HuntteriElectrobikeGiantHelkamaCanyonRide
Sivu 18 / 19 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 541

Aihe: www.bikester.fi kokemuksia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Kannattaisi ostaa Klarnalla 30 pv maksuajalla niin ei tarvitsisi maksaa ennen kuin tavara on kädessä ja sopivaksi todettu.
    Tässä kannatta muistaa, että Klarna tarjoaa tuotteena ensisijaisesti maksuaikaa, ei erillistä suojaa rikkomuksilta. Toisin sanoen, jos ostat tuotteen ja ei voida osoittaa myyjän rikkoneen jotain sopimusta, Klarna laittaa kyllä laskun maksettavaksi ja tarvittaessa perintään.

Klarnalla on ns Ostajan turva -ominaisuus, joka antaa osittaista lisäsuojaa näissä tapauksissa. Sen pääasiallinen lupaus on maksuajan pidennys. Jos teet tuotepalautuksen, Klarna viivästyttää maksun perintää 21 päivää. Mutta sen jälkeen se ihan sama summa pitää edelleen maksaa. Eli esim suojaa siltä, että itse ei ole tyytyväinen tuotteeseen Klarna ei anna.

Klarna ei pidennä itse palautusoikeutta. Jos tavara pitää siis lähettää palautukseen 14 päivän sisällä, se pitää edelleen lähettää 14 päivän sisällä vaikka ostoksen olisi maksanut Klarnalla.

Mikäli tuotepalautuksen on itse tehnyt oikein eikä rahoja kuulu, silloin asiasta voi reklamoida Klarnalle. Asiasta reklamoidaan silloin vain Klarnalle. Jos asiasta on tehty jo reklamaatio vaikka OP:lle, Klarna ei sitä silloin enää käsittele.

Klarna käsittelee palautuksen ihan samalla tavoin kuin muut sen tekisivät. Palautuksesta pitää esim löytyä kuitti ja seurantakoodi. Jos niitä ei ole, Klarnan kautta ei palautuksesta rahoja saa takaisin ellei myyjä myönnä, että tavara on saapunut.

Itsellä kaksi tilausta tällähetkellä sisällä Bikesterillä.
    Toinen tilaus pilkkoontui kahteen eri lähetykseen joista toinen tuli Postnordin kautta keskiviikkona ja toinen sitten postin kuljettama osio on/oli viikon Liedossa lajiteltuna odottamassa kuljetusta ja siitä sitten eilennä lopulta otin Postiin yhteyttä ja kyselin paketin kohtalosta ja asiakaspalvelu ei löytänyt mitään syytä miksi ei ole kuljetettu määränpäähän mutta laittoi selvityspyyntöä eteenpäin, mutta tänäin päivittyi lähetyksen tiedot ja olisi uudestaan lajiteltu lähetykseen, että saa nyt nähdä...

Toinen tilaus lähtenyt Postnordilla toissapäivänä ja matkalla.

Itselläkin oli lähetys maanantaista lähtien liedossa, tänään illalla tuli vasta toimitus päivämäärä. Itse en ottanut riskiä ja maksoin luottokortilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti naukku Katso viesti
    "Postista kysymällä ilmoittivat että Bikesterin kaikki tilaukset seisoo heillä sopimusepäselvyyksien vuoksi."
    Tarkoitatko että kaikki Bikesteriltä tulleet lähetykset seisovat postissa ja niitä ei tällä hetkellä lähetetä asiakkaalle? Vai toiseen suuntaan, asiakkaiden palautuksia ei lähetetä bikesterille?

Koska minä tilasin tavaraa Bikesteristä ja nyt paketti seisoo Liedossa.
    Postista ilmoittivat etteivät toimita Bikesterin paketteja ollenkaan ennen kuin bikesterin kanssa sopimusepäselvyydet saatu kuntoon. Omani seissyt myös viikon Liedosaa. Postnordin toimitukset tuli perille.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jahuc Katso viesti
    Tässä kannatta muistaa, että Klarna tarjoaa tuotteena ensisijaisesti maksuaikaa, ei erillistä suojaa rikkomuksilta. Toisin sanoen, jos ostat tuotteen ja ei voida osoittaa myyjän rikkoneen jotain sopimusta, Klarna laittaa kyllä laskun maksettavaksi ja tarvittaessa perintään.

Klarnalla on ns Ostajan turva -ominaisuus, joka antaa osittaista lisäsuojaa näissä tapauksissa. Sen pääasiallinen lupaus on maksuajan pidennys. Jos teet tuotepalautuksen, Klarna viivästyttää maksun perintää 21 päivää. Mutta sen jälkeen se ihan sama summa pitää edelleen maksaa. Eli esim suojaa siltä, että itse ei ole tyytyväinen tuotteeseen Klarna ei anna.

Klarna ei pidennä itse palautusoikeutta. Jos tavara pitää siis lähettää palautukseen 14 päivän sisällä, se pitää edelleen lähettää 14 päivän sisällä vaikka ostoksen olisi maksanut Klarnalla.

Mikäli tuotepalautuksen on itse tehnyt oikein eikä rahoja kuulu, silloin asiasta voi reklamoida Klarnalle. Asiasta reklamoidaan silloin vain Klarnalle. Jos asiasta on tehty jo reklamaatio vaikka OP:lle, Klarna ei sitä silloin enää käsittele.

Klarna käsittelee palautuksen ihan samalla tavoin kuin muut sen tekisivät. Palautuksesta pitää esim löytyä kuitti ja seurantakoodi. Jos niitä ei ole, Klarnan kautta ei palautuksesta rahoja saa takaisin ellei myyjä myönnä, että tavara on saapunut.
    Kiitos tästä. Internetin syövereistä lueskelin ettei ole bikesterin palautuksista rahoja takaisin viime aikoina kuulunut ja tuumin että onko heillä rahaa/oikeutta maksaa edes ulos mitään jos rahat lopussa. Tosin emohan siellä vasta on konkassa, mutta sisariinkin ilmeisesti vaikuttaa tässä tapauksessa mitä olen lueskellut. Tiedän, että pitää tehdä päätös, mutta olisi mukava ollut saada korttiyhtiöltä suoraan infoa että onko varma että rahat saa jos käy niin että palauttaa tavarat ja niistä tai rahoista ei sen jälkeen kuulu, kuten netin mukaan on näyttänyt käyvän. Tuolloinhan mulla ei ole mitään mustaa valkoisella palautuksesta. Tätä keissiä siis lähinnä pelkään, että lähetän tavarat "mustaan aukkoon" ja menee sekä rahat että tavara ja ei tule edes korvauksia. Aika hyvä haisu on muuten siitä miten laki toimii näissä - ja pelkään juuri että jääkä näyttöä jos lähetän tavarat ja mitään kuittausta niistä ei tule, jos jäävät seisomaan postiin, tai vastapuolella ei ole käsiä/halua hoitaa asioita enää kunnolla maaliin, kun netin mukaan palautusrahojen/-kuittausten kanssa ollut monella hiljaista.

Kiitos hyvästä postista!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reiska79 Katso viesti
    Kiitos tästä. Internetin syövereistä lueskelin ettei ole bikesterin palautuksista rahoja takaisin viime aikoina kuulunut ja tuumin että onko heillä rahaa/oikeutta maksaa edes ulos mitään jos rahat lopussa. Tosin emohan siellä vasta on konkassa, mutta sisariinkin ilmeisesti vaikuttaa tässä tapauksessa mitä olen lueskellut. Tiedän, että pitää tehdä päätös, mutta olisi mukava ollut saada korttiyhtiöltä suoraan infoa että onko varma että rahat saa jos käy niin että palauttaa tavarat ja niistä tai rahoista ei sen jälkeen kuulu, kuten netin mukaan on näyttänyt käyvän. Tuolloinhan mulla ei ole mitään mustaa valkoisella palautuksesta. Tätä keissiä siis lähinnä pelkään, että lähetän tavarat "mustaan aukkoon" ja menee sekä rahat että tavara ja ei tule edes korvauksia. Aika hyvä haisu on muuten siitä miten laki toimii näissä - ja pelkään juuri että jääkä näyttöä jos lähetän tavarat ja mitään kuittausta niistä ei tule, jos jäävät seisomaan postiin, tai vastapuolella ei ole käsiä/halua hoitaa asioita enää kunnolla maaliin, kun netin mukaan palautusrahojen/-kuittausten kanssa ollut monella hiljaista.

Kiitos hyvästä postista!

En tosin usko, että tällaisissa tapauksissa korttiyhtiö alkaa netistä tutkia olenko yrittänyt tavaraa myydä. Eri asia jos keississä olisi pari nollaa lisää perässä. Pienintä riskiähän sitä tässä lähinnä hakee.

Jos kuluttajan suuntaan kulkeva tavara on ollut useamman päivän Liedossa eikä paikassa ole muuta ruuhkaa, syy on lähes satavarmasti se, että Bikester ei ole maksanut laskujaan Postille ja Posti ei siksi suostu liikuttamaan paketteja eteenpäin. En ainakaan keksi mitään muuta syytä miksi Posti haluaisi ilmaiseksi antaa varastotilaa Bikesterin käyttöön.

Huom: jos tavara seisoo kauan, siitä syntyy tavarantoimittajalle korvausvastuu ostajalle. Toimituksen pitää tapahtua kohtuullisessa ajassa, jona yleensä pidetään 30 päivää.

https://www.minilex.fi/a/viiv%C3%A4s...uluttajansuoja
    Ja jos rahat on loppu toimittajalla, niin sitten sitä varmaan haetaan korttiyhtiöltä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hsr Katso viesti
    Kannattaisi ostaa Klarnalla 30 pv maksuajalla niin ei tarvitsisi maksaa ennen kuin tavara on kädessä ja sopivaksi todettu.
    Eikös tässä korko juokse? Harvemmin näitä tapauksia vastaan tulee. Tämä ainakin eka itselläni 44v aikana ja suurimmalla osalla ei varmaan tule vastaan koskaan. Itsellä ainakin periaate, että lainasta maksetaan jos sitä vastaan saa tuottoa ja vakuutan riskit, joiden tapahtuminen johtaa siihen että taloudessa kirpaisee. Tuollaiset 700-800€ tilaukset harmittaa, mutta taloudessa eivät kirpaise. Asunnon olen vakuuttanut mutta esim autossa ei ole kaskoa itsellä. Turhat vakuutukset ja korot on vain taskusta pois. Kerran klarnalla vahingossa valitsin mielestäni sitä maksuaikaa ja henkisesti harmitti tätä bikester-keissiä enemmän ne turhat korot. Mutta makuasioita...

Ei juokse Klarnalla korko, jos ottaa tuon 30pv maksuajan. Ja sitäkin saa jatkettua, jos tavara ei ole saapunut.

Kiitos tästä. Internetin syövereistä lueskelin ettei ole bikesterin palautuksista rahoja takaisin viime aikoina kuulunut ja tuumin että onko heillä rahaa/oikeutta maksaa edes ulos mitään jos rahat lopussa. Tosin emohan siellä vasta on konkassa, mutta sisariinkin ilmeisesti vaikuttaa tässä tapauksessa mitä olen lueskellut. Tiedän, että pitää tehdä päätös, mutta olisi mukava ollut saada korttiyhtiöltä suoraan infoa että onko varma että rahat saa jos käy niin että palauttaa tavarat ja niistä tai rahoista ei sen jälkeen kuulu, kuten netin mukaan on näyttänyt käyvän.
    Se onko firmalla ns "rahat loppu" on vähän suhteellinen käsite. Yritys kuitenkin myy koko ajan jotain joten jotain rahaa tulee jatkuvasti sisään. Joku ne tilaukset käsittelee, joku hoitaa verkkosivustoa, joku tekee kirjanpidon ja joku pakkaa tavaran varastolla. Noista maksetaan palkkaa joten se, että tavara ylipäänsä liikkuu on merkki, että raha riittää ainakin osittaisiin palkkoihin. Jos varastojampalta jää palkka saamatta, siellä laitetaan perse penkkiin eikä laatikko liiku.

Eli rahaa on, sitä ei vaan ole riittävästi kaikille. Joten firma joutuu jatkuvasti tasapainoilemaan kenelle maksetaan ja kenelle ei. Isoimmille velkojille soitetaan, että "saat huomenna", "maksu on jo tehty mutta ei vaan näy teidän tilillä vielä" ja vastaavia selityksiä mitä nyt vaan tulee mieleen.

Tilanne myös muuttuu koko ajan. Se että firmalla on rahaa maksaa laskujaan tänään, ei ole takuu siitä, että rahaa on huomenna. Ja päinvastoin.

Konkurssi ei suoraan tarkoita, että kaikki raha on loppu. Konkurssi on menettely, jossa yksi tai useampi velkoja ilmoittaa, ettei enää luota yrityksen nykyiseen johtoon ja omistajiin eikä usko että heidän toimestaan velat saadaan maksettua. Jos oikeus on samaa mieltä, silloin omistajilta otetaan päätösvalta pois ja asioita tulee hoitamaan pesänhoitaja, joka tekee päätökset velkojien mielipiteiden mukaan.

Jos kuluttaja tekee reklamaation pankkiin, luottokorttiyhtiölle tai maksupalveluntarjoajalle kuten Klarnalle, kyseinen yritys tekee asiasta selvitystyön. Selvitystyöstä lähtee lasku palvelun käyttäjälle, tässä tapauksessa Bikesterille. Luottokorttiyhtiöillä ja Klarnalla on ihan samalla tavalla sormi liipasimella asiassa kuin kaikilla muillakin. Jos laskuja jää maksamatta, se "maksa Klarnalla" nappi katoaa verkkokaupasta hyvin vikkelään.

Se, että verkkokaupassa pystyy edelleen maksamaan jollain keinolla on jonkinnäköinen todiste siitä, että maksupalveluntarjoajan laskut on edelleen pystytty maksamaan. Rahaa kirstun pohjalla siis on. Kyse on vain siitä kuka huutaa ja uhkaa koviten ja saa omansa päältä pois. Luottokorttiyhtiöt, jotka tekee tätä hommaa työkseen on aika kovia huutamaan.

Silti kun raha on vähissä, korttiyhtiö on kuitenkin samanlainen velkoja kuin kaikki muutkin ja samassa jonossa. Koska tilanne muuttuu päivittäin, ei korttiyhtiö halua antaa takuuta, että raha palautuu ja siksi suoraa vastausta voi olla vaikea saada.

Ja jos rahat on loppu toimittajalla, niin sitten sitä varmaan haetaan korttiyhtiöltä?
    Korvausvastuu viiveestä on ainoastaan toimittajalla. Korttiyhtiöllä ei tähän asiaan ole mitään tekemistä.

Korttiyhtiön kautta voi saada rahat rikkomuksista eli suorasta vahingosta - siitä että ei saa tavaraa lainkaan koskaan. Sieltä ei saa ylimääräistä korvausta epäsuorasta vahingosta. Siis korvausta siitä että sait tavaran, mutta monta kuukautta myöhässä ja myöhästymisestä koitui vahinkoa.

Tuolloinhan mulla ei ole mitään mustaa valkoisella palautuksesta.
    Todiste palautuksesta on kuitti lähetyksestä. Eli kun teet palautuksen, maksa se, ota kuitti ja seurantakoodi. Kuitilla todistat että olet tehnyt palautuksen ja tehnyt sen tiettynä päivämääränä.

Jos/kun teet reklamaation pankkiin, luottokorttiyhtiölle tai maksupalveluntarjoajalle, kyseinen taho tulee pyytämään lisätietoa. Lisätieto on aina kirjallinen todiste siitä asiasta mistä reklamoit. Jos reklamoit ostosta, pitää toimittaa ostokuitti. Jos reklamoit palautuksesta, pitää toimittaa palautuskuitti.

Lisäksi pitää olla näyttö rikkeestä. Se, että olet lähettänyt tavaran palautukseen ei ole vielä rike. Se, että vastapuoli ei ole ottanut tavaraa vastaan tai on ottanut tavaran vastaan eikä suostu antamaan rahoja on rike. Mutta siitä tarvitaan todiste. Esim asiakaspalvelun sähköposti, jossa sanotaan että kyllä tavara saapui mutta ikävä kyllä tällaisessa tilanteessa emme voi maksaa.

Tällaisessa tiukassa tilanteessa, jossa firmalla on ongelmia tavaran liikkumisen kanssa, kannattaa olla varovainen ilmaisten palautusten kanssa. Jos ostoksen mukana tuli lappu, jolla voi tehdä ilmaisen palautuksen Postiin, sitä todennäköisesti ei kannata käyttää. Nimittäin jos laskut on maksamatta, kuten aiemmin ketjussa niin Posti ei liikuta pakettia eteenpäin. Se, että tavara ei siksi päädy takaisin kauppaan on rikkomus, mutta voidaan tulkata että ei rikkomus palautuksen käsittelyssä, Kauppa voi siis sanoa, että kyllä he olisivat rahat antaneet takaisin, mutta kun tavara ei koskaan tullut heille. Vaikka asia on tavallaan heidän vikansa kun laskut on maksamatta, se ei silti ole suora rike palautusasiassa.

Jos olet itse maksanut palautuksen postimaksun, Postilla ei ole silloin mitään oikeutta olla liikuttamatta tavaraa eteenpäin. Olet itse lähetyksen maksanut, joten kyllä se silloin liikkuu perille asti.

Todiste palautuksesta on kuitti lähetyksestä. Eli kun teet palautuksen, maksa se, ota kuitti ja seurantakoodi. Kuitilla todistat että olet tehnyt palautuksen ja tehnyt sen tiettynä päivämääränä.

Jos/kun teet reklamaation pankkiin, luottokorttiyhtiölle tai maksupalveluntarjoajalle, kyseinen taho tulee pyytämään lisätietoa. Lisätieto on aina kirjallinen todiste siitä asiasta mistä reklamoit. Jos reklamoit ostosta, pitää toimittaa ostokuitti. Jos reklamoit palautuksesta, pitää toimittaa palautuskuitti.

Lisäksi pitää olla näyttö rikkeestä. Se, että olet lähettänyt tavaran palautukseen ei ole vielä rike. Se, että vastapuoli ei ole ottanut tavaraa vastaan tai on ottanut tavaran vastaan eikä suostu antamaan rahoja on rike. Mutta siitä tarvitaan todiste. Esim asiakaspalvelun sähköposti, jossa sanotaan että kyllä tavara saapui mutta ikävä kyllä tällaisessa tilanteessa emme voi maksaa.

Tällaisessa tiukassa tilanteessa, jossa firmalla on ongelmia tavaran liikkumisen kanssa, kannattaa olla varovainen ilmaisten palautusten kanssa. Jos ostoksen mukana tuli lappu, jolla voi tehdä ilmaisen palautuksen Postiin, sitä todennäköisesti ei kannata käyttää. Nimittäin jos laskut on maksamatta, kuten aiemmin ketjussa niin Posti ei liikuta pakettia eteenpäin. Se, että tavara ei siksi päädy takaisin kauppaan on rikkomus, mutta voidaan tulkata että ei rikkomus palautuksen käsittelyssä, Kauppa voi siis sanoa, että kyllä he olisivat rahat antaneet takaisin, mutta kun tavara ei koskaan tullut heille. Vaikka asia on tavallaan heidän vikansa kun laskut on maksamatta, se ei silti ole suora rike palautusasiassa.

Jos olet itse maksanut palautuksen postimaksun, Postilla ei ole silloin mitään oikeutta olla liikuttamatta tavaraa eteenpäin. Olet itse lähetyksen maksanut, joten kyllä se silloin liikkuu perille asti.
    Pääosiltaan nämä asiat tiedossa, mutta juuri tuo mietityttänyt että miten osoittaa korttifirmalle vastapuolen rikkomuksen. Työ hyvä nosto että Bikesterin palautuksella kuluttajan vastuulla palautus jos ei tule perille, vaikka olisi kuitti tästä. Sinällään kyllä mietityttää voiko se olla noin. Joskus ennenkin persaukisten ja "huijarien" kanssa toimikut ja jos on oikeasti rahat loppu, niin eihän niiltä usein saa vastauksia. Joskus "kiristänyt" sen vastauksen/rahan pienellä "some-kampanjalla", mutta ei sekään takuu siihen että vastausta tai rahaa kuuluisi. Taikinoidaan asiaa edelleen.

Halpoja pyöriähän tuolla olisi ja voisi melkein noilla "lotota", jos enemmän tarvetta olisi.

Ja tosiaan eihän se maksukyvyttömyys aina näy suoraan tyttärissä, mutta näyttää sillä bikesterilläkin olevan rahat vähissä. Ei varmaan ihan ensimmäinen paikka laskujen lykkäämiseen verkkomyyntifirmoilla ole kuriiriensa laskut. Suhteessa kuitenkin varmasti pieniä ja mahdollistavat sen lisäkaupan. Puhelinasiakaspalveluhan näkyy bikesterillä lopetetun. Sais varmaan rajattomat resurssit ollakin siellä tässä kohtaa jos haluaisivat sen kunnialla hoitaa. Eihän tässä isoja tunteita ole pelissä. Tekevät siellä päässä varmasti minkä pystyvät. Saa nähdä meneekö nurin, saneerataanko vai mitä tapahtuu. Varmasti myrkkyä kun alla koronan, jonka aikana kuluttajat hamstranneet pyöriä varastot täyteen. Sitten tulee lama ja raha (varastot jne) alkaakin yhtäkkiä maksaa. Saa nähdä kippaako kokonaan. Aika paukku olis, kun konrmsernin lafkoja kuitenkin CRC, Wiggle jne.

Postista ilmoittivat etteivät toimita Bikesterin paketteja ollenkaan ennen kuin bikesterin kanssa sopimusepäselvyydet saatu kuntoon. Omani seissyt myös viikon Liedosaa. Postnordin toimitukset tuli perille.

Onko sinulle tullut virallinen tieto Postista etteivät toimita Bikesterin paketteja asiakkaalle "sopimusepäselvyyksien" takia?
    Itsellä oli paketti viikon "jumissa" Liedossa mutta kun otin yhteyttä Postiin, niin ainakaan kyseinen asiakaspalvelija ei asiasta tiennyt että sen takia ei paketti liikkuisi ja nyt on seurantatietojen mukaan paketti taas liikkeellä kohti toimitusosoitetta ja arvioitu perille tule päivä Ma 11.12
    Postnordin kautta tulevat Bikesterin paketit tuntuvat liikkuvan normaalisti.

Edit. ja juuri kun vähän aikaa sitten ehdin kirjoittaa että paketin arvioitu perilletulopäivä olisi 11.12 niin postilta tuli tekstiviesti että kyseinen Bikesterin paketti olisi nyt noudettavissa.

Pääosiltaan nämä asiat tiedossa, mutta juuri tuo mietityttänyt että miten osoittaa korttifirmalle vastapuolen rikkomuksen. Työ hyvä nosto että Bikesterin palautuksella kuluttajan vastuulla palautus jos ei tule perille, vaikka olisi kuitti tästä. Sinällään kyllä mietityttää voiko se olla noin.
    Rikkomuksen osoittaminen ei välttämättä ole tarpeen, koska asiassa voi vedota aikarahoihin. Rahat pitää palauttaa kuluttajansuojalain mukaan 14 päivän sisällä. Viivästyttäminen, vetoaminen siihen että tavara on matkalla/hävinnyt/tarkastamatta, selitykset että "tietojärjestelmä ei tue tätä" jne on niitä vanhimpia kikkoja mitä kaupat käyttävät. Tuolta suojaamiseksi lakiin on kirjattu aikaraja.

Raja on ehdoton eikä siinä ole poikkeuksia. Yritys ei siis saa selittää että asiakaspalvelussa on ruuhkaa tai Posti ei kuljeta kun laskuja ei ole maksettu. Tai että rahat on loppu. Mikään noista ei ole pätevä vastalause.

Mutta... vastauksena siihen voiko asia ilmaispalautusten osalta olla noin, on hiukan haastavampi, koska se mikä on palautus ei ole yksikäsitteinen asia. Jos intoa riittää, asiasta voi tutustua vaikka kuluttaja-asiamihen caseen Hobby Hall, jossa samaa asiaa on käsitelty. Löytyy täältä:

https://www.kkv.fi/paatokset/kulutta...elun-ongelmat/

Teksti on pitkä, joten lyhennyksenä:
    Palautuksia on kahdenlaisia:
    - Virheelliseen toimitukseen perustuvat. Siis ostit kengät kokoa 42 mutta sait parin kokoa 38 ja haluat palauttaa ne.
    - Etämyynnin peruuttamisoikeuteen perustuvat. Ostit kahdet kengät, toiset kokoa 40 ja toiset 42. Sait molemmat tilauksesi mukaan, mutta haluat palauttaa koon 40.

Ero tulee siinä, että kuljetuksen vaaranvastuusta määrätään laissa ekassa tapauksessa mutta ei jälkimmäisessä. Ensimmäinen tapaus on selvä: lain mukaan siinä kohtaa kun viet virheellisesti toimitetun palautettavan tavaran Postiin (tai vastaavaan), vastuu tavarasta siirtyy kaupalle. Jos tavara katoaa tai ei liiku Postista eteenpäin, se on myyjän ongelma. 14 päivän aikarajaa aletaan laskemaan siitä hetkestä mikä jättöpäivänä lukee Postin kuitissa.

Jälkimmäinen on siitä haastava, että laissa annetaan yritykselle oikeus pidättäytyä maksusta kunnes tavara on palautettu. Yleensä myyjä haluaa tarkastaa, että palautettu tavara ei ole esim rikkinäinen tai muuten käytössä kulutettu. Tulkintaa tulee siitä kenen vastuulla on, jos tuo tarkastus viivästyy, jos esim Posti ei suostu kuljettamaan tavaraa eteenpäin.

Kuluttaja-asiamiehen kanta Hobby Hallin tapauksessa oli, että kuluttajalle on itse asiassa parempi käyttää sitä ilmaispalautusta. Tämä johtuu siitä, että asiamies tulkitsee, että kauppa on itse valinnut kuljetustavan ja vastaa siitä. Siksi jos ottaa palautukselle kyseisen kuljetuksen, vastuu kuljetuksesta siirtyy kaupalle heti kun tavara on viety Postiin. Jos taas maksaa Postille itse, vastuu siirtyy vasta, kun tavara on kuljetettu perille.

Mutta Hobby Hallin tapauksessa firma on ollut kykeneväinen maksamaan laskunsa eikä palautuksen toimivuudessa ole sen takia ole riskiä. Bikester on tapauksena erilainen. Paitsi että rahat on vähissä, firma ei ole suomalainen. Kun asia ei ole laissa vaan se on ainoastaan Suomen kuluttaja-asiamiehen tulkinta, on hyvä kysymys reagoiko myyjä tuollaiseen lausuntoon millään lailla. Rahat on lopussa ja lakia ei ole rikottu, joten voi olla että he eivät välitä kyseisestä mielipiteestä mitenkään.

Tulkintaa ja riskiä on siis molemmissa tavoissa eli laittaako palautuksen omaan piikkiin vai Bikesterin lapulla. Oma mielipiteeni (huom, siis vain oma) on se, että tuollaisessa tapauksessa voi olla parempi nojata ensisijaisesti siihen mihin voi luottaa. Eli esim siihen, että jos Postille maksaa kuljetuksesta, kyllä se perille menee. Kun perillemenosta saa kirjallisen kuittauksen, sen jälkeen voi lähteä laskemaan aikarajoja, jotka ovat laissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Onko sinulle tullut virallinen tieto Postista etteivät toimita Bikesterin paketteja asiakkaalle "sopimusepäselvyyksien" takia?
    .
    Asiakaspalveluun soitin ja aspa lupasi selvittää asia. Soitti noin tuntia myöhemmim takaisin ja ilmoitti että sopimusepäselvyyksien takia tämä tai muut bikesterin paketit eivät heiltä liiku. Postnordilla tuli paketit normisti perille.

Tietenkin ihmisen suusta tuli tuo Postin lausunto. Ihmiset tekee virheitä, joskus mielipiteet firmoissa muuttuu syystä tsi toisista. Varmaan ne saatavat tässä suurin "motivaattori". Joka firmallahan oma tapansa/toleranssinsa suhtautua asiakkaiden avoimiin saataviin.

Jaahas. Nyt näkyisi olevan Biketerin Postin paketti kuitenkin noudettavissa. Se niistä Postin aspan lausunnoista... tai olisko Bikestee päättänyt maksaa laskunsa. No, hyvä näin!

Mielellään toivon kuulevani muidenkin kokemuksia siitä miten asiointi, postitukset - ja erityisesti palautukset Bikesterilla sujuu. Luulen että laitan ylimääräiset nyt kuitenkin palautukseen Bikesterin maksamilla rahdeilla.

Jotenkin tuntuisi, että ei ole jouluruuhkien puskiessä päälle postinkaan etu hillota niitä paketteja jossain terminaalissa tilaa viemässä ja logistiikkaa sotkemassa.

Tännekin saapui postin toimittama lähetys bikesteristä. Eilen (10.12.) hain postista kun tilaus oli tehty 5.12.

1.5kk odotuksen jälkeen sain rahat palautuksesta.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Pääosiltaan nämä asiat tiedossa, mutta juuri tuo mietityttänyt että miten osoittaa korttifirmalle vastapuolen rikkomuksen. Työ hyvä nosto että Bikesterin palautuksella kuluttajan vastuulla palautus jos ei tule perille, vaikka olisi kuitti tästä. Sinällään kyllä mietityttää voiko se olla noin. Joskus ennenkin persaukisten ja "huijarien" kanssa toimikut ja jos on oikeasti rahat loppu, niin eihän niiltä usein saa vastauksia. Joskus "kiristänyt" sen vastauksen/rahan pienellä "some-kampanjalla", mutta ei sekään takuu siihen että vastausta tai rahaa kuuluisi. Taikinoidaan asiaa edelleen.

Halpoja pyöriähän tuolla olisi ja voisi melkein noilla "lotota", jos enemmän tarvetta olisi.

Ja tosiaan eihän se maksukyvyttömyys aina näy suoraan tyttärissä, mutta näyttää sillä bikesterilläkin olevan rahat vähissä. Ei varmaan ihan ensimmäinen paikka laskujen lykkäämiseen verkkomyyntifirmoilla ole kuriiriensa laskut. Suhteessa kuitenkin varmasti pieniä ja mahdollistavat sen lisäkaupan. Puhelinasiakaspalveluhan näkyy bikesterillä lopetetun. Sais varmaan rajattomat resurssit ollakin siellä tässä kohtaa jos haluaisivat sen kunnialla hoitaa. Eihän tässä isoja tunteita ole pelissä. Tekevät siellä päässä varmasti minkä pystyvät. Saa nähdä meneekö nurin, saneerataanko vai mitä tapahtuu. Varmasti myrkkyä kun alla koronan, jonka aikana kuluttajat hamstranneet pyöriä varastot täyteen. Sitten tulee lama ja raha (varastot jne) alkaakin yhtäkkiä maksaa. Saa nähdä kippaako kokonaan. Aika paukku olis, kun konrmsernin lafkoja kuitenkin CRC, Wiggle jne.

CRC/Wiggle lopetti EU-kaupan ja hakee ostajaa. Veikkaan että Bikesterillä on sama homma. Kun rahat on loppu emokonserniltakin, ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin pilkkominen ja niiden palasten myynti joille löytyy ostaja...

High Risk, High Reward pelejä on mukava pelailla joten tilasin tiistaina Bikesteristä kamaa. Keskiviikkona tuli ilmoitus lähetyksestä, mutta seurannan mukaan PostNord ei ole sitä vieläkään ottanut kuljetukseen. Niinköhän on ettei enää tavara kulje tuolta minkään toimijan kautta. Laskulla toki, että raha ei ole vielä liikahtanut.

^mulla myös ke ilmoitus lähetyksestä, tänään notkahtanut liikkeelle, malttia sanoisin.

Mulle tuli tällä viikolla kalliit kiekot Postnordilla ja halvempi säläpaketti Budbeella. Kiekoissa toimitusaika ~viikko ja Budbeella tuli 4 päivässä. Eli sanoisin, että ainakin toistaiseksi Bikester toimii ihan normaalisti.

Postnordin seurantahan ei ole mikään kovin nopea. Varastolla tehdään laput ja silloin paketti ilmestyy seurantaan. Tästä menee 1-3 päivää kunnes saavat paketin haltuunsa ja se lähtee liikkeelle. Eli ihan normikeissi.

Olihan tuo viime yönä lähtenyt Lyypekistä.

No nyt se on saapunut paikkakunnalle. Eipä auta kuin toivoa, että lähetys on ehjä. Bikester/Postnord yhdistelmän osalta tästä ei ole ihan positiivisimmat kokemukset.

Nyt on kyllä pakko myöntää, että olen bikesterille syytänyt omaa rahaa viimeisen parin viikon aikana.

Omistan nyt Perfetton ja Gabban ja uuden pumpun.

Toimitus pelasi hyvin, eikä alennuksissakaan ollut mitään vikaa.

hissitolppaan tuli vika ja palautin sen heidän laittamalla postin rahtikirjalla pari viikkoa sitten , kuva postin kuittamasta lapusta piti laiitta,
    rahat tuli tilille ennenkuin tolppa oli perillä (tai sitten se oli kahdessa päivässä Hokkenheimissä.
    laitoin uuden tolpan tilaukseen kun halvalla nyt myyvät , katotaan....

Nyt on hieman hämärä.
    Tilasin joku aika sitten muutaman pikkutavaran, Paketti tuli,
    rahat meni ja kaikki oli ihan sujuvaa. Nyt tuli sähköpostiin pyyntö
    asiakaspalautteesta. Oli tilauksen numerolitania ihan oikea ja
    muutenkin näytti ihan asialliselta. Palautelinkki vie kuitenkin
    jollekin rihkaman kaupittelu sivustolle, uunivuokia ynnämuuta.
    Hintaseuranta.fi tai joku semmoinen.
    Kukahan on hakkeroinut kenet, kuka huijaa ketä, miten lie?
    Olisin voinut hyvän palautteen antaakin, mutta ei sitten.

Markku Lehikoinen

^Sitä se on, kannattaa miettiä mihin vastaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •