Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 47

Aihe: Apua naisten pyörän hankintaan.

Apua naisten pyörän hankintaan.

Etsin itselleni uutta fillaria, jonka pääasiallinen käyttö olisi työmatkapyöräily (40km päivä ja 2-3xvkossa). Lisäksi pyörällä tulisi ajettua perus "sunnuntailenkkejä" asfaltilla sekä hiekkateillä. Pohdin kumpi olisi parempi vaihtoehto hybridi vai cyclocross. Hintaluokka olisi max.1000€. Apu tulee todella tarpeeseen!
    Teea muokkasi tätä : 11.06.2014 at 20.57

Kumpikaan ei ole yleisesti ottaen parempi, vaan riippuu käyttäjästä ja käytöstä. Lähtökohtaisesti cc:ssä on useimmiten aerodynaamisempi ajoasento kuin hybridissä, joten se on nopeampi. Sitten on tietysti tuo käyrä vs. suora tanko. Käyrä on minusta parempi, monipuolisempi, mutta tästäkin on erilaisia mieltymyksiä. Ei tuohon oikein voi sanoa mitään muuta kuin että ota sellainen, joka tuntuu sopivammalta alla. Toki se tuskin joitain estää julistamasta, että toinen on parempi kuin toinen.

Sinä voisit vähän kuvailla, että mitä sinä pyörältä odotat. Mikä on sinulle tärkeintä pyöräilyssä tai pyörässä?

Melkein suoralta kädeltä sanoisin että cc on parempi mikäli sinulla ei ole mitään lääketieteellistä syytä käyttää suoraa tankoa.

Droppitangot mahdollistavat aerodynamiisemman ajoasennon vastatuuleen puskiessa, mutta mikä tärkeintä ne mahdollistvat monipuolisemmat ajoasennot, mikä taas on niskojen ja hartioiden kannalta aivan ehdottoman tärkeää työmatka-ajossa (varsinkin toimistotyöläiselle)... on kohtuullisen tympeää jos työn lisäksi vielä työmatkakin rassaa niskaa ja hartioita.

Tuolla kun katselee niin hyvin suuri osa työmatkapyöräilijöistä puskee käsivarret lukossa hybridillä tai maasturilla pelkästään siitä syystä että harhaluuloa siitä että droppitangot kävisivät selän ja hartioiden päälle pidetään väkisin elossa jopa pyörämyyjien toimesta. Sitten kun väärä ajoasento jumittaa paikat niin Kuwaharaan haetaan Tokmannilta tempotangot ja suhataan niillä kuolemaa halveksuen kaupunkiliikenteessä....

Käyttötarkoitukseesi on myös specifioitu pyörätyyppi,Gravel Grinder. Saattaa toki olla vaikeaa saada sovitettua budjettiisi.
    Kirjoittaja on tunnettu kaikkien alojen erityisasiantuntija.

Älkää sotkeko nimityksillä kyselijää, cyclo ihan jees kun löydät mieleisen ja sopivan kokoisen...

Itse tykkään cyclosta enemmän juurikin tuon käyrän sarven takia. Edellinen pyörä oli peruskaupunkipyörä suoralla tangolla ja siinäpä ei ajoasentoa saanut vaihdettua. Ajattelin että en opi ajamaan cyclolla, mutta en enää vaihtaisi takaisin! Hinta on tietysti kalliimpi, mutta kerran se vain kirpaisee

Minä annan myös ääneni käppyrätangolle, 20 km suuntaansa alkaa kuitenkin olemaan jo sen verran paljon, että siinä ehtii toivomaan niitä monipuolisia vaihtoehtoja käsien asettelulle. Vastatuulen sattuessa kohdalle voi käppyrätanko tuntua erityisen kivalle vaihtoehdolle.

Jos työmatka on kelvejä ja risteyksiä paljon niin suora tanko on parempi vaihtoehto ja turvallisempi.. ei tommosilla matkoilla käytetä käyriä sarvia kun niistä ei oo mitään hyötyä

Marssi asiansa osaavaan pyöräkauppaan. Kerro heille huolesi, hyö kyllä auttaa.
    Tällä palstalla vain kinastellaan siitä pitääkö olla käyrä vaiko suora ja miltä se kenestäkin tuntuu.

http://www.nishiki.fi/mallisto/2014/hybrid-sport

Tämmönen ittellä ja tällä mieleellään ajaa kaupunkissa kun ei oo niin rasittava kuin käyrätanko

Nyt vuoden suhannut 12km suunta työmatkaa, joten molemmilla pärjää. Kuitenkin suurimman osan matkoista ajanut maastopyörällä. Jos ajo on pelkkää sulankelin rullausta niin ehdottomasti cyclo. 20km alkaa olla jo sellainen matka, että itse en viitsisi jatkuvasti sitä hybridillä nitkuttaa, vielä 2-3krt viikossa. Hyvällä cyclolla voi käydä niin kuin minulle kävi, että työmatkat mennään 5päivänä viikossa Silloin on hyvä panostaa hyvään pyörään. Vaarana vaan on se, että työmatkat venyvät venymistään ja kohta huomaatki polkeneesi aina välillä 20km sijaan 60km. Jos maastopyöräily ei olisi aktiivinen harrastus ja pyöriä olisi vain yksi niin ehdottomasti cyclocross.. Hybridillä itse jaksoin ajaa alle kuukauden ku piti ostaa maantiepyörä asvaltti ajoon, enkä ole päivääkään katunut.

Kyllä kaikenlaisia höpö puheita täällä kuulee ettei hydridilla voi ajaa pitkää... no ittekin ajan vaan vuodessa vaan jotain 8 luokkaa hydridilla ja käyrillä sarvilla vaan 3 ja maasturilla kympin luokkaa...

mutta jos paljon ajaa niin levyjarrut on ehdottomat jos ei haluu jarrupaloja jatkuvasti vaihdella ja ketjut myös pysyy paremmin kunnossa kun jarrut ei uita koko ajan jarrumoskaa ketjuun mutta jos haluu harjoitella pyöränkorjausta ja on siihen vielä aikaa....

Levyjarrut ovat näppärät ja turvallisen tehokkaat. Pitkät lokarit. Kenties tarakka, niin saa repun pois selkää hiostamasta. Tällaiset asiat ovat olennaisia työmatkapyörässä. Tuollaisen 20 km pätkän nyt ajaa ihan millä tangolla tahansa ilman mitään jumituksia. Suoralla on nopeampi kaupunkiliikenteessä jarrutella, koska todennäköisemmin kädet ovat lähempänä valmiutta jarruttaa. Jarruista tuli mieleeni, että taitavat nuo hydrauliset levyjarrut olla cc:ssä vielä aika harvinaisia tai hintavia? Eli piste hybridille (ja suoralla tangolle), koska niistä löytyy jo ihan halpaluokasta kunnon hydr. jarrut. Minä katsoisin myös, että pyörään saa ilmavat (balloon) kumit alle, niin niillä saa pehmennettyä töyssyjä rullaavuuden kärsimättä. Ei taida mikään hiilarikeulakaan sellaista vaimennusta tarjota. Hybridiin taitaa yleensä mennä leveämmät renkaat.

Kuten jo sanoin, niin ei tässä mitään selvää voittajaa ole, vaan se on henkilökohtaisista mieltymyksistä ja tarpeista kiinni. Minusta tehdään liian suuri juttu noista pyöräkategorioista. Kaikkia noita poljetaan ihan samalla tavalla samojen fysiikan lakien alaisuudessa. Kannattaa varmaan mennä sinne pyöräkauppaan ihmettelemään ja kokeilemaan.

Apua naisten pyörän hankintaan.

Makuasioita todellakin, siksi en keksi mitään järkevää syytä hybridille, etenkään joustokeula hybridille.. Cyclocross tai 29" maastopyörä, jolla voi sit mukavasti ajaa myös asvaltin ulkopuolella.
    Vaikka tällä foorumilla kaikki ovat tautisia kammen pyörittäjiä niin onhan tuossa 20km polkemista. 3x40=120km vko, joka tekee n.5000km vuodessa! Tälläisen harrastelijan silmissä tuo on jo kova määrä. Viime vuonna pyörittelin itse vaan 4700km ja kyllä siinä polkemista oli.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    toripolliisi muokkasi tätä : 12.06.2014 at 21.25 Syy: korjaus

joo meneehän tohon viiteen sentään pari ´kuukautta ja kyllä ehtii istuun vielä sohvalla.... elisa viihde boksi tosin eteisen naulakossa odottaa syksyä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi Katso viesti
    Makuasioita todellakin, siksi en keksi mitään järkevää syytä hybridille, etenkään joustokeula hybridille..
    Ajoasento on olennaisin ero ja se tanko etenkin, jos nyt jompaankumpaan ei ole tottunut. Muuten on käytännössä sama, kummalla nimellä pyörä kulkee. Käytännössähän hybridiä ajetaan pystymmässä, mutta mikäänhän ei estä tekemästä muutoksia. Pystyllä asennolla on oma arvonsa mm. mukavuuden kautta. Jos sille ei anna arvoa, niin sitten kannattaa ostaa aika-ajopyörä tai vastaava ja jättää hitaat cc:t kauppaan. Joustokeulasta on hyötyä kuopissa esim. hiekkateillä. Maastopyörä on tietysti hyvä valinta siksi, että hybridiin verrattuna niissä on yleensä paremmat joustokeulat ja ei varmasti jää se mukava ja nopea leveä kumi mahtumatta. Maasturi on yhtä nopea kuin hybridi, koska ajoasento on yleensä lähtökohtaisesti suurin piirtein yhtä aerodynaaminen. Se kuulostaa hitaammalta asvaltille, mutta eihän siinä ole kyse kuin rengasvalinnasta. Toisaalta monelle menee maasturin sijaan yhtä hyvin hybridi. Ei näillä kategorioilla ole niin suurta merkitystä kuin usein puhutaan.

Pitäis järjestää sellainen testi kaupungilla, että random ihmisille laitettaisiin koeajettavaksi kolme pyörää, hybrid, 29" maasturi ja cyclocross. Lopuksi kysyttäisiin, että minkä pyörän ostaisivat jos kaikki olisivat samanhintaisia. Voisin vannoa, että voittaja olis lyhyellä testillä hybrid

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi Katso viesti
    Pitäis järjestää sellainen testi kaupungilla, että random ihmisille laitettaisiin koeajettavaksi kolme pyörää, hybrid, 29" maasturi ja cyclocross. Lopuksi kysyttäisiin, että minkä pyörän ostaisivat jos kaikki olisivat samanhintaisia. Voisin vannoa, että voittaja olis lyhyellä testillä hybrid
    Luultavasti. Käyräsarvet ja ohuet kovat kumit tuntuvat hankalalta tottumattomalle. 29" näyttää raskaalta ja nappularenkaat kuulostavat raskailta. Hybridi tuntuu peruspyörältä. Ja ehkä näyttääkin miellyttävämmältä kenties ns. aikuisempaan makuun kuin esim. se maasturi.

Mutta tuota 29-maasturia kannattaa kyllä ehdottomasti harkita hybridin vaihtoehtona. Kun alle laittaa esim. Big Applet koossa 28x2.35, niin se rullaa erittäin hyvin asvaltilla ja on varmasti mukava. Renkaat vievät pienet epätasaisuudet pois ja hyvä joustohaarukka isot. Ja se kestää. Ei tarvitse pelätä, jos vähän vetää päin jalkakäytävän reunoja tai routavauriokuoppia. Ei haittaa, jos heittää välillä hiekkateiden kautta, koska leveä rengas on tukeva ajaa, eikä uppoa hiekkaan. Ja vanteet kestävät, vaikka miten olisi huonokuntoisen kuoppainen tie. Hydrauliset levyjarrut löytyvät jo halvoista pyöristä ja yleensäkin pyörän hyvillä osilla saa halvemmalla kuin cyclocrossarin. Katsoo vain, että pyörästä löytyvät tarakan ja lokarien reiät.

Summarum kysyjälle! Osta hybrid, mutta oikean kokoinen

Joku tuolla puhui hydraulisista levyjarruista ja esitti cc:n puutteeksi sen että niissä ei juuri ole tarjolla muita kuin mekaanisia levyjarruja.

En ymmärrä...

Mekaniinenkin levyjarru on aivan jumalattomasti parempi päivittäisessä sekakäytössä kuin paraskaan vannejarru... ja vielä parempi jos käyttö on ympärivuotista. Toki hydrauliset antavat varmasti paremman jarrutustuntuman yms, mutta mekaanisissakin saa kaikki tärkeät levyjarrun ominaisuudet ja en nyt ainakaan itse keksi mitään syytä välttää niitä... tai edes pitää hydraulinen vs. mekaaninen kysymystä valintaperusteena kun työmatkapyörästä puhutaan.

Pyörien nopeudesta ei kannata taajama-alueen työmatkakulkineissa keskustella... n. 7000 vuotuisen työmatkakilometrin kokemuksella väitän että kuskilla täytyy olla kusta päässä jos taajamaliikenteessä keskari nousee sulan maan aikaan paljon yli 25km/h parinkympin matkalla ja tuohon nopeuteen hyvä kuntoinen kuski pääsee melkein Jopollakin... ei ole tässä lajissa keskari pyörästä kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aaltju Katso viesti
    En ymmärrä...
    Hydrauliset ovat tehokkaammat ja niiden tuntuma on parempi. Tietyt mallit ovat myös ainakin tuurilla huoltovapaammat. Kummallakin pärjää. Kyllä sitä voi kriteerinä pitää, vaikka ei se niin tärkeä olekaan.

Pyörien nopeudesta ei kannata taajama-alueen työmatkakulkineissa keskustella...
    Riippuu taajamasta. Suurimmassa osassa Suomea voi ajella ihan huoletta suurimman osan matkasta täysillä. Luultavasti 20 km työmatkasta suurin osa on hyvin esteetöntä menoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Riippuu taajamasta. Suurimmassa osassa Suomea voi ajella ihan huoletta suurimman osan matkasta täysillä. Luultavasti 20 km työmatkasta suurin osa on hyvin esteetöntä menoa.
    Varmaan riippuu taajamasta, mutta en minä ainakaan saa millään yli 25km/h keskaria omalla 20 km työmatkallani joka kulkee Tampereen kaupungin alueella ja keskustan läpi... ja rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että 25km/h:kin edellyttää välillä hieman turhaa koheltamista. Liikennevaloille ja muille tienkäyttäjille sun muille hidasteillle kun ei mahda mitään.

Avidin mekaaninen BB7 on hyvä jarru
    Birkalasta vaikka Kaukajärvelle matka niin ave 25 vaikka tuuppaa aika täysiä

Teea, löysitkö itsellesi mieluisan pyörän?

Itse olen hieman samanlaisessa tilanteessa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että cc olisi mulle parempi.

En tee aiheesta uutta ketjua, joten otan vinkkejä vastaan hyvästä (=ammattitaitoinen, luotettava, kohtuuhintainen, palveluhenkinen ja neuvova) pyöräliikkeestä ja pyörästä pk-seudulla.

Speksit:
    -cc
    -levyjarrut
    -sopiva 173cm/83cm - pituiselle
    -pitkäsorminen (=en tarvitse naisille suunniteltuja jarrukahvoja)
    -ja mitäänhän ei sais maksaa... (max 1500e)
    -mahdollisuus lukkopolkimiin myöhemmin
    -nätin värinen ja nätin näköinen pyörä

Eroavatko naisille suunnitellut pyörät miesten pyöristä pienemmillä kokovaihtoehdoilla ja kauniimmilla väreillä?

Suosittelen käymään Larun pyörässä testaamassa Focuksen cyclocrosseja, Oma Mares AX4 on nyt pari kuukautta ollut kovalla käytöllä ja olen ollut todella tyytyväinen. Löytyy mekaaniset levyjarrut ja mahdollisuus laittaa kunnon lokarit jos tykkää ajaa vuoden ympäri kuten itse.

Värit ja ulkoasu onkin sitten makuasioita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahtimimmi Katso viesti
    Teea, löysitkö itsellesi mieluisan pyörän?

Itse olen hieman samanlaisessa tilanteessa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että cc olisi mulle parempi.

En tee aiheesta uutta ketjua, joten otan vinkkejä vastaan hyvästä (=ammattitaitoinen, luotettava, kohtuuhintainen, palveluhenkinen ja neuvova) pyöräliikkeestä ja pyörästä pk-seudulla.

Speksit:
    -cc
    -levyjarrut
    -sopiva 173cm/83cm - pituiselle
    -pitkäsorminen (=en tarvitse naisille suunniteltuja jarrukahvoja)
    -ja mitäänhän ei sais maksaa... (max 1500e)
    -mahdollisuus lukkopolkimiin myöhemmin
    -nätin värinen ja nätin näköinen pyörä

Eroavatko naisille suunnitellut pyörät miesten pyöristä pienemmillä kokovaihtoehdoilla ja kauniimmilla väreillä?
    olen näitä foorumeita lueskellut samalla asenteella ja todennut että pyörän joka tulee naisen käyttöön tulee olla mitoitettu eri tavoin kuin miesten malli eli naisten pyörä ei ole vain pieni / pienempi miesten malli

Ilman muuta naiselle mitoitettu pyörä on aivan eri kun matala miesten runko. Valmistajissakin on hurjia eroja rungoissa, joillakin pitempi joillakin lyhkäsempi. Työmatka ajoon ja satunnaisen lenkkeilyyn käytännöllisin olisi cyclocrossi. T. Kokemuksella neuvon, itsekin naisena!

Hei. Tyttöystävä tarvitsisi pyörän työmatkoille, noin 5km suunta ympärivuotisesti ja mahdollisesti joskus kevyeen polkuajeluunkin. Mittaa on 162cm. Mitä mieltä tästä, saako suunnilleen samaan rahaan parempaa? Lieköhän 15 tuumainen oikea koko? Budjetti lienee alle tonnin lokareineen kaikkineen.

http://www.bike-discount.de/en/buy/r...8292/wg_id-119
    tero76 muokkasi tätä : 23.10.2014 at 21.37
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    aloittelevatriathtleetti.blogspot.fi

The shorter top tube allows for a more upright seating position. - siis verrattuna miesten malliinko? - kyllä tuo minusta edelleen pitkältä vaikutti, 550mm - mittaile vähän kaveriasi, minusta tuo ei ole sopiva - melko makaavaksi tekee ajoasennon, musta tuntuu eli mutuna - olen tässä hankkimassa saman mittaiselle vaimolle, jonka nykypyörässä on n 51 cm ohjaustankoon, uutta kulkinetta, ja vaikeaa on eli olen nyt päätymässä modifioimaan / päivittämään nykyistä runkoa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti via Katso viesti
    The shorter top tube allows for a more upright seating position. - siis verrattuna miesten malliinko? - kyllä tuo minusta edelleen pitkältä vaikutti, 550mm - mittaile vähän kaveriasi, minusta tuo ei ole sopiva - melko makaavaksi tekee ajoasennon, musta tuntuu eli mutuna - olen tässä hankkimassa saman mittaiselle vaimolle, jonka nykypyörässä on n 51 cm ohjaustankoon, uutta kulkinetta, ja vaikeaa on eli olen nyt päätymässä modifioimaan / päivittämään nykyistä runkoa
    Competition cyclistin laskuri antaa mittausten perusteella virtual top tubeksi 558. Eli tuon perusteella voisi olla sitten ihan hyvä?
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    aloittelevatriathtleetti.blogspot.fi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •