Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 37

Aihe: Oikea runko koko...???

Oikea runko koko...???

Mitä mieltä olette minkä kokoinen runko sopisi 173cm kaverille? Ajattelin ostaa uuden maastopyörän Cube LTD SL:n 29" ja olen miettinyt että kumpi olisi oikean kokoinen runko mulle 17" vai 19" tuumainen. Olen kokeillut molempia runkoja. Edellinen pyöräni Cube LTD Comp oli 18 tuumaisella rungolla kylläkin 26 tuumaisilla renkailla oli mulle hieman ison tuntuinen. En saanut oikein hyvää ajoasentoa vaikkakin kannattimen vaihdoin jne.. Selkä väsyi. Oisko neuvoja.

Samoilla senteillä sanoisin ehdottomasti noista 17".

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

17". 19" on varmasti liian iso.

17´´ voisin sanoa. 19´´ sopiva sellaselle aböyt 185cm kaverille. Riippuu paljon mistä tykkää...

Juu, itse 180cm ja ajelen 18" ja 19"... Voipi olla että jopa 17" voi olla liian suuri... Kannattaa tarkkaan harkita, suurin virhe hankkia liian suuri pyörä, paha korjata millään konstilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Juu, itse 180cm ja ajelen 18" ja 19"... Voipi olla että jopa 17" voi olla liian suuri... Kannattaa tarkkaan harkita, suurin virhe hankkia liian suuri pyörä, paha korjata millään konstilla.
    Nykymuoti näissä on sellaista, että pyörä tuskin on mitenkään erityisen ongelmallisen liian pitkä, mutta sen sijaan korkeus, josta olenkin muutamaan kertaan sanonut... Eli ei tosiaan liian isoa, mutta tässä tapauksessa 17" on se sopiva, sillä 15" on jo lasten (tai pienten naisten) koko, näin voisi käytännössä sanoa.

Itse ottaisin noista taas hetkeäkään miettimättä 19" koska 17" olisi todella lyhyt vaikka omakin pituus on se sama 173 cm. Reachia on 17" rungossa 394 mm, 19" rungossa 412 mm - näissä ei näytä olevan minkään valtakunnan standardisointia, tällä hetkellä itsellä käytössä 17,5" runko eri valmistajalta ja siinä reachia on tuo sama 412 mm vaikka on olevinaan selvästi pienempi koko. Ja vieläkin pidempi saisi omaan makuun olla, tuollainen 425-430 mm niin alettaisiin puhua hyvästä.

Mitä tästä opimme: foorumilta ei saa oikeaa vastausta koska jokainen on erilainen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Itse ottaisin noista taas hetkeäkään miettimättä 19" koska 17" olisi todella lyhyt vaikka omakin pituus on se sama 173 cm.
    Pituutta saa muutettua stemmin vaihdolla pari senttiä helposti. En lähtisi ostamaan vääränkokoista pyörää siksi, että se on geometrialtaan suunniteltu ajettavaksi toisenlaisessa asennossa kuin mihin sitä yrittää pakottaa. Jos stemmin vaihto ei jostain syystä miellytä, niin sitten kannattaisi katsella muita malleja. Tosin hankalahan niitä voi olla löytää. Tuo on nykymuotia ja kuten tunnettua, niin pyörävalikoimat ovat suurimmaksi osaksi yhtä ja samaa.

Usein vaan parempi vaihtoehto olisi se pari senttiä pidempi runko kuin pari senttiä pidempi stemmi, akselivälissä se muutos ei tunnu missään mutta jokainen stemmiä vaihtanut varmaan tietää paljonko vaikkapa 75 mm --> 90 mm tekee ohjaustuntumaan. Itse tuon vaihdon tein ja tuli melkoinen juna. Sehän näissä on niin naurettavaa että XC-maasturit jotka kaiketikin on tarkoitettu ajettavaksi aika matalana on yleensä niitä lyhimmällä rungolla olevia, kai siinä on haettu ketteryyttä mutta sitten sopivan ajoasennon saamiseen tarvitsee sen 100+ mm stemmin joka tappaa kaiken ketteryyteen viittaavankin.

Ja toinen ongelma on, ikävä todeta että taas kerran, ns. foorumin viralliset mielipiteet joissa tuijotetaan vain yhtä asiaa ja tällä kertaa se on ilmoitettu tuumakoko. Tietyn mittaisille kerrotaan totuutena että tämä koko on oikea ja se siitä katsomatta yhtään mitä ne todelliset mitat on, tuo mainittu Cube on rungoltaan ihan tolkuttoman pieni ollakseen 17" tai vaihtoehtoisesti minun 17,5" on sitten tolkuttoman iso. Cubessa on tosiaan reachia se 394 mm siinä missä minulla asuu tuolla parvekkeella toinen M-kokoinen (oletan että se on myöskin 17,5" koska toisessa lukee M/17,5 ja ovat samaa merkkiä) jossa reachia onkin 429 mm. On muuten mahtavan mallinen runko mutta harmi kun on 26" pyörillä, tuollaisen geometrian kun saisi 29eriin. Ei noista tuumakoista voi päätellä muuta kuin satulaputken korkeuden ja sillä taas ei ole muuta merkitystä kuin satulan alimman korkeuden määritys jos standoverin korkeus riittää.

Numeroina ilmoitettuna se Cube on 17" kokoisena sekä 6 mm lyhyempi että 6 mm matalampi kuin 15,5" versio tuosta minun - arvatkaas kumpaa kokoa 173 cm pitkälle kuitenkin tarjottaisiin jos olisin omaani ostamassa, 15,5" vai 17,5"? No ei ainakaan sitä 15,5" koska sehän olisi tämän mittaiselle naurettavan pieni (kuten onkin) mutta kun vielä sitäkin pienempään runkoon kirjoitetaan 17" siitä tuleekin kertaheitolla sopiva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Usein vaan parempi vaihtoehto olisi se pari senttiä pidempi runko kuin pari senttiä pidempi stemmi, akselivälissä se muutos ei tunnu missään mutta jokainen stemmiä vaihtanut varmaan tietää paljonko vaikkapa 75 mm --> 90 mm tekee ohjaustuntumaan.
    Jos tekee, niin sille ei voi mitään. En minä osaa kyllä liian korkeaa pyörääkään ketteränä pitää. Siinä vasta minun mielestäni meneekin tuntuma.

Ja toinen ongelma on, ikävä todeta että taas kerran, ns. foorumin viralliset mielipiteet joissa tuijotetaan vain yhtä asiaa ja tällä kertaa se on ilmoitettu tuumakoko. Tietyn mittaisille kerrotaan totuutena että tämä koko on oikea ja se siitä katsomatta yhtään mitä ne todelliset mitat on, tuo mainittu Cube on rungoltaan ihan tolkuttoman pieni ollakseen 17" tai vaihtoehtoisesti minun 17,5" on sitten tolkuttoman iso.
    Veikkaan jälkimmäistä. Tuossa 17" Cubessa on 42 senttinen satulatolppa eli 16,53". Se on siten lähes oikein. Nämä nykyiset pyörät ovat vain useimmiten (sinun makuusi) lyhyitä. Se on suunnittelujuttu, mutta selvästikään ei se kaikille ole huono geometrinen suuntaus. Minä itse olen sopeutunut nykyisin lyhyempään, kun olen alkanut arvostaa enemmän nopeuden sijaan mukavuutta. Tosin tuo ostamani Radon on minun mittailuissani sentin ilmoitettua lyhyempi (varmaan jotenkin eri kohdasta mitattu, mutta enpä tiennyt ostaessani). Se on jo liian lyhyt, mutta ei mikään muu kokokaan olisi mitenkään ollut sopiva, joten pitää vaihtaa stemmi pidempään.

Olen muuten kokeillut tuota 19" Cubea ja sehän on melkoinen traktori. Ei se todellakaan pitkä ollut, mutta kylläpä oli kömpelön tuntuinen, koska se oli korkea iso klohmu, vaikka minä olen sinua reilusti pidempi. Se oli yksi syy, miksi oli helppoa ostaa tuuman pienempi Radon.
    Ei noista tuumakoista voi päätellä muuta kuin satulaputken korkeuden ja sillä taas ei ole muuta merkitystä kuin satulan alimman korkeuden määritys jos standoverin korkeus riittää.
    Sitähän se on aina tarkoittanut.

Mitä tästä kaikesta voi sitten päätellä? Minun mielestäni sen, että pyöräteollisuus tarjoaa pääosin yhtä ja samaa. Tarrat kyljissä vaihtelevat, mutta muuten mennään juuri sen muodin mukaan, mikä on sillä hetkellä vallalla. Ei ole juurikaan vaihtoehtoja (ne ovat harvinaisia tai kalliita ja useimmiten sekä että). Sinun on hankala löytää riittävän sporttista tämän hintaluokan pyörää ja minun taas riittävän matalaa.
    orc biker muokkasi tätä : 21.04.2014 at 14.08

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mielestäni tämä on ainoa pysyvä totuus jokaiselle pyörän speksaajalle joka tippuu kahden runkokoon väliin. Itse olen suosikkivalmistajani maastureissa M- ja L-koon välissä, pyörässä on M-koon runko ja nykyisellään 100mm stemmi (alkuperäinen oli valmistajan speksaamana 90mm). Se palvelee nykyisessä käyttötarkoituksessa parhaiten. Samassa pyörässä on ollut myös 70mm ja 90mm stemmit, mutta olen "kasvanut" maantiepyöräillessä pidempään ajoasentoon. Enkä koe tuon 100 millisen verottavan "ketteryyttä" juurikaan, suurempi ongelma minulle olisi, jos en saisi kevennettyä takarengasta menemällä riittävästi etupyörän "päälle".

Sikäli kun koeajomahdollisuutta ei ole ja pitkällisestä geneeristen mittasuositusten perkauksesta ei tule hullua hurskaammaksi, pienemmällä rungolla menee vähemmän metsään kun sitä voi aina jatkaa stemmillä. Olettaen ettei se pieni runko ole sitten niin avuttoman pieni, ettei esimerkiksi edes 400mm satulatolpalla saa satulaa riittävän ylös. Jos koeajolle pääsee (vieläpä niin että pääsee kokeilemaan kumpaakin vaihtoehtoa), veikkaisin että se oikeampi löytyy parkkipaikkapyörittelynkin perusteella. Jos on yhtään näkemystä siitä, minkälaista tuntumaa pyörältä haluaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Olen 166 pitkä ja mulla 18" rungolla ja 26" renkailla varustettu pyörä. Ja kokeillut samaa pyörää 16"sena ja se tuntu todella pieneltä.
    Kaverilla erimerkkinen 17"man 29er ja se tuntus sopivalta että kukin kokeilee oman pyörän mikä tuntuu hyvältä.

lainaan röyhkeästi tätä ketjua, olen tsekkaillut kans cube ltd sl29(backline 2014)

Nyt on rajut pähkäilyt runkokoon kanssa, vaihtoehtoina on 43,2cm(17?) tai vaihtoehtoisesti 48,3(19?)

pyörää ei pääse testaamaan ja kokoa 182cm ja jalansisämitta 82cm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rockverb Katso viesti
    lainaan röyhkeästi tätä ketjua, olen tsekkaillut kans cube ltd sl29(backline 2014)

Nyt on rajut pähkäilyt runkokoon kanssa, vaihtoehtoina on 43,2cm(17?) tai vaihtoehtoisesti 48,3(19?)

Kyllä 19-tuumaisen pitäisi olla sopivampi. Kuitenkin sillä varauksella että standover-mitta ei ole turhan nafti. En pikaisella katsannolla löytänyt Cubesta em. lukemaa. Kyse on siis siitä että tuntuuko jalkojen välissä liian ahtaalta kun jalkautuu vaakaputken päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rockverb Katso viesti

Oletko mitannut tuon jalan sisämitan oikein? Sinuna tekisin uusintamittauksen...

Itsellänikin edessä uusi maasturin hankinta, vanha joku markka-aikainen tunturi, johon pitäisi vaihtaa kaikki vaihteisiin liittyvä. Joten helpommalla pääsen kun ostan uuden. Mutta mikä on oikea rungon koko? 175cm ja sisämitta 78cm.
    Esim. http://www.bike-discount.de/en/buy/a...0139/wg_id-116

Onko toi 14-22" se runko koko? renkaat 26" joka rungossa? Olenko käsittänyt oikein Koeajohan kertoo paljon.... mutta mikä olisi lukujen perusteella oikea runko?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Apupyörät Katso viesti
    Onko toi 14-22" se runko koko? renkaat 26" joka rungossa? Olenko käsittänyt oikein Koeajohan kertoo paljon.... mutta mikä olisi lukujen perusteella oikea runko?
    26" tarkoittaa renkaita. 18" on oikea sinun mittaisellesi.

Cube LTD SL 29" kokoa miettiville täältä löytyy 19" ja pituutta on itsellä 175cm (sisämitta taisi olla 82cm). Tuo koko on kyllä aika kinttaalla ainakin itsellä. Tuntuu välissä, että penkiltä valuu kokoajan eteenpäin vaikka satula on melko edessä. CRC:lta tuli lyhyempi stemmi jota pitäisi koittaa ja lisäksi säätää vielä tuota satulaa hieman lisää eteenpäin. Vaikka uskosin, että tuo stemmin vaihto jo riittää kun tuli heti kerralla tilattua 50mm toivottavasti ei mene jo liian lyhkäseksi kun vakio Cubessa taitaa olla 90mm.

foo Guest
    Kysytääs nyt täältäkin vielä kerran mielipidettä oikeasta runkokoosta, kun pyörän tiluksen jälkeen alkoi vielä hiukan arveluttamaan.

Eli kuskin mitat ovat 188cm/~92cm, ja olen käynyt koeajamassa 21" Cube LTD:n lyhennetyllä stemmillä, sekä 23" Cuben vakiostemmillä.

Koeajossa 21" Cube tuntui aavistuksen pieneltä, ja satulan sai laittaa todella ylös, joten aloin miettimään, että pitäisikö hypätä suosiolla 23" kelkkaan. Sehän puolestaan tuntui hieman ylikokoiselta, joten vedin tästä johtopäätöksen, että 22" Radon olisi itselleni nappivalinta.

Laitoinkin Radon ZR Race 6.0:n tulemaan saksasta, mutta kun jostain syystä aloin lukemaan vielä runkogeometrioista, niin havaitsinkin, että teoreettinen vaakaputki on itse asiassa Radonissa kaikista pisin: 635mm.
    21" Cubessa se on 620mm, ja 23" Cubessa 630mm.

Kaikki runkokolaskurit ja suositukset antavat optimaaliseksi runkokookseni 21", ja nyt kun vielä parista paikkaa luin että tuo vaakaputken pituus on kaikista eniten ajomukavuuteen vaikuttava tekijä, niin alkoi huolettaa tosissaan, että valitsinko sittenkään oikein.

Omasta mielestänihän olen siis ennemmin pitkäjalkainen kuin pitkäselkäinen, mutta koska tästä ei faktaa ole, niin tämä on hieman spekulaatiota.

Eroahan noilla realistisilla vaihtoehdoilla (21" Cube tai 22" Radon) ei toisaalta ole kuin 15mm, joka kuulostaa tälläisen aloittelijan korvaan pieneltä, mutta ilmeisesti sillä on silti kohtuullisen suuri vaikutus ajomukavuuteen?

Toisaalta, Radoniin voisi vaihtaa vaikka 20mm lyhyemmän stemmin, jolloin saisin ehkä kuitenkin pitkille koivilleni paremmin sopivan rungon.

Elikkäs mitä kokeneemmat ovat mieltä: yritänkö vielä perua Radonin tilauksen ja vaihtaa 15mm lyhyempään Cubeen, vai onko Radonista toivoa saada sopiva esim. sillä stemmin vaihdolla? Omaa silmäänihän Radon miellyttää hiukan enemmän(), ja tilauksen perumisessa olisi hieman turhaa säätöä, mutta mieluummin sekin kuin väärän kokoinen pyörä!

Ja niin, pyörä tulisi enimmäkseen rentoon ajoon ja helppoon maastoon, joten toisaalta en tarvitse myöskään kisakireän tiukkaa ohjaamoa...

Mitä arvon raati sanoo. Olen hannkimassa täysjoustoa 29 tuuman renkaalla. Pituutta 171 ja jalan mitta 80cm. Kattelin Rosen pyöriä, mutta kokoa S ei tunnu olevan. Cube AMS 120 HPA Pro 29 olis kokoa 43,1 eli 17 tuumaa. Ottaisin pyörän mieluusti kivijalkakaupasta, mutta tällä koolla pyöriä ei liikeistä tahdo löytyä.

Foo:lle - lukaisepa radonin pyörät topic. Itse 182,5/86,5 ja ajelen 18" radon zr race 29:llä, joka täydellinen minulle (tosin stemmin olen vaihtanut 100 milliseksi). . Jos olisin pari senttiä pidempi ottaisin silloin 20" koon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jenkka Katso viesti
    Foo:lle - lukaisepa radonin pyörät topic. Itse 182,5/86,5 ja ajelen 18" radon zr race 29:llä, joka täydellinen minulle (tosin stemmin olen vaihtanut 100 milliseksi). . Jos olisin pari senttiä pidempi ottaisin silloin 20" koon.
    Jännä juttu. Mulla mitat 174cm ja inseam 77cm (mittasin inseamin kyl yksikseni...) ja laitoin kyselyn BD:eehen slide 130 29, ja sanoivat että 18 olisi mul parempi kuin 16, ei kyllä ollut mitään perusteluita. Oot kuitenki mua melko lailla pidempi kuitenkin...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti foo Katso viesti
    Ja niin, pyörä tulisi enimmäkseen rentoon ajoon ja helppoon maastoon, joten toisaalta en tarvitse myöskään kisakireän tiukkaa ohjaamoa...
    Voit jopa yllättyä, miten lyhyitä nämä uudet pyörät ovat.

foo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Voit jopa yllättyä, miten lyhyitä nämä uudet pyörät ovat.
    Jess, tämä on kyllä mukava kuulla. Korkeuden puolesta 22" ei kyllä pelota tippaakaan, joten ehkäpä vain stressasin liikaa tuota vaakaputken pituuden vaikutusta pyörän sopivuuteen. Pidän Radonin edelleen tilauksessa, ja hommaan vaikka 60-80mm stemmin sitten myöhemmin, jos kaipaan pystympää ajoasentoa. Saapahan sitten samalla hieman ketteryyttä ohjaukseen.
    Mieluummin siis iso pyörä ketteryysoptiolla (=lyhyt stemmi) kuin snadi pyörä pitkällä stemmillä ja hitaammalla ohjauksella...

Tulisi nyt vain pian se paketti saksasta, niin voisi lopettaa turhien asioiden miettimisen ja pääsisi ottamaan myös käytännön tuntumaa pyörään.

No Radonin race 29 ei kyllä ole lyhyt pyörä.

Sliden 18" koon stand over näyttää olevan 775mm, eli 5mm enemmän kuin "stumpen" haaroväli. Ottaen vielä huomioon, että s-over clearancea ei mitata vaakaputekn korkeimmasta kohtaa.

Mutta tää nyt menee varmasn liiaksi radonista jauhamiseksi...

Kertokaa mulle mikä tekee alkuperäiselle kysyjälle 18" Cubesta liian ison? Mulla on Cube Attention ja 18" (itse olen 171cm) ja ei ole ainakaan liian iso. Onko LTD:ssä noin plajon isompi runko? Pisimmät lenkit kestäneet 2,5h enkä ole huomannut kipeytynyttä selkää tai niskaa. Ainoastaan talven ansimmäisillä työmatka-ajoissa voinut tulla selkä kipeäksi, varmaan johtunut alku kankeudesta. Eikö maastopyörässä ole ideana, että tarvittaessa pystyy venymään penkintaakse, eteenpäin kyyryssäkin pitää välillä ajaa sekä lepo asennossa hiukan etuviistoon.

Vaimolle (165cm) katsellut 17" Radonia ja eikä sekään ole valittanut mun pyörää liian isoksi, tosin ei ole ajellut kovin pitkää matkaa.

Mistä tälläinen 173cm, 77cm persjalkainen löytää cyclocrossin? Esim. Konan jake the snaken 47cm runko sopiva standoverin puolesta, mutta jää muuten vaakaputki liian lyhyeksi... Vai tarviiko cycloissa/maantiepyörissä standoverille antaa painoarvoa..?

Lainaan tästä tätä topicia, ei viitti uutta alottaa. Eli ekaa maantiepyörää oon ostamassa ja oon käyny nyt muutamassa liikkeessä koeajamassa eri malleja. Levein hymy on tähän mennessä tullut Trekin Madoneilla. Ongelma on, että liikkeestä löytynyt Madone 3.1 koko 60 tuntui hiukan pitkältä eli piti kurottaa tankoon. Sen jälkeen kokeilin 3.5 koolla 58, joka tuntui paremmalta, mutta on jo yli budjetin. 3.1:sen saisin siis 1400 hintaan ja 1500e on ehoton katto. 3.5 tais olla jo lähemmäs 2000e. Kokeilin sit samaa 3.1 kokoa 60 9cm stemmillä, joka taas tuntui ihan hyvältä, mutta jäi tuo arveluttamaan, että onko kuitenki sit runko liian iso. Olen siis 190cm ja inseam 92cm. Mietin kanssa sitä, että kun ei kokemusta ole käppyräpyöristä, niin onko tuo 60 liian iso vai onko ok tuolla lyhyemmällä stemmillä?

Ota 60 ja käytä aluksi lyhyempää stemmiä. Totut kyllä asentoon ja voit vaihtaa sitten pidemmän tilalle kun siltä tuntuu...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Makro Katso viesti
    Lainaan tästä tätä topicia, ei viitti uutta alottaa. Eli ekaa maantiepyörää oon ostamassa ja oon käyny nyt muutamassa liikkeessä koeajamassa eri malleja. Levein hymy on tähän mennessä tullut Trekin Madoneilla. Ongelma on, että liikkeestä löytynyt Madone 3.1 koko 60 tuntui hiukan pitkältä eli piti kurottaa tankoon. Sen jälkeen kokeilin 3.5 koolla 58, joka tuntui paremmalta, mutta on jo yli budjetin. 3.1:sen saisin siis 1400 hintaan ja 1500e on ehoton katto. 3.5 tais olla jo lähemmäs 2000e. Kokeilin sit samaa 3.1 kokoa 60 9cm stemmillä, joka taas tuntui ihan hyvältä, mutta jäi tuo arveluttamaan, että onko kuitenki sit runko liian iso. Olen siis 190cm ja inseam 92cm. Mietin kanssa sitä, että kun ei kokemusta ole käppyräpyöristä, niin onko tuo 60 liian iso vai onko ok tuolla lyhyemmällä stemmillä?

Itellä mitat 189cm ja inseam 90cm. Madonea etsiessä arvoin myös noiden kokojen välillä ja päädyin kokoon 58. Koko osui täysin nappiin ja stemmikin vain 110mm.

Madonen h2 rungossa on vähän pidempi headtube joten tankokaan ei jää liian alas. Itse ajan tällä hetkellä stemmi alimmassa asennossa 58koolla.

Mielummin lähtisin sinuna pienemmällä koolla liikkeelle. 90mm stemmi on melko lyhyt jo 60cm maantiepyörässä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •