Sivu 90 / 196 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40808889909192100140190 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.671 - 2.700 / 5880

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Jos ei ole droppitangon ystävä, onko tollasessa paksumman pään kumeilla varustetussa GG-fillarissa mitään ylivoimaista täysjäykkään 29eriin verrattuna? Ihan oikea kysymys, jota olen tosissani pohdiskellut.
    Tosiaan mitä kovempaa ajaa, sitä enempi saa aerodynaamista hyötyä droppitangon mahdollistamasta aerommasta ajoasennosta, koska ilmanvastus kasvaa suhteessa nopeuden neliöön. Lisänä tietysti pidemmillä matkoilla mukavuustekijänä useampi mahdollinen ote tangosta.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Itse koen droppitangon otteen luontevaksi, silloin kroppa toinii paremmin yhteen. En tiedä, mitä tuo numeroissa mitattuna vaikuttaa, mutta fiilishän ratkaisee.

Tilauksessa on SQlabsin innerbarendsit, jotka laitan 29 jäykkäperään. Katsotaan, tuleeko siitä maastokelpoinen gg.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ... itsekin funtsin että droppitanko se varmaan on se etu. Jos siitä tykkää.
    Nimenomaan. Jos droppitanko ei ole oma juttu niin turha murehtia enempää.

Ite oon kokenut soratieajelussa suoran tangon ehkä mukavammaksi vaihtoehdoksi, kun mielestäni väsyn droppitangon kanssa jostain syystä nopeammin röykytyksessä. Gg-pyörissä näkyy useimmiten leveitä droppitankoja isolla flarella, niin aika kyseenalaiselta se alaotteen aeroetu vaikuttaa. Rovessa on tuollainen (44 reilulla flarella) ja tuntuu, että alaotteella se yläkehon jarruvarjon pinta-ala pysyy suunnilleen samana verrattuna hupuilta ajamiseen. Riserilläkin pääsee vastatuuleen kevyemmin ja mukavammin, kun pitää kiinni stemmin juuresta, niin ollut harkinnassa perinteisempään droppiin vaihtaminen tai tempotangon lisääminen.

Innerbarends on juuri tuohon tangon keskeltä pitämiseen ratkaisuyritys.

Kaikki kunnia droppitangoille, mutta mä ajan maantiepyörälläkin 80% ajasta tangon suorasta osasta. Kahvoilta ajamiseen varmaan tottuisi, mutta en ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi tehdä niin.

On-topic: tuli tossa mieleen että kun laittaisin Pompetamineen vaihteet, niin siitä saisi varmaan oivallisen GG-fillarin...

^Tai sitten se on jo.

Hakee sitten vaikka lempeämmän välityksen jos nykyinen ei miellytä.
    Enimmäkseen vaaraton.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    ^Itse olen kanssa kahden crossarin taktiikalla liikenteessä, koska toisella mennään työmatkat+asioiden hoidot, joten siinä on lokarit aina ja toisella ajetaan lenkkiä yms, joten siinä ei ole mitään turhaa.
    Sama homma. Toinen on halpa-alucrossari, jossa täyspitkät lokarit ja toinen on kuitupyörä kunnon kiekoilla jne. Lokarit rämisee sorateillä ja poluilla, joten lenkkipyörään en niitä halua. Paitsi pahimmilla kurakeleillä tulee ajettua tuolla jossa pitkät loksut. Kuitupyörää ei oikein henno jättää työpaikan pyöräparkkiin, kun sisällekään ei enää viitsi tuoda kun siitä tuli vaan vittuilua tyyliin "ei me autojakaan tänne toimistoon tuoda". Onhan noissa geometrioissakin toki eroa ja kuitupyörä on paljon kisamaisempi. Ainoa heikkous setupissa on tällä hetkellä, että kiekot ei mene suoraan ristiin, kun erikokoiset jarrulaikat ja toisessa 135mm ja toisessa 142mm perä. Jos jostain tulee joskus vastaan 140mm levyt ja 142x12mm läpipulttiperällä oleva halvahko teräs- tai alurunko niin vaihdan tuon työmatkapyörän rungon sellaiseen.

Mulla on kanssa kaksi droppitanko pyörää. Alumiininen n. 1,5k€ työmatka/retkeilyrassi (Kona Private Jake) sekä kuituinen n. 3k€ maantiepyörä (Canyon Ultimate CF).

Oon moneen kertaan miettinyt, että noi voisi kyllä korvata yhdellä pyörällä, mutta sitten siinä tulisi aina tuota säätämistä kun vaihtaa sadekelin työmatka/retki setupista nopeammalla asfaltti lenkille. Minimissään tuossa "pitäsi" tehdä seuraavat stepit:
    1. Napata lokarit pois
    2. Vaihtaa toiset kiekot jossa vähän kevyemmät/rulaavammat renkaat ja hieman tiheämpi pakka (esim. 11-32)
    3. Hienosäätää jarrut ja vaihteet kohdalleen.

Noidenkin jälkeen ohjaustanko olisi vielä maantielle vähän tarpeettoman leveä (mulla 44cm) ja 1x vaihteiston etulimppu hieman liian pieni (mulla 38T tai 40T). Lisäksi myös vähän häiritsee se, että rennommassa Gravel rungossa tuollainen 28-30mm maantierengas näyttää vähän typerältä, kun tilaa on kuitenkin +40mm renkaalle.

Jos yhdellä pyörällä pitäisi pärjätä, niin esim seuraava Norco voisi olla kiva. Mutta toki tämäkin olisi sitten optimoitu joko suoralle tai maantielle, eli säätämistä tulisi. lisäksi tuollainen kallis kuitupyörä on melko arvokas perus asiointiin.

https://m.norco.com/bikes/road/adven...ch-xr-force-1/
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    ^Tai sitten se on jo.

Hakee sitten vaikka lempeämmän välityksen jos nykyinen ei miellytä.
    Toki, sillä vaan ei pääse "tarpeeksi kovaa".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Lokarit rämisee sorateillä ja poluilla, joten lenkkipyörään en niitä halua. .
    Olin myös tiukasti tässä uskossa kunnes uskalsin kaivaa riittävästi kuvetta ja hommata Portland Design Worksin 650beastit. Jämäkät kuin mitkä, täysin äänettömät ja silti mahtuvat profiilinsa puolesta ahtaaseenkin tilaan. Suojaavat 47-584 renkaan juuri ja juuri. Painavat ainakin tuplasti sen mitä vaikka Curanat, mutta eipä enää kuulu räminää

Firmalta löytyy kapeampiakin malleja vastaavalla rakenteella jos beasti on liikaa. Varmaan muutkin kahden aisan metallilokarit saisi hiljaisiksi, mutta näissä nyt sattu ominaisuudet, ulkonäkö ja hinta kohtaamaan.

https://ridepdw.com/collections/fenders

Kohtuuhintaan ainakin tuolta:
    https://www.bike24.com/p2275084.html

Ei kyllä itsellä rämise lokarit ollenkaan. Eipä niistä haittaa ole gg tai maantieajossa. Kahden vanteen taktiikalla menen, toisissa 28mm maantierenkaat ja toisilla vanteilla 38 gg renkaat. Sama takapakka 11-32 molemmissa seteissä. Vaihdot sujuu ilman mitään ongelmia tai säätöjä. Edessä kaksi ratasta. Rival 2x11 hyvä setti gg ja maantielle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...ja vielä hämmästyttävämpää on se, että epämodernikin CX-pyörä alle 40mm renkailla toimii myös soralla. Varauksin jopa paremmin kuin moderni . Takana pari päivää parisuhdeluottokorttibikepackingiä Länsi-Uudenmaan hiekka- ja metsäteillä ja olin juuri tulossa tänne vaan kertoakseni, että tykkään tästä pyörästä ihan sikana. Ei ole tullut minkäänmoista ensikiihkon hiipumista pian parin yhteisen vuoden aikana. Old schoolisti vannejarruilla varustettu teräsrunkopyörä, matalaprofiiliset vanteet 3-ristiin Revoilla (ja vähemmän old schoolisti tubeless-Gravelkingit), niin kaikensorttiset gravelit nimismiehenkiharoineen muuttuu pelkäksi pumpuliksi. Vaikka geo on krossihko, ei tolla kamamäärällä ollut minkäänmoisia ongelmia ohjauksen suhteen ja ilman käsiä uskalsi päästellä pienempien röykkyjen ylikin. Jos joku pyörä on keeper, niin tämä on sellainen.
    Olko nämä 35-milliset Gravelkingit? Millaisilla paineilla saat tuon mukavan pumpulimenon?

Erinäisten tubeless-ongelmien myötä oon ajellut nyt 32-millisillä sisurin kanssa enimmäkseen asfalttia. Eilisellä satkulla kokeilin hiekkamenoa toista kertaa tälle kesälle ja ikävähän tätä hauskuutta olikin, mutta 4,5bar oli aivan liikaa. Olisi pitänyt vain suosiolla pysähtyä vajuttelemaan vähemmäksi, kun kiharaa ja muuta ajokelvotonta rosoa oli todella paljon.

Ei rämise minullakaan, vaikka on ihan perus SKS:t. Edessä kahden aisan systeemi ja takana ei aisaa ollenkaan, vaan takaosa kiinni tavaratelineessä. Ei varmaan seksikkäimmän näköinen lenkkipyöräksi, mutta oikein toimiva. Ja kun vaihtoehtona on ostaa toinen pyörä (n. 2000 €), toistaiseksi olen kestänyt ulkonäöstä aiheutuvat ongelmat. Toki pari kilsaa keskinopeuteen olisi kiva lisä, mutta kun kilpailusta ei ole kyse, koitan saada sen aikaan polkemalla, en pyörää vaihtamalla.

Räminää on muuten joskus kuulunut ja se on ollut peräisin terästermoksesta metallisessa pullotelineessä. Varmaan tuonkin saisi jollain teippisysteemillä hiljennettyä, jos räminä alkaisi häiritä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Ite oon kokenut soratieajelussa suoran tangon ehkä mukavammaksi vaihtoehdoksi, kun mielestäni väsyn droppitangon kanssa jostain syystä nopeammin röykytyksessä.
    Itse ihmettelin samaa asiaa ja päädyin seuraavaan lopputulokseen.

Suoralla tangolla koen teknisesti vaikeat paikat turvallisemmaksi ajaa, kun koko ajan on paukalo vaihdevivulla, etusormi jarrukahvalla ja silti tukeva ote ohjaustangosta. Kilpurin tangosta en tätä tunnetta saa.

Täytyy tähän vielä lisätä, että ei mullakaan ole ollut mitään suoranaisia ongelmia noiden Konassa olevian SKS:sän Bluemels lokarien kanssaa, eikä Konalla nyt muutenkaan ole mitenkään kovin vastenmielistä ajaa pidempääkään maantielenkkiä Fiilis on kuitenkin aivan eri kun alle saa tuon 3kg kevyemmän kuituvanteilla olevan maantietykin, jolla ajetaan vain hyvällä kelillä ja hyvällä fiiliksellä

Enemmän tuossa maantiefillaroinnissa ja erillisellä lenkkipyörässä juttu on juuri se, että se vaan tuntuu niin paljon paremmalta kuin alumiininen työjuhta, jolla saa muutenkin ajaa ihan riittävästi ja taistella mm. loskaa vastaan talvisin.

Mulla on myös Gravel tuunattu vähän siihen suuntaa, että sillä pärjää helpolla metsäpolullakin, joten siinä mielessä toi maantielenkkien ajaminen on tietysti vähän toisesta ääripäästä. On mulla Konaankin toisen vanteet, mutta niiden kanssa jouduin aina säätämään jarru ja vaihteet, vaikka navat ovatkin samalta valmistajalta (tosin eri mallisarjaa).
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Ei rämise minullakaan, vaikka on ihan perus SKS:t. Edessä kahden aisan systeemi ja takana ei aisaa ollenkaan, vaan takaosa kiinni tavaratelineessä.
    Perus SKS:t onkin niin lyhyet, että ei niillä työmatka-ajossa kunnon suojaa saa vaan kintut on aina sotkussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gary oin' Katso viesti
    Olko nämä 35-milliset Gravelkingit? Millaisilla paineilla saat tuon mukavan pumpulimenon?

Erinäisten tubeless-ongelmien myötä oon ajellut nyt 32-millisillä sisurin kanssa enimmäkseen asfalttia. Eilisellä satkulla kokeilin hiekkamenoa toista kertaa tälle kesälle ja ikävähän tätä hauskuutta olikin, mutta 4,5bar oli aivan liikaa. Olisi pitänyt vain suosiolla pysähtyä vajuttelemaan vähemmäksi, kun kiharaa ja muuta ajokelvotonta rosoa oli todella paljon.
    38-milliset SK:t ja suunnilleen 2 bar yleensä ja nyt kun oli vähän kuormaa päällä, niin ehkä jonkin verran yli. Mutta pumpulimeno on myös kevytputkisen, taivutetuilla jaloilla olevan teräshaarukan ja pehmeäkulkuisten kiekkojen ansiota. Enin pakattu paino oli tangossa ja se muutama kilo ekstraa eturenkaan päällä vielä tehosti etupään "jousitusta".

Räminää on muuten joskus kuulunut ja se on ollut peräisin terästermoksesta metallisessa pullotelineessä. Varmaan tuonkin saisi jollain teippisysteemillä hiljennettyä, jos räminä alkaisi häiritä.

Mä käytän vanhoja sukkia. Termari vain sukan sisään ja sukassa telineeseen eikä rämise enää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Perus SKS:t onkin niin lyhyet, että ei niillä työmatka-ajossa kunnon suojaa saa vaan kintut on aina sotkussa.
    Ihan normaalit pitkät lokarit ne on, Bluemellssit tms. Takaa olen hiukan lyhentänyt, mutta molemmat ulottuu alhaalla niin alas kuin normaalit pitkät lokarit yleensä ylettyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

Mä käytän vanhoja sukkia. Termari vain sukan sisään ja sukassa telineeseen eikä rämise enää.
    Kuulostaa toimivalta idealta!

Ihan normaalit pitkät lokarit ne on, Bluemellssit tms. Takaa olen hiukan lyhentänyt, mutta molemmat ulottuu alhaalla niin alas kuin normaalit pitkät lokarit yleensä ylettyy.
    Niin mutta lyhyet ne on silti suojaamaan jalkoja ravalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti teehak Katso viesti
    Kiitos Jukka ! Pistähän jos pystyt ja saat toisestakin väristä koko kuvan. Itse ole vakavasti harkinnut kyseistä runkoa nykyisen Croix De Ferin tilalle mutta en vielä tilannut ennen kuin nään värit...
    Harmaasta Fairlight Secan mallistakin tuli nyt ensimmäinen koko kuva julki. Kuvassa 58R koko, aiemmassa viestissä ollut sininen oli 56R kokoa. Taitaa oma valinta kallistua tähän harmaaseen väriin. Lookbookin pitäisi tulla perjantaina nähtäville.

Niin mutta lyhyet ne on silti suojaamaan jalkoja ravalta.
    Kuinka pitkät niiden lokarin sitten tulisi olla? Mulla itsellä on kanssa bluemelsit olen ollut kyllä niiden suojaavuuteen todella tyytyväinen, takaa napsasin vielä reilut 5cm ylimääräistä pois, mutta edestä nuo ovat kyllä mielestäni aika passelit. Totta on että kengän kärkeen varmaan vielä hieman roiskuu kampikierroksen ala-asennossa, mutta kengänsuojat kyllä hoiteleen ne pienet roiskeet.

https://roadcyclinguk.com/gear/revie...s-review-7746/
    Alla vielä esimerkki kuva, jos tuosta vielä hirveästi pidentää, niin sitten ne rupeavat kyllä haittamaan jo pyörän käsittelyä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Varmaan huudeltu kuraläpättömistä bluemelseistä. En tiedä paljonko paremmin esim. longboardin etulokasuoja antaa suojaa, mutta se tulee jo niin alas, että ottaa esim. kanttareista alas ajaessa kiinni.

Fairlightit hienoja, mutta geotaulukoita katsoessa tulee olo, että pitäisi olla vielä joku välimalli R:n ja T:n lisäksi.

Aika hyvin tuo longboard suojaa kyllä kenkiä ja en ole huomannut ajossa mitään haittaa pituudesta, mutta tuolla pyörällä nyt ajellaankin vain työmatkaa asfaltilla ja hiekkatiellä. Juurisella polulla aiheuttaa varmasti ongelmia. Kuvassa aisat on vielä lyhentämättä.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Mulla taitaa olla maavaraa vielä reilusti vähemmän. Varmasti päätyy keppejä ym. rojua enemmän tuonne väliin, mitä tapahtuisi bluemelseillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Kuinka pitkät niiden lokarin sitten tulisi olla? Mulla itsellä on kanssa bluemelsit olen ollut kyllä niiden suojaavuuteen todella tyytyväinen, takaa napsasin vielä reilut 5cm ylimääräistä pois, mutta edestä nuo ovat kyllä mielestäni aika passelit. Totta on että kengän kärkeen varmaan vielä hieman roiskuu kampikierroksen ala-asennossa, mutta kengänsuojat kyllä hoiteleen ne pienet roiskeet.
    Niin oletin, että kun puhutaan perus-SKS:stä tarkoitetaan jotain tälläistä

Kengänsuojien kans värkkääminen on kyllä jotain ihan kamalaa.

Niin oletin, että kun puhutaan perus-SKS:stä tarkoitetaan jotain tälläistä
    [clip]
    Kengänsuojien kans värkkääminen on kyllä jotain ihan kamalaa.
    Joo, jättää tosiaan tuo "perus" -mallitarkenne hieman tulkinnanvaraa

Mitkään lokarithan ei kyllä poista kengänsuojien tarvetta, koska kyllähän sateella osuus myös sitä suoraa sadetta kuskiin ja kenkiin, joten sadevarustusta ei ainakaan kokonaan kannata jättää kotiin.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Lokarijeesusteluille on omat topiccinsa. Sovitaanko niin, ettei kenenkään tarvitse perustella toisille lokarien käyttämistä tai käyttämättä jättämistä. Veikkaan, ettei kumpikaan osapuoli ymmärrä toisiaan vaikka kuinka jankattaisiin.
    Lokarikeskustelulla ollaan mun mielestä aika kaukana gg:n ytimestä.

Ennenkuin kukaan ehtii mussuttaa, niin minähän saan olla tätä mieltä koska mun topic

Tässä topicissa olis kiva nähdä kuvia hienoista fillareista eikä lokarihybrideistä.

Asiaan: eiks kukaan ole vielä ostanut sitä henkari-Canyonia?

BMC Roadmachine X:

Runko on sama kuin Roadmachine 3:n alurunko, joten vähän samantyyppinen ratkaisu kuin vaikka Cannondale Caad X SE ja Synapse SE...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •