Minulla on tuommoinen pinta. Nimittäin kuvattuna.
Tiilenpäitä Katajanokalla
Minulla on tuommoinen pinta. Nimittäin kuvattuna.
Tiilenpäitä Katajanokalla
Georgia on my mind, tää toinen on liian vaikee helepota hitokseen. Tuli mieleen vatikaani mutta kuboli on kälysempi Kiva kun tämmösiä laitat!
-Usot sie jot myö uitiin?
Se kuboli on Cirque d'hiver. Ajoin muuten männäviikolla kaksikin kertaa Syvän Joen yli, muttei ollu aikaa pienelle melontaretkelle. Ehkä ens kerralla.
Juminyn Georgia-parkkipaikka U-hauleineen jäi jollain tasolla mielenpäähäni. Ei ny sillain että kopsaisin sen uudestaan tai oikeastaan kyllä pitäis. Mutta tää suojasään mokkulayhteys vähän hidastaa. Ihan yksittäisenä kuvana tuo on mulle aavistuksen mitäänsanomaton tai sillai etten kovasti moittimaan pääse. Tai oikeammin en pääse alitajuntaani pidemmälle mikä moisessa tyhjässä parkkipaikassa eli tässä valokuvassa minua kiehtoo.
Jotenkin jostain syystä näen montakin saitin kuvaa osasena, gallerian seinällä näyttelyssä kertomassa tarinaa, visuaalista sekä verbaalista kuin valokuva voikaan raatata. Georgia in my mind, Jiipeen tulkintana on näitä tarinan tai näyttelyn tärkeitä osasia, imho.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kyllä siinä tuntuu olevan näytöksiä... tai no eilen ainakin oli, pihalla näky tiikerikin häkissään. Mut mullon sirkusta ihan tarpeeksi aamu, päivä, ilta ja joskus yöohjelmassa. Toi parkkipaikkakuva on semmoselta aamuviidestä iltakymmeneen -päivältä, pari tapaamista ja kuutisen sataa mailia.Alkujaan tämän lähetti JiiPee
Rakkautta ja bulevardeja Helsinkiin!
Tässä on nyt pari kuukautta räpsitty Sonyn RX-100M2 -pokkarilla, näitä samoja maatiaiaisaiheita, ei mitään taidetta edelleenkään. Sony kulkee tosi kivasti mukana Lowepron pienessä AW-pussukassa ja kovasti olen ollut tyytyväinen niin kokoon kuin ominaisuuksiin. Kuvien tekninen laatu on meikäläisen pokkarikäyttöön enemmän kuin riittävä ja kun käyttölogiikan on nyt vihdoin ja viimein sisäistänyt niin on se mahdottoman näppärä laite käyttää. Isolla aukolla bokehia kivasti, ei nyt mitään järkkäritasoa, mutta kuitenkin ja 1600 ISO:lla kohina on vielä ihan hallussa. Tuossa vanhempi koira laiskotteli ja vietti nenäpäivää josta räpsäisin f1.8, 1/160, ISO1600, ei muuta käsittelyä kuin BW-muunnos ja pieni croppi.
Linkki isompaan.
Niin ei minullakan ole mitään uutta, vanhoilla leluilla alkanut leikkimään. Kuvat on kokeilevaa huuhaa-sääntörikkotaidetta. Kuvaan valoa vedessä, jonka ohjaan sinne optisesti. Kun ei ole mitään älyllistä, tai edes järjetöntä tekemistä.
skeptinen realisti
Niin ne kuvaa Leican logoa joilla on , nyyh. Mulla ei ole enää, nyyh nyyh. Bonkin kuvassa jään miettimään koiran ilmettä eli mitähän tuo hurtale oikein tossa ilmaisee. Korvat vähän luimussa sen oloisena että voihan fittu kun tuokin tuli kameran kanssa, minä kun just aattelin vaan rauhassa sohvalla loikoilla. Ettei taas pitäis jonnekin räntäsateeseen lähteä, en ala.
" IC 98 sekoittaa käsitetaiteen hyödyntämän kielen läpitunkevuuden julkiseen tilaan soluttautuvaan paikkasidonnaiseen taiteeseen ja ymmärtää yhteiskunnallisten rakenteiden fantasmaattisuuden yhteyden historiaan"
Lainasin dosenttitasoisen taidekirjoittajan tekstiä Ars Fennica 2014 katalogista paikallisen Karjalaisen kulttuuritoimittaja Olli Sorjosen hyvällä avustuksella, totaalisen kateellisena. Mullon pitkä matka tommoiseen suomen kielen käyttöön
Nyt tuon katseen suunnan vasta noteerasin itsekin, mutta tuossa herätessään se katsoo minua laiskasti silmiin kun siinä sen edessä kummallisesti kumartelin. Miettii todennäköisesti jotta "mitähän perkeleen tärkeetä asiaa sillä taas on?". Kun tuossa Sonyssa on kääntyvä näyttö niin kamera oli käden mitan verran alaviistossa ja siitä koitin sihdata. Jos uloslähdöstä olisi jotain mainittu, niin kelistä ja kellonajasta riippumatta olisi kuva jäänyt ottamatta. Nimittäin jo ulos-sanan s:n vielä suhistessa kielen päällä, olisi koira ollut jo nokka kiinni ulko-ovessa...
Olen kyllä kovasti koittanut saada säikeen kuvakommentointia pois tästä tykkään-linjasta enempi tähän miksi pidän kuvasta. Tähän tieten liiittyy tämä kuvan analyysi, vaikka koiraystävällisenä ynnä kokeneena itteeni pidän niin nyt tulkintani meni kovasti pieleeen. Vuh!
Kyllähän sellainen tykkään / en tykkää palautekin jotain tarjoaa, mutta kyllä kaikki analyysit ovat aina mielenkiintoisempia ja opettavaisempia. Niitä kovasti toivotaan jatkossakin. Enkä tiedä onko oikein sanoa kenenkään tulkinnan (edes omansa) menneen pieleen - on vain nähty kuva erilaisena. Jos kuvasta välittyvä tunnelma ja kuvaajan ajatus ei kohtaa, niin ehkä otos ei kuvaa onnistuneesti tunnelmaa.
Fiber tuossa mainitsi 365projektistaan - tiedä sitten syntyykö siitä johonkin päivittäinen kuvakimara. Itse olen ollut maltillisemmalla linjalla 52 kuvan vuotuisella tavoitteella eli kuva per viikko. Ensimmäiset neljä viikkoa tuli lähdettyä ulkoilemaan kameran kanssa, mutta viimeiset neljä on mennyt kännykällä räpsimiseksi. Tässä viimeisin hiihtoreissun varrelta - ilman jälkikäsittelyjä. "Kaksoisvirtainmaa".
- Kauas on pitkä matka. Painava on raskas kantaa.
^^ Jep, syntyyhän sitä kuvakimaraa, nimittäin tänne: http://2014pics.blogspot.fi
Laitanpa päivän kuvan myös tähän foorumille.
10k-kerhon jäsen
Kun Bonk tekee tämmöisen visuaalisen harviisvierailun uudella säikeellämme niin johan kuvaa pitää kommentoida. Varsinkin kun tämä koirankuonolaisen kuva päässäni pyöri tämänkin päivän lenkillä. Siinä mielessä somia nää maantiehommat jotta kerkeää ajamisen ohella muutakin hunttailla. Rajauksellisesti kuva painottuu liikaa vasempaan laitaan, tämähän vois olla myös tarkoituksellista, eli itte asiassa ei ollenkaan huonosti. Sävyskaala on jyrkähkö, tummaa koirannaamaa vasten vaaleita yläsävyjä, ei puhkipalaneita kuiten. Mulle tuli heti mieleen laulu Lazy in the Sunny Afternoon. Minusta nätit sävyt eli hienommin valöörit, ne tekee tästä katsottavan kuvan. Just passelisti ympäristöä eli taustaa ja aivan riittävän vähän.
Pystykorvan tuntijat, siis koiran, kaikki tietävät että Suomen pystykorva osaa ystävilleen aivan oikeesti hymyillä, Bonkin koiran ilmeistä nyt tiijä. Tommoinen leppoisan letkeä koiran lepohetki sohvalla josta kuvaustilanteesta kohde nyt ei ole aivan mielissään. Mitä, oonko taas väärässä paikassa?
Tapiiri nyt rötöstelee oikein urakalla, on kuvia joissa tekniset puutteet voi ja pitää unohtaa, kuten Juminyn pyöräänsä työntävä pikkupoika. Tässä sinänsä hyvän kuva-idean ja kuvanottohetken pilaa sanoisinko härski toteutus.
Aivan hieno projekti, pari vuotta tommoista ja kaamee kasa printtejä seinillä, varsinkin vessassa. Selkeitä valokuvaajan alkion elkeitä.^^ Jep, syntyyhän sitä kuvakimaraa, nimittäin tänne: http://2014pics.blogspot.fi
Ilmettä tuossa aiemmin jo kommentoin. Rajauksessa pelasin helppoa korttia ja pysty-vaaka-kolmijaolla löin nenän risteykseen vasemmalle ylös. Oikeastaan ainoa semmoinen tekninen juttu mitä itse kokeilin, oli katsoa syntyvää syväterävyysaluetta ja bokehia hieman hankalassa valossa. Sekä tietysti tuo kuvaaminen takapaneelin näytön kautta siten, että kamera on käsivarren mitan päässä omasta silmästä.
Niin vasta vuosi sitten opin mitä tarkoittaa termi Bokeh... Jätin syväepäterävyyden erikseen mainitsematta kun jotenkin ajattelin että itsestäänselvyys sun kertoman kuvan factojen perusteella. Toki kiitos kameran, ei millaan lailla Bonkin osaamisesta kiinni Syväterävyyden hallinta on koirankuonokuvassa sanoisinko justiinsa oikein.
Symppis koiruuskuva, mutta ne silmät...
Itse olen sillain vanhan liiton miehiä, että pitää olla ihan erityinen syy, jos naamakuvassa silmät eivät ole skarppina. Tässä en sellaista syytä löydä. Ehkä pitäisi olla enempi koiraihminen, että ymmärtäisi miksi kirsu on ykkönen. Mustavalkosävytys toimii hyvin. Rajausta olisi voinut hiukan vielä säätää.
10k-kerhon jäsen
10k-kerhon jäsen
Jos nyt yleensäkään kommentteja odotin niin nimenomaan tuota "silmät tarkkana", mistä olen aivan samaa mieltä eli lähes poikkeuksetta siten kyllä tulee parempaa, kuten tästäkin olisi tullut. Meille koiran nenä on todellinen sisäpiirin vitsi, koska molemmat koirat viettävät nenäpäivää joka ikinen päivä, tunkemalla sen ison nenänsä kaikkiin mahdollisiin asioihin, siis ihan kaikkiin. Siinä mielessä kuva puhuttelee enemmän varsinaista kohdeyleisöään
Tarkennusta ja rajausta en olisi tässä ex-tempore -kokeilussa kovin paljoa varmaankaan pystynyt paljoa parantamaan sillä itse olin kohteesta katsottuna etuviistossa kasvot koiran silmien suunnassa, kumartuneena, käsi suoraksi ojennettuna oikealle alas 45 asteen kulmassa ja vapisevalta kameran takanäytöltä koitin nähdä tuleeko edes koko koira kuvaan. Koska halusin kuvata täydellä aukolla niin siinä alkuperäistä rajausta joutui operoimaan "manuaalizoomilla" eli siirtämään kameraa edestakaisin mikä ei ollut tuossa asennossa kovin helppoa. Puolen tusinaa räpsyä eri suljinajoilla ja kuvaushetkeen käytettiin max. minuutti Rajauksessa olisin itse ottanut koko koiran pään korvineen mukaan ja jättänyt enemmän tilaa, mutta valitettavasti osa korvista jäi lähes kaikissa originaalin ulkopuolelle ja ei-kovin-yllättävää, vinossa oli tämäkin otos alunperin. Eli kuvan suoristus ja pieni croppi olivat jotakuinkin ainoita mahdollisuuksia.
Sen mitä tuosta bokehista mainitsin niin oma mielenkiinto siinä liittyy lähinnä sen rakenteeseen tuolla ko. pokkarilla, joka on vaatimattomampi kuin järkkärillä ja valovoimasella putkella kuvattaessa, mutta kuitenkin ihan mainio pokkariksi. Tuossa, lähes tasaisten värien, etuosan valkoisen peiton ja taustan tumman ruskean sohvan sekä tasaisen valkoisen seinän kohdalla, ero järkkärin ja pokkarin välillä tuon bokehin rakenteessa ei kuitenkaan ole kovin suuri. Ulkona otetuissa kuvissa, missä taustalla voi olla mitä vaan, se ero sitten näkyy selvemmin.
Kiitokset AB:lle ja fiberille hyvistä kommenteista! Palaamme asiaan.
Arpa on heitetty.
I don't want to break these chains
Fiberin viimeisin kuva nyt ei riemastuta minua millään lailla mutta väärti kommentoi ajoittain aivan terhakkaantaan järkevästi. Ideahan muitten kuviin paneutumisessa ja niistä kirjoittamisessa on jotta kun saa verbaalisesti jotain aikaiseksi niin siinä on joutunut viettämään kuvan kanssa pikkaisen aikaa ja hunttaamaan vielä enemmän. Väitän että omassa kuvanotossa tuosta on kovasti hyötyä. Ei niinkuis heti mutta pidemmällä aikavälilä.
Juu, tämä kuva ei nyt riemastuta itseänikään erityisesti, enkä olisi sitä blogiinikaan laittanut ellen olisi Yoshikille niin luvannut. Kuvilla on niin monta tehtävää... tämä on siis eräänlainen kirsukuva
10k-kerhon jäsen
Joo tottakai Fiber, olet aivan oikeassa. Ja tiesin tietysti että kuvastasi kirjoittaissani tiedät että tiedän käyttötarkoituksen. Koitahan kuiten naputella tännekin aina välillä kommenttia. Palataan sitten sun projektiin rapian vuoden päästä.
Kirjanmerkit