BikeshopCanyonShimanoBlack IceElectrobikeHuntteri
Sivu 1 / 5 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 123

Aihe: Kuinka huollatte jousitustanne?

Kuinka huollatte jousitustanne?

-Kuinkas moni huoltaa pyöränsä jousituksen itse?
    -Kuinka tarkasti seuraatte huolto-ohjelmia ja suosituksia?
    -Jos viette jousituksenne huollettavaksi, mitä kanavia käytätte?
    -Hyviä suosituksia huoltopaikoista, jotka eivät ole näin kesän kynnyksellä tukossa?

Havahduin tässä kesän kynnyksellä sellaiseen ongelmaan, että lähes kaikkien pyöräliikkeiden huollot pk-seudulla ovat täysin tukossa. Erityisesti iskarihuolloissa kestää, kun kaikki eivät huolla itse vaan lähettävät edelleen kumppaneille.

Tällä hetkellä Helsingissä tarjotaan iskarihuoltoa 4-5viikon päähän. Kun ajoa tulee vaikka se 10 tuntia viikkoon, tarkoittaa tämä että uuden huollon saa tilata kun vanhasta ajaa ulos. Olettaen että noudattaa ohjelmaa.

Nyt on itselläni 1.1 lukien ajotunteja tullut 130. Tilasin varastoon tavaraa alajalkojen huoltoon sekä iskarin ilmakannun tiivisteiden vaihtoon. Niin ja dropperin tiivisteet myös. Nuo uskaltaa ainakin videoiden perusteella vielä tehdä itse.

Entäs keulan/iskarin täyshuolto? Onko moni opetellut tekemään itse ja millaisia kokemuksia?

Sellainenkin havainto tuli vielä tehtyä, että Foxin perus gold iskariöljy on loppu lähestulkoon koko euroopasta. Tilalle haarukoin Bel Airin high performance w30 iskariöljyä.

Käytin seuraavaa nettisivua etsiessäni korvaavaa tuotetta:
    https://transmoto.com.au/comparative-oil-weights-table

Fox gold öljyn vertailukelpoiset parametrit:
    20Wt Gold bath oil 98.9cst @40C / 13.6cst @100C

Kiitos taulukosta! Tein saman havainnon itsekin, Foxin öljyä ei tunnu mistään löytyvän. Pitänee hommata jotakin muuta tilalle. Minullakin alajalkojen huolto itse tehtynä mielessä, havahduin itsekin tuossa asiaan... Lyhyt on kyllä alajalkojen huoltoväli, jos ohjelman mukaan tekee. Eikä kovin pitkä tuo täyshuollon välikään.
    t.j.k muokkasi tätä : 08.06.2020 at 10.03 Syy: Typo

Itse olen huoltanut alusta asti, aina toki oppirahat uuden oppimisessa yleensä joutuu tavalla tai toisella maksamaan..

Rockshoxilla ainakin niin hyvät ohjeet että mielestäni kuka tahansa pystyy huollon suorittamaan jos vähänkään työkalut pysyy käsissä. Eikä nämä mun mielestä ole mitenkään kamalan teknisiä laitoksia.

Toki kokemusta ei ole kuin 4 keulasta ja 4 takaiskarista..

Mutta yleisesti ottaen vaikka täyshuollon olen noihin kaikkiin tehnyt, ei varsinaiset suljetussa tilassa olevat tiivisteet (o-renkaat) mene oikeastaan miksikään, toki ne tulee vaihdettua kun kerran on purettuna.

Eniten sitä likaa kertyy liukuputkien läpi, joten alajalkojen säännöllinen huolto sekä takaiskarin ilmakannun sisuksien putsauksella varmasti isoimmat vaikutukset jousituksen toimintaan. Jousi iskarissa (taka) taas vaimennusöljy on suoraan yhteydessä liukuputkeen joten niissä vaimennusöljyä kannattanee vaihdella (tällöin tekee samalla "täys" huollon)...

Fox rhythm 34 ja Fox Float ei mielestäni kovin paljoa huoltoa vaadi. Edellisestä huollosta oli vajaa vuosi. Muutama tuhat kilometriä maastossa ja työmatkat ympäri vuoden joka kelissä. Alajalkojen öljy oli aivan kirkasta, tiivisteitä ei olisi tarvinnut vaihtaa vielä, puhdistus ja uusi rasva olisi riittänyt. Se vaahtomuovirinkula oli vähän likainen ja vaihtokunnossa. Huomasin vasta kun keula oli purettu, että eri puolilla oli eri öljyt. Laitoin sitä Foxin vihreää molempiin. En huomannut mitään eroa entiseen. Eikö se ole vain liukuputkien voitelua varten?

Takaiskarin myös purin. Tiivisteet on pari vuotta vanhat ja jäivät edelleen paikoilleen kun ovat ihan kuin uudet. Puhdistus ja Float fluid sisälle.

Vaimenninosaa en ole purkanut tai huollattanut, en tiedä pitäisikö. Tuntuvat toimivan kuin uutena

^^Oikea periaate kumpaisellakin, huolletaan kun tarve ja itse. Perusasiat kannattaa aina opetella tekemään itse niin ei ole riippuvainen liikkeiden ruuhkista.

Jos jotkut tekee täyshuollot esim. Foxin keuloihin itse, niin miksi paikalliset pyöräliikkeet ei siihen pysty vaan pitäisi olla Foxille tarkoitetut työkalut? Liittyy varmaan typpisäiliön avaamiseen? Vai miten tuo täyshuolto poikkeaa perus öljyn ja tiivisteiden vaihdosta?

Maahantuojalta oli kanssa tuo Fox 20wt Gold loppu ja suositteli tilalle Motul 10wt FL. Kylmällä varsinkin kuulemma toimii tuota goldia paremmin.

Liittynee varmaankin asioihin takuu ja vastuut joita liikkeet työlleen antaa ja ilman oikeita työkaluja, varaosia,voiteluaineita ja koulutettua henkilöstöä se ei ole mahdollista.
    Kotipajoissa voi omissa hommissa soveltaa työkaluissa, tehdä/muokata niitä ja käyttää soveltuvia/saatavilla olevia rasvoja/öljyjä.

Onko muuten tietoa saako FOX 36 keulaan noita foamrenkaita jostain tilattua irrallaan? Tiivisteitä ei kuitenkaan varmaan tarvitse läheskään jokaisen öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa ja pelkät uudet foamit ei varmaan paljoa maksaisi.

Jep. Tilasin keulaan ja takaiskariin tiivistesarjat ja hommaan Motulin öljyt kun Foxia ei näytä saavan. Ajatuksena on, että jos tiivisteet (oletettavasti kun) on ehjiä, niin vain putsailen ja vaihdan öljyt. Vaihdellaan sitten tiivisteitä tarpeen mukaan, ovatpahan varalla ainakin. Parisen tonnia on ajettu puhtaasti maastossa, katsotaan miltä sisukalut näyttää. Oletan että aika puhdasta edelleen on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Jos jotkut tekee täyshuollot esim. Foxin keuloihin itse, niin miksi paikalliset pyöräliikkeet ei siihen pysty vaan pitäisi olla Foxille tarkoitetut työkalut? Liittyy varmaan typpisäiliön avaamiseen? Vai miten tuo täyshuolto poikkeaa perus öljyn ja tiivisteiden vaihdosta?

Maahantuojalta oli kanssa tuo Fox 20wt Gold loppu ja suositteli tilalle Motul 10wt FL. Kylmällä varsinkin kuulemma toimii tuota goldia paremmin.
    Taulukoiden mukaan viskositeetiltaan lähempänä Foxin Goldia olisi motulin Heavy eli 20w.

Mutta jos maahantuoja jotain käyttää niin varmaan se toimii. Itse vaihdoin tänään 36 FIT4 keulaan öljyt ja käytin tuota 20w motulia. Ajossa ei ehtinyt vielä testaamaan.

Onko muuten tietoa saako FOX 36 keulaan noita foamrenkaita jostain tilattua irrallaan? Tiivisteitä ei kuitenkaan varmaan tarvitse läheskään jokaisen öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa ja pelkät uudet foamit ei varmaan paljoa maksaisi.
    En ole löytänyt, mutta foamit voi pestä itse ja asentaa uudelleen. Halpaa huoltoa ja varmasti parempi kuin jättää huoltamatta.

Joo ymmärtänyt vaan että aika suuri riski pois ottaessa että vanhan foamin saa myös rikki. Milläs kannattaa puhdistaa, brake cleaner tai ipa?

Foxin 36:seen käy Rokkarin 35mm foam ringit

Joo ymmärtänyt vaan että aika suuri riski pois ottaessa että vanhan foamin saa myös rikki. Milläs kannattaa puhdistaa, brake cleaner tai ipa?
    Sehän on vaan huopaa. O-rengas koukulla irtoo helposti. Jarrukliineriä reilusti, puristelua ja paineilmaa. Miks ei ipassakin voisi luottaa ja puristella.

Rockarin foamit on olleet herkkiä venymään, ainakin ipalla pestäessä. Niitä tosin saa ostettua ainakin saksan kaupoista bulkkina.

Itse tilasin aliexpressistä ezmtb foameja testiiin omaan Fox 36 keulaan. Materiaalina nuo on kiinteämpää kuin skf:n foamit mitkä oli paikallaan ennen huoltoa, mutta öljyn imukyky kuitenkin oli videon mukainen.

Crushwashereita tilailin Fox keulaan myös saksan kaupoista. Rtech lupaili sähköpostilla tilata niitä myös tarvittaessa, mutta oli vähän hankalan oloista sähköpostilla kommunikointi.

Hyvä tietää. Kun 50-70 tunnin välein alajalat huollan, niin itse vain joka toisella tai kolmannella kerralla vaihdan huovat ja stefat. Säästää siinä jotain verrattuna, jos ostaa aina sen setin. Jos noita irtohuopia saa edullisesti, niin vaihtaisin toki suoraan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jpkainulainen Katso viesti
    -Kuinka tarkasti seuraatte huolto-ohjelmia ja suosituksia?
    Vaihdan öljyt parin vuoden välein. Huoltosuositus on naurettava, koska se on luokkaa 50 h ajoa. Sehän tulee täyteen jo parissa viikossa, eikä siinä todellakaan ole mitään tarvetta vielä öljynvaihtoon. Viimeksi avasin ihan täysin, mutta se oli turhaa työtä. Jos viitsisin, tekisin pikaisen öljynvaihdon ja vaihtaisin nuo vaahtomuovitiivisteet kerran vuodessa. Mutta laiskottaa, joten siksi kaksi vuotta.

Jos itsekin ajaisin kaikki ajot yhdellä pyörällä ja 3 h päivässä joka päivä, niin pidentäisin ajotunneissa laskettua huoltoväliä. Aina se iskarin puolen huopa on ihan pölytöhnässä aina kun sen avaa. Ilmapuoli aina paremmassa kunnossa, koska siellä 20w gold liukkarina. Grip2 iskarissa alajalassa vaimenninöljyt. Ei niin hyvä.

Pakko olla eri mieltä tuosta huollon tuntimäärästä kuin moni muu. 50h on ehkä liioittelua, mutta oman kokemuksen mukaan 50-100h on aika passeli väli. Etenkin märillä keleillä pyörin huoltamaan lähempänä tuoto 50h kuin 100h, koska on myöhäistä itkeä sitten kun keula muistuttaa hyppykeppiä ja liukuputkien pinnat on puhki. Itse ajan 500-600h / vuosi eli kerran vuodessakin huollettuna olisi väli noin kymmenkertainen. Ei toimi!

Tein empiirisen kokeilun Foxiin: Rokkarin Dynamic Seal Grease + 15W-40 moottoriöljy alaalkoihin ja ero Foxin 20W öljyn ja Slick Honeyn välillä on huomattava. Alussa ei niinkään, mutta huoltovälin lähestyessä on keula edelleen aivan samalla tapaa alkuherkkä kuin juuri huollettuna.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti

Grip2 iskarissa ette halua epäpuhtauksia sinne alajalan öljyn sekaan. Iskari ei ole suljettu ja ajoittain saattaa heittää ylimääräiset öljyt alajalkaan ja imeä uutta tilalle. Tällöin epäpuhtaudet voivat kulkeutua itse iskariin, mikä huonontaa toimivuutta ja lyhentää itse iskarin käyttöikää. Jos stefat pysyy kunnossa ja likaa ei ole stefan väärällä puolella, niin aivan perusteltua pidentää huoltoväliä. Myös keulan täyshuollon aikaväliä voinee pidentää, jos ongelmia ei ilmene. Vähän tapauskohtaistahan tämä on eli harkintaa kannattaa käyttää huoltovälissä.

Offtopic: 4-tahti 450 cc endurossa moottoriöljyn vaihtovälisuositus oli kisakäytössä 5-7 tuntia. Tulee viikossa jo noi tunnit helposti normiajelussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti

Tein empiirisen kokeilun Foxiin: Rokkarin Dynamic Seal Grease + 15W-40 moottoriöljy alaalkoihin ja ero Foxin 20W öljyn ja Slick Honeyn välillä on huomattava. Alussa ei niinkään, mutta huoltovälin lähestyessä on keula edelleen aivan samalla tapaa alkuherkkä kuin juuri huollettuna.
    Kumman eduksi? Millä aineilla toimi edeleen hyvin ja millä ei?

Eroa on myös keuloissa tai sattumassa. Huolsin keväällä pojan vasta jouluna ostetun Radon Craggerin RS gold 35 keulan ja oman pyörän 2 vuotta vanhan Piken. Pikea siis huollettu toki ennenkin, täyshuolto viimeksi syksyllä. Nyt alkukevään huolto oli siis tämä 50 h huolto sisältäen liukuputkien tiivisteet, uudet foamit ja slickhoneyn ja rokkarin oman alajalkaöljyn (0w30 vai mitä se nyt onkaan nöin ulkomuistista). Vaikka pojan Craggerilla on ajettu vähemmän ja varsinkin kevyemmin, on oman pyörän Pike tällä hetkellä hyvinkin sulava mutta pojan RS gold liikahtaa nykien, kun tasaisesti lisää kuormitusta. Gold kaipaa siis selvästi uutta 50 h huoltoa. Pikekin toki tuntien puolesta). Ja molemmissa siis huollon jäljiltä samat paremmat skf:n tiivisteet. Alkuperäiset Goldissa oli pykälää huonommat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Grip2 iskarissa ette halua epäpuhtauksia sinne alajalan öljyn sekaan. Iskari ei ole suljettu ja ajoittain saattaa heittää ylimääräiset öljyt alajalkaan ja imeä uutta tilalle. Tällöin epäpuhtaudet voivat kulkeutua itse iskariin, mikä huonontaa toimivuutta ja lyhentää itse iskarin käyttöikää. Jos stefat pysyy kunnossa ja likaa ei ole stefan väärällä puolella, niin aivan perusteltua pidentää huoltoväliä. Myös keulan täyshuollon aikaväliä voinee pidentää, jos ongelmia ei ilmene. Vähän tapauskohtaistahan tämä on eli harkintaa kannattaa käyttää huoltovälissä.

Offtopic: 4-tahti 450 cc endurossa moottoriöljyn vaihtovälisuositus oli kisakäytössä 5-7 tuntia. Tulee viikossa jo noi tunnit helposti normiajelussa.
    Joo. Ja 250cr:ssä tais olla männän vaihtoväli 4h ja yz450f krossissa 6 vai peräti 10h.. totuus harrastekäytössä luokkaa 100h. Öljyt kyllä vaihdoin lähes suosituksen mukaan, koska litran öljytilavuus ja märkä kytkin.

Mutta iskareihin, huoltojen välissä olen joskus nostanut stefat irti ja laittanut muutaman pisaran iskariöljyä foamiin. Sillä se yleensä herkistyy.

Öljynvaihto on esimerkiksi RS revelationiin simppeli homma, mutta en lähtis esimerkiksi Fox36 grip2 vaimennusta purkamaan atomeihin. Videon katsoin ja aika paljon on pientä nippeliä. Mutta miksi esim shimmipakat pitäisikään purkaa, jos tarvetta shimmaamiseen ei ole? Öljyhuollon ehkä teen itse kun sen aika tulee

^ Just näin. Eikä niitä stefoja kannata edes irrottaa, jos ei vaihda. Huoparenkaat saa pois sieltä välistä helposti. Puhdistan kyllä reilulla määrällä kliineriä aina alajalat ja paineilmaa perään. Muuten menee se idea öljyjen vaihdosta.

Aiheeseen liittyen, uusi pyörä ja tarkoitus perusteellisemmat huollot teettää ammattilaisella. Isompien huoltojen välissä voisin kyllä sen verran purkaa että vaihtaisin huoparenkaat esim yllämainittuihin ezmtb/aliexpress-tuotteisiin. Takaiskarin ilmakannun perushuollon olen aikanaan tehnyt mutten muista mistä siihen osat hommasin. Luulen että haarukan stefoja en ehjänä saisi irti, joten ne pitäis vaihtaa erittäin todennäköisesti ja tietty öljyä pitää olla ja sitten o-renkaat sinne jalkojen alapäähän. Mistä näitä tilaatte? Saksalaisista nettikaupoista? Ebayssä on foxiin sopivia kittejä, myös SKF:n nimellä, onko se paras paikka hankkia ne? Entäs nuo öljyt, esim Motul? Saako sitä motonetistä vai meneekö tilaustavaraksi?

Kiitos jos voitte vähän ohjata oikean kaupan suuntaan!

R2-bike.com, bike-components.de, bike-discount.de ja bike24.de. Jos jostain noista ei löydy niin sitten ei mistään.

Kaurikselle kiitos!

Käyttääkö kukaan MP keulaöljyjä? Käsittääkseni ihan samaa tavaraa kuin fillarikeuloissakin mutta hinta halvempi.

Kyllä. Henkkohtaisten mieltymysten vuoksi motorexia.

Samanlaisia aiheita

1. Kuinka monta polkupyörää on tarpeeksi?
    By seppo_taalasmaa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 162
    Viimeinen viesti: 11.11.2019, 18.20
  2. Kuinka korjata tämä?
    By Gibsy in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 17.08.2015, 23.41

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •