Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 63

Aihe: Polvikivut

Polvikivut

Nyt kun olen todennut että täällä on asiantuntevaa porukkaa niin ajattelin avautua vielä yhestä ongelmasta, joka onkin sitten pahin tällä hetkellä. Elikkäs oikea polvi. Olen koko ikäni tykännyt liikunnasta, pyörällä ajelin paljon pikkunaperona. Sit teini-iässä se unohtu. Nyt kun olen sitten ottanut harrastuksen esille taasen ni kaikenlaisia ongelmia on ilmenny. Harrastelin ennen polviongelmia myös säännöllisesti juoksua, mutta se oli pakko jättää koska kivut alkoivat juostessa ja ovat juostessa myös paljon pahempia. Muutaman kerran olen nyt käynyt hölkällä ja ei hyvältä tuntunu sen jälkeen, viimeksi muistaakseni jouluna. Nyt kivut tulevat usein myös pyöräillessä. Polven ulkosyrjässä tuntuu sellaista piinaavaa vihlontaa, pahimmillaan se tuntuu koko polvessa. Oikea polvi myös rutisee ja napsuu selvästi enemmän kuin terve polvi. Rappuja noustessa ja kyykkyyn menossa sekä nousussa tuntuu vihlonta selvästi, ja kun tähän pisteeseen päästään niin ei pyörän selkään taas vähään aikaan ole asiaa.. Lekurilla totesivat minut röntgenkuvien perusteella terveeksi mieheksi, mutta en jaksa uskoa että oikea polveni täysin terve olisi. Yleensä kun kivut alkavat niin menee muutamasta päivästä viikkoon että pystyy taas muuten normaalisti rappuja ravaamaan yms. ilman kipuja. Ja joka pyörälenkillä käy mielessä että alkaakohan taas ongelmat. Eilen ne taas alkoivat Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Olisi kiva tietää millaisia diagnooseja olette saaneet jos oireet tuntuvat tutuilta?

Mulla oli polvi tossa 3-4 viikkoa kipeänä,venytyksiä ja hieroskelin ja tein kaikkeni.

Ei auttanut,samanmoiset oireet kuin sulla,sitten koitin tulehduskipu lääkkeitä ja...polvi kunnossa.*huh* vähällä pääsin,täytyy silti venytellä joka ikinen päivä.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    tulehduskipu lääkkeitä ja...polvi kunnossa.
    Oletko varma, että kivun aiheuttaja on poissa, vaan vain tilapäisesti kivuton?

Mulle ei auttanut lääkkeet, lepo tai kevätjuhlaliikkeet: eilen leikattiin ja toivottavasti tulee polvi kuntoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Satanta Katso viesti
    Oletko varma, että kivun aiheuttaja on poissa, vaan vain tilapäisesti kivuton?

Mulle ei auttanut lääkkeet, lepo tai kevätjuhlaliikkeet: eilen leikattiin ja toivottavasti tulee polvi kuntoon.
    No varmaa ei ole kuin kuolema .

No jos alkaa oireilemaan niin käyn kyllä näyttää oikeelle lääkärille.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Valitettavan tuttuja ovat. Nytkin hieman koskee vaikken olekkaan aktiivisesti polkenut koko talvena. Muutama rajumpi polkaisu niin heti sattuu. Putkelta en muista koska olisin viimeksi polkenut.

Hyviä neuvoja en osaa antaa, mutta ensimmäinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on varmaan ajoasento, erityisesti satulan korkeus. Voiteita olen joskus pahimpiin kipuihin hinkannut ja muistaakseni Voltaren toimi muita paremmin. Jos kesätreenin alettua polvet oikein vihloo, niin käyn näyttämässä ortopedille. Täälläkin muutama lääkäri on neuvonut juuri kääntymään ortopedien puoleen. Heillä riittää tietämystä tehdä oikea diagnoosi.

itse pelasin jalkapalloa 10 vuotta, nyt polvet leikattu 3 kertaa.Viimeksi todettiin että oikeassa polvessa on rusto haljennut. Mulla on auttanu sellainen lääke kuin Arthryl, se on suuniteltu vahvistaamaan rustoa, käytetään usein kulumien hoitoon ja nivelrikkoihin . Sitten säännöllinen venyttely, jos reisilihas menee jumiin niin alkaa heti polvi särkeä.

Aina johonkin sattuu , kuuluu kylläkin ikään !
    Jos käytät lukkopolkimia niin tarkista klossin asento polkimeen nähden sekä millainen pyöritysnopeus on ?

Oireet voisivat viitata ns. juoksijan polveen, joka johtuu it-jänteen kireydestä. Elikkäs, kun se jänne on kireänä siinä polven ulkosyrjällä, niin se hankaa polven luisiin rakenteisiin ja aiheuttaa vihlovaa kipua.

Venyttely siihen kai auttaa. Googlaamalla varmaan löytyis ohjeita sen venytykseen; on hieman hankala, kun kulkee siellä jalan sivussa.

Just äskettäin tätä joku kysyi, ja kokosin aikasempia keskusteluja kommenttiini.
    Tässä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...92&postcount=8
    Kannattaa tsekata. Juoksijan polvea minäkin veikkaan. Joskus nimitetään myös ITB-syndroomaksi.
    Minulla on kuntoutus kestänyt paaaaljon yli vuoden. Alkaa jo itse asiassa vähän naurattaa NOT

Täältä myös ääni juoksijanpolvelle.. Itselläni moinen vaiva oli viime keväänä/kesänä. Kun ortopedi oli todennut vaivan, hän ohjasi fysioterapeutin luo. Jumppaamalla sekä pakaralihasta vahvistavilla harjoitteilla jalan asento korjaantui ja kipu loppui. Eli varsin hyvin tuo fysioterapia auttoi.

Itselläni polvenulkosyrjä ja etenkin nivelrako oli arka jo kädellä paineltaessa..
    Love me, love my bike.

Jos kysyjälle oli terveen paperit lätkäisty röntgenkuvien perusteella, niin aika lonkalta lienee diagnoosi heitetty. En ole lääkäri, mutta oma polvi oli vuosia "terve", kunnes osaava ortopedi määräsi leikattavaksi. Nykyään magneettikuvauksella voidaan kai saada aika hyvä selvyys ongelmasta -ei se reikiä tekemällä alkuperäistä paremmaksi tule kuitenkaan. Fyssareilla voi kanssa olla hyviä jumppaliikkeitä takataskussaan, jos ei ole pätäkkää tai vakuutuksia suoria jonojen ohi yksityiselle hoidettavaksi.

Olikin hyvä tuo JackOjan linkki, löysin itseni tilittämästä kolmesta eri polviketjusta.

Mutta tuota juoksijan polvea veikkaan itsekkin, jos kipu on kerta ulkosyrjällä. 3-4 päivän Burana kuuri voi auttaa hetkellisesti, mutta ei se sitä syytä korjaa. Itseäni auttoi sen IT-jänteen venytys, mikä on kyllä aika hankala venytettävä. Tietysti pakaralihakset ja takareidet pitää kanssa venytellä huolellisesti, sitä kipeää jalkaa kannattaa venytellä alussa varovasti.

Ps. Ne vanhat polvi-jutut kannattaa kyllä selata, muistaakseni siellä oli ihan hyviä vinkkejä...
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Muutamia tyypillisesti mahdollisia polvikivun aiheuttajia:
    Väärä polkutekniikka
    Väärä ajoasento(satulan korkeus ja sijainti suhteessa polkimiin tai väärä klossin paikka kengässä)
    Rasitusvamma+tulehdus(liian paljon harjoittelua liian äkkiä)
    Rustottuneet nivelpinnat
    Vanha mutta lihava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ...auttoi sen IT-jänteen venytys, mikä on kyllä aika hankala venytettävä. Tietysti pakaralihakset ja takareidet pitää kanssa venytellä huolellisesti, sitä kipeää jalkaa kannattaa venytellä alussa varovasti.
    Juuri näin. Itse sain määräyksen venytellä ihan heti ensimmäisillä lääkäri-/fysioterapeuttikäynneillä. No minähän sitten venyttelin monta kuukautta ihan huolella. Nyt on sitten todettu, että olen vain pahentanut asiaa ja olen saanut aikaan vaurioita jänteiden kiinnityskohtiin. Tämän kevään aikana kuntoutukseen onkin kuulunut täydellinen venytyskielto ja nyt pystyy taas vetämään varovaisia parin tunnin lenkkejä, paradoksaalista.

Kysyin nykyiseltä fysioterapeutilta koskas mää voisin sitten taas alkaa ajaa niitä mun normaaleja 4-5 tunnin lenkkejä ja venytellä? Kesällä sitten joskus vasta, kuulemma .

Rasitusvammat, etenkin jänteiden ärsytystilat, on perseestä.

Tuleeko kolisteltua puntteja koskaan? Kannattaa kokeilla mitä polvet sanoo ihan jo peruskyykystäkin, mutta toki kannattaa kokeilla monipuolisesti eri liikkeitä mistä löytyy itselle apu; askelkyykky, perus ojennukset-koukistukset, prässi, yhdellä jalalla mitä vaan. Ensimmäiset kipuilut tulee yleensä siitä, että joku tukilihas on hieman väsähtänyt.

mutanaama Guest
    Polvivaivaa täälläkin, ja JackOjan esimerkki tuntuu pelottavan tutulta. Onni onnettomuudessa, etten vielä ole ehtinyt venytellä kuin viikon pari, ja polven juiliminen alkoi vasta, ja on vielä suht kevyttä, eikä haittaa pyöräilyä.

Eli taidanpa venytellä jatkossa maltilla. Ei vaan millään malttaisi, kun olisi kiva saada koivet ja kroppa toimimaan normaalisti. Kymmenien vuosien laiminlyönti vaatii veronsa.

Käy urheilulääkärin vastaanotolla.
    Oikea polvi mullakin vaivaa aika samoin oirein, välillä kipu on kova mut ehkä luonto parantaa? Satulan asento ja sopiva korkeus on tärkeä.

Täällä on myös polvivaivoista kärsivä. Kipua tuntuu vasemmassa polvitaipeessa silloin kun jalkaa koukistaa esim. rappuja noustessa tai laskiessa. Mitä enemmän rasittuu niin sitä jäykemmältä jalka alkaa tuntumaan. Tänään kävin Lääkäriasema Minervassa ja sain Motifene Dual tulehduskipulääkettä sekä määräyksen röngen- ja ultrakuvaukseen.

Itellä on ollu myös pariin otteeseen tosi pahoja polvivaivoja, eli käytännössä kivut alkanu polven ulkosyrjässä noin puolen tunnin ajon jälkeen ja lopulta jalka mennyt suurin piirtein "alta". Oireiden ja kipukohdan perusteella diagnosoin sen itse juoksijan polveksi.
    Yleensä kivut on tullu ajotauon tai yleisen liikkumattomuuden jälkeen ja oon todennu että ainakin aina kun on ollu polvivaivoja on myös reiden ulkosyrjä ja säären ulkoreuna polven alapuolelta jumissa pahasti. Niitä on kyllä aika vaikea venytellä, mutta kyllä se onnistuu kun näkee vaivaa. Kevyt hieronta on kans auttanu.

Tällä hetkellä polvi kestää hyvin pyöräilyä, mutta ei oikein juoksua. Tukipohjalliset on harkinnassa, kun on vähä lättäjalat.

Hyvän linkin oot JacOja tehnyt,mites se sun Tahko reissu?Minä olen miettinyt että menisin Tahkon 120km matkan mutta pelkään just ettei polvi kestä rasitusta,koska taas joskus rankan lenkin jälkeen on tuntunut pientä kipua oikeassa polvessa.Viime vuosi taas meni täysin ilman minkänlaisia ongelmia.
    Mutta aattelin että jos alkaa kipua tuntua Tahkossa niin keskeytän heti,ettei mene puoli kausi hukkaan polven takia niinkuin -06.

Ei saa mainostaa mutta... Eero Hyvärinen/ Dextra urheilukirurgi niin alkaapi hommat selviämään.
    Moni asia on hoidettavissa...Osaa myös opastaa oikean fysioterapian ja treenin.

Pisti ainakin tämän neitin polvet toimimaan monen vuoden ihmettelyn jälkeen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MikMy Katso viesti
    ...mites se sun Tahko reissu?...
    No kattoo sitten lähempänä. Toivon parasta, pelkään pahinta. En oo vielä ilmottautunut, teen sen sitten keväämmällä jos näyttää siltä että pystyy ajamaan pitkiä lenkkejä.

...joskus rankan lenkin jälkeen on tuntunut pientä kipua oikeassa polvessa.Viime vuosi taas meni täysin ilman minkänlaisia ongelmia....
    Niin nää vaivat kuulemma toimii, että saattavat ajan kuluessa asettua, mutta voivat myös uusiutua silloin tällöin.

...aattelin että jos alkaa kipua tuntua Tahkossa niin keskeytän heti,ettei mene puoli kausi hukkaan polven takia niinkuin -06.
    Se on oikea toimintatapa. Kun kipu alkaa pitäis heti lopettaa. Mulla meni homma v**uiks siinä kun 2007 tiimin itsenäisyyspäivälenkillä en hypänny taksiin tms. vaan poljin kotiin tuskissani. Vieläkin makselen sitä typeryyttä

mikkoni1 Guest
    Ottamatta kantaa siihen, mistä vaiva johtuu, kannattaa kaikki pitkään jatkuneet kivut tutkituttaa. Tähän on kaksi toimivaa tapaa: Vängätä terveyskeskuksesta lähete erikoislääkärille tai mennä suoraan yksityiselle ortopedille tai urheilulääkärille.

Akuuttia kipua voi koittaa lievittää tulehduskipulääkkeillä, kylmällä tai kuumalla. Joillekin tuki/liimasiteistä on apua, itselläni ne lähinnä jumittavat paikkoja lisää.

Röntgenkuva ei kerro paljoakaan polven todellisesta voinnista. Sillä saadaan selville lumpion ja ympäröivien luiden eheys ja asunnot, sekä mahdollisesti vinkkiä esimerkiksi luun tiheyden muutoksista, toki riippuen paljon kuvaa tulkitsevasta lääkäristä. Kunnollinen polven tutkiminen vaatii osaavaan lääkärin tekemän kliinisen tutkimuksen ja magneettikuvan tai tähystämisen.

Joo siellä on aika olematon aineenvaihdunta/verenkierto tuolla jänteissä ja rustoissa niin paraneminen on hidasta.

mutanaama Guest
    Maltoin levätä tän päivän ja olla venyttelemättä. Ja nyt, vaikka lumpiot vähän nariseekin, niin mystinen kipu on poissa. Päivässä.

Jos sitten huomenna malttais ajella pööräteitä ihan hissuksiin

muistan ensimmäisen urheilulääkäri kerran ku eilisen, kerroin oireista ja mitä olin tehny, kerroin aiemmasta tapaturmasta salibandy pelissä ja lääkäri teki muutamia liikkeitä polvella ja sano että, sulla on polvilumpioiden rustopehmentymä, olin vaan et pahakin asia, sanoi että tätä esiintyy usein polkupyöräilijöillä ja salibandyn pelaajilla, kehotti miettimään todenteollla mitä haluan harrastaa, ja myöskin sen kertoi että asialle ei voi oikeestaan mitään tehdä ja paranee jos korkeampi taho niin haluaa. sen mukaan tekee kun kipua on, ja nytten kun tästä on kulunu neljä vuotta niin ei oo parantunu vaan pahentunu, elikkä' ruokakaupas rupee aina vihloon molempia polvia ja naksuu kokoajan särkee kyykyissä ja askelluksissa, polvituet on käytössä kaikessa muussa paitti urheilussa, lääkäri myös sano pyöräilystä että se rasittaa helposti polvea ja muukin rääkki vaikuttaa siihe, etureiden etulihasten vahvistaminen ja mahdollisimman notkeet sellaset voivat vähentää kipujen määrää, ja kylmä hoito viedä mahdollista turvotusta poies, varsinkin rankat reeni viikot kipeyttävät kunnolla ja vaatii kylmähoitoa., apua en osaa antaa muutakun että venyttely ja kylmää ja oikeessa suhteessa punttia, mutta itten en saa mennä edes 90asteen kyykkyyn koska turhaan rasittaa polvea,
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Alkuperäinen viesti viittaa etureiden lihaksiin. Jumittavat ja siitä alkaa juoksijan polvi-kierre. Siitä venyttämään. Alle 3 min ei ole venytystä. >Ja mieluiten saunassa 3h treenin jälkeen.<

Polvet kannattaa leikellä heti kuntoon, yksityisellä joku 3tuusaa. Muuten tuppaa kulumaan lopullisesti paskaksi.

Minäkin luulin olevani kuolematon ja itsekorjaantuva. En ollut.
    Torppis muokkasi tätä : 01.03.2009 at 23.47 Syy: >lämmin liha on jo treenatessa venynyt<

Teloin itseni 17 vuotiaana jalkapallossa potkasemalla ohi pallosta(joo tiedätään nolooo..).
    No polvi on vaivannut sen jälkeen aina. Kävin tuossa jonkin aika sitten fysioterapiassakin, ja ne löyti et mulla on virhe asento ryhdissä, eli kallistan vähän vasemmalle.

Ongelma mulla on etujänteen alla olevat limapussit jotka toimivat tavallaan iskunvaimentimina, ne jostain syystä tulehtuvat tai jotain. No polvi on kipeä aina välillä, etenkin jos joutuu juoksemaan. Tämän takia jätinkin juoksu harrastuksen ja siirryin pyöräilyyn. Kampea pyörittäessä liike on pehmeä ja pyöreä niin polvi ei kipeydy ollenkaan. Lukkopolkimet ovat vielä edesauttaneet tätä kun jalka on aina suorassa ja siihen ei kohdistu sivuttaista liikettä.

Pyöräily on mulle selkeästi kuntoutusta, keväällä polvi on huonomassa kunnossa kun kesän lopulla, kun ei ole päässyt ajamaan. Yksi hyvä syy lisää ajaa täysin toimivalla kulkuvälineellä maastossa Robin Hoodin housut jalassa, vaippa perseessä ja nauttia siitä..

Hiihdossa mulla kipeytyy polvi heti jos meen luistellen, joten olen siirtynyt kokonaan perinteiselle..
    Huderide muokkasi tätä : 02.03.2009 at 09.36 Syy: lukivika
    Tunaroi se itse.. Niin voi ostaa kaupasta uuden. Talouskriisikin helppottuu samalla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huderide Katso viesti
    .....mulla on etujänteen alla olevat limapussit jotka toimivat tavallaan iskunvaimentimina, ne jostain syystä tulehtuvat tai jotain....Kampea pyörittäessä liike on pehmeä ja pyöreä niin polvi ei kipeydy ollenkaan....
    Niin ne vaan on ihmiset erilaisia. Mää saan noi bursat kipeeks nimenomaan pyöräilyllä. Se on just se juoksijan polvi toi juttu... jos ei mikään muu auta niin kirurgi tulee ja leikkaa bursat veks niin ei enää ärsyynny

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ja nyt, vaikka lumpiot vähän nariseekin, niin mystinen kipu on poissa. Päivässä.
    Eikös toi narina viittaa tulehdukseen.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •