Sivu 335 / 336 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 235285325333334335336 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.021 - 10.050 / 10075

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Näyttää aika moni southern (wo)man käyttävän nastoja jossain muodossa. Itselläni kun on tarve päivittäiseen liikkumiseen sisältäen niin työmatkat kuin hupiajelun (joskus jopa yksi ja sama), niin minulla ei ole kyllä vaihtoehtoja. Jos on eri tarpeet, taitoa ja enempi mahdollisuuksia valita milloin ja missä ajelee, niin ilman nastoja varmasti pärjää. Kevättalvi on usein se ajankohta, jolloin viimeistään vaihdan nastat alle. Kahdet kiekot olisi ehdoton juttu.

Olen ollut kuulevinani huhuja, että läskin suosio olisi alamäessä ja että olisi jäämässä pohjoisten kansojen erityispiirteeksi. Jos näin on tapahtumassa, niin kovin kummoista nastallisten renkaiden valmistus- ja kehityspolitiikkaa ei ole luvassa. Kotinastoitus korostunee entisestään. Itse ostin 45NRTHin D5t pois kuljeksimasta, kun hinnat tippuivat alle 200 €/kappale.

Kyllähän ne nastat alle laitan kun sellaset niin sopivaan rahaan osui kohdalle. Mielummin rapistelee nastoilla jos sillä pysyy esimerkiksi solisluut ehjinä. Itsellä ajo kuitenkin pelkästään hupiajoa ja mahdollisimman paljon metsässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Olen ollut kuulevinani huhuja, että läskin suosio olisi alamäessä ja että olisi jäämässä pohjoisten kansojen erityispiirteeksi. Jos näin on tapahtumassa, niin kovin kummoista nastallisten renkaiden valmistus- ja kehityspolitiikkaa ei ole luvassa. Kotinastoitus korostunee entisestään. Itse ostin 45NRTHin D5t pois kuljeksimasta, kun hinnat tippuivat alle 200 €/kappale.
    Läskin suosion heikentymisestä olen minäkin jotain juttuja kuullut. Mallistojen kaventuminen viittaa myös siihen. Mutta Bud luultavasti säilyy saatavilla, ja siitä saa mainion eturenkaan DIY-nastoituksella ja kai joku nastallinen/nastoitettavissa oleva kumi vielä jää niin saa taaksekin piikkirenkaan. Silloin pärjää jo talvisinkin.

Off-topiccia: Vaihdoin omaan Dudeen tälle sulanmaankaudelle Mastodonin eteen ja niin kiva pyörä oli tuloksena että oma suosio on ollut ylämäessä.

Onko "moderneja" Jumbo Jimejä 4,4" koossa näkynyt jossain tarjouksessa?
    that's life, tough but unfair
    https://www.tawastcc.com
    https://twitter.com/evarjus

R2 bikessä 59.92/kpl liteskinit

45NRTH Wrathlorde
    https://youtu.be/QEXV0R-znFU

^mulla on isompi

Olen ajellut tyytyväisenä sisään Johnny 5 renkaita Pole Taigalla. Ihan kivoilta tuntuvat. Eivät rullaa ainakaan huonommin kuin 2XL:t, mutta ovat n. 1 cm pienemmät kaikkiin suuntiin. Paremmat nämä ovat perstuntumalla kuin Dille 4:t olivat. Ovat jotenkin pehmosemmat ja pitävämmät.

Ihan ko...

Onko kukaan huomannut että 4.8" Jumboon tulisi selfsteeringiä vanhetessaan lisää?
    Eli omassa Muklukissa on 65mm kehällä pyörinyt tuollainen kolmisen vuotta ja mielestäni tuota ei alussa häiritsevästi ollut. Nyt ~0.45 paineilla käy kovin levottomaksi varsinkin täysiä kaahatessa, eilen kokeilin että 0.6 parantaa asiaa jonkin verran, mutta silti on tunne että ei kai tätä ongelmaa ennen ollut.
    Stemmi on väärin päin -17 kulmassa ja spacereitä ei alla ole, eli painonjakaumaa on hyvin keulapainotteisesti, mutta minä nyt pidän tuosta enkä sitä haluaisi muuttaa.

Joten kiinnostaa tietää onko havaintoja renkaan löystymisestä iän myötä, takana olisi uusi rengas joten mahtaisiko auttaa vaihtaa nuo toisin päin?
    Vastaavassa uudessa pyörässä Maxxis keulassa ja ryhdikkäämpi ajoasento tuo käytös oli todella selvästi junamaisempaa.

Edit 1vrk myöhemmin: uusintakokeilu edessä 0.6bar pitää renkaan kuosissaan eikä vetele niin ettei oikein uskalla kaasua antaa. Kaippa se sitten tuo paine on oikea reilulle 85kg tyypillä joka röhnöttää aika etukenossa. Vaihtelenpa silti uutta kumia keulaan lähiaikoina.
    Oulunjulli muokkasi tätä : 29.10.2019 at 19.46

Eka lenkki Johnny 5:illa. Laitoin Mulefüteihin, tubelessina ja 0,45 bar oli lähtöpaineet @ 10°C. Ulkona aste pari pakkasta joten todelliset ajopaineet vähän 0,45 barin alla. En oikein tiedä miten näitä ylistäisin mutta samoilla vaihteilla ja avustuksilla kulki yhtä kivasti kun mun Jumbo Jimeillä koossa 4,8" (ne on tosin jotain "Competition" ensiasennusskoitusta eikä "oikeita" Addix-renkaita sinisellä raidalla). Tämä lupaa todella hyvää vielä pienemmille paineille!

Metsässä on pitoa vaikka yllin kyllin, mutaisissa kohdissa reippaasti parempi pito kuin Jumbo Jimeillä. Se on selvää että Dillinger 5:et menee myyntiin heti, ja oikeasti mietin mitä hyötyä on Jumbo Jimeistä. Voi hyvin olla että kesäksi ostan samanlaiset johnnyt ilman nastoja.

Ainoa negatiivinen asia on se ääni. Sanotaanko niin että soittokelloa tässä pyörässä ei todellakaan tarvita. Alikuluissa melkein korvia huumaavaa. Tämä ei metsässä häiritse ollenkaan.

Nämä tuntuvat keveämmiltä kääntyessä kuin Bud edessä. Bud on ehkä vähän laiskempi ohjauksessa, Johnny on ehkä hiukan ylitarkka ja ohjaus on kevyt. Selfsteeringiä en huomannut näillä paineilla.

Luottoa oli mutaisessa metsässä ja uskalsin kanttailla melko paljon mitä ei Jumbo Jimeillä kostealla uskalla. En minä ainakaan, en halua vetää lippoja.

^No enpä minäkään jumbojimeillä sähköpyörällä ajaisi. Renkaan rullaus/paino eron kyllä huomaa, kun "reisillä" koittaa ajella putkelta vauhdikkaammin tai muuten koittaa pitää reilumpaa vauhti pidempään yllä.

Ei sillä, etteikö Jonnyt voisi hyvät olla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

^Joo, esimerkiksi JJ:n ja Minioneiden ero on aika reidet räjäyttävä... En jaksa enää muistaa millaiset D5:t oli ajaa viime talvena, mutta taitaa mennä lähemmäs noita Minioneita kuin JJ:tä.

Renkaan rullaus/paino eron huomaa kyllä sähöpyörässäkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Renkaan rullaus/paino eron huomaa kyllä sähöpyörässäkin.
    Mutta et kuitenkaan näe hyötynä että JJ:t painaa n. 600g per rengas vähemmän?

Yllättävän pieni se ero on. Sähköläskipyörä tosin painaa sen verran että muutama sata grammaa painossa ei tunnu hirveästi. Rullausero on tuntuvampi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Joo, esimerkiksi JJ:n ja Minioneiden ero on aika reidet räjäyttävä... En jaksa enää muistaa millaiset D5:t oli ajaa viime talvena, mutta taitaa mennä lähemmäs noita Minioneita kuin JJ:tä.
    Minä muistan/olen muistavinani. Ihan kamalaahan se oli mutta minkäs teet...No, kyllähän nuo D5t pitää ihan kohtuullisesti jäisellä alustalla, mutta kun on vähänkin enemmän sitten sitä lunta ja pöperöä niin tulee ikävä vaikkapa Bud/Lou-komboa.

Minä taas laitoin taakse Liteskinit JumboJimin (kun halvalla sai) ja yllätyin kuinka hyvin niillä pääsi viime viikonloppuna rapakossa möyrimään. Välillä mentiin melkein keskiö maan povessa. Hyvä rullaavuus kun oli tiedossa niin totesin, että näillähän tekee muutakin kun käy Hietsussa ostamassa jäätelöä kesällä. Yllätyin siis positiivisesti ja verrokkina tuo D5 ja Surlyn Lout.

No viimeytalvisen Snow Avalanche kokeilun jälkeen varmaan jokainen rengas yllättää rullaavuudellaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti

Minä taas laitoin taakse Liteskinit JumboJimin (kun halvalla sai) ja yllätyin kuinka hyvin niillä pääsi viime viikonloppuna rapakossa möyrimään. Välillä mentiin melkein keskiö maan povessa. Hyvä rullaavuus kun oli tiedossa niin totesin, että näillähän tekee muutakin kun käy Hietsussa ostamassa jäätelöä kesällä. Yllätyin siis positiivisesti ja verrokkina tuo D5 ja Surlyn Lout.
    Jumbo Jim on tosiaan Liteskin-versiona mainio. Rullaa hyvin ja tubelesoituu hyvin. Ja jos ei terävää kiven kulmaa osu vastaan niin kestää yllättävän hyvin kivikossa hieromista.
    Mutta mun mielestä JJ:n handicap on pikkunappulaiselle tyypillisenä juuri tuo aika heikko pito pehmeässä. Tietty, pito riippuu vähän maalajista ja siitä mitä tuo pohja jossain rapakossa on. Mutta omissa ajopaikossa pahoja mutapätkiä on niin vähän että karkeaa rengasta ei taakse niiden takia kannata laittaa ja JJ on takana ollut.

Nyt en viitsi katsoa, mutta jossain vaiheessa jäi käsitys että esim uudella Addix-seoksella ei 4.8" JJ Liteskinnä ole nykyisin saatavlla. Semmoinen tuli hankittua silloin kun niitä vielä oli hyvin saatavilla ja on kyllä hyvä syksyn märillä kivillä ja kallioilla.

Onko lite ja snakeskin versioiden välillä isokin ero? En ole taakse liteskiniä uskaltanut laittaa., mutta jos ero on iso niin kuulisin mielelläni. Minulla on myös competition seoksella olevat jumbo jimit jotka eivät mielestäni rullaa niin kuin siniraitaiset.

Ei omaa kokemusta, mutta joskus katselin "bicyclerollingresistance" tjsp sivuja ja on jäänyt muistikuva että ainakin heidän mittausten mukaan erot rullaamisessa oli varsin pieniä. Tietysti mittaukset jossain labrassa ja käytäntö ovat usein vähän eri. Mutta en usko että käytännössä erot mitään isoja on.

Kyljet on Snakeskinissä huomattavasti kestävämmän oloiset. Liteskin on vastaavan oloista kuin esim. Surlyn kumeissa ja saattaa tihkuttaa uutenakin litkua läpi. Snakeskin herättää enemmän luottamusta. Rullaus on vähän parempi Liteskineillä, vaikka en nyt ole samankokoisia suoraan vertaillut peräkanaa, keveämpi ja pehmeämpi runko joustaa paremmin ja tuntuu vähän ketterämmältä.

Ei oo mikkää massiivinen rengas tuo maxxis colossus vaikka nimi kuulostaakin siltä.

Pitoa tuntu olevan ihan kivasti. Sai ounasvaaralle kiikuttua. Pikku pöperössä ja välillä kovaksi pakkautunutta polkua. Kyl siinä budilta karkas pito enemmän.
    Rullas ihan ok paitsi alle 5psi hyyty
    hcfreak muokkasi tätä : 07.11.2019 at 11.36

Nähtävästi onnistuin poistamaan kännykällä alkuperäisen viestini, kun rupesin muokkaamaan sitä..

Onkohan Terrene Johnny 5 renkaita näkynyt myynnissä jossain Atlantin tällä puolen ilman nastoja? Foxcompille laitoin kyselyä saatavuudesta, kun siellä on listattuna, mutta ei saatavilla.

Felt DD30 ja 4.8 Jumbo Jimistä joutuu höyläämään vähän reunanappuloita että mahtuu kunnolla pyörimään. Katsotaan onko tuon jälkeen mihinkään vai jääkö jokapaikassa sutimaan ja siirretään kesäkäyttöön.

Onko suosituksia hieman kapeammasta takarenkaasta? Onko tuo 45Nrth Dunderbeist 4.6 todellisuudessa yhtään kapeampi? Vai mitä 4.2-4.6 rengasta taakse talveksi olisi tarjolla? Varmaan ainakin tuo uusi Wrathlorde 4.2 nastoitettuna mutta on julmetun kallis.

Miten olisi Surly Edna, eikös se ole Loun pienempi versio?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Invisigoth Katso viesti
    Onkohan Terrene Johnny 5 renkaita näkynyt myynnissä jossain Atlantin tällä puolen ilman nastoja? Foxcompille laitoin kyselyä saatavuudesta, kun siellä on listattuna, mutta ei saatavilla.
    Foxcompille noita tulee kuulema seuraavan kerran joskus keväällä.

Tuo Dunderi on aika kapea rengas 4.6, 80mm vanteella todellinen leveys luokkaa 4.1. Ihan hyvä rengas oli, vaikkakin leveys ei ollut ihan luvattua. Sisurilla oli.
    Puustinen muokkasi tätä : 12.11.2019 at 10.05

Osaako joku suositella fiksua nastarengasta eteläsuomen poluille. Normaalisti täällä enempi jäätä ja kovaa tamppaantunutta polkua, kuin lunta.
    Semmoinen mitä ei tarvi polkea alamäkeen, mutta kumminkin pitoa olisi kohtuullisesti jäällä.

Ketjun perusteella rengas voisi olla joku näistä kolmesta:
    Wrathchild 5
    Dillinger 5
    Johnny 5

Itselläni ei ole kokemusta yhtään fätin nastarenkaista.

Olisko suositusta kohtuu kevyelle varasisurille, joka toimis vielä Bud:n tai Lou:n kanssa?

^^Noista en osaa sanoa kuin dillingerin ja johnny eroista. Ehdottomasti Johnny jos vain mahtuu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •