Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Maantiepyörä pohdintaa

Maantiepyörä pohdintaa

Moro

Nyt olis ensi kesäksi ensimmäisen maantiepyörän tai cyclocrosspyörän hankinta edessä. Minkäänlaista kokemusta ei kyseisistä laitteista ole, joten neuvot tulee tarpeeseen.

Pyörällä olisi tarkotus ajella työmatkojen lisäksi kunnon kohotus mielessä pidempiäkin lenkkejä. Cyclocross kuullostaa foorumin läpikahlaamisen jälkeen järkivaihtoehdolta mutta jollain tapaa tuo täysverinen maantiepyörä tuntuu herättävän enemmän mielenkiintoa. Asun kaupungin keskustassa, joten työmatkan taittaminen vaatii alkumatkasta hieman rotvallien ylittelyä sun muuta ikävää. On työmatkalla mahdollisesti pieni pätkä hiekkatietäkin. Miten hyvin tällainen noviisi pärjää maantiepyörän kanssa kyseisissä olosuhteissa.

Kauppiaalta löytyisi tälläinen 2013 malli mukavalla alennuksella http://www.specialized.com/fi/en/bik...lez/allez-comp
    Itse olen 178cm pitkä ja kyseinen pyörä on kokoa 54. Onkohan tuossa mitään järkeä? Geometrioista en ole kovin hyvin perillä joten siitäkin olisi mukava kuulla kommentteja. Jos tulee jotain hyviä vaihtoehtoja mieleen niin kertokaa ihmeessä. Budjetti olisi alustavasti max 1500e ja pyörän hankin näillä näkymin kotimaiselta kauppiaalta.

Ainakin koko natsaa. Itse olen 177 cm ja ajan 54 kokoisella Spessulla. Merkistä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Allezia en ole kokeillut koskaan.

Järkeä on. Tuolla budjetilla hyvä alumiinirunko, hiilikuituhaarukka ja melkein täysi 105-osasarja. Paljoa enempää ei voi pyytää jos Suomesta ostaa. 54 koko lienee oikea.

Kun kerran työmatkailu on se keskeisin tarve jota varten pyörä hankitaan, valitsisin maantiepyörän ja cyclocrossin väliltä sillä perusteella, aiotko olla pyörästäsi kuinka riippuvainen. Siis jos sattuu sateinen aamu, jätätkö suosiolla ajamatta vai lähdetkö silti. Cyclocross-pyörä on helpompi varustella esim. lokasuojilla ja siitä saa siten enemmän arkipyörämäisen, maantiepyörä on tarkoitettu juuri siihen nimenomaiseen tarkoitukseen. Ja maantiepyörällä on niin kiva ajaa nimenomaan maantiellä että lyhyet hiekkatiepätkät kiertää ihan mielellään jotain maisemareittiä pitkin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Allez on varmasti hyvä. Spessulta, toisena vaihtoehtona voisi olla Secteur sarjan fillari. voisivat olla hyviä. Secteur on jotain maantiepyörän ja cyclocrossin välimaastosta: hieman leveämmät renkaat, rennompi geometria Alleziin verrattuna, osassa malleista levyjarrut ja ainakin levyjarrullisiin saa lokasuojat ja tarakan.

Itselläni on tästä http://www.specialized.com/fi/en/bik...eur-sport-disc 2013 malli ja olen ollut tyytyväinen. Pyörällä olen ajanut työmatkoja, 50-100 km kuntolenkkejä, Tour de Helsingin ja kolmen päivän pyöräretken, jolloin reppu meni mukavasti tarakalla. Kilometrejä on kertynyt 3000 kesältä ja Soran vaihteet eivät ole aiheuttaneet mitään murheita. Vaihteet säädettiin kun kilometrejä tuli kasaan joku 200, koska vaijerit olivat venyneet.

Minulla muuten koko 54 ja olen 178 cm pitkä ja inseam 81 cm. Olen ollut tyytyväinen kokoon. Stemmi varmaan voisi olla aavistuksen pidempi, mutta ei oe haitannut.

Joo eiköhän sadeaamuina jää pyörä talliin ja mukavuudenhakuisesti autolla suunnataan työmaalle. Onko kellään käsitystä tuosta 2013 mallin allezin geometriasta? Onko kuinka kisamainen näin aloittelijalle?

Enemmän on kuntoilijan laite. Korkeahko emäputki ja 25 mm renkaat muun muassa. Tuo on sopiva pyörä kuvailtuun käyttöön. Miksei kisatakin voisi, mutta kisalaite tuo ei ole.

On tuo Allez aika kisamainen. Secteur on sitten rennompi, jos sellaista haet.

Kiitokset foorumilaisille kommentoinnista. Nyt on Allez comp kotiutunut. Viel ku pääsis testilenkille ennen lumentuloa

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •