Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 60

Aihe: Photokromiset ajolasit

Photokromiset ajolasit

Ajolasien kanssa on pieni haaste löytää sellaiset jotka toimisivat saman lenkin aikan vaihtelevissa olosuhteissa : aurinkoista /hämärää. Onko kokemuksia photokromisista laseista tai joistain laseista joihin voi helposti vaihtaa eri linssejä. Vai jatkanko nykyistä tapaa ottamalla ainakin parit eri lasit mukaan. Jos tästä on jo ketju olemassa niin ohjatkaa sinne .

Kyllä ite oon ollu ihan tyytyväinen omiin shimanon ja enduran photokromaattisiin ajolaseihin ja edullisiakin ovat vielä olleet.. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...33193-Ajolasit tuolla juttua ajolaseista..
    The end of the road is just the beginning...

mutanaama Guest
    Mulla on Jawbonet tarkkuuksilla, ja käytössä en ole huomannut mitään metsästä aukealle tai toisinpäin siirtymiseen.

Eipä omilla Oakleyllä kyllä pahemmin ole ollut tarve linssejä alkaa vaihtelee KESKEN lenkin.

Jos välttämättä haluat vaihtaa linssejä ajaessa, Oakleyn Fast Jacketeissa se linssinvaihto käy noin 2sec/linssi. Ja saa myös ehjänä tuon proceduurin tehtyä kätevien pikalukkojen ansiosta.

Edit: No, ehkä tuo 2 sec oli turhan hieno arvio, mutta halusin tuoda ilmi että linssin vaihto onnistuu sekunneissa kuitenkin tuossa mallissa ainakin.

Oakleyn Persimmon -värinen linssi toimii kirkkaalla auringonpaisteella ja pilvisellä kelillä. Racing Jackettiin (aikaisemmin Jawbone) linssi vaihtuu kyllä tarvittaessa äkkiä.

Forokromaattisissa linsseissä on sellainen ominaisuus, ettei värin vaaleneminen tapahdu sekunneissa. Auringosta hämärään siirtyminen saattaa aiheuttaa tilapäistä haittaa.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Eipä omilla Oakleyllä kyllä pahemmin ole ollut tarve linssejä alkaa vaihtelee KESKEN lenkin.

Jos välttämättä haluat vaihtaa linssejä ajaessa, Oakleyn Fast Jacketeissa se linssinvaihto käy noin 2sec/linssi. Ja saa myös ehjänä tuon proceduurin tehtyä kätevien pikalukkojen ansiosta.

Edit: No, ehkä tuo 2 sec oli turhan hieno arvio, mutta halusin tuoda ilmi että linssin vaihto onnistuu sekunneissa kuitenkin tuossa mallissa ainakin.
    Sorry.. hieman tarkennusta : Hieman erikoisesta unirytmistäni johtuen lähden fillarilla arkisin töihin 04:30 ja kotiin 14 :00 (työaikani 6-14 . Aamuisin voi olla sumua/ usvaa jolloin tarvitaan kirkkaita linssejä ja päivällä taas aurinko voi paistaa täydeltä laidalta.

Lisäksi ajelen joskus ns. pitkiä lenkkejä (pisin 370 km) esim. Kantvik - Töysä , lähtö illalla klo 19 ja perilla seuraavana aamuna klo 09:30.

Mulla on Rudy Project Rydoneissa yksinä linsseinä fotokromaattiset harmaat linssit. Toimii hyvin aurinkoisella ja pimeällä, mutta pilvisellä säällä menevät mielestäni liian tummiksi. Siksi käytänkin noita nykyään lähinnä jos lenkillä on (tai lenkin aikana tulee) pimeää/hämärää. Muuten on joko ruskeat (aurinkoiselle) tai oranssit (pilviselle) peruslinssit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Oakleyn Persimmon -värinen linssi toimii kirkkaalla auringonpaisteella ja pilvisellä kelillä. Racing Jackettiin (aikaisemmin Jawbone) linssi vaihtuu kyllä tarvittaessa äkkiä.

Forokromaattisissa linsseissä on sellainen ominaisuus, ettei värin vaaleneminen tapahdu sekunneissa. Auringosta hämärään siirtyminen saattaa aiheuttaa tilapäistä haittaa.
    En täysin allekirjoita tuota hitautta, ainakaan omissa Specialized adaptalight -linssillä varustetuissa laseissa.. harvoin, jos koskaan on (edes alikulkuun tjsp.) ajettaessa niin äkkiä maisema "pimentynyt" että jotain haittaa olis ollu..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

^ ei ole itelläkään moisia ongelmia ollut, että härinnyt olisi.. Joskus kun on suorasta auringon paisteesta sukeltanu metsään niin on sen sekunnin ottanut, että linssit pääsee oikeeseen sävyyn mikä on varmasti nopeampaa toimintaa kuin, että alkaisi linssejä vaihtamaan..
    The end of the road is just the beginning...

Ostin 2011 äärettömän/törkeen halvalla (oliko 20 €?)Probikekitistä Proracen fotokromaattiset ajolasit. Nyt kolmatta kesää mennään ja olen tyytyväinen. Se, että samoilla laseilla mennään oli valoisaa tai pimeää, on niin iso plussa, että en luopuisi. Kaksi kertaa on ollut Vätternrundanilla lähtö puolen yön aikaan ja ilman fotokromaattisia linssejä, olisi pitänyt ensimmäisenä vuonna vaihtaa linssejä tai laseja kesken matkaa. No thanks. Mainitsemassani puodissa näytti olevan kohtalaisen halpoja fotokromaattisilla linseillä varustettuja ajolaseja nytkin myynnissä. Sopiiko ne sitten nenälle onkin sitten arpapeliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    En täysin allekirjoita tuota hitautta, ainakaan omissa Specialized adaptalight -linssillä varustetuissa laseissa.. harvoin, jos koskaan on (edes alikulkuun tjsp.) ajettaessa niin äkkiä maisema "pimentynyt" että jotain haittaa olis ollu..
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    ^ ei ole itelläkään moisia ongelmia ollut, että härinnyt olisi.. Joskus kun on suorasta auringon paisteesta sukeltanu metsään niin on sen sekunnin ottanut, että linssit pääsee oikeeseen sävyyn mikä on varmasti nopeampaa toimintaa kuin, että alkaisi linssejä vaihtamaan..
    Linssi pysyy esim. sisätilohin tultaessa joitakin minuutteja tummana. Laseilla kyllä näkee, koska silmä mukautuu. Linssin väristä riippuu, täytyykö hämärään mennessä oikeasti odottaa linssin vaalentumista vai näkeekö tummalla linssillä. Googlesta lisätietoa fotokromaattisen linssin toiminnasta.

Photokromiset ajolasit

+1 noille Proraceille!

Vieläköhän niitä sais, kun on toinen sanka melkein poikki, täytyypä tutkia ja ottaa ainakin kahdet jos vielää jostain löytyy.

Photokromiset ajolasit

Fotokromaattiset linssit ovat mulle nykyään must: samoilla laseilla mennään kesät, talvet ja yöllä ja päivällä. Mikä sen helpompaa? Myös sään muuttuminen kesken lenkin ei haittaa, eikä pitkäksi venähtänyt mtb-lenkura jos (lue: kun) hämärä yllättää.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Minulla oli vuosia fotokromaattiset yleislasit. Muuten hyvät, mutta tummuivat talvella pakkasella pilvisinäkin päivinä ja eivät koskaan oleet aivan kirkkaat, joten hämäränäkö heikkeni. Nyt olen ollut kaksilla laseilla, mutta hommaan kyllä ajolasit vahvuuksilla fotokromaattisena kunhan tästä rikastun.
    Jos et aja et voi ottaa!

Rudy Projectin fotokromaattisille Racing Red värisille voisin antaa suosituksen.
    Pimeään mulla ihan kirkkaat, ja sitten löytyy peililasit vielä (jäätikkölaseja lukuunottamatta) vähäisimmällä valoläpäisyllä.
    Aika harvassa on tilanteet, jossa joutuu laseja vaihtelee. Vätternillä voi pyöräillä Racing Redeillä läpi yön, ja lähinnä ulkoasusyistä vaihdan peililasit kirkkaina päivinä.
    Eipä ole käytännön ongelmia ollut minkäänlaisen hitauden kanssa. Varmaan sitä on olemassa, en vain ole huomannut.

Suosittelen kanssa tän tyyppisiä laseja Ostin pari vuotta sitten Oakleyn Jawbonet taivaan sinisenä vihreiden kaveriksi... No sinisiä oon vaan käyttänyt, koska noiden linssien mukautuvuus on tosi hyvä. Yhden kerran on tänä vuonna toi "hitaus" aihettanut ongelmia, kun Bernin XCO-radalla lasketiin tosi kirkkaasta tosi synkkään metsään. Ekan bermin joutu ajaan ulkomuistista... Tokaan ne olikin jo taas kirkkaat. Suomessa ei vastaavaa ole käynyt, onko täällä vähemmän kirkasta, aurinko eri kulmassa, vai mikälie syynä. Linsseihin on nyt 2vuoden aikana tullut jonnin verran naarmuja. Vuoden päästä saa varmaan ostaa jo jotkut muut Radarlockit photokromaattisilla linsseillä Ja ei noi loppupeleissä kovin kalliita oo, laskee vaikka tuntia kohden kulua, niin tulee hyvä mieli
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Kiitoksia hyvistä vastauksistanne Rudy voisi olla minulle hyvä vaihtoehto koska talvisin hiihdän myös murtsikkaa. Täytyykin kartoittaa liikkeet joissa voi käydä tarkemmin tutustumassa .

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Komppaan "Kontin" näkemystä! Viisi vuotta ollut Rudy Rydonit käytössä (talvisin toimii hiihtäessä hyvin) ja hiljattain onnistuin laseja puhdistaessani murtamaan linssin kiinnityskorvakkeen. Uusiksi linsseiksi otin Racing Redit ja erottelu hyvää tasoa varjoiseen/pimeään kohtaan ajaessani. Ja myös Rudy Rydonien linssien vaihto onnistuu hetkessä. (Laseja ja linssejä löytyy mm. Bike24:sta http://www.bike24.com/1.php?content=...00,5,67;mid=46 ja http://www.bike24.com/1.php?content=...00,5,67;mid=46) Muista laseista en tiedä, mutta Rudyjen yksi erittäin hyvä ominaisuus on "nenäklipsin" nopea säätömahdollisuus. Maastoajoon/hiihtoon käänän klipsit niin, että jää reilusti etäisyyttä silmiin, jolloin linssit eivät höyrysty kovin helposti. Maantiellä taas linssit lähelle silmää, ettei itikat mahdu yläreunan puolelta silmiin.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Laseja ja linssejä löytyy mm. Bike24:sta.
    Mutta mikäli tarve on saada Rudy Rydonit omilla vahvuuksilla, kannattaa käydä Sanomatalossa (Helsingin Katse / Urheilulasit). Ovat hieman arvokkaat, mutta silti olen ollut omiini tyytyväinen.

Mulla on Oakley Radarit VR50 -linsseillä ja hienosti toimivat. Pidän niitä myös vesisateella töihin ajaessani. Lenkeillä ei oikein edes huomaa sitä tummuuden muutosta. Jotenkin tuntuu, että koko ajan on just sopivan kirkasta.

http://www.julbousa.com/performance/trail/

Näillä tuli ajettua tämän vuoden Yö-Pirkka. Linssi ei mene täysin kirkkaaksi, mutta ruskeansävyisenä pieni tummuus ei haitannut yöllä vesisateessa.

Onko Enduran Mulleteista kokemuksia? Eivät ole ainakaan hinnalla pilattu ja kaupan päälle ihan hyvän näköisetkin: http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=51325
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

Verkkokauppa.comissa olisi Oakley Radar Parth Photochromic laseja sopivaan hintaan.

https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...omic-valkoinen

Olisivatko nämä toimivat?

Itse hommasin nämä http://www.outnorth.fi/julbo/venturi-zebra-light-fire ja muutaman pilvisen lenkin perusteella olen tyytyväinen, ongelmani nimittäin on ollut juurikin vähemmässä valossa toimivien aurinko/ajolasien löytäminen. Näillä näen eikä tunnu edes huurtuvan vaikka pysähtyy. Sitä en tosin vielä tiedä miten toimii auringon paisteella siirryttäessä hämärään metsään eli kuinka nopeasti vaalenee.

Photokromiset ajolasit

Photokromisia linssejä on varmaan joka lähtöön, mutta ainakin Brown Transitions -linssit on sellaiset linssit joilla pärjää pilkkopimeässä ja keväthangilla. Ovat sisätiloissa aivan kirkkaat.

RXsportista oon tilannu parit Oakleyt vahvuuksilla noilla linsseillä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Verkkokauppa.comissa olisi Oakley Radar Parth Photochromic laseja sopivaan hintaan.

https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...omic-valkoinen

Olisivatko nämä toimivat?
    varmasti pärjää pyöräilyssä kaikilla keleillä. Keväthangilla auringossa voi kaivata tummempaa, mutta muuten riittää varmasti.

Näyttäisikö maailma paremmalta normaaleiden lasien kautta katseltuna, eli häviänkö jotain, jos valitsen nämä itsestään tummuvat linssit? Tosin saahan tuohon radart parthiinkin vaihdettua normaalit linssit, mikäli niin haluaa.

Verkkokaupasta näyttäisi löytyvän myös oakleyn flack jacket mallia.

Oakley

En tiedä tuosta photocromaattisuudesta mitään, mutta itse hylkäsin sen vaihtoehdon metsäpoluille luettuani englanninkielisiä foorumeita. Tämä menee nyt hieman ohi aiheen, suokaa anteeksi..
    Heittäisin sinulle Paaton nyt toisen vaihtoehdon
    https://www.sunglasses-shop.fi/oakle...-13/49702.aspx
    Kyseessä siis pyöräilyyn suunnitellut Oakleyn korkeammat EV-mallit kuin perus Radarit. Pahoittelen myös vähäistä kokemustani EV:stä, mutta syksyllä ehdin joitain lenkkejä heittämään Radar EV-laseilla Trail Prizm-linsseillä höystettynä. Hassut linssit, itse vierastan amberia sävyä, mutta tässä ne jotenkin toimi. Kuten sanottu, mielipidettä vielä vaikea sanoa, mutta todella hyvä erottuvuus maastossa.
    Sitten itse asiaan. Tuo perus Radarin ongelma on siinä, että vaikka hiton hyvä onkin, niin on myös herkempi huurtumaan kuin tuo korkeampi EV-malli. Molemmat ovat todella istuvat, vaikka ei hitto vie pese ikivanhoja Oakleyn Pro M-frame rillejäni istuvuudessa, jotain se Made in USA siinä merkitsee? On tuossa Racing jacketitkin, mutta niissä linssi vetää nopeemmin huuruun kuin Semir Ben-amorin visiiri kaukalossa, jos niillä lähdetään maastoa ajamaan. Golfbägissä asuu Fast jacketit ja niiden nopea linssinvaihto-ominaisuus on hyvä, mutta hieman liian raskaat maastoon eli kunnon hiessä tippumisvaara ollut parilla kokeilukerralla.

Kiitti. Kuulostaa siltä, että säästin juuri yhden kierroksen laseissa. Huurtuvat blizit jo löytyykin hyllystä.

Itse olen kanssa ollut erittäin tyytyväinen Plusin mainitsemiin Oakleyn Brown transition linsseihin, nehän on mulla päässä kaikilla videoilla -tuolla laseista lisää juttua: https://youtu.be/L7RnW3YoxnU
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •