    -Fillarin satulassa ei tarvikaan pystyä istumaan tuntikausia paikallaan.
    -Käsien puutumista ehkäistään vaihtamalla otetta vähän väliä.
    -Selän puutumista ehkäistään vaihtamalla otetta ylä ja alaotteelle välillä.
    -Selän ja istumalihasten puutumista ehkäistään nousemalla välillä ajamaan seisaaltaan.
    -Ja istumalihasten puutumista voi ehkäistä ajamalla hieman kovempaa eli tekemällä enemmän töitä.

Jos ajaminen on ns. sitkuttamista alkaa satula herkemmin painamaan/puuduttamaan kuin jos ajaa aktiivisemmin ja ehkä vähän isommalla välityksellä (ei liioittelua kuitenkaan). Nuo ajatelmat ei poista sitä tosiasiaa että ajoasento pitää olla kohdillaan mutta jos joku kuvittelee että THE täydellisessä asennossa pystyy ajamaan 300km ilman että alkaa tuntua missään, on väärässä. Omasta mielestäni ajoasento on ollut liian staattinen jos tauolla pyörän päältä noustessa on olo kankea ja jäykkä. Vaikka fillarioppaissa neuvotaan että pyörän päällä ei saisi heilua, niin rentous ennen kaikkea. Se ajoasennon väkisin pitäminen jumittaa tehokkaasti. En missään nimessä ole tuomitsemassa bikefittingiä ja olen harkinnut itsekin vuosikymmenten jälkeen sellaiseen menoa. Ns. väärään ajoasentoon kun kasvaa eli tottuu. Mutta ei kannata luulla että puutumisista/turtumisista yms. pääsisi eroon pelkästään säätämällä fillarin.

Tähän loppuun miete; miksiköhän 100km kilpailun jälkeen ei ole lainkaan jumissa mutta 100km peruskestävyyslenkki jumittaa pahemmin? Syyn voi lukea yltä.

^Viisaita sanoja.

Lisäisin vielä, että jos se pyörän vaakaputken mitan heitto on puoli cm väärä niin kuulostaa siltä, että se ja muut säädöt saadaan kyllä tehtyä nykyiseenkin pyörään ja pyörä voi hyvinkin olla oikean kokoinen. Ei se koko nyt niiiiiin tarkkaa ole, säätövarathan yltää pitkälle eikä ne pyörän ajo-ominaisuudet peloitteluista huolimatta millään muutaman sentin heitoilla painopisteessä muutu kriittisesti, vaikka niinkin joskus pelotellaan. Onhan pelkästään satulan istumiskohdallakin mahdollisuus siirtää yli 5cm painoansa ja silti ajaminen sujuu eri kohdissa.

Ja vielä varoituksena: kaikkein hassuimmat ajoasentovirheet, mitä olen nähnyt, ovat usein olleet juuri niitä bikefittingissä käyneitä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    ^Viisaita sanoja.
    Ja vielä varoituksena: kaikkein hassuimmat ajoasentovirheet, mitä olen nähnyt, ovat usein olleet juuri niitä bikefittingissä käyneitä...
    Ihan heti keväällä ei kannattaisi rynnätä bikefittingiin vaan ajella tuhatkunta kilometriä pohjalle. Ainakin itsellä keväällä on aina vähän kankeampi ja ajoasento tuntuu hassulta, mutta muutamia lenkkejä alle ja pyörän päälle taipuu ihan eri tavalla. Kunnon bikefittingissä lämmitellään reilusti ennen mittauksia ja ennen sinne menoa kannattaisi venytellä aktiivisesti viikon ajan. Muuten säädetään fillari rautakangelle.
    Vaikka tämä ketju koskee bikefittingiä niin sillähän haetaan tehokasta ajoasentoa. Itse olen huomannut että niinkin pienellä asialla kuin ajohousulla on iso merkitys siihen, miten hyvin fillarin päällä viihtyy. Esimerkiksi joskus ajoin paljonkin ajohousuilla, joissa säämiskä ei pysynyt paikoillaan ja parhaan asennon löytämiseksi satulaan piti istua juuri tietyllä tavalla. Tämä aiheutti tietenkin sen, ettei ihan pienestä syystä "viitsinyt" nousta seisomaan vaan tuli ajettua liian pitkään istualtaan. Nyt vihdoin löytyi (säämiskät kehittyneet valtavasti 20 vuodessa) housut, joissa alkuun tuntuu että säämiskä uppoaa perskannikoiden väliin, mutta ovat äärettömän mukavat ajaessa. Tästä syystä satulasta nouseminen ja siihen takaisin käyminen on todella luonnollista ja kesken mäkeä voi nousta vaikka pariksi sekunniksi seisomaan ja taas kun istuu satulaan, löytyy hyvä hiertämätön ja painamaton asento heti. Eikä itseasiassa satulassa ole vain yhtä hyvää paikkaa istua vaan välillä voi istua taempana ja välillä valua nokalle, fiiliksen ja vauhdin mukaan.

Yllämainitusta syystä voi käydä myös niin että ensimmäisen maantiepyörän kohdalla tulee valittua kokoa liian suuri runko koska se jäykällä ja tottumattomalla kropalla tuntuu sopivammalta kuin pienempi. Jos on käynyt hyvä tuuri, tilannetta voi vielä korjata poistamalla niitä korotusrenkaita ja tarvittaessa sahaamalla emäputkea.

Ja huomio todella sopivista ajohousuista on aivan oleellinen: poikkeuksetta kaikki (henkselilliset - ja muitahan en käytä) parhaiten sopivista ajohousuista ovat olleet sellaisia että ne ovat sovittaessa tuntuneet epämukavilta normaaliasennossa eli suorana seisoessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ...tarvittaessa sahaamalla emäputkea.
    Minä kyllä sahaisin mieluummin haarukan kaulaputkea. Emäputkea sahaamalla voi mennä runko pilalle.

^ LJL voisi ehkä uskaltaa kokeilla sitäkin? Mä olen tosiaan siinä määrin mekaanisesti harjaantumaton että mä pystyn päästämään tuommoisia kukkasia huomaamatta niitä ennen kuin ne minulle osoitetaan, mutta ainakin parhaina hetkinäni olen tarpeeksi vahva tarjoamaan naurut kustannuksellani...

Hyviä vinkkejä/kokemuksia bikefitting paikoista joilla on oikeasti osaamista laajalti eri pyörämerkkien geometrioista. Ajatuksena on vaihtaa nykyinen vm 2013 Bianchi Impulso uuteen ja haluaisin edetä asiassa niin että käyn bikefittingissä niin että sen jälkeen olisi faktat tiedossa minkä merkin mikä malli olisi sopivin omille mitoille, toki vaihtoehtoja voisi olla useita mutta pääasia että löytyisi ne mallit mitkä sopii ja mitkä saa järkevästi säädettyä kuntoon. Nykyinen pyörä on hyvä ajaa ja pystyn ajamaan sillä esim. 200km reissun eli ei aiheuta isompia "ylimääräisiä" kipuja. Olen kuitenkin jonkin verran kuvannut omaa ajoa ja myös muiden sanomisten mukaan pyörä vaikuttaa joltain osin pieneltä. Oma tosin hyvin rajallinen osaaminen pyörien geometriasta on antanut sen vaikutelman että pyörä on tavallaan lyhyt. Jouduin säätämään erimittaisten stemmien kanssa 2 vuotta kunnes löysin sopivan ja siis jouduin lyhentämään stemmin alkuperäisestä 110mm nykyiseen 70 tai 90mm, en edes muista enään kumpi siinä nyt on. Tämä aiheuttaa sen ongelman että ohjaamo on nyt ahdas ja esim. putkelta ajettaessa saa olla tarkkana että polvet ei osu tankoon. Tuo stemmin lyhennys oli peruja siitä että kädet ja hartiat olivat tajuttoman kipeät kun stemmi oli 110-100mm. Tavallaan ongelma on siinä että haluaisin pyörän joka on kisamallisempi kuin tuo C2C.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •