FenixRideBikeshopElectrobikeImatraonactive
Sivu 27 / 27 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 25 26 27
Näyttää tulokset 781 - 805 / 805

Aihe: Makuupussit makuualustat ja bivybagit

^ jos nyt olisin hankkimassa makuupussin suojapussia niin ottaisin Ortliebin ventiilillä varustetun kuivasäkin. Jomman kumman näistä 22L / 12L tai molemmat.
    https://scandinavianoutdoor.fi/ortlieb/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/kuivasakit-kanoottisakit/k2203-kompressiopussi-22-l/

Ennenwanhaan kun kaikki oli paremmin niin kompressiot hoidettiin nahkaisilla irtohihnoilla -olipa säkkinä vedenpitävästä telttakankaasta itse värkätty tekele tahi Viikkarin kassi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti

Ennenwanhaan kun kaikki oli paremmin niin kompressiot hoidettiin nahkaisilla irtohihnoilla -olipa säkkinä vedenpitävästä telttakankaasta itse värkätty tekele tahi Viikkarin kassi
    Vanttauskosken patosillalta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OKS Katso viesti
    Vanttauskosken patosillalta?
    Jovain Vanttauskoskella ollaan v. 1982 matkalla pohjoiseen.

Viikkarin kuivapussi on matkalla Oslosta Bergeniin v. 1983 (ylempi kuva)

Piti kaivaa vintin varastosta vanha untsikkatakki. Ostettu v.1985 Yrjönkadun Partioaitasta talviretkeilyyn taukotakiksi. Toimii myös hyvin makuupussissa lisäeristeenä. Hinta oli tuolloin 795mk?, joka oli melko tyyris hinta. On muuten made in Finland. Näin jälkikäteen voi todeta että kannattaa ostaa laatukamaa, siitä on iloa vuosiksi eteenpäin.
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Uskon evästaukokuvassa on kyllä hienoa vanhaa tunnelmaa. Itse olin 80-luvun alussa vasta poikanen mutta haikeasti sitä katselee ja muistelee tuollaista 80-luvun meininkiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Uskon evästaukokuvassa on kyllä hienoa vanhaa tunnelmaa. Itse olin 80-luvun alussa vasta poikanen mutta haikeasti sitä katselee ja muistelee tuollaista 80-luvun meininkiä.
    Näyttää olevan Sinolia ruokajuomana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Itse olin 80-luvun alussa vasta poikanen mutta haikeasti sitä katselee ja muistelee tuollaista 80-luvun meininkiä.
    Mun ekat eräretket on jossain 80-luvulla. Ja muistan kuinka kehnoja ne sen ajan kamat oli. Makuupussit painoi monta kiloa ja kaikki kankaat imi vettä kuin pesusieni. Kyllä varusteet ovatvkehittyneet valtavasti. Gore, fleece ja muut tekniset kuidut ovat hienosti keventäneet rinkkaa. Tai sivulaukkuja.

Expedin alustaan sopii muuten Nemon pumppupussi kiinni. Hyvä tietää tämäkin, tuo Varian/Ultran mukana tullut vie jonkun verran tilaa laukusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mun ekat eräretket on jossain 80-luvulla. Ja muistan kuinka kehnoja ne sen ajan kamat oli. Makuupussit painoi monta kiloa ja kaikki kankaat imi vettä kuin pesusieni. Kyllä varusteet ovatvkehittyneet valtavasti. Gore, fleece ja muut tekniset kuidut ovat hienosti keventäneet rinkkaa. Tai sivulaukkuja.
    Eipäs yleistetä, Joutsen teki hyviä makuupusseja jo tuolloin, hinta tietysti oli kova markka-aikanakin. Itselläkin makuupussit oli kylmiä, painavia ja huonoja mutta kahdella tarkeni talvellakin.
    Tuossa blogissa on muutama vanha mainoskuva: https://blogi.partioaitta.fi/untuvam...kkaimmat-unet/

^^ Ehti näemmä mennä tuo tarjous .. no en tiedä olisiko ollut R4.8 iso parannus nykyiseen 3.8

^Minun Joutsen makuupussin ja Tena Rukka teltan sain rippikoululahjaksi noin 40v sitten. Teltta on kylläkin alkanut vuotaa, varmaan kun oli turhan kauan mökin pihalla pystyssä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^^ Ehti näemmä mennä tuo tarjous .. no en tiedä olisiko ollut R4.8 iso parannus nykyiseen 3.8
    Oho, se ei ehtinyt olla pitkään voimassa. Ainakin R 2.5 verrattuna oli iso parannus

Piti oikein tarkastaa mikä mun oma alusta on. Exped oli leimattu R=0.7 ja painoi n 500 g. Se ja sinikeltainen vanha Karrimat yhdessä oli minusta ihan jees tuossa nolla-kelissä. Mutta enpä tiennyt että tuo Exped oli noinkin matala R-arvoltaan.

Mutta toinen juttu, voiko makuupussin pestä kotona ilman rumpukuivaajaa? Vaatiiko se pöyhiminen kuivaajan, vai jääkö pussi jotenkin littanaksi? Jos vuonna -97 ostetun kesäpussin vaikka nyt ekakerran pesisi.

Makuualustat. Mitä sanoo raati, jos harkinnassa Expedin Dura 3 tai 5 LW (periaatteessa M riittäisi 178 pitkälle). Käyttö 3 vuodenaikaa ja laavu/puolijoukkue/vaellusteltta. Kannattaako pelata varman päälle ja ottaa R5 (4,8), vaikka 3 (2,9) periaatteessa riittäisi. Vanhan R 3,3.
    A Gentleman will walk but never run

Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    Makuualustat. Mitä sanoo raati, jos harkinnassa Expedin Dura 3 tai 5 LW (periaatteessa M riittäisi 178 pitkälle). Käyttö 3 vuodenaikaa ja laavu/puolijoukkue/vaellusteltta. Kannattaako pelata varman päälle ja ottaa R5 (4,8), vaikka 3 (2,9) periaatteessa riittäisi. Vanhan R 3,3.
    Kumpikin on suhteellisen painava joten ottaisin tuon lämpimämmän. Joistain malleista oli Medium pituus ja Wide leveyskin?

Kiitos. Painolla ei tässä niin väliä. Vanha Synmat UL on M-pitkä ja tuntui joskus lyhkäseltä. Edelleen kunnossa, mutta tarvitaan toinen. Nykyinen Ultra tietysti myös vaihtoehto, mutta toinen voisi olla kestävämpää lajia. Ehkä.
    A Gentleman will walk but never run

Ultraa kestävämpi ja mukavampi olisi Big Agnesin Rapide SL: https://varuste.net/p127032/big-agne...d-wide-regular

Ei pienin eikä kevyin mutta ei mahdottoman painavakaan, ja saanut paljon kehuja mukavuudestaan. Huonoa on lähinnä mukana tuleva täyttöpussi (turhan pieni ja painavaa kangasta), mutta Big Agnesilla on erikseen myynnissä myös parempi.

Mullakin on ilmatäytteinen patja täyttöpussilla. En nyt jaksa kaivaa, en muista merkkiä ja mallia. Muuten kätevä, mutta sen piti täyttyä n. kahdeksalla täyttöpussin rullauksella. Kyllä mulla menee yli 20 rullausta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hörhö 2 Katso viesti
    Mullakin on ilmatäytteinen patja täyttöpussilla. En nyt jaksa kaivaa, en muista merkkiä ja mallia. Muuten kätevä, mutta sen piti täyttyä n. kahdeksalla täyttöpussin rullauksella. Kyllä mulla menee yli 20 rullausta.
    Saaks sää sen täyttöpussin täyteen? Meillä on expedin ja nemon patjat, jotka mun mielestä täyttyy nopeasti. En muista montako pussillista menee, mut ei mitään 20. Jos se pussi ei oo täynnä aina niin sitten menee tietty enemmän. Puhallustekniikka pussintäyttöön on hyvä.

Miten se pussi ylipäätään täytetään, ei kai puhaltamalla? Eikö sen pussin idea ole juurikin välttää uloshengityksen kosteuden pääsy patjan sisälle?

No ei sinne mene kosteutta koska täyttöpussiin riittää kevyt hönkäys.

Mulla ei Neoairiin eikä Exped Synmattiin ole pumppua .. no säästääpähän painoa

Miten se pussi ylipäätään täytetään, ei kai puhaltamalla? Eikö sen pussin idea ole juurikin välttää uloshengityksen kosteuden pääsy patjan sisälle?
    Sitä suuaukkoa kohti puhalletaan hiukan kauempaa. Tarkotus ei ole täyttää sitä keuhkoista, vaan saada aikaa ilmavirta, joka täyttää sen.

Sopivasti pussia ravistelemalla sen saa täytettyä jopa ilman yhtäkään henkäystä pussukan suuntaan. Sitten vaan rullataan. Noissa vanhempien patjojen ventiilissä ei ole takaiskuventiiliä, joten takaisinvirtauksen estämiseksi joutuu hieman jumpaamaan eli hirttämään täyttöpussin kaula ventiilin juuresta. Uudemmissa tätä jumppaa ei tarvii, koska takaiskuventiili hoitaa homman.
    Kuvituskuvat Ivalojoen pusikosta v 2018

Mun Vauden alusta alkoi vuotamaan venttiilin kiinnityskohdan juuresta. Oli 2,5 vuotta vanha ja meni takuuseen. Koska myyjäliikkeellä ja Vaudella itselläänkään ei ole samaa mallia enää myynnissä niin palauttavat rahat. Sinänsä harmi, koska patja oli tosi hyvä nukkua ja sain sen silloin halvalla.

Korvaajan laitoin nyt tilaukseen ja patjaksi valikoitui Exped dura 5r lw. Outnorthissa kun oli hyvä hintakin.
    Tällä mennään mukavuus edellä. Kevyinhän tuo ei ole. Sitä varten on tarvittaessa thermarestin four season (largena sekin). Ja ihan talvikäytössä thermarestin solumuovi lisäeristeenä kumman vaan sitten ilmapatjoista otankaan.

https://www.outnorth.com/fi/tuotemer...9623-P313-5600

Tänä kesänä mennään mukavuus edellä. Ei siis tosiaankaan varsinaiseen patikointi tai fillariretkeilyyn vaan auton kanssa ja kävelyä telttapaikalle vain kohtuullinen matka. No, packraftissa tämä toki kulkee kepeästi mukana pitkiäkin matkoja. Mutta kyllähän tämä 10cm paksu on kylkinukkujan unelma. Leveyttä ruhtinaalliset 80cm.
    https://varuste.net/p57474/exped-megamat-10-lxw
    Makuupussi sai jäädä kans pois. Peiton kanssa väljempää.
    https://www.outnorth.com/fi/tuotemer...E&gclsrc=aw.ds

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •