Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: Mummopyörää ostamassa

Mummopyörää ostamassa

Olen entinen työmatkapyöräilijä, nyt haluaisin parantaa kuntoani ja piristää kesäpäiviä lyhyillä pyöräretkillä. Pyöräkellarista löytyy 21-vaihteinen hybridi, mutta se ei tunnu oikealta vaihtoehdolta tähän käyttöön. Haluan pystymmän ajoasennon rauhalliseen menoon. Olen lyhyt ja painava naisihminen, lyhyyttä on 158 cm ja jalan sisämitta on juuri ja juuri 70 cm. Rahaa olen pyörään valmis sijoittamaan maksimissaan 800 euroa ja siihen pitää kuulua sillä rahalla jo valo, lukko, tavarateline ja etukori lokasuojien lisäksi. Halvempikin fillari saa toki olla, mutta en halua ihan rimpulaa pyörää. Vaihteita olisi hyvä olla muutama, en osaa itse huoltaa pyörää.

Näitä malleja olen itse ihastellut kuvista, kokeillut en vielä ole mitään. Asun pääkaupungissa, jos sillä on merkitystä.

http://www.crescent.fi/pyoramallisto/sunnan-7-v

http://www.helkamavelox.fi/mallisto/...-hnvc7n_ker9m9

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes...o_midstep_dk/#

http://www.melesbike.fi/monark-karin-p-112.html

Pyörää on tarkoitus säilyttää pyörävarastossa.

En tiedä kuinka paljon täältä foorumilta löytyy tietoa "mummispyöristä". Yritän sanoa jotain.
    Tuo yllä oleva Brooklyn on nätti.
    Sunnan on mahdottoman painava, 20kg. Jos jonnekin 15kg tai sen alle pääsisi, niin olisi hyvä.
    7- tai 8-vaihteisella pääsee jo liikkeelle. Minä ajoin Monarkilla pari vuotta, eikä siitä pahaa sanaa. Vähän raskas se oli tämän hetken silmin katsottuna. Jos hankinnalla ei ole kiire, niin käy koeajamassa kaikki linkkaamasi pyörät. Älä osta ensimmäistä, vaan koeaja useita.

Tuolla pituudella harkitsisin myös 26" rengaskokoa. Vaihtoehtoja on tietysti vähemmän. Plussana on kevyemmät kiekot, parempi ajoasento (ehkä) ja tärkeimäpänä: 26" näyttää allasi paremmalta kuin 28" (makuasia toki).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Katsoin tuonkin vaihtoehdon, mutta sen hinta nousee turhan korkeaksi kun siihen ostaa tavaratelineen, korin ja valon. Muuten pyörä on kaunis.

Mietin itsekin tuota rengaskokoa, mutta noita pienempiä on aika vähän tarjolla. Kysyin myös kokemustietoa siskoltani, joka on samanpituinen ja on ajanut omalla Helkama Ainottarellaan jo vuosia. Siinä on 28-tuumaiset renkaat ja hyvin on pyörä toiminut. Tuota fillarin painoa olen miettinyt, mutta minulla on kevyempi fillari olemassa, jos jostain syystä sellaista kaipaan. Minun ei tarvitse nostaa pyörää kellariin.

Osaako joku neuvoa muita 26-tuumaisia mummofillareita kuin Helkama Ainon? Uskaltaako tuollaista mummopyörää jättää kahvilan tai kaupan pihaan asioinnin ajaksi? Jopot ovat varkaiden suosiossa, mutta mikä on peruspyörien tilanne?

Onko tämä merkki paljon huonompi kuin Helkama Aino? Tuossa olisi pienemmät renkaat ja hintakin on huomattavan edullinen, kori ja valo pitäisi ostaa ja asennuttaa tai asentaa. Tuon kolmen vuoden ilmaisen huollon mahdollisuus on myös hyvä, mutta jos se pyörä pitää polkea joka kerta kehä kolmosta pitkin Tammistoon vien varmasti naapurissa sijaitsevaan korjaamoon huollettavaksi.

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/ci...089229_1_style

Kannattaako tämäntyyppistä pyörää ostaa ulkomailta ja jos kannattaa niin mistä kannattaa etsiä? Onko hintaeroa, mitkä merkit ovat laadukkaita? Minkämerkkisiin fillareihin saa osia Suomesta? Onko esim. nämä Raleighit samaa vai parempaa laatua kuin Hobbyhallin omat? Sen olen ollut ymmärtävinäni, ettei Hobbarista kannata fillaria ostaa. Entäpä Citymarketin Soliferit tekeekö niillä mitään? Käsittääkseni osa niistä kootaan Suomessa, mutta sehän ei tarkoita, että fillari olisi kotimainen.

http://www.bike-discount.de/en/buy/b...671/wg_id-3400

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Peruspyörää vailla Katso viesti
    Onko tämä merkki paljon huonompi kuin Helkama Aino?
    Den Beste Cykkel on osa Cycleuropea ihan niinkuin esimerkiksi Crescent, Monark, Peugeot ja Biachi. Onko sillä merkkinä eroa Helkamaan, ei. DBS on norjan Helkama.

DBS-pyörää kannattaa käydä koeajamassa, jos mahdollista. Runko on mitoitettu hieman pitemmille, mutta se ei välttämättä ole este. Lyhyt kaverini ajeli vanhalla Tunturin peruspyörällä, kunnes se varastettiin. Uusista ei oikein tuntunut löytyvän sopivan kokoista. Jos lähistöllä on pyöräkauppoja, jotka myy peruskunnostettuja käytettyjä, niin kannattaa käydä katsomassa tarjontaa. Käytetyissä on yleensä valot yms. jo valmiina. Esim. joku tuollainen ja jää vielä hyvin rahaa perushuoltoon ja etukoriin. http://www.huuto.net/kohteet/naisten...inen/307833236
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

Entäpä Citymarketin Soliferit tekeekö niillä mitään? Käsittääkseni osa niistä kootaan Suomessa, mutta sehän ei tarkoita, että fillari olisi kotimainen.
    Muutama vuosi sitten ostin Cittarista Solifer Numbus-merkkisen fillarin, koska tarvitsin sellaisen pyörän jonka satulaan pääsi helposti. Olin juuri päässyt rollaattorista eroon ja oli tarve päästä hieman kauemmas mitä jalkaisin jaksoin kävellä eli pois pihapiiristä. Fillari toimi ihan hyvin, mutta kaikesta näki, että pyörä on halpa ja laatu sen mukainen. Pyörällä ei ole juurikaan ajettu sateella ja säilytys tapahtunut ulkovarastossa. Pyörä on ollut melko vähällä käytöllä, mutta on todella ruosteessa ja viime kesä osoitti, että on sen verran vaarallisessa kunnossa, että enää en uskalla ajaa sillä.

Liekö huonoa tuuria, että on tullut tuollainen yksilö. Kaveri osti yhden Soliferin ja vei pyörän viikon sisällä takaisin, sillä kammet piti uusia alkuperäisten katkettua. Muuten on kuulemma pysynyt kunnossa.

Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella en suosittele Soliferia kenellekään, paitsi, jos on vanhaa mopoa vailla.

Uskaltaako tuollaista mummopyörää jättää kahvilan tai kaupan pihaan asioinnin ajaksi? Jopot ovat varkaiden suosiossa, mutta mikä on peruspyörien tilanne?
    Kaikki pyörät saattavat kiinnostaa varkaita, jos sen aikoo jättää kaupan eteen, niin se on hyvä lukita kiinteään tolppaan tai telineeseen rungosta kiinni. Itse käytän kahta lukkoa, kiinteää ja muovilla päällystetty vaijerilukkoa.

Onko tämä merkki paljon huonompi kuin Helkama Aino? Tuossa olisi pienemmät renkaat ja hintakin on huomattavan edullinen, kori ja valo pitäisi ostaa ja asennuttaa tai asentaa. Tuon kolmen vuoden ilmaisen huollon mahdollisuus on myös hyvä, mutta jos se pyörä pitää polkea joka kerta kehä kolmosta pitkin Tammistoon vien varmasti naapurissa sijaitsevaan korjaamoon huollettavaksi.

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/ci...089229_1_style
    Taitaapa jäädä liian isoksi toi pyörä. Pyörän sopivuutta liioitteleva markkinamieskään ei ole uskaltanu antaa sopivaksi käyttäjäpituudeksi kuin "maltilliset" 165-185cm! Epäilen että 165cm kuskillakaan ei välttämättä yletä varpaat maahan vaikka satula olisi minimissään.

Helkaman aidon mummonpyörän malliset ovat runkopituudeltaan lyhyitä, joten voisivat sopia hyvin, jos haluaa pystyn ajoasennon. Etukori on vaarallinen lastattuna ja tyhjänäkin, lisäksi kamalan näköinen härpäke vaikka klassisesta pyörästä kyse onkin. Kori takana tai sivulaukut ovat turvallisemmat. Turvallisuus liikenteessä ennen kaikkea!

Vaimolleni hankittiin kaksi vuotta sitten Crescent Classic-pyörä vaihteettomana, siihen ei tullut etukoria, onneksi kuski ei halunnutkaan. Vaihteita hän ei halunnut. Omistaja on ollut enemmän kuin tyytyväinen valintaansa, no ajomaastomme on hyvin tasainen. Pisimmät retket olleet kuusikymppiäkin ja yhteislenkeissä on kumpikin pysynyt mukana vaikka itse ajan krossarilla.

Miten kori on vaarallinen? Minulla on ollut etukori fillarissa aikaisemminkin, enkä ole osannut pelätä mitään. Se on loistava paikka käsilaukulle esim. työmatkaa pyöräillessä. Isoja ja painavia ostoksia en kyllä siihen laittaisi. Minulla oli aikanaan Crescentin citypyörä, onko laatu edelleen yhtä hyvä kuin 20 vuotta sitten? Vaihteita olen miettinyt, mutta ehkä rapakuntoisella on hyvä olla jokunen, ettei joka mäessä tarvitse taluttaa. Onko noista ensimmäisessä viestissä mainituista merkeistä joku parempilaatuinen kuin toiset? Onko tuossa hintaluokassa merkkejä, joita ei kannata ostaa? Mä siis haluan etukorillisen ja vanhalta näyttävän fillarin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Muutama vuosi sitten ostin Cittarista Solifer Numbus-merkkisen fillarin, koska tarvitsin sellaisen pyörän jonka satulaan pääsi helposti. Olin juuri päässyt rollaattorista eroon ja oli tarve päästä hieman kauemmas mitä jalkaisin jaksoin kävellä eli pois pihapiiristä. Fillari toimi ihan hyvin, mutta kaikesta näki, että pyörä on halpa ja laatu sen mukainen. Pyörällä ei ole juurikaan ajettu sateella ja säilytys tapahtunut ulkovarastossa. Pyörä on ollut melko vähällä käytöllä, mutta on todella ruosteessa ja viime kesä osoitti, että on sen verran vaarallisessa kunnossa, että enää en uskalla ajaa sillä.

Liekö huonoa tuuria, että on tullut tuollainen yksilö. Kaveri osti yhden Soliferin ja vei pyörän viikon sisällä takaisin, sillä kammet piti uusia alkuperäisten katkettua. Muuten on kuulemma pysynyt kunnossa.

Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella en suosittele Soliferia kenellekään, paitsi, jos on vanhaa mopoa vailla.
    meillä on 2 tuollaista citymarketin mummopyörä Soliferia. kumpikin ajaa ihan asiansa. piti myydä toinen, kun tytär halusi vaihteet, mutta tajusin että se kannattaa pitää varaosina, ei tohon hintaan saa mitään osia...

Meillä rouva on jokseenkin samoissa mitoissa, pyöränä on Helkaman Aino 3 vaihteella.
    Toimii erinomaisesti ainakin täällä maaseutuolosuhteissa.
    Pyörä on kelvollisista osista tehty ja kestänyt ilman minkäänlaisia vikoja jo monta vuotta.
    Rohkenen suositella.

Tämmöinen löytyy vaimolta pyöräkellarista:
    http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec054876

Tai sama Nexus-3-napavaihteella:
    http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec054875

Tuossa on hintalaatusuhde jo ihan kohdallaan, jos pieni kasaustyö onnistuu (korin kiinnitys, polkimet ja ohjaustanko paikalleen).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Etukori on vaarallinen lastattuna ja tyhjänäkin, lisäksi kamalan näköinen härpäke vaikka klassisesta pyörästä kyse onkin. Kori takana tai sivulaukut ovat turvallisemmat. Turvallisuus liikenteessä ennen kaikkea!
    Huh. Sakiaa settiä ja tietenkin vailla perusteluja. Ei ihan notorista tietoa tämä, oisko jostain ajatuspajasta haettu vauhtia?

Etupyörän näkyvyyttä ei saa estää mitenkään ajon aikana. Lakia tähän ei ole, toivottavasti ei koskaan tarvitse laatiakaan. Tämä on sitä aktiivista turvallisuutta toisin kuin esim. kypärän käyttö, josta on lakikin. Ilman kypärää en nouse pyörän selkään enkä peitä eturenkaan näkymistä ajaessa.

Mielenkiintoisia faktoja, aika monta tuhatta kilometriä on tullut poljettua mm. suurikokoisen tankolaukun kanssa ilman ongelmia, mitäköhän olen tehnyt väärin? Joku jopa erehtynyt kiertämään maapallon 92 päivässä tällaisella ohjaamolla:

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •