HuntteriCanyonElectrobikeBikeshopBlack IceGarmin
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 36

Aihe: Uutta ilmakeulaa metsästän.

Uutta ilmakeulaa metsästän.

Ehdotelkaas minulle joku jotain ilmakeuloja 26'' XC-pyörään. 1 1/8 kaulaputki, 9mm akseli ja 100mm joustoa pitäisi olla. Hintaa saisi olla maksimissaan 250 euroa.

Moro,

Mulla olis kans samaa ongelmaa. Joten enköhän tämäkin tänne kuulu? Tärkein toive olis, että toimis kesän lisäksi myös talvella hyvin. Ainiin, ehkä tyhmä kysymys, mutta onko se pikalukitus tanko sama asia, kun akseli? Vai onko se akseli minkä sisään se pikalukitustanko tungetaan sisään? Linkkasin tohon alle pari mitä ite oon kattellu. Kumpihan vois olla se parempi? Koulumatkoja pitäs joka vuoden aikana kulkea ja mietiskelin, että kumpihan olis luotettavampi sijoitus. Specsit on samat kuin ketjun aloittajalla, paitsi siitä akselista en vielä ole varma.

http://www.bike24.com/1.php?content=...gc=0;orderby=2

http://www.bike24.com/1.php?content=...gc=0;orderby=2

-toot

Koulumatkakäyttöön suosittelen mielummin jäykkää haarukkaa. Pikalukitus tangossa tarkoittaa haarukan jouston lukitusta yleensä, kiekon pikalukko hieman eri juttu...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toot Katso viesti
    ...onko se pikalukitus tanko sama asia, kun akseli? Vai onko se akseli minkä sisään se pikalukitustanko tungetaan sisään?
    Jälkimmäinen vaihtoehto on oikein.

Nure taas puhuu - niin luulisin - ohjaustankoon kiinnitettävästä namikasta, josta menee vaijeri haarukkaan tai takaiskariin, ja jolla iskari saadaan lukittua toimimattomaksi tai ainoastaan niukasti joustavaksi asfaltilla ajoa tms. varten.

Haha, tarkotin siis pikalukkoja vanteiden kiinnityksessä. Olis myös tarkotus ajaa maastossa, joten nyt ei ehkä ole jäykkä haarukka hakusessa.

XC32 Solo Air. Halpa ja toimii hyvin. Huoltoliikkeitä löytyy yleensä läheltä. Ei tuolla budjetilla parempaa joustoa saa. Keventelyä saa vähän harrastaa, jos maksaa enemmän. Siinä ei kuitenkaan yleensä ole järkeä. Mutta jos nyt välttämättä haluaa sen alle puolisen kiloa painosta pois, niin 30 Gold lienee järkevä valinta.

Olen itse harkinnut tuon XC32:sen ostoa. Onko jotain hyviä tai huonoja puolia?

Entäs jouselliset? Ovat aika idioottivarmoja. Eräs vanha Suntouri pelittää (Ei mikään sidi mut kuitenki) meikäläisellä pelleilypyörässä vielä 4 vuoden jälkeen..... Ei ole huoltoa pahemmin kaipaillut Ainakin mun mielestä on vähän outoa alkaa teettämään 120€ huoltoja 200€ keulaan... Puhtaassa xc:eessä ilmakeula hakkaa kyllä jousellisen täysin....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Ainakin mun mielestä on vähän outoa alkaa teettämään 120€ huoltoja 200€ keulaan...
    Tuo on ihan totta. Ja etenkin, kun esim. tuon XC32:n voi saada jo postikuluineen jollain 160 €:lla. Mutta jos vaikka pitää tehdä takuuhuolto, niin on hyvä, että huolto on lähellä. Mutta itsehän olenkin ajatellut, että kun tuo oma keulani on niin halpa, niin hajotessa yritän korjata sen itse ja jos en onnistu, niin sitten ostan uuden. Luultavasti uutta ostaessa saa jo halvemmalla tai vaihtoehtoisesti entistä paremman samaan hintaan, koska näissäkin koko ajan ominaisuuksia valuu ylhäältä halvempiin hintaluokkiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salminen Katso viesti
    Olen itse harkinnut tuon XC32:sen ostoa. Onko jotain hyviä tai huonoja puolia?
    Minulla on tuollainen. Ensinnäkin se on erittäin helppo säätää. Olen laittanut siihen ilmaa ja siinäpä se, kun paluuvaimennustakaan en ole edes muistanut ajatella (ilmeisesti se vakiona nopeimmillaan sopii siis minulle) ja kun olen muistanut ajatella, niin en ole nähnyt syytä siihen koskea. Ei minulla ole noista paremmista kokemusta, mutta en osaa kuvitella, miten tämä voisi toimia olennaisesti paremmin. Tulee kuoppa ja se joustaa. Hienoa, sillä niinhän sen pitääkin. Se on vähän painava, minkä huomaa pyörää kantaessa, mutta ajaessa ei luonnollisestikaan.

Näissä keuloissahan on varmasti ihan järjettömät katteet, kun yksi haarautuva kepukka maksaa helposti puolet pyörästä. Minä en harrastuskäyttöön raaskisi ikinä mitään 300-400 €:n (puolet pyöräni arvosta!) kiskurihintaista keulaa ostaakaan.

Meinaako tuo SoloAir nyt sitten sitä, että jos ilmat jostain syystä katoaa keulasta. Niin joutuu keula lytyssä ajelemaan kotiin päin? Mites muuten toimii talvella XC32?

http://www.bike24.de/1.php?content=8...4712;orderby=2 <-- tuossa olisi hinta kohdillaan. Postikulut olisi 15e.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toot Katso viesti
    Meinaako tuo SoloAir nyt sitten sitä, että jos ilmat jostain syystä katoaa keulasta. Niin joutuu keula lytyssä ajelemaan kotiin päin? Mites muuten toimii talvella XC32?
    Solo air tarkoittaa sitä, että keulaan pumpataan ilmaa iskaripumpulla ja täten säädetään keulan jäykkyys oikealle tasolle omaan painoon ja ajoon suhtetutettuna. Eli siis se on Rock Shoxin nimi sille, että kyseessä on ilmakeula. Metallijousella varustetuissa keuloissa sama saavutetaan vaihtamalla jousta keulan sisällä, joten ilmajousella saavutetaan oleellisesti helpompi ja halvempi säädettävyys keulalle tässä hintaluokassa.

Keulasta eivät katoa ilmat itsestään paitsi jos sitä ei ole huollettu pitkään aikaan (=vaihteleva aikaväli ajosta ja olosuhteista, sekä sattumasta riippuen, mutta tyypillisesti useampi vuosi normaalissa käytössä).

Keula toimii myös talvella yhtälailla kuin kesälläkin. Kovilla pakkasilla joillain yksilöillä on havaittu keulan "kohmettumista", kun öljyt menettävät juoksevuuttaan. Tämä kuitenkin on melko pieni haitta, paitsi kisatessa, ja tilanne palautuu elohopean noustessa.

Ehdotelkaas minulle joku jotain ilmakeuloja 26'' XC-pyörään. 1 1/8 kaulaputki, 9mm akseli ja 100mm joustoa pitäisi olla. Hintaa saisi olla maksimissaan 250 euroa.
    Käytettynä saa tähän hintaluokkaan lähes mitä vaan. Esim Fox Float fit kashima-putkilla, jos vaan kohdalle sattuu. Käytettynä saat paremman keulan samaan hintaan kuin uuden, mutta pitää tietysti olla tarkempi keulan kunnosta.

Toisaalta uusi halpiskeula (XC32) on myös varteenotettava vaihtoehto ja sopii paremmin valtavirran kertakäyttökulttuuriinkin. Keulalla kuin keulalla ajaa kyllä, Rock Shoxin Reba on "standardi" täällä harrastelijoiden keskuudessa kohtuullisen hyvien vaimennus- ja säätöominaisuuksien perusteella, mutta se ei millään tavalla indikoi sitä, etteikö halvemmillakin pärjäisi.

''Toisaalta uusi halpiskeula (XC32) on myös varteenotettava vaihtoehto ja sopii paremmin valtavirran kertakäyttökulttuuriinkin.'' Kaverillani on kyseinen keula 29'' Cubessa ja ei ole kuin kehunut sitä.

''Kaverillani on kyseinen keula 29'' Cubessa ja ei ole kuin kehunut sitä.
    Aivan kuten totesinkin, se on hyvin varteenotettava vaihtoehto.

Tässä kohtaa ehkä turha lähteä pohtimaan nykyistä kertakäyttömentaliteettia sen syvemmin yhteiskunnan ja Telluksen näkökulmasta, mutta se oli siis viittaus siihen, että noita halvempia keuloja ei herkästi tule huollettua, jolloin niiden elinkaari lyhenee. Itse keulan kyvykkyyteen tuo kertakäyttöisyys-viittaus ei liittynyt mitenkään.

XC32:ssa on samat sisuskalut kuin edeltäjässään Dart 2/3:ssa, joten eipä tuolle voi paljon kehuja antaa. Vaimennuksen säätöä saattaa kuskin painosta riippuen olla sopiva ilman, että vaihdetaan öljyt. Jos ei itse osaa vaihtoa tehdä, ei kustannustehokkuudesta ole tietoakaan.

Suosittelen lämpimästi ostamaan Reban. Mahtuu vielä hintahaarukkaasi ja on aivan eri planeetalta kuin XC32.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    XC32:ssa on samat sisuskalut kuin edeltäjässään Dart 2/3:ssa, joten eipä tuolle voi paljon kehuja antaa. Vaimennuksen säätöä saattaa kuskin painosta riippuen olla sopiva ilman, että vaihdetaan öljyt. Jos ei itse osaa vaihtoa tehdä, ei kustannustehokkuudesta ole tietoakaan.
    Oletko tietoinen, että jo otsikon mukaisesti tässä puhutaan ilmakeulista? Eli puhutaan XC32 SA:sta.

Suosittelen lämpimästi ostamaan Reban. Mahtuu vielä hintahaarukkaasi ja on aivan eri planeetalta kuin XC32.
    Ei mahdu todellakaan. Uskon toki, että joku on joskus saanut sen tarjouksesta 250 euroon, mutta onhan joku voittanut lotossakin. Jos pitää vielä olla juuri se 26", ei tapered ja 9 mm, niin voi olla aika tuskaista löytää se budjettiin silloin, kun sitä tarvitsee. Jos on aikaa kytätä tarjouksia talven ylitse, niin sitten voi ehkä onnistuakin tuohon hintaan. Muuten puhutaan yli 300 euron tuotteesta.

http://www.rczbikeshop.com/en_ue/roc...8-298-013.html
    Menee 4€ + postikulut pitkäksi. Vai meneekö tuolta postikuluja?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    http://www.rczbikeshop.com/en_ue/roc...8-298-013.html
    Menee 4€ + postikulut pitkäksi. Vai meneekö tuolta postikuluja?
    Arvasin, että joku kaivaa tuon kaupan esiin. Tänään löytyy jokin kappale 2013 mallia, mutta miten huomenna? Kun itse olisin ostanut tuollaisen keväällä, niin eipä löytynyt lähellekään samoja hintoja, vaikka kyttäsin parisen viikkoa. Minusta on aika epäreilua puhua tuotteen tarjoushinnoista (hajakappaleista) sen hintana, mutta Reban kohdalla sitä usein tehdään. En nyt tarkoita tällä juuri sinua, mutta olen havainnut, että sitä tapahtuu todella usein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Arvasin, että joku kaivaa tuon kaupan esiin. Tänään löytyy jokin kappale 2013 mallia, mutta miten huomenna? Kun itse olisin ostanut tuollaisen keväällä, niin eipä löytynyt lähellekään samoja hintoja, vaikka kyttäsin parisen viikkoa. Minusta on aika epäreilua puhua tuotteen tarjoushinnoista (hajakappaleista) sen hintana, mutta Reban kohdalla sitä usein tehdään. En nyt tarkoita tällä juuri sinua, mutta olen havainnut, että sitä tapahtuu todella usein.
    Eikö se olisi kysyjille pikemminkin ihan reilua vinkata, että tuolta saattaa saada reilusti parempaa samaan hintaa? Ei kai tässä ole tarkoitus kilpailla kysyjien huomiosta, vaan antaa hyviä vinkkejä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mannavelli Katso viesti
    Eikö se olisi kysyjille pikemminkin ihan reilua vinkata, että tuolta saattaa saada reilusti parempaa samaan hintaa? Ei kai tässä ole tarkoitus kilpailla kysyjien huomiosta, vaan antaa hyviä vinkkejä?
    En tietenkään tarkoittanut sitä. Olen vain lukenut niin paljon näitä samanlaisia keskusteluja, joissa Rebaa ajetaan läpi väkisin antamalla sen hinta täysin alakanttiin, eli puhutaan sen hinnasta näillä tarjoushinnoilla. Kuten tuossa vähän aiemmin sanottiin Reban mahtuvan 250 euron hintahaarukkaan. Hyvä, jos joku onnistuu saamaan halvalla, mutta se vaatii sitä ajoitusta. Yleisenä ratkaisuna se ei kuitenkaan toimi. Epäonnistuin asiani muotoilussa, pahoitteluni siitä.

Oletko tietoinen, että jo otsikon mukaisesti tässä puhutaan ilmakeulista? Eli puhutaan XC32 SA:sta.
    Vaimennuksesta tuossa kerroinkin, mikä on kyseisen keulan suurin ongelma.

Yksi vaihtoehto tietysti on Recon joka on osapuilleen samoilla sisäkaluilla kuin Reba, mutta painavampi. Sitäkin on saanut kysyjän budjettiin sopivaan hintaan - ainakin erikoistarjouksesta ylivuotisena.

Ymmärtääkseni kysyjä aikoo ostaa yhden keulan ja suurin piirtein nyt. Linkin takaa semmoinen löytyy pienee ylihintaan vs tavoite. Paikallisestakin saattaa löytyä ylivuotinen keula. Itsekin ostin ylivuotisen Revelationin, eikä sen esittelyhyllyssä kuluttama aika tunnu ajossa mitenkään. Joku muu myöhästyy, eli tämä keskustelu ei ole yleistettävissä kaikkiin keulatarpeisiin. On muuten joka tapauksessa vaikea löytää kohtuuhintaisia ohutkaulaisia keuloja.

Olen vain lukenut niin paljon näitä samanlaisia keskusteluja, joissa Rebaa ajetaan läpi väkisin antamalla sen hinta täysin alakanttiin, eli puhutaan sen hinnasta näillä tarjoushinnoilla.
    Miksi maksaa Rebasta enempää kuin 250 euroa? Saahan sitä maksaa vaikka sika-nauta -jauhelihasta 15 euroa kilolta, jos ei katso sopivaa tarjousta.

Kuten tuossa vähän aiemmin sanottiin Reban mahtuvan 250 euron hintahaarukkaan. Hyvä, jos joku onnistuu saamaan halvalla, mutta se vaatii sitä ajoitusta.
    Tottakai vaatii ajoitusta, mutta juuri nyt kun 2015 mallit alkavat tulla esille noita tarjouksia on paljonkin.

Saksan Ebaysta löytyy varsin hyvin uutta Rebaa kysyjän spekseillä. Tämä nyt ensimmäisenä tuli vastaan, tosin siinäkin postikulut tulevat yli budjetin.

XC ei paljoa tosiaan Dartista poikkea joten Recon/Reba akselille kannattais mennä...

Eilen oli 2013 Reba RCZ-bikessa 218€. Tänään enää oli tämä:
    http://www.rczbikeshop.com/finland/r...8-298-013.html
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

Vaimennuksesta tuossa kerroinkin, mikä on kyseisen keulan suurin ongelma.
    Mikä on suurin ongelma? Eivätkö Dart 2 ja 3 ole jousivaimennuksella? Tämä XC32 Solo Air on ilmakeula samalla Tk-tekniikalla kuin Reconit pois lukien pari Gold-mallia.

Miksi maksaa Rebasta enempää kuin 250 euroa?
    Koska aina ei ole tarjousta saatavilla. Ja itse asiassa enhän minä maksaisikaan tuon enempää ja mm. siksi jäi keväällä Reba ostamatta, kun en saanut siihen hintaan, vaikka kyttäsin parisen viikkoa tarjouksia.
    orc biker muokkasi tätä : 11.06.2014 at 17.54

Mikä on suurin ongelma? Eivätkö Dart 2 ja 3 ole jousivaimennuksella? Tämä XC32 Solo Air on ilmakeula samalla Tk-tekniikalla kuin Reconit pois lukien pari Gold-mallia.
    Vaimennus <> jousi !!!

Dartissa ja XC32:ssä on sama Tk (eli TurnKey) paluuvaimennus, jossa säätö tapahtuu yhden pitkulaisen reiän kokoa muuttamalla. Rebassa on MotionControl, jossa on sitten edistyksellisempää tekniikkaa.

Noilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa hoitaako jousen virkaa kiharainen teräskiehkura vai ilmakammio. Itselläni on 29 Reba joka on muutettu ilmaversiosta teräsjouselle ja vaimennuspatruuna pysyi samana.

Vaimennus <> jousi !!!
    Niin, mutta se jousi vs. ilma vaikuttaa hyvin olennaisesti tuntumaan.

Dartissa ja XC32:ssä on sama Tk (eli TurnKey) paluuvaimennus, jossa säätö tapahtuu yhden pitkulaisen reiän kokoa muuttamalla. Rebassa on MotionControl, jossa on sitten edistyksellisempää tekniikkaa.
    Joo, on toki edistyksellisempää, mutta sinä puhut jotain öljynvaihdosta toisen säätämisessä ja vertaat vanhaan jousikeulaan, koska on sama vaimennus. On Recon Silvereissäkin Tk ja silti niitä pidetään ihan ok keuloina. Minulla on tuollainen Dart 3 tuossa vieressäni tälläkin hetkellä yhdessä fillarissa ja se on kyllä täysin eri tuntuinen kuin tämä XC32 SA, joka on tuossa toisessa pyörässä. Ei voi puhua todellakaan mistään vastaavasta tuotteesta, sillä tuntuma on hyvin erilainen.
    orc biker muokkasi tätä : 11.06.2014 at 18.58

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •