Mulla olisi haussa under quilt talven leudompiin pakkasiin. Hinta sais pysyä <250€ ja mielellään untuvaa. Tai sitten vain pitää uhrata joku vanha pussi ja modata siitä.
—
Elämä on kuolemista
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Hyvin normimitta tuossa. Oma pussi on tarkoituksella leveämpi, 65"/165 cm hartioiden kohdalta, vaikka olen hoikka. Alkaa kylkinukkujaa ja -pyörijää helposti ahdistamaan noissa ultralighteissa. Mielummin vähän enemmän kannettavaa kuin huonosti nukuttu yö. Tosin tuo oma ei ole ihan kevein, vaikka alle kiloinen onkin.
Roots, bloody roots
Bushmen Glow -2 mahtuu juuri hintahaarukkaan jos se riittää (itse en ehkä lähtisi sen kanssa pakkasille). -12 versio sitten jo kalliimpi.
Khibu Magma voisi olla toinen vaihtoehto, -5 malli on 225€ ja customina saa topatumpaakin (https://khibu.hu/pehely-fuggoagy-szigeteles/)
Muuten melkein joutuu joustamaan hinnasta tai materiaalista.
Bongattu Cumuluksen sivuilta puolipussi joka sopii untsikan kanssa nukkumiseen. https://cumulus.equipment/eu_en/down...encer-200.html
Ei ehkä herrasmiesretkeilijälle, mutta varmaan jollekin grammanviilaajalle ihan ok viritys.
Ensin olin WTF? mutta sitten aloin haluta tuollaista. Voisikin olla kätevä jos untsikka muutenkin on mukana.
Ainakin JayP on käyttänyt vastaavaa settiä: https://www.instagram.com/p/BnA48OXhHyl/
Hänellä oli tosin pussin sijaan hame, jota pystyi käyttämään ajaessakin ja nukkuessa sulkemaan sen alhaalta. Toki tuolla reissulla mukavuus ei ole ollut pääosassa, mutta voisihan tuo toimia jos oikein kevyesti haluaa reissata. Toisaalta jos minulla on untsikka mukana reissussa, on luultavasti sen verran kylmä että kyseenalaistaisin tuon +2 comfort-lukeman riittävyyden...
Ei tuo ihan uusi idea ole, vuorilla käyttivät aikoinaan mutta vaikea uskoa mukavaksi tavaksi yöpyä.
Puolipussiin kun vielä integroisivat pienet pehmusteet lantiolle ja hartioille, niin olisi jo vakava haastaja kuplamuoville.
Lidlissä olisi taas tarjolla vaellussauvoja, makuualustoja ja makuupusseja aika edullisesti. Vaellussauvat vissiin hintaan nähden ihan hyvät. Makuupussien laadusta ei mitään tietoa, mutta tässä linkit tuotteisiin Belgian Lidlin verkkokauppaan niin saa paremman käsityksen tuotteista.
https://www.lidl.be/p/fr-BE/crivit-b...que/p100343794
https://www.lidl.be/p/fr-BE/rocktrai...nne/p100345493
https://www.lidl.be/p/fr-BE/rocktrai...air/p100361824
https://www.lidl.be/p/fr-BE/rocktrai...ant/p100361446
Hmm. Vaellussauvan tarttisin oikeestaan vain sitä varten, etta tarpin pystytykseen sais kepin. Pitäisköhän käydä hakemassa vaellussauvapaketti siis kotiin.
Asiasta toiseen.
Olen nukkunut viimeiset 2 yötä pihalla teltassa ja kosteus on hurja. Teltan sisäkatto ihan täynnä pisaraa. Ilma täysin tyyni niin mikään ei kuivu vaikka nyt ei sada ja ovet auki kummaltakin teltan sivulta. Jos olis tarppi viritettynä sadekatokseksi niin vois jättää ulkotelttakankaan pois ja nukkua vain sisäteltan eli verkon alla.
Big agnes tiger wall on muuten siitä huono ettei teltasta pääse ulos koskettamasta tyyliin koko selällä tai vähintään hartialla isolta alueelta absidin lievettä. Saa siitä ne kaikki pisarat itseensä. Absidi kun on viisto ulospäin ja sen aivan alareunasta pitää kurkottaa vetskari auki. Ja vielä naru kepin ympäriltä jos senkin olis kiinnittänyt. Sieltä vetskarin avaamisenkin jälkeen ulos punnertaessa osumat absidin liepeen sisäpintaan on pakollista. Täytyis sateella ottaa aina vanhempi tunnelimalli jossa isompi sisäeteinen ja eteiseen menevä ovi pystysuorempi.
Edit. Tätä kirjoittaessani sade oli taas alkanut vaikka itse olin sen katsonut alkavan vasta 4 tunnin päästä. Absidit oli kääritty auki ja sade satoi sisäteltan ovien verkkoihin. Ei onneksi kovin pahasti vielä ehtinyt kastella.
^ ilmeisesti koko teltan pohjan kokoinen vedenpitävä maavaate voisi auttaa kostumisen kanssa, koska se estää kosteuden nousemista maaperästä.
Maavaate on sen suorakaiteen muotoisen sisäteltan osuuden alla mutta ei absidien. Sieltä se kosteus märästä sammaleisestä nurmikosta varmaan joo nousee. Mutta satanutkin on pari päivää putkeen ja on ihan tyyntä.
Eikö se kosteus ole pääosin ihmisestä lähtöisin? Joskus ollut kersoja varten teltta pihassa, niin ihan se on kuiva jos siellä ei ole nukuttu. Selkeät sadekelit tietysti toinen juttu.
Tyyni ilma ja kaksi nukkujaa lämmittää melkoisesti teltan sisäilmaa. Yöllä kun teltan ilma on reilusti ulkoilmaa lämpimämpää ja kosteampaa, niin kosteus vaan tiivistyy sisäteltan pinnalle, kun tuuletus ei toimi. Hyvä keino lisätä tuuletusta, on laittaa oven yläosan vetoketjun väliin sopivan pituinen keppi. Toimii hyvin ja lämpimämpi teltan sisäilma poistuu tuosta teltan korkeimmasta kohdasta ulos ja vähentää kondenssia. Tuo nyt ei poista kaikkea kosteutta, mutta vähentää sitä . Tietenkin edellyttää ettei yöllä sada vettä.
Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
Ei lähde saatana Moskovasta, njet
Onkohan noista quilteistä hyviä kokemuksia? Itselleni iski joku ostokuume, kun olen jo pitkään taustalla halunnut kesäkäyttöön todella kevyttä ja vähän tilaa vievää makuupussin tapaista. Ostin Thermarestin peitteen (Vesper) , missä pitäisi olla laadukas untuva ja Comfort-arvo +5, ei ole läpitikattukaan. Olin juuri viettänyt kesäyön teltassa makuupussi peitteenä ja t-paidassa ja ajattelin, että tässähän on nyt varmaan ihan toimiva juttu kesäöihin. Tiedän kyllä, ettei nuo lämpöarvo peitteillä ole mitään standardeja.
Vaikka reissullani oli sitten luvattu +13 asteen öitä ja ei ne hirveän paljon kylmempiä kai olleet, niin ehkä merenrantojen viima tms sai kyllä palelemaan aika paljon, piti lisätä välillä aika reilusti vaatetta että sai nukuttua. Tuossa peitteessä näkee kyllä valoa vasten, ettei untuva peitä ihan koko peitteen alaa.
Ostin samalla periaatteella lämpimän kesäyön makuupussin. Cumulus 100:n https://cumulus.equipment/eu_en/down...c-100-zip.html
Yhden reissun nukuin siinä ja yöunet loppui aina kesken, kun heräsi paleluun. Merinopaita päälle ja softshell housut jalkaan, niin sai taas unenpäästä kiinni. Totesin, että en ota tuota pussia yhdellekkään kesäretkelle. Comfort +4 pussi on parempi ja takaa hyvät yöunet. Pyöräretkeilyssä on kuitenkin laadukas uni todella tärkeää, että jaksaa ajella viikkojen reissuja.
Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
Ei lähde saatana Moskovasta, njet
Hylkäsin jo aiemmin kesäkuitupussini samasta syystä vain erittäin varmasti lämpimiin öihin, mutta siinä oli Comfort +13 ja tässä sen verran alempi, että toivoin kumminkin pärjääväni. Kuvassa on tuo sinunkin pussi hyvin pöyheän ja lämpöisän näköinen .
Mulla on se kylmempi 32 ja palelin kesälämmöissä, arvelen että oli jotain 11-12 astetta ja viimaa mereltä, ei ollut kyllä lämpömittaria teltassa. Käytin silkkipussiakin paitsi sitten en enää viitsinyt kun oli suuri osa vaatteista päällä. Laitoin ne narut alustan alle ja ryömin alustalle yläkautta, ehkä vähän tekniikassa vielä kehitettävää siinäkin. Mutta jos olet katsellut sitä kevyempää Vesperiäsi valoa vasten, niin paistaako siitä päivä läpi silleen selvästi läpi että näkee, että ettei untuvaa riitä joka paikkaan?
On se vain hyväksyttävä että yö vermeet painaa jotakin. Mukava se on nukkua lämpimästi.
Minulla se tarkoittaa noin 700-1000g makuupussia. 500g alustaa ja 2kg telttaa.
Jos Metteen uskoo ja reissu on alle viikon, niin voi keventää tästä yli kilon.
Mutta ottaako varalta mukaan 400g untuvapuvun ja Merinoa, vai paksumman makuupussi, se kysymys on minulla vielä ratkaisematta.
Pitkällä reissulla on isot lämpövaihtelut ja untuva pussi kestää noin 2-4 sadeyötä lämpimänä.
Toisaalta vanhemmiten tulee enempi leireiltyä.
Nuorena jolppina meni kuukauden reissu ilman telttaa. Kerran tein kk reissun Lofooteille erittäin halvalla marketti teltalla. Enää en.
Niinpä kyllä, riittävä nukkumalämpö on tärkeä ja itelläkin on hyvä untuvapussi tuossa sun mainitsemassa painoluokassa. Joskus olen silti melko heppoisella kesäpussillanikin pärjännyt juuri tällaisella lyhyellä, ennakoitavalla retkellä. Itselleni aina kivampi, jos voi kuskata hiukan edullisempaa settiä, kun joutuu pyörän tavaroineen tai teltan makuuvarusteineen jättämään vartiotta paikkoihin, jossa muutakin väkeä liikkuu. Tosin ei nytkään viimeksi mitään kadonnut, paitsi joku eläin kävi riepottamassa eväitä silmän välttäessä.
Tuskin nyt taas mitään uutta otsikon mukaista kamaa hankin (tää peitekin oli eka ostos varmaan yli kymmeneen vuoteen) mutta kuitenkin peitekokemukset kiinnostaa.
Täällä oli jotain reilusti yli 20 astetta viime yönä ja olis varmaan hyvin tarjennut myös.
Yritin silloin palellessa siirrellä untuvia peitteen päälle (tällaista neuvoa oli jossain) mutta valoisana kesäyönä näki selvästi, että jäi saumojen lähelle aika isoja aukkoja, missä oli vain ne kankaat. Ilmoitettuun mukavuuslämpötilaan oli kumminkin hyvin marginaalia, mutta ehkä untuvat oli sitten jo kosteitakin. Pitää jatkaa kokeilua tilaisuuden tullen, hyvä kuulla että jollain toimii.
300gr painoinen kevytuntuvatakki on oiva lisä kesämakuupussille kun sillä on muutakin käyttöä. Merinoaluspaita vielä ja tarvittaessa jopa fleese niin aika hyvin tarkenee.
Mitähän sitä keksisi yöasuksi vaelluksille makuupussiin?
Nykyään en jostain syystä pysty nukkumaan merinokerrastoissa vaikka muuten ne eivät pitkänkään päivän aikana ahdista, yöllä kuitenkin kutittaa ja on kuuma ja kylmä yhtä aikaa.
Joku sellainen yöpaita ja lakki niinkuin vanhoissa elokuvissa, tohvelit vielä lisäksi?
Joskus muistan nähneeni jotain silkkikerrastoja mainittavan mutta ovat kovin kalliita ainakin Ruskovillalla. Arjessa menee puuvillainen t-paita ja bokserit tms.
Miten olis verkkoaluspaita ylävartalon päälle? Mulla tosin lyhythihainen vain mutta kai niitä on pitkähihaisiakin. Pikagooglella löyty hihaton tosin esimerkiksi https://www.bike24.com/p2457043.html
Alavartalossa en pidä kuin alushousut ja tarvittaessa sukat. No jos ihan talvella kunnon pakkasessa nukkuu niin alukerraston housut voi olla koska mahdollinen yöllinen vessatauko on kivempi kuin paljailla säärillä ulkona seisoskelu. Ja siis eihän sen alusasun merinoa ole pakko olla jos se kutittaa yöllä liikaa. Mitä jotain keinokuituja ne nyt on ne ei merinovillaiset Haltit, Hellyt ym. https://www.xxl.fi/craft-active-extr...210569_1_style
Talvella myös pipo, yleensä ohut fleecepipo riittää.
Näitä löytyy hyllystä jo useampia, mm. Svalan pitkähihainen metsästäjamalli (hartioilla ei verkkoa) ja onkin ollut usein päällä. Ei mielestäni toimi makuupussissa kylmällä jos vähänkin pitää suuaukkoa löysemmällä, tuntuu kylmältä.
Toisaalta bongasin vinkin että Patagonian Capilene -sarja olisi hajuja hylkivää ja mukavaa päällä.
Kirjanmerkit