Näyttää tulokset 1 - 13 / 13

Aihe: Ajaminen pyörätapahtumassa

Ajaminen pyörätapahtumassa

Vielä en ole rohjennut ajaa pyörätapahtumissa. Ihmettelen eikö sielä tule enemmänkin kasoja? Oon YouTube-videoita katsellut, niin ei ole harvinaistakaan että joku ohittaa pyörällä kahden pyörän välistä ja kahden tangon väliin ei jää varmaan kuin 2-3 cm. Toki jokainen voi arvioida oman ajotaitonsa oikein tai väärin mutta toisten ajotaitoja tuskin pystyy noin tarkkaan. Ja sit jos ei aja letkassa, niin mun mielestä on sama vaikka ajaisi itsekseen ilman tapahtumaa.

Riippuu varmaan tapahtumasta mutta mihin olen itse osallistunut ja kun ollaan ajettu nopeusryhmässä niin ajo on ollut tosi siistiä. Vasta viimeisellä 10 km porukat alkoi repimään ja sillon oli rivit niin harventuneita ettei kasoista ollut pelkoa.

No kasoista tulee ekana mieleen vanha kunnon Tour de Helsinki.

Jos ajaa pienellä tai kokeneella porukka niin luonnollisesti pienempi riski tapahtua mitään. Yksin ajaessa melko turvallista, mutta tapahtumaidea menee hieman hukkaan.

Käyn yleensä vain yhden tapahtuman kesässä ja usein näissä ollut vaihtoehtoina ainoastaan massalähtö nopeusryhminä. Vaikka ei olisi ajanottoa ja ajo tapahtunut siististi ryhmässä niin silti lähes joka vuosi joku kaatunut. Ei kuitenkaan pahempia henkilövahinkoja, mutta kalustotappioita välttääkseni käytän vain kakkospyörää.

Liian usein näkee vauhdikkaammissakin ryhmissä täysin kokemattomia ryhmäajajia. Tekisi kaikille palveluksen jos hieman edes perehdyttäisiin etukäteen ryhmäajamiseen tai pysyttäisiin edes alkumatka perällä seuraamassa menoa. Toinen vaaratekijä on mennä liian kovatasoiseen ryhmään ja olla kuutamolla väsähtämisen takia.

Oliko Tour de Helsinki se ajanotolla oleva tapahtuma? Ei mene jakeluun miksi noita pidetään avoimilla teillä, kun videoiden perusteella meno kuin villissä lännessä. Kuntotasoa voi seurata muillakin menetelmillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Vielä en ole rohjennut ajaa pyörätapahtumissa. Ihmettelen eikö sielä tule enemmänkin kasoja? Oon YouTube-videoita katsellut, niin ei ole harvinaistakaan että joku ohittaa pyörällä kahden pyörän välistä ja kahden tangon väliin ei jää varmaan kuin 2-3 cm. Toki jokainen voi arvioida oman ajotaitonsa oikein tai väärin mutta toisten ajotaitoja tuskin pystyy noin tarkkaan. Ja sit jos ei aja letkassa, niin mun mielestä on sama vaikka ajaisi itsekseen ilman tapahtumaa.
    Oikeastaan jos tuollaista joutuu kyselemään, niin kannattaisi miettiä omia lähtökohtia. Eli onko ajanut riittävästi ryhmässä?
    Porukkalenkit ovat pyöräilyn parhautta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Oikeastaan jos tuollaista joutuu kyselemään, niin kannattaisi miettiä omia lähtökohtia. Eli onko ajanut riittävästi ryhmässä?
    Porukkalenkit ovat pyöräilyn parhautta.
    Lähinnä laitoin aloitusen ihmetelläkseni noiden joidenkin hurjapäiden ohituksia. Juurikin että jos kahden pyörä välissä on 50cm tilaa ja siitä pitää sitten väkisin ohittaa 42cm tangolla olevan pyörän kanssa. Saahan sitä ohittaa, mutta miksei sitä tehdä turvallisesti. Vaikka itse pystyisi ajamaan luotisuoraan, pystyykö toisista sanomaan samaa?

Kannattaa nyt vaan ensin lähteä sinne porukkalenkeille mukaan. Vaaratilanteet tulevat helposti juurikin tuosta, kun säikähdät lähellä ajavaa pyörää ja heilahdat metrillä toiseen laitaan. Sitten sattuu.

Minä en porukkalenkkejä ole keneltäkään kieltämässä, vaikka en niihin minkäänlaista vetoa tunnekaan. Mutta kun ajetaan tieliikennelain alaisella tiellä, joko järjestetyssä tapahtumassa tai muuten vain kavereiden kesken, mm. TLL 10 ja 17 pykälät on sielläkin voimassa. Se kannattaa myös ahtaassa paikassa ajavan muistaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Minä en porukkalenkkejä ole keneltäkään kieltämässä, vaikka en niihin minkäänlaista vetoa tunnekaan. Mutta kun ajetaan tieliikennelain alaisella tiellä, joko järjestetyssä tapahtumassa tai muuten vain kavereiden kesken, mm. TLL 10 ja 17 pykälät on sielläkin voimassa. Se kannattaa myös ahtaassa paikassa ajavan muistaa.
    Onko joku sanonut ettei tieliikennelaki ole voimassa vai miksikä koit tarpeen niin ilmoitella?

Koska minusta vallitseva tapa ajaa ryhmässä ei ole lain mukaista. Tämäkin keskustelu sai alkunsa ajotavan seurauksista. En voi välttyä ajatukselta, että moni unohtaa lain olevan voimassa järjestetyssä tapahtumassa ajaessaan. On vain muodostunut maan tavaksi olla noudattamatta turvavälejä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Onko joku sanonut ettei tieliikennelaki ole voimassa vai miksikä koit tarpeen niin ilmoitella?
    Tapahtumien osallistujilla on yleensä unhoittunut kielto ohittaa toista pyöräilijää oikealta, muita ajoneuvoja saa pyörällä ohittaa myös oikealta.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Oma riskinottovalmius pitää osata suhteuttaa tilanteeseen ja ympäröivään ajoseuraan. Kaverin ajotaitoja ei voi ennustaa mutta aina voi katsoa ja seurata ketä peesata ja ketä ei, kenen taitoihin luottaa tai kenet kiertää kaukaa. Samalla voi itsekin oppia. Rohkeasti sekaan vain.
    Peikkomainen flaksi

Jaan kyllä ketjun aloittaneen ajatukset. Tietty myös luonne vaikuttanee. Kuinka seurallinen on, kuinka paljon on valmis investoimaan omaa turvallisuudentunnetta hyvän(kin) ajoseuran vuoksi. Noista edellämainituista syistä ajelen parhaassa mahdollisessa seurassa eli keskenäni ja nautin joka hetkestä. Minä, Podcastit ja fillari. Parasta mitä tiedän sen jälkeen. Kotona sisällä trainerilla listaan voisi lisätä ***flix-sarjat.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Samanlaisia aiheita

1. Kierolla vanteella ajaminen
    By tumz in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 19.05.2017, 19.58
  2. Latupohjalla ajaminen laillisesti!
    By ret in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 06.04.2017, 17.44
  3. Team Rynkeby, intohimona auttaminen ja ajaminen
    By anjako in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 09.08.2016, 14.22
  4. Ylämäen ajaminen
    By ekoskim in forum Kuntoilu ja ajotekniikka