Sivu 51 / 196 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41495051525361101151 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.501 - 1.530 / 5874

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    enemmistö pyörienostajista lienee sitä mieltä, että pyörä on sitä "parempi", mitä enemmän siinä on tekniikkaa.
    Tämäkin on vähän suhteellista siinä mielessä, että kyllähän nykyaikainen tuotekehitys ja markkinointi perustuu aika pitkälle tarpeiden luomiseen. Eli luodaan tuotteita, joilla saadaan aikaiseksi tarpeita, jotta saadaan kysyntää. Tarpeet voivat olla todellisia tai kuviteltuja. Joskus kuvitellut tarpeet tuottavat kysyntää jopa tehokkaammin kuin todelliset.
    Nyt ollaan suurien totuuksien äärellä. Ja olen Stenun kanssa samaa mieltä tästä asiasta.

Ja ei se laaja kuluttaja-tarjooma minua varsinaisesti haittaa, kunhan sen käytännön vaikutukset ei käänny negatiiviseksi.
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Blackborow Guest
    Eipä se vannejarrullinen teräsrunkokaan notkuvilla pikalinkuilla suodata esim. kunnon nimismiehen kiharaa alamäessä yhtään mihinkään.

Alamäessä nimismiehenkihara ei oikeastaan haittaa mitään, kun voi nostaa persauksen penkistä ja joustaa jaloilla. Kunhan on etupää, joka vaimentaa tärinää sen verran, että pysyy ohjaus hanskassa ja ei jarruttele turhia, niin menee hyvin.

Hankalampaa olisi, jos joutuisi ajamaan tosi pitkiä pätkiä kiharaa tasaisella, kun loputtomiin ei jaksa putkelta polkea. Niin pitkät pätkät on mun ajamilla reiteillä niin harvinaisia, että en sen vuoksi jaksaisi roudata joustoja mukana. Pisin mihin olen törmännyt on Furuborgintiellä (Degerbystä länteen Hangontien suuntaisesti kulkeva pikkutie), kun alkukesästä koko tie oli kiharalla. Mutta sekin on vaan noin puolentoista kilsan pätkä ja meni helposti ilman täpäriä, kun piti vaan riittävästi vauhtia yllä.

Vannejarrullinen teräsrunko notkuu varmaan just sen verran sopivasti joka suuntaan, että sellaisen kanssa ei kyllä huomaa pikalinkkujen notkumista millään tapaa. Ilmiö on myös sen verran uusi, että silloin kun meillä vielä oli alumiini- ja kuitupyöriä, siitä ei puhuttu edes internetissä. Jos joku oikeasti on huomannut sen häiritsevän, niin olis kiva kuulla, miten pikalinkkujen notkuminen käytännössä ilmenee ja miten se hankaloittaa ajamista.

Muuten en kyllä tuohon teräsrunkokoukkuun tartu. Sorry. Olet oikeutettu mielipiteeseesi ja mulla ei ole tarvetta edes yrittää sitä pyörtää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Toisaalla jo tämä postaus mutta väärässä ketjussa taisin olla, tänne ohjattiin.

Helkama Gravel Kulkuri -projekti nytkähti eteenpäin kun sain kiekot rihdattua ja väliaikakumit päälle. 700x38c Spessun Trigger Pro 2blissit on tilattu, kuvassa päällä reippaasti alle 30mm leveät 700x32c contit. Hieman hienosäätöä se vaatii, tankonauhaa toisen kerroksen ja pientä hifistelyä mutta onhan hauska pyörä ajella.

Tangoksi taidan etsiä jonkin kivan bullhorns mallin, napajarru niin ei tarvi noita jarrukahvoja kuin vaihtoehtoisina kädensijoina. Pitävät ikävää räminää kun ei ole vaijereita kytketty. Joku kiva pieni nahkainen musta runkolaukku täytyy kans etsiä että saa siististi sisätuubia ja muuta tarviketta mukaan. Kehityskelpoinen yksilö kyllä, ja rungossa riittää tilaa isoillekkin kumeille.

^ Ohjaamo mun silmissä hassu, mut on selkeästi ajopyörä eikä mkään näyttelyesine. Tähän peukalon kuvia jne.

Solbackantiellä tänä aamuna. Ei vielä hanhia Peräjän pelloilla.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Kyllä aivan täysin ajomukavuuden ja omien mieltymysten perusteella mennään tuon kanssa. Eikä tuota kukaan edes näe kun ei kolmella vaihteella oikein saa sovitettua nopeutta mihinkään porukkaan ainakaan mun kunnolla. Yksin on ajettava. Ohjaamoon taidan laittaa käppyröiden tilalle tavallisen leveän suoran tangon ja jonkinlaiset bar endit grippien sisäpuolelle kapeammalle otteelle. Tai sitten vaan jonkinlainen bullhorn tanko. Stemmille täytyy varmaan metsästää tai teettää adapteri, saa säädettävyyttä ja stemmi/tanko valikoimaa paremmaksi. 20,8mm mittasin olevan tuon stemmin putken eli varmaankin 0.83", kiinnittyy clampilla ohjainputkeen.

^ Low budget bullis syntyy kun käännät nyk. stongan ylösalas ja sahaat ylimääräiset pois.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Tuon näköisiä stemmejä vilahdellut jossain Radavistissa viime aikoina, että taitaa olla Divi ihan muodin aallonharjalla ainakin ohjaamon puolesta. Hyvä meno muutenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Tuon näköisiä stemmejä vilahdellut jossain Radavistissa viime aikoina, että taitaa olla Divi ihan muodin aallonharjalla ainakin ohjaamon puolesta. Hyvä meno muutenkin.
    No höh, pitänee säästää vielä tallessa olevat joutsenkaulat
    Pojallahan on samanlaisesta muokattu talviruoska
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Stemmille täytyy varmaan metsästää tai teettää adapteri, saa säädettävyyttä ja stemmi/tanko valikoimaa paremmaksi. 20,8mm mittasin olevan tuon stemmin putken eli varmaankin 0.83", kiinnittyy clampilla ohjainputkeen.
    Tarkoitatko jotain tällaista:
    https://www.bikeshop.fi/Zoom-1-1-1-8...auppa/pSM2870/

Ehdin ensin... Genesis julkisti 2018-mallit tänään. Genesis Fugio:

Aika paljon (IMO) vaan painoa näille kertyy. Medium-runkoinen pyörä ilman polkimia 11.32 kg??
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Musta toi vanha -vuonna 2013 esitelty- Fugio oli hienompi (ja kevyempi). Taitaa tosin olla enempi crossari kuin gg.

Ihmettelin miten toi Fugio on niin tuttu nimi vaikka on "Introducing...", mutta Genesis on itse aiemmin tehnyt samalla mallinimellä fillaria

Ehdin ensin... Genesis julkisti 2018-mallit tänään. Genesis Fugio:

Aika paljon (IMO) vaan painoa näille kertyy. Medium-runkoinen pyörä ilman polkimia 11.32 kg??
    Leveät renkaat ja teräsrunko. Eikös tuo ole ihan kohdillaan? Aika moni alu krossari painaa +10 kg niillä kapeilla cyclocross renkaillakin.

^ Juu sen takia siellä oli imo-lisäys

Painavammiksihan pyörät maantiepyöriä lukuunottamatta on tosiaan muuttuneet tässä viimeisen viiden-kymmenen vuoden aikana, kun on tullut EC-normit, levarit ja ylikokojutut. Maastureissa on kiekko- ja rengaskoot kasvaneet ja joustomatkat pidentyneet. Ei siitä ole kovin montaa vuotta, kun 11,3 kg olisi ollut painavahko XC-täysjoustoksi. Mun alumiinirunkoinen, 2005-mallinen Rocky Mountain Element 50 levareilla ja Foxin 100-millisellä joustokeulalla painoi aikoinaan tuon verran eikä se ollut mikään erityisen kevyt pyörä siihen aikaan.

Mulla tietysti vertailukohtana toi oma teräsrunkoinen ja -keulainen, polkimien kanssa krossirenkailla 9-kiloinen ja Nanoillakin 9,3-kiloinen. Mutta olen kyllä aikaisemminkin kirjoitellut, että jos haluaa teräsrunkoisen, levyjarruilla varustetun ja kevyehkön pyörän, niin pääsee helpommalla, kun valitsee kaksi ja unohtaa yhden. On mun silti vähän vaikea ymmärtää, mistä toi yli kahden kilon painoero syntyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Tuollaista joo mutta ohuempaan putkeen. 20,8mm taitaa olla Helkaman ohjainputki.

Ajattelin, että kyse on mittauksen epätarkkuudesta, mutta ei taida olla. En ole ennen kuullutkaan tuollaisesta mitasta. Pitäisiköhän teettää sopiva palikka jossain metallipajalla, ellei ahkeran nettisurffauksen tuloksena valmista osaa löydy? Kallis vaihtoehto, mutta yksittäisenä osana ehkä siedettävissä.

Genesiksen uutuus vaikuttaa kyllä lupaavalta. Harmi, ettei ole perusteltua syytä vaihtaa nykyistä uuteen. Tuo olisi ehdottomasti tutustumisen arvoinen vaihtoehto.

On mun silti vähän vaikea ymmärtää, mistä toi yli kahden kilon painoero syntyy.
    Toi alla oleva kyllä kasvattaa ymmärrystä ainakin jonkin verran. Onhan nyt 3,5 kg aikamoinen paino teräsrunkosetille, vaikka siinä olisi ohjainlaakeri ja läpiakselit mukana. Varsinkin kun huomioi, että siinä on kuitukeula, niin pitää rungon olla aika jöötiä tavaraa.
    Weight (Kg) 3.5 incl Collar/Headset/Front Axle/Rrear Axle

Minä kyllä huolin tuommoisen Genesiksen Fugion, jos jossain ajelehtii yksinäinen pyörä, jolle ei löydy ottajaa. Ei tuo 650b nyt niin hullulta näytä... Paino on ok, jos sillä on saatu kestävyyttä. Tärinät on kyllä niin kovia huonommilla hiekkateillä, että välillä omankin pyörän kestävyys huolestuttaa.

Täristäis vähemmän, jos olisi kevyempi runko. Tuollainen arviolta 2,6-kiloinen teräsrunko on niin paksua kamaa, että siinä ei paljon enää teräksen zenistä tartte puhua. Ajotuntumaa ajatellen olisi luultavasti päässyt melkolailla samanlaiseen lopputulokseen alumiinirungolla. Mutta minkäs teet, kun teräs on muotia tämän genren pyörissä ja sitten pitää lisäksi saada noi kaikki muut jutut. Plus se aikaisemminkin todettu fakta, että EC-normit on aika armottomat asfalttiajoa raffimpaan ajoon tarkoitetuille, levyjarrullisille rungoille, kun jäykkyysvaatimuksen on samat materiaalista riippumatta. Teräsrungoista vaan tulee ylikestäviä, ylikovia ja ylipainavia.

Lainaan itseäni 1-vaihteen puolelta: "Mä kyllä ihan aidosti ihmettelen sitä, että jengillä noin yleisesti ottaen ei ole enempää ikävä ilman läpisitä- ja ylikokotätäjuttuja olevia, vannejarrullisia teräspyöriä, joissa oikeasti pystyy ulosmittaamaan teräksen parhaat puolet."

Mutta erilaiset arvostukset meillä kaikilla eli jonkun tarpeisiin tuollainen Fugion kaltainen fillari on varmaankin just se oikea ja hyvä niin.

Meillä on vaatimuksia niin moneen junaan - ajokokemus ja mukavuus muodostuu niin kovin monen asian summasta. Itse ajelin viimeksi eilen tolla ylikoon putkilla olevalla alumiini Konalla jossa on myös ylikoon hiilarikeula, joka ei kyllä varmasti jousta mihinkään. 42mm renkaiden ja 2,5bar paineiden kanssa tossa oli mulle soratillä zeniä ihan riittämiin - eikä mulle tullut kertaakaan mieleen, että pyörä tuntuisi jotenkin turhan kovalta.

Eniten mua pelottaisi tollasten 650x50c renkaiden kanssa se, että ajaminen menisi jo liiankin pehmeäksi.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaan itseäni 1-vaihteen puolelta: "Mä kyllä ihan aidosti ihmettelen sitä, että jengillä noin yleisesti ottaen ei ole enempää ikävä ilman läpisitä- ja ylikokotätäjuttuja olevia, vannejarrullisia teräspyöriä, joissa oikeasti pystyy ulosmittaamaan teräksen parhaat puolet."
    Miten jengillä voi olla ikävä sellaista mistä se ei ole koskaan saanut kokemusta?

Aika vierähtää nopeasti ja äkkiä suurimmalle osalle urheiluharrastuspyörät ovat aina olleet alumiinisia ja/tai hiilikuituisia. Ja teräsrunkoiset pyörät aina ylipaksuja ja ylijäykkiä entisiin verrattuna.

PS Kun on vierestä seurannut parin käytetyn cyclocrossarin myyntipuuhia on joutunut toteamaan että käsitys hydraulisten levyjarrujen, läpiakselien ja miksei 1x vaihteidenkin ylivoimaisuudesta on hyvin tehokkaasti ja laajalle levinnyt ja vahvasti iskostunut. (Eli ei se ole ollut pelkästään ostajaehdokkaiden puhetta hinnan vetämiseksi alaspäin...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    PS Kun on vierestä seurannut parin käytetyn cyclocrossarin myyntipuuhia on joutunut toteamaan että käsitys hydraulisten levyjarrujen, läpiakselien ja miksei 1x vaihteidenkin ylivoimaisuudesta on hyvin tehokkaasti ja laajalle levinnyt ja vahvasti iskostunut. (Eli ei se ole ollut pelkästään ostajaehdokkaiden puhetta hinnan vetämiseksi alaspäin...)
    Tämä pitää paikkansa ja varsinkin, jos on kyse alumiinisestä tai kuituisesta vannejarrupyörästä. Teräisille löytyy yleensä oma ostajakuntansa, mutta uusien tarjonta niissäkin painottuu juurikin mainitsemaasi suuntaan.

Stenu ehti ensin, juurikin tuot samaa olin sanomassa.. Vannejarrullisesta, hiilarirunkoisesta, Ultegra/ Ksyrium- fillarista ei saa käytettynä enää mitään. "eikö oo levyjarruja? No, emmä sit osta, ei vannejarruilla tee enää mitään" Okei.

Viisi vuotta sitten levarikrossarit yms. oli cool, koska niitä ei juuri ollut ja se oli uutta. Enää ei ole ja nykyään kun kaikissa hinnat alkaen markettikrossareissakin on levarit, niin eiköhän jossain vaiheessa tule vastareaktio: "Tosiharrastajan tuntee siitä, että pyörästä löytyy vannejarrut, koska tosiharrastaja tietää, että vannejarruillakin pysähtyy ja levareiden kanssa joutuu tekemään turhia kompromisseja painon ja muiden ominaisuuksien suhteen. Sitäpaitsi jarruilla kuitenkin vaan hidastetaan.."

Mun tämänhetkisen tiedon mukaan Mavic ei olekaan tuomassa Exalith-jarrupintaista versiota Open Prosta tuotantoon. Ehkäpä tämä ei tapahtunutkaan siksi, että vannejarrujen aika olisi ohi, vaan siksi, että olivatkin vaan muutaman vuoden aikaansa edellä sen kanssa... ;D Sitä odotellessa.

Aika tavalla oli vertailukelpoinen vanha teräspyöräni nykyiseen, eikä yhtään ole ikävä. Rälläköin palasiksi ja laitoin metallinkeräykseen. Mutta varmaan onnistuneempiakin runkoja osattiin tehdä 25 vuotta sitten.

Parhaat gravelointi fiilikset oon toistaiseksi saanut vanhalla Peugeot Mont Blancilla, johon meni muistaakseni vajaa 30mm kumi eteen ja taakse(saattoi olla 28mm). Jotain siinä pyörässä oli koska yhtä leppoisaa teräsrunkoa en ole toistaiseksi tavannut. Kyseessä kuitenkin sen aikakauden halvimman pään ns. harjoituskilpapyörä.
    Ehkä aika kultaa muistot tai sitten ei..
    Runkosetti on edelleen vintin kätköissä, koska edellä mainituista syistä en ole sitä raaskinut myydä. Eikä siitä mitään tänäpäivänä saisikaa.

edit. korjataan vaikka tuskin ketää kiinnostaa. Kävin mittaamassa pösön takahaarukan ja kyllähän se nielee vajaa 35mm renkaan. Eli itseni tuntien oon ajanut sitä n. 32mm renkailla. 28 taisi mennä lokareiden kanssa.

Blackborow Guest
    En kyllä oikein ymmärrä tuota, että gravel-pyörän pitää olla terästä. Itsellä ei ainakaan ole yhtään ikävä teräsankkuria kohtaan.

Minua jo vahan jannasi, etta toi parin kilon levyjarrullinen ja lapiakselillinen terasrunko olisi painava, mutta 3,5 kg:n verrattuna puhutaan keventelyrungosta.

Muuten...lapiakselit sylettaa ns. riittavasti. Uittu kun niita akseleita saa tahdata sinne reikiin ja aina joku kanittaa vastaan. Tosin, kun akselin saa paikalleen, niin se kiekko on aina oikeassa paikassa. Ja drop outtien toleranssien ollessa nykyisen lailla metsassa, niin ketutuskayra senkuin jyrkkenee. Mun Giantin markettihaarukat ovat ainoita mihin voi "pudottaa" kiekon. Enve ja TRP toleranssit ovat niin kaukana, etta kiekkoa joutuu pitamaan linjassa drop outtien kanssa samalla kun yrittaa tahdata sita aatanan akselia paikalleen. Kerpele...taidan lahtea oluelle.
    6.7 WTF/kg

”World War III will be a guerrilla information war with no division between military and civilian participation” - Marshall McLuhan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti V-P.V Katso viesti
    Parhaat gravelointi fiilikset oon toistaiseksi saanut vanhalla Peugeot Mont Blancilla, johon meni muistaakseni vajaa 30mm kumi eteen ja taakse(saattoi olla 28mm). Jotain siinä pyörässä oli koska yhtä leppoisaa teräsrunkoa en ole toistaiseksi tavannut.
    Notkahtanut haarukka tai runko on loiventanut ohjauskulmaa tai lisannyt "rakea"? Ihan vaan arvailen kun noita kyykahtaneita Peugeotteja on tullut jokunen vastaan.
    6.7 WTF/kg

”World War III will be a guerrilla information war with no division between military and civilian participation” - Marshall McLuhan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Aika tavalla oli vertailukelpoinen vanha teräspyöräni nykyiseen, eikä yhtään ole ikävä. Rälläköin palasiksi ja laitoin metallinkeräykseen. Mutta varmaan onnistuneempiakin runkoja osattiin tehdä 25 vuotta sitten.
    Ja mäpä en haekaan sitä, millaisia teräspyörät oli 25 vuotta sitten. Vaan sitä, että koskahan joku pyöräfirma keksisi laittaa tuotekehityspaukut siihen, että tehtäisiin modernilla putkisetillä teräsrunkoinen pyörä ilman levyjarrujen vaatimia kompromisseja. Ajatus oli, että jokohan sellaiselle pikkuhiljaa alkaisi löytyä joku (edes rajallinen) ostajakunta. Tai varmasti löytyisikin, koska kyllähän tuollaisia yhä edelleen customeina tehdään vaikka kuinka kuinka paljon. Tehdasvalmiita ei vain ole tarjolla kai yhtäkään.

Blackborow: mulla on kolme teräspyörää eikä yksikään niistä ole ankkuri eli eipä tuokaan aina korreloi noin. Siitä mä olen kanssasi samaa mieltä, että Fugion kaltainen, ajokunnossa vajaa 12-kiloinen teräspyörä on jo vähän "ankkuri" ja siksi omastanikin mielestä tuon kaltaiseen pyörään joku toinen materiaali olisi viisaampi.

Silti ajan itse mielummin teräspyörällä - ja tingin tarvittaessa jostain muista asioista. Joku toinen preferoi muita juttuja ja hyvä niin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •