Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Lefty DLR huolto?

Lefty DLR huolto?

Hommasinpas tuollaisen tokan sukupolven (2001-2004) Lefty DLR-keulan naitettavaksi On Onen Inbred-runkoon. Onko palstalla tietoa Leftyn huollosta? Missäpäin onnistuu? Onko tee-itse-huolto mahdollista? Onko joku kenties huoltanut itse? Googleilun perusteella näyttäisi ihan mahdolliselta kun vaan hommaa tuon Cannondalen työkalun jolla saa vaimentimen irti. Eihän kellään sattuisi olemaan KT004-työkalua jota voisi lainata?
    Marko

Velosport niitä huoltaa ainakin
    http://www.pellossalo.fi/

Oma vasuri tuolla tuolla kuntoon: http://eighty-aid.com/en
    Peikkomainen flaksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPU Katso viesti
    Onko tee-itse-huolto mahdollista?
    Ainakin "bearing migration reset" (mikä lienee hyvä suomennos?) on iisi homma tehdä itse. Tarkoittaa siis sitä kun Leftyn laakerit menee ajan myötä jotenkin perseelleen niin sen takia joustomatka lyhenee.

Kaipa tuo yleishuoltokin onnistuu itse jos vain tietää 100% varmasti mitä ja miten se kuuluu tehdä.

Mitä olen kuvia DLR:stä katellu ja juutuubia tollasen vaimennuspatruunan öljynvaihdosta tiiraillu niin jos vaan ton avaimen saan hommattua niin onnistuu kyllä. Ihmisen tekemä ja kasaama tuo kuitenkin on. Avain löytyy kyllä mutta maksaa melkein satasen kotiin tuotuna.

Mulla oli aikanaan vm 2000 Lefty, lienee ekaa sukupolvea.
    Sen patruunan huolto onnistui kotitallissa, tuli öljyjen kanssa lotrailtua sekä kertaalleen yksi hajonnut simmikin vaihdettua.
    Vaati muistaakseni kaksi erikoistyökalua. Työkalut laitoin kyllä myöhemmin kiertoon.
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

Moi Ossi!
    Krampin väki tuli kieltämättä mieleen kun kysymystäni laitoin. Saatat muistaa minut 24: n Magura- tiimistä vuonna miekka ja kilpi. Eihän sillä teidän Kramppi-tiimin Cannondale-uskovaisella ole noita työkaluja?

Totta kai muistan, leirielämä Gunnarlassa oli ikimuistoista. Kiitos vielä seurasta!
    Näillä meidän uskovaisilla (niin, niitä on useampia) on vaan uudempia Leftyjä, joihin ei tietääkseni tuollaisia kaluja enää tarvitse. Sisuskalutkin taitavat tulla Foxilta ja Manitoulta, mallista riippuen.
    Tuota Petterin mainostamaa Eighty-Aidia ovat myös käyttäneet ilmeisen tyytyväisinä.
    MC KRAMPPI - Meillä ei venytellä!
    Mud, sweat and coffeebreaks, since 2000

Kiitos samoin! Juu oli ikimuistoista. Pakun peiliin jäätyny ajopaita oli kiva nykäistä päälle aamuyön tunteina.
    Ei kai tässä muu auta kuin hommata avaimet ja avata Vasuri.

Leftyn omistajat eivät näytä juurikaan kirjoitelleet huoltokokemuksistaan. Minulla on hyviä kokemuksia Lefty Max 140 PBR keulasta, joka on vuosimallia 2010. Keula täytyy avata säännöllisesti, jotta liukulaakerit saadaan oikealle paikalle. Tämä ei vie montaa minuuttia. Vaimennuspatruuna on vaikeampi pala. Tietääkseni Cannondalen valtuuttamaa ja sertifioimaa huoltoa ei ole Suomessa. Tiedän kaksi pyöräliikettä, toinen keskisessä Suomessa ja toinen läntisessä, joissa patruunan huoltoja on tehty. Velosport Helsingissä huolsi myös joskus ennen vuotta 2010.

Käsitykseni on, että huolloissa Euroopassa oli laatuongelmia ja Cannondale keskitti huollot itselleen Hollantiin. Olen huollattanut keulani Velosportin kautta. Kahtena ensimmäisenä vuotena eli 2011 ja 2012 he ottivat keulan vastaan ja lähettivät huoltoon Cannondalelle Hollantiin. Koko homma maksoi muistaakseni vain noin 60 euroa. Vuosi sitten Cannondale muutti huoltopolitiikkaa siten, että koko keulojen lähettelystä luovuttiin. Nyt Velosportissa irrotetaan vaimennuspatruuna ja laitetaan Cannondalella huollettu vaihtopatruuna tilalle. Käyttäjän kannalta ikävää on hinnoittelussa tapahtunut merkittävä tasokorotus. Pelkkä patruunan vaihto maksoi viime vuonna 180 euroa. Tänä vuonna hintataso on sama ja mallista riippuen voi joutua maksamaan jopa 250 euroa. eighty-aid:n hinnastossa patruunan huolto on 95 eur.

Hyvä asia on, että patruuna uusittiin 2013 ja sen huoltoväli nousi 100 tunnista 200 tuntiin eräiden tietolähteiden mukaan. Eli vuosi sitten en saanut jonkun toisen käyttäjän huollettua patruunaa tilalle vaan uuden käsittääkseni pidemmän huoltovälin patruunan. Minun ajossa Rockarin takaiskari Monarch 4,2 pitää huollattaa kaksi kertaa kesässä, mutta alkuperäinen Lefty kesti koko kesäkauden. Viime kesänä ajoja tuli ehkä aikaisempia vuosia vähemmän ja Leftyn patruuna vuosimallia 2013 pelittää edelleen.

Leftyssä on helppo tarkistaa onko patruunassa vikaa lukitsemalla keula. Jos lukitus ei toimi ja keula painuu kasaan painettaessa, on aika huoltaa patruuna.

Olen harkinnut pitäisikö itse huoltaa patruuna, sillä nykyisellä järjestelyllä ei pysty vaikuttamaan öljyn viskositeettiin tai simmeihin. Cannondalelta saa kyllä tilattua työkalut ja tiivistesetin. Patruunan irroitukseen sopiva KH031 maksaa n.50 e ja patruunan avaukseen tarkoitettu KH004 maksaa n. 40 e. Rakenne on sen verran monimutkainen, että harjoitteluun taitaa kulua tunti jos toinenkin ja vaihdettavia tiivisteitä paljon. Työkalut ja tiivistesetin saa kivijalkaliikkeistä Suomesta ilman lähetyskuluja.
    http://www.cannondaleexperts.com/Dam...ts_c_1467.html

http://misterheadshok.blogspot.com.b...ico-lefty.html

Mitä kokemuksia muilla on "uusista" vaimennuspatruunoista ja onko Suomessa monta kuskia, jotka huoltavat niitä itse?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rane Katso viesti
    Leftyssä on helppo tarkistaa onko patruunassa vikaa lukitsemalla keula. Jos lukitus ei toimi ja keula painuu kasaan painettaessa, on aika huoltaa patruuna.
    Jostain muista lukeneeni, että iso osa Leftyn hajoamisista johtuisi siitä, kun porukka käyttää lukitusta ja ajaa maastossa. Eli jos haluaa pitää kamat ehjänä, niin käyttää lukitusta korkeintaan asfaltilla tai jättää sen kokonaan käyttämättä. Tosin ei Lefty tässä suhteessa ainoa taida olla, muistaakseni aikoinaan oli muillakin merkeillä samaa ongelmaa.

Saaks leftyjä 140mm 29erina?

Kartotan etukäteen optioita kun aika jättää foksista

Ja saako niihin 35mm stemmiä kiinni

Vastaan itse itselleni, 2015 lefty PBR 29er on 140mm.

Työkalut Leftyn aukaisuun tuli eilen. Patruunan irrotettuani ilmajousen kammiosta tuli epämääräinen kasa muovimurua. Siispä tiivistesatsi ja uusi negatiivijousi muoviholkkeineen tilaukseen. Patruuna itsessään näyttää täysin itsehuollettavalta. Tiivisteitä odotellessa...

No nyt on Vasuri huollettu. Sanoisin että melko simppeli homma, toki piti neuvoa kysyä viisaammilta. Itse työn osalta helppo huollettava ja ihan ylivertaisesti hienoiten toteutettu haarukka mitä olen koskaan purkanut. Huomenna pitäis kiekko tuohon väsätä. Rihtaaminen täytynee suorittaa haarukassa kun eihän tuota napaa saa mihinkään pukkiin kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPU Katso viesti
    Rihtaaminen täytynee suorittaa haarukassa kun eihän tuota napaa saa mihinkään pukkiin kiinni.
    http://qwertycycles.co.uk/collection...ing-tool-tl108

Leftyn napaan on saatavissa oma akselinsa jonka kanssa sen saa helposti rihtauspenkkiin kiinni.
    Jussi Heikkilä
    MC Kramppi - Meillä ei venytellä

Juu saa mutta hyvin onnistui kiekon rihtaus haarukassakin. Yhtä kiekkoa varten en viitsinyt tuollaista akselia ostaa.

Onnistuu ilmankin. Tuon kanssa vain vanteen keskitys on huomattavasti helpompi todeta.

Lähetetty minun ST17i laitteesta Tapatalkilla
    Jussi Heikkilä
    MC Kramppi - Meillä ei venytellä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •