ElectrobikePirkanPyöräilyVelobeGiant
Sivu 2 / 369 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 52 102 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 11061

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pikku-mihkali Katso viesti
    Tuolta löytyy hyvä leveys taulukko surlyn nakeille eri vanne leveyksillä

http://surlybikes.com/blog/post/how_fat_can_we_go
    Lisätään tämä tänne myös, sekä laitan linkin myös aloitusviestiin.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

En tuossa äkkiseltään huomannut Knardin leveyksiä?

Oma tönärimittaus; Knardi tubeleksena 80mm RD:llä 0,4 - 0,5 bar, nappuloista 100mm, runko 99mm. Ovat olleet toukokuusta ja muistin mukaan millin tai pari venyneet.

Löytyykö on*one Fatty miehiltä kokemusta surlyn kumeista, lähinnä mahtuuko taakse pyörimään esim. Lou: http://www.bike-components.de/produc...ell-2013-.html

Eteenhän joku oli laittanu jonku surlyn 4.8" (muistaakseni oli kuva täällä). Eikä varmaan aivan noin leveä edes ole tuossa 70mm vanteessa?

Talvea ajatellen olis kova sana toi Lou/Bud yhdistelmä..

Google etsinnän jälkee edittiä:
    ...Taakse ei taida Lou mahtua?
    Born to lose - Live to win

Bud mahtuu Fattyn etuhaarukkaan ihan hyvin, mutta ei siitä ole iloa, kun Lou ei mahdu taakse. Lisäksi molemmat näyttävät naurettavalta 70mm vanteella kun nappulat törröttää keskellä kylkiä, ovat selkeästi suunniteltu 100mm vanteelle. BFL taitaa olla paras leveä vaihtoehto Fattylle.

Ilmeisesti Rovaniemi 150km kisassa Bud + BFL oli ollut ihan ok Fattyssa normikehillä, ainakin ton mukaan: http://www.great-rock.co.uk/2013/02/...t-larry-tyres/ Tuota komboa oon vähän omaani miettinyt ensi talveksi.

e: ja kait se Bud kuitenkin on pitävämpi kuin BFL etukumina ja vähän isompi, niin kai siitä jotain iloa on.

Tämä kuva kertoo kaiken:

Tällainen sen kuuluisi olla:

Sivunappulat oikeasti osuu pintaan 100mm vanteella.

Vai kuva kertoo kaiken.. Kyllähän noi pitäis olla vierekkäin että näkis sen eron kunnolla. Väkisinki se 30mm vanteessa tekee eroo,mutta onko se ratkaisevaa se on eri juttu!

Onhan toi lista tos vähä aikaisemmissa viesteissä missä verrataan 65mm,82mm ja 100mm kehille kumeja
    Born to lose - Live to win

Mulla on molemmat vanteet, ero on järkyttävä. En voi sanoa Bud kuviota mitenkään toimivaksi 70mm vanteella. Vain keskimmäisillä nappuloilla ajetaan. Puhumattakaan pienillä paineilla toimivuudesta, kun kumi ei oikein suoristu mitenkään järkeväksi tiepintaan, vierintävastus on varmaan älytön 70mm vanteella.

Noo, parhaiten selvinnee kun kokeilee itte. Aika paljon noita isoja gummeja kuitenkin kapeammilla kehillä käytetään ja kovin vähän on kommentteja että ei toimisi. Suurin osa mitä on tullut luettua on enemmänkin että toimii ok, vaikkei yhtä hyvin kuin oikeesti leveällä. Kalliitahan noi kumit on mutta tuskin sitä järkyttävästi tappiolle jää jos eteenpäin myy.

e: ja oon ajellut 2.0 leveällä 29er mutakumilla viritettynä Mavicin Open Pro:lle ja sekin toimi ihan okei vaikkei varmasti pitäisi :-) Ei oo ollut mulle niin nokonnuukaa muutenkaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salomo Katso viesti
    Ilmeisesti Rovaniemi 150km kisassa Bud + BFL oli ollut ihan ok Fattyssa normikehillä, ainakin ton mukaan: http://www.great-rock.co.uk/2013/02/...t-larry-tyres/ Tuota komboa oon vähän omaani miettinyt ensi talveksi.
    Itse ainakin saan tuosta tekstistä käsityksen ettei nuo mahdu (toisen kuvan alla oleva teksti ;
    The Big Fat Larry is a slicker treaded tyre, ideal for helping keep the mother ship rolling without too much drag. It’s also about the biggest thing that will fit inside the frame of my On One Fatty. There is a Lou, which is the whopping big partner and recommended rear tyre to go with the Bud, but this would not fit.

BFL:ää itsekin pohtinut, mutta osui silmiin tuommoinen : http://fatbikes.com/surly-big-fat--l...i-folding.html
    Eli kasvanut 4,5 -> 4,7 tuumaan 2013 mallissa. Mahtaakohan tuokaan enää mahtua Fattyyn?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti iTomi66 Katso viesti
    BFL:ää itsekin pohtinut, mutta osui silmiin tuommoinen : http://fatbikes.com/surly-big-fat--l...i-folding.html
    Eli kasvanut 4,5 -> 4,7 tuumaan 2013 mallissa. Mahtaakohan tuokaan enää mahtua Fattyyn?
    Jos tämä oikeasti pitää paikkaansa, niin tekisi entistä enemmän mieli kokeilla BFL Moonlanderissa. Samalla selviäisi, mahtuuko Fattyyn. Tietäisi vaan, miten niitä tilaisi, että saisi varmasti uudemman mallin.

Tuolta ainakin näyttäs saavan. Tuossa nimenomaan maininta 4,7"
    http://www.bike-components.de/produc...ell-2013-.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salomo Katso viesti
    e: ja oon ajellut 2.0 leveällä 29er mutakumilla viritettynä Mavicin Open Pro:lle ja sekin toimi ihan okei vaikkei varmasti pitäisi :-) Ei oo ollut mulle niin nokonnuukaa muutenkaan..
    Eihän 29er renkaiden pidäkään olla leveämmällä vanteella, yhtä kapea, kuin 28” renkaille kelpaa. Erityisesti 2” koossa. 29:ssa tilanne on jopa toisinpäin, monet renkaat ovat suunniteltu kapealle vanteelle, joten leveämmällä vanteella kyljet helposti jäävät ilman sivunappuloiden suojaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti iTomi66 Katso viesti
    Itse ainakin saan tuosta tekstistä käsityksen ettei nuo mahdu (toisen kuvan alla oleva teksti ;
    The Big Fat Larry is a slicker treaded tyre, ideal for helping keep the mother ship rolling without too much drag. It’s also about the biggest thing that will fit inside the frame of my On One Fatty. There is a Lou, which is the whopping big partner and recommended rear tyre to go with the Bud, but this would not fit.

Juu siis nimenomaan Lou ei mahdu taakse. Toivottavasti bfl mahtuu jos kerran koko on kasvanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vellu80 Katso viesti
    Löytyykö on*one Fatty miehiltä kokemusta surlyn kumeista, lähinnä mahtuuko taakse pyörimään esim. Lou: http://www.bike-components.de/produc...ell-2013-.html

Eteenhän joku oli laittanu jonku surlyn 4.8" (muistaakseni oli kuva täällä). Eikä varmaan aivan noin leveä edes ole tuossa 70mm vanteessa?

Talvea ajatellen olis kova sana toi Lou/Bud yhdistelmä..

Google etsinnän jälkee edittiä:
    ...Taakse ei taida Lou mahtua?
    Tämä aihehan on polttavan kuuma . Itse olen miettinyt BFL:ien laittamista Fattyyn tämän perusteella : http://forums.mtbr.com/fat-bikes/one...ys-850110.html
    Olenko ymmärtänyt oikein että tuo BFL on kuitenkin enemmän kesäkumi kuin talvikumi? Polttava halu olisi kokeilla vähän leveämpää talvellakin. Talviajot ei minulla kuitenkaan ole mitään umpihankiajoa, paitsi kevlien osalta kun ne aurataan kuitenkin tukkoon. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia ja pystyisi kertomaan eroista Floatereista ja BFL:stä Fattyn rungossa talvella?

mutanaama Guest
    BFL toimi mulla aivan loistavasti talvella. Kesäliukkailla mudassa taas ei. Tarvii kuitenkin katsoa, kumminpäin sen asentaa.

Ghettotubelesshommia; oon käyttänä noita Q-tuben DH-levyisiä 24" sisureita, ko niissä on irrotettava sielu. Ei vaan jaksas aina ebaysta tilata niitä paria kerrallaan (useampi fättis huollettavana ja rengaskokeilua jne - don't ask). Onko tietoa missä noista pikkukoon sisureista ois prestassa irrotettavat sielut? Vai pitääkö tässä porata schrader-sopiviksi vanteet, jotta tilanne helpottaa?

Hei! Jos joku tietää tähän vastauksen nopeesti, niin olis kiva koska ei tarttis miettiä teenkö itselleni negatiivista tuntisaldoa turhaan! Eli: ajattelin kokeliia tubeless-konversiota jossa marge litelle laitetaan clown shoen vannenauha ja tiivistetään se litkulla + irtoventtiilillä.

Kyssäri: luuletteko että Turun Foxcompissa on esim. Stanin litkuja hyllyssä (kuvittelisin et on, mut luulohan ei oo tiedon veroinen)? ja ehkä venttiilejä (vai toimiiko hommassa mikä vaan vanhasta sisurista napattu sielullinen venttiiili?)

Kiitti etukäteen jne

ÄH. Ei mitään. Tyhmä kysymys taas. Tietty siellä oli. Mutta illalla selvinnee onnistuuko tollainen diy tubelessviritys...
    Kugelschreiber muokkasi tätä : 26.08.2013 at 13.29

No, oli pakko. MTBR foorumilta tosiaankin löysin seuraavan ohjeen:

"Little update, I have moved to the Marge Rim w/ Clown Shoe rim strip for all tubeless setups now, and am down to about 5 minutes per setup.
    Simply replace the marge rim strip with the clown shoe rim strip, taking care to tuck the strip under the bead.
    Pump up the tire to 30psi with a tube in it to seat the bead.
    Unseat one side, remove the tube.
    Put in a tubeless valve, replace the tire, add sealant (I use 4-6oz now)
    Place the wheel on a trash can, seated side up, and hit it with a compressor. Gravity should take care of the rest. Spin and bounce several times and you're good to go."

Kuulosti hyvältä ja idioottivarmalta.

Elikkäs alkutilanne oli tää: kiekko DIY vannenauhalla ja schwalben sisurilla (ihanan kevyttä):

Kävin hakemassa kaupasta juttuja:

...satiininauha ei asettunut nätisti, joten jätin sen pois. Samoin kuin jesarin. Klovninkengän vannenauhan asettelin huolellisesti paikalleen yllä olevien ohjeiden mukaan, pumppasin kumin täyteen (oli muuten kova asettelu et sain sen asettumaan kunnolla, ja sisuri vex + tubeless-venttiili sisälle.
    Seuraavaks hiussprayta ja sytkärillä tulta: liekin leimahdus ja poksahdus ja HAHAA. Paikoilleen asettui.

---
    litkuu ineen reilu desi, näytti hyvältä, painoa 2797 g, minä pähkinöinä.
    Mutta voi! >0.7 bar ja hirvee pihinä
    Ei auttanut, lisää litkuu...

Alunperin laskeskelin että tubeless-konversiosta tuli minimissään 20 g takkiin painossa. Tossa kuvassa painoo tuli lisää 25 g, ja 1,2 barin paineilla kuuluu pientä pihinää. No, kuka hullu läskin kumeihin laittaisi muutenkaan niin paljoo painetta, ja kaippa se maitoliima pikkuhiljaa jähmettyy.

Ai niin, ja narrinpopon vannenauha pullistelee irvokkaasti ylipaineilla. Kivat pallot tuotanoinnikkääst.

Toivottavasti pysyvät ehjinä. Aika näyttää. Jos tulee ongelmia, ni jesarii pitämään homman kasassa.
    ...vai pitäiskö mun oikeesti olla huolissaan tuosta?
    Kugelschreiber muokkasi tätä : 27.08.2013 at 01.28

Litkua pitäisi olla sen verran, että riittää kostuttaa kaikki sisäpinnat ja silti jää pikkusen nestettä sisälle. 29” koossakaan 1 desi ei aina riitä, vaan menee 120 – 150 ml. Läskikoossa helposti menee 3-4 kertaa enemmän. Vähemmälläkin renkaan saa usein tiiviiksi, mutta ei sitä litkua riitä enää toimimaan, jos myöhemmin saat uuden pikkureiän.

Oletko heiluttelut rengasta kunnolla, että pihinät tiivistyisivät? Ei ne itsekseen, rengas paikallaan, tiivisty kovin hyvin.

Kiitti kommentista. Itse asennushomma meni verrattain tuskattomasti, joskin iltapuuhieni aikana vatkailin tota rengasta aika paljon ja lopuks huvitin itseäni tökkimällä siihen pikku reikiä. Tänään mittasin paineet, eikä ilmaa ollut tullut ulos (vaikka se ei välttämättä mitään todista) ja pientä litinääkin* kumin sisältä vielä kuului. Litkuuhan tohon meni alle 2 desiä. Tommi tosin varotteli että jos vanhassa kumissa on reikiä tai se on venynyt niin se saattaa hikoilla litkuu vaikka mistä JA että toi koko homma saattaa failata kokonaan - mutta se lienee aina vaarana kun ghettotubelessin tapauksessa.

Noi pullistumat ahdistaa mua aika paljon, koska voin jo nähdä sieluni silmillä miten joku terävä keppi silpasee puolipallon rikki. Täten, ajattelin jatkaa harjoituksia ottamalla homman uudestaan siten, että laitan ton narrinkengän vannenauhan alle mun diy-stripin, vaikka siitä tulisikin lisää painoa 30 grammaa. Eli sotkua on tiedossa, mutta mitäpä tuosta koska litkun kanssa olin vähän turhan varovainen. Ai niin, ja ilmeisesti tota litkua on myös vannenauhan alla aika paljon, koska rengasta tyhjennettyäessä pinnanrei'istä kuplii valkoista ulos. Tukivannenauha siksikin.

Loppupeleissä oon kuitenkin aika tyytyväinen tohon viritelmään, koska pelkäsin etukäteen että a)en saa kumia pomppaamaan paikalleen ilman kompuraa ja b) että kumi ei asetu vanteelle suoraan.

*M.O.T. kyllä siellä sitä oli....aika paljon

EDIT: ja renkaan kosauttaminen vanteelle onnistui nyt todella helposti. Suosittelen lämpimästi tuota tekniikkaa (toki omalla vastuulla):
    Kugelschreiber muokkasi tätä : 27.08.2013 at 10.05

Sitä litinää pitäisi kuulua senkin jälkeen, kun pientä lenkkiä ajelet. Nyt alussa litku ei vielä tartu renkaan sisäpintaan, joten pienikin määrä litisee.

Litku todellakin kuivuu myös vanteen sisälle, joten vuosittaista painon lisäystä on tiedossa.

Jatkampa aihetta täälä rengas puolella. Onnistuuko On-Onen Fattyn poraamattomien vanteiden ja kumien Tubeless asennus pelkillä Stanin venttiileillä, teipeillä ja litkulla? Vai miksi kaikki harrastelee Ghetto ja muita teippi virityksiä? Vaikka poraisikin, niin eikös silti selviäsi sillä 50mm leveellä "Stan" teipillä? En oikeen löytänyt vastausta tuolta Viralliselta Fat puolelta.

Onko havaintoa milloin Spessun läski renkaat tulee myyntiin? Vois mahtua pyörimään Fattyssä talvi kumeina takanakin.

1. Mistä edullisimmat 4 tuuman kumit läskiin? Floater on kyllä ihan ok, ja niitä näyttää löytyvän on-one-kaupasta.

2. Nysse halkes. Floater nimittäin. Onko kenelläkään omaa/muualta opittua tietoa vastaavasta? Olenko ajanut sen rikki, vai voiko ajatella takuujuttua? Kaksi kohtaa eri kohdissa rengasta. Kuvassa pahempi. Minä en hypi, ja paineetkin on yleensä liian kovat maastoon, kun en jaksa tielle säädellä.

Mun mielestä näyttää vaan kuluneen rikki. Kattoo tosta ylempääkin niin aika paljon on kulunut kiviä? vasten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kugelschreiber Katso viesti
    Noi pullistumat ahdistaa mua aika paljon, koska voin jo nähdä sieluni silmillä miten joku terävä keppi silpasee puolipallon rikki. Täten, ajattelin jatkaa harjoituksia ottamalla homman uudestaan siten, että laitan ton narrinkengän vannenauhan alle mun diy-stripin, vaikka siitä tulisikin lisää painoa 30 grammaa.
    Tein ite tukivannenauhan niin, että teippasin venttiiliä vastapäätä olevaan reiättömään kohtaan pienellä palalla läpinäkyvän pakkausteipin pään. Katkaisematon pätkä oli selkäpuoli keskustaa kohti, jotta rei'istä ei pilkota liimapinta. Tällä tavalla kierros napakasti vanteen ympäri ja teippi poikki. Kireys niin, että ei ole lötkönä, mutta ei tarvitse teippiä venyttääkään. Tähän päälle toinen kierros pakkausteippiä tällä kertaa selkäpuoli ulospäin niin, että liimapinnat tulevat toisiaan vasten. Painaa 10 grammaa ja vähentää pullistelua huomattavasti.

Litkuja käytettäessä sinne renkaan sisään tosiaan kertyy vähän semmosta kuivunutta kalvoa. Jämät saa hinkattua tiskiharjalla ja lämpimällä vedellä pois, jos häiritsee. Mistään merkittävistä määristä ei ole kyse ja renkaasta hävinnyt litku ei tosiaan kaikki ole jähmettynyt sinne pyörimään, vaan kyse on isommin nesteen haihtumisesta. Ja jos grammoja katsotaan, käytössä olevan pyörän kumi myöskin kevenee kaiken aikaa, läskipyörissä jopa ihan huomattavasti.

Sikäli kun grammoja lasketaan renkaissa myös sen takia, että kiekkojen ja renkaiden ym. paino vaikuttaa kiihtyvyyteen, kantsii huomioida ettei vapaasti lilluva neste vaikuta samalla tavalla kuin kiinteä kumi. Kun rengas pyörähtää kiihdyttäessä liikkeelle, sisuri ja muut kiinteät jutut pyörähtävät täsmällisesti kokonaisuuden mukana ja kaikki massa näkyy suoraan kiihtyvyydessä. Osa litkusta jää hetkeksi melkein paikalleen (sillä on oma kitkansa rengasta vasten) ja vähitellen sentrifuugina toimiva rengas levittää litkun tasaisesti renkaan sisäpinnan uloimpiin kohtiin. Tämä mielessä voi litkun kanssa lutrata vähän huolettomammin.

Ei se tiivistyslitku voi olla ”isommin haihtuvaa nestettä”, koska kuivuessa jäljelle ei jäisi paljon mitään, mikä reikiä tukkisi. Puhtaan nestemäisen lateksin kuiva-ainepitoisuus voi tyypillisesti olla 60% ja tiivistyslitkussa on lateksin lisäksi valmiiksi kuivia paloja.

29-renkaista olen kaapinut irti talven jälkeen n. 30g kuivaa mönjää per rengas, kaikki ei lähtenyt ja urakka oli älytön. Renkaan paino on kasvanut ennen kaapimista n. 50g, sisältäen kuluman. Vanteenkin sisälle sitä mönjää on riittänyt, sieltä sitä ei kaavita millään.

Kun litkutetulla renkaalla ajetaan, siinä ei ole juurikaan lilluvaa nestettä, vaan kaikki neste on pitkin pintoja ja kiihtyy samaa vauhtia renkaan kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti artzi Katso viesti

2. Nysse halkes. Floater nimittäin. Onko kenelläkään omaa/muualta opittua tietoa vastaavasta? Olenko ajanut sen rikki, vai voiko ajatella takuujuttua? Kaksi kohtaa eri kohdissa rengasta. Kuvassa pahempi. Minä en hypi, ja paineetkin on yleensä liian kovat maastoon, kun en jaksa tielle säädellä.
    Mulla oli Floaterissa heti uutena vastaavan näköinen "heikko kohta". Otin kumista kuvan ja laitoin On-Onelle. Paluupostissa tuli uusi Floater. Alkuperäinen kumi on vielä toistaiseksi kestänyt ajossa, mutta siinä on selkeästi valmistusvirhe.

Mulla samanlainen jälki takarenkaassa ja taisi tulla siitä kun ajeli liian matalalla paineella eikä rengas pysynyt kunnolla vanteella paikallaan. Sen jälkeen ainakin huomasin tuon jäljen, voi olla että on ollut siinä uudesta lähtien. Oliskohan pitänyt valittaa jos olisi saanut uuden renkulan. Noh, toimii edelleen vaikka näyttää tuolta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •